Polskie porty się rozwijają, niemiecki port w Hamburgu ma kłopoty

Największy niemiecki port morski coraz bardziej traci na znaczeniu w zakresie obsługi towarów. Izba Handlowa wzywa Senat do wykazania się większą kreatywnością i szybkością w rozwijaniu nowych obszarów, zwłaszcza w centralnej części portu przy Steinwerder – informuje „Die Welt”.
Port w Hamburgu Polskie porty się rozwijają, niemiecki port w Hamburgu ma kłopoty
Port w Hamburgu / fot. Daniel Bockwoldt/dpa Dostawca: PAP/DPA.

Gazeta podkreśla, że podczas gdy ruch kontenerowy w latach 2007–2021 wzrósł na całym świecie o 74 proc., to w porcie Hamburgu spadł on o 16,5 proc. W ciągu ostatnich dziesięciu lat obsługa kontenerów w Hamburgu była niezależna od ciągłego wzrostu niemieckiego handlu zagranicznego.

Koszty są wyraźnie zbyt wysokie, zwłaszcza w segmencie kontenerowym, który jest ważny dla Hamburga, a wydajność terminali jest zbyt niska w porównaniu z konkurencją

– mówi niemieckiej gazecie Jan Ninnemann, profesor HSBA i szef Hanseatic Transport Consultancy.

Ninnemann podkreślił, że coraz większą przeszkodą dla portu w Hamburgu jest także geografia transportu: – W ubiegłym roku port w Hamburgu spadł nawet poniżej poziomu z 2004 r. z łączną przepustowością 114,3 mln ton. Przepustowość kontenerowa w 2023 r. wyniosła 7,7 mln TEU i znajduje się pomiędzy poziomami z 2004 i 2005 r.

CZYTAJ TAKŻE: Skandal w RMF FM. Jest oświadczenie części pracowników

Dramatyczna sytuacja

„Die Welt” twierdzi, że długoterminowo sytuacja portu w Hamburgu jest „dramatyczna”.

Od lat na hamburskim nabrzeżu nie realizowano żadnych dużych projektów infrastrukturalnych, nie budowano nowych terminali towarowych i nie powstawały duże przedsiębiorstwa przemysłowe. Istniejące obiekty, zwłaszcza terminale kontenerowe, są modernizowane zbyt wolno lub wcale

– czytamy.

Dynamiczny rozwój polskich portów

Warto zaznaczyć, że w tym samym czasie polskie porty coraz śmielej przebijały się do europejskiej czołówki. W 2023 r. przeładowały rekordową ilość 145,7 mln ton ładunków, co stanowi wzrost o niemal 10 proc. w porównaniu z rokiem 2022.

Serwis intermodalnews.pl zwraca uwagę, że największy polski Port Gdańsk miał obroty na poziomie 81 mln ton (wzrost o 19 proc.) i pod względem przeładunków zajął 10. miejsce w Europie.

CZYTAJ TAKŻE: Co oznacza odpolitycznienie prokuratury według posła KO? Wszyscy w studio wybuchli śmiechem


Oceń artykuł
Wczytuję ocenę...

 

POLECANE
„Zobaczcie, jak wiceminister ucieka!” Tak Kołodziejczak został przywitany przez rolników z ostatniej chwili
„Zobaczcie, jak wiceminister ucieka!” Tak Kołodziejczak został przywitany przez rolników

– My nie boimy się rozmawiać. Zobaczcie, jak wiceminister ucieka od rolników! Tchórz! Hańba! Zdrajca wsi! – krzyczeli rolnicy po tym, jak wiceminister rolnictwa Michał Kołodziejczak nie chciał z nimi rozmawiać.

Prof. Zbigniew Krysiak: Korporacje mają rządzić niewolnikami Wiadomości
Prof. Zbigniew Krysiak: Korporacje mają rządzić niewolnikami

"Władze i korporacje mają być tymi, którzy mają czerpać profity, manipulować czy rządzić resztą - taką w pewnym sensie grupą niewolników, chociaż posiadających pewne możliwości konsumowania, mieszkania, pracy, nawet gwarantowanej płacy. To przypomina trochę opowieść Orwella "Folwark zwierzęcy", gdzie te siły władzy i korporacji mają na swoim poziomie układ solidarny, natomiast reszta niby uzyskuje też jakieś pozorny dobrobyt, ale jest sprowadzona do podrzędnej roli. Czyli w efekcie idzie to w kierunku wytworzenia układu kastowego, co jest nie przypadkiem, a wynikiem planu Spinellego" - mówi w wywiadzie dla "Schuman Optics Magazine" prof. Zbigniew Krysiak, ekonomista, Przewodniczący Rady Programowej Instytutu Myśli Schumana.

Trwa strajk okupacyjny w Sejmie. Rolnicy wzywają Tuska z ostatniej chwili
Trwa strajk okupacyjny w Sejmie. Rolnicy wzywają Tuska

Grupa rolników z organizacji „Orka” rozpoczęła w czwartek protest na korytarzach sejmowych. Jak podkreślili, chcą spotkać się z premierem Donaldem Tuskiem. – Chcielibyśmy zaprotestować przeciwko Zielonemu Ładowi, przeciwko otwarciu granicy na produkty płynące do kraju z Ukrainy – mówią rolnicy.

W Niemczech blisko 800 incydentów antysemickich tylko w pierwszym kwartale 2024 roku z ostatniej chwili
W Niemczech blisko 800 incydentów antysemickich tylko w pierwszym kwartale 2024 roku

W pierwszym kwartale 2024 roku w Niemczech odnotowano 793 przestępstwa antysemickie – wynika to z odpowiedzi rządu federalnego na pytanie grupy parlamentarnej Lewicy w Bundestagu.

Lasy Polskie znowu zagrożone? „S” leśników zaniepokojona z ostatniej chwili
Lasy Polskie znowu zagrożone? „S” leśników zaniepokojona

Przedstawiciele Rady Sekretariatu Zasobów Naturalnych i Ochrony Środowiska NSZZ „Solidarność” nie są traktowani poważnie przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Najnowsze pomysły resortu wzbudzają ich niepokój o Lasy Państwowe.

Niemieccy politycy oskarżeni o branie łapówek od przemycających imigrantów z ostatniej chwili
Niemieccy politycy oskarżeni o branie łapówek od przemycających imigrantów

Politycy CDU z okręgu Rhein-Erft zostali oskarżeni o przyjmowanie darowizn na rzecz partii od szefa siatki przemytniczej. Łączna kwota „darowizn” ma wynosić ponad 50 tys. euro.

Robert Bąkiewicz wzywa do udziału w demonstracji Solidarności: Ta ideologia ma zniszczyć państwo polskie! z ostatniej chwili
Robert Bąkiewicz wzywa do udziału w demonstracji Solidarności: Ta ideologia ma zniszczyć państwo polskie!

„Stawienie oporu względem szaleństw narzucanych nam przez UE wymaga od Polaków zjednoczenia ponad podziałami politycznymi, dlatego apeluję do wszystkich o jak najliczniejsze stawiennictwo” – zaprasza wszystkich na jutrzejszą demonstrację „Precz z Zielonym Ładem” szef organizacji Roty Niepodległości Robert Bąkiewicz.

Szef MON przyznał, że ma plecak ewakuacyjny: „Trzeba być gotowym na każdą sytuację” z ostatniej chwili
Szef MON przyznał, że ma plecak ewakuacyjny: „Trzeba być gotowym na każdą sytuację”

– Jak jechałem na Ukrainę, był pierwszy wyjazd po wybuchu wojny, to wtedy sobie przygotowałem taki plecak, z którym tam pojechałem, i on jest do dziś spakowany – powiedział szef MON Władysław Kosiniak-Kamysz.

Znany youtuber Radosław Pogoda: Jutrzejszy protest dotyczy każdego z nas z ostatniej chwili
Znany youtuber Radosław Pogoda: Jutrzejszy protest dotyczy każdego z nas

Radosław Pogoda, youtuber, publicysta i ekonomista, przekonuje, że jutrzejszy protest organizowany przez NSZZ „Solidarność” i Solidarność RI dotyczy nie tylko rolników. 

Ukraińscy rolnicy mają otrzymać... dopłaty od UE z ostatniej chwili
Ukraińscy rolnicy mają otrzymać... dopłaty od UE

Wiceminister polityki rolnej Ukrainy Taras Wysocki poinformował, że już w maju rolnicy z Ukrainy będą mogli składać do Unii Europejskiej wnioski o dotacje gruntowe. Bruksela miała wygospodarować na ten cel 20 milionów euro.

REKLAMA

Polskie porty się rozwijają, niemiecki port w Hamburgu ma kłopoty

Największy niemiecki port morski coraz bardziej traci na znaczeniu w zakresie obsługi towarów. Izba Handlowa wzywa Senat do wykazania się większą kreatywnością i szybkością w rozwijaniu nowych obszarów, zwłaszcza w centralnej części portu przy Steinwerder – informuje „Die Welt”.
Port w Hamburgu Polskie porty się rozwijają, niemiecki port w Hamburgu ma kłopoty
Port w Hamburgu / fot. Daniel Bockwoldt/dpa Dostawca: PAP/DPA.

Gazeta podkreśla, że podczas gdy ruch kontenerowy w latach 2007–2021 wzrósł na całym świecie o 74 proc., to w porcie Hamburgu spadł on o 16,5 proc. W ciągu ostatnich dziesięciu lat obsługa kontenerów w Hamburgu była niezależna od ciągłego wzrostu niemieckiego handlu zagranicznego.

Koszty są wyraźnie zbyt wysokie, zwłaszcza w segmencie kontenerowym, który jest ważny dla Hamburga, a wydajność terminali jest zbyt niska w porównaniu z konkurencją

– mówi niemieckiej gazecie Jan Ninnemann, profesor HSBA i szef Hanseatic Transport Consultancy.

Ninnemann podkreślił, że coraz większą przeszkodą dla portu w Hamburgu jest także geografia transportu: – W ubiegłym roku port w Hamburgu spadł nawet poniżej poziomu z 2004 r. z łączną przepustowością 114,3 mln ton. Przepustowość kontenerowa w 2023 r. wyniosła 7,7 mln TEU i znajduje się pomiędzy poziomami z 2004 i 2005 r.

CZYTAJ TAKŻE: Skandal w RMF FM. Jest oświadczenie części pracowników

Dramatyczna sytuacja

„Die Welt” twierdzi, że długoterminowo sytuacja portu w Hamburgu jest „dramatyczna”.

Od lat na hamburskim nabrzeżu nie realizowano żadnych dużych projektów infrastrukturalnych, nie budowano nowych terminali towarowych i nie powstawały duże przedsiębiorstwa przemysłowe. Istniejące obiekty, zwłaszcza terminale kontenerowe, są modernizowane zbyt wolno lub wcale

– czytamy.

Dynamiczny rozwój polskich portów

Warto zaznaczyć, że w tym samym czasie polskie porty coraz śmielej przebijały się do europejskiej czołówki. W 2023 r. przeładowały rekordową ilość 145,7 mln ton ładunków, co stanowi wzrost o niemal 10 proc. w porównaniu z rokiem 2022.

Serwis intermodalnews.pl zwraca uwagę, że największy polski Port Gdańsk miał obroty na poziomie 81 mln ton (wzrost o 19 proc.) i pod względem przeładunków zajął 10. miejsce w Europie.

CZYTAJ TAKŻE: Co oznacza odpolitycznienie prokuratury według posła KO? Wszyscy w studio wybuchli śmiechem



Oceń artykuł
Wczytuję ocenę...

 

Polecane
Emerytury
Stażowe