"Głos pracownika": Ruszyła kampania "Kolej na młodych"

Kampanię „Kolej na młodych” prowadzi „Tygodnik Solidarność” wraz z Krajową Sekcją Młodych NSZZ „Solidarność”. – Pomysł na kampanię powstał bardzo naturalnie, na bazie obserwacji, a także różnych badań, które analizujemy jako Solidarność. Młodzi ludzie nie są do końca świadomi i nie mają wiedzy potrzebnej, żeby sprawnie poruszać się po rynku pracy – podkreślał Konrad Wernicki. Gość Olgi Zielińskiej wskazywał na małą znajomość prawa pracy wśród młodych ludzi.
– Nie wiedzą dokładnie, jakie są ich obowiązki, ale też jakie są ich prawa, które mają ich chronić. Jak się nie zna swoich praw, to trudno dochodzić swoich racji. Niedawno pojawiły się pewne niuanse na rynku pracy, na przykład praca zdalna, która po pandemii koronawirusa staje się coraz bardziej popularna, a może tu dochodzić do wielu nadużyć właśnie w kwestiach pracowniczych, kosztów pracy czy wykorzystywania pracownika ponad te godziny pracy, które są unormowane w kodeksie, a które są naruszane właśnie przez to, że praca jest teraz bardziej elastyczna, że młodzi ludzie siedzą teraz cały czas w domu i w zasadzie trudno jest im odgraniczyć życie prywatne od zawodowego. W ramach naszej kampanii staramy się im to pokazać. Pracodawca też musi wiedzieć, że pracownik, z którym współpracuje, nie jest jego własnością – mówił.
Na czym polega kampania? – Dzięki uprzejmości PKP SA nasze plakaty informacyjne są w całej Polsce, na kilkudziesięciu dworcach PKP, a także, w ramach naszego zaangażowania w Trójmieście, pojawiły się w pociągach SKM, więc młodzi ludzie, którzy rano już niedługo pojadą na uczelnię, do szkoły czy właśnie do pierwszej pracy będą mogli spojrzeć sobie po drodze i pomyśleć. W debacie publicznej i w ogóle przestrzeni publicznej jest mało spraw dotyczących pracy. Myślę więc, że powinniśmy o tym rozmawiać, jak najwięcej dyskutować o sprawach pracowniczych i przekazywać tę wiedzę młodym osobom, którym, niestety, w ramach naszego systemu edukacji nie zostało wyjaśnione, jak wygląda rynek pracy, czym jest umowa o pracę, a czym umowa cywilno-prawna, czyli śmieciowa, jak to wygląda na kontrakcie b2b, że na przykład nie powinni pracować jeszcze przed podpisaniem umowy. A pracodawcy często to wykorzystują – wskazywał Konrad Wernicki.
***
Chcesz wiedzieć, jakie masz prawa i obowiązki jako pracownik? Jak negocjować z pracodawcą? Jakie są tendencje na rynku pracy? Gdzie łamane są prawa pracownicze? I co wtedy zrobić? To tylko część tematów, którymi zajmują się reporterzy Radia Gdańsk. Nowa audycja „Głos pracownika” w każdy poniedziałek o godz. 12.30, a także na stronie www.radiogdansk.pl.
Audycja „Głos pracownika” powstaje we współpracy z „Tygodnikiem Solidarność”.