Prokuratura wszczyna śledztwo ws. przekopu Mierzei Wiślanej

Jak donosi RMF FM, prokuratura wszczęła śledztwo ws. jednej z najważniejszych inwestycji rządu Zjednoczonej Prawicy. Zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa złożyła Najwyższa Izba Kontroli.
Kanał przez Mierzeję Wiślaną Prokuratura wszczyna śledztwo ws. przekopu Mierzei Wiślanej
Kanał przez Mierzeję Wiślaną / Wikipedia CC BY-SA 4.0 / Jendrusk

Śledztwo ws. przekopu Mierzei Wiślanej

Śledczy analizują teraz ustalenia kontrolerów NIK, według których podczas realizacji inwestycji doszło do przekroczenia uprawnień bądź niedopełnienia obowiązków przez dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni oraz ówczesnego ministra do spraw gospodarki morskiej

– podaje RMF FM. Jak czytamy w publikacji, według NIK dyrektor urzędu zaciągnął zobowiązania na inwestycję, przekraczając o blisko 160 milionów złotych całkowity budżet programu, a ponadto z tych pieniędzy miał też finansować cele niesłużące realizacji inwestycji.

Czytaj także: „To jeden z niewielu polityków na świecie, który rozmawia i z Bidenem, i z Trumpem, i Xi Jinpingiem”

Zarzuty wobec ministra

Wg NIK minister ds. gospodarki morskiej miał nie uwzględnić realnego poziomu finansowania inwestycji i nie poinformować Rady Ministrów, że jej koszty wzrosną o ponad 100 proc., co miało sprawić, że inwestycja „straciła uzasadnienie ekonomiczne”. Miał też nienależycie nadzorować dyrektora urzędu morskiego i akceptować jego niezgodne z prawem działania.

Przekop przez Mierzeję Wiślaną

Przekop przez Mierzeję Wiślaną został otwarty we wrześniu 2022 r. Dzięki przekopowi Polska zyskała niezależne od Rosji przejście z Zalewu Wiślanego na Bałtyk. Była to jedna z najważniejszych inwestycji, którą przez lata realizował rząd Zjednoczonej Prawicy.

Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to prawie 23 km, w tym samo przejście przez Zalew Wiślany ma nieco ponad 10 km, na rzece Elbląg – także ponad 10 km, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który składają się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny mają mieć docelowo 5 m głębokości.

Otwarcie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną wbrew medialnej kakofonii ma głębokie podłoże ekonomiczne. Oczywiście ani parametry portu w Elblągu, ani parametry nowej trasy żeglugowej nie dają takich możliwości jak np. parametry portu w Gdańsku, ale dają ogromną szansę na odciążenie większych polskich portów, które są coraz bardziej obciążone i szybko się rozwijają

– pisał w 2022 roku red. naczelny „Tygodnika Solidarność” Michał Ossowski.

Czytaj więcej: M. Ossowski, red. nacz. „TS”: Przekop Mierzei Wiślanej, czyli „czy Polsce wolno się rozwijać?”


 

POLECANE
Wyłączenia prądu w Warszawie. Jest komunikat z ostatniej chwili
Wyłączenia prądu w Warszawie. Jest komunikat

Mieszkańcy Warszawy muszą przygotować się na planowane przerwy w dostawie prądu. Sprawdź, gdzie 6 maja 2025 roku nastąpią wyłączenia.

AfD pozwała kontrwywiad. Nie chce dać się śledzić służbom z ostatniej chwili
AfD pozwała kontrwywiad. Nie chce dać się śledzić służbom

Prawicowo-populistyczna partia Alternatywa dla Niemiec (AfD) złożyła pozew przeciwko kontrwywiadowi, który zaklasyfikował ją jako prawicową organizację ekstremistyczną zagrażającą demokratycznemu porządkowi państwa.

Uszyły im serce z pasiaka. 80. lat temu Brygada Świętokrzyska wyzwoliła obóz w Holiszowie Wiadomości
Uszyły im serce z pasiaka. 80. lat temu Brygada Świętokrzyska wyzwoliła obóz w Holiszowie

5 maja 1945 roku Brygada Świętokrzyska Narodowych Sił Zbrojnych wyzwoliła niemiecki obóz koncentracyjny w czeskim Holiszowie, położonym niedaleko Pilzna. Żołnierze uratowali życie ponad tysiąca kobiet: w tym Polek, Francuzek, Rosjanek, a także kilkuset Żydówek, które Niemcy planowali spalić w barakach żywcem. Jest to jedyny w historii przypadek, kiedy polski odział partyzancki wyzwolił niemiecki obóz koncentracyjny.

Głupia krucjata europejskiego karła przeciwko amerykańskiemu gigantowi tylko u nas
Głupia krucjata europejskiego karła przeciwko amerykańskiemu gigantowi

Europejski Program na Rzecz Przemysłu Obronnego (EDIP) miał być jednym z elementów wzmacniania bezpieczeństwa Starego Kontynentu między innymi poprzez rozwój europejskiego przemysłu zbrojeniowego. Jednak przyjęta przez komisje Parlamentu Europejskiego wersja okazała się korzystna głównie dla Francji i Niemiec.

Biskupi wydali komunikat. Wskazali, jak powinni wybierać katolicy Wiadomości
Biskupi wydali komunikat. Wskazali, jak powinni wybierać katolicy

Rada Konferencji Episkopatu Polski ds. społecznych zaapelowała o powszechny udział w wyborach prezydenckich. Zaznaczyła, że jest to nie tylko powinnością obywatelską, ale też obowiązkiem katolika i każdego zatroskanego o dobro wspólne.

Ustawa budżetowa w TK. Wniosek złożył prezydent z ostatniej chwili
Ustawa budżetowa w TK. Wniosek złożył prezydent

We wtorek Trybunał Konstytucyjny ma zająć się ustawą budżetową na 2025 r. Rozprawa TK będzie dotyczyć prezydenckiego wniosku o zbadanie zgodności wspomnianej ustawy z Konstytucją.

Niemcy: Chadecy i socjaldemokraci podpisali umowę koalicyjną z ostatniej chwili
Niemcy: Chadecy i socjaldemokraci podpisali umowę koalicyjną

Partie chadeckie CDU i CSU oraz socjaldemokratyczna SPD podpisały w poniedziałek w Berlinie umowę koalicyjną stanowiącą podstawę programową ich rządu.

Tak wyssane z palca informacje. Burza w sieci po emisji programu TVN z ostatniej chwili
"Tak wyssane z palca informacje". Burza w sieci po emisji programu TVN

Po jednym z ostatnich odcinków popularnej telewizji śniadaniowej stacji TVN – "Dzień dobry TVN" – w sieci zawrzało.

Niemieckie DB Cargo zwolni tysiące pracowników pilne
Niemieckie DB Cargo zwolni tysiące pracowników

Niemiecki przewoźnik towarowy DB Cargo, należący do Deutsche Bahn, zapowiedział masowe zwolnienia. Do 2029 roku firma planuje zlikwidować aż 5000 etatów; to dużo więcej, niż pierwotnie zakładano.

Ostateczna i podlegająca natychmiastowej wykonalności. Komunikat dla mieszkańców Warszawy gorące
"Ostateczna i podlegająca natychmiastowej wykonalności". Komunikat dla mieszkańców Warszawy

Centrum Handlowe Modlińska 6D zostało zamknięte decyzją wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego. Powodem jest poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa – poinformował zarządca hali spółka Mirtan.

REKLAMA

Prokuratura wszczyna śledztwo ws. przekopu Mierzei Wiślanej

Jak donosi RMF FM, prokuratura wszczęła śledztwo ws. jednej z najważniejszych inwestycji rządu Zjednoczonej Prawicy. Zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa złożyła Najwyższa Izba Kontroli.
Kanał przez Mierzeję Wiślaną Prokuratura wszczyna śledztwo ws. przekopu Mierzei Wiślanej
Kanał przez Mierzeję Wiślaną / Wikipedia CC BY-SA 4.0 / Jendrusk

Śledztwo ws. przekopu Mierzei Wiślanej

Śledczy analizują teraz ustalenia kontrolerów NIK, według których podczas realizacji inwestycji doszło do przekroczenia uprawnień bądź niedopełnienia obowiązków przez dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni oraz ówczesnego ministra do spraw gospodarki morskiej

– podaje RMF FM. Jak czytamy w publikacji, według NIK dyrektor urzędu zaciągnął zobowiązania na inwestycję, przekraczając o blisko 160 milionów złotych całkowity budżet programu, a ponadto z tych pieniędzy miał też finansować cele niesłużące realizacji inwestycji.

Czytaj także: „To jeden z niewielu polityków na świecie, który rozmawia i z Bidenem, i z Trumpem, i Xi Jinpingiem”

Zarzuty wobec ministra

Wg NIK minister ds. gospodarki morskiej miał nie uwzględnić realnego poziomu finansowania inwestycji i nie poinformować Rady Ministrów, że jej koszty wzrosną o ponad 100 proc., co miało sprawić, że inwestycja „straciła uzasadnienie ekonomiczne”. Miał też nienależycie nadzorować dyrektora urzędu morskiego i akceptować jego niezgodne z prawem działania.

Przekop przez Mierzeję Wiślaną

Przekop przez Mierzeję Wiślaną został otwarty we wrześniu 2022 r. Dzięki przekopowi Polska zyskała niezależne od Rosji przejście z Zalewu Wiślanego na Bałtyk. Była to jedna z najważniejszych inwestycji, którą przez lata realizował rząd Zjednoczonej Prawicy.

Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to prawie 23 km, w tym samo przejście przez Zalew Wiślany ma nieco ponad 10 km, na rzece Elbląg – także ponad 10 km, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który składają się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny mają mieć docelowo 5 m głębokości.

Otwarcie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną wbrew medialnej kakofonii ma głębokie podłoże ekonomiczne. Oczywiście ani parametry portu w Elblągu, ani parametry nowej trasy żeglugowej nie dają takich możliwości jak np. parametry portu w Gdańsku, ale dają ogromną szansę na odciążenie większych polskich portów, które są coraz bardziej obciążone i szybko się rozwijają

– pisał w 2022 roku red. naczelny „Tygodnika Solidarność” Michał Ossowski.

Czytaj więcej: M. Ossowski, red. nacz. „TS”: Przekop Mierzei Wiślanej, czyli „czy Polsce wolno się rozwijać?”



 

Polecane
Emerytury
Stażowe