W miejscu przekopu Mierzei Wiślanej powstają falochrony i mosty

W rejonie Zatoki Gdańskiej, w miejscu przekopu Mierzei Wiślanej, trwają prace przy budowie falochronów. Do ich wzmocnienia posłużą kamienie z polskich kopalń oraz Skandynawii. Rozpoczęły się też prace przy budowie mostów zapewniających ciągłość ruchu na Mierzei.
 W miejscu przekopu Mierzei Wiślanej powstają falochrony i mosty
/ screen YT - Tom

Jak podała PAP w piątek w komunikacie rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska, aktualnie w rejonie Zatoki Gdańskiej wykonywany jest port osłonowy czyli falochron zachodni i wschodni.

Na falochronie zachodnim wykonano już 65 proc. prac, a pogrążanie tej konstrukcji powinno zakończyć się we wrześniu. Montowane będą także na nim kleszcze i ściągi, konstrukcja zostanie zasypana piaskiem, a następnie kamieniem narzutowym.

"Obecnie trwają prace na morskim odcinku falochronu zachodniego. Budujemy grodze, czyli rząd dwóch ścianek. W najbliższym czasie planujemy rozpocząć główne roboty czerpalne, pozwalające nam na przyjęcie statków ze Skandynawii z kamieniem hydrotechnicznym, który zostanie wykorzystany do budowy narzutów na falochronie wschodnim i zachodnim" – powiedział kierownik robót hydrotechnicznych z konsorcjum NDI/Besix Bartosz Zabłocki.

Dostawy kamienia trafią na budowę nie tylko ze Skandynawii - już realizowane są dostawy z polskich kopalń na południu kraju. Większość dostawców oraz podwykonawców pracujących na budowie to firmy polskie, często wywodzące się z regionu. Na terenie budowy zlokalizowano węzeł betoniarski, aby zmniejszyć, w miarę możliwości, transport po lokalnych drogach - podał Urząd Morski w Gdyni.

Prace przy kanale żeglugowym toczą się zgodnie z harmonogramem. W części północnej i południowej wykonywane są roboty ziemne i pogrążane są kolejne ścianki, w miejscu wykonywanej śluzy powstaje szczelna przesłona.

Realizowany obecnie etap inwestycji obejmuje również dwa mosty obrotowe, umożliwiające ciągłe utrzymanie ruchu samochodowego, niezależnie od przepływających kanałem jednostek. Od początku jednym z założeń było zapewnienie priorytetu ruchu kołowego w rejonie kanału żeglugowego.

Z dwóch, bardziej zaawansowany jest most południowy, którym w połowie przyszłego roku, przed rozpoczęciem sezonu turystycznego, przejadą pierwsze samochody. Kończą się na nim prace żelbetowe, a rozpoczęto wykonywanie ław fundamentowych.

"Zostały już wykonane wszystkie podpory mostu południowego. Trwają końcowe prace żelbetowe związane z wykonywaniem skrzydełek oraz ścianek zaplecznych na podporach skrajnych. W najbliższym czasie planujemy rozpocząć prace żelbetowe na obiekcie północnym" - podkreślił zastępca dyrektora kontraktu konsorcjum NDI/Besix Mariusz Janczewski.

Toczą się już prace związane z wytworzeniem konstrukcji stalowej ustroju nośnego mostu, a pierwsze elementy powinny na przełomie września i października trafić na plac budowy. Powstaje także budynek Bosmanatu. Tu wykonywane są prace murarskie na kondygnacji parteru oraz roboty żelbetowe na stropach.

Wiele dzieje się też przy powstającym, nowym układzie drogowym: wykopy, nasypy, humusowanie skarp, stabilizacja – to prace już wykonane, które będą trwały też w kolejnych tygodniach.

Po stronie powstającej na Zalewie Wiślanym sztucznej wyspy pogrążane są kolejne stalowe ścianki szczelne, które wyznaczają jej przyszły kształt. We wrześniu rozpocznie się montaż ściągów ścianki i roboty czerpalne.

Urząd Morski w Gdyni, który jest inwestorem całego przedsięwzięcia, czeka na rozstrzygnięcie przetargu na drugą część budowy drogi wodnej - obudowę rzeki Elbląg wraz z nowym mostem w Nowakowie.

Aktualnie realizowany etap inwestycji obejmuje budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, budowę kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego, budowę nowego układu drogowego z obrotowymi mostami o konstrukcji stalowej, które umożliwiać będą przejazd nad kanałem przed śluzą i za śluzą; budowę sztuczne j wyspy zlokalizowanej na Zalewie Wiślanym.

Kanał żeglugowy ma mieć ok. 1 km długości i 5 metrów głębokości. Całkowita długość nowej drogi wodnej to 22 800 m.


 

POLECANE
Tragedia w Województwie Pomorskim. Drzewo spadło na auto. Są ranni z ostatniej chwili
Tragedia w Województwie Pomorskim. Drzewo spadło na auto. Są ranni

Dwie osoby zostały ranne po tym, jak podczas wichury przechodzącej nad Pomorskiem drzewo spadło na samochód osobowy w Antoninie w powiecie kwidzyńskim - podała straż pożarna.

Tusk: Nie mam mściwej natury. Ale rozliczenia będą kontynuowane z ostatniej chwili
Tusk: "Nie mam mściwej natury". Ale rozliczenia będą kontynuowane

Donald Tusk zapewnił, że nie kieruje się zemstą, lecz „sprawiedliwością”. Premier pochwalił działania ministra sprawiedliwości Waldemara Żurka i zapowiedział przyspieszenie rozliczeń poprzedniej władzy, w tym Zbigniewa Ziobry i Mateusza Morawieckiego.

J.D. Vance wyjaśnia wznowienie prób jądrowych przez USA: „Ma na celu sprawdzenie naszego arsenału” z ostatniej chwili
J.D. Vance wyjaśnia wznowienie prób jądrowych przez USA: „Ma na celu sprawdzenie naszego arsenału”

Ogłoszone przez prezydenta Trumpa wznowienie prób broni atomowej ma na celu upewnienie się, że nasz arsenał działa prawidłowo - powiedział w czwartek wiceprezydent J.D. Vance. Stwierdził, że choć broń jest sprawna, musi być kontrolowana.

Pałac Buckingham nie miał litości. Książę Andrzej wyrzucony z rezydencji i bez tytułu Wiadomości
Pałac Buckingham nie miał litości. Książę Andrzej wyrzucony z rezydencji i bez tytułu

Pałac Buckingham ogłosił, że król Karol III rozpoczął formalny proces pozbawienia księcia Andrzeja tytułu i odznaczeń. Młodszy brat monarchy ma opuścić Royal Lodge i przenieść się do innej nieruchomości. Decyzja to efekt ujawnionych powiązań z Jeffrey’em Epsteinem.

Ultimatum Donalda Trumpa: albo pieniądze, albo gender tylko u nas
Ultimatum Donalda Trumpa: albo pieniądze, albo gender

Donald Trump dotrzymuje obietnic. Tym razem prezydent USA próbuje wykasować ideologię gender z amerykańskiej edukacji. Działania Republikanina mają już swoje pierwsze pozytywne skutki.

Elon Musk rzuca wyzwanie Wikipedii i uruchamia nowy projekt z ostatniej chwili
Elon Musk rzuca wyzwanie Wikipedii i uruchamia nowy projekt

Elon Musk uruchamia opartą na sztucznej inteligencji Grokipedię, która ma stanowić alternatywę dla „lewicowej” Wikipedii.

Szokujący raport dotyczący elit: Najbogatsi emitują najwięcej CO₂ i jeszcze zwiększają emisję z ostatniej chwili
Szokujący raport dotyczący elit: Najbogatsi emitują najwięcej CO₂ i jeszcze zwiększają emisję

0,1 proc. najzamożniejszych ludzi emituje codziennie ponad 800 kg CO₂ na osobę, podczas gdy najbiedniejsza część ludzkości zaledwie 2 kg – informuje raport Oxfam „Climate Plunder”, który zwraca uwagę na rosnącą nierówność emisji CO₂ w skali globalnej.

Tusk do Ziobry: Albo w areszcie, albo w Budapeszcie. Poseł PiS odpowiada: Albo w Brukseli, albo w celi z ostatniej chwili
Tusk do Ziobry: Albo w areszcie, albo w Budapeszcie. Poseł PiS odpowiada: Albo w Brukseli, albo w celi

Były minister sprawiedliwości Zbigniew Ziobro niespodziewanie przedłużył wizytę w Budapeszcie. Powodem okazał się telefon z kancelarii Viktora Orbána. O szczegółach mówił poseł PiS Michał Wójcik w programie "Gość Wydarzeń".

Lotnisko w Wilnie sparaliżowane. Balony z Białorusi znowu zakłóciły ruch z ostatniej chwili
Lotnisko w Wilnie sparaliżowane. Balony z Białorusi znowu zakłóciły ruch

W czwartek wieczorem wstrzymano ruch na lotnisku w Wilnie. Według wstępnych ustaleń, decyzję podjęto z powodu balonów, które zbliżały się w kierunku portu lotniczego. To kolejny taki incydent w ostatnich dniach.

Potężne problemy gospodarcze Niemiec. W tle polityka klimatyczna UE z ostatniej chwili
Potężne problemy gospodarcze Niemiec. W tle polityka klimatyczna UE

Jak poinformował portal dw.com, PKB Niemiec w trzecim kwartale 2025 stanął w miejscu. Eksperci nie mają optymistycznych prognoz: szanse na ożywienie w końcówce roku są minimalne, a problemy gospodarcze się nasilają.

REKLAMA

W miejscu przekopu Mierzei Wiślanej powstają falochrony i mosty

W rejonie Zatoki Gdańskiej, w miejscu przekopu Mierzei Wiślanej, trwają prace przy budowie falochronów. Do ich wzmocnienia posłużą kamienie z polskich kopalń oraz Skandynawii. Rozpoczęły się też prace przy budowie mostów zapewniających ciągłość ruchu na Mierzei.
 W miejscu przekopu Mierzei Wiślanej powstają falochrony i mosty
/ screen YT - Tom

Jak podała PAP w piątek w komunikacie rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska, aktualnie w rejonie Zatoki Gdańskiej wykonywany jest port osłonowy czyli falochron zachodni i wschodni.

Na falochronie zachodnim wykonano już 65 proc. prac, a pogrążanie tej konstrukcji powinno zakończyć się we wrześniu. Montowane będą także na nim kleszcze i ściągi, konstrukcja zostanie zasypana piaskiem, a następnie kamieniem narzutowym.

"Obecnie trwają prace na morskim odcinku falochronu zachodniego. Budujemy grodze, czyli rząd dwóch ścianek. W najbliższym czasie planujemy rozpocząć główne roboty czerpalne, pozwalające nam na przyjęcie statków ze Skandynawii z kamieniem hydrotechnicznym, który zostanie wykorzystany do budowy narzutów na falochronie wschodnim i zachodnim" – powiedział kierownik robót hydrotechnicznych z konsorcjum NDI/Besix Bartosz Zabłocki.

Dostawy kamienia trafią na budowę nie tylko ze Skandynawii - już realizowane są dostawy z polskich kopalń na południu kraju. Większość dostawców oraz podwykonawców pracujących na budowie to firmy polskie, często wywodzące się z regionu. Na terenie budowy zlokalizowano węzeł betoniarski, aby zmniejszyć, w miarę możliwości, transport po lokalnych drogach - podał Urząd Morski w Gdyni.

Prace przy kanale żeglugowym toczą się zgodnie z harmonogramem. W części północnej i południowej wykonywane są roboty ziemne i pogrążane są kolejne ścianki, w miejscu wykonywanej śluzy powstaje szczelna przesłona.

Realizowany obecnie etap inwestycji obejmuje również dwa mosty obrotowe, umożliwiające ciągłe utrzymanie ruchu samochodowego, niezależnie od przepływających kanałem jednostek. Od początku jednym z założeń było zapewnienie priorytetu ruchu kołowego w rejonie kanału żeglugowego.

Z dwóch, bardziej zaawansowany jest most południowy, którym w połowie przyszłego roku, przed rozpoczęciem sezonu turystycznego, przejadą pierwsze samochody. Kończą się na nim prace żelbetowe, a rozpoczęto wykonywanie ław fundamentowych.

"Zostały już wykonane wszystkie podpory mostu południowego. Trwają końcowe prace żelbetowe związane z wykonywaniem skrzydełek oraz ścianek zaplecznych na podporach skrajnych. W najbliższym czasie planujemy rozpocząć prace żelbetowe na obiekcie północnym" - podkreślił zastępca dyrektora kontraktu konsorcjum NDI/Besix Mariusz Janczewski.

Toczą się już prace związane z wytworzeniem konstrukcji stalowej ustroju nośnego mostu, a pierwsze elementy powinny na przełomie września i października trafić na plac budowy. Powstaje także budynek Bosmanatu. Tu wykonywane są prace murarskie na kondygnacji parteru oraz roboty żelbetowe na stropach.

Wiele dzieje się też przy powstającym, nowym układzie drogowym: wykopy, nasypy, humusowanie skarp, stabilizacja – to prace już wykonane, które będą trwały też w kolejnych tygodniach.

Po stronie powstającej na Zalewie Wiślanym sztucznej wyspy pogrążane są kolejne stalowe ścianki szczelne, które wyznaczają jej przyszły kształt. We wrześniu rozpocznie się montaż ściągów ścianki i roboty czerpalne.

Urząd Morski w Gdyni, który jest inwestorem całego przedsięwzięcia, czeka na rozstrzygnięcie przetargu na drugą część budowy drogi wodnej - obudowę rzeki Elbląg wraz z nowym mostem w Nowakowie.

Aktualnie realizowany etap inwestycji obejmuje budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, budowę kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego, budowę nowego układu drogowego z obrotowymi mostami o konstrukcji stalowej, które umożliwiać będą przejazd nad kanałem przed śluzą i za śluzą; budowę sztuczne j wyspy zlokalizowanej na Zalewie Wiślanym.

Kanał żeglugowy ma mieć ok. 1 km długości i 5 metrów głębokości. Całkowita długość nowej drogi wodnej to 22 800 m.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe