Niemcy ciągną w dół polską branżę motoryzacyjną

Spadek eksportu z polskiej branży motoryzacyjnej do Niemiec stanowi w ostatnim czasie poważny problem. - Po dziewięciu miesiącach 2024 roku wartość eksportu na niemiecki rynek spadła r/r o niemal jedną dziesiątą do poziomu 11,8 mld euro - podaje Rzeczpospolita.
Samochód, zdjęcie podglądowe Niemcy ciągną w dół polską branżę motoryzacyjną
Samochód, zdjęcie podglądowe / Pixabay

Jak informuje Rzeczpospolita "coraz bardziej słabnie kondycja polskiego przemysłu motoryzacyjnego". Polskie fabryki odczuwają spadek zamówień od zagranicznych kontrahentów. Warto tutaj zaznaczyć, że eksport z tej gałęzi przemysłu odpowiada za blisko 8 proc. PKB oraz stanowi niemal 14 proc. całego eksportu z naszego kraju.

W trzech pierwszych kwartałach 2024 roku wartość zagranicznej sprzedaży przemysłu motoryzacyjnego wyniosła niespełna 37,6 mld euro. To wynik o 19,4 procent niższy (tj. o 8,2 mld euro) niż w analogicznym okresie roku poprzedniego

- podaje Rzeczpospolita, cytując dane firmy analitycznej AutomotiveSppliers.pl. 

Spadek eksportu do Niemiec

Najbardziej uderzającym problemem dla polskiej branży motoryzacyjnej jest spadek eksportu do Niemiec. Warto tutaj zaznaczyć, że nasz zachodni sąsiad jest dla nas najważniejszym odbiorcą.

Po dziewięciu miesiącach 2024 roku wartość eksportu na niemiecki rynek spadła r/r o niemal jedną dziesiątą do poziomu 11,8 mld euro

- czytamy w Rzeczpospolitej.

Spadki zauważalne są również na kolejnych rynkach: we Francji - 3,07 mld euro, spadek o 4,6 proc., Włoszech - 2,32 mld euro, spadek o 0,8 proc. i Czechach - 2,3 mld euro, spadek o 5,2 proc.

Poprawiła się co prawda sprzedaż za granicę części i akcesoriów, a także samochodów ciężarowych. Jednak na auta osobowe i dostawcze popyt ze strony zagranicznych zamawiających osłabł.

Nie chcą już baterii do aut elektrycznych

Ponadto względem 2023 r. pogorszyła się sytuacja sprzedaży akumulatorów litowo-jonowych do aut elektrycznych i hybrydowych. Wówczas były drugą grupą eksportową i odpowiadały za ponad 20 proc. eksportu motoryzacyjnego z Polski. Jednakże jak podaje Rzeczpospolita "w okresie trzech kwartałów 2024 roku eksport w tej grupie spadł o ponad połowę". 

Ze względu na to podwrocławska fabryka LG Energy Solutions, która jest największym obecnie producentem baterii do samochodów elektrycznych w Europie, może zdecydować się na przeprofilowanie swojej oferty i stać się magazynem energii.

Jak podaje Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów ACEA, po trzech kwartałach minionego roku rejestracje samochodów elektrycznych w UE stanowiły 13,1 procent całego rynku nowych aut osobowych, podczas gdy rok wcześniej było to 14 procent

- przekazała Rzeczpospolita. Dalej czytamy, że w listopadzie zeszłego roku popyt na auta elektryczne spadł o prawie jedną trzecią. W Niemczech spadł o 22 proc., z kolei we Francji o niemal jedna czwartą.

Producenci odnotowali spadek popytu na auta elektryczne

Warto również zauważyć kurczący się popyt na samochody elektryczne. To spowodowało, że europejskie koncerny motoryzacyjne ograniczają ich produkcję. 

Volvo, które rezygnuje z pełnej elektryfikacji w 2030 r. i odkłada ją w czasie. Ambitne cele związane z elektryfikacją obniżył także Mercedes czy Ford

- podaje Rzeczpospolita. Na dodatek poważną konkurencję stanowią auta elektryczne z Chin, które są tańsze od europejskich odpowiedników o przynajmniej 20 proc.

W rezultacie szybko ich przybywa: jeśli według ACEA w 2019 r. stanowiły one 0,4 proc. sprzedaży aut bateryjnych w UE, to w 2020 r. było to 1,4 proc., w 2021 r. – 1,7 proc., z końcem 2022 r. ich udział wzrósł 4,7 proc. a w roku 2023 sięgnął już około 8 proc.

Jak podkreślono w raporcie KPMG Global Automotive Executive Survey,  do 2030 roku sprzedaż elektryków w Europie miałaby stanowić 30 proc. sprzedaży wszystkich pojazdów


 

POLECANE
AfD triumfuje w sondażach. Niemcy mają dość rządu Merza polityka
AfD triumfuje w sondażach. Niemcy mają dość rządu Merza

Alternatywa dla Niemiec idzie po rekordowy wynik i w najnowszym sondażu YouGov wyprzedza CDU/CSU . To największe poparcie w historii partii, która zdobywa serca coraz większej liczby Niemców. Rządząca koalicja może mówić o prawdziwym kryzysie, a kanclerz Friedrich Merz zaczyna „jesień reform” w fatalnych nastrojach społecznych.

Nie żyje gwiazda łyżwiarstwa figurowego. Miała 15 lat. z ostatniej chwili
Nie żyje gwiazda łyżwiarstwa figurowego. Miała 15 lat.

15-letnia łyżwiarka figurowa Matilda Ferrari zginęła w tragicznym wypadku drogowym w regionie Trentino we Włoszech. Jak podaje „Kleine Zeitung”, dziewczyna została potrącona przez ciężarówkę z betonem, gdy przechodziła przez ulicę w drodze do szkoły.

Za dwa tygodnie startuje system kaucyjny. Polacy będą dopłacać za butelki plastikowe i puszki pilne
Za dwa tygodnie startuje system kaucyjny. Polacy będą dopłacać za butelki plastikowe i puszki

Od 1 października 2025 roku w Polsce rusza system kaucyjny. Klienci kupując napoje w butelkach plastikowych czy puszkach, będą musieli zapłacić dodatkową opłatę. Wiceminister klimatu Anita Sowińska ogłosiła: „1 października rusza system kaucyjny i Ministerstwo Klimatu i Środowiska potwierdza, że ruszamy zgodnie z planem, bez opóźnień”.

Drony nad Polską. Komunikat służb o kolejnym incydencie z ostatniej chwili
Drony nad Polską. Komunikat służb o kolejnym incydencie

Jak podał Polsat News, we wsi Stanisławka w pow. zamojskim odnaleziony został dron, który mógł naruszyć polską przestrzeń powietrzną w nocy z 9 na 10 września.

Zawiadomienie prokuratury ws. działań Żurka. Zagrożenie dla zasad państwa prawa z ostatniej chwili
Zawiadomienie prokuratury ws. działań Żurka. "Zagrożenie dla zasad państwa prawa"

Stowarzyszenie Prawnicy dla Polski poinformowało, że prezes organizacji, sędzia dr Łukasz Piebiak, złożył zawiadomienie do prokuratury dotyczące podejrzenia popełnienia przestępstwa przez ministra sprawiedliwości Waldemara Żurka.

Waldemar Żurek wchodzi na X. Internauci byli bezlitośni gorące
Waldemar Żurek "wchodzi na X". Internauci byli bezlitośni

Waldemar Żurek założył konto na X. Nie spodziewał się takiej lawiny komentarzy.

Karol Nawrocki do „narodowej wspólnoty”: Nie dajcie się oszukać z ostatniej chwili
Karol Nawrocki do „narodowej wspólnoty”: Nie dajcie się oszukać

W 86. rocznicę agresji ZSRR na Polskę prezydent Karol Nawrocki zaapelował do „narodowej wspólnoty”, by nie dawała się oszukiwać sowieckiej ideologii i dezinformacji. – Nie możemy uwierzyć, że cokolwiek innego niż siła polskiego wojska może powstrzymać to, co wydarzyło się po 1939 r. – powiedział.

To prawdziwy skarb. Sensacyjne odkrycie pod Hrubieszowem Wiadomości
To prawdziwy skarb. Sensacyjne odkrycie pod Hrubieszowem

Do sensacyjnego odkrycia doszło w Świerszczowie niedaleko Hrubieszowa, gdzie ziemia setki lat skrywała prawdziwy skarb.

Wiadomości
Pustostany szansą na rozwiązanie kryzysu mieszkaniowego? W Piasecznie opuszczona kamienica zyska drugie życie

W Piasecznie ruszył remont opuszczonej kamienicy, która zostanie przekształcona w cztery mieszkania dla osób w kryzysie mieszkaniowym. To druga edycja akcji „Zmieniamy pustostany na domy”, realizowanej przez firmę VELUX i Fundację Habitat for Humanity Poland we współpracy z lokalnym samorządem. Inicjatywa rzuca światło na ogromny, niewykorzystany potencjał tkwiący w tysiącach pustostanów w całej Polsce, które mogłyby stać się odpowiedzią na pogłębiający się kryzys mieszkaniowy.

Wzrost KO, wzrost PiS, 4 partie w Sejmie. Zobacz najnowszy sondaż z ostatniej chwili
Wzrost KO, wzrost PiS, 4 partie w Sejmie. Zobacz najnowszy sondaż

Według najnowszego badania United Surveys dla Wirtualnej Polski Koalicja Obywatelska znalazła się na pierwszym miejscu z poparciem 32,3 proc., wyprzedzając Prawo i Sprawiedliwość o niecałe 2 punkty procentowe. Gorzkie to jednak zwycięstwo, biorąc pod uwagę fakt, że poza Sejmem lądują koalicjanci Donalda Tuska z rządu.

REKLAMA

Niemcy ciągną w dół polską branżę motoryzacyjną

Spadek eksportu z polskiej branży motoryzacyjnej do Niemiec stanowi w ostatnim czasie poważny problem. - Po dziewięciu miesiącach 2024 roku wartość eksportu na niemiecki rynek spadła r/r o niemal jedną dziesiątą do poziomu 11,8 mld euro - podaje Rzeczpospolita.
Samochód, zdjęcie podglądowe Niemcy ciągną w dół polską branżę motoryzacyjną
Samochód, zdjęcie podglądowe / Pixabay

Jak informuje Rzeczpospolita "coraz bardziej słabnie kondycja polskiego przemysłu motoryzacyjnego". Polskie fabryki odczuwają spadek zamówień od zagranicznych kontrahentów. Warto tutaj zaznaczyć, że eksport z tej gałęzi przemysłu odpowiada za blisko 8 proc. PKB oraz stanowi niemal 14 proc. całego eksportu z naszego kraju.

W trzech pierwszych kwartałach 2024 roku wartość zagranicznej sprzedaży przemysłu motoryzacyjnego wyniosła niespełna 37,6 mld euro. To wynik o 19,4 procent niższy (tj. o 8,2 mld euro) niż w analogicznym okresie roku poprzedniego

- podaje Rzeczpospolita, cytując dane firmy analitycznej AutomotiveSppliers.pl. 

Spadek eksportu do Niemiec

Najbardziej uderzającym problemem dla polskiej branży motoryzacyjnej jest spadek eksportu do Niemiec. Warto tutaj zaznaczyć, że nasz zachodni sąsiad jest dla nas najważniejszym odbiorcą.

Po dziewięciu miesiącach 2024 roku wartość eksportu na niemiecki rynek spadła r/r o niemal jedną dziesiątą do poziomu 11,8 mld euro

- czytamy w Rzeczpospolitej.

Spadki zauważalne są również na kolejnych rynkach: we Francji - 3,07 mld euro, spadek o 4,6 proc., Włoszech - 2,32 mld euro, spadek o 0,8 proc. i Czechach - 2,3 mld euro, spadek o 5,2 proc.

Poprawiła się co prawda sprzedaż za granicę części i akcesoriów, a także samochodów ciężarowych. Jednak na auta osobowe i dostawcze popyt ze strony zagranicznych zamawiających osłabł.

Nie chcą już baterii do aut elektrycznych

Ponadto względem 2023 r. pogorszyła się sytuacja sprzedaży akumulatorów litowo-jonowych do aut elektrycznych i hybrydowych. Wówczas były drugą grupą eksportową i odpowiadały za ponad 20 proc. eksportu motoryzacyjnego z Polski. Jednakże jak podaje Rzeczpospolita "w okresie trzech kwartałów 2024 roku eksport w tej grupie spadł o ponad połowę". 

Ze względu na to podwrocławska fabryka LG Energy Solutions, która jest największym obecnie producentem baterii do samochodów elektrycznych w Europie, może zdecydować się na przeprofilowanie swojej oferty i stać się magazynem energii.

Jak podaje Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów ACEA, po trzech kwartałach minionego roku rejestracje samochodów elektrycznych w UE stanowiły 13,1 procent całego rynku nowych aut osobowych, podczas gdy rok wcześniej było to 14 procent

- przekazała Rzeczpospolita. Dalej czytamy, że w listopadzie zeszłego roku popyt na auta elektryczne spadł o prawie jedną trzecią. W Niemczech spadł o 22 proc., z kolei we Francji o niemal jedna czwartą.

Producenci odnotowali spadek popytu na auta elektryczne

Warto również zauważyć kurczący się popyt na samochody elektryczne. To spowodowało, że europejskie koncerny motoryzacyjne ograniczają ich produkcję. 

Volvo, które rezygnuje z pełnej elektryfikacji w 2030 r. i odkłada ją w czasie. Ambitne cele związane z elektryfikacją obniżył także Mercedes czy Ford

- podaje Rzeczpospolita. Na dodatek poważną konkurencję stanowią auta elektryczne z Chin, które są tańsze od europejskich odpowiedników o przynajmniej 20 proc.

W rezultacie szybko ich przybywa: jeśli według ACEA w 2019 r. stanowiły one 0,4 proc. sprzedaży aut bateryjnych w UE, to w 2020 r. było to 1,4 proc., w 2021 r. – 1,7 proc., z końcem 2022 r. ich udział wzrósł 4,7 proc. a w roku 2023 sięgnął już około 8 proc.

Jak podkreślono w raporcie KPMG Global Automotive Executive Survey,  do 2030 roku sprzedaż elektryków w Europie miałaby stanowić 30 proc. sprzedaży wszystkich pojazdów



 

Polecane
Emerytury
Stażowe