Z. Kuźmiuk: Pięć strategicznych inwestycji oddanych do użytku w ciągu zaledwie kilkunastu miesięcy

W piątek zostanie oddany do użytku tunel pod cieśniną Świny, łączący wyspę Wolin z wyspą Uznam, na której znajduje się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska Świnoujścia i w ten sposób po kilkudziesięciu latach skończą się wreszcie problemy komunikacyjne mieszkańców tego miasta, ale i turystów.
Budowa tunelu pod Świną Z. Kuźmiuk: Pięć strategicznych inwestycji oddanych do użytku w ciągu zaledwie kilkunastu miesięcy
Budowa tunelu pod Świną / gov.pl

Tunel pod Świną

Inwestycja planowana od wielu dziesiątek lat i po wielokroć odkładana (ostatnio w październiku 2010 roku zrezygnował z niej Donald Tusk, twierdząc, że nie ma na to środków, choć przedsięwzięcie miało być realizowane głównie ze środków unijnych) została zrealizowana we współpracy z samorządem tego miasta, a jej koszt sięgający 1 mld zł został sfinansowany z sektorowego programu Infrastruktura i Środowisko i środków miasta (w proporcjach ponad 800 mln zł i ponad 150 mln zł).

Inwestycja obejmuje wspomniany tunel pod cieśniną Świny, a także dwie oddzielone betonowym murem jezdnie w obydwie strony o łącznej długości 3,2 km, razem z prowadzącą do tunelu infrastrukturą drogową.

Zapowiedź oddania tej inwestycji do użytku spowodowała także ożywioną dyskusję w niemieckich mediach, które twierdzą, że teraz turyści z tego kraju będą wybierać wypoczynek po polskiej stronie granicy, ze względu na niższe ceny, ale i łatwiejszy dojazd do Świnoujścia.

Przekop Mierzei Wiślanej

Przypomnijmy, że w rocznicę napaści Rosji na Polskę 17 września poprzedniego roku została oddana od użytku inna wielka inwestycja –  przekop Mierzei Wiślanej – pozwalający na nieskrępowane korzystanie przez nasz kraj z wód Zalewu Wiślanego.

Ta inwestycja, której łączny koszt jest szacowany na około 2 mld zł, i jest w całości pokrywany z polskiego budżetu, ma wielkie znaczenie regionalne, po zakończeniu pogłębienia Kanału Elbląskiego i modernizacji portu, dzięki dostępowi do morza Elbląg będzie czwartym ważnym polskim portem, co więcej, będzie to silny bodziec rozwojowy dla całego regionu.

Ponadto wręcz nie do przecenienie jest uniezależnienie się od Rosji, która do tej pory poprzez panowanie nad Cieśniną Piławską decydowała, kto może wpływać, a raczej znacznie częściej, kto nie może wpływać na Zalew Wiślany, szczególnie po podpisaniu nowego porozumienia z Rosją przez rząd Tuska w 2009 roku możliwości wpływu polskich jednostek na Zalew Wiślany ograniczono do absolutnego minimum.

Gazociąg Baltic Pipe

Na jesieni poprzedniego roku oddano także do użytku gazociąg Baltic Pipe, co – w sytuacji gdy Rosja zablokowała dostawy gazu do naszego kraju gazociągiem jamalskim – uratowało nasze bezpieczeństwo energetyczne.

Przypomnijmy, że tę inwestycję przygotował we współpracy z Norwegią i Danią jeszcze rząd AWS premiera Jerzego Buzka, ale w 2001 roku zrezygnował z niej rząd Leszka Millera, wrócił do niej rząd PiS w 2006 roku, ale po raz kolejny zrezygnował z niej rząd Donalda Tuska w 2008 roku pod hasłem nadmiaru gazu w Polsce.

Minister Piotr Naimski, który od początku zajmował się tym projektem, musiał się sporo natrudzić, aby przekonać Norwegów i Duńczyków, że tym razem przygotowania tej inwestycji nie pójdą po raz trzeci na marne i tym razem zostanie ona zrealizowana.

Tak się właśnie stało i już od 1 października tego roku gazociągiem popłynął pierwszy gaz z Norwegii, do końca poprzedniego roku przesłano nim do Polski około 3 mld m3, a już w tym roku wykorzystane zostaną jego pełne możliwości przesyłowe, czyli 10 mld m3. To wręcz kluczowa inwestycja umożliwiająca Polsce niezależność gazową od Rosji, która rozpoczęła działalność w sytuacji, kiedy Rosja wręcz przystawiła do głowy pistolet gazowy większości swoich dotychczasowych odbiorców gazu, w tym także naszemu krajowi.

Tunel pod górą Luboń Mały

Z kolei w połowie listopada poprzedniego roku został oddany do użytku najdłuższy w Polsce tunel o długości ponad 2 km w ciągu drogi ekspresowej S-7, pomiędzy miejscowościami Naprawa – Skomielna Biała, zbudowany pod górą Luboń Mały.

Tunel ma dwie nawy, w każdej z nich znajdują się po dwa pasy ruchu, każdy o szerokości 3,5 m, oraz pas awaryjny o szerokości 3 m, pomiędzy nawami tunelu znajduje się 10 przejść ewakuacyjnych, które są rozmieszczone co 172,5 m, zabezpieczone odpowiednim drzwiami, które zapewniają przynajmniej 120 minut odporności ogniowej.

Wewnątrz tunelu znajduje się także oddzielny przejazd awaryjny, przeznaczony tylko i wyłącznie dla służb ratunkowych o szerokości 3,5 m i wysokości 3,3 m, co gwarantuje dostanie się służb ratunkowych w każde miejsce tunelu, niezależnie od tego, co dzieje się na jezdniach, po których poruszają się samochody. Realizacja inwestycji trwała ponad 5 lat, mimo tego, że tunel drążono przez 24 godziny na dobę i 7 dni w tygodniu, ponieważ podczas jej realizacji nastąpiły groźne osuwiska, które wymagały nawet przeprojektowania obiektów inżynieryjnych.

Koszt tej inwestycji wyniósł około 1 mld zł i został sfinansowany mniej więcej po połowie zarówno z polskiego budżetu, jak i środków unijnych pochodzących z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Inwestycje w gazoporcie w Świnoujściu

Natomiast jesienią 2023 roku zostanie oddany do użytku kolejny zbiornik gazu skroplonego w gazoporcie w Świnoujściu im. Lecha Kaczyńskiego, dający możliwość przyjęcia aż 8,3 mld m3 gazu LNG rocznie.

Gazoport mogący przyjmować 5 mld m3 gazu rozpoczął swoje funkcjonowanie w 2016 roku i natychmiast rząd Prawa i Sprawiedliwości postanowił o jego rozbudowie, która znacząco powiększy jego pojemność do wspomnianej wartości 8,3 mld m3, w ten sposób obok Baltic Pipe jest on drugim filarem polskiej niezależności gazowej.

Już latem tego roku rozpocznie się także realizacja nowej wielkiej inwestycji o charakterze strategicznym, czyli budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego na 800 hektarach, pozyskanych w ramach dobrowolnych wykupów, a inwestycja ta ma być oddana do użytku na przełomie 2027 i 2028 roku.

Trwają także przygotowania do budowy ok. 2 tys. km nowych tras kolejowych, które są częścią składową CPK i mają znacząco poprawić skomunikowanie różnych części naszego kraju z samym nowym portem lotniczym, ale także między sobą.

Wszystkie te wielkie strategiczne inwestycje zostały oddane do użytku w ciągu kilkunastu ostatnich miesięcy, a przygotowania do realizacji CPK i 2 tys. km nowych linii kolejowych zostały przeprowadzone wręcz w ekspresowym tempie.
 


Oceń artykuł
Wczytuję ocenę...

 

POLECANE
Włosi wściekli. Niemcy będą nadal finansować organizacje ratujące migrantów na Morzu Śródziemnym z ostatniej chwili
Włosi wściekli. Niemcy będą nadal finansować organizacje ratujące migrantów na Morzu Śródziemnym

Na spotkaniu z włoskim ministrem spraw zagranicznych Antonio Tajanim, szefowa MSZ RFN Annalena Baerbock pozostała uparta: Niemcy będą nadal finansować statki organizacji pozarządowych, zajmujące się ratowaniem migrantów na Morzu Śródziemnym. Tajani wyjaśnił, że "jego zdaniem finansowanie promuje cierpienie na Morzu Śródziemnym" – pisze portal Tichys Einblick.

Kwaśniewski zaskoczył. Wskazał na kogo głosować, choć sam tego nie zrobi z ostatniej chwili
Kwaśniewski zaskoczył. Wskazał na kogo głosować, choć sam tego nie zrobi

Aleksander Kwaśniewski sam nie zamierza głosować na Trzecią Drogę, lecz zachęca do tego innych.

Mieszkańcy Królewca musieli się zdziwić. Polskie miasto wykorzystane przez rosyjską propagandę [WIDEO] z ostatniej chwili
Mieszkańcy Królewca musieli się zdziwić. Polskie miasto wykorzystane przez rosyjską propagandę [WIDEO]

Rosyjska propaganda w materiale wychwalającym Królewiec posłużyła się nagraniami z lotu ptaka przedstawiającymi... polskie miasto Elbląg.

z ostatniej chwili
Najmodniejsze marki kurtek w stylu hip-hop

W świecie mody hip-hopowej wybór odpowiedniej kurtki staje się ważnym wyrazem nie tylko funkcjonalności, ale także indywidualnego stylu i przynależności do tej ekscytującej subkultury.

Były współpracownik stacji z Wiertniczej: TVN kłamie z ostatniej chwili
Były współpracownik stacji z Wiertniczej: TVN kłamie

Były pracownik stacji TVN Kamil Różalski za pośrednictwem swojego konta na Twitterze zamieścił nagranie pochodzące z przesłuchania przed sądem dyrektor HR w stacji telewizyjnej TVN. „TVN KŁAMIE w sądach w sprawach z naszego powództwa. Dość bezkarności. Stop wyłączaniu jawności z wyssanych z palca powodów” – napisał Różalski.

PKN Orlen reaguje na zdjęcie zamieszczone przez Giertycha z ostatniej chwili
PKN Orlen reaguje na zdjęcie zamieszczone przez Giertycha

„Po raz kolejny obserwujemy sytuację, gdy niektórzy politycy próbują destabilizować rynek paliwowy w Polsce i wywołać panikę, posługując się nieaktualnymi informacjami” – pisze biuro prasowe PKN Orlen, komentując w ten sposób wpis opublikowany przez Romana Giertycha.

Zaprezentowano zakupiony przez Polskę samolot wczesnego ostrzegania w barwach polskich z ostatniej chwili
Zaprezentowano zakupiony przez Polskę samolot wczesnego ostrzegania w barwach polskich

W piątek w Szwecji zaprezentowano samolot wczesnego ostrzegania dla polskich Sił Powietrznych – poinformował minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak.

Szydło: PE i KE usiłują wcisnąć Polsce przymusową relokację z ostatniej chwili
Szydło: PE i KE usiłują wcisnąć Polsce przymusową relokację

– Komisja Europejska już teraz, bez zmiany Traktatów, traktuje państwa członkowskie jak podległe sobie terytoria. PE i KE zamierzają wcisnąć Polsce przymusową relokację migrantów – twierdzi była premier Beata Szydło.

Strzelanina z użyciem kałasznikowów we Francji. Policja przyznaje, że nie radzi sobie z wojnami gangów z ostatniej chwili
Strzelanina z użyciem kałasznikowów we Francji. Policja przyznaje, że nie radzi sobie z wojnami gangów

Policja nie radzi sobie z wojnami gangów narkotykowych w imigranckich dzielnicach – przyznał szef policji departamentu Delta Rodanu w związku ze strzelaninami w Marsylii, gdzie od początku roku od kul zginęły 42 osoby.

Tusk w TVP? Tak, ale stawia warunki z ostatniej chwili
Tusk w TVP? Tak, ale stawia warunki

Jak informuje portal Wirtualna Polska, Donald Tusk wyraził gotowość, by przyjąć zaproszenie do TVP. Lider PO postawił jednak wyraźne warunki.

REKLAMA

Z. Kuźmiuk: Pięć strategicznych inwestycji oddanych do użytku w ciągu zaledwie kilkunastu miesięcy

W piątek zostanie oddany do użytku tunel pod cieśniną Świny, łączący wyspę Wolin z wyspą Uznam, na której znajduje się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska Świnoujścia i w ten sposób po kilkudziesięciu latach skończą się wreszcie problemy komunikacyjne mieszkańców tego miasta, ale i turystów.
Budowa tunelu pod Świną Z. Kuźmiuk: Pięć strategicznych inwestycji oddanych do użytku w ciągu zaledwie kilkunastu miesięcy
Budowa tunelu pod Świną / gov.pl

Tunel pod Świną

Inwestycja planowana od wielu dziesiątek lat i po wielokroć odkładana (ostatnio w październiku 2010 roku zrezygnował z niej Donald Tusk, twierdząc, że nie ma na to środków, choć przedsięwzięcie miało być realizowane głównie ze środków unijnych) została zrealizowana we współpracy z samorządem tego miasta, a jej koszt sięgający 1 mld zł został sfinansowany z sektorowego programu Infrastruktura i Środowisko i środków miasta (w proporcjach ponad 800 mln zł i ponad 150 mln zł).

Inwestycja obejmuje wspomniany tunel pod cieśniną Świny, a także dwie oddzielone betonowym murem jezdnie w obydwie strony o łącznej długości 3,2 km, razem z prowadzącą do tunelu infrastrukturą drogową.

Zapowiedź oddania tej inwestycji do użytku spowodowała także ożywioną dyskusję w niemieckich mediach, które twierdzą, że teraz turyści z tego kraju będą wybierać wypoczynek po polskiej stronie granicy, ze względu na niższe ceny, ale i łatwiejszy dojazd do Świnoujścia.

Przekop Mierzei Wiślanej

Przypomnijmy, że w rocznicę napaści Rosji na Polskę 17 września poprzedniego roku została oddana od użytku inna wielka inwestycja –  przekop Mierzei Wiślanej – pozwalający na nieskrępowane korzystanie przez nasz kraj z wód Zalewu Wiślanego.

Ta inwestycja, której łączny koszt jest szacowany na około 2 mld zł, i jest w całości pokrywany z polskiego budżetu, ma wielkie znaczenie regionalne, po zakończeniu pogłębienia Kanału Elbląskiego i modernizacji portu, dzięki dostępowi do morza Elbląg będzie czwartym ważnym polskim portem, co więcej, będzie to silny bodziec rozwojowy dla całego regionu.

Ponadto wręcz nie do przecenienie jest uniezależnienie się od Rosji, która do tej pory poprzez panowanie nad Cieśniną Piławską decydowała, kto może wpływać, a raczej znacznie częściej, kto nie może wpływać na Zalew Wiślany, szczególnie po podpisaniu nowego porozumienia z Rosją przez rząd Tuska w 2009 roku możliwości wpływu polskich jednostek na Zalew Wiślany ograniczono do absolutnego minimum.

Gazociąg Baltic Pipe

Na jesieni poprzedniego roku oddano także do użytku gazociąg Baltic Pipe, co – w sytuacji gdy Rosja zablokowała dostawy gazu do naszego kraju gazociągiem jamalskim – uratowało nasze bezpieczeństwo energetyczne.

Przypomnijmy, że tę inwestycję przygotował we współpracy z Norwegią i Danią jeszcze rząd AWS premiera Jerzego Buzka, ale w 2001 roku zrezygnował z niej rząd Leszka Millera, wrócił do niej rząd PiS w 2006 roku, ale po raz kolejny zrezygnował z niej rząd Donalda Tuska w 2008 roku pod hasłem nadmiaru gazu w Polsce.

Minister Piotr Naimski, który od początku zajmował się tym projektem, musiał się sporo natrudzić, aby przekonać Norwegów i Duńczyków, że tym razem przygotowania tej inwestycji nie pójdą po raz trzeci na marne i tym razem zostanie ona zrealizowana.

Tak się właśnie stało i już od 1 października tego roku gazociągiem popłynął pierwszy gaz z Norwegii, do końca poprzedniego roku przesłano nim do Polski około 3 mld m3, a już w tym roku wykorzystane zostaną jego pełne możliwości przesyłowe, czyli 10 mld m3. To wręcz kluczowa inwestycja umożliwiająca Polsce niezależność gazową od Rosji, która rozpoczęła działalność w sytuacji, kiedy Rosja wręcz przystawiła do głowy pistolet gazowy większości swoich dotychczasowych odbiorców gazu, w tym także naszemu krajowi.

Tunel pod górą Luboń Mały

Z kolei w połowie listopada poprzedniego roku został oddany do użytku najdłuższy w Polsce tunel o długości ponad 2 km w ciągu drogi ekspresowej S-7, pomiędzy miejscowościami Naprawa – Skomielna Biała, zbudowany pod górą Luboń Mały.

Tunel ma dwie nawy, w każdej z nich znajdują się po dwa pasy ruchu, każdy o szerokości 3,5 m, oraz pas awaryjny o szerokości 3 m, pomiędzy nawami tunelu znajduje się 10 przejść ewakuacyjnych, które są rozmieszczone co 172,5 m, zabezpieczone odpowiednim drzwiami, które zapewniają przynajmniej 120 minut odporności ogniowej.

Wewnątrz tunelu znajduje się także oddzielny przejazd awaryjny, przeznaczony tylko i wyłącznie dla służb ratunkowych o szerokości 3,5 m i wysokości 3,3 m, co gwarantuje dostanie się służb ratunkowych w każde miejsce tunelu, niezależnie od tego, co dzieje się na jezdniach, po których poruszają się samochody. Realizacja inwestycji trwała ponad 5 lat, mimo tego, że tunel drążono przez 24 godziny na dobę i 7 dni w tygodniu, ponieważ podczas jej realizacji nastąpiły groźne osuwiska, które wymagały nawet przeprojektowania obiektów inżynieryjnych.

Koszt tej inwestycji wyniósł około 1 mld zł i został sfinansowany mniej więcej po połowie zarówno z polskiego budżetu, jak i środków unijnych pochodzących z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Inwestycje w gazoporcie w Świnoujściu

Natomiast jesienią 2023 roku zostanie oddany do użytku kolejny zbiornik gazu skroplonego w gazoporcie w Świnoujściu im. Lecha Kaczyńskiego, dający możliwość przyjęcia aż 8,3 mld m3 gazu LNG rocznie.

Gazoport mogący przyjmować 5 mld m3 gazu rozpoczął swoje funkcjonowanie w 2016 roku i natychmiast rząd Prawa i Sprawiedliwości postanowił o jego rozbudowie, która znacząco powiększy jego pojemność do wspomnianej wartości 8,3 mld m3, w ten sposób obok Baltic Pipe jest on drugim filarem polskiej niezależności gazowej.

Już latem tego roku rozpocznie się także realizacja nowej wielkiej inwestycji o charakterze strategicznym, czyli budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego na 800 hektarach, pozyskanych w ramach dobrowolnych wykupów, a inwestycja ta ma być oddana do użytku na przełomie 2027 i 2028 roku.

Trwają także przygotowania do budowy ok. 2 tys. km nowych tras kolejowych, które są częścią składową CPK i mają znacząco poprawić skomunikowanie różnych części naszego kraju z samym nowym portem lotniczym, ale także między sobą.

Wszystkie te wielkie strategiczne inwestycje zostały oddane do użytku w ciągu kilkunastu ostatnich miesięcy, a przygotowania do realizacji CPK i 2 tys. km nowych linii kolejowych zostały przeprowadzone wręcz w ekspresowym tempie.
 



Oceń artykuł
Wczytuję ocenę...

 

Polecane
Emerytury
Stażowe