Minister: Nie zamierzamy konsultować ze stroną niemiecką budowy terminala w Świnoujściu

„Polska buduje w Świnoujściu Głębokowodny Terminal Kontenerowy. Niemcy od początku krytykują inwestycję. Liczyli, że to powstrzyma stronę polską” – pisze Deutsche Welle. Do sprawy odniósł się wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Głębokowodny Terminal Kontenerowy. Minister: Nie zamierzamy konsultować ze stroną niemiecką budowy terminala w Świnoujściu
Głębokowodny Terminal Kontenerowy. / fot. Ministerstwo Infrastruktury - gov.pl

Polska buduje w Świnoujściu Głębokowodny Terminal Kontenerowy. W lipcu Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA podpisał z belgijsko-katarskim konsorcjum przedwstępną umowę dzierżawy terenów zlokalizowanych w porcie zewnętrznym w Świnoujściu. To właśnie tam powstanie inwestycja.
Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk stwierdził, że budowa terminala to dla Polski „niezwykłe wyzwanie i szansa”. – Mamy bardzo duże nadzieje, że również operatorzy niemieccy będą korzystać z naszego portu – dodał.

W celu budowy terminala należy zabezpieczyć podejście, czyli tor żeglugowy, który musi być pogłębiony do 17 m. Dotychczasowy tor przebiegał częściowo po wodach niemieckich, dlatego wyznaczone zostało nowe, tzw. wschodnie podejście do portu.

Przyjęty przez rząd wieloletni plan zakłada wybudowanie ok. 60 km nowego podejścia za kwotę 10 mld zł. Z kolei, jak wyjaśnił Gróbarczyk, koszt budowy samego terminala zostanie pokryty przez wykonawcę. Szacuje się, że inwestycja pochłonie ok. 2 mld zł. Oddanie całej inwestycji planowane jest na 2029 r.

Inwestycja nie podoba się Niemcom



Jak informuje portal Deutsche Welle, przeciwne budowie portu kontenerowego w Świnoujściu są niemieckie władze samorządowe, organizacje ekologiczne, a także posłowie do Parlamentu Europejskiego.

„Mimo decyzji polskiego rządu o ominięciu niemieckich wód morskich i wyznaczeniu nowego toru podejściowego krytyka ze strony niemieckiej nie ustaje” – czytamy.

Gróbarczyk odpowiada

Do sprawy odniósł się wiceminister Marek Gróbarczyk. „Niemiecka narracja chciałaby nadal dyktować innym co mogą, a czego im nie wolno. Niemiecki terminal gazowy w Lubminie (55 km od Świnoujścia) powstał bez jakichkolwiek uzgodnień z Polską. Nie zamierzamy budowy Terminala Kontenerowego w Świnoujściu konsultować ze strona niemiecką [pisownia oryginalna – przyp. red.]” – oświadczył.


 

POLECANE
Mocne słowa wiceszefa PSL: Możemy doprowadzić do wojny domowej polityka
Mocne słowa wiceszefa PSL: Możemy doprowadzić do wojny domowej

W piątek premier Donald Tusk stwierdził, że jego zdaniem Izba Kontroli Nadzwyczajnej Sądu Najwyższego ma działać nielegalnie. Wiceszef PSL Adam Jarubas ostrzega z kolei przed doprowadzeniem do "wojny domowej".

IMGW wydał komunikat. Oto co nas czeka z ostatniej chwili
IMGW wydał komunikat. Oto co nas czeka

Polska znajduje się w zasięgu wyżu, którego centrum przesunie się znad nad Niemiec nad południową Polskę – informuje w sobotę IMGW.

Czego oczekują Polacy od rządu Tuska? Jest sondaż z ostatniej chwili
Czego oczekują Polacy od rządu Tuska? Jest sondaż

Polacy chcą szybszego dostępu do specjalistów i skutecznej ochrony przed drożyzną – wskazuje najnowszy sondaż UCE Research.

Śmierć dziecka po odebraniu go matce. Policja się tłumaczy. Internauci wściekli z ostatniej chwili
Śmierć dziecka po odebraniu go matce. Policja się tłumaczy. Internauci wściekli

Dramat rodziny z Warszawy. Policja odebrała i umieściła w rodzinie zastępczej trzyletnią Lenę i czteromiesięcznego Oskara. Cztery dni później chłopiec zmarł. Policja swoje działania – informuje Polsat News.

Komunikat dla mieszkańców Warszawy z ostatniej chwili
Komunikat dla mieszkańców Warszawy

Wisłostrada będzie zamknięta 21–23 czerwca podczas Wianków nad Wisłą. Autobusy, tramwaje i metro pojadą objazdami.

Tadeusz Płużański: Przedwojenny prawnik. Stalinowski morderca. Józef (Goldberg) Różański tylko u nas
Tadeusz Płużański: Przedwojenny prawnik. Stalinowski morderca. Józef (Goldberg) Różański

22 czerwca 1941 roku, gdy Armia Czerwona - wobec nacierających Niemców - uciekała z terenów II Rzeczpospolitej zagarniętych przez ZSRS w 1939 roku, funkcjonariusze NKWD wymordowali w więzieniach tysiące Polaków, m. in. we Lwowie, w Łucku i Wilnie. Wśród mordujących był Józef Goldberg (późniejszy Jacek Różański).

Tȟašúŋke Witkó: Niemcy – najwięksi degeneraci Europy z ostatniej chwili
Tȟašúŋke Witkó: Niemcy – najwięksi degeneraci Europy

Ostatnimi czasy, opinię publiczną w Polsce rozgrzewa głownie konflikt izraelsko-irański, a także działalność ruchu na rzecz ponownego liczenia głosów oddanych w wyborach prezydenckich, któremu patronuje i którego działaniom nadaje ton pewien znany mecenas, obecnie tryskający tężyzną fizyczną, choć – jak wiemy z doniesień medialnych – nie zawsze cieszył się on końskim zdrowiem.

Odszedł, aby podziwiać widok. Tragiczna śmierć Polaka we Włoszech Wiadomości
"Odszedł, aby podziwiać widok". Tragiczna śmierć Polaka we Włoszech

Do tragicznego wypadku doszło w piątek w rejonie Gargnano, miejscowości położonej nad malowniczym jeziorem Garda na północy Włoch. Podczas rowerowej wycieczki z przyjaciółmi zginął 43-letni turysta z Polski.

Putin grozi Ukrainie: „Brudna bomba byłaby ostatnią pomyłką” Wiadomości
Putin grozi Ukrainie: „Brudna bomba byłaby ostatnią pomyłką”

Rosyjski przywódca Władimir Putin oświadczył w piątek podczas Forum Ekonomicznego w Petersburgu, że Rosjanie i Ukraińcy to ten sam lud i w tym sensie "cała Ukraina" należy do Rosji.

Rosyjska „flota cieni” na celowniku Zachodu. Polska dołącza do sojuszu 14 państw z ostatniej chwili
Rosyjska „flota cieni” na celowniku Zachodu. Polska dołącza do sojuszu 14 państw

Czternaście krajów, w tym Polska, zobowiązało się do podjęcia skoordynowanych działań przeciwko rosyjskiej "flocie cieni" operującej na wodach Morza Bałtyckiego i Północnego – poinformowało w piątek brytyjskie ministerstwo spraw zagranicznych.

REKLAMA

Minister: Nie zamierzamy konsultować ze stroną niemiecką budowy terminala w Świnoujściu

„Polska buduje w Świnoujściu Głębokowodny Terminal Kontenerowy. Niemcy od początku krytykują inwestycję. Liczyli, że to powstrzyma stronę polską” – pisze Deutsche Welle. Do sprawy odniósł się wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Głębokowodny Terminal Kontenerowy. Minister: Nie zamierzamy konsultować ze stroną niemiecką budowy terminala w Świnoujściu
Głębokowodny Terminal Kontenerowy. / fot. Ministerstwo Infrastruktury - gov.pl

Polska buduje w Świnoujściu Głębokowodny Terminal Kontenerowy. W lipcu Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA podpisał z belgijsko-katarskim konsorcjum przedwstępną umowę dzierżawy terenów zlokalizowanych w porcie zewnętrznym w Świnoujściu. To właśnie tam powstanie inwestycja.
Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk stwierdził, że budowa terminala to dla Polski „niezwykłe wyzwanie i szansa”. – Mamy bardzo duże nadzieje, że również operatorzy niemieccy będą korzystać z naszego portu – dodał.

W celu budowy terminala należy zabezpieczyć podejście, czyli tor żeglugowy, który musi być pogłębiony do 17 m. Dotychczasowy tor przebiegał częściowo po wodach niemieckich, dlatego wyznaczone zostało nowe, tzw. wschodnie podejście do portu.

Przyjęty przez rząd wieloletni plan zakłada wybudowanie ok. 60 km nowego podejścia za kwotę 10 mld zł. Z kolei, jak wyjaśnił Gróbarczyk, koszt budowy samego terminala zostanie pokryty przez wykonawcę. Szacuje się, że inwestycja pochłonie ok. 2 mld zł. Oddanie całej inwestycji planowane jest na 2029 r.

Inwestycja nie podoba się Niemcom



Jak informuje portal Deutsche Welle, przeciwne budowie portu kontenerowego w Świnoujściu są niemieckie władze samorządowe, organizacje ekologiczne, a także posłowie do Parlamentu Europejskiego.

„Mimo decyzji polskiego rządu o ominięciu niemieckich wód morskich i wyznaczeniu nowego toru podejściowego krytyka ze strony niemieckiej nie ustaje” – czytamy.

Gróbarczyk odpowiada

Do sprawy odniósł się wiceminister Marek Gróbarczyk. „Niemiecka narracja chciałaby nadal dyktować innym co mogą, a czego im nie wolno. Niemiecki terminal gazowy w Lubminie (55 km od Świnoujścia) powstał bez jakichkolwiek uzgodnień z Polską. Nie zamierzamy budowy Terminala Kontenerowego w Świnoujściu konsultować ze strona niemiecką [pisownia oryginalna – przyp. red.]” – oświadczył.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe