Czołowi producenci opon opuszczają Niemcy

„Teraz także Michelin. Niemiecki przemysł oponiarski znajduje się na skraju upadku” – informuje niemiecki dziennik „Die Welt” w środę.
zdjęcie poglądowe Czołowi producenci opon opuszczają Niemcy
zdjęcie poglądowe / pixabay.com

W publikacji poinformowano, że cztery z dwunastu pozostałych fabryk opon w Niemczech mają zostać zamknięte w nadchodzących latach. Przyczyną są wysokie koszty energii i silna konkurencja; z punktu widzenia firm lokalizacja nie jest już konkurencyjna, a branża znajduje się w spirali spadkowej.

Kłopoty niemieckiego przemysłu oponiarskiego

Szefowa Michelin na Europę Północną Maria Röttger w rozmowie z ƒ„Die Welt” informuje, że przemysłowi oponiarskiemu w Niemczech grozi wyraźne cięcie: w kraju wciąż działa dwanaście fabryk opon, z których cztery mają zostać zamknięte w nadchodzących latach. Po amerykańskiej firmie Goodyear, która planuje zakończyć produkcję w Fuldzie i Fürstenwalde, jej konkurent Michelin również ogłosił masowe cięcia. Francuska grupa stopniowo zamknie swoje fabryki w Karlsruhe i Trewirze do 2025 r. Część produkcji w zakładzie w Homburgu (Saar) również zostanie przerwana. 

Coraz bardziej tracimy udział w rynku na rzecz importowanych opon budżetowych. Spadający popyt powoduje niepełne wykorzystanie naszych zakładów produkcyjnych, co wywiera dodatkową presję na koszty produkcji. Nie ma zatem perspektyw dla tych działań

– mówi Röttger. Łącznie zwolnienia dotkną 1532 pracowników.

W Goodyear zagrożonych jest 1750 miejsc pracy. Jak przekazano, koszty energii są zbyt wysokie, presja konkurencyjna rośnie, a w branży występuje nadwyżka mocy produkcyjnych.

Tanie opony z Azji zalewają rynek

Jedną z przyczyn kryzysu są tanie opony z Azji, które od lat zalewają europejski rynek. Lokalni producenci starają się temu przeciwdziałać za pomocą lepszych produktów. 

Na przykład z mieszankami gumowymi, które są trwalsze i powodują mniejsze ścieranie. Lub z profilami opon, które można zmniejszyć do wymaganej prawem minimalnej głębokości 1,6 milimetra. Jednak w miarę kurczenia się rynku jako całości dane dotyczące sprzedaży spadają we wszystkich obszarach

– czytamy w „Die Welt”. Menedżer Michelin jako przyczyny redukcji zatrudnienia w swojej firmie wymienia całą koncentrację kryzysów od 2020 roku. 

W Europie same koszty energii wzrosły w ciągu ostatnich pięciu lat o 260 procent. W porównaniu z Ameryką Północną i Chinami całkowity koszt naszej produkcji jest znacznie wyższy

– podkreśliła i dodała, że biorąc pod uwagę prognozy rynkowe na najbliższe lata, „nie ma perspektyw” pomimo zaangażowania pracowników i poczynionych inwestycji. 

Co dalej?

ƒ„Die Welt” wskazuje, że planowane zamknięcia są kolejnym ciosem dla branży po latach migracji fabryk opon do Europy Wschodniej. Ostatni raz dyskusja na temat jej przeniesienia miała miejsce w związku z likwidacją fabryki Continental w Aachen trzy lata temu.

Według Röttger nie pojawia się już pytanie, czy fabryki opon należy przenosić do Europy Wschodniej.

Nie chodzi już o Zachód czy Wschód, ale o utrzymanie konkurencyjności Europy, a zwłaszcza Niemiec. Branża znajduje się obecnie w spirali spadkowej. Niemcy potrzebują kompleksowego programu lokalizacyjnego

– podkreśliła. Dodała, że „nie wystarczy już działać na podstawie oświadczeń woli”.

Potrzebujemy strategii przemysłowej obejmującej średnie i duże przedsiębiorstwa – a za tym muszą iść działania

– podsumowała Maria Röttger.


Oceń artykuł
Wczytuję ocenę...

 

POLECANE
Redaktor naczelny „TS: Uśmiechnięty Sejm zamyka się w dniu demonstracji Solidarności z ostatniej chwili
Redaktor naczelny „TS": Uśmiechnięty Sejm zamyka się w dniu demonstracji Solidarności

Czyżby politycy obawiali się swoich własnych wyborców i tego, co chcą im powiedzieć?

Szef MSZ Węgier: Nie damy się wciągnąć w wojnę i NATO-wską szaloną misję pomocy Ukrainie z ostatniej chwili
Szef MSZ Węgier: "Nie damy się wciągnąć w wojnę i NATO-wską szaloną misję pomocy Ukrainie"

Pomimo wszelkich nacisków Węgry pozostaną poza "szaloną misją" NATO w celu pomocy Ukrainie – powiedział w środę w Londynie minister spraw zagranicznych Węgier Peter Szijjarto.

Polska ściga Niemcy w zakresie przyciągania studentów z obcych krajów Wiadomości
Polska ściga Niemcy w zakresie przyciągania studentów z obcych krajów

Niemcy należą tradycyjnie do grona krajów przyciągających do siebie wielu studentów z innych krajów. Gazeta Handelsblatt podaje, że w tym zakresie Polska oraz Korea Południowa także poczyniły duże postępy.

Lądowanie bez podwozia. Jest wstrząsające nagranie z ostatniej chwili
Lądowanie bez podwozia. Jest wstrząsające nagranie

W trakcie lądowania w Stambule samolot transportowy firmy FedEx miał problemy z wysunięciem przedniego podwozia. W sieci pojawiło się wstrząsające nagranie.

Zmiany w PiS. Jarosław Kaczyński podjął decyzję z ostatniej chwili
Zmiany w PiS. Jarosław Kaczyński podjął decyzję

Decyzją prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego nowym przewodniczącym zarządu wojewódzkiego partii w Małopolsce został poseł Łukasz Kmita – przekazał w środę wieczorem rzecznik PiS Rafał Bochenek. Kmita zastąpił na tym stanowisku posła Andrzeja Adamczyka.

Izraelska inwazja na Rafah. Pentagon wydał komunikat z ostatniej chwili
Izraelska inwazja na Rafah. Pentagon wydał komunikat

Szef Pentagonu Lloyd Austin powiedział w środę, że USA wstrzymały jeden transport amunicji dla Izraela w świetle zapowiadanych przez Izrael planów operacji wojskowej w Rafah w Strefie Gazy. Dodał, że jego resort dokonuje obecnie analizy dalszych transz.

Wojska NATO na Ukrainie? Stoltenberg zabrał głos z ostatniej chwili
Wojska NATO na Ukrainie? Stoltenberg zabrał głos

NATO nie ma zamiaru rozmieszczać wojsk na Ukrainie, władze w Kijowie nie prosiły o to - powiedział agencji Ansa sekretarz generalny Sojuszu Jens Stoltenberg w środę. W Rzymie spotkał się z premierką Włoch Giorgią Meloni.

Wizyta Ursuli von der Leyen w Polsce. „To są jakieś jaja” [WIDEO] polityka
Wizyta Ursuli von der Leyen w Polsce. „To są jakieś jaja” [WIDEO]

„To są jakieś jaja” – tak Sebastian Kaleta z Suwerennej Polski podsumował zachowanie m.in. Donalda Tuska podczas wizyty Ursuli von der Leyen w Polsce.

Temperatura mocno w dół. IMGW wydał ostrzeżenie pierwszego stopnia z ostatniej chwili
Temperatura mocno w dół. IMGW wydał ostrzeżenie pierwszego stopnia

Ostrzeżenie pierwszego stopnia przed nocnymi przymrozkami w woj. podlaskim wydał w środę Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej – Wydział w Białymstoku.

Beata Szydło: W PE będziemy bronili interesów polskich rolników z ostatniej chwili
Beata Szydło: W PE będziemy bronili interesów polskich rolników

W PE będziemy bronili interesów Polaków, polskich rolników, będziemy bronili interesów Polski – przekonywała wiceprezes PiS, europoseł Beata Szydło podczas środowych spotkań na Mazowszu. – Zablokujemy niekorzystne rozwiązania dla naszego kraju, takie jak Zielony Ład – mówił europoseł Adam Bielan.

REKLAMA

Czołowi producenci opon opuszczają Niemcy

„Teraz także Michelin. Niemiecki przemysł oponiarski znajduje się na skraju upadku” – informuje niemiecki dziennik „Die Welt” w środę.
zdjęcie poglądowe Czołowi producenci opon opuszczają Niemcy
zdjęcie poglądowe / pixabay.com

W publikacji poinformowano, że cztery z dwunastu pozostałych fabryk opon w Niemczech mają zostać zamknięte w nadchodzących latach. Przyczyną są wysokie koszty energii i silna konkurencja; z punktu widzenia firm lokalizacja nie jest już konkurencyjna, a branża znajduje się w spirali spadkowej.

Kłopoty niemieckiego przemysłu oponiarskiego

Szefowa Michelin na Europę Północną Maria Röttger w rozmowie z ƒ„Die Welt” informuje, że przemysłowi oponiarskiemu w Niemczech grozi wyraźne cięcie: w kraju wciąż działa dwanaście fabryk opon, z których cztery mają zostać zamknięte w nadchodzących latach. Po amerykańskiej firmie Goodyear, która planuje zakończyć produkcję w Fuldzie i Fürstenwalde, jej konkurent Michelin również ogłosił masowe cięcia. Francuska grupa stopniowo zamknie swoje fabryki w Karlsruhe i Trewirze do 2025 r. Część produkcji w zakładzie w Homburgu (Saar) również zostanie przerwana. 

Coraz bardziej tracimy udział w rynku na rzecz importowanych opon budżetowych. Spadający popyt powoduje niepełne wykorzystanie naszych zakładów produkcyjnych, co wywiera dodatkową presję na koszty produkcji. Nie ma zatem perspektyw dla tych działań

– mówi Röttger. Łącznie zwolnienia dotkną 1532 pracowników.

W Goodyear zagrożonych jest 1750 miejsc pracy. Jak przekazano, koszty energii są zbyt wysokie, presja konkurencyjna rośnie, a w branży występuje nadwyżka mocy produkcyjnych.

Tanie opony z Azji zalewają rynek

Jedną z przyczyn kryzysu są tanie opony z Azji, które od lat zalewają europejski rynek. Lokalni producenci starają się temu przeciwdziałać za pomocą lepszych produktów. 

Na przykład z mieszankami gumowymi, które są trwalsze i powodują mniejsze ścieranie. Lub z profilami opon, które można zmniejszyć do wymaganej prawem minimalnej głębokości 1,6 milimetra. Jednak w miarę kurczenia się rynku jako całości dane dotyczące sprzedaży spadają we wszystkich obszarach

– czytamy w „Die Welt”. Menedżer Michelin jako przyczyny redukcji zatrudnienia w swojej firmie wymienia całą koncentrację kryzysów od 2020 roku. 

W Europie same koszty energii wzrosły w ciągu ostatnich pięciu lat o 260 procent. W porównaniu z Ameryką Północną i Chinami całkowity koszt naszej produkcji jest znacznie wyższy

– podkreśliła i dodała, że biorąc pod uwagę prognozy rynkowe na najbliższe lata, „nie ma perspektyw” pomimo zaangażowania pracowników i poczynionych inwestycji. 

Co dalej?

ƒ„Die Welt” wskazuje, że planowane zamknięcia są kolejnym ciosem dla branży po latach migracji fabryk opon do Europy Wschodniej. Ostatni raz dyskusja na temat jej przeniesienia miała miejsce w związku z likwidacją fabryki Continental w Aachen trzy lata temu.

Według Röttger nie pojawia się już pytanie, czy fabryki opon należy przenosić do Europy Wschodniej.

Nie chodzi już o Zachód czy Wschód, ale o utrzymanie konkurencyjności Europy, a zwłaszcza Niemiec. Branża znajduje się obecnie w spirali spadkowej. Niemcy potrzebują kompleksowego programu lokalizacyjnego

– podkreśliła. Dodała, że „nie wystarczy już działać na podstawie oświadczeń woli”.

Potrzebujemy strategii przemysłowej obejmującej średnie i duże przedsiębiorstwa – a za tym muszą iść działania

– podsumowała Maria Röttger.



Oceń artykuł
Wczytuję ocenę...

 

Polecane
Emerytury
Stażowe