Niemcy ciągną w dół polską branżę motoryzacyjną

Spadek eksportu z polskiej branży motoryzacyjnej do Niemiec stanowi w ostatnim czasie poważny problem. - Po dziewięciu miesiącach 2024 roku wartość eksportu na niemiecki rynek spadła r/r o niemal jedną dziesiątą do poziomu 11,8 mld euro - podaje Rzeczpospolita.
Samochód, zdjęcie podglądowe Niemcy ciągną w dół polską branżę motoryzacyjną
Samochód, zdjęcie podglądowe / Pixabay

Jak informuje Rzeczpospolita "coraz bardziej słabnie kondycja polskiego przemysłu motoryzacyjnego". Polskie fabryki odczuwają spadek zamówień od zagranicznych kontrahentów. Warto tutaj zaznaczyć, że eksport z tej gałęzi przemysłu odpowiada za blisko 8 proc. PKB oraz stanowi niemal 14 proc. całego eksportu z naszego kraju.

W trzech pierwszych kwartałach 2024 roku wartość zagranicznej sprzedaży przemysłu motoryzacyjnego wyniosła niespełna 37,6 mld euro. To wynik o 19,4 procent niższy (tj. o 8,2 mld euro) niż w analogicznym okresie roku poprzedniego

- podaje Rzeczpospolita, cytując dane firmy analitycznej AutomotiveSppliers.pl. 

Spadek eksportu do Niemiec

Najbardziej uderzającym problemem dla polskiej branży motoryzacyjnej jest spadek eksportu do Niemiec. Warto tutaj zaznaczyć, że nasz zachodni sąsiad jest dla nas najważniejszym odbiorcą.

Po dziewięciu miesiącach 2024 roku wartość eksportu na niemiecki rynek spadła r/r o niemal jedną dziesiątą do poziomu 11,8 mld euro

- czytamy w Rzeczpospolitej.

Spadki zauważalne są również na kolejnych rynkach: we Francji - 3,07 mld euro, spadek o 4,6 proc., Włoszech - 2,32 mld euro, spadek o 0,8 proc. i Czechach - 2,3 mld euro, spadek o 5,2 proc.

Poprawiła się co prawda sprzedaż za granicę części i akcesoriów, a także samochodów ciężarowych. Jednak na auta osobowe i dostawcze popyt ze strony zagranicznych zamawiających osłabł.

Nie chcą już baterii do aut elektrycznych

Ponadto względem 2023 r. pogorszyła się sytuacja sprzedaży akumulatorów litowo-jonowych do aut elektrycznych i hybrydowych. Wówczas były drugą grupą eksportową i odpowiadały za ponad 20 proc. eksportu motoryzacyjnego z Polski. Jednakże jak podaje Rzeczpospolita "w okresie trzech kwartałów 2024 roku eksport w tej grupie spadł o ponad połowę". 

Ze względu na to podwrocławska fabryka LG Energy Solutions, która jest największym obecnie producentem baterii do samochodów elektrycznych w Europie, może zdecydować się na przeprofilowanie swojej oferty i stać się magazynem energii.

Jak podaje Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów ACEA, po trzech kwartałach minionego roku rejestracje samochodów elektrycznych w UE stanowiły 13,1 procent całego rynku nowych aut osobowych, podczas gdy rok wcześniej było to 14 procent

- przekazała Rzeczpospolita. Dalej czytamy, że w listopadzie zeszłego roku popyt na auta elektryczne spadł o prawie jedną trzecią. W Niemczech spadł o 22 proc., z kolei we Francji o niemal jedna czwartą.

Producenci odnotowali spadek popytu na auta elektryczne

Warto również zauważyć kurczący się popyt na samochody elektryczne. To spowodowało, że europejskie koncerny motoryzacyjne ograniczają ich produkcję. 

Volvo, które rezygnuje z pełnej elektryfikacji w 2030 r. i odkłada ją w czasie. Ambitne cele związane z elektryfikacją obniżył także Mercedes czy Ford

- podaje Rzeczpospolita. Na dodatek poważną konkurencję stanowią auta elektryczne z Chin, które są tańsze od europejskich odpowiedników o przynajmniej 20 proc.

W rezultacie szybko ich przybywa: jeśli według ACEA w 2019 r. stanowiły one 0,4 proc. sprzedaży aut bateryjnych w UE, to w 2020 r. było to 1,4 proc., w 2021 r. – 1,7 proc., z końcem 2022 r. ich udział wzrósł 4,7 proc. a w roku 2023 sięgnął już około 8 proc.

Jak podkreślono w raporcie KPMG Global Automotive Executive Survey,  do 2030 roku sprzedaż elektryków w Europie miałaby stanowić 30 proc. sprzedaży wszystkich pojazdów


 

POLECANE
Roksana Węgiel podzieliła się radosną nowiną. W sieci lawina gratulacji z ostatniej chwili
Roksana Węgiel podzieliła się radosną nowiną. W sieci lawina gratulacji

Znana polska wokalistka Roksana Węgiel ogłosiła w mediach społecznościowych wspaniałą wiadomość. Fani artystki nie kryją zachwytu.

Nie żyje sędzia Sądu Najwyższego z ostatniej chwili
Nie żyje sędzia Sądu Najwyższego

W wieku 72 lat zmarł sędzia Sądu Najwyższego w stanie spoczynku, Zbigniew Myszka.

Jest w chaosie. Karol Nawrocki ostro o sytuacji w Europie polityka
"Jest w chaosie". Karol Nawrocki ostro o sytuacji w Europie

- Europa jest w chaosie - w chaosie tożsamościowym, w chaosie w zakresie bezpieczeństwa, narobiła wiele błędów - podkreślił obywatelski kandydat na prezydenta Karol Nawrocki, który we wtorek spotkał się z mieszkańcami Wyszkowa.

Dramatycznie słaba Rzesza Europejska tylko u nas
Dramatycznie słaba Rzesza Europejska

Ostatnie wydarzenia obnażyły słabość UE. Król jest nagi, a choć jako pierwszy – publicznie i tak mocno - powiedział to wiceprezydent USA, to przecież wiemy o tym od dawna.

Polska nie zostanie zwolniona z paktu migracyjnego? Jest odpowiedź wiceszefowej KE gorące
Polska nie zostanie zwolniona z paktu migracyjnego? Jest odpowiedź wiceszefowej KE

Europoseł Ewa Zajączkowska-Hernik w Parlamencie Europejskim próbowała ustalić, jakie dokumenty ma złożyć Polska, żeby uniknąć przymusowej relokacji imigrantów lub płacenia kar za odmowę ich wpuszczenia. Na te kwestie odpowiedziała wiceszefowa Komisji Europejskiej Henna Virkkunen.

Prezydent Andrzej Duda zwołuje Radę Bezpieczeństwa Narodowego polityka
Prezydent Andrzej Duda zwołuje Radę Bezpieczeństwa Narodowego

We wtorek Prezydent Andrzej Duda poinformował, że na przyszły poniedziałek zwołał Radę Bezpieczeństwa Narodowego. Jak dodał, posiedzenie RBN odbędzie się po tym, gdy będą już znane rezultatu spotkań w Kijowie, gdzie udaje się specjalny wysłannik USA ds. Ukrainy i Rosji gen. Keith Kellogg.

Nikt nie panuje nad tym kogo Niemcy relokują do Polski gorące
Nikt nie panuje nad tym kogo Niemcy "relokują" do Polski

Trwa wzmożenie niemieckich władz w zakresie wydalania z kraju nielegalnych imigrantów. Jak potwierdzają niemieckie władze część z nich odsyłana jest do Polski na podstawie tzw. porozumień dublińskich, z kolei polski rząd w żaden sposób nie weryfikuje czy odsyłane osoby faktycznie powinny trafiać właśnie do polski.

Pytanie Tomasza Treli zaskoczyło szefową CBA. Jest reakcja Jacka Ozdoby gorące
Pytanie Tomasza Treli zaskoczyło szefową CBA. Jest reakcja Jacka Ozdoby

Wiceprzewodniczący nielegalnie działającej komisji ds. Pegasusa Tomasz Trela mocno zdziwił dzisiejszego świadka – szefową CBA Agnieszkę Kwiatkowską-Gurdak – swoim pytaniem. W tej sprawie postanowił zareagować poseł Jacek Ozdoba.

Prezydent Francji zwołał nowy szczyt ws. Ukrainy. Znamy uczestników polityka
Prezydent Francji zwołał nowy szczyt ws. Ukrainy. Znamy uczestników

Francja zwołuje na środę drugie spotkanie na temat Ukrainy i europejskiego bezpieczeństwa - podał we wtorek Reuters za trzema źródłami dyplomatycznymi. Tym razem zaproszono kraje, które nie wzięły udziału w poniedziałkowym spotkaniu w Paryżu.

Nie żyje Marian Turski z ostatniej chwili
Nie żyje Marian Turski

Według informacji podanych przez "Politykę" i Muzeum POLIN nie żyje Marian Turski, były więzień Auschwitz i członek komunistycznej nomenklatury w czasach PRL.

REKLAMA

Niemcy ciągną w dół polską branżę motoryzacyjną

Spadek eksportu z polskiej branży motoryzacyjnej do Niemiec stanowi w ostatnim czasie poważny problem. - Po dziewięciu miesiącach 2024 roku wartość eksportu na niemiecki rynek spadła r/r o niemal jedną dziesiątą do poziomu 11,8 mld euro - podaje Rzeczpospolita.
Samochód, zdjęcie podglądowe Niemcy ciągną w dół polską branżę motoryzacyjną
Samochód, zdjęcie podglądowe / Pixabay

Jak informuje Rzeczpospolita "coraz bardziej słabnie kondycja polskiego przemysłu motoryzacyjnego". Polskie fabryki odczuwają spadek zamówień od zagranicznych kontrahentów. Warto tutaj zaznaczyć, że eksport z tej gałęzi przemysłu odpowiada za blisko 8 proc. PKB oraz stanowi niemal 14 proc. całego eksportu z naszego kraju.

W trzech pierwszych kwartałach 2024 roku wartość zagranicznej sprzedaży przemysłu motoryzacyjnego wyniosła niespełna 37,6 mld euro. To wynik o 19,4 procent niższy (tj. o 8,2 mld euro) niż w analogicznym okresie roku poprzedniego

- podaje Rzeczpospolita, cytując dane firmy analitycznej AutomotiveSppliers.pl. 

Spadek eksportu do Niemiec

Najbardziej uderzającym problemem dla polskiej branży motoryzacyjnej jest spadek eksportu do Niemiec. Warto tutaj zaznaczyć, że nasz zachodni sąsiad jest dla nas najważniejszym odbiorcą.

Po dziewięciu miesiącach 2024 roku wartość eksportu na niemiecki rynek spadła r/r o niemal jedną dziesiątą do poziomu 11,8 mld euro

- czytamy w Rzeczpospolitej.

Spadki zauważalne są również na kolejnych rynkach: we Francji - 3,07 mld euro, spadek o 4,6 proc., Włoszech - 2,32 mld euro, spadek o 0,8 proc. i Czechach - 2,3 mld euro, spadek o 5,2 proc.

Poprawiła się co prawda sprzedaż za granicę części i akcesoriów, a także samochodów ciężarowych. Jednak na auta osobowe i dostawcze popyt ze strony zagranicznych zamawiających osłabł.

Nie chcą już baterii do aut elektrycznych

Ponadto względem 2023 r. pogorszyła się sytuacja sprzedaży akumulatorów litowo-jonowych do aut elektrycznych i hybrydowych. Wówczas były drugą grupą eksportową i odpowiadały za ponad 20 proc. eksportu motoryzacyjnego z Polski. Jednakże jak podaje Rzeczpospolita "w okresie trzech kwartałów 2024 roku eksport w tej grupie spadł o ponad połowę". 

Ze względu na to podwrocławska fabryka LG Energy Solutions, która jest największym obecnie producentem baterii do samochodów elektrycznych w Europie, może zdecydować się na przeprofilowanie swojej oferty i stać się magazynem energii.

Jak podaje Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów ACEA, po trzech kwartałach minionego roku rejestracje samochodów elektrycznych w UE stanowiły 13,1 procent całego rynku nowych aut osobowych, podczas gdy rok wcześniej było to 14 procent

- przekazała Rzeczpospolita. Dalej czytamy, że w listopadzie zeszłego roku popyt na auta elektryczne spadł o prawie jedną trzecią. W Niemczech spadł o 22 proc., z kolei we Francji o niemal jedna czwartą.

Producenci odnotowali spadek popytu na auta elektryczne

Warto również zauważyć kurczący się popyt na samochody elektryczne. To spowodowało, że europejskie koncerny motoryzacyjne ograniczają ich produkcję. 

Volvo, które rezygnuje z pełnej elektryfikacji w 2030 r. i odkłada ją w czasie. Ambitne cele związane z elektryfikacją obniżył także Mercedes czy Ford

- podaje Rzeczpospolita. Na dodatek poważną konkurencję stanowią auta elektryczne z Chin, które są tańsze od europejskich odpowiedników o przynajmniej 20 proc.

W rezultacie szybko ich przybywa: jeśli według ACEA w 2019 r. stanowiły one 0,4 proc. sprzedaży aut bateryjnych w UE, to w 2020 r. było to 1,4 proc., w 2021 r. – 1,7 proc., z końcem 2022 r. ich udział wzrósł 4,7 proc. a w roku 2023 sięgnął już około 8 proc.

Jak podkreślono w raporcie KPMG Global Automotive Executive Survey,  do 2030 roku sprzedaż elektryków w Europie miałaby stanowić 30 proc. sprzedaży wszystkich pojazdów



 

Polecane
Emerytury
Stażowe