Polskie porty się rozwijają, niemiecki port w Hamburgu ma kłopoty

Największy niemiecki port morski coraz bardziej traci na znaczeniu w zakresie obsługi towarów. Izba Handlowa wzywa Senat do wykazania się większą kreatywnością i szybkością w rozwijaniu nowych obszarów, zwłaszcza w centralnej części portu przy Steinwerder – informuje „Die Welt”.
Port w Hamburgu
Port w Hamburgu / fot. Daniel Bockwoldt/dpa Dostawca: PAP/DPA.

Gazeta podkreśla, że podczas gdy ruch kontenerowy w latach 2007–2021 wzrósł na całym świecie o 74 proc., to w porcie Hamburgu spadł on o 16,5 proc. W ciągu ostatnich dziesięciu lat obsługa kontenerów w Hamburgu była niezależna od ciągłego wzrostu niemieckiego handlu zagranicznego.

Koszty są wyraźnie zbyt wysokie, zwłaszcza w segmencie kontenerowym, który jest ważny dla Hamburga, a wydajność terminali jest zbyt niska w porównaniu z konkurencją

– mówi niemieckiej gazecie Jan Ninnemann, profesor HSBA i szef Hanseatic Transport Consultancy.

Ninnemann podkreślił, że coraz większą przeszkodą dla portu w Hamburgu jest także geografia transportu: – W ubiegłym roku port w Hamburgu spadł nawet poniżej poziomu z 2004 r. z łączną przepustowością 114,3 mln ton. Przepustowość kontenerowa w 2023 r. wyniosła 7,7 mln TEU i znajduje się pomiędzy poziomami z 2004 i 2005 r.

CZYTAJ TAKŻE: Skandal w RMF FM. Jest oświadczenie części pracowników

Dramatyczna sytuacja

„Die Welt” twierdzi, że długoterminowo sytuacja portu w Hamburgu jest „dramatyczna”.

Od lat na hamburskim nabrzeżu nie realizowano żadnych dużych projektów infrastrukturalnych, nie budowano nowych terminali towarowych i nie powstawały duże przedsiębiorstwa przemysłowe. Istniejące obiekty, zwłaszcza terminale kontenerowe, są modernizowane zbyt wolno lub wcale

– czytamy.

Dynamiczny rozwój polskich portów

Warto zaznaczyć, że w tym samym czasie polskie porty coraz śmielej przebijały się do europejskiej czołówki. W 2023 r. przeładowały rekordową ilość 145,7 mln ton ładunków, co stanowi wzrost o niemal 10 proc. w porównaniu z rokiem 2022.

Serwis intermodalnews.pl zwraca uwagę, że największy polski Port Gdańsk miał obroty na poziomie 81 mln ton (wzrost o 19 proc.) i pod względem przeładunków zajął 10. miejsce w Europie.

CZYTAJ TAKŻE: Co oznacza odpolitycznienie prokuratury według posła KO? Wszyscy w studio wybuchli śmiechem


 

POLECANE
Beata Szydło krytykuje propozycję KE ws. aut spalinowych: „To gospodarcza katastrofa” Wiadomości
Beata Szydło krytykuje propozycję KE ws. aut spalinowych: „To gospodarcza katastrofa”

Beata Szydło na X skomentowała ostatnie doniesienia medialne o tym, że „Komisja Europejska rezygnuje z zakazu aut spalinowych od 2035 roku”. Jak podkreśliła europoseł PiS, nowe regulacje KE nadal zagrażają europejskiemu przemysłowi samochodowemu.

Tego w Volkswagenie jeszcze nie było. Koncern zamyka fabrykę w Dreźnie Wiadomości
Tego w Volkswagenie jeszcze nie było. Koncern zamyka fabrykę w Dreźnie

Z taśmy produkcyjnej fabryki Volkswagena w Dreźnie we wtorek zjechał ostatni samochód. Koncern tym samym zamknął ten zakład, co jest pierwszym takim przypadkiem dla tej firmy w Niemczech w ciągu 88 lat jej działalności. Fabryka w Dreźnie ma zostać przekształcona w centrum badań i rozwoju, skoncentrowane na półprzewodnikach, sztucznej inteligencji oraz robotyce. Połowę przestrzeni ma zająć Uniwersytet Techniczny w Dreźnie.

Chile skręca ostro w prawo. Prawicowa fala w Ameryce Łacińskiej tylko u nas
Chile skręca ostro w prawo. Prawicowa fala w Ameryce Łacińskiej

Ameryka Łacińska ma dość lewicowych eksperymentów, na dodatek prawicę w tej części świata natchnęło zwycięstwo Donalda Trumpa. W kolejnych krajach zwyciężają kandydaci konserwatywni, opowiadający się za wolnym rynkiem, rządami twardego prawa i współpracą z USA. Szczególnie symboliczny jest wynik wyborów prezydenckich w Chile: zdecydowane zwycięstwo polityka otwarcie chwalącego rządy Augusto Pinocheta.

Rząd Czech zapowiada blokadę unijnych regulacji. Nie dla ETS2 i paktu migracyjnego z ostatniej chwili
Rząd Czech zapowiada blokadę unijnych regulacji. "Nie" dla ETS2 i paktu migracyjnego

Nowy rząd Czech pod przewodnictwem premiera Andreja Babisza otwarcie kwestionuje kluczowe elementy polityki Unii Europejskiej. Gabinet, zaprzysiężony dzień wcześniej, przyjął uchwały odrzucające zarówno system handlu emisjami ETS2, jak i unijny pakt migracyjny, zapowiadając, że regulacje te nie zostaną wdrożone do czeskiego prawa.

Jarmark Warszawski pod specjalnym nadzorem. Student podejrzany o planowanie zamachu z ostatniej chwili
Jarmark Warszawski pod specjalnym nadzorem. Student podejrzany o planowanie zamachu

Organizator Jarmarku Warszawskiego, w związku z publikacjami dotyczącymi zatrzymania 19-letniego studenta, który miał planować zamach terrorystyczny, zwrócił się do firmy ochrony o zintensyfikowanie działań prewencyjnych, reagowania i informowania o wszelkich sytuacjach mogących stanowić zagrożenie dla odwiedzających jarmark.

Sondaż Politico. Kto za, a kto przeciw pomocy dla Ukrainy Wiadomości
Sondaż Politico. Kto za, a kto przeciw pomocy dla Ukrainy

Większość Niemców i Francuzów chce ograniczenia pomocy dla Ukrainy, podczas gdy Amerykanie, Brytyjczycy i Kanadyjczycy chcą ją zwiększyć lub utrzymać na obecnym poziomie - wykazał najnowszy sondaż Politico przeprowadzony w tych pięciu krajach i opublikowany we wtorek.

 GIS wydał pilny komunikat dla konsumentów z ostatniej chwili
GIS wydał pilny komunikat dla konsumentów

Główny Inspektorat Sanitarny wydał ostrzeżenie dotyczące świeżych jaj z chowu ściółkowego, w których wykryto bakterie Salmonella spp. GIS apeluje, aby nie jeść jaj z partii 05.01.2026, zwłaszcza jeśli nie zostały odpowiednio ugotowane lub usmażone.

Niemiecka żądza przywództwa. Niemiecki think-tank proponuje trzy kroki tylko u nas
Niemiecka żądza przywództwa. Niemiecki think-tank proponuje trzy kroki

Aleksandra Fedorska, ekspert ds. Niemiec, analizuje najnowszy raport niemieckiego think tanku Institut für Europäische Politik, który wskazuje trzy kluczowe warunki przejęcia przez Berlin większej roli w europejskiej polityce obronnej. W tle wojna w Ukrainie, zmiany w NATO oraz ambicje nowego rządu Friedricha Merza.

KE wycofuje się z całkowitego zakazu aut spalinowych. Ma nowy plan Wiadomości
KE wycofuje się z całkowitego zakazu aut spalinowych. Ma nowy plan

Komisja Europejska zmienia nieco podejście do planowanego zakazu sprzedaży nowych samochodów spalinowych w UE od 2035 roku. Zamiast pełnego zakazu proponuje obowiązek redukcji emisji CO2 o 90 proc., co ma otworzyć furtkę dla wybranych technologii spalinowych i hybrydowych.

Skandal w Wodach Polskich. Fikcyjna inwestycja po powodzi została odebrana Wiadomości
Skandal w Wodach Polskich. Fikcyjna inwestycja po powodzi została "odebrana"

Inwestycja popowodziowa warta ponad 400 tys. zł została formalnie odebrana, mimo że w terenie nie wykonano żadnych prac. Sprawa wyszła na jaw po ujawnieniu dokumentów z Dolnego Śląska.

REKLAMA

Polskie porty się rozwijają, niemiecki port w Hamburgu ma kłopoty

Największy niemiecki port morski coraz bardziej traci na znaczeniu w zakresie obsługi towarów. Izba Handlowa wzywa Senat do wykazania się większą kreatywnością i szybkością w rozwijaniu nowych obszarów, zwłaszcza w centralnej części portu przy Steinwerder – informuje „Die Welt”.
Port w Hamburgu
Port w Hamburgu / fot. Daniel Bockwoldt/dpa Dostawca: PAP/DPA.

Gazeta podkreśla, że podczas gdy ruch kontenerowy w latach 2007–2021 wzrósł na całym świecie o 74 proc., to w porcie Hamburgu spadł on o 16,5 proc. W ciągu ostatnich dziesięciu lat obsługa kontenerów w Hamburgu była niezależna od ciągłego wzrostu niemieckiego handlu zagranicznego.

Koszty są wyraźnie zbyt wysokie, zwłaszcza w segmencie kontenerowym, który jest ważny dla Hamburga, a wydajność terminali jest zbyt niska w porównaniu z konkurencją

– mówi niemieckiej gazecie Jan Ninnemann, profesor HSBA i szef Hanseatic Transport Consultancy.

Ninnemann podkreślił, że coraz większą przeszkodą dla portu w Hamburgu jest także geografia transportu: – W ubiegłym roku port w Hamburgu spadł nawet poniżej poziomu z 2004 r. z łączną przepustowością 114,3 mln ton. Przepustowość kontenerowa w 2023 r. wyniosła 7,7 mln TEU i znajduje się pomiędzy poziomami z 2004 i 2005 r.

CZYTAJ TAKŻE: Skandal w RMF FM. Jest oświadczenie części pracowników

Dramatyczna sytuacja

„Die Welt” twierdzi, że długoterminowo sytuacja portu w Hamburgu jest „dramatyczna”.

Od lat na hamburskim nabrzeżu nie realizowano żadnych dużych projektów infrastrukturalnych, nie budowano nowych terminali towarowych i nie powstawały duże przedsiębiorstwa przemysłowe. Istniejące obiekty, zwłaszcza terminale kontenerowe, są modernizowane zbyt wolno lub wcale

– czytamy.

Dynamiczny rozwój polskich portów

Warto zaznaczyć, że w tym samym czasie polskie porty coraz śmielej przebijały się do europejskiej czołówki. W 2023 r. przeładowały rekordową ilość 145,7 mln ton ładunków, co stanowi wzrost o niemal 10 proc. w porównaniu z rokiem 2022.

Serwis intermodalnews.pl zwraca uwagę, że największy polski Port Gdańsk miał obroty na poziomie 81 mln ton (wzrost o 19 proc.) i pod względem przeładunków zajął 10. miejsce w Europie.

CZYTAJ TAKŻE: Co oznacza odpolitycznienie prokuratury według posła KO? Wszyscy w studio wybuchli śmiechem



 

Polecane