Kolejne "niemieckie CPK" będzie rozbudowywane
Plany rozbudowy lotniska Lipsk/Halle zostały po raz pierwszy zaprezentowane sześć lat temu. Po czterech latach testów, którym towarzyszyły liczne protesty ludności i demonstracje, odpowiedzialna dyrekcja stanowa zatwierdziła rozbudowę
– poinformował portal Aero.de.
Lokalne władze poinformowały, że rozbudowana i przeprojektowana zostanie południowo-wschodnia część istniejącego obiektu. Dzięki pracom o 39 hektary powiększona została płyta postojowa na terenie lotniska.
Planowane są nowe stanowiska odladzające, składowisko śniegu i nowoczesne systemy odwadniające. W pobliżu terminali cargo mają powstać dodatkowe miejsca postojowe dla samolotów. Ponadto nowe drogi kołowania utworzą połączenia z istniejącym systemem dróg startowych i obszarami budowy
– napisano w tekście.
Rozwój
Radości z tej decyzji nie kryje Götz Ahmelmann, dyrektor generalny Mitteldeutsche Flughafen AG.
Otwiera to najlepsze perspektywy rozwoju dla naszego lotniska, wszystkich pracowników, a tym samym całego regionu logistycznego i gospodarczego środkowych Niemiec na nadchodzące dziesięciolecia
– stwierdził.
To kolejne doniesienia na temat rozwoju niemieckich lotnisk. Cały czas nie wiadomo, co z polskim Centralnym Portem Komunikacyjnym, wokół którego niewiele dzieje się w ostatnich tygodniach.
Co z polskim CPK?
Polski Centralny Port Komunikacyjny to projekt sięgający jeszcze lat 70. XX wieku, ale realnego rozpędu nabrał w czasach rządów Zjednoczonej Prawicy, gdy premierem był Mateusz Morawiecki. Ogromne przedsięwzięcie zostało jednak zahamowane po ponownym przejęciu 13 grudnia 2023 r. władzy przez obóz Platformy Obywatelskiej, który zapowiadał audyty i kontrole, a także podważał sensowność projektu – niektórzy politycy obozu Koalicji Obywatelskiej, jak. np. prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski, określali plan budowy CPK mianem „gigantomanii”. Podczas spotkań z wyborcami sceptycznie wobec CPK wypowiadał się także sam Donald Tusk.
Próbę ukręcenia sprawy zatrzymał społeczny sprzeciw ludzi i sympatyków różnych stron sceny politycznej, który uformował się pod szyldem „Tak dla CPK”. Na razie nieznane są wyniki przeprowadzonych przez pełnomocników rządu audytów, a zaproponowany przez koalicję rządzącą pomysł okrojenia projektu z wielu połączeń kolejowych budzi spory sprzeciw społeczny, ale także lokalnych polityków, których regiony zostaną pominięte w nowych szlakach komunikacyjnych. Sprawa utknęła w martwym puncie, z czego, jak widać, korzystają zagraniczne podmioty.
W zamyśle Centralny Port Komunikacyjny miał być węzłem transportowym opartym na zintegrowanych ze sobą węzłach: lotniczym i kolejowym, spójnych z układem sieci drogowej. Węzeł miał być zlokalizowany pomiędzy Warszawą a Łodzią i stanowić punkt przesiadkowy oraz hub cargo. Był planowany jako największy w Europie Środkowo-Wschodniej węzeł transportowy łączący lotnisko hubowe oraz sieci kolejowe i drogowe.
Ach, ta niemiecka gigantomania. Jest zgoda na rozbudowę portu lotniczego Lipsk/Halle. Lotnisko jest drugim co do wielkości portem Cargo w 🇩🇪. Jego szef mówi o perspektywie dużego wzrostu w najbliższym dziesięcioleciach. Inwestycja wynosi 500 mln €. https://t.co/iE7Fs8WQqx pic.twitter.com/Dij0i6Ap8Y
— Pan Cogito (@PanCogito7) September 16, 2024