Niemcy obawiają się CPK: „Postawiłby w cieniu lotnisko w Berlinie”
Gazeta podkreśla, że budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego w Polsce byłaby wyzwaniem dla niemieckiego przemysłu lotniczego, który „już teraz cierpi z powodu wysokich podatków środowiskowych”.
Jak podkreślono, polski projekt „postawiłby w cieniu lotnisko w Berlinie”.
CPK – projekt cywilizacyjny
Robert Dobrzycki, prezes oraz współwłaściciel Panattoni Europe i India, w rozmowie z Money.pl ocenił, że budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego to następny element rozwoju naszego kraju.
Dla mnie takie lotnisko centralne to jest następny element rozwoju Polski jako hubu logistyczno-infrastrukturalnego. (…) Moim zdaniem my musimy budować taką infrastrukturę, żeby biznesowo zaznaczyć swoje miejsce w Europie. Jesteśmy bardzo ciekawie zlokalizowani, pomiędzy światem zachodnim a wschodnim. Możemy być hubem na Bliski Wschód bądź Azję
– podkreślił.
Dobrzycki ocenił, że zyski dla Polski wynikające z CPK zapewnione byłyby nie tylko dzięki zwiększeniu tranzytu czy przeładunku towarów, ale także dzięki lepszym połączeniem lotniczym, biznes łatwiej mógłby dostać się do naszego kraju.
– Posiadanie hubu, który ma dużo połączeń z całym światem, powoduje, że to miejsce jest dużo ciekawsze dla biznesu. Pod każdym kątem – powiedział i zaznaczył, że budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego byłaby projektem cywilizacyjnym dla Polski.
CZYTAJ TAKŻE: Ekspert ds. energetyki o konsekwencjach Zielonego Ładu: Polacy stracą nawet połowę dochodu
Centralny Port Komunikacyjny
Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) została powołana do przygotowania i realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego, obejmującego m.in. budowę nowego lotniska centralnego dla Polski oraz inwestycji towarzyszących – m.in. linii kolejowych, dróg ekspresowych i autostrad.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów ma być wybudowany port lotniczy. W skład CPK mają wejść też inwestycje kolejowe: węzeł przy porcie lotniczym i połączenia na terenie kraju, które mają umożliwić przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa.
CZYTAJ TAKŻE: Ambasador Izraela nie chce przeprosić za śmierć Polaka w Strefie Gazy: „Atak był pomyłką”