Umowa na budowę głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu podpisana
Umowa na budowę Głębokowodnego Terminala Kontenerowego w Świnoujściu podpisana.
Głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu ma być trzecim tego typu obiektem w Polsce, wypełniając lukę między Hamburgiem a Trójmiastem. Jego roczną przepustowość określono na 1,5 mln TEU
– przekazał Marek Gróbarczyk na Twitterze.
Dr Rafał Brzeski: Co Niemcom pachnie w Świnoujściu?
Tor wodny
Terminal kontenerowy w Szczecinie wymaga budowy odpowiedniego toru wodnego, co zapowiada z kolei Urząd Morski w Szczecinie. – To mniej więcej 65–70 kilometrów toru wodnego o szerokości około 500 metrów i głębokości 17 metrów po to, aby te największe statki, które na Bałtyk mogą wchodzić, mogły również zawijać do portu zewnętrznego w Świnoujściu – wyjaśniał Wojciech Zdanowicz, dyr. Urzędu Morskiego w Szczecinie.
Plan zakłada uniezależnienie się od Niemiec i poprowadzenie toru wodnego wyłącznie po polskich wodach terytorialnych. – W związku z tym przesuwamy ten tor podejściowy na wschodnią stronę. Będzie biegł tylko po wodach polskich i będzie tylko w jurysdykcji naszego urzędu morskiego w Szczecinie – zapowiadał Marek Gróbarczyk.
Niemieckie protesty
Rząd niemieckiej Meklemburgii chce zablokować polską inwestycję, grożąc blokadą polskiego transportu przez wyspę Uznam. Jako pretekst wykorzystuje się oczywiście ekologię. W kampanię zaangażowani są niemieccy Zieloni i miejscowi ekolodzy. – Często ekologia jest wykorzystywana przez niemieckich krytyków polskiej polityki gospodarczej do blokowania projektów strategicznych, tak samo jeśli chodzi o elektrownię jądrową – mówił jeszcze w zeszłym roku redaktor naczelny portalu BiznesAlert.pl Wojciech Jakóbik. – Tam było zawsze wszystko bardzo cichutko. Proszę sobie wyobrazić – ciągną wielkie rury po dnie Bałtyku i ekolodzy niemieccy siedzą cichutko i nie odzywają się ani słowem – komentował z kolei poseł PiS Artur Szałabawka.
Premier rządu Meklemburgii Manuela Schwesig oskarżana jest o prorosyjskie sympatie i pomoc Nord Stream 2 w unikaniu amerykańskich sankcji.