45. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni
Z powodu obostrzeń związanych z epidemią koronawirusa festiwal zorganizowano zdalnie. Filmy prezentowano w następujących kategoriach: Konkurs Główny, Konkurs Filmów Mikrobudżetowych, Konkurs Filmów Krótkometrażowych, Kino Młodzieżowe, Czysta Klasyka i Polonica. Udostępniono również spotkania z twórcami, warsztaty i wystawę Roberta Glińskiego pt. “Barwy mleka”. W założeniu, dostęp do projekcji konkursowych mogli otrzymać dziennikarze i ludzie związani z branżą filmową. Niestety, część filmów obejrzeli
jedynie członkowie Jury (np. obsypane nagrodami “Sweat” i “Magnezja”), stało się tak najprawdopodobniej z powodu braku zgody dystrybutorów na projekcje on-line.
Jury na czele, którego stanął Lech Majewski, o przyznaniu następujących nagród:
Złote Lwy dla najlepszego filmu - “Zabij to i wyjedź z tego miasta”
Srebrne Lwy - “Sweat”
Złoty Pazur w kategorii “Inne Spojrzenie” - “Magnezja”
Platynowe Lwy za całokształt twórczości: Andrzej Barański i Feliks Falk.
Najlepsza reżyseria - Magnus von Horn za film “Sweat”
Najlepszy scenariusz - Piotr Domalewski za film “Jak najdalej stąd”
Nagroda za debiut reżyserski - Jan Holubek za film “25 lat niewinności. Sprawa Tomka
Komendy”
Najlepsze zdjęcia - Michał Dymek za film “Sweat”
Najlepsza muzyka - Hania Rani za film “Jak najdalej stąd”
Najlepsza scenografia - Marek Warszewski za film “Magnezja”
Najlepszy dźwięk - Franciszek Kozłowski za film “Zabij to i wyjedź z tego miasta”
Najlepszy montaż - Agnieszka Glińska za film “Sweat”
Najlepsza charakteryzacja - Waldemar Pokromski i Agnieszka Hodowana za film “Magnezja”
Najlepsze kostiumy - Dorota Roqueplo za film “Magnezja”
Drugoplanowa rola kobieca - Aleksandra Konieczna za film “Sweat”
Drugoplanowa rola męska - Tomasz Włosok za film “Jak zostałem gangsterem. Historia
prawdziwa”
Główna rola kobieca - Magdalena Koleśnik za film “Sweat”
Główna rola męska - Piotr Trojan za film “25 lat niewinności”
Debiut aktorski - Zofia Stafiej za film “Jak najdalej stąd”
Najlepszy film w Konkursie Filmów Mikrobudżetowych: “Ostatni Komers”
Najlepszy film w Konkursie Filmów Krótkometrażowych: “Alicja i żabka”
Decyzje Jury spotkały się z różnymi komentarzami, chociaż trzeba przyznać, że kontrowersji było znacznie mniej niż np. w zeszłym roku gdy nagrodzono nieudanego “Obywatela Jonesa” Agnieszki Holland. Wprawdzie animacja Mariusza Wilczyńskiego “Zabij to i wyjedź z tego miasta” to dzieło trudne w odbiorze, które z pewnością nie zdobędzie szerokiej widowni, jednak znacznie istotniejszym problemem są trudności ze spójnością narracji. Film rozpada się na szereg onirycznych, mrocznych, czasem nawet naturalistycznych obrazków, które same w sobie są małymi dziełami sztuki, jednak zestawione w pełnometrażową
opowieść tracą siłę przebicia. Dziwić może brak nagród dla “Mistrza” Macieja Barczewskiego. Historia Tadeusza Pietrzykowskiego, boksera i więźnia Auschwitz, to jeden nielicznych, udanych filmów o naszej historii. Rzecz jasna nie obyło się też bez wątków politycznych: Magdalena Koleśnik odbierając nagrodę (główna rola w filmie “Sweat”) wyraziła poparcie dla Strajku Kobiet. Przypomnijmy, że aktorka “zasłynęła” wulgarnymi filmikami kolektywu “Boginie”, gdzie m.in. parodiowała pieśni kościelne. Tematykę aborcji podejmował również obraz Olgi Bołądź “Alicja i żabka” uznany za najlepszy film krótkometrażowy.