"Gigantyczne koszty dla Polski". Beata Szydło bije na alarm po zaakceptowaniu przez Radę UE nowych regulacji Fit for 55

- Kraje Unii Europejskiej zaakceptowały dziś nowe regulacje #FitFor55, w tym np. opłaty ETS za budynki i transport drogowy, morski i lotniczy. Wdrożenie nowych zasad, które teraz nastąpi, to wzrost kosztów życia każdego Europejczyka i gigantyczne koszty dla Polski.
- pisze Beata Szydło na Twitterze.
Nowe regulacje Fit for 55
Rada UE, czyli państwa członkowskie Wspólnoty, zaaprobowały we wtorek kluczowe dyrektywy i rozporządzenia pakietu Fit for 55, które w ubiegłym tygodniu przegłosował Parlament Europejski. Są to konkretne akty prawne ukierunkowane na ograniczenia emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 55 proc. do 2030 roku (w porównaniu z rokiem 1990) i osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku.
Główne regulacje dotyczą m.in. reformy unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS), nowego granicznego mechanizmu węglowego (CBAM), a także utworzenia Społecznego Funduszu Klimatycznego (SCF).
ETS II
Reforma systemu handlu emisjami zakłada, że sektory już objęte systemem mają do 2030 roku obniżyć poziom emisji gazów cieplarnianych o 62 proc. w porównaniu z poziomem w roku 2005. Nastąpi też stopniowe wycofywanie bezpłatnych uprawnień do emisji w latach 2026–2034. Ponadto powstanie odrębny system ETS II dla paliw, które wykorzystuje się w transporcie drogowym i do ogrzewania budynków. W ramach systemu UE wprowadzi opłaty od emisji gazów cieplarnianych z tych sektorów w 2027 roku lub w 2028 roku, jeżeli ceny energii będą wyjątkowo wysokie.
Do ETS zostaną włączone też emisje gazów cieplarnianych z sektora żeglugi morskiej.
Kolejna regulacja dotyczy przepisów o nowym unijnym mechanizmie dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 (CBAM). Obejmie on takie towary, jak żelazo, stal, cement, aluminium, nawozy, elektryczność i wodór. Importerzy wspomnianych towarów będą musieli zapłacić różnicę pomiędzy opłatą emisyjną w kraju produkcji a ceną uprawnień do emisji w unijnym ETS. CBAM będzie wprowadzany stopniowo w latach 2026–2034 w miarę jak będą wycofywane bezpłatne uprawnienia do emisji w ETS.
Utworzenie w 2026 roku unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego ma służyć wspieraniu gospodarstw domowych, mikroprzedsiębiorstw i użytkowników transportu, którzy są "szczególnie dotknięci przez ubóstwo energetyczne i transportowe".
Z Brukseli Artur Ciechanowicz (PAP)
asc/ ap/
Kraje Unii Europejskiej zaakceptowały dziś nowe regulacje #FitFor55, w tym np. opłaty ETS za budynki i transport drogowy, morski i lotniczy. Wdrożenie nowych zasad, które teraz nastąpi, to wzrost kosztów życia każdego Europejczyka i gigantyczne koszty dla Polski.
— Beata Szydło (@BeataSzydlo) April 25, 2023