Trzymajcie się za kieszeń. Parlament Europejski uchwalił nowe elementy „Fit for 55”

We wtorek Parlament Europejski zatwierdził porozumienia z państwami członkowskimi zawarte pod koniec 2022 roku dotyczące kilku aktów prawnych wchodzących w skład pakietu „Fit for 55”. To plan, który w założeniu ma do 2030 roku zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych w Unii o przynajmniej 55 proc. w porównaniu z poziomem z 1990 roku.
Parlament Europejski uchwalił nowe elementy Fit for 55 Trzymajcie się za kieszeń. Parlament Europejski uchwalił nowe elementy „Fit for 55”
Parlament Europejski uchwalił nowe elementy Fit for 55 / fot. PAP/EPA/JULIEN WARNAND

Jak informuje Europarlament na swojej stronie internetowej, przyjęto reformę systemu handlu emisjami stosunkiem głosów 413 do 167 (57 posłów wstrzymało się od głosu). „Reforma ta przewiduje wyższy poziom ambicji w systemie ETS. Sektory już objęte systemem mają do 2030 roku obniżyć poziom emisji gazów cieplarnianych o 62 proc. w porównaniu z poziomem w roku 2005. Reforma zakłada też stopniowe wycofywanie bezpłatnych uprawnień do emisji w latach 2026–2034. Ponadto powstanie odrębny system ETS II dla paliw, które wykorzystuje się w transporcie drogowym i do ogrzewania budynków. W ramach systemu Unia wprowadzi opłaty od emisji gazów cieplarnianych z tych sektorów w 2027 roku (lub w 2028 roku, jeżeli ceny energii będą wyjątkowo wysokie)” – czytamy.

Parlament Europejski po raz pierwszy głosował także za włączeniem do ETS emisji gazów cieplarnianych z sektora żeglugi morskiej (500 głosów za, 131 przeciw, 11 posłów wstrzymało się od głosu). Europosłowie zgodzili się także na przegląd ETS w odniesieniu do lotnictwa (463 głosów za, 117 przeciw, 64 posłów wstrzymało się od głosu).

Stosunkiem głosów 521 do 75 (43 posłów wstrzymało się od głosu) przyjęto także porozumienie o utworzeniu w 2026 roku unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego.

CZYTAJ TAKŻE: Nowy szwindel UE? Beata Szydło ostro o finansowaniu Społecznego Funduszu Klimatycznego

Kolejna regulacja przyjęta stosunkiem głosów 487 do 81 (75 posłów wstrzymało się od głosu) dotyczy przepisów o nowym unijnym mechanizmie dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 (CBAM).

Nowy CBAM obejmie takie towary, jak: żelazo, stal, cement, aluminium, nawozy, elektryczność i wodór. Importerzy wspomnianych towarów będą musieli zapłacić różnicę pomiędzy opłatą emisyjną w kraju produkcji a ceną uprawnień do emisji w unijnym ETS. CBAM będzie wprowadzany stopniowo w latach 2026–2034, w miarę jak będą wycofywane bezpłatne uprawnienia do emisji w ETS.

„To będzie bardzo kosztowne dla Polski”

Zdaniem wiceministra sprawiedliwości Sebastiana Kalety kolejne elementy pakietu „Fit for 55” będą bardzo kosztowne dla Polski. „Zapłacimy wszyscy, w nowych podatkach, kosztach nabywania usług i produktów, każdy codzienny wydatek będzie obarczony skutkami dzisiejszych decyzji” – stwierdził polityk Solidarnej Polski.

Wiceszef resortu sprawiedliwości w swoim komentarzu powołał się na raport banku Pekao, który policzył koszty pakietu „Fit for 55” dla Polski.

Polski bank wylicza, że wyższe ceny uprawnień do emisji dwutlenku węgla w następstwie wdrożenia pakietu „Fit for 55” spowodują wzrost wydatków na uprawnienia w trakcie całej dekady o około 52 mld euro.

Zwrócono także uwagę na koszty emisji dwutlenku węgla w transporcie drogowym i idące za tym obciążenia gospodarstw domowych. Przy założeniach podanych w raporcie koszt uprawnień do emisji wyniesie 0,6 mld euro w 2026 roku i będzie stopniowo rósł, aż osiągnie 1,9 mld euro w 2030 roku.

Z kolei koszt, jaki będą musiały ponieść gospodarstwa domowe w związku z emisją dwutlenku węgla, to 0,5 mld euro w 2026 roku i stopniowy wzrost aż do 2 mld euro w 2030 roku.

„Całe to szaleństwo wspiera polska opozycja. Solidarna Polska od początku prac nad pakietem stanowczo się mu sprzeciwiała, najpierw apelując o weto w 2020 roku, a następnie wskazując, że poza możliwością wetowania w grudniu 2020 każdy akt pakietu powinien być głosowany z zasadą jednomyślności, jak stanowią traktaty. Niestety tak nie jest. KE i PE są «praworządne» jeśli chodzi o grillowanie Polski, ale kiedy realnie trzeba stosować traktaty, po prostu ignorują ich brzmienie” – pisze Sebastian Kaleta.

Była premier: Zagłosowałam przeciwko

Europoseł Beata Szydło przekazała w mediach społecznościowych, że zagłosowała przeciwko kolejnym elementom pakietu Fit for 55. „Ich realizacja oznacza podniesienie kosztów życia Europejczyków w bardzo krótkim czasie. Wprowadzone mają być np. nowe opłaty za użytkowanie samochodów spalinowych. Wkrótce każdy Polak zapłaci za pomysły KE” – podkreśliła.

„Wśród elementów pakietu Fit for 55, których koszt poniosą pośrednio lub bezpośrednio wszyscy Europejczycy są podatki od podróży lotniczych, wprowadzenie systemu ETS do budownictwa mieszkaniowego oraz kolejne restrykcyjne zasady dotyczące emisji CO2 w przemyśle” – dodała.


 

POLECANE
Tusk odcina Prezydenta RP od informacji służb specjalnych. Jest oświadczenie rzecznika z ostatniej chwili
Tusk odcina Prezydenta RP od informacji służb specjalnych. Jest oświadczenie rzecznika

W relacjach między premierem Donaldem Tuskiem a prezydentem Karolem Nawrockim doszło do kolejnego sporu – tym razem o zasady współpracy ze służbami specjalnymi. Prezydent poinformował, że premier zakazał szefom służb kontaktów z głową państwa, co Biuro Bezpieczeństwa Narodowego uznało za „groźne dla bezpieczeństwa Polski”. Rząd zaprzecza, wskazując, że prezydent otrzymuje wszystkie niezbędne informacje w trybie przewidzianym przepisami.

Jest stanowisko ministerstwa kultury ws. zagrabionego przez Niemców Gaude Mater Polonia z ostatniej chwili
Jest stanowisko ministerstwa kultury ws. zagrabionego przez Niemców "Gaude Mater Polonia"

Poseł Prawa i Sprawiedliwości i były wiceminister spraw zagranicznych Paweł Jabłoński opublikował na platformie X stanowisko resortu kultury dotyczącą skradzionego podczas II wojny światowej przez Niemców rękopisu "Gaude, Mater Polonia".

Rogale marcińskie u Magdy Gessler. Cena zwala z nóg z ostatniej chwili
Rogale marcińskie u Magdy Gessler. Cena zwala z nóg

Magda Gessler sprzedaje rogale marcińskie po 39 zł w warszawskim "Słodkim Słonym" – o 4 zł więcej niż rok temu. Cena wywołała burzę w sieci.

Groźny wypadek na drodze ekspresowej. Lądował śmigłowiec LPR z ostatniej chwili
Groźny wypadek na drodze ekspresowej. Lądował śmigłowiec LPR

Groźny wypadek na S3 między węzłami Myślibórz i Pyrzyce. Trzyletnie dziecko przetransportowano śmigłowcem LPR do szpitala w Szczecinie – informuje RMF FM.

Kiedy spadnie pierwszy śnieg? Wskazano datę z ostatniej chwili
Kiedy spadnie pierwszy śnieg? Wskazano datę

Po krótkim ociepleniu prognozy wskazują zwrot: około 17–20 listopada nadciągnie ochłodzenie, a w końcówce miesiąca możliwe są pierwsze przelotne opady śniegu.

Prezydent Karol Nawrocki podjął decyzję ws. Marszu Niepodległości z ostatniej chwili
Prezydent Karol Nawrocki podjął decyzję ws. Marszu Niepodległości

Karol Nawrocki zapowiedział, że weźmie udział w tegorocznym Marszu Niepodległości w Warszawie. "W ubiegłych latach uczestniczyłem w nim jako prezes IPN, a tym roku pierwszy raz wezmę udział w jego obchodach jako prezydent" – napisał w artykule dla portalu "Wszystko co najważniejsze".

Fala dezinformacji po wecie prezydenta ws. Parku Doliny Dolnej Odry. Ważna analiza z ostatniej chwili
"Fala dezinformacji po wecie prezydenta ws. Parku Doliny Dolnej Odry". Ważna analiza

Prezydent Karol Nawrocki zawetował w piątek ustawę ws. utworzenia Parku Narodowego Doliny Dolnej Odry. "Rozpoczęła się fala dezinformacji w sprawie Parku Doliny Dolnej Odry" – pisze na platformie X szef Gabinetu Prezydenta RP Paweł Szefernaker i publikuje analizę.

Orban ogłasza sukces po spotkaniu z Trumpem. Węgry zwolnione z sankcji z ostatniej chwili
Orban ogłasza sukces po spotkaniu z Trumpem. Węgry zwolnione z sankcji

Premier Węgier Viktor Orban poinformował w piątek, że jego kraj został wyłączony z sankcji, które Stany Zjednoczone nałożyły na Rosję w związku z jej inwazją na Ukrainę. Szef węgierskiego rządu rozmawiał na ten temat w Waszyngtonie z prezydentem USA Donaldem Trumpem.

Posłowie Razem wyciągnęli karty w trakcie głosowania ws. Ziobry z ostatniej chwili
Posłowie Razem wyciągnęli karty w trakcie głosowania ws. Ziobry

Posłowie Razem nie wzięli udziału w głosowaniu o zatrzymanie i aresztowanie Zbigniewa Ziobry. W rozmowie z polsatnews.pl poseł Partii Razem Maciej Konieczny wytłumaczył tę decyzję.

PKO BP wydał ważny komunikat z ostatniej chwili
PKO BP wydał ważny komunikat

Uważaj na fałszywe e-maile o temacie: "Potwierdzenie operacji iPKO biznes" – apeluje PKO BP.

REKLAMA

Trzymajcie się za kieszeń. Parlament Europejski uchwalił nowe elementy „Fit for 55”

We wtorek Parlament Europejski zatwierdził porozumienia z państwami członkowskimi zawarte pod koniec 2022 roku dotyczące kilku aktów prawnych wchodzących w skład pakietu „Fit for 55”. To plan, który w założeniu ma do 2030 roku zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych w Unii o przynajmniej 55 proc. w porównaniu z poziomem z 1990 roku.
Parlament Europejski uchwalił nowe elementy Fit for 55 Trzymajcie się za kieszeń. Parlament Europejski uchwalił nowe elementy „Fit for 55”
Parlament Europejski uchwalił nowe elementy Fit for 55 / fot. PAP/EPA/JULIEN WARNAND

Jak informuje Europarlament na swojej stronie internetowej, przyjęto reformę systemu handlu emisjami stosunkiem głosów 413 do 167 (57 posłów wstrzymało się od głosu). „Reforma ta przewiduje wyższy poziom ambicji w systemie ETS. Sektory już objęte systemem mają do 2030 roku obniżyć poziom emisji gazów cieplarnianych o 62 proc. w porównaniu z poziomem w roku 2005. Reforma zakłada też stopniowe wycofywanie bezpłatnych uprawnień do emisji w latach 2026–2034. Ponadto powstanie odrębny system ETS II dla paliw, które wykorzystuje się w transporcie drogowym i do ogrzewania budynków. W ramach systemu Unia wprowadzi opłaty od emisji gazów cieplarnianych z tych sektorów w 2027 roku (lub w 2028 roku, jeżeli ceny energii będą wyjątkowo wysokie)” – czytamy.

Parlament Europejski po raz pierwszy głosował także za włączeniem do ETS emisji gazów cieplarnianych z sektora żeglugi morskiej (500 głosów za, 131 przeciw, 11 posłów wstrzymało się od głosu). Europosłowie zgodzili się także na przegląd ETS w odniesieniu do lotnictwa (463 głosów za, 117 przeciw, 64 posłów wstrzymało się od głosu).

Stosunkiem głosów 521 do 75 (43 posłów wstrzymało się od głosu) przyjęto także porozumienie o utworzeniu w 2026 roku unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego.

CZYTAJ TAKŻE: Nowy szwindel UE? Beata Szydło ostro o finansowaniu Społecznego Funduszu Klimatycznego

Kolejna regulacja przyjęta stosunkiem głosów 487 do 81 (75 posłów wstrzymało się od głosu) dotyczy przepisów o nowym unijnym mechanizmie dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 (CBAM).

Nowy CBAM obejmie takie towary, jak: żelazo, stal, cement, aluminium, nawozy, elektryczność i wodór. Importerzy wspomnianych towarów będą musieli zapłacić różnicę pomiędzy opłatą emisyjną w kraju produkcji a ceną uprawnień do emisji w unijnym ETS. CBAM będzie wprowadzany stopniowo w latach 2026–2034, w miarę jak będą wycofywane bezpłatne uprawnienia do emisji w ETS.

„To będzie bardzo kosztowne dla Polski”

Zdaniem wiceministra sprawiedliwości Sebastiana Kalety kolejne elementy pakietu „Fit for 55” będą bardzo kosztowne dla Polski. „Zapłacimy wszyscy, w nowych podatkach, kosztach nabywania usług i produktów, każdy codzienny wydatek będzie obarczony skutkami dzisiejszych decyzji” – stwierdził polityk Solidarnej Polski.

Wiceszef resortu sprawiedliwości w swoim komentarzu powołał się na raport banku Pekao, który policzył koszty pakietu „Fit for 55” dla Polski.

Polski bank wylicza, że wyższe ceny uprawnień do emisji dwutlenku węgla w następstwie wdrożenia pakietu „Fit for 55” spowodują wzrost wydatków na uprawnienia w trakcie całej dekady o około 52 mld euro.

Zwrócono także uwagę na koszty emisji dwutlenku węgla w transporcie drogowym i idące za tym obciążenia gospodarstw domowych. Przy założeniach podanych w raporcie koszt uprawnień do emisji wyniesie 0,6 mld euro w 2026 roku i będzie stopniowo rósł, aż osiągnie 1,9 mld euro w 2030 roku.

Z kolei koszt, jaki będą musiały ponieść gospodarstwa domowe w związku z emisją dwutlenku węgla, to 0,5 mld euro w 2026 roku i stopniowy wzrost aż do 2 mld euro w 2030 roku.

„Całe to szaleństwo wspiera polska opozycja. Solidarna Polska od początku prac nad pakietem stanowczo się mu sprzeciwiała, najpierw apelując o weto w 2020 roku, a następnie wskazując, że poza możliwością wetowania w grudniu 2020 każdy akt pakietu powinien być głosowany z zasadą jednomyślności, jak stanowią traktaty. Niestety tak nie jest. KE i PE są «praworządne» jeśli chodzi o grillowanie Polski, ale kiedy realnie trzeba stosować traktaty, po prostu ignorują ich brzmienie” – pisze Sebastian Kaleta.

Była premier: Zagłosowałam przeciwko

Europoseł Beata Szydło przekazała w mediach społecznościowych, że zagłosowała przeciwko kolejnym elementom pakietu Fit for 55. „Ich realizacja oznacza podniesienie kosztów życia Europejczyków w bardzo krótkim czasie. Wprowadzone mają być np. nowe opłaty za użytkowanie samochodów spalinowych. Wkrótce każdy Polak zapłaci za pomysły KE” – podkreśliła.

„Wśród elementów pakietu Fit for 55, których koszt poniosą pośrednio lub bezpośrednio wszyscy Europejczycy są podatki od podróży lotniczych, wprowadzenie systemu ETS do budownictwa mieszkaniowego oraz kolejne restrykcyjne zasady dotyczące emisji CO2 w przemyśle” – dodała.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe