Afganistan po powrocie talibów: 1,4 mln dziewcząt celowo pozbawionych możliwości nauki

Afganistan jest jedynym krajem na świecie, gdzie rządzący zabraniają dostępu do edukacji dziewczętom powyżej 12. roku życia. Trzy lata od podbicia Kabulu i przejęcia władzy przez talibów, co najmniej 1,4 mln dziewcząt celowo zostało pozbawionych możliwości nauki. Informuje o tym raport UNESCO, w którym ta międzynarodowa organizacja wzywa do światowej mobilizacji na rzecz przywrócenia pełnego prawa do edukacji dziewcząt i kobiet w Afganistanie.
Talibowie Afganistan po powrocie talibów: 1,4 mln dziewcząt celowo pozbawionych możliwości nauki
Talibowie / EPA/QUDRATULLAH RAZWAN Dostawca: PAP/EPA

Edukacja

Raport przytacza dane mówiące o powadze sytuacji edukacyjnej w tym kraju. W wyniku zakazów nałożonych przez talibów, co najmniej 1,4 mln dziewcząt zostało celowo pozbawionych dostępu do szkolnictwa średniego od 2021 roku. Chociaż edukacja dziewcząt jest nadal dozwolona w wieku poniżej 12 lat, liczba uczniów zapisanych do szkół podstawowych również drastycznie spadła w tym czasie. Według danych Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Edukacji, Nauki i Kultury (UNESCO) w 2022 r. w Afganistanie do szkoły podstawowej uczęszczało 5,7 mln dziewcząt i chłopców, w porównaniu z 6,8 mln w 2019 r. Organizacja podkreśla, że spadek uczniów szkół podstawowych jest wynikiem m.in. decyzji władz o zakazie nauczania chłopców przez nauczycielki, a w kraju brakuje nauczycieli. Można to również wytłumaczyć brakiem motywacji rodziców do posyłania dzieci do szkoły w coraz trudniejszym kontekście społeczno-ekonomicznym. Polityka talibów najmocniej dotknęła uniwersytety, gdzie liczba studentów spadła aż o 53 proc.

- Obecnie Afganistan jest jedynym krajem na świecie, który zabrania dostępu do edukacji dziewczętom powyżej 12. roku życia i kobietom. Ta sytuacja musi niepokoić nas wszystkich - powiedziała Audrey Azoulay. Dyrektor generalna UNESCO podkreśliła, że „prawo do edukacji nie może być przedmiotem negocjacji ani kompromisów. Społeczność międzynarodowa musi pozostać w pełni zmobilizowana, aby uzyskać bezwarunkowe ponowne otwarcie szkół i uniwersytetów dla afgańskich dziewcząt i kobiet”.

Organizacja bije na alarm, że decyzje talibów w krótkim czasie praktycznie zniweczyły dwie dekady stałego postępu w rozwoju edukacji w Afganistanie a przyszłość całego pokolenia jest teraz zagrożona. UNESCO podkreśla, że brak dostępu do edukacji przełoży się nie tylko na powrót analfabetyzmu, ale poskutkuje pracą dzieci i wzrostem wczesnych małżeństw. W krótkim czasie kraj ten będzie borykał się również niedoborem wykształconych kadr w zawodach wymagających najwyższych kwalifikacji, co tylko zaostrzy problemy rozwojowe.

Czytaj więcej: Nuncjusz Apostolski w rocznicę „Cudu nad Wisłą”: Jesteśmy tu, by się modlić i przyjąć lekcje płynące z wydarzeń sprzed wieku

Kampania na rzecz dziewcząt

UNESCO nie tylko prowadzi międzynarodową kampanię na rzecz powrotu afgańskich dziewcząt i kobiet do szkoły, ale współpracuje też ze swoimi partnerami w celu opracowania alternatywnych metod uczenia się. Aby zapewnić afgańskim dziewczętom i kobietom perspektywy uczenia się pomimo tych trudnych warunków, organizacja stworzyła programy oparte na zaangażowaniu lokalnych społeczności w dwudziestu prowincjach kraju. Ponad tysiąc osób, w tym 780 kobiet, zostało przeszkolonych do prowadzenia kursów czytania i pisania. Skorzystało z nich już ponad 55 tys. młodych ludzi, w większości dziewcząt, w prawie 1900 wioskach. Zadanie pozostaje jednak ogromne, biorąc pod uwagę liczbę młodych ludzi, którzy nie uczęszczają do szkoły.

UNESCO działa również w krajach sąsiednich, takich jak Pakistan, Tadżykistan i Iran, zapewniając wsparcie afgańskim uchodźcom i przesiedleńcom, m.in. poprzez ośrodki formacyjne dla afgańskich nauczycieli. Organizacja inwestuje również w nauczanie na odległość za pośrednictwem radia i telewizji, zapewniając wsparcie finansowe i szkolenia afgańskim mediom, które chcą opracowywać i nadawać programy edukacyjne. Treści nadawane przez partnerów medialnych UNESCO dotarły do około 17 mln Afgańczyków. Chociaż te alternatywne sposoby uczenia się mają tę zaletę, że przyczyniają się do zwiększenia odporności afgańskiej młodzieży, to UNESCO przypomina, że nic nie zastąpi bezpośredniej edukacji w klasie. Dlatego też organizacja wzywa społeczność międzynarodową do dalszej mobilizacji na rzecz pełnego przywrócenia prawa do edukacji dziewcząt i kobiet w Afganistanie.

Czytaj więcej: Wniebowzięcie Maryi poprzedza nasze zmartwychwstanie

 

mela


 

POLECANE
Awaria sieci Plus. Jest nowy komunikat z ostatniej chwili
Awaria sieci Plus. Jest nowy komunikat

W czwartek rano tysiące użytkowników sieci Plus miało problemy z wykonywaniem połączeń. Oktawia Chołuj z Polkomtel poinformowała naszą redakcję, że "wszystkie funkcje powinny działać prawidłowo".

Europejski Trybunał Obrachunkowy: UE zmarnotrawiła 6 mld euro z ostatniej chwili
Europejski Trybunał Obrachunkowy: UE zmarnotrawiła 6 mld euro

Europejski Trybunał Obrachunkowy (ETO) w najnowszym sprawozdaniu rocznym ujawnił alarmujący poziom marnotrawstwa, oszustw i złego zarządzania finansami w instytucjach Unii Europejskiej. Według raportu 3,6 proc. wydatków UE w 2024 r. czyli 6 mld euro było obarczone marnotrawstwem, błędami lub podejrzeniem oszustwa. Już szósty rok z rzędu instytucje unijne nie radzą sobie z wydatkowaniem.

Komunikat dla mieszkańców woj. pomorskiego z ostatniej chwili
Komunikat dla mieszkańców woj. pomorskiego

Ruszył nabór wniosków o przyznanie Stypendiów Marszałka Pomorskiego. Wnioski należy złożyć do 1 grudnia 2025 r. Maksymalna kwota wsparcia to 10 tys. zł.

Szokujący tweet Hanny Gronkiewicz-Waltz ws. dotyczącej Donalda Tuska. Usunięty, ale w sieci nic nie ginie gorące
Szokujący tweet Hanny Gronkiewicz-Waltz ws. dotyczącej Donalda Tuska. Usunięty, ale w sieci nic nie ginie

Użytkownicy platformy "X" wiedzą, że bardzo często najciekawsze rzeczy dzieją się tam późnym wieczorem, lub w nocy. Wczoraj niemałe poruszenie wywołał tweet Hanny Gronkiewicz-Waltz.

Czesi odrzucą pakt migracyjny. Karel Havlíček: „Nie będziemy rządzeni przez Unię Europejską” z ostatniej chwili
Czesi odrzucą pakt migracyjny. Karel Havlíček: „Nie będziemy rządzeni przez Unię Europejską”

Prawdopodobny następny rząd Republiki Czeskiej przygotowuje się do odrzucenia Paktu Unii Europejskiej w sprawie migracji i azylu, sygnalizując ostre zerwanie ze scentralizowaną polityką promigracyjną Brukseli – poinformował portal European Conservative.

Marek Migalski ukarany upomnieniem po skandalicznym wpisie o zmarłym pilocie F-16 Wiadomości
Marek Migalski ukarany upomnieniem po skandalicznym wpisie o zmarłym pilocie F-16

Po katastrofie polskiego F-16 w Radomiu politolog z Uniwersytetu Śląskiego Marek Migalski opublikował w mediach społecznościowych serię komentarzy o zmarłym majorze Macieju Krakowianie. Nazwał lotnika „nieudacznikiem” i „przestępcą” oraz domagał się pośmiertnego zdegradowania oficera. Wpisy wywołały falę oburzenia. Uczelnia zareagowała – wykładowca został ukarany upomnieniem.

Wypadek cysterny i autokaru z dziećmi z ostatniej chwili
Wypadek cysterny i autokaru z dziećmi

Do wypadku samochodu ciężarowego przewożącego LNG i autobusu doszło w czwartek na DK10 w miejscowości Stara Łubianka w woj. wielkopolskim. Autobusem podróżowało 49 osób, w tym 41 dzieci.

USA odrzuciły opłatę klimatyczną za żeglugę i wywierają presję na UE ws. kontrowersyjnej dyrektywy CSDDD z ostatniej chwili
USA odrzuciły opłatę klimatyczną za żeglugę i wywierają presję na UE ws. kontrowersyjnej dyrektywy CSDDD

Administracja Trumpa zwiększa presję na Unię Europejską, aby uchyliła lub zreformowała rozporządzenie w sprawie zanieczyszczenia gazami cieplarnianymi przez korporacje – poinformował portal Politico. Wcześniej podobne stanowisko zajął Katar. Powodem jest unijna dyrektywa CSDDD, która narzuca firmom obowiązek wdrażania planów klimatycznych.

Merz odpowiedział na oskarżenia o rasizm. „Zapytajcie swoich córek” Wiadomości
Merz odpowiedział na oskarżenia o rasizm. „Zapytajcie swoich córek”

Kanclerz Niemiec wywołał burzę stwierdzeniem o „problemach w krajobrazie miejskim” podczas rozmowy o nielegalnych imigrantach. Nie zamierza się jednak wycofywać ze swojego określenia. Na oskarżenia o rasizm i pytanie, czy przeprosi imigrantów, odpowiedział: – Zapytajcie swoich córek.

Wiadomości
Stylowe i funkcjonalne plecaki - jakie wybrać?

Plecak już dawno przestał być jedynie atrybutem ucznia czy turysty, stając się wszechstronnym i modnym dodatkiem na każdą okazję. To niezastąpiony towarzysz codziennych wyzwań, który łączy w sobie komfort noszenia z możliwością wyrażenia osobistego stylu. Dobrze dobrany model potrafi nie tylko pomieścić wszystkie niezbędne przedmioty, ale również doskonale uzupełnić zarówno swobodną, jak i bardziej formalną stylizację. Wybór odpowiedniego fasonu może jednak stanowić pewne wyzwanie, dlatego warto zwrócić uwagę na kilka istotnych aspektów.

REKLAMA

Afganistan po powrocie talibów: 1,4 mln dziewcząt celowo pozbawionych możliwości nauki

Afganistan jest jedynym krajem na świecie, gdzie rządzący zabraniają dostępu do edukacji dziewczętom powyżej 12. roku życia. Trzy lata od podbicia Kabulu i przejęcia władzy przez talibów, co najmniej 1,4 mln dziewcząt celowo zostało pozbawionych możliwości nauki. Informuje o tym raport UNESCO, w którym ta międzynarodowa organizacja wzywa do światowej mobilizacji na rzecz przywrócenia pełnego prawa do edukacji dziewcząt i kobiet w Afganistanie.
Talibowie Afganistan po powrocie talibów: 1,4 mln dziewcząt celowo pozbawionych możliwości nauki
Talibowie / EPA/QUDRATULLAH RAZWAN Dostawca: PAP/EPA

Edukacja

Raport przytacza dane mówiące o powadze sytuacji edukacyjnej w tym kraju. W wyniku zakazów nałożonych przez talibów, co najmniej 1,4 mln dziewcząt zostało celowo pozbawionych dostępu do szkolnictwa średniego od 2021 roku. Chociaż edukacja dziewcząt jest nadal dozwolona w wieku poniżej 12 lat, liczba uczniów zapisanych do szkół podstawowych również drastycznie spadła w tym czasie. Według danych Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Edukacji, Nauki i Kultury (UNESCO) w 2022 r. w Afganistanie do szkoły podstawowej uczęszczało 5,7 mln dziewcząt i chłopców, w porównaniu z 6,8 mln w 2019 r. Organizacja podkreśla, że spadek uczniów szkół podstawowych jest wynikiem m.in. decyzji władz o zakazie nauczania chłopców przez nauczycielki, a w kraju brakuje nauczycieli. Można to również wytłumaczyć brakiem motywacji rodziców do posyłania dzieci do szkoły w coraz trudniejszym kontekście społeczno-ekonomicznym. Polityka talibów najmocniej dotknęła uniwersytety, gdzie liczba studentów spadła aż o 53 proc.

- Obecnie Afganistan jest jedynym krajem na świecie, który zabrania dostępu do edukacji dziewczętom powyżej 12. roku życia i kobietom. Ta sytuacja musi niepokoić nas wszystkich - powiedziała Audrey Azoulay. Dyrektor generalna UNESCO podkreśliła, że „prawo do edukacji nie może być przedmiotem negocjacji ani kompromisów. Społeczność międzynarodowa musi pozostać w pełni zmobilizowana, aby uzyskać bezwarunkowe ponowne otwarcie szkół i uniwersytetów dla afgańskich dziewcząt i kobiet”.

Organizacja bije na alarm, że decyzje talibów w krótkim czasie praktycznie zniweczyły dwie dekady stałego postępu w rozwoju edukacji w Afganistanie a przyszłość całego pokolenia jest teraz zagrożona. UNESCO podkreśla, że brak dostępu do edukacji przełoży się nie tylko na powrót analfabetyzmu, ale poskutkuje pracą dzieci i wzrostem wczesnych małżeństw. W krótkim czasie kraj ten będzie borykał się również niedoborem wykształconych kadr w zawodach wymagających najwyższych kwalifikacji, co tylko zaostrzy problemy rozwojowe.

Czytaj więcej: Nuncjusz Apostolski w rocznicę „Cudu nad Wisłą”: Jesteśmy tu, by się modlić i przyjąć lekcje płynące z wydarzeń sprzed wieku

Kampania na rzecz dziewcząt

UNESCO nie tylko prowadzi międzynarodową kampanię na rzecz powrotu afgańskich dziewcząt i kobiet do szkoły, ale współpracuje też ze swoimi partnerami w celu opracowania alternatywnych metod uczenia się. Aby zapewnić afgańskim dziewczętom i kobietom perspektywy uczenia się pomimo tych trudnych warunków, organizacja stworzyła programy oparte na zaangażowaniu lokalnych społeczności w dwudziestu prowincjach kraju. Ponad tysiąc osób, w tym 780 kobiet, zostało przeszkolonych do prowadzenia kursów czytania i pisania. Skorzystało z nich już ponad 55 tys. młodych ludzi, w większości dziewcząt, w prawie 1900 wioskach. Zadanie pozostaje jednak ogromne, biorąc pod uwagę liczbę młodych ludzi, którzy nie uczęszczają do szkoły.

UNESCO działa również w krajach sąsiednich, takich jak Pakistan, Tadżykistan i Iran, zapewniając wsparcie afgańskim uchodźcom i przesiedleńcom, m.in. poprzez ośrodki formacyjne dla afgańskich nauczycieli. Organizacja inwestuje również w nauczanie na odległość za pośrednictwem radia i telewizji, zapewniając wsparcie finansowe i szkolenia afgańskim mediom, które chcą opracowywać i nadawać programy edukacyjne. Treści nadawane przez partnerów medialnych UNESCO dotarły do około 17 mln Afgańczyków. Chociaż te alternatywne sposoby uczenia się mają tę zaletę, że przyczyniają się do zwiększenia odporności afgańskiej młodzieży, to UNESCO przypomina, że nic nie zastąpi bezpośredniej edukacji w klasie. Dlatego też organizacja wzywa społeczność międzynarodową do dalszej mobilizacji na rzecz pełnego przywrócenia prawa do edukacji dziewcząt i kobiet w Afganistanie.

Czytaj więcej: Wniebowzięcie Maryi poprzedza nasze zmartwychwstanie

 

mela



 

Polecane
Emerytury
Stażowe