Jaki jest prawidłowy poziom witaminy B12? Sprawdzamy!

Witamina B12 ma wyjątkowo szerokie spektrum działania w ludzkim organizmie. Pełni kluczowe funkcje związane z układem krwionośnym, nerwowym, pokarmowym czy kostnym. Oznaczanie jej prawidłowego poziomu jest szczególnie istotne u osób przebywających na dietach wykluczających czy np. po resekcji jelita. Dowiedz się, jaki jest prawidłowy poziom witaminy B12.
 Jaki jest prawidłowy poziom witaminy B12? Sprawdzamy!
/ fot. freepik.com

Jaki jest prawidłowy poziom witaminy B12?

Prawidłowy poziom witaminy B12 w pobranej krwi wynosi 103-517 pmol/l, czyli 140-700 pg/ml. Wykonanie badania nie jest drogie i można przeprowadzić je właściwie w każdym punkcie pobrań na terenie Polski. Lekarze zlecają je najczęściej w przypadku nieprawidłowości związanych z czerwonymi krwinkami lub zaburzeniami depresyjnymi u pacjentów. Profilaktycznie badanie powinny wykonywać osoby niejedzące mięsa i innych produktów odzwierzęcych w celu podjęcia decyzji o ewentualnej suplementacji tej witaminy. Koszt takiego badania zazwyczaj nie przekracza 50 złotych.

Jakie działanie ma witamina B12?

Zastanawiasz się, na co pomaga witamina B12 i dlaczego jest nam potrzebna? Ta cenna substancja bierze udział w prawidłowym  metabolizowaniu makroskładników takich jak tłuszcze, białka i węglowodany. Jest związana z podziałami komórkowymi i syntezą DNA oraz RNA. Odpowiada za prawidłowe przewodnictwo nerwowe i pomaga w odbudowie lub rozwoju układu kostnego. Jest również bardzo istotna w kwestiach związanych z utrzymaniem równowagi psychicznej, ogólnego dobrostanu, zdolności uczenia się i zapamiętywania. Jej prawidłowy poziom w organizmie warunkuje sprawne funkcjonowanie układu pokarmowego oraz dobry wygląd włosów, skóry i paznokci.

Gdzie naturalnie występuje witamina B12?

Witamina B12 magazynowana jest w wątrobie oraz szpiku. Jej niedobory zazwyczaj wychodzą na jaw dopiero po kilku latach od momentu, w którym np. zmieniamy nawyki żywieniowe. Przeciętne dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę u osoby dorosłej wynosi 2,4 mcg. U dzieci jest mniejsze, jednak wraz z wiekiem wzrasta. Na niedobory szczególnie narażone są kobiety w ciąży oraz karmiące piersią.

W utrzymaniu potrzebnego stężenia tej substancji w organizmie może być pomocna witamina B12 w formie wysokiej jakości suplementu. Przede wszystkim należy jednak skupić się na diecie - naturalnie witamina ta występuje w podrobach, jajach i produktach mlecznych. Nierzadko również żywność dedykowana weganom i wegetarianom np. mleka roślinne, sery, jogurty czy burgery są fortyfikowane witaminą B12.

Czym się objawia niedobór witaminy B12?

Niedobór witaminy B12 może skutkować pogorszonym samopoczuciem, ciągłym zmęczeniem i szybką męczliwością podczas wykonywania różnych czynności. Zdarza się, że towarzyszą im duszności, blada skóra, kołatanie serca oraz szumy uszne. Pacjenci z niedoborami witaminy B12 często skarżą się również na słabą koncentrację czy trudności w uczeniu się. Co ciekawe, niedobory tej witaminy mogą być powiązane również z zaburzeniami węchu i smaku, utratą wagi oraz zaparciami lub biegunkami. Stosunkowo często pojawia się również lęk, łamliwość włosów i paznokci oraz pogorszenie stanu skóry.

Czy przedawkowanie witaminy B12 jest możliwe?

Przedawkowanie witaminy B12 byłoby bardzo trudne. Można powiedzieć, że jest wręcz niemożliwe u osób, które stosują suplementację zgodnie z zaleceniami producentów. W przypadku stosowania zbilansowanej diety można śmiało stwierdzić, że przedawkowanie witaminy B12 nie jest możliwe. Do tej pory nie stwierdzono żadnych negatywnych skutków ubocznych wynikających z nadmiernego spożycia tej witaminy. Jedyne objawy, które zauważono podczas stosowania zbyt dużych dawek to standardowe symptomy uczuleniowe.


Oceń artykuł
Wczytuję ocenę...
Powinniśmy przyjąć imigrantów Łukaszenki?
Udostępnij:

 

POLECANE
Powinniśmy przyjąć imigrantów Łukaszenki?
Udostępnij:
Koronawirus
Vademecum Pracownika
Emerytury
Stażowe