Jest szansa na kontynuację budowy terminala kontenerowego w Świnoujściu nawet po zmianie rządu?

Jedną z inwestycji, która wyjątkowo nie odpowiada Niemcom, ze względu na konkurencję jaką stanowi dla niemieckich portów, jest projekt budowy terminala kontenerowego w Świnoujściu. Czy jest szansa na jej realizację nawet po zmianie rządu?
Terminal kontenerowy w USA. Ilustracja poglądowa Jest szansa na kontynuację budowy terminala kontenerowego w Świnoujściu nawet po zmianie rządu?
Terminal kontenerowy w USA. Ilustracja poglądowa / Pixabay.com

Po wyborach, w wyniku, których najprawdopodobniej rządy obejmie koalicja partii opozycyjnych, uważana za proniemiecką, zaistnieje poważne zagrożenie zatrzymania licznych inwestycji strategicznych, które nie odpowiadają Berlinowi, takich jak Centralny Port Komunikacyjny, elektrownie jądrowe, użeglowienie Odry, czy potężna rozbudowa armii. 

Tymczasem według lokalnego portalu Swinoujskie.info istnieje pewna szans na kontynuację projektu terminala kontenerowego - "Po zapowiedziach polityków Koalicji Obywatelskiej można wywnioskować, że nie zamierzają zatrzymywać budowy terminala kontenerowego. Mówił o tym poseł Sławomir Nitras podczas spotkania z mieszkańcami Świnoujścia. W identycznym tonie wypowiadał się poseł Artur Łącki (KO) oraz Grzegorz Napieralski (KO). Politycy jednak zgodnie podkreślali, że inwestycja powinna powstać w zgodzie z mieszkańcami" - czytamy na jego łamach.

Czytaj również: Prof. Grzegorz Górski: Jak ma wyglądać "Nowa Europa"

Rząd Tuska spełni obietnice wyborcze? Nowy sondaż

 

Inwestycja nie podoba się Niemcom



Jak informuje portal Deutsche Welle, przeciwne budowie portu kontenerowego w Świnoujściu są niemieckie władze samorządowe, organizacje ekologiczne, a także posłowie do Parlamentu Europejskiego.

„Mimo decyzji polskiego rządu o ominięciu niemieckich wód morskich i wyznaczeniu nowego toru podejściowego krytyka ze strony niemieckiej nie ustaje” – czytamy.

Polskie porty mogą stanowić konkurencję dla portów niemieckich.

 

Terminal kontenerowy w Świnoujściu

Polska buduje w Świnoujściu Głębokowodny Terminal Kontenerowy. W lipcu Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA podpisał z belgijsko-katarskim konsorcjum przedwstępną umowę dzierżawy terenów zlokalizowanych w porcie zewnętrznym w Świnoujściu. To właśnie tam powstanie inwestycja.

Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk stwierdził, że budowa terminala to dla Polski „niezwykłe wyzwanie i szansa”. – Mamy bardzo duże nadzieje, że również operatorzy niemieccy będą korzystać z naszego portu – dodał.

W celu budowy terminala należy zabezpieczyć podejście, czyli tor żeglugowy, który musi być pogłębiony do 17 m. Dotychczasowy tor przebiegał częściowo po wodach niemieckich, dlatego wyznaczone zostało nowe, tzw. wschodnie podejście do portu.

Przyjęty przez rząd wieloletni plan zakłada wybudowanie ok. 60 km nowego podejścia za kwotę 10 mld zł. Z kolei, jak wyjaśnił Gróbarczyk, koszt budowy samego terminala zostanie pokryty przez wykonawcę. Szacuje się, że inwestycja pochłonie ok. 2 mld zł. Oddanie całej inwestycji planowane jest na 2029 r.

Temat budowy głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu podejmował na łamach Tysol.pl dr Rafał Brzeski, ekspert w dziedzinie wojny informacyjnej i publicysta, który podkreśla, że rząd polski przygotowuje program rozwoju zespołu portowego Szczecin – Świnoujście.

Jego istotną częścią będzie budowa kosztem ponad 10 miliardów złotych nowego toru wodnego do Świnoujścia przesuniętego na wschód i omijającego wszelkie dotychczasowe roszczenia niemieckie. Za 6–7 lat Świnoujście „ma się stać hubem przeładunkowym dla Bałtyku”

– podkreśla publicysta i dodaje, że nowy terminal będzie mógł przyjmować największe kontenerowce oceaniczne i stanie się „poważną konkurencją dla Hamburga”.

W zeszłym roku polskie porty przyniosły do budżetu 58 miliardów złotych. Kwota ta może się dzięki rozbudowie portów, kilkukrotnie zwiększyć.

 


 

POLECANE
Prezydent przeciw ustawie wiatrakowej. Podpisał projekt zamrażający ceny energii z ostatniej chwili
Prezydent przeciw ustawie wiatrakowej. Podpisał projekt zamrażający ceny energii

Karol Nawrocki ogłosił w czwartek, że nie podpisze ustawy wiatrakowej. ''To oczywiste, że ludzie nie chcą mieć obok swoich domów wiatraków. Jestem głosem Polaków i tak na to patrzę, że tam gdzie możemy Polskę wzmocnić, będziemy to robić'' – napisał prezydent. 

Ministerstwo zarządziło audyt finansowy TVP i rozgłośni radiowych z ostatniej chwili
Ministerstwo zarządziło audyt finansowy TVP i rozgłośni radiowych

Minister kultury i dziedzictwa narodowego Marta Cienkowska zapowiedziała w czwartek audyt państwowych spółek medialnych. – Wynik działań kontrolnych przedstawimy maksymalnie za dwa miesiące – powiedziała.

Eksplozja w Osinach. Nowe informacje Wiadomości
Eksplozja w Osinach. Nowe informacje

Po godz. 9 w czwartek prokuratorzy wznowili działania w Osinach (Lubelskie), gdzie poprzedniej nocy na pole kukurydzy spadł dron. W akcję zaangażowanych jest około 150 osób, w tym m.in. wojsko. Według wstępnych ustaleń śledczych dron nadleciał prawdopodobnie z terenu Białorusi.

IMGW wydał pilny komunikat z ostatniej chwili
IMGW wydał pilny komunikat

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej (IMGW) wydał ostrzeżenia I i II stopnia przed silnym deszczem i burzami, obowiązujące w dniach czwartek i piątek (21–22 sierpnia 2025 r.).

Ursulę von der Leyen wyproszono podczas rozmów Trumpa z europejskimi liderami Wiadomości
Ursulę von der Leyen wyproszono podczas rozmów Trumpa z europejskimi liderami

Wiceprzewodniczący Bundestagu Omid Nouripour powiedział we wtorek w programie „Frühstart” stacji n-tv, że podczas spotkania w Waszyngtonie między Donaldem Trumpem a europejskimi przywódcami Ursula von der Leyen została poproszona o opuszczenie sali. Amerykanie chcieli rozmawiać wyłącznie z wybranymi głowami państw, nie uznając przewodniczącej Komisji Europejskiej za równorzędnego partnera.

Niepokojące dane policji. Tysiące pijanych kierowców na drogach z ostatniej chwili
Niepokojące dane policji. Tysiące pijanych kierowców na drogach

W tym roku, do 19 sierpnia, zatrzymaliśmy 61 tys. 920 nietrzeźwych kierowców - przekazał podinsp. Robert Opas z KGP. Wskazał, że dane są niepokojące, bo liczba osób wsiadających za kierownicę pod wpływem alkoholu jest duża, a miesiące wakacyjne są tymi, kiedy spożywa się go najwięcej.

Znany polski aktor rezygnuje z Tańca z gwiazdami Wiadomości
Znany polski aktor rezygnuje z "Tańca z gwiazdami"

Produkcja Polsatu oficjalnie potwierdziła, że Michał Czernecki nie pojawi się w najnowszej edycji ''Tańca z gwiazdami''. Powodem rezygnacji aktora są problemy zdrowotne, które uniemożliwiają mu udział w wymagających treningach.

Nie żyje abp Józef Kowalczyk. Były prymas miał 86 lat z ostatniej chwili
Nie żyje abp Józef Kowalczyk. Były prymas miał 86 lat

W wieku 86 lat zmarł abp Józef Kowalczyk, nuncjusz apostolski w Polsce w latach 1989–2010, arcybiskup gnieźnieński i prymas Polski w latach 2010–2014 – przekazała w czwartek archidiecezja gnieźnieńska.

Komunikat IMGW i RCB. Wydano ostrzeżenia dla mieszkańców Wiadomości
Komunikat IMGW i RCB. Wydano ostrzeżenia dla mieszkańców

Ostrzeżenia przed silnym deszczem z burzami I i II stopnia w czwartek i piątek wydał Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej. Alertami objęto woj. podkarpackie oraz część woj. lubelskiego, małopolskiego i śląskiego. Do mieszkańców tych czterech województw RCB wysłało alert.

Tragiczny pożar w Lublinie. Zginęły dwie osoby z ostatniej chwili
Tragiczny pożar w Lublinie. Zginęły dwie osoby

W czwartek, 21 sierpnia, nad ranem w jednej z kamienic przy ul. Słowikowskiego w Lublinie wybuchł pożar. Ogień pojawił się około godziny 4 rano w mieszkaniu na pierwszym piętrze.

REKLAMA

Jest szansa na kontynuację budowy terminala kontenerowego w Świnoujściu nawet po zmianie rządu?

Jedną z inwestycji, która wyjątkowo nie odpowiada Niemcom, ze względu na konkurencję jaką stanowi dla niemieckich portów, jest projekt budowy terminala kontenerowego w Świnoujściu. Czy jest szansa na jej realizację nawet po zmianie rządu?
Terminal kontenerowy w USA. Ilustracja poglądowa Jest szansa na kontynuację budowy terminala kontenerowego w Świnoujściu nawet po zmianie rządu?
Terminal kontenerowy w USA. Ilustracja poglądowa / Pixabay.com

Po wyborach, w wyniku, których najprawdopodobniej rządy obejmie koalicja partii opozycyjnych, uważana za proniemiecką, zaistnieje poważne zagrożenie zatrzymania licznych inwestycji strategicznych, które nie odpowiadają Berlinowi, takich jak Centralny Port Komunikacyjny, elektrownie jądrowe, użeglowienie Odry, czy potężna rozbudowa armii. 

Tymczasem według lokalnego portalu Swinoujskie.info istnieje pewna szans na kontynuację projektu terminala kontenerowego - "Po zapowiedziach polityków Koalicji Obywatelskiej można wywnioskować, że nie zamierzają zatrzymywać budowy terminala kontenerowego. Mówił o tym poseł Sławomir Nitras podczas spotkania z mieszkańcami Świnoujścia. W identycznym tonie wypowiadał się poseł Artur Łącki (KO) oraz Grzegorz Napieralski (KO). Politycy jednak zgodnie podkreślali, że inwestycja powinna powstać w zgodzie z mieszkańcami" - czytamy na jego łamach.

Czytaj również: Prof. Grzegorz Górski: Jak ma wyglądać "Nowa Europa"

Rząd Tuska spełni obietnice wyborcze? Nowy sondaż

 

Inwestycja nie podoba się Niemcom



Jak informuje portal Deutsche Welle, przeciwne budowie portu kontenerowego w Świnoujściu są niemieckie władze samorządowe, organizacje ekologiczne, a także posłowie do Parlamentu Europejskiego.

„Mimo decyzji polskiego rządu o ominięciu niemieckich wód morskich i wyznaczeniu nowego toru podejściowego krytyka ze strony niemieckiej nie ustaje” – czytamy.

Polskie porty mogą stanowić konkurencję dla portów niemieckich.

 

Terminal kontenerowy w Świnoujściu

Polska buduje w Świnoujściu Głębokowodny Terminal Kontenerowy. W lipcu Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA podpisał z belgijsko-katarskim konsorcjum przedwstępną umowę dzierżawy terenów zlokalizowanych w porcie zewnętrznym w Świnoujściu. To właśnie tam powstanie inwestycja.

Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk stwierdził, że budowa terminala to dla Polski „niezwykłe wyzwanie i szansa”. – Mamy bardzo duże nadzieje, że również operatorzy niemieccy będą korzystać z naszego portu – dodał.

W celu budowy terminala należy zabezpieczyć podejście, czyli tor żeglugowy, który musi być pogłębiony do 17 m. Dotychczasowy tor przebiegał częściowo po wodach niemieckich, dlatego wyznaczone zostało nowe, tzw. wschodnie podejście do portu.

Przyjęty przez rząd wieloletni plan zakłada wybudowanie ok. 60 km nowego podejścia za kwotę 10 mld zł. Z kolei, jak wyjaśnił Gróbarczyk, koszt budowy samego terminala zostanie pokryty przez wykonawcę. Szacuje się, że inwestycja pochłonie ok. 2 mld zł. Oddanie całej inwestycji planowane jest na 2029 r.

Temat budowy głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu podejmował na łamach Tysol.pl dr Rafał Brzeski, ekspert w dziedzinie wojny informacyjnej i publicysta, który podkreśla, że rząd polski przygotowuje program rozwoju zespołu portowego Szczecin – Świnoujście.

Jego istotną częścią będzie budowa kosztem ponad 10 miliardów złotych nowego toru wodnego do Świnoujścia przesuniętego na wschód i omijającego wszelkie dotychczasowe roszczenia niemieckie. Za 6–7 lat Świnoujście „ma się stać hubem przeładunkowym dla Bałtyku”

– podkreśla publicysta i dodaje, że nowy terminal będzie mógł przyjmować największe kontenerowce oceaniczne i stanie się „poważną konkurencją dla Hamburga”.

W zeszłym roku polskie porty przyniosły do budżetu 58 miliardów złotych. Kwota ta może się dzięki rozbudowie portów, kilkukrotnie zwiększyć.

 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe