Trzymajcie się za kieszeń. Parlament Europejski uchwalił nowe elementy „Fit for 55”

We wtorek Parlament Europejski zatwierdził porozumienia z państwami członkowskimi zawarte pod koniec 2022 roku dotyczące kilku aktów prawnych wchodzących w skład pakietu „Fit for 55”. To plan, który w założeniu ma do 2030 roku zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych w Unii o przynajmniej 55 proc. w porównaniu z poziomem z 1990 roku.
Parlament Europejski uchwalił nowe elementy Fit for 55
Parlament Europejski uchwalił nowe elementy Fit for 55 / fot. PAP/EPA/JULIEN WARNAND

Jak informuje Europarlament na swojej stronie internetowej, przyjęto reformę systemu handlu emisjami stosunkiem głosów 413 do 167 (57 posłów wstrzymało się od głosu). „Reforma ta przewiduje wyższy poziom ambicji w systemie ETS. Sektory już objęte systemem mają do 2030 roku obniżyć poziom emisji gazów cieplarnianych o 62 proc. w porównaniu z poziomem w roku 2005. Reforma zakłada też stopniowe wycofywanie bezpłatnych uprawnień do emisji w latach 2026–2034. Ponadto powstanie odrębny system ETS II dla paliw, które wykorzystuje się w transporcie drogowym i do ogrzewania budynków. W ramach systemu Unia wprowadzi opłaty od emisji gazów cieplarnianych z tych sektorów w 2027 roku (lub w 2028 roku, jeżeli ceny energii będą wyjątkowo wysokie)” – czytamy.

Parlament Europejski po raz pierwszy głosował także za włączeniem do ETS emisji gazów cieplarnianych z sektora żeglugi morskiej (500 głosów za, 131 przeciw, 11 posłów wstrzymało się od głosu). Europosłowie zgodzili się także na przegląd ETS w odniesieniu do lotnictwa (463 głosów za, 117 przeciw, 64 posłów wstrzymało się od głosu).

Stosunkiem głosów 521 do 75 (43 posłów wstrzymało się od głosu) przyjęto także porozumienie o utworzeniu w 2026 roku unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego.

CZYTAJ TAKŻE: Nowy szwindel UE? Beata Szydło ostro o finansowaniu Społecznego Funduszu Klimatycznego

Kolejna regulacja przyjęta stosunkiem głosów 487 do 81 (75 posłów wstrzymało się od głosu) dotyczy przepisów o nowym unijnym mechanizmie dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 (CBAM).

Nowy CBAM obejmie takie towary, jak: żelazo, stal, cement, aluminium, nawozy, elektryczność i wodór. Importerzy wspomnianych towarów będą musieli zapłacić różnicę pomiędzy opłatą emisyjną w kraju produkcji a ceną uprawnień do emisji w unijnym ETS. CBAM będzie wprowadzany stopniowo w latach 2026–2034, w miarę jak będą wycofywane bezpłatne uprawnienia do emisji w ETS.

„To będzie bardzo kosztowne dla Polski”

Zdaniem wiceministra sprawiedliwości Sebastiana Kalety kolejne elementy pakietu „Fit for 55” będą bardzo kosztowne dla Polski. „Zapłacimy wszyscy, w nowych podatkach, kosztach nabywania usług i produktów, każdy codzienny wydatek będzie obarczony skutkami dzisiejszych decyzji” – stwierdził polityk Solidarnej Polski.

Wiceszef resortu sprawiedliwości w swoim komentarzu powołał się na raport banku Pekao, który policzył koszty pakietu „Fit for 55” dla Polski.

Polski bank wylicza, że wyższe ceny uprawnień do emisji dwutlenku węgla w następstwie wdrożenia pakietu „Fit for 55” spowodują wzrost wydatków na uprawnienia w trakcie całej dekady o około 52 mld euro.

Zwrócono także uwagę na koszty emisji dwutlenku węgla w transporcie drogowym i idące za tym obciążenia gospodarstw domowych. Przy założeniach podanych w raporcie koszt uprawnień do emisji wyniesie 0,6 mld euro w 2026 roku i będzie stopniowo rósł, aż osiągnie 1,9 mld euro w 2030 roku.

Z kolei koszt, jaki będą musiały ponieść gospodarstwa domowe w związku z emisją dwutlenku węgla, to 0,5 mld euro w 2026 roku i stopniowy wzrost aż do 2 mld euro w 2030 roku.

„Całe to szaleństwo wspiera polska opozycja. Solidarna Polska od początku prac nad pakietem stanowczo się mu sprzeciwiała, najpierw apelując o weto w 2020 roku, a następnie wskazując, że poza możliwością wetowania w grudniu 2020 każdy akt pakietu powinien być głosowany z zasadą jednomyślności, jak stanowią traktaty. Niestety tak nie jest. KE i PE są «praworządne» jeśli chodzi o grillowanie Polski, ale kiedy realnie trzeba stosować traktaty, po prostu ignorują ich brzmienie” – pisze Sebastian Kaleta.

Była premier: Zagłosowałam przeciwko

Europoseł Beata Szydło przekazała w mediach społecznościowych, że zagłosowała przeciwko kolejnym elementom pakietu Fit for 55. „Ich realizacja oznacza podniesienie kosztów życia Europejczyków w bardzo krótkim czasie. Wprowadzone mają być np. nowe opłaty za użytkowanie samochodów spalinowych. Wkrótce każdy Polak zapłaci za pomysły KE” – podkreśliła.

„Wśród elementów pakietu Fit for 55, których koszt poniosą pośrednio lub bezpośrednio wszyscy Europejczycy są podatki od podróży lotniczych, wprowadzenie systemu ETS do budownictwa mieszkaniowego oraz kolejne restrykcyjne zasady dotyczące emisji CO2 w przemyśle” – dodała.


 

POLECANE
Von der Leyen chce zadłużyć UE, by sfinansować pożyczkę reparacyjną dla Ukrainy z ostatniej chwili
Von der Leyen chce zadłużyć UE, by sfinansować pożyczkę reparacyjną dla Ukrainy

„Aby wzmocnić odporność finansową Ukrainy w obliczu trwającej rosyjskiej wojny agresywnej, Komisja Europejska proponuje dziś dwa rozwiązania mające na celu zaspokojenie potrzeb finansowych Ukrainy na lata 2026-2027: pożyczkę UE i pożyczkę reparacyjną” - poinformowała Komisja Europejska w specjalnie wydanym komunikacie.

Trybunał Konstytucyjny podjął decyzję w sprawie Komunistycznej Partii Polski z ostatniej chwili
Trybunał Konstytucyjny podjął decyzję w sprawie Komunistycznej Partii Polski

Trybunał Konstytucyjny oficjalnie uznał, że cele i działalność Komunistycznej Partii Polski są sprzeczne z konstytucją. To orzeczenie automatycznie otwiera drogę do jej delegalizacji.

Zbiórka podpisów pod petycjami ws. wycofania ETS2 i dyrektywy budynkowej gorące
Zbiórka podpisów pod petycjami ws. wycofania ETS2 i dyrektywy budynkowej

Eurodeputowana Ewa Zajączkowska-Hernik (Konfederacja) rusza ze zbiórką podpisów pod petycjami ws. wycofania ETS2 i dyrektywy o przymusowych remontach klimatycznych budynków.

Bankomaty znikają z Polski. Skąd będziemy brać gotówkę? gorące
Bankomaty znikają z Polski. Skąd będziemy brać gotówkę?

Liczba bankomatów w Polsce topnieje z miesiąca na miesiąc, a Unia Europejska właśnie otwiera drogę do rewolucji. Tradycyjne urządzenia znikają, a dostęp do pieniędzy ma być na nowo uporządkowany przez nowe przepisy i cyfrowe przyzwyczajenia Polaków.

Makabryczna zbrodnia w Słupsku. 19-latek oskarżony o brutalne zabójstwo współlokatora z ostatniej chwili
Makabryczna zbrodnia w Słupsku. 19-latek oskarżony o brutalne zabójstwo współlokatora

Wstrząsająca zbrodnia w Słupsku. 19-letni Alan G. usłyszał trzy zarzuty po tym, jak śledczy powiązali go z zabójstwem i brutalnym okaleczeniem 31-letniego Mateusza D. Ciało ofiary odnaleziono zakopane w workach na śmieci w miejskim parku. Szczegóły sprawy mrożą krew w żyłach.

Wiceszef polskiego MSZ wzywa do negocjacji, aby osiągnąć porozumienie UE–Mercosur z ostatniej chwili
Wiceszef polskiego MSZ wzywa do negocjacji, aby osiągnąć porozumienie UE–Mercosur

Wiceminister Marcin Bosacki, który brał udział w Polsko-Argentyńskim Forum Biznesu, udzielił wywiadu argentyńskiemu portalowi TN, w którym wezwał do dalszych negocjacji, aby osiągnąć porozumienie UE–Mercosur.

Była szefowa unijnej dyplomacji usłyszała zarzuty i opuściła areszt z ostatniej chwili
Była szefowa unijnej dyplomacji usłyszała zarzuty i opuściła areszt

Prokuratura Europejska (EPPO) postawiła zarzuty byłej szefowej unijnej dyplomacji Federice Mogherini i dwóm innym osobom w związku ze śledztwem korupcyjnym dotyczącym szkoleń dla młodszych dyplomatów finansowanych z pieniędzy UE. Trójka oskarżonych wyszła ostatniej nocy z aresztu po wpłaceniu kaucji.

Awantura w Sądzie Najwyższym. Krzyki, policja i przerwane posiedzenie – nagranie obiegło sieć z ostatniej chwili
Awantura w Sądzie Najwyższym. Krzyki, policja i przerwane posiedzenie – nagranie obiegło sieć

Posiedzenie połączonych Izb Sądu Najwyższego zamieniło się w chaos. Transparenty, głośne okrzyki, interwencja policji i 15-minutowa przerwa — dzisiejsze wydarzenia na sali sądowej wywołały ogromne poruszenie i natychmiast wyciekły do internetu.

Prezydent Trump o somalijskich migrantach: To śmieci wideo
Prezydent Trump o somalijskich migrantach: To śmieci

Prezydent Donald Trump powiedział we wtorek na posiedzeniu swojego gabinetu, że somalijscy migranci powinni wrócić do domu, aby naprawić własny kraj.

Ważny komunikat dla mieszkańców Katowic z ostatniej chwili
Ważny komunikat dla mieszkańców Katowic

Urząd Miasta Katowice ogłosił ważny komunikat dla mieszkańców – szczególnie tych, którzy na co dzień korzystają z roweru. Popularna Regionalna Trasa Rowerowa nr 602, biegnąca wzdłuż ul. Chorzowskiej, zostanie gruntownie zmodernizowana. Prace obejmą kluczowe odcinki prowadzące od granicy z Chorzowem aż po centrum miasta i mają znacząco poprawić komfort oraz bezpieczeństwo jazdy.

REKLAMA

Trzymajcie się za kieszeń. Parlament Europejski uchwalił nowe elementy „Fit for 55”

We wtorek Parlament Europejski zatwierdził porozumienia z państwami członkowskimi zawarte pod koniec 2022 roku dotyczące kilku aktów prawnych wchodzących w skład pakietu „Fit for 55”. To plan, który w założeniu ma do 2030 roku zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych w Unii o przynajmniej 55 proc. w porównaniu z poziomem z 1990 roku.
Parlament Europejski uchwalił nowe elementy Fit for 55
Parlament Europejski uchwalił nowe elementy Fit for 55 / fot. PAP/EPA/JULIEN WARNAND

Jak informuje Europarlament na swojej stronie internetowej, przyjęto reformę systemu handlu emisjami stosunkiem głosów 413 do 167 (57 posłów wstrzymało się od głosu). „Reforma ta przewiduje wyższy poziom ambicji w systemie ETS. Sektory już objęte systemem mają do 2030 roku obniżyć poziom emisji gazów cieplarnianych o 62 proc. w porównaniu z poziomem w roku 2005. Reforma zakłada też stopniowe wycofywanie bezpłatnych uprawnień do emisji w latach 2026–2034. Ponadto powstanie odrębny system ETS II dla paliw, które wykorzystuje się w transporcie drogowym i do ogrzewania budynków. W ramach systemu Unia wprowadzi opłaty od emisji gazów cieplarnianych z tych sektorów w 2027 roku (lub w 2028 roku, jeżeli ceny energii będą wyjątkowo wysokie)” – czytamy.

Parlament Europejski po raz pierwszy głosował także za włączeniem do ETS emisji gazów cieplarnianych z sektora żeglugi morskiej (500 głosów za, 131 przeciw, 11 posłów wstrzymało się od głosu). Europosłowie zgodzili się także na przegląd ETS w odniesieniu do lotnictwa (463 głosów za, 117 przeciw, 64 posłów wstrzymało się od głosu).

Stosunkiem głosów 521 do 75 (43 posłów wstrzymało się od głosu) przyjęto także porozumienie o utworzeniu w 2026 roku unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego.

CZYTAJ TAKŻE: Nowy szwindel UE? Beata Szydło ostro o finansowaniu Społecznego Funduszu Klimatycznego

Kolejna regulacja przyjęta stosunkiem głosów 487 do 81 (75 posłów wstrzymało się od głosu) dotyczy przepisów o nowym unijnym mechanizmie dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 (CBAM).

Nowy CBAM obejmie takie towary, jak: żelazo, stal, cement, aluminium, nawozy, elektryczność i wodór. Importerzy wspomnianych towarów będą musieli zapłacić różnicę pomiędzy opłatą emisyjną w kraju produkcji a ceną uprawnień do emisji w unijnym ETS. CBAM będzie wprowadzany stopniowo w latach 2026–2034, w miarę jak będą wycofywane bezpłatne uprawnienia do emisji w ETS.

„To będzie bardzo kosztowne dla Polski”

Zdaniem wiceministra sprawiedliwości Sebastiana Kalety kolejne elementy pakietu „Fit for 55” będą bardzo kosztowne dla Polski. „Zapłacimy wszyscy, w nowych podatkach, kosztach nabywania usług i produktów, każdy codzienny wydatek będzie obarczony skutkami dzisiejszych decyzji” – stwierdził polityk Solidarnej Polski.

Wiceszef resortu sprawiedliwości w swoim komentarzu powołał się na raport banku Pekao, który policzył koszty pakietu „Fit for 55” dla Polski.

Polski bank wylicza, że wyższe ceny uprawnień do emisji dwutlenku węgla w następstwie wdrożenia pakietu „Fit for 55” spowodują wzrost wydatków na uprawnienia w trakcie całej dekady o około 52 mld euro.

Zwrócono także uwagę na koszty emisji dwutlenku węgla w transporcie drogowym i idące za tym obciążenia gospodarstw domowych. Przy założeniach podanych w raporcie koszt uprawnień do emisji wyniesie 0,6 mld euro w 2026 roku i będzie stopniowo rósł, aż osiągnie 1,9 mld euro w 2030 roku.

Z kolei koszt, jaki będą musiały ponieść gospodarstwa domowe w związku z emisją dwutlenku węgla, to 0,5 mld euro w 2026 roku i stopniowy wzrost aż do 2 mld euro w 2030 roku.

„Całe to szaleństwo wspiera polska opozycja. Solidarna Polska od początku prac nad pakietem stanowczo się mu sprzeciwiała, najpierw apelując o weto w 2020 roku, a następnie wskazując, że poza możliwością wetowania w grudniu 2020 każdy akt pakietu powinien być głosowany z zasadą jednomyślności, jak stanowią traktaty. Niestety tak nie jest. KE i PE są «praworządne» jeśli chodzi o grillowanie Polski, ale kiedy realnie trzeba stosować traktaty, po prostu ignorują ich brzmienie” – pisze Sebastian Kaleta.

Była premier: Zagłosowałam przeciwko

Europoseł Beata Szydło przekazała w mediach społecznościowych, że zagłosowała przeciwko kolejnym elementom pakietu Fit for 55. „Ich realizacja oznacza podniesienie kosztów życia Europejczyków w bardzo krótkim czasie. Wprowadzone mają być np. nowe opłaty za użytkowanie samochodów spalinowych. Wkrótce każdy Polak zapłaci za pomysły KE” – podkreśliła.

„Wśród elementów pakietu Fit for 55, których koszt poniosą pośrednio lub bezpośrednio wszyscy Europejczycy są podatki od podróży lotniczych, wprowadzenie systemu ETS do budownictwa mieszkaniowego oraz kolejne restrykcyjne zasady dotyczące emisji CO2 w przemyśle” – dodała.



 

Polecane