Trzymajcie się za kieszeń. Parlament Europejski uchwalił nowe elementy „Fit for 55”

We wtorek Parlament Europejski zatwierdził porozumienia z państwami członkowskimi zawarte pod koniec 2022 roku dotyczące kilku aktów prawnych wchodzących w skład pakietu „Fit for 55”. To plan, który w założeniu ma do 2030 roku zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych w Unii o przynajmniej 55 proc. w porównaniu z poziomem z 1990 roku.
Parlament Europejski uchwalił nowe elementy Fit for 55
Parlament Europejski uchwalił nowe elementy Fit for 55 / fot. PAP/EPA/JULIEN WARNAND

Jak informuje Europarlament na swojej stronie internetowej, przyjęto reformę systemu handlu emisjami stosunkiem głosów 413 do 167 (57 posłów wstrzymało się od głosu). „Reforma ta przewiduje wyższy poziom ambicji w systemie ETS. Sektory już objęte systemem mają do 2030 roku obniżyć poziom emisji gazów cieplarnianych o 62 proc. w porównaniu z poziomem w roku 2005. Reforma zakłada też stopniowe wycofywanie bezpłatnych uprawnień do emisji w latach 2026–2034. Ponadto powstanie odrębny system ETS II dla paliw, które wykorzystuje się w transporcie drogowym i do ogrzewania budynków. W ramach systemu Unia wprowadzi opłaty od emisji gazów cieplarnianych z tych sektorów w 2027 roku (lub w 2028 roku, jeżeli ceny energii będą wyjątkowo wysokie)” – czytamy.

Parlament Europejski po raz pierwszy głosował także za włączeniem do ETS emisji gazów cieplarnianych z sektora żeglugi morskiej (500 głosów za, 131 przeciw, 11 posłów wstrzymało się od głosu). Europosłowie zgodzili się także na przegląd ETS w odniesieniu do lotnictwa (463 głosów za, 117 przeciw, 64 posłów wstrzymało się od głosu).

Stosunkiem głosów 521 do 75 (43 posłów wstrzymało się od głosu) przyjęto także porozumienie o utworzeniu w 2026 roku unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego.

CZYTAJ TAKŻE: Nowy szwindel UE? Beata Szydło ostro o finansowaniu Społecznego Funduszu Klimatycznego

Kolejna regulacja przyjęta stosunkiem głosów 487 do 81 (75 posłów wstrzymało się od głosu) dotyczy przepisów o nowym unijnym mechanizmie dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 (CBAM).

Nowy CBAM obejmie takie towary, jak: żelazo, stal, cement, aluminium, nawozy, elektryczność i wodór. Importerzy wspomnianych towarów będą musieli zapłacić różnicę pomiędzy opłatą emisyjną w kraju produkcji a ceną uprawnień do emisji w unijnym ETS. CBAM będzie wprowadzany stopniowo w latach 2026–2034, w miarę jak będą wycofywane bezpłatne uprawnienia do emisji w ETS.

„To będzie bardzo kosztowne dla Polski”

Zdaniem wiceministra sprawiedliwości Sebastiana Kalety kolejne elementy pakietu „Fit for 55” będą bardzo kosztowne dla Polski. „Zapłacimy wszyscy, w nowych podatkach, kosztach nabywania usług i produktów, każdy codzienny wydatek będzie obarczony skutkami dzisiejszych decyzji” – stwierdził polityk Solidarnej Polski.

Wiceszef resortu sprawiedliwości w swoim komentarzu powołał się na raport banku Pekao, który policzył koszty pakietu „Fit for 55” dla Polski.

Polski bank wylicza, że wyższe ceny uprawnień do emisji dwutlenku węgla w następstwie wdrożenia pakietu „Fit for 55” spowodują wzrost wydatków na uprawnienia w trakcie całej dekady o około 52 mld euro.

Zwrócono także uwagę na koszty emisji dwutlenku węgla w transporcie drogowym i idące za tym obciążenia gospodarstw domowych. Przy założeniach podanych w raporcie koszt uprawnień do emisji wyniesie 0,6 mld euro w 2026 roku i będzie stopniowo rósł, aż osiągnie 1,9 mld euro w 2030 roku.

Z kolei koszt, jaki będą musiały ponieść gospodarstwa domowe w związku z emisją dwutlenku węgla, to 0,5 mld euro w 2026 roku i stopniowy wzrost aż do 2 mld euro w 2030 roku.

„Całe to szaleństwo wspiera polska opozycja. Solidarna Polska od początku prac nad pakietem stanowczo się mu sprzeciwiała, najpierw apelując o weto w 2020 roku, a następnie wskazując, że poza możliwością wetowania w grudniu 2020 każdy akt pakietu powinien być głosowany z zasadą jednomyślności, jak stanowią traktaty. Niestety tak nie jest. KE i PE są «praworządne» jeśli chodzi o grillowanie Polski, ale kiedy realnie trzeba stosować traktaty, po prostu ignorują ich brzmienie” – pisze Sebastian Kaleta.

Była premier: Zagłosowałam przeciwko

Europoseł Beata Szydło przekazała w mediach społecznościowych, że zagłosowała przeciwko kolejnym elementom pakietu Fit for 55. „Ich realizacja oznacza podniesienie kosztów życia Europejczyków w bardzo krótkim czasie. Wprowadzone mają być np. nowe opłaty za użytkowanie samochodów spalinowych. Wkrótce każdy Polak zapłaci za pomysły KE” – podkreśliła.

„Wśród elementów pakietu Fit for 55, których koszt poniosą pośrednio lub bezpośrednio wszyscy Europejczycy są podatki od podróży lotniczych, wprowadzenie systemu ETS do budownictwa mieszkaniowego oraz kolejne restrykcyjne zasady dotyczące emisji CO2 w przemyśle” – dodała.


 

POLECANE
Sukces Barcelony w meczu z Osasuną. Drużyna z Katalonii kontynuuje dobrą passę Wiadomości
Sukces Barcelony w meczu z Osasuną. Drużyna z Katalonii kontynuuje dobrą passę

Piłkarze Barcelony, bez Polaków na boisku, w meczu 16. kolejki ekstraklasy Hiszpanii po bramkach Brazylijczyka Raphinhi wygrali z Osasuną Pampeluna 2:0. Katalończycy umocnili się na prowadzeniu w tabeli i do siedmiu punktów powiększyli przewagę nad drugim Realem Madryt.

Wiecie, że na liście 100 najbardziej wpływowych osób AI Magazynu TIME jest dwóch Polaków? gorące
Wiecie, że na liście 100 najbardziej wpływowych osób AI Magazynu TIME jest dwóch Polaków?

Dwóch 30-letnich Polaków znalazło się na liście 100 najbardziej wpływowych osób AI magazynu TIME – obok Elona Muska, Sama Altmana i Marka Zuckerberga. Mati Staniszewski wraz z Piotrem Dąbkowskim stworzyli globalną firmę wartą miliardy dolarów, która dziś wyznacza światowe standardy w sztucznej inteligencji. Na liście magazynu TIME znalazł się również wybitny polski informatyk JakubPachocki.

Legendarny aktor walczy z chorobą. Są nowe doniesienia z ostatniej chwili
Legendarny aktor walczy z chorobą. Są nowe doniesienia

Bruce Willis od kilku lat walczy z poważnymi problemami zdrowotnymi. W 2022 roku zdiagnozowano u niego afazję, a rok później demencję czołowo-skroniową. Choroba postępuje, dlatego aktor przebywa obecnie w specjalistycznym ośrodku pod stałą opieką.

Pośród więźniów politycznych uwolnionych przez białoruski reżim brak Andrzeja Poczobuta. Jest komentarz Andżeliki Borys Wiadomości
Pośród więźniów politycznych uwolnionych przez białoruski reżim brak Andrzeja Poczobuta. Jest komentarz Andżeliki Borys

W sobotę 13 grudnia 2025 r. reżim Alaksandra Łukaszenki uwolnił 123 więźniów politycznych. Decyzja jest efektem negocjacji z administracją prezydenta USA Donalda Trumpa - w zamian Stany Zjednoczone zniosły sankcje na kluczowy dla Białorusi koncern nawozowy Bielaruskali.

Komunikat dla mieszkańców woj. warmińsko-mazurskiego Wiadomości
Komunikat dla mieszkańców woj. warmińsko-mazurskiego

W nowym rozkładzie jazdy, który zacznie obowiązywać 14 grudnia, będzie więcej regionalnych połączeń kolejowych, m.in. z Olsztyna do Działdowa i Elbląga - przekazał w sobotę Urząd Marszałkowski w Olsztynie. Na finansowanie transportu kolejowego samorząd województwa przeznacza ponad 100 mln zł rocznie.

Amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków zamierza umieścić najpoważniejsze ostrzeżenie na szczepionkach przeciwko COVID-19 Wiadomości
Amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków zamierza umieścić najpoważniejsze ostrzeżenie na szczepionkach przeciwko COVID-19

Amerykańska FDA planuje dodać ostrzeżenie w czarnej ramce (black box warning) do szczepionek przeciwko COVID-19. To najpoważniejsze ostrzeżenie agencji, stosowane przy ryzyku śmierci, poważnych reakcji czy niepełnosprawności.

„Prowadzi nas z uśmiechem w przepaść”. Ostre podsumowanie dwóch lat rządów Tuska Wiadomości
„Prowadzi nas z uśmiechem w przepaść”. Ostre podsumowanie dwóch lat rządów Tuska

W sobotę, 13 grudnia 2025 roku, mijają dokładnie dwa lata od zaprzysiężenia koalicyjnego rządu Donalda Tuska - złożonego z KO, PSL, Polski 2050 i Nowej Lewicy. Z tej okazji Sławomir Mentzen, lider Konfederacji, opublikował na X ostrą krytykę premiera i jego ekipy. „Ten rząd jest dokładnie taki, jakiego można było się spodziewać po Tusku - leniwy i pozbawiony ambicji” - napisał.

Działaczka białoruskiej opozycji: Andrzej Poczobut odmówił ułaskawienia z ostatniej chwili
Działaczka białoruskiej opozycji: Andrzej Poczobut odmówił ułaskawienia

Mieszkająca we Włoszech białoruska działaczka opozycyjna Julia Juchno poinformowała w sobotę PAP, że dziennikarz przebywający w białoruskim więzieniu Andrzej Poczobut odmówił ułaskawienia i dlatego nie znalazł się na liście osób uwolnionych przez reżim Łukaszenki.

IMGW wydał nowy komunikat. Oto co nas czeka z ostatniej chwili
IMGW wydał nowy komunikat. Oto co nas czeka

Jak informuje IMGW, północna Europa oraz Wyspy Brytyjskie pozostaną pod wpływem głębokiego niżu islandzkiego. Również północno-zachodnia Rosja będzie w obszarze niżu. Natomiast południowa, centralna części kontynentu oraz większość zachodniej Europy będą pod wpływem rozległego wyżu z centrami nad Alpami oraz Bałkanami. Polska pozostanie w obszarze przejściowym pomiędzy wyżej wspomnianym wyżem a niżem islandzkim. Będziemy w dość ciepłym powietrzu polarnym morskim.

Bundeswehra na wschodniej granicy Polski. Niemieckie media ujawniają plany z ostatniej chwili
Bundeswehra na wschodniej granicy Polski. Niemieckie media ujawniają plany

Niemieckie media informują o planowanym zaangażowaniu Bundeswehry we wzmocnienie wschodniej granicy Polski. Żołnierze mają uczestniczyć w działaniach inżynieryjnych w ramach polskiej operacji ochronnej, której celem jest zabezpieczenie granicy z Białorusią i Rosją. Misja ma rozpocząć się w kwietniu 2026 roku i potrwać kilkanaście miesięcy.

REKLAMA

Trzymajcie się za kieszeń. Parlament Europejski uchwalił nowe elementy „Fit for 55”

We wtorek Parlament Europejski zatwierdził porozumienia z państwami członkowskimi zawarte pod koniec 2022 roku dotyczące kilku aktów prawnych wchodzących w skład pakietu „Fit for 55”. To plan, który w założeniu ma do 2030 roku zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych w Unii o przynajmniej 55 proc. w porównaniu z poziomem z 1990 roku.
Parlament Europejski uchwalił nowe elementy Fit for 55
Parlament Europejski uchwalił nowe elementy Fit for 55 / fot. PAP/EPA/JULIEN WARNAND

Jak informuje Europarlament na swojej stronie internetowej, przyjęto reformę systemu handlu emisjami stosunkiem głosów 413 do 167 (57 posłów wstrzymało się od głosu). „Reforma ta przewiduje wyższy poziom ambicji w systemie ETS. Sektory już objęte systemem mają do 2030 roku obniżyć poziom emisji gazów cieplarnianych o 62 proc. w porównaniu z poziomem w roku 2005. Reforma zakłada też stopniowe wycofywanie bezpłatnych uprawnień do emisji w latach 2026–2034. Ponadto powstanie odrębny system ETS II dla paliw, które wykorzystuje się w transporcie drogowym i do ogrzewania budynków. W ramach systemu Unia wprowadzi opłaty od emisji gazów cieplarnianych z tych sektorów w 2027 roku (lub w 2028 roku, jeżeli ceny energii będą wyjątkowo wysokie)” – czytamy.

Parlament Europejski po raz pierwszy głosował także za włączeniem do ETS emisji gazów cieplarnianych z sektora żeglugi morskiej (500 głosów za, 131 przeciw, 11 posłów wstrzymało się od głosu). Europosłowie zgodzili się także na przegląd ETS w odniesieniu do lotnictwa (463 głosów za, 117 przeciw, 64 posłów wstrzymało się od głosu).

Stosunkiem głosów 521 do 75 (43 posłów wstrzymało się od głosu) przyjęto także porozumienie o utworzeniu w 2026 roku unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego.

CZYTAJ TAKŻE: Nowy szwindel UE? Beata Szydło ostro o finansowaniu Społecznego Funduszu Klimatycznego

Kolejna regulacja przyjęta stosunkiem głosów 487 do 81 (75 posłów wstrzymało się od głosu) dotyczy przepisów o nowym unijnym mechanizmie dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 (CBAM).

Nowy CBAM obejmie takie towary, jak: żelazo, stal, cement, aluminium, nawozy, elektryczność i wodór. Importerzy wspomnianych towarów będą musieli zapłacić różnicę pomiędzy opłatą emisyjną w kraju produkcji a ceną uprawnień do emisji w unijnym ETS. CBAM będzie wprowadzany stopniowo w latach 2026–2034, w miarę jak będą wycofywane bezpłatne uprawnienia do emisji w ETS.

„To będzie bardzo kosztowne dla Polski”

Zdaniem wiceministra sprawiedliwości Sebastiana Kalety kolejne elementy pakietu „Fit for 55” będą bardzo kosztowne dla Polski. „Zapłacimy wszyscy, w nowych podatkach, kosztach nabywania usług i produktów, każdy codzienny wydatek będzie obarczony skutkami dzisiejszych decyzji” – stwierdził polityk Solidarnej Polski.

Wiceszef resortu sprawiedliwości w swoim komentarzu powołał się na raport banku Pekao, który policzył koszty pakietu „Fit for 55” dla Polski.

Polski bank wylicza, że wyższe ceny uprawnień do emisji dwutlenku węgla w następstwie wdrożenia pakietu „Fit for 55” spowodują wzrost wydatków na uprawnienia w trakcie całej dekady o około 52 mld euro.

Zwrócono także uwagę na koszty emisji dwutlenku węgla w transporcie drogowym i idące za tym obciążenia gospodarstw domowych. Przy założeniach podanych w raporcie koszt uprawnień do emisji wyniesie 0,6 mld euro w 2026 roku i będzie stopniowo rósł, aż osiągnie 1,9 mld euro w 2030 roku.

Z kolei koszt, jaki będą musiały ponieść gospodarstwa domowe w związku z emisją dwutlenku węgla, to 0,5 mld euro w 2026 roku i stopniowy wzrost aż do 2 mld euro w 2030 roku.

„Całe to szaleństwo wspiera polska opozycja. Solidarna Polska od początku prac nad pakietem stanowczo się mu sprzeciwiała, najpierw apelując o weto w 2020 roku, a następnie wskazując, że poza możliwością wetowania w grudniu 2020 każdy akt pakietu powinien być głosowany z zasadą jednomyślności, jak stanowią traktaty. Niestety tak nie jest. KE i PE są «praworządne» jeśli chodzi o grillowanie Polski, ale kiedy realnie trzeba stosować traktaty, po prostu ignorują ich brzmienie” – pisze Sebastian Kaleta.

Była premier: Zagłosowałam przeciwko

Europoseł Beata Szydło przekazała w mediach społecznościowych, że zagłosowała przeciwko kolejnym elementom pakietu Fit for 55. „Ich realizacja oznacza podniesienie kosztów życia Europejczyków w bardzo krótkim czasie. Wprowadzone mają być np. nowe opłaty za użytkowanie samochodów spalinowych. Wkrótce każdy Polak zapłaci za pomysły KE” – podkreśliła.

„Wśród elementów pakietu Fit for 55, których koszt poniosą pośrednio lub bezpośrednio wszyscy Europejczycy są podatki od podróży lotniczych, wprowadzenie systemu ETS do budownictwa mieszkaniowego oraz kolejne restrykcyjne zasady dotyczące emisji CO2 w przemyśle” – dodała.



 

Polecane