Limit przebaczania czy przebaczanie bez limitu?

Kluczem do zrozumienia odpowiedzi Jezusa na pytanie Piotra o limit przebaczenia jest przypowieść o litościwym królu i nielitościwym dłużniku. Jezus ukazuje zupełnie nowy wymiar podejścia do prawa, rzeczywistość, w której doświadczając bezgranicznego miłosierdzia Boga i naśladując je wobec braci, stajemy się do Niego podobni – pisze ks. Benedetto Di Bitonto z Wikariatu św. Jakuba katolików języka hebrajskiego w Izraelu, w komentarzu dla Centrum Heschela KUL na niedzielę 17 września.
zdjęcie poglądowe Limit przebaczania czy przebaczanie bez limitu?
zdjęcie poglądowe / pixabay.com/markzfilter

W niedzielnej Ewangelii Piotr stawia Jezusowi pytanie dotyczące tego, ile razy ma przebaczać. Ta postawa jest podyktowana pragnieniem „ustanowienia granic, jasnej wiedzy o byciu w środku i na zewnątrz, w słusznej sprawie lub w złej”. Jak podkreśla ks. Di Bitonto jest jednocześnie dowodem niedojrzałości Piotra na tym etapie jego duchowej drogi.

Odpowiadając na pytanie Piotra Jezus opowiada przypowieść o królu, który darował słudze cały dług, mimo iż ten prosił jedynie o odroczenie terminu płatności. Obdarzony miłosierdziem dłużnik nie okazał go jednak wobec swojego dłużnika, co głęboko zasmuciło króla i wywołało w nim oburzenie, które wyraził w surowej karze.

Chrześcijanie przez chrzest stają się kapłanami, prorokami jak również królami, dlatego „praktykując wzajemne przebaczenie, otwierając swoje serca wobec bliźnich, mogą sprawować nadaną im przez Boga królewską władzę” – zaznacza ks. Di Bitonto.

Ksiądz Benedetto di Bitonto podkreśla, że Jezus odpowiadając na pytanie o przebaczenie, ukazuje swoim uczniom zupełnie nowy wymiar Królestwa Niebieskiego. „Jest to rzeczywistość, w której ludzie przebaczają sobie nawzajem, wiedząc, że wszyscy jesteśmy dłużnikami, wszyscy otrzymaliśmy przebaczenie i nadal potrzebujemy przebaczenia” – pisze Di Bitonto.  

Postawa Jezusa jest zaproszeniem dla wszystkich do Jego naśladowania. „Każdego dnia możemy uobecnić Królestwo Niebieskie na ziemi za każdym razem, gdy przypominamy sobie o miłosierdziu i miłości Boga do nas oraz o Jego powołaniu, abyśmy byli podobni do Niego” – podsumowuje o. Benedetto Di Bitonto.
 

Pełna treść komentarza

„Panie, ile razy mam przebaczyć, jeśli mój brat wykroczy przeciwko mnie?” (Mt 18,21) – pyta Piotr. „Powiedz ile i nie będę już więcej tym zobowiązany…”. Oto ryzyko religii, jakiejkolwiek religii – pragnienie ustanawiania granic, jasnej wiedzy o zaangażowaniu lub odejściu, słuszności lub jej braku. Nasz drogi Piotr ma jeszcze długą drogę przed sobą.

W swojej odpowiedzi – „nie siedem, ale siedemdziesiąt siedem razy” – Jezus nie podaje konkretnej liczby, ale ukazuje zupełnie nową postawę, a kluczem do niej jest przypowieść, przez którą naucza.

„Dlatego podobne jest królestwo niebieskie do króla, który chciał rozliczyć się ze swymi sługami” (Mt 18,23).

W tradycji biblijnej król powinien dzień i noc medytować nad Bożym Prawem, aby stać się dobrym i sprawiedliwym sędzią i pasterzem swego ludu, zaspokajając jego potrzeby i chroniąc go. Na tym właśnie polega biblijna idea królewskiego panowania. 

W przypowieści król chce się rozliczyć ze swoimi sługami i dowiaduje się, że jeden z nich jest mu winien ogromną sumę pieniędzy. „Ponieważ nie miał z czego ich oddać, pan kazał sprzedać go razem z żoną, dziećmi i całym jego mieniem, aby tak dług odzyskać. Wtedy sługa upadł przed nim i prosił go: +Panie, miej cierpliwość nade mną, a wszystko ci oddam+. Pan ulitował się nad tym sługą, uwolnił go i dług mu darował” (Mt 18,25-27).

Wszyscy wiemy co następuje później – sługa, któremu przebaczono, okazuje się niezdolny do zrobienia tego samego w stosunku do innego współsługi, który był mu winien znacznie mniejszą kwotę. To głęboko zasmuciło króla i wywołało w nim oburzenie, które wyraził w surowej karze.

Jezus uczy swoich uczniów, że takie właśnie jest Królestwo Niebieskie – jest to rzeczywistość, w której ludzie przebaczają sobie nawzajem, mając świadomość, że wszyscy jesteśmy dłużnikami, wszyscy otrzymaliśmy przebaczenie i dlatego stale powinniśmy przebaczać. To Królestwo jest zaproszeniem do naśladowania dobrego Boskiego Króla, ukazywania naszego podobieństwa do Niego poprzez naśladowanie Jego zachowania.

Każdego dnia możemy uobecnić Królestwo Niebieskie na ziemi za każdym razem, gdy przypominamy sobie o miłosierdziu i miłości Boga do nas oraz o Jego powołaniu, abyśmy byli podobni do Niego.

Chrześcijanie wierzą, że przez chrzest stają się kapłanami, prorokami i królami. Praktykując wzajemne przebaczenie, otwierając swoje serca wobec bliźnich, mogą sprawować nadaną im przez Boga królewską władzę.

O Autorze

Ks. dr Benedetto Di Bitonto na co dzień pracuje w parafii katolików języka hebrajskiego w Jerozolimie w Wikariacie św. Jakuba katolików języka hebrajskiego w Izraelu.

Centrum Heschela KUL


 

POLECANE
Braun zerwał flagę, tym razem UE. Policja podjęła działania Wiadomości
Braun zerwał flagę, tym razem UE. Policja podjęła działania

Podczas wizyty w Ministerstwie Przemysłu w Katowicach Grzegorz Braun ponownie zerwał flagę, tym razem była to flaga Unii Europejskiej. Incydent został nagrany i opublikowany w mediach społecznościowych.

Tragiczny koniec niezwykłej historii. Smutny komunikat poznańskiego zoo z ostatniej chwili
"Tragiczny koniec niezwykłej historii". Smutny komunikat poznańskiego zoo

Poznański ogród zoologiczny wydał bardzo smutny komunikat, w którym poinformował o dramatycznych okolicznościach śmierci Rei del Causse, orłosępa, który dochodził do sił w poznańskim zoo.

Prorektor Collegium Humanum zatrzymany przez CBA na przejściu granicznym pilne
Prorektor Collegium Humanum zatrzymany przez CBA na przejściu granicznym

Funkcjonariusze Centralnego Biura Antykorupcyjnego we współpracy z funkcjonariuszami Straży Granicznej zatrzymali prorektora Collegium Humanum. Mężczyzna został zatrzymany w sobotę na terenie przejścia granicznego w Medyce. Jako tzw. rekruter przeprowadzał nielegalny proceder wystawienia dokumentów potwierdzających w sposób fikcyjny przebieg studiów przez obywateli Ukrainy.

Czy wam nie wstyd?. Burza w sieci po emisji programu TVN gorące
"Czy wam nie wstyd?". Burza w sieci po emisji programu TVN

Po jednym z ostatnich odcinków popularnej telewizji śniadaniowej stacji TVN – "Dzień dobry TVN" – w sieci zawrzało.

Atak wiodących mediów na Karola Nawrockiego. Ujawniono testament pana Jerzego z ostatniej chwili
Atak "wiodących mediów" na Karola Nawrockiego. Ujawniono testament pana Jerzego

– Opiekowałem się starym, schorowanym człowiekiem, który przez lata był moim sąsiadem. Jest na to masa dowodów, do których państwo nie sięgacie (…) nie miałem wówczas ani stabilnej pracy, ani możliwości finansowych – mówił w poniedziałek obywatelski kandydat na prezydenta Karol Nawrocki, komentując publikację Onetu ws. mieszkania po panu Jerzym. Teraz ujawniono testament pana Jerzego.

Onet opublikował wywiad z opiekunką pana Jerzego. Zapomniał o ważnej informacji z ostatniej chwili
Onet opublikował wywiad z opiekunką pana Jerzego. Zapomniał o ważnej informacji

Na onet.pl pojawił się wywiad z kobietą przedstawioną jako "opiekunka" pana Jerzego. Anna Kanigowska, która miała opiekować się mężczyzną, oskarża Karola Nawrockiego o brak zainteresowania p. Jerzym. Internauci szybko zidentyfikowali kobietę, z której konta w mediach społecznościowych od lat wylewa się hejt na polityków obecnej opozycji.

PiS o działaniu służb podczas kampanii prezydenckiej: ABW stała się Agencją Brudnych Wrzutek z ostatniej chwili
PiS o działaniu służb podczas kampanii prezydenckiej: "ABW stała się Agencją Brudnych Wrzutek"

Oczekujemy od agencji, służb specjalnych, że będą stały na straży naszego bezpieczeństwa. A nie będą angażowały się w kampanię jednego czy drugiego kandydata, jak to miejsce ma teraz - powiedział poseł Andrzej Śliwka podczas konferencji zorganizowanej przez PiS. Odniósł się w ten sposób do, jak twierdzą posłowie PiS, wykorzystania służb w kampanii po stronie sztabu Rafała Trzaskowskiego.

Odkryto szczątki 42 ofiar we wsi Puźniki na Ukrainie z ostatniej chwili
Odkryto szczątki 42 ofiar we wsi Puźniki na Ukrainie

Zakończono podejmowanie szczątków pomordowanych osób w dawnej wsi Puźniki w obwodzie tarnopolskim, na Ukrainie. Znaleziono tam fragmenty szkieletów co najmniej 42 osób - kobiet, mężczyzn i dzieci. Po przeprowadzeniu analiz laboratoryjnych zostanie podana ostateczna liczba ofiar, ich płeć i wiek - czytamy w komunikacie ministerstwa kultury.

Komunikat dla mieszkańców Warszawy Wiadomości
Komunikat dla mieszkańców Warszawy

Słynny już tramwaj na Wilanów znów da się warszawiakom we znaki. W związku z kolejnym etapem inwestycji służby miejskie wprowadziły zmianę organizacji ruchu na jednej z kluczowych arterii miasta.

Legendarne więzienie wróci do dawnych funkcji? Trump zdecydował ws. Alcatraz Wiadomości
Legendarne więzienie wróci do dawnych funkcji? Trump zdecydował ws. Alcatraz

Słynne więzienie zbudowane na wyspie w Zatoce San Francisco zostało zamknięte w 1963 roku ze względu m.in. na wysokie koszty utrzymania. Dziś jest atrakcją turystyczną i muzeum. Donald Trump ogłosił w niedzielę plany dotyczące ponownego otwarcia Alcatraz.

REKLAMA

Limit przebaczania czy przebaczanie bez limitu?

Kluczem do zrozumienia odpowiedzi Jezusa na pytanie Piotra o limit przebaczenia jest przypowieść o litościwym królu i nielitościwym dłużniku. Jezus ukazuje zupełnie nowy wymiar podejścia do prawa, rzeczywistość, w której doświadczając bezgranicznego miłosierdzia Boga i naśladując je wobec braci, stajemy się do Niego podobni – pisze ks. Benedetto Di Bitonto z Wikariatu św. Jakuba katolików języka hebrajskiego w Izraelu, w komentarzu dla Centrum Heschela KUL na niedzielę 17 września.
zdjęcie poglądowe Limit przebaczania czy przebaczanie bez limitu?
zdjęcie poglądowe / pixabay.com/markzfilter

W niedzielnej Ewangelii Piotr stawia Jezusowi pytanie dotyczące tego, ile razy ma przebaczać. Ta postawa jest podyktowana pragnieniem „ustanowienia granic, jasnej wiedzy o byciu w środku i na zewnątrz, w słusznej sprawie lub w złej”. Jak podkreśla ks. Di Bitonto jest jednocześnie dowodem niedojrzałości Piotra na tym etapie jego duchowej drogi.

Odpowiadając na pytanie Piotra Jezus opowiada przypowieść o królu, który darował słudze cały dług, mimo iż ten prosił jedynie o odroczenie terminu płatności. Obdarzony miłosierdziem dłużnik nie okazał go jednak wobec swojego dłużnika, co głęboko zasmuciło króla i wywołało w nim oburzenie, które wyraził w surowej karze.

Chrześcijanie przez chrzest stają się kapłanami, prorokami jak również królami, dlatego „praktykując wzajemne przebaczenie, otwierając swoje serca wobec bliźnich, mogą sprawować nadaną im przez Boga królewską władzę” – zaznacza ks. Di Bitonto.

Ksiądz Benedetto di Bitonto podkreśla, że Jezus odpowiadając na pytanie o przebaczenie, ukazuje swoim uczniom zupełnie nowy wymiar Królestwa Niebieskiego. „Jest to rzeczywistość, w której ludzie przebaczają sobie nawzajem, wiedząc, że wszyscy jesteśmy dłużnikami, wszyscy otrzymaliśmy przebaczenie i nadal potrzebujemy przebaczenia” – pisze Di Bitonto.  

Postawa Jezusa jest zaproszeniem dla wszystkich do Jego naśladowania. „Każdego dnia możemy uobecnić Królestwo Niebieskie na ziemi za każdym razem, gdy przypominamy sobie o miłosierdziu i miłości Boga do nas oraz o Jego powołaniu, abyśmy byli podobni do Niego” – podsumowuje o. Benedetto Di Bitonto.
 

Pełna treść komentarza

„Panie, ile razy mam przebaczyć, jeśli mój brat wykroczy przeciwko mnie?” (Mt 18,21) – pyta Piotr. „Powiedz ile i nie będę już więcej tym zobowiązany…”. Oto ryzyko religii, jakiejkolwiek religii – pragnienie ustanawiania granic, jasnej wiedzy o zaangażowaniu lub odejściu, słuszności lub jej braku. Nasz drogi Piotr ma jeszcze długą drogę przed sobą.

W swojej odpowiedzi – „nie siedem, ale siedemdziesiąt siedem razy” – Jezus nie podaje konkretnej liczby, ale ukazuje zupełnie nową postawę, a kluczem do niej jest przypowieść, przez którą naucza.

„Dlatego podobne jest królestwo niebieskie do króla, który chciał rozliczyć się ze swymi sługami” (Mt 18,23).

W tradycji biblijnej król powinien dzień i noc medytować nad Bożym Prawem, aby stać się dobrym i sprawiedliwym sędzią i pasterzem swego ludu, zaspokajając jego potrzeby i chroniąc go. Na tym właśnie polega biblijna idea królewskiego panowania. 

W przypowieści król chce się rozliczyć ze swoimi sługami i dowiaduje się, że jeden z nich jest mu winien ogromną sumę pieniędzy. „Ponieważ nie miał z czego ich oddać, pan kazał sprzedać go razem z żoną, dziećmi i całym jego mieniem, aby tak dług odzyskać. Wtedy sługa upadł przed nim i prosił go: +Panie, miej cierpliwość nade mną, a wszystko ci oddam+. Pan ulitował się nad tym sługą, uwolnił go i dług mu darował” (Mt 18,25-27).

Wszyscy wiemy co następuje później – sługa, któremu przebaczono, okazuje się niezdolny do zrobienia tego samego w stosunku do innego współsługi, który był mu winien znacznie mniejszą kwotę. To głęboko zasmuciło króla i wywołało w nim oburzenie, które wyraził w surowej karze.

Jezus uczy swoich uczniów, że takie właśnie jest Królestwo Niebieskie – jest to rzeczywistość, w której ludzie przebaczają sobie nawzajem, mając świadomość, że wszyscy jesteśmy dłużnikami, wszyscy otrzymaliśmy przebaczenie i dlatego stale powinniśmy przebaczać. To Królestwo jest zaproszeniem do naśladowania dobrego Boskiego Króla, ukazywania naszego podobieństwa do Niego poprzez naśladowanie Jego zachowania.

Każdego dnia możemy uobecnić Królestwo Niebieskie na ziemi za każdym razem, gdy przypominamy sobie o miłosierdziu i miłości Boga do nas oraz o Jego powołaniu, abyśmy byli podobni do Niego.

Chrześcijanie wierzą, że przez chrzest stają się kapłanami, prorokami i królami. Praktykując wzajemne przebaczenie, otwierając swoje serca wobec bliźnich, mogą sprawować nadaną im przez Boga królewską władzę.

O Autorze

Ks. dr Benedetto Di Bitonto na co dzień pracuje w parafii katolików języka hebrajskiego w Jerozolimie w Wikariacie św. Jakuba katolików języka hebrajskiego w Izraelu.

Centrum Heschela KUL



 

Polecane
Emerytury
Stażowe