Czołowi producenci opon opuszczają Niemcy

„Teraz także Michelin. Niemiecki przemysł oponiarski znajduje się na skraju upadku” – informuje niemiecki dziennik „Die Welt” w środę.
zdjęcie poglądowe
zdjęcie poglądowe / pixabay.com

W publikacji poinformowano, że cztery z dwunastu pozostałych fabryk opon w Niemczech mają zostać zamknięte w nadchodzących latach. Przyczyną są wysokie koszty energii i silna konkurencja; z punktu widzenia firm lokalizacja nie jest już konkurencyjna, a branża znajduje się w spirali spadkowej.

Kłopoty niemieckiego przemysłu oponiarskiego

Szefowa Michelin na Europę Północną Maria Röttger w rozmowie z ƒ„Die Welt” informuje, że przemysłowi oponiarskiemu w Niemczech grozi wyraźne cięcie: w kraju wciąż działa dwanaście fabryk opon, z których cztery mają zostać zamknięte w nadchodzących latach. Po amerykańskiej firmie Goodyear, która planuje zakończyć produkcję w Fuldzie i Fürstenwalde, jej konkurent Michelin również ogłosił masowe cięcia. Francuska grupa stopniowo zamknie swoje fabryki w Karlsruhe i Trewirze do 2025 r. Część produkcji w zakładzie w Homburgu (Saar) również zostanie przerwana. 

Coraz bardziej tracimy udział w rynku na rzecz importowanych opon budżetowych. Spadający popyt powoduje niepełne wykorzystanie naszych zakładów produkcyjnych, co wywiera dodatkową presję na koszty produkcji. Nie ma zatem perspektyw dla tych działań

– mówi Röttger. Łącznie zwolnienia dotkną 1532 pracowników.

W Goodyear zagrożonych jest 1750 miejsc pracy. Jak przekazano, koszty energii są zbyt wysokie, presja konkurencyjna rośnie, a w branży występuje nadwyżka mocy produkcyjnych.

Tanie opony z Azji zalewają rynek

Jedną z przyczyn kryzysu są tanie opony z Azji, które od lat zalewają europejski rynek. Lokalni producenci starają się temu przeciwdziałać za pomocą lepszych produktów. 

Na przykład z mieszankami gumowymi, które są trwalsze i powodują mniejsze ścieranie. Lub z profilami opon, które można zmniejszyć do wymaganej prawem minimalnej głębokości 1,6 milimetra. Jednak w miarę kurczenia się rynku jako całości dane dotyczące sprzedaży spadają we wszystkich obszarach

– czytamy w „Die Welt”. Menedżer Michelin jako przyczyny redukcji zatrudnienia w swojej firmie wymienia całą koncentrację kryzysów od 2020 roku. 

W Europie same koszty energii wzrosły w ciągu ostatnich pięciu lat o 260 procent. W porównaniu z Ameryką Północną i Chinami całkowity koszt naszej produkcji jest znacznie wyższy

– podkreśliła i dodała, że biorąc pod uwagę prognozy rynkowe na najbliższe lata, „nie ma perspektyw” pomimo zaangażowania pracowników i poczynionych inwestycji. 

Co dalej?

ƒ„Die Welt” wskazuje, że planowane zamknięcia są kolejnym ciosem dla branży po latach migracji fabryk opon do Europy Wschodniej. Ostatni raz dyskusja na temat jej przeniesienia miała miejsce w związku z likwidacją fabryki Continental w Aachen trzy lata temu.

Według Röttger nie pojawia się już pytanie, czy fabryki opon należy przenosić do Europy Wschodniej.

Nie chodzi już o Zachód czy Wschód, ale o utrzymanie konkurencyjności Europy, a zwłaszcza Niemiec. Branża znajduje się obecnie w spirali spadkowej. Niemcy potrzebują kompleksowego programu lokalizacyjnego

– podkreśliła. Dodała, że „nie wystarczy już działać na podstawie oświadczeń woli”.

Potrzebujemy strategii przemysłowej obejmującej średnie i duże przedsiębiorstwa – a za tym muszą iść działania

– podsumowała Maria Röttger.


 

POLECANE
Jarosław Kaczyński ukarany. Jest decyzja komisji z ostatniej chwili
Jarosław Kaczyński ukarany. Jest decyzja komisji

Komisja etyki poselskiej ukarała posła PiS Jarosława Kaczyńskiego naganą za jego słowa podczas obchodów miesięcznicy smoleńskiej w sierpniu. Sejmowa komisja ukarała także szefa PiS za jego słowa pod adresem dziennikarza TVN24.

Sprawa Marii Kurowskiej, czy sprawa Kamila z Onetu? tylko u nas
Sprawa Marii Kurowskiej, czy sprawa "Kamila z Onetu"?

Sprawa Marii Kurowskiej pokazuje, jak w „uśmiechniętej Polsce” granica między normalnym działaniem posła, a „aferą” zależy wyłącznie od tego, kto akurat rządzi. Kurowską atakuje się za coś, co jest absolutnym fundamentem demokracji: zabieganie o środki dla własnego regionu i pilnowanie, by nie trafiały donikąd.

Komunikat dla mieszkańców woj. podkarpackiego z ostatniej chwili
Komunikat dla mieszkańców woj. podkarpackiego

Na Podkarpaciu potwierdzono 26 przypadków odry powiązanych z jednym ogniskiem epidemicznym i jedno podejrzenie choroby. Sanepid prowadzi dochodzenie i przypomina o szczepieniach oraz zaleca maseczki i unikanie dużych skupisk.

Wraca sprawa śmierci Matthew Perry’ego. Sąd wydał wyrok z ostatniej chwili
Wraca sprawa śmierci Matthew Perry’ego. Sąd wydał wyrok

Salvador Plasencia, jeden z lekarzy odpowiedzialnych za śmierć aktora Przyjaciele Matthew Perry’ego, został skazany na 30 miesięcy więzienia w związku z przedawkowaniem ketaminy, które doprowadziło do śmierci 54-letniego gwiazdora. Wyrok zapadł w środę przed sądem federalnym w Los Angeles.

Przełom w SN: Uchwała wyznacza granicę między polską Konstytucją a prawem UE tylko u nas
Przełom w SN: Uchwała wyznacza granicę między polską Konstytucją a prawem UE

Historyczna decyzja Sądu Najwyższego wywołała polityczne i prawne trzęsienie ziemi. Uchwała z 3 grudnia po raz pierwszy tak jednoznacznie wyznacza granicę między polską Konstytucją a prawem UE, stwierdzając, że TSUE działał poza swoimi kompetencjami. To ruch, który może na nowo ułożyć relacje Polska–Unia i zmienić sposób funkcjonowania całego wymiaru sprawiedliwości.

Polacy żegnają Niemcy. Dane nie pozostawiają złudzeń z ostatniej chwili
Polacy żegnają Niemcy. Dane nie pozostawiają złudzeń

Coraz więcej Polaków wraca z Niemiec do ojczyzny. Jak opisuje niemiecki dziennik BILD, przyciągają ich wyższy wzrost gospodarczy w Polsce, niższe bezrobocie i ulgi podatkowe dla powracających.

Komunikat Straży Granicznej. Pilne doniesienia z granicy Wiadomości
Komunikat Straży Granicznej. Pilne doniesienia z granicy

Dziesięciu obywateli Gruzji zostało przymusowo odesłanych z Polski na pokładzie samolotu czarterowego, który 2 grudnia wystartował z Łodzi do Tbilisi. Operację przeprowadziła Straż Graniczna we współpracy ze stroną niemiecką oraz Agencją Frontex, w ramach regularnych działań związanych z egzekwowaniem prawa migracyjnego.

Rosyjski kosmonauta wyrzucony z misji SpaceX. Media: podejrzenia o szpiegostwo  z ostatniej chwili
Rosyjski kosmonauta wyrzucony z misji SpaceX. Media: podejrzenia o szpiegostwo 

Oleg Artiemjew – doświadczony rosyjski kosmonauta i radny moskiewskiej Dumy – został usunięty z przyszłorocznej misji SpaceX Crew-12 na Międzynarodową Stację Kosmiczną (ISS). Roskosmos twierdzi, że powodem jest „przejście Artiemjewa do innej pracy”. Niezależne rosyjskie media podają jednak zupełnie inną wersję.

McDonald's wróci do Rosji? Zarejestrowano znak towarowy z ostatniej chwili
McDonald's wróci do Rosji? Zarejestrowano znak towarowy

Rosyjska agencja RIA Nowosti podaje, że McDonald's zarejestrował w Rospatencie znak towarowy "I'm lovin' it". Rospatent zatwierdził dokumenty w tym tygodniu.

KRUS wydał komunikat dla rolników z ostatniej chwili
KRUS wydał komunikat dla rolników

KRUS zachęca rolników do wzięcia udziału w bezpłatnych badaniach. 3 grudnia 2025 r. pojawił się komunikat w tej sprawie.

REKLAMA

Czołowi producenci opon opuszczają Niemcy

„Teraz także Michelin. Niemiecki przemysł oponiarski znajduje się na skraju upadku” – informuje niemiecki dziennik „Die Welt” w środę.
zdjęcie poglądowe
zdjęcie poglądowe / pixabay.com

W publikacji poinformowano, że cztery z dwunastu pozostałych fabryk opon w Niemczech mają zostać zamknięte w nadchodzących latach. Przyczyną są wysokie koszty energii i silna konkurencja; z punktu widzenia firm lokalizacja nie jest już konkurencyjna, a branża znajduje się w spirali spadkowej.

Kłopoty niemieckiego przemysłu oponiarskiego

Szefowa Michelin na Europę Północną Maria Röttger w rozmowie z ƒ„Die Welt” informuje, że przemysłowi oponiarskiemu w Niemczech grozi wyraźne cięcie: w kraju wciąż działa dwanaście fabryk opon, z których cztery mają zostać zamknięte w nadchodzących latach. Po amerykańskiej firmie Goodyear, która planuje zakończyć produkcję w Fuldzie i Fürstenwalde, jej konkurent Michelin również ogłosił masowe cięcia. Francuska grupa stopniowo zamknie swoje fabryki w Karlsruhe i Trewirze do 2025 r. Część produkcji w zakładzie w Homburgu (Saar) również zostanie przerwana. 

Coraz bardziej tracimy udział w rynku na rzecz importowanych opon budżetowych. Spadający popyt powoduje niepełne wykorzystanie naszych zakładów produkcyjnych, co wywiera dodatkową presję na koszty produkcji. Nie ma zatem perspektyw dla tych działań

– mówi Röttger. Łącznie zwolnienia dotkną 1532 pracowników.

W Goodyear zagrożonych jest 1750 miejsc pracy. Jak przekazano, koszty energii są zbyt wysokie, presja konkurencyjna rośnie, a w branży występuje nadwyżka mocy produkcyjnych.

Tanie opony z Azji zalewają rynek

Jedną z przyczyn kryzysu są tanie opony z Azji, które od lat zalewają europejski rynek. Lokalni producenci starają się temu przeciwdziałać za pomocą lepszych produktów. 

Na przykład z mieszankami gumowymi, które są trwalsze i powodują mniejsze ścieranie. Lub z profilami opon, które można zmniejszyć do wymaganej prawem minimalnej głębokości 1,6 milimetra. Jednak w miarę kurczenia się rynku jako całości dane dotyczące sprzedaży spadają we wszystkich obszarach

– czytamy w „Die Welt”. Menedżer Michelin jako przyczyny redukcji zatrudnienia w swojej firmie wymienia całą koncentrację kryzysów od 2020 roku. 

W Europie same koszty energii wzrosły w ciągu ostatnich pięciu lat o 260 procent. W porównaniu z Ameryką Północną i Chinami całkowity koszt naszej produkcji jest znacznie wyższy

– podkreśliła i dodała, że biorąc pod uwagę prognozy rynkowe na najbliższe lata, „nie ma perspektyw” pomimo zaangażowania pracowników i poczynionych inwestycji. 

Co dalej?

ƒ„Die Welt” wskazuje, że planowane zamknięcia są kolejnym ciosem dla branży po latach migracji fabryk opon do Europy Wschodniej. Ostatni raz dyskusja na temat jej przeniesienia miała miejsce w związku z likwidacją fabryki Continental w Aachen trzy lata temu.

Według Röttger nie pojawia się już pytanie, czy fabryki opon należy przenosić do Europy Wschodniej.

Nie chodzi już o Zachód czy Wschód, ale o utrzymanie konkurencyjności Europy, a zwłaszcza Niemiec. Branża znajduje się obecnie w spirali spadkowej. Niemcy potrzebują kompleksowego programu lokalizacyjnego

– podkreśliła. Dodała, że „nie wystarczy już działać na podstawie oświadczeń woli”.

Potrzebujemy strategii przemysłowej obejmującej średnie i duże przedsiębiorstwa – a za tym muszą iść działania

– podsumowała Maria Röttger.



 

Polecane