Cięcia połączeń kolejowych na Podhalu. Przeciwko mieszkańcy, radni i Młodzież Wszechpolska

Maków Podhalański to kilkutysięczne miasteczko w powiecie suskim (województwo małopolskie). Do piętnastego grudnia zatrzymywały się w nim pociągi dalekobieżne łączące Zakopane ze stolicą oraz północą kraju. Połączenia były, ale już ich nie ma - PKP Intercity S.A. podjęła decyzję o przyszłości makowskiej stacji. Tą przyszłością jest marginalizacja kolejnego ośrodka na mapie Polski.
Stacja w Makowie Podhalańskim Cięcia połączeń kolejowych na Podhalu. Przeciwko mieszkańcy, radni i Młodzież Wszechpolska
Stacja w Makowie Podhalańskim / Autorstwa Slawojar2 - Praca własna, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=121732399

Decyzja PKP spotkała się z niezadowoleniem makowskich radnych. Nie tak dawno dworzec w Makowie Podhalańskim został wyremontowany ze środków samorządowych- kosztowało to gminę ponad milion złotych. Gmina zadbała również o podróżujących z okolicznych miejscowości, między innymi liczących ponad pięć tysięcy mieszkańców Jordanowa i Zawoi. Samorząd sfinansował budowę obszernego parkingu, który kosztował gminę około półtora miliona złotych. Jest to rozwiązanie wygodne i przyjazne środowisku w stylu „park and ride”. W tym miejscu należy wspomnieć, że krakowscy samorządowcy zdecydowali o wprowadzeniu Strefy Czystego Powietrza.

Protesty mieszkańców

Protest przeciwko cięciom kolejowym pierw zorganizowali mieszkańcy. Pociągi dalekobieżne zatrzymujące się w Makowie nie tylko ułatwiały podróże wakacyjne, czy do stolicy, lecz również zatrzymywały się w oddalonym o pięćdziesiąt kilometrów Krakowie. Mając na uwadze szerszy dostęp do usług, pracy czy edukacji w większych ośrodkach- kolej stanowiła tanią możliwość komunikacyjną dla dojeżdżających do stolicy województwa. Warto też zaznaczyć, że obecnie do Makowa docierają głównie prywatni przewoźnicy samochodowi. Abstrahując od ceny - nie jest to rozwiązanie dla przesiadających się. Polski pasażer nie lubi przesiadek; prywatna komunikacja samochodowa z kolei nie jest możliwa do zgrania z koleją w przypadku opóźnienia. Natomiast podróżując koleją mamy możliwość zgłoszenia opóźnienia jako pasażer przesiadający się. Nikt na mieszkańca Makowa na dworcu Kraków Główny nie poczeka ani minuty.

Różne środowiska - wspólna sprawa

Interpelację w tej sprawie składał poseł Prawa i Sprawiedliwości Filip Kaczyński. Lokalne media także podjęły działania dotyczące nagłośnienia cięć połączeń kolejowych w powiecie suskim.

Dnia czwartego stycznia swój protest zorganizowała małopolska struktura młodzieżowej organizacji patriotycznej Młodzież Wszechpolska. Działacze MW twierdzą, że działania PKP są z gruntu antyrozwojowe. Maków Podhalański od dekad jest znany ze swojego mikroklimatu. Rozwój turystyki jest jednak możliwy tylko przy optymalnych możliwościach komunikacyjnych. Wszechpolacy obawiają się także równi pochyłej związanej ze sztucznym wygaszaniem popytu prowadzącym do wykluczenia komunikacyjnego. Postawili także pod biurem poselskim Doroty Niedzieli (KO) w Suchej Beskidzkiej karton z podpisem „Koalicja antyrozwojowa”. Następnie działacze Młodzieży Wszechpolskiej rozdawali mieszkańcom powiatu suskiego krzyżówki dotyczące stanu kolei w Polsce. Wśród miast bez połączeń kolejowych znajdują się małe i średnie ośrodki miejskie, takie jak Jastrzębie-Zdrój, Bełchatów i Łomża, co budzi niepokój w nastawionej na holistyczny rozwój kraju Młodzieży Wszechpolskiej.

Koalicja antyrozwojowa

Walka o połączenia trwa. Nie jest tajemnicą, że polityka infrastrukturalna prowadzona przez ostatni rok budzi kontrowersje. Nie tak dawno byliśmy świadkami strajków w PKP Cargo oraz debaty na temat Centralnego Portu Komunikacyjnego. Obecnie w przestrzeni publicznej pojawiają się pogłoski o możliwych cięciach połączeń kolejowych w Suchej Beskidzkiej. Czas pokaże, czy Sucha podzieli los marginalizowanego Makowa Podhalańskiego.


 

POLECANE
Donald Trump poinformował, że Izrael i Iran zgodziły się na zakończenie wojny z ostatniej chwili
Donald Trump poinformował, że Izrael i Iran zgodziły się na zakończenie wojny

Bardzo ważne informacje przekazał prezydent USA Donald Trump na platformie Truth Social.

Protesty wyborcze. Mentzen nie przebierał w słowach Wiadomości
Protesty wyborcze. Mentzen nie przebierał w słowach

W jednym z ostatnich nagrań zamieszczonych na YouTube, poseł Sławomir Mentzen odniósł się do kwestii protestów wyborczych.

Ceny ropy ostro spadają po ataku Iranu na bazę USA z ostatniej chwili
Ceny ropy ostro spadają po ataku Iranu na bazę USA

W poniedziałek około godz. 18 czasu polskiego Iran rozpoczął operację "Zapowiedź Zwycięstwa". Zaatakowano bazy USA w Katarze oraz Iraku. Mimo to, ceny ropy zaczęły... gwałtownie spadać.

Paweł Jędrzejewski: dlaczego Izrael zaatakował Iran tylko u nas
Paweł Jędrzejewski: dlaczego Izrael zaatakował Iran

Przyczyna zaatakowania przez Izrael obiektów militarnych Iranu jest tak racjonalna i logiczna, że trudniej byłoby zrozumieć Izrael, gdyby nie zdecydował się na atak.

Iran zaatakował bazę USA. Jest reakcja Kataru Wiadomości
Iran zaatakował bazę USA. Jest reakcja Kataru

W poniedziałek około godz. 19 czasu polskiego Iran rozpoczął operację "Zapowiedź Zwycięstwa". Zaatakowano bazy USA w Katarze oraz Iraku. Jest odpowiedź władz w Ad-Dausze.

IMGW wydał komunikat. Oto co nas czeka z ostatniej chwili
IMGW wydał komunikat. Oto co nas czeka

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej wydał ostrzeżenia I i II stopnia przed burzami w całym kraju.

Kongresmeni z USA dostali zakaz korzystania z WhatsApp? Meta reaguje Wiadomości
Kongresmeni z USA dostali zakaz korzystania z WhatsApp? Meta reaguje

Członkowie Izby Reprezentantów USA zostali w poniedziałek poinformowani, że nie mogą korzystać na swoich służbowych urządzeniach z komunikatora WhatsApp ze względu na ochronę ich danych – podał portal Axios.

Iran zaatakował bazę USA w Katarze. Pilny apel ambasady do Polaków z ostatniej chwili
Iran zaatakował bazę USA w Katarze. Pilny apel ambasady do Polaków

W poniedziałek około godz. 19 czasu polskiego Iran rozpoczął operację "Zapowiedź Zwycięstwa". Zaatakowano bazy USA w Katarze oraz Iraku. Jest reakcja Ambasady RP w Dosze.

PKP Intercity wydał pilny komunikat z ostatniej chwili
PKP Intercity wydał pilny komunikat

PKP Intercity aktualizuje dostępność biletów: sprzedaż na Ukrainę 20 dni wcześniej, część pociągów ma wstrzymaną rezerwację w lipcu i sierpniu.

Eksplozje w okolicy baz USA. Iran rozpoczął atak z ostatniej chwili
Eksplozje w okolicy baz USA. Iran rozpoczął atak

W poniedziałek około godz. 19 czasu polskiego Iran rozpoczął operację "Zapowiedź Zwycięstwa". Zaatakowano bazy USA w Katarze oraz Iraku.

REKLAMA

Cięcia połączeń kolejowych na Podhalu. Przeciwko mieszkańcy, radni i Młodzież Wszechpolska

Maków Podhalański to kilkutysięczne miasteczko w powiecie suskim (województwo małopolskie). Do piętnastego grudnia zatrzymywały się w nim pociągi dalekobieżne łączące Zakopane ze stolicą oraz północą kraju. Połączenia były, ale już ich nie ma - PKP Intercity S.A. podjęła decyzję o przyszłości makowskiej stacji. Tą przyszłością jest marginalizacja kolejnego ośrodka na mapie Polski.
Stacja w Makowie Podhalańskim Cięcia połączeń kolejowych na Podhalu. Przeciwko mieszkańcy, radni i Młodzież Wszechpolska
Stacja w Makowie Podhalańskim / Autorstwa Slawojar2 - Praca własna, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=121732399

Decyzja PKP spotkała się z niezadowoleniem makowskich radnych. Nie tak dawno dworzec w Makowie Podhalańskim został wyremontowany ze środków samorządowych- kosztowało to gminę ponad milion złotych. Gmina zadbała również o podróżujących z okolicznych miejscowości, między innymi liczących ponad pięć tysięcy mieszkańców Jordanowa i Zawoi. Samorząd sfinansował budowę obszernego parkingu, który kosztował gminę około półtora miliona złotych. Jest to rozwiązanie wygodne i przyjazne środowisku w stylu „park and ride”. W tym miejscu należy wspomnieć, że krakowscy samorządowcy zdecydowali o wprowadzeniu Strefy Czystego Powietrza.

Protesty mieszkańców

Protest przeciwko cięciom kolejowym pierw zorganizowali mieszkańcy. Pociągi dalekobieżne zatrzymujące się w Makowie nie tylko ułatwiały podróże wakacyjne, czy do stolicy, lecz również zatrzymywały się w oddalonym o pięćdziesiąt kilometrów Krakowie. Mając na uwadze szerszy dostęp do usług, pracy czy edukacji w większych ośrodkach- kolej stanowiła tanią możliwość komunikacyjną dla dojeżdżających do stolicy województwa. Warto też zaznaczyć, że obecnie do Makowa docierają głównie prywatni przewoźnicy samochodowi. Abstrahując od ceny - nie jest to rozwiązanie dla przesiadających się. Polski pasażer nie lubi przesiadek; prywatna komunikacja samochodowa z kolei nie jest możliwa do zgrania z koleją w przypadku opóźnienia. Natomiast podróżując koleją mamy możliwość zgłoszenia opóźnienia jako pasażer przesiadający się. Nikt na mieszkańca Makowa na dworcu Kraków Główny nie poczeka ani minuty.

Różne środowiska - wspólna sprawa

Interpelację w tej sprawie składał poseł Prawa i Sprawiedliwości Filip Kaczyński. Lokalne media także podjęły działania dotyczące nagłośnienia cięć połączeń kolejowych w powiecie suskim.

Dnia czwartego stycznia swój protest zorganizowała małopolska struktura młodzieżowej organizacji patriotycznej Młodzież Wszechpolska. Działacze MW twierdzą, że działania PKP są z gruntu antyrozwojowe. Maków Podhalański od dekad jest znany ze swojego mikroklimatu. Rozwój turystyki jest jednak możliwy tylko przy optymalnych możliwościach komunikacyjnych. Wszechpolacy obawiają się także równi pochyłej związanej ze sztucznym wygaszaniem popytu prowadzącym do wykluczenia komunikacyjnego. Postawili także pod biurem poselskim Doroty Niedzieli (KO) w Suchej Beskidzkiej karton z podpisem „Koalicja antyrozwojowa”. Następnie działacze Młodzieży Wszechpolskiej rozdawali mieszkańcom powiatu suskiego krzyżówki dotyczące stanu kolei w Polsce. Wśród miast bez połączeń kolejowych znajdują się małe i średnie ośrodki miejskie, takie jak Jastrzębie-Zdrój, Bełchatów i Łomża, co budzi niepokój w nastawionej na holistyczny rozwój kraju Młodzieży Wszechpolskiej.

Koalicja antyrozwojowa

Walka o połączenia trwa. Nie jest tajemnicą, że polityka infrastrukturalna prowadzona przez ostatni rok budzi kontrowersje. Nie tak dawno byliśmy świadkami strajków w PKP Cargo oraz debaty na temat Centralnego Portu Komunikacyjnego. Obecnie w przestrzeni publicznej pojawiają się pogłoski o możliwych cięciach połączeń kolejowych w Suchej Beskidzkiej. Czas pokaże, czy Sucha podzieli los marginalizowanego Makowa Podhalańskiego.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe