„Jak Francja od lat sabotuje zastępowanie w UE gazu rosyjskiego gazem z Algierii via Hiszpania”

Trwa brutalna rosyjska inwazja na Ukrainę. Jednym z narzędzi prowadzenia wojny przez Kreml jest wywoływanie kryzysu energetycznego w Europie. A jedną z alternatywnych tras dostarczenia gazu do Europy mógłby być gaz z Algierii dostarczany przez gazociągi z Hiszpanii. Od lat jednak rozbudowę sieci gazociągów torpeduje Francja.
Emmanuel Macron na Kremlu
Emmanuel Macron na Kremlu / Wikipedia CC BY 4,0 Kremlin.ru

Pod koniec ubiegłego tygodnia francuskie Ministerstwo Ekologii po raz kolejny pokazało, że zamierza ukamienować Midi-Catalonia (MidCat), w połowie zbudowany gazociąg, który połączyłby Niemcy i okoliczne kraje zależne od Rosji z alternatywnymi dostawami z Algierii przez Półwysep Iberyjski

– pisze w amerykańskiej wersji „Newsweeka” Jorge González-Gallarza, dyrektor wykonawczy madryckiego think tanku Fundación Civismo.

Obecnie istnieją dwa gazociągi łączące Hiszpanię z Francją. Ich przepustowość, wynosząca zaledwie 8 mld metrów sześciennych rocznie, może tylko w niewielkim stopniu zastąpić zużycie gazu w Niemczech z dala od Rosji, z czego Nord Stream II miał pokryć aż 55 mld. Hiszpania importuje również skroplony gaz ziemny (LNG) i poddaje go regazyfikacji. Przy rosnącym w rekordowym tempie imporcie zarówno algierskiego gazu, jak i zamorskiego LNG, dwa istniejące gazociągi stanowią punkt krytyczny. W obliczu wojny na Ukrainie i prawdopodobieństwa przerw w dostawach prądu Niemcy szukają wyjścia z sytuacji. Projekt MidCat, rozpoczęty w połowie lat 2000, został odrzucony przez francuskie i hiszpańskie organy regulacyjne w 2019 roku ze względu na koszty i ekologię

– pisze González-Gallarza.

Według hiszpańskiego eksperta pomysł zyskał na popularności w okresie poprzedzającym marcowe posiedzenie Rady UE w Wersalu, gdzie hiszpański premier Pedro Sánchez przekonywał swoich kolegów do poparcia projektu wraz z propozycją wspólnych zakupów gazu w UE. Wysiłki Sáncheza zakończyły się sukcesem, gdy Ursula von der Leyen ogłosiła, że Komisja Europejska jest gotowa sfinansować projekt, którego koszt szacowany jest na 500 mln euro. Co ważniejsze, w tym miesiącu Olaf Scholz głośno opowiedział się za ożywieniem MidCat. Ale projekt nie przypadł do gustu pozostającemu w kontakcie telefonicznym z Putinem Emmanuelowi Macronowi.

Rządzący Francją uważają, że gazociąg nie jest „właściwą odpowiedzią na obecne problemy energetyczne Europy”, ponieważ jego powstanie miałoby trwać za długo (Hiszpania szacuje, że budowa trwałaby 9 miesięcy), a w ogóle to rozbudowa sieci gazociągów „odbiegałaby od deklarowanego przez UE celu, jakim jest zredukowanie emisji gazów cieplarnianych do zera do 2050 roku”.

Jak to często bywa w statystyce energetycznej, istnieje różnica między motywami, które podaje Francja, a prawdą. Kraj ten ma cztery zakłady regazyfikacji w porównaniu z sześcioma hiszpańskimi, które są wykorzystywane w 41 procentach możliwości, więc woli konkurować z Hiszpanią i Włochami, aby stać się największym punktem wejścia do Europy dla skroplonego gazu ziemnego, zamiast pozwolić Hiszpanii czerpać korzyści z tańszej trasy algierskiej, która nie wymaga skraplania. Ogólnie rzecz biorąc, Francja chce pozostać dużym eksporterem energii elektrycznej z elektrowni jądrowych poprzez europejską sieć energetyczną, więc przesunięcie unijnego poboru w kierunku gazu byłoby niekorzystne dla biznesu

– pisze González-Gallarza.

Jak Francja sabotuje od lat zastępowanie w UE gazu rosyjskiego gazem z Algierii via Hiszpania w imię swoich wąskich interesów

– komentuje sprawę europoseł PiS Jacek Saryusz-Wolski.

 


 

POLECANE
Ustawa o bezpieczeństwie ruchu drogowego. Jest decyzja Karola Nawrockiego z ostatniej chwili
Ustawa o bezpieczeństwie ruchu drogowego. Jest decyzja Karola Nawrockiego

Trybunał Konstytucyjny ma orzec, czy projekt ustawy uderzającej w piratów drogowych jest zgodny z ustawą zasadniczą - tak zadecydował prezydent Karol Nawrocki. Choć w uzasadnieniu można przeczytać, że cel ustawy jest słuszny, jednak wątpliwości prezydenta wzbudziły niektóre rozwiązania prawne.

Karol Nawrocki wzywa Donalda Tuska do budowy mniejszości blokującej ws. umowy z Marcosur z ostatniej chwili
Karol Nawrocki wzywa Donalda Tuska do budowy mniejszości blokującej ws. umowy z Marcosur

"Akceptacja dla tej umowy to katastrofa. Panie Premierze, trzeba budować mniejszość blokującą, a nie gadać!" – pisze na platformie X prezydent Karol Nawrocki, apelując do premiera Tuska ws. umowy z Mercosur.

Tylko 4 ugrupowania w Sejmie, spory wzrost partii Grzegorza Brauna. Zobacz najnowszy sondaż z ostatniej chwili
Tylko 4 ugrupowania w Sejmie, spory wzrost partii Grzegorza Brauna. Zobacz najnowszy sondaż

Koalicja Obywatelska utrzymuje prowadzenie, Prawo i Sprawiedliwość pozostaje drugą siłą, a Konfederacja notuje wyraźny spadek – tak wyglądają wyniki najnowszego sondażu parlamentarnego. Badanie pokazuje też, że do Sejmu weszłyby tylko cztery ugrupowania.

Degermanizacja Holokaustu tylko u nas
Degermanizacja Holokaustu

Jest to zjawisko obecne w publicystyce historycznej i przekazie medialnym, polegające na uwalnianiu Niemiec i Niemców od odpowiedzialności za projekt i realizację Zagłady. W narracji o Holokauście o zbrodnię ludobójstwa na Żydach oskarża się pozbawionych narodowości „nazistów”, którzy najpierw sterroryzowali porządnych Niemców, a później dopuścili się czynów w gruncie rzeczy przeciwnych prawdziwej, niemieckiej mentalności.

Odciąć im tlen. Fala odrażającego hejtu wobec górników strajkujących w kopalni Silesia z ostatniej chwili
"Odciąć im tlen". Fala odrażającego hejtu wobec górników strajkujących w kopalni "Silesia"

W poniedziałek – tuż przed Wigilią – górnicy z Przedsiębiorstwa Górniczego Silesia postanowili po zakończonej zmianie nie wyjeżdżać na powierzchnię kopalni i rozpoczęli akcję protestacyjną. W komentarzach do relacji z protestów w sieci pojawiło się wiele skandalicznych komentarzy.

Zaskakująca decyzja w PKP Cargo. Spółka bez wyjaśnień odwołuje prezesa z ostatniej chwili
Zaskakująca decyzja w PKP Cargo. Spółka bez wyjaśnień odwołuje prezesa

Agnieszka Wasilewska-Semail została w poniedziałek odwołana przez radę nadzorczą PKP Cargo z funkcji prezesa - poinformowała spółka. Zmiana następuje z upływem dnia 22 grudnia, przyczyn odwołania nie podano.

Wpadka radnej KO z Krakowa. Polityk „dokleiła się” do zdjęcia z Trzaskowskim? z ostatniej chwili
Wpadka radnej KO z Krakowa. Polityk „dokleiła się” do zdjęcia z Trzaskowskim?

Kompromitująca wpadka krakowskiej radnej KO Magdaleny Mazurkiewicz. Polityk opublikowała w mediach społecznościowych wspólne zdjęcie z Rafałem Trzaskowskim i Aleksandrem Miszalskim z wydarzenia w Krakowie, mimo że... nie brała w nim udziału. Okazało się, że fotografia została przerobiona – twarz radnej wklejono w miejsce jednego z uczestników wydarzenia.

Pożar w Biebrzańskim Parku Narodowym. Prokuratura umorzyła sprawę z ostatniej chwili
Pożar w Biebrzańskim Parku Narodowym. Prokuratura umorzyła sprawę

Prokuratura Rejonowa w Augustowie umorzyła sprawę pożaru w Biebrzańskim Parku Narodowym, do którego doszło w kwietniu tego roku. Spłonęło wówczas 185 hektarów parku.

Jaka pogoda czeka nas w święta? IMGW wydał ostrzeżenia z ostatniej chwili
Jaka pogoda czeka nas w święta? IMGW wydał ostrzeżenia

Początek tygodnia będzie pochmurny. W poniedziałek wieczorem pojawią się silne zamglenia i mgły ograniczające widzialność do 200 m – poinformowała PAP synoptyczka Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej Dorota Pacocha. IMGW wydał ostrzeżenia przed gęstą mgłą dla południa Polski.

Pierwsze w regionie inwestycje. Komunikat dla mieszkańców woj. małopolskiego z ostatniej chwili
"Pierwsze w regionie inwestycje". Komunikat dla mieszkańców woj. małopolskiego

Ogłosiliśmy przetargi na budowę obwodnic Limanowej i Wadowic, leżących na trasie drogi krajowej nr 28 – poinformowała w poniedziałek GDDKiA Oddział Kraków.

REKLAMA

„Jak Francja od lat sabotuje zastępowanie w UE gazu rosyjskiego gazem z Algierii via Hiszpania”

Trwa brutalna rosyjska inwazja na Ukrainę. Jednym z narzędzi prowadzenia wojny przez Kreml jest wywoływanie kryzysu energetycznego w Europie. A jedną z alternatywnych tras dostarczenia gazu do Europy mógłby być gaz z Algierii dostarczany przez gazociągi z Hiszpanii. Od lat jednak rozbudowę sieci gazociągów torpeduje Francja.
Emmanuel Macron na Kremlu
Emmanuel Macron na Kremlu / Wikipedia CC BY 4,0 Kremlin.ru

Pod koniec ubiegłego tygodnia francuskie Ministerstwo Ekologii po raz kolejny pokazało, że zamierza ukamienować Midi-Catalonia (MidCat), w połowie zbudowany gazociąg, który połączyłby Niemcy i okoliczne kraje zależne od Rosji z alternatywnymi dostawami z Algierii przez Półwysep Iberyjski

– pisze w amerykańskiej wersji „Newsweeka” Jorge González-Gallarza, dyrektor wykonawczy madryckiego think tanku Fundación Civismo.

Obecnie istnieją dwa gazociągi łączące Hiszpanię z Francją. Ich przepustowość, wynosząca zaledwie 8 mld metrów sześciennych rocznie, może tylko w niewielkim stopniu zastąpić zużycie gazu w Niemczech z dala od Rosji, z czego Nord Stream II miał pokryć aż 55 mld. Hiszpania importuje również skroplony gaz ziemny (LNG) i poddaje go regazyfikacji. Przy rosnącym w rekordowym tempie imporcie zarówno algierskiego gazu, jak i zamorskiego LNG, dwa istniejące gazociągi stanowią punkt krytyczny. W obliczu wojny na Ukrainie i prawdopodobieństwa przerw w dostawach prądu Niemcy szukają wyjścia z sytuacji. Projekt MidCat, rozpoczęty w połowie lat 2000, został odrzucony przez francuskie i hiszpańskie organy regulacyjne w 2019 roku ze względu na koszty i ekologię

– pisze González-Gallarza.

Według hiszpańskiego eksperta pomysł zyskał na popularności w okresie poprzedzającym marcowe posiedzenie Rady UE w Wersalu, gdzie hiszpański premier Pedro Sánchez przekonywał swoich kolegów do poparcia projektu wraz z propozycją wspólnych zakupów gazu w UE. Wysiłki Sáncheza zakończyły się sukcesem, gdy Ursula von der Leyen ogłosiła, że Komisja Europejska jest gotowa sfinansować projekt, którego koszt szacowany jest na 500 mln euro. Co ważniejsze, w tym miesiącu Olaf Scholz głośno opowiedział się za ożywieniem MidCat. Ale projekt nie przypadł do gustu pozostającemu w kontakcie telefonicznym z Putinem Emmanuelowi Macronowi.

Rządzący Francją uważają, że gazociąg nie jest „właściwą odpowiedzią na obecne problemy energetyczne Europy”, ponieważ jego powstanie miałoby trwać za długo (Hiszpania szacuje, że budowa trwałaby 9 miesięcy), a w ogóle to rozbudowa sieci gazociągów „odbiegałaby od deklarowanego przez UE celu, jakim jest zredukowanie emisji gazów cieplarnianych do zera do 2050 roku”.

Jak to często bywa w statystyce energetycznej, istnieje różnica między motywami, które podaje Francja, a prawdą. Kraj ten ma cztery zakłady regazyfikacji w porównaniu z sześcioma hiszpańskimi, które są wykorzystywane w 41 procentach możliwości, więc woli konkurować z Hiszpanią i Włochami, aby stać się największym punktem wejścia do Europy dla skroplonego gazu ziemnego, zamiast pozwolić Hiszpanii czerpać korzyści z tańszej trasy algierskiej, która nie wymaga skraplania. Ogólnie rzecz biorąc, Francja chce pozostać dużym eksporterem energii elektrycznej z elektrowni jądrowych poprzez europejską sieć energetyczną, więc przesunięcie unijnego poboru w kierunku gazu byłoby niekorzystne dla biznesu

– pisze González-Gallarza.

Jak Francja sabotuje od lat zastępowanie w UE gazu rosyjskiego gazem z Algierii via Hiszpania w imię swoich wąskich interesów

– komentuje sprawę europoseł PiS Jacek Saryusz-Wolski.

 



 

Polecane