Lasek uderza w Nawrockiego ws. budowy CPK. Jest reakcja Stanowskiego

Co musisz wiedzieć:
- Stowarzyszenie "Tak dla CPK" opublikowało postulaty dla kandydatów na Prezydenta RP.
- Szybka reakcja Karola Nawrockiego pokazuje, że temat ten będzie jednym z kluczowych jego potencjalnej prezydentury.
- Pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek uderzył w Nawrockiego w kwestii budowy CPK.
- II tura wyborów prezydenckich odbędzie się 1 czerwca. Zmierzą się w niej kandydat KO Rafał Trzaskowski i obywatelski kandydat popierany przez PiS Karol Nawrocki.
Projekt CPK. Ambitna wizja nowoczesnej Polski
Stowarzyszenie "Tak dla CPK" w opublikowanych postulatach wzywa przyszłego prezydenta do aktywnej roli w inspirowaniu i koordynacji modernizacyjnego wysiłku narodowego. Ma to się odbywać przez wykorzystywanie konstytucyjnych prerogatyw oraz inicjatywę ustawodawczą.
Liczymy, że przyszły Prezydent zostanie nie tylko patronem CPK, ale też podejmie rolę inspiratora i przywódcy polskiego wysiłku modernizacyjnego. Porzućmy kompleksy i samoograniczenie. Polski ROZWÓJ musi być ambitny – Polska ma potencjał do rywalizacji z największymi
– napisał Maciej Wilk na platformie X.
- Ważny komunikat dla mieszkańców Krakowa
- Zorro pojawił się na... konferencji Platformy Obywatelskiej w Płońsku
- Nie żyje były reprezentant Polski
- Miliony baryłek ropy. Polska odkryła nowe złoże
- Kazimierz Marcinkiewicz opublikował zdjęcie obitej twarzy. Internauci w śmiech [FOTO]
- Smsy od polityków Platformy: "Rafał przegrał"
- Komunikat dla mieszkańców Poznania
- Erika Steinbach grozi Polsce, jeśli Karol Nawrocki wygra wybory prezydenckie
- Komisja Europejska chce mieć ścisły nadzór nad funkcjonowaniem małych i średnich przedsiębiorstw
Kluczowe postulaty Stowarzyszenia "Tak dla CPK"
W dokumencie zawarto konkretne oczekiwania:
1. Projekt ustawy prezydenckiej ws. CPK
Stowarzyszenie apeluje o skierowanie do Sejmu ustawy prezydenckiej, która zapewni:
- Budowę Lotniska CPK w najszybszym możliwym terminie, wraz z komponentami Cargo City i Airport City.
- Pilne rozpoczęcie prac projektowych i środowiskowych dla 10 szprych kolejowych CPK, szczególnie tych o znaczeniu militarnym.
- Rezygnację z polityki wykluczania komunikacyjnego średnich miast, np. Kalisza.
- Budowę Kolei Dużych Prędkości z polskim taborem o prędkości 250 km/h.
- Inwestycje w badania i rozwój polskiego taboru do KDP.
- Przywrócenie programu terminali intermodalnych w całej Polsce.
- Zakończenie inwestycji na Lotnisku Chopina do 2032 roku.
- Zakaz dofinansowania przez samorządy linii lotniczych, które nie obsługują lotnisk CPK.
2. Strategiczne raporty i nadzór
Wilk proponuje kwartalne raporty Rady Gabinetowej oraz bezpośredni nadzór prezydenta nad wdrażaniem programu CPK.
3. Wzmocnienie roli prezydenta w polityce rozwoju
Stowarzyszenie apeluje o stworzenie prezydenckiej Rady Rozwoju oraz organizowanie ogólnopolskich debat.
Jesteśmy przekonani, że nasze postulaty nie powinny być przedmiotem kontrowersji. Liczymy na poparcie oraz zobowiązanie do realizacji ze strony obu Kandydatów
– podsumował Maciej Wilk.
Karol Nawrocki odpowiada: "Popieram te postulaty"
Na opublikowane postulaty błyskawicznie zareagował Karol Nawrocki:
Popieram te postulaty. Zapraszam na spotkanie jutro, żeby je podpisać. Mój sztab skontaktuje się w celu ustalenia szczegółów
– napisał Nawrocki na platformie X.
Maciej Lasek atakuje Nawrockiego
Deklaracja Nawrockiego stała się pretekstem do ataku na niego ze strony pełnomocnika rządu ds. CPK Macieja Laska.
Panie kandydacie, wszyscy jesteśmy na »TAK dla CPK« – to fakt, nie hasło wyborcze. Nikt nie ma wątpliwości, że ta inwestycja musi powstać. Dlatego zamiast deklaracji i zdjęć z podpisywania postulatów, robimy to, czego oczekują Polacy: działamy. Trwają zaawansowane prace, które mają doprowadzić do uruchomienia lotniska i pierwszego odcinka Kolei Dużych Prędkości w 2032 roku. Deklaracje opozycji to dziś raczej forma autopromocji niż realne wsparcie – przekonywanie przekonanych i próba zbicia kapitału politycznego na temacie, który od dawna ma społeczne poparcie. My nie sprzedajemy iluzji, jak nasi poprzednicy – my dowozimy
- stwierdził Maciej Lasek.
Wpis Macieja Laska na platformie X skomentował założyciel Kanału Zero Krzysztof Stanowski.
Przecież to jest absolutny szczyt bezczelności
- podkreślił Krzysztof Stanowski.
Człowieku wy tak »dowozicie«, że już macie opóźnienia w swoim opóźnionym harmonogramie
- zwrócił się do Laska poseł PiS Marcin Horała.
Co dalej z polskim CPK?
Polski Centralny Port Komunikacyjny to projekt sięgający jeszcze lat 70. XX wieku, ale realnego rozpędu nabrał w czasach rządów Zjednoczonej Prawicy, gdy premierem był Mateusz Morawiecki. Ogromne przedsięwzięcie zostało jednak zahamowane po ponownym przejęciu 13 grudnia 2023 r. władzy przez obóz Platformy Obywatelskiej, który zapowiadał audyty i kontrole, a także podważał sensowność projektu – niektórzy politycy obozu Koalicji Obywatelskiej, jak. np. prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski, określali plan budowy CPK mianem "gigantomanii". Podczas spotkań z wyborcami sceptycznie wobec CPK wypowiadał się także sam Donald Tusk.
Próbę ukręcenia sprawy zatrzymał społeczny sprzeciw ludzi i sympatyków różnych stron sceny politycznej, który uformował się pod szyldem "Tak dla CPK". Na razie nieznane są wyniki przeprowadzonych przez pełnomocników rządu audytów, a zaproponowany przez koalicję rządzącą pomysł okrojenia projektu z wielu połączeń kolejowych budzi spory sprzeciw społeczny, ale także lokalnych polityków, których regiony zostaną pominięte w nowych szlakach komunikacyjnych. Sprawa utknęła w martwym puncie, z czego, jak widać, korzystają zagraniczne podmioty.
W zamyśle Centralny Port Komunikacyjny miał być węzłem transportowym opartym na zintegrowanych ze sobą węzłach: lotniczym i kolejowym, spójnych z układem sieci drogowej. Węzeł miał być zlokalizowany pomiędzy Warszawą a Łodzią i stanowić punkt przesiadkowy oraz hub cargo. Był planowany jako największy w Europie Środkowo-Wschodniej węzeł transportowy łączący lotnisko hubowe oraz sieci kolejowe i drogowe.
Przecież to jest absolutny szczyt bezczelności. https://t.co/tk7fnUkMCx
— Krzysztof Stanowski (@K_Stanowski) May 23, 2025
Człowieku wy tak „dowozicie”, że już macie opóźnienia w swoim opóźnionym harmonogramie.
— Marcin Horała (@mhorala) May 23, 2025