Niemcy ciągną w dół polską branżę motoryzacyjną

Spadek eksportu z polskiej branży motoryzacyjnej do Niemiec stanowi w ostatnim czasie poważny problem. - Po dziewięciu miesiącach 2024 roku wartość eksportu na niemiecki rynek spadła r/r o niemal jedną dziesiątą do poziomu 11,8 mld euro - podaje Rzeczpospolita.
Samochód, zdjęcie podglądowe Niemcy ciągną w dół polską branżę motoryzacyjną
Samochód, zdjęcie podglądowe / Pixabay

Jak informuje Rzeczpospolita "coraz bardziej słabnie kondycja polskiego przemysłu motoryzacyjnego". Polskie fabryki odczuwają spadek zamówień od zagranicznych kontrahentów. Warto tutaj zaznaczyć, że eksport z tej gałęzi przemysłu odpowiada za blisko 8 proc. PKB oraz stanowi niemal 14 proc. całego eksportu z naszego kraju.

W trzech pierwszych kwartałach 2024 roku wartość zagranicznej sprzedaży przemysłu motoryzacyjnego wyniosła niespełna 37,6 mld euro. To wynik o 19,4 procent niższy (tj. o 8,2 mld euro) niż w analogicznym okresie roku poprzedniego

- podaje Rzeczpospolita, cytując dane firmy analitycznej AutomotiveSppliers.pl. 

Spadek eksportu do Niemiec

Najbardziej uderzającym problemem dla polskiej branży motoryzacyjnej jest spadek eksportu do Niemiec. Warto tutaj zaznaczyć, że nasz zachodni sąsiad jest dla nas najważniejszym odbiorcą.

Po dziewięciu miesiącach 2024 roku wartość eksportu na niemiecki rynek spadła r/r o niemal jedną dziesiątą do poziomu 11,8 mld euro

- czytamy w Rzeczpospolitej.

Spadki zauważalne są również na kolejnych rynkach: we Francji - 3,07 mld euro, spadek o 4,6 proc., Włoszech - 2,32 mld euro, spadek o 0,8 proc. i Czechach - 2,3 mld euro, spadek o 5,2 proc.

Poprawiła się co prawda sprzedaż za granicę części i akcesoriów, a także samochodów ciężarowych. Jednak na auta osobowe i dostawcze popyt ze strony zagranicznych zamawiających osłabł.

Nie chcą już baterii do aut elektrycznych

Ponadto względem 2023 r. pogorszyła się sytuacja sprzedaży akumulatorów litowo-jonowych do aut elektrycznych i hybrydowych. Wówczas były drugą grupą eksportową i odpowiadały za ponad 20 proc. eksportu motoryzacyjnego z Polski. Jednakże jak podaje Rzeczpospolita "w okresie trzech kwartałów 2024 roku eksport w tej grupie spadł o ponad połowę". 

Ze względu na to podwrocławska fabryka LG Energy Solutions, która jest największym obecnie producentem baterii do samochodów elektrycznych w Europie, może zdecydować się na przeprofilowanie swojej oferty i stać się magazynem energii.

Jak podaje Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów ACEA, po trzech kwartałach minionego roku rejestracje samochodów elektrycznych w UE stanowiły 13,1 procent całego rynku nowych aut osobowych, podczas gdy rok wcześniej było to 14 procent

- przekazała Rzeczpospolita. Dalej czytamy, że w listopadzie zeszłego roku popyt na auta elektryczne spadł o prawie jedną trzecią. W Niemczech spadł o 22 proc., z kolei we Francji o niemal jedna czwartą.

Producenci odnotowali spadek popytu na auta elektryczne

Warto również zauważyć kurczący się popyt na samochody elektryczne. To spowodowało, że europejskie koncerny motoryzacyjne ograniczają ich produkcję. 

Volvo, które rezygnuje z pełnej elektryfikacji w 2030 r. i odkłada ją w czasie. Ambitne cele związane z elektryfikacją obniżył także Mercedes czy Ford

- podaje Rzeczpospolita. Na dodatek poważną konkurencję stanowią auta elektryczne z Chin, które są tańsze od europejskich odpowiedników o przynajmniej 20 proc.

W rezultacie szybko ich przybywa: jeśli według ACEA w 2019 r. stanowiły one 0,4 proc. sprzedaży aut bateryjnych w UE, to w 2020 r. było to 1,4 proc., w 2021 r. – 1,7 proc., z końcem 2022 r. ich udział wzrósł 4,7 proc. a w roku 2023 sięgnął już około 8 proc.

Jak podkreślono w raporcie KPMG Global Automotive Executive Survey,  do 2030 roku sprzedaż elektryków w Europie miałaby stanowić 30 proc. sprzedaży wszystkich pojazdów


 

POLECANE
Tȟašúŋke Witkó: Homo Germanicus tylko u nas
Tȟašúŋke Witkó: Homo Germanicus

Osobiście przewiduję – dziś nieco jeszcze żartobliwie i szyderczo – że w pomieszczeniach służbowych Bundeswehry, do tego na poczesnych miejscach, zawisną wkrótce konterfekty jakiegoś znanego działacza lewicowego. Na początek może to być Alfred Willi Rudi Dutschke, a z czasem – kiedy w miarę postępu niemieckiego socjalizmu, walka klas zaostrzy się – można go będzie wymienić, ot choćby na wizerunek Ulrike Marie Meinhof.

Legendarny aktor okradziony. Trwa śledztwo Wiadomości
Legendarny aktor okradziony. Trwa śledztwo

Joaquin Phoenix, jeden z najbardziej rozpoznawalnych aktorów swojego pokolenia, znalazł się w centrum zainteresowania mediów. Tym razem nie z powodu nowej roli, lecz przykrego incydentu. Z jego posiadłości w Los Angeles skradziono luksusowy samochód marki Volvo. Sprawą zajmuje się policja.

Dramat w centrum Stuttgartu. Samochód wjechał w grupę ludzi Wiadomości
Dramat w centrum Stuttgartu. Samochód wjechał w grupę ludzi

Groźny incydent w Niemczech. Samochód wjechał w grupę pieszych.

Nowa operacja zabezpieczenia przestrzeni powietrznej. Szef MON ujawnił szczegóły Wiadomości
Nowa operacja zabezpieczenia przestrzeni powietrznej. Szef MON ujawnił szczegóły

Wicepremier, szef MON Władysław Kosiniak-Kamysz poinformował o rozpoczęciu nowej operacji wojskowej, która ma zapewnić bezpieczeństwo i kontrolę nad przestrzenią powietrzną w regionie Bałtyku, w obliczu m.in. niedawnych prowokacji ze strony Rosji.

Prezydent: Nominacje generalskie to wielkie zobowiązanie Wiadomości
Prezydent: Nominacje generalskie to wielkie zobowiązanie

To wielkie zobowiązanie, które zostaje złożone na państwa barki w trudnych czasach dla Rzeczpospolitej, naszej części Europy, a także dla świata - powiedział w piątek prezydent Andrzej Duda podczas uroczystości wręczenia nominacji generalskich.

Nowy komunikat GIS. Na ten produkt trzeba uważać Wiadomości
Nowy komunikat GIS. Na ten produkt trzeba uważać

Niepokojąca wiadomość dla rodziców i opiekunów. Główny Inspektorat Sanitarny wydał ostrzeżenie dotyczące popularnego produktu dla dzieci. Chodzi o czekoladowego zajączka, sprzedawanego w okresie wielkanocnym przez firmę „Wolność” Sp. z o.o.

Hansi Flick zdecydował. Wiadomo, kto zastąpi Szczęsnego w bramce Wiadomości
Hansi Flick zdecydował. Wiadomo, kto zastąpi Szczęsnego w bramce

W sobotnim meczu ligowym z Realem Valladolid w bramce FC Barcelony nie zobaczymy Wojciecha Szczęsnego. Trener „Blaugrany” Hansi Flick zapowiedział zmianę - między słupkami stanie Marc-André ter Stegen.

Wielkie emocje na PGE Narodowym. Legia Warszawa z Pucharem Polski Wiadomości
Wielkie emocje na PGE Narodowym. Legia Warszawa z Pucharem Polski

Piłkarze Legii Warszawa po raz 21. w historii zdobyli Puchar Polski. W finale na stołecznym PGE Narodowym pokonali Pogoń Szczecin 4:3 (1:1). "Portowcy" zostali pokonani w drugim finale z rzędu, a swoim piątym w historii.

Kradli fragmenty lokomotyw i bocznice. Policja zatrzymała kolejowych złodziei Wiadomości
Kradli fragmenty lokomotyw i bocznice. Policja zatrzymała "kolejowych" złodziei

Policjanci z Jaworzna zatrzymali na gorącym uczynku dwóch mężczyzn podejrzanych o liczne kradzieże elementów lokomotyw oraz infrastruktury kolejowej. Złodzieje, którym może grozić do 10 lat więzienia, decyzją sadu zostali aresztowani.

Były prezydent Brazylii przeszedł operację. Co wiadomo? z ostatniej chwili
Były prezydent Brazylii przeszedł operację. Co wiadomo?

Były prezydent Brazylii Jair Bolsonaro opuścił oddział intensywnej terapii po operacji jamy brzusznej, którą przeszedł w kwietniu, ale nadal pozostanie w szpitalu - podała w piątek telewizja Globo, powołując się na dyrekcję kliniki w Brasilii, stolicy kraju. Lekarze nie sprecyzowali, kiedy polityk będzie mógł opuścić szpital.

REKLAMA

Niemcy ciągną w dół polską branżę motoryzacyjną

Spadek eksportu z polskiej branży motoryzacyjnej do Niemiec stanowi w ostatnim czasie poważny problem. - Po dziewięciu miesiącach 2024 roku wartość eksportu na niemiecki rynek spadła r/r o niemal jedną dziesiątą do poziomu 11,8 mld euro - podaje Rzeczpospolita.
Samochód, zdjęcie podglądowe Niemcy ciągną w dół polską branżę motoryzacyjną
Samochód, zdjęcie podglądowe / Pixabay

Jak informuje Rzeczpospolita "coraz bardziej słabnie kondycja polskiego przemysłu motoryzacyjnego". Polskie fabryki odczuwają spadek zamówień od zagranicznych kontrahentów. Warto tutaj zaznaczyć, że eksport z tej gałęzi przemysłu odpowiada za blisko 8 proc. PKB oraz stanowi niemal 14 proc. całego eksportu z naszego kraju.

W trzech pierwszych kwartałach 2024 roku wartość zagranicznej sprzedaży przemysłu motoryzacyjnego wyniosła niespełna 37,6 mld euro. To wynik o 19,4 procent niższy (tj. o 8,2 mld euro) niż w analogicznym okresie roku poprzedniego

- podaje Rzeczpospolita, cytując dane firmy analitycznej AutomotiveSppliers.pl. 

Spadek eksportu do Niemiec

Najbardziej uderzającym problemem dla polskiej branży motoryzacyjnej jest spadek eksportu do Niemiec. Warto tutaj zaznaczyć, że nasz zachodni sąsiad jest dla nas najważniejszym odbiorcą.

Po dziewięciu miesiącach 2024 roku wartość eksportu na niemiecki rynek spadła r/r o niemal jedną dziesiątą do poziomu 11,8 mld euro

- czytamy w Rzeczpospolitej.

Spadki zauważalne są również na kolejnych rynkach: we Francji - 3,07 mld euro, spadek o 4,6 proc., Włoszech - 2,32 mld euro, spadek o 0,8 proc. i Czechach - 2,3 mld euro, spadek o 5,2 proc.

Poprawiła się co prawda sprzedaż za granicę części i akcesoriów, a także samochodów ciężarowych. Jednak na auta osobowe i dostawcze popyt ze strony zagranicznych zamawiających osłabł.

Nie chcą już baterii do aut elektrycznych

Ponadto względem 2023 r. pogorszyła się sytuacja sprzedaży akumulatorów litowo-jonowych do aut elektrycznych i hybrydowych. Wówczas były drugą grupą eksportową i odpowiadały za ponad 20 proc. eksportu motoryzacyjnego z Polski. Jednakże jak podaje Rzeczpospolita "w okresie trzech kwartałów 2024 roku eksport w tej grupie spadł o ponad połowę". 

Ze względu na to podwrocławska fabryka LG Energy Solutions, która jest największym obecnie producentem baterii do samochodów elektrycznych w Europie, może zdecydować się na przeprofilowanie swojej oferty i stać się magazynem energii.

Jak podaje Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów ACEA, po trzech kwartałach minionego roku rejestracje samochodów elektrycznych w UE stanowiły 13,1 procent całego rynku nowych aut osobowych, podczas gdy rok wcześniej było to 14 procent

- przekazała Rzeczpospolita. Dalej czytamy, że w listopadzie zeszłego roku popyt na auta elektryczne spadł o prawie jedną trzecią. W Niemczech spadł o 22 proc., z kolei we Francji o niemal jedna czwartą.

Producenci odnotowali spadek popytu na auta elektryczne

Warto również zauważyć kurczący się popyt na samochody elektryczne. To spowodowało, że europejskie koncerny motoryzacyjne ograniczają ich produkcję. 

Volvo, które rezygnuje z pełnej elektryfikacji w 2030 r. i odkłada ją w czasie. Ambitne cele związane z elektryfikacją obniżył także Mercedes czy Ford

- podaje Rzeczpospolita. Na dodatek poważną konkurencję stanowią auta elektryczne z Chin, które są tańsze od europejskich odpowiedników o przynajmniej 20 proc.

W rezultacie szybko ich przybywa: jeśli według ACEA w 2019 r. stanowiły one 0,4 proc. sprzedaży aut bateryjnych w UE, to w 2020 r. było to 1,4 proc., w 2021 r. – 1,7 proc., z końcem 2022 r. ich udział wzrósł 4,7 proc. a w roku 2023 sięgnął już około 8 proc.

Jak podkreślono w raporcie KPMG Global Automotive Executive Survey,  do 2030 roku sprzedaż elektryków w Europie miałaby stanowić 30 proc. sprzedaży wszystkich pojazdów



 

Polecane
Emerytury
Stażowe