Czołowi producenci opon opuszczają Niemcy

„Teraz także Michelin. Niemiecki przemysł oponiarski znajduje się na skraju upadku” – informuje niemiecki dziennik „Die Welt” w środę.
zdjęcie poglądowe Czołowi producenci opon opuszczają Niemcy
zdjęcie poglądowe / pixabay.com

W publikacji poinformowano, że cztery z dwunastu pozostałych fabryk opon w Niemczech mają zostać zamknięte w nadchodzących latach. Przyczyną są wysokie koszty energii i silna konkurencja; z punktu widzenia firm lokalizacja nie jest już konkurencyjna, a branża znajduje się w spirali spadkowej.

Kłopoty niemieckiego przemysłu oponiarskiego

Szefowa Michelin na Europę Północną Maria Röttger w rozmowie z ƒ„Die Welt” informuje, że przemysłowi oponiarskiemu w Niemczech grozi wyraźne cięcie: w kraju wciąż działa dwanaście fabryk opon, z których cztery mają zostać zamknięte w nadchodzących latach. Po amerykańskiej firmie Goodyear, która planuje zakończyć produkcję w Fuldzie i Fürstenwalde, jej konkurent Michelin również ogłosił masowe cięcia. Francuska grupa stopniowo zamknie swoje fabryki w Karlsruhe i Trewirze do 2025 r. Część produkcji w zakładzie w Homburgu (Saar) również zostanie przerwana. 

Coraz bardziej tracimy udział w rynku na rzecz importowanych opon budżetowych. Spadający popyt powoduje niepełne wykorzystanie naszych zakładów produkcyjnych, co wywiera dodatkową presję na koszty produkcji. Nie ma zatem perspektyw dla tych działań

– mówi Röttger. Łącznie zwolnienia dotkną 1532 pracowników.

W Goodyear zagrożonych jest 1750 miejsc pracy. Jak przekazano, koszty energii są zbyt wysokie, presja konkurencyjna rośnie, a w branży występuje nadwyżka mocy produkcyjnych.

Tanie opony z Azji zalewają rynek

Jedną z przyczyn kryzysu są tanie opony z Azji, które od lat zalewają europejski rynek. Lokalni producenci starają się temu przeciwdziałać za pomocą lepszych produktów. 

Na przykład z mieszankami gumowymi, które są trwalsze i powodują mniejsze ścieranie. Lub z profilami opon, które można zmniejszyć do wymaganej prawem minimalnej głębokości 1,6 milimetra. Jednak w miarę kurczenia się rynku jako całości dane dotyczące sprzedaży spadają we wszystkich obszarach

– czytamy w „Die Welt”. Menedżer Michelin jako przyczyny redukcji zatrudnienia w swojej firmie wymienia całą koncentrację kryzysów od 2020 roku. 

W Europie same koszty energii wzrosły w ciągu ostatnich pięciu lat o 260 procent. W porównaniu z Ameryką Północną i Chinami całkowity koszt naszej produkcji jest znacznie wyższy

– podkreśliła i dodała, że biorąc pod uwagę prognozy rynkowe na najbliższe lata, „nie ma perspektyw” pomimo zaangażowania pracowników i poczynionych inwestycji. 

Co dalej?

ƒ„Die Welt” wskazuje, że planowane zamknięcia są kolejnym ciosem dla branży po latach migracji fabryk opon do Europy Wschodniej. Ostatni raz dyskusja na temat jej przeniesienia miała miejsce w związku z likwidacją fabryki Continental w Aachen trzy lata temu.

Według Röttger nie pojawia się już pytanie, czy fabryki opon należy przenosić do Europy Wschodniej.

Nie chodzi już o Zachód czy Wschód, ale o utrzymanie konkurencyjności Europy, a zwłaszcza Niemiec. Branża znajduje się obecnie w spirali spadkowej. Niemcy potrzebują kompleksowego programu lokalizacyjnego

– podkreśliła. Dodała, że „nie wystarczy już działać na podstawie oświadczeń woli”.

Potrzebujemy strategii przemysłowej obejmującej średnie i duże przedsiębiorstwa – a za tym muszą iść działania

– podsumowała Maria Röttger.


 

POLECANE
Niemcy tracą Chiny tylko u nas
Niemcy tracą Chiny

Niemiecka gospodarka jest silnie reprezentowana w Chinach, zwłaszcza w przemyśle motoryzacyjnym. Koncerny takie jak Volkswagen, BMW i Mercedes-Benz zainwestowały miliardy euro w rozwój lokalnych mocy produkcyjnych. Na przykład Volkswagen posiada ponad 30 fabryk w Chinach i ma tam około 15 procent udziału w rynku. Rośnie jednak konkurencja ze strony lokalnych producentów, takich jak BYD, który zdobywa punkty dzięki tanim pojazdom elektrycznym. Dostawcy tacy jak Bosch i BASF są również mocno zaangażowani, a BASF buduje ogromny kompleks chemiczny w Guangdong.

Trump waha się, czy zaatakować Iran. Jaki byłby cel nalotów USA? z ostatniej chwili
Trump waha się, czy zaatakować Iran. Jaki byłby cel nalotów USA?

Prezydent USA Donald Trump wciąż nie podjął decyzji w sprawie ataku na Iran, bo zastanawia się, czy bomby penetrujące rzeczywiście zdołają zniszczyć irański podziemny obiekt nuklearny - napisał w środę Axios, powołując się na doradców amerykańskiego przywódcy.

Tragiczny pożar w Rzeszowie. Zginęła nastolatka Wiadomości
Tragiczny pożar w Rzeszowie. Zginęła nastolatka

Do tragicznego w skutkach pożaru doszło w środę wieczorem w Rzeszowie. Z płonącego mieszkania strażacy zdołali wyprowadzić  69-letniego mężczyznę, niestety, nie udało się uratować 14-letniej mieszkanki bloku.   

Komunikat IMGW: Nadchodzi największa od kilku lat fala upałów w czerwcu. W których regionach najgoręcej? z ostatniej chwili
Komunikat IMGW: Nadchodzi największa od kilku lat fala upałów w czerwcu. W których regionach najgoręcej?

Według prognozy Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej w długi weekend najcieplej będzie na zachodzie, a najchłodniej na Warmii i Mazurach oraz na Podlasiu. Od niedzieli na zachodzie nawet 32 st. C. Upały utrzymają się przez kolejny tydzień.

Reakcja Polaków na zbrodnię migranta w Toruniu jest obserwowana. I ten egzamin oblaliśmy. Pozamiatane gorące
Reakcja Polaków na zbrodnię migranta w Toruniu jest obserwowana. I ten egzamin oblaliśmy. Pozamiatane

Dziś w nocy mija tydzień od okrutnego ataku wenezuelskiego migranta na Polkę w Toruniu. Do tej pory nie zabierałem w tej sprawie głosu. Bo czekałem. Obserwowałem, jaki rezonans wywoła w Polsce ta straszliwa zbrodnia.

Samuel Pereira: Dziś Lech Kaczyński, podobnie jak jego brat Jarosław, obchodziłby 76. urodziny tylko u nas
Samuel Pereira: Dziś Lech Kaczyński, podobnie jak jego brat Jarosław, obchodziłby 76. urodziny

To są ważne rocznice dla państwa, narodu, ale i te osobiste, które dotyczą jednej (w tym wypadku dwóch osób), a jednocześnie nas wszystkich. Dziś jest jeden z takich dni. Śp. prezydent Lech Kaczyński rozumiał i kochał Polskę.

Nadzy Etiopczycy biegali po Lubinie. Ślady skrępowania z ostatniej chwili
Nadzy Etiopczycy biegali po Lubinie. "Ślady skrępowania"

14 czerwca 2025 r. nad ranem na ul. Legnickiej w Lubinie policjanci zatrzymali dwóch nagich Etiopczyków. Mężczyźni mieli ślady na nadgarstkach, które mogą sugerować wcześniejsze skrępowanie.

Szok w Pałacu Buckingham. Księżna Kate zdecydowała z ostatniej chwili
Szok w Pałacu Buckingham. Księżna Kate zdecydowała

Księżna Kate Middleton rezygnuje z Royal Ascot 2025, nadal dochodząc do siebie po leczeniu raka – poinformował Pałac Kensington.

Oświadczenie I prezes SN: Nieodpowiedzialne zachowanie Giertycha nie opóźni rozpoznania protestów wyborczych z ostatniej chwili
Oświadczenie I prezes SN: Nieodpowiedzialne zachowanie Giertycha nie opóźni rozpoznania protestów wyborczych

Sąd Najwyższy stanowczo odpiera zarzuty Romana Giertycha, który 18 czerwca – jak pisze pierwsza prezes SN – próbował wymóc dostęp do akt sprawy, w której nie jest stroną. Małgorzata Manowska wyjaśnia, że interwencja poselska i ustawa o informacji publicznej nie dają takich uprawnień.

Anonimowy Sędzia: Karol wygrał. Płacz i zgrzytanie zębów. Adaś spakował szczoteczkę tylko u nas
Anonimowy Sędzia: Karol wygrał. Płacz i zgrzytanie zębów. Adaś spakował szczoteczkę

No i po wyborach. Karol – wygrał. Płacz i zgrzytanie zębów... Tli się nadzieja na powtórkę wysyłają starych profesorów i sędziów z demencją, żeby tłumaczyli w TVN-ie, że wybory sfałszowane i trzeba powtórzyć... Wszystko się nie zgadza... Justycjanie już mieli obiecane stołki jak wyrzucą neonów, a tu co? Neony jak siedziały tak siedzą.

REKLAMA

Czołowi producenci opon opuszczają Niemcy

„Teraz także Michelin. Niemiecki przemysł oponiarski znajduje się na skraju upadku” – informuje niemiecki dziennik „Die Welt” w środę.
zdjęcie poglądowe Czołowi producenci opon opuszczają Niemcy
zdjęcie poglądowe / pixabay.com

W publikacji poinformowano, że cztery z dwunastu pozostałych fabryk opon w Niemczech mają zostać zamknięte w nadchodzących latach. Przyczyną są wysokie koszty energii i silna konkurencja; z punktu widzenia firm lokalizacja nie jest już konkurencyjna, a branża znajduje się w spirali spadkowej.

Kłopoty niemieckiego przemysłu oponiarskiego

Szefowa Michelin na Europę Północną Maria Röttger w rozmowie z ƒ„Die Welt” informuje, że przemysłowi oponiarskiemu w Niemczech grozi wyraźne cięcie: w kraju wciąż działa dwanaście fabryk opon, z których cztery mają zostać zamknięte w nadchodzących latach. Po amerykańskiej firmie Goodyear, która planuje zakończyć produkcję w Fuldzie i Fürstenwalde, jej konkurent Michelin również ogłosił masowe cięcia. Francuska grupa stopniowo zamknie swoje fabryki w Karlsruhe i Trewirze do 2025 r. Część produkcji w zakładzie w Homburgu (Saar) również zostanie przerwana. 

Coraz bardziej tracimy udział w rynku na rzecz importowanych opon budżetowych. Spadający popyt powoduje niepełne wykorzystanie naszych zakładów produkcyjnych, co wywiera dodatkową presję na koszty produkcji. Nie ma zatem perspektyw dla tych działań

– mówi Röttger. Łącznie zwolnienia dotkną 1532 pracowników.

W Goodyear zagrożonych jest 1750 miejsc pracy. Jak przekazano, koszty energii są zbyt wysokie, presja konkurencyjna rośnie, a w branży występuje nadwyżka mocy produkcyjnych.

Tanie opony z Azji zalewają rynek

Jedną z przyczyn kryzysu są tanie opony z Azji, które od lat zalewają europejski rynek. Lokalni producenci starają się temu przeciwdziałać za pomocą lepszych produktów. 

Na przykład z mieszankami gumowymi, które są trwalsze i powodują mniejsze ścieranie. Lub z profilami opon, które można zmniejszyć do wymaganej prawem minimalnej głębokości 1,6 milimetra. Jednak w miarę kurczenia się rynku jako całości dane dotyczące sprzedaży spadają we wszystkich obszarach

– czytamy w „Die Welt”. Menedżer Michelin jako przyczyny redukcji zatrudnienia w swojej firmie wymienia całą koncentrację kryzysów od 2020 roku. 

W Europie same koszty energii wzrosły w ciągu ostatnich pięciu lat o 260 procent. W porównaniu z Ameryką Północną i Chinami całkowity koszt naszej produkcji jest znacznie wyższy

– podkreśliła i dodała, że biorąc pod uwagę prognozy rynkowe na najbliższe lata, „nie ma perspektyw” pomimo zaangażowania pracowników i poczynionych inwestycji. 

Co dalej?

ƒ„Die Welt” wskazuje, że planowane zamknięcia są kolejnym ciosem dla branży po latach migracji fabryk opon do Europy Wschodniej. Ostatni raz dyskusja na temat jej przeniesienia miała miejsce w związku z likwidacją fabryki Continental w Aachen trzy lata temu.

Według Röttger nie pojawia się już pytanie, czy fabryki opon należy przenosić do Europy Wschodniej.

Nie chodzi już o Zachód czy Wschód, ale o utrzymanie konkurencyjności Europy, a zwłaszcza Niemiec. Branża znajduje się obecnie w spirali spadkowej. Niemcy potrzebują kompleksowego programu lokalizacyjnego

– podkreśliła. Dodała, że „nie wystarczy już działać na podstawie oświadczeń woli”.

Potrzebujemy strategii przemysłowej obejmującej średnie i duże przedsiębiorstwa – a za tym muszą iść działania

– podsumowała Maria Röttger.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe