Afganistan po powrocie talibów: 1,4 mln dziewcząt celowo pozbawionych możliwości nauki

Afganistan jest jedynym krajem na świecie, gdzie rządzący zabraniają dostępu do edukacji dziewczętom powyżej 12. roku życia. Trzy lata od podbicia Kabulu i przejęcia władzy przez talibów, co najmniej 1,4 mln dziewcząt celowo zostało pozbawionych możliwości nauki. Informuje o tym raport UNESCO, w którym ta międzynarodowa organizacja wzywa do światowej mobilizacji na rzecz przywrócenia pełnego prawa do edukacji dziewcząt i kobiet w Afganistanie.
Talibowie Afganistan po powrocie talibów: 1,4 mln dziewcząt celowo pozbawionych możliwości nauki
Talibowie / EPA/QUDRATULLAH RAZWAN Dostawca: PAP/EPA

Edukacja

Raport przytacza dane mówiące o powadze sytuacji edukacyjnej w tym kraju. W wyniku zakazów nałożonych przez talibów, co najmniej 1,4 mln dziewcząt zostało celowo pozbawionych dostępu do szkolnictwa średniego od 2021 roku. Chociaż edukacja dziewcząt jest nadal dozwolona w wieku poniżej 12 lat, liczba uczniów zapisanych do szkół podstawowych również drastycznie spadła w tym czasie. Według danych Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Edukacji, Nauki i Kultury (UNESCO) w 2022 r. w Afganistanie do szkoły podstawowej uczęszczało 5,7 mln dziewcząt i chłopców, w porównaniu z 6,8 mln w 2019 r. Organizacja podkreśla, że spadek uczniów szkół podstawowych jest wynikiem m.in. decyzji władz o zakazie nauczania chłopców przez nauczycielki, a w kraju brakuje nauczycieli. Można to również wytłumaczyć brakiem motywacji rodziców do posyłania dzieci do szkoły w coraz trudniejszym kontekście społeczno-ekonomicznym. Polityka talibów najmocniej dotknęła uniwersytety, gdzie liczba studentów spadła aż o 53 proc.

- Obecnie Afganistan jest jedynym krajem na świecie, który zabrania dostępu do edukacji dziewczętom powyżej 12. roku życia i kobietom. Ta sytuacja musi niepokoić nas wszystkich - powiedziała Audrey Azoulay. Dyrektor generalna UNESCO podkreśliła, że „prawo do edukacji nie może być przedmiotem negocjacji ani kompromisów. Społeczność międzynarodowa musi pozostać w pełni zmobilizowana, aby uzyskać bezwarunkowe ponowne otwarcie szkół i uniwersytetów dla afgańskich dziewcząt i kobiet”.

Organizacja bije na alarm, że decyzje talibów w krótkim czasie praktycznie zniweczyły dwie dekady stałego postępu w rozwoju edukacji w Afganistanie a przyszłość całego pokolenia jest teraz zagrożona. UNESCO podkreśla, że brak dostępu do edukacji przełoży się nie tylko na powrót analfabetyzmu, ale poskutkuje pracą dzieci i wzrostem wczesnych małżeństw. W krótkim czasie kraj ten będzie borykał się również niedoborem wykształconych kadr w zawodach wymagających najwyższych kwalifikacji, co tylko zaostrzy problemy rozwojowe.

Czytaj więcej: Nuncjusz Apostolski w rocznicę „Cudu nad Wisłą”: Jesteśmy tu, by się modlić i przyjąć lekcje płynące z wydarzeń sprzed wieku

Kampania na rzecz dziewcząt

UNESCO nie tylko prowadzi międzynarodową kampanię na rzecz powrotu afgańskich dziewcząt i kobiet do szkoły, ale współpracuje też ze swoimi partnerami w celu opracowania alternatywnych metod uczenia się. Aby zapewnić afgańskim dziewczętom i kobietom perspektywy uczenia się pomimo tych trudnych warunków, organizacja stworzyła programy oparte na zaangażowaniu lokalnych społeczności w dwudziestu prowincjach kraju. Ponad tysiąc osób, w tym 780 kobiet, zostało przeszkolonych do prowadzenia kursów czytania i pisania. Skorzystało z nich już ponad 55 tys. młodych ludzi, w większości dziewcząt, w prawie 1900 wioskach. Zadanie pozostaje jednak ogromne, biorąc pod uwagę liczbę młodych ludzi, którzy nie uczęszczają do szkoły.

UNESCO działa również w krajach sąsiednich, takich jak Pakistan, Tadżykistan i Iran, zapewniając wsparcie afgańskim uchodźcom i przesiedleńcom, m.in. poprzez ośrodki formacyjne dla afgańskich nauczycieli. Organizacja inwestuje również w nauczanie na odległość za pośrednictwem radia i telewizji, zapewniając wsparcie finansowe i szkolenia afgańskim mediom, które chcą opracowywać i nadawać programy edukacyjne. Treści nadawane przez partnerów medialnych UNESCO dotarły do około 17 mln Afgańczyków. Chociaż te alternatywne sposoby uczenia się mają tę zaletę, że przyczyniają się do zwiększenia odporności afgańskiej młodzieży, to UNESCO przypomina, że nic nie zastąpi bezpośredniej edukacji w klasie. Dlatego też organizacja wzywa społeczność międzynarodową do dalszej mobilizacji na rzecz pełnego przywrócenia prawa do edukacji dziewcząt i kobiet w Afganistanie.

Czytaj więcej: Wniebowzięcie Maryi poprzedza nasze zmartwychwstanie

 

mela


 

POLECANE
Złe wieści w sprawie potężnej inwestycji Intela w Polsce z ostatniej chwili
Złe wieści w sprawie potężnej inwestycji Intela w Polsce

Intel zmienia plany inwestycyjne i wstrzymuje na dwa lata projekt budowy fabryk w Niemczech i Polsce; decyzja ta wynika z pogarszającej się globalnej sytuacji finansowej firmy - poinformował w poniedziałek wieczorem resort cyfryzacji.

Powódź. Otwarto polder Oława-Lipki. Mieszkańcy protestują z ostatniej chwili
Powódź. Otwarto polder Oława-Lipki. Mieszkańcy protestują

- Otwarto polder Oława - Lipki. Oznacza to, że w ciągu kilku godzin woda z Odry zaleje lasy i pola w okolicach Oławy, a potem także dwie wsie zamieszkałe łącznie przez około 350 osób. Policja wezwała mieszkańców do natychmiastowej ewakuacji - donosi lokalne medium TuWroclaw.com. Policja wzywa do ewakuacji.

Kosiniak-Kamysz zapowiada ustawę dotyczącą odbudowy po powodzi z ostatniej chwili
Kosiniak-Kamysz zapowiada ustawę dotyczącą odbudowy po powodzi

Wicepremier, szef MON Władysław Kosiniak-Kamysz zapowiedział, że będzie specjalna ustawa dotycząca odbudowy po powodzi. Zapewnił, że zabezpieczony 1 mld zł to rezerwa "na teraz".

To tak Tusk będzie przykrywał sprawę powodzi? gorące
To tak Tusk będzie przykrywał sprawę powodzi?

Południową Polskę dotykają katastrofalne powodzie. Powszechnie uważa się to za poważny kłopot wizerunkowy rządu Donalda Tuska. Komentatorzy zastanawiają się w jaki sposób szef rządu Koalicji 13 grudnia będzie chciał przykryć pasmo wizerunkowych porażek. Być może odpowiedzią są informacje nt. immunitetów europosłów PiS.

Trudna sytuacja w Nysie: nowe informacje gorące
Trudna sytuacja w Nysie: nowe informacje

Chcemy zorganizować łańcuch ludzi, którzy będą rzucać piasek i elementy betonowe, by powstrzymać zburzenie wału przeciwpowodziowego - powiedział w poniedziałek burmistrz Nysy Kordian Kolbiarz.

Donald Trump jest wrogiem NATO? To kłamstwo tylko u nas
Donald Trump jest wrogiem NATO? To kłamstwo

Przeciwnicy Donalda Trumpa - zarówno wśród polityków jak i w mediach - ukuli fejkowy stereotyp, głoszący, że Trump jest wrogiem NATO, że chce osłabić tę organizację lub całkowicie zniszczyć. To kłamstwo jest powtarzane bezczelnie od lat, jakby było oczywistością.

Klasztor w Kłodzku błaga o pomoc Wiadomości
Klasztor w Kłodzku błaga o pomoc

Zalany został zabytkowy klasztor w Kłodzku. Jest apel o pomoc.

Fala wezbraniowa dociera do Krakowa wideo
Fala wezbraniowa dociera do Krakowa

Według doniesień medialnych fala wezbraniowa powoli dociera do Krakowa.

Reporter Republiki siłą wyrzucony z powodziowej konferencji Tuska Wiadomości
Reporter Republiki siłą wyrzucony z "powodziowej" konferencji Tuska

Dziennikarz TV Republika został siłowo usunięty z konferencji Donalda Tuska.

z ostatniej chwili
Zielony Ład? Mamy raport – jest źle! Konrad Wernicki poleca nowy "Tygodnik Solidarność"

Tak kompleksowej analizy dotyczącej polityki klimatycznej UE oraz jej wpływu na Polskę jeszcze nie było. "European Green Deal" jest na ustach wszystkich polityków unijnego mainstreamu, a przede wszystkim Komisji Europejskiej. Jego implementacja ma być kluczowa dla przyszłości Unii. Jednak nikt z piewców Zielonego Ładu nie chce wprost mówić o kosztach z nim związanych. Na to reaguje Solidarność, która zleciła niezależnym ekspertom przygotowanie kompleksowego raportu dot. realizacji założeń polityki klimatycznej. W nowym numerze "Tygodnika Solidarność" prezentujemy wnioski płynące z raportu, który w całości może pobrać na stronie preczzzielonymladem.pl.

REKLAMA

Afganistan po powrocie talibów: 1,4 mln dziewcząt celowo pozbawionych możliwości nauki

Afganistan jest jedynym krajem na świecie, gdzie rządzący zabraniają dostępu do edukacji dziewczętom powyżej 12. roku życia. Trzy lata od podbicia Kabulu i przejęcia władzy przez talibów, co najmniej 1,4 mln dziewcząt celowo zostało pozbawionych możliwości nauki. Informuje o tym raport UNESCO, w którym ta międzynarodowa organizacja wzywa do światowej mobilizacji na rzecz przywrócenia pełnego prawa do edukacji dziewcząt i kobiet w Afganistanie.
Talibowie Afganistan po powrocie talibów: 1,4 mln dziewcząt celowo pozbawionych możliwości nauki
Talibowie / EPA/QUDRATULLAH RAZWAN Dostawca: PAP/EPA

Edukacja

Raport przytacza dane mówiące o powadze sytuacji edukacyjnej w tym kraju. W wyniku zakazów nałożonych przez talibów, co najmniej 1,4 mln dziewcząt zostało celowo pozbawionych dostępu do szkolnictwa średniego od 2021 roku. Chociaż edukacja dziewcząt jest nadal dozwolona w wieku poniżej 12 lat, liczba uczniów zapisanych do szkół podstawowych również drastycznie spadła w tym czasie. Według danych Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Edukacji, Nauki i Kultury (UNESCO) w 2022 r. w Afganistanie do szkoły podstawowej uczęszczało 5,7 mln dziewcząt i chłopców, w porównaniu z 6,8 mln w 2019 r. Organizacja podkreśla, że spadek uczniów szkół podstawowych jest wynikiem m.in. decyzji władz o zakazie nauczania chłopców przez nauczycielki, a w kraju brakuje nauczycieli. Można to również wytłumaczyć brakiem motywacji rodziców do posyłania dzieci do szkoły w coraz trudniejszym kontekście społeczno-ekonomicznym. Polityka talibów najmocniej dotknęła uniwersytety, gdzie liczba studentów spadła aż o 53 proc.

- Obecnie Afganistan jest jedynym krajem na świecie, który zabrania dostępu do edukacji dziewczętom powyżej 12. roku życia i kobietom. Ta sytuacja musi niepokoić nas wszystkich - powiedziała Audrey Azoulay. Dyrektor generalna UNESCO podkreśliła, że „prawo do edukacji nie może być przedmiotem negocjacji ani kompromisów. Społeczność międzynarodowa musi pozostać w pełni zmobilizowana, aby uzyskać bezwarunkowe ponowne otwarcie szkół i uniwersytetów dla afgańskich dziewcząt i kobiet”.

Organizacja bije na alarm, że decyzje talibów w krótkim czasie praktycznie zniweczyły dwie dekady stałego postępu w rozwoju edukacji w Afganistanie a przyszłość całego pokolenia jest teraz zagrożona. UNESCO podkreśla, że brak dostępu do edukacji przełoży się nie tylko na powrót analfabetyzmu, ale poskutkuje pracą dzieci i wzrostem wczesnych małżeństw. W krótkim czasie kraj ten będzie borykał się również niedoborem wykształconych kadr w zawodach wymagających najwyższych kwalifikacji, co tylko zaostrzy problemy rozwojowe.

Czytaj więcej: Nuncjusz Apostolski w rocznicę „Cudu nad Wisłą”: Jesteśmy tu, by się modlić i przyjąć lekcje płynące z wydarzeń sprzed wieku

Kampania na rzecz dziewcząt

UNESCO nie tylko prowadzi międzynarodową kampanię na rzecz powrotu afgańskich dziewcząt i kobiet do szkoły, ale współpracuje też ze swoimi partnerami w celu opracowania alternatywnych metod uczenia się. Aby zapewnić afgańskim dziewczętom i kobietom perspektywy uczenia się pomimo tych trudnych warunków, organizacja stworzyła programy oparte na zaangażowaniu lokalnych społeczności w dwudziestu prowincjach kraju. Ponad tysiąc osób, w tym 780 kobiet, zostało przeszkolonych do prowadzenia kursów czytania i pisania. Skorzystało z nich już ponad 55 tys. młodych ludzi, w większości dziewcząt, w prawie 1900 wioskach. Zadanie pozostaje jednak ogromne, biorąc pod uwagę liczbę młodych ludzi, którzy nie uczęszczają do szkoły.

UNESCO działa również w krajach sąsiednich, takich jak Pakistan, Tadżykistan i Iran, zapewniając wsparcie afgańskim uchodźcom i przesiedleńcom, m.in. poprzez ośrodki formacyjne dla afgańskich nauczycieli. Organizacja inwestuje również w nauczanie na odległość za pośrednictwem radia i telewizji, zapewniając wsparcie finansowe i szkolenia afgańskim mediom, które chcą opracowywać i nadawać programy edukacyjne. Treści nadawane przez partnerów medialnych UNESCO dotarły do około 17 mln Afgańczyków. Chociaż te alternatywne sposoby uczenia się mają tę zaletę, że przyczyniają się do zwiększenia odporności afgańskiej młodzieży, to UNESCO przypomina, że nic nie zastąpi bezpośredniej edukacji w klasie. Dlatego też organizacja wzywa społeczność międzynarodową do dalszej mobilizacji na rzecz pełnego przywrócenia prawa do edukacji dziewcząt i kobiet w Afganistanie.

Czytaj więcej: Wniebowzięcie Maryi poprzedza nasze zmartwychwstanie

 

mela



 

Polecane
Emerytury
Stażowe