Zbigniew Kuźmiuk: Politycy PO grożą zatrzymaniem inwestycji będących konkurencją dla Niemiec

Im częściej wypowiadają się czołowi politycy Platformy w sprawie strategicznych inwestycji realizowanych bądź przygotowywanych przez rząd Prawa i Sprawiedliwości, tym staje się coraz bardziej jasne, że gdyby, nie daj Boże, ta formacja wróciła do władzy, to wszystkie te, które mogą być konkurencją dla Niemiec, zostaną natychmiast zatrzymane.
Manfred Weber, Donald Tusk Zbigniew Kuźmiuk: Politycy PO grożą zatrzymaniem inwestycji będących konkurencją dla Niemiec
Manfred Weber, Donald Tusk / Flickr/European Parlament/CC BY 2.0

PO przeciw rozwojowi Polski

Parę lat temu, wtedy wiceprzewodniczący Platformy, a obecnie prezydent Warszawy, Rafał Trzaskowski jako ostatecznego argumentu przeciw Centralnemu Portowi Komunikacyjnemu (CPK) użył sformułowania: „po co nam lotnisko w szczerym polu, skoro mamy lotnisko w Berlinie”, ale na szczęście wtedy politycy tej partii nie mieli realnego wpływu na decyzję w tej sprawie.

Teraz szykują się do władzy i wprost zapowiadają, że gdy ją obejmą, natychmiast będą podejmowali decyzje o ich zatrzymaniu, pod pretekstem dokonania ekonomicznych i środowiskowych analiz, ale nie ulega wątpliwości, że te analizy będą tylko po to, aby te inwestycje zablokować.

W ostatnim wywiadzie dla „Pulsu Biznesu” poseł Izabela Leszczyna pytana o to, czy po wygranych wyborach przez PO prace nad CPK zostaną zakończone, zdecydowanie odpowiada: „Absolutnie tak”.

Parę dni wcześniej w podobnym duchu wypowiadał się sekretarz generalny PO Marcin Kierwiński, który z kolei zatrzymanie tej inwestycji uzasadniał następująco: „Skala tej inwestycji jest zupełnie niepotrzebna, takie lotnisko się nie utrzyma”.

Poseł Leszczyna mówi jeszcze o zatrzymaniu kolejnej inwestycji strategicznej, rozbudowy portu kontenerowego w Świnoujściu, używając przy tej okazji niemieckich zastrzeżeń o „zagrożeniach dla środowiska”.

Zapowiada także „demonopolizację Orlenu” i „odzyskanie Lotosu”, choć jako „znawczyni UE” powinna wiedzieć, że Komisja Europejska czuwa nad tym, aby na unijnym rynku nie powstawały monopole i to właśnie jej decyzją wchłonięcie Lotosu przez Orlen zostało poprzedzone tzw. środkami zaradczymi, między innymi koniecznością odsprzedaży 30 proc. udziałów w rafinerii Lotosu i 80 proc. stacji benzynowych tej firmy.

Więc już KE zadbała o to, aby Orlen po wchłonięciu Lotosu nie był monopolem, a poseł Leszczyna mówiąc o tym, że Platforma doprowadzi do demonopolizacji Orlenu, chce się „zamachnąć” na kompetencje Komisji, które powierzyły jej państwa członkowskie.

Budowa CPK

Przypomnijmy, że jeszcze pod koniec września tego roku rozpocznie się realizacja nowej wielkiej inwestycji o charakterze strategicznym, czyli budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego na 800 hektarach, pozyskanych w ramach dobrowolnych wykupów, a inwestycja ta ma być oddana do użytku na przełomie 2027 i 2028 roku.

Trwają także przygotowania do budowy ok. 2 tys. kilometrów nowych tras kolejowych, które są częścią składową CPK i mają znacząco poprawić skomunikowanie różnych części naszego kraju z samym nowym portem lotniczym, ale także między sobą.

Przygotowania do realizacji CPK i 2 tys. kilomeTrów nowych linii kolejowych zostały przeprowadzone wręcz w ekspresowym tempie, równie szybko ma być zrealizowana budowa samego lotniska, natomiast wspomniana budowa linii kolejowych powinna być zakończona do 2034 roku.

Terminal Kontenerowy w Świnoujściu

Przypomnijmy, że pod koniec maja tego roku Rada Ministrów podjęła decyzję o budowie nowego toru wodnego do rozbudowywanego do dużych rozmiarów Terminala Kontenerowego w Świnoujściu.

Nowy tor podejściowy ma mieć 65 km długości i 500 m szerokości i będzie przebiegał w taki sposób, aby ominąć wody niemieckie, bo już wcześniej władze landowe i niektóre organizacje ekologiczne publicznie zapowiadały sprzeciw w tej sprawie.

Koszt tej inwestycji jest szacowany na ok. 10 mld zł, przy czym na sam tor ma być przeznaczone ok. 8 mld zł, a na inwestycje towarzyszące, miedzy innymi budowę falochronu, kwota ok. 2 mld zł.

Dzięki tej inwestycji do portu kontenerowego w Świnoujściu będą mogły docierać nawet największe kontenerowce o długości 400 m, szerokości ponad 60 m i zanurzeniu do 15 m, co oznacza, że w ciągu kilku najbliższych lat port ten może być rzeczywistą konkurencją dla portu w Hamburgu.

Ta strategiczna inwestycja jest kolejnym krokiem w rozbudowie zespołu portów Szczecin – Świnoujście, w maju 2022 roku została zakończona inna inwestycja za blisko 2 mld zł, pogłębiony tor wodny ze Świnoujścia do Szczecina do 12,5 m, pozwalający na wpływanie statków o zanurzeniu do 11 m do tego ostatniego portu.

Tego rodzaju inwestycje mają wysoką stopę zwrotu, co najlepiej widać po budowie terminalu Baltic Hub w ramach portu w Gdańsku, który przynosi obecnie rocznie przynajmniej 10 mld zł wpływów budżetowych z tytułu podatku VAT i akcyzy od przeładowanych tam towarów.

To właśnie takie strategiczne inwestycje realizowane przez rząd Prawa i Sprawiedliwości są, jak się okazuje, przysłowiową solą w oku polityków Platformy, wydaje się tylko dlatego, że tworzą konkurencję dla Niemiec.

Jest oczywistością, że CPK będzie silną konkurencją dla lotnisk w Berlinie i Frankfurcie, a port kontenerowy w Świnoujściu dla portu w Hamburgu, bo już obecnie zespół portowy Szczecin – Świnoujście czy port w Gdańsku są bardziej konkurencyjne niż porty niemieckie, o czym świadczy wyraźnie wyższy procentowy przyrost tonażu przeładunków w naszych portach niż w tych niemieckich.

Politycy Platformy mówią o tym zupełnie otwarcie i dlatego trzeba zrobić wszystko, aby po nadchodzących wyborach nie mieli oni przez kolejne 4 lata decydującego wpływu na realizację strategicznych inwestycji dla naszego kraju.


 

POLECANE
LGB kontra T. Lesbijka pójdzie do więzienia na transfobię? tylko u nas
LGB kontra T. Lesbijka pójdzie do więzienia na "transfobię"?

Ideologia gender nie może istnieć bez cenzury i karania za biologiczne fakty. Dlatego w Brazylii działaczka walcząca o prawa kobiet musi liczyć się teraz z więzieniem, ponieważ zamieściła w Internecie komentarz o jednym pradawnym szkielecie. Jej opinia nie spodobała się jednak aktywistom gender!

Zełenski mianował nowego dowódcę wojsk lądowych Ukrainy Wiadomości
Zełenski mianował nowego dowódcę wojsk lądowych Ukrainy

Prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski mianował Hennadija Szapowałowa dowódcą Wojsk Lądowych Sił Zbrojnych Ukrainy - dekret został opublikowany w czwartek na stronie Kancelarii Prezydenta. Wcześniej to stanowisko zajmował Mychajło Drapaty, który podał się do dymisji po rosyjskim ataku na poligon wojskowy.

Pod Waszyngtonem wylądował samolot zagłady, latający punkt dowodzenia na wypadek wojny nuklearnej z ostatniej chwili
Pod Waszyngtonem wylądował "samolot zagłady", latający punkt dowodzenia na wypadek wojny nuklearnej

We wtorek wieczorem na bazie lotniczej Andrews w stanie Maryland wylądował amerykański „samolot zagłady” - E-4B Nightwatch. Jego pojawienie się w pobliżu stolicy USA wywołało falę spekulacji na temat możliwego zaostrzenia działań militarnych wobec Iranu.

Sąd odebrał Polce dziecko, bo porusza się na wózku gorące
Sąd odebrał Polce dziecko, bo porusza się na wózku

Sprawę dramatycznego odebrania nowo narodzonego dziecka poruszyła m.in. redakcja wpolsce24.tv, powołując się na relację posła Nowej Lewicy, Łukasza Litewki. Według jego doniesień, w jednym z polskich szpitali noworodek został rozdzielony z rodzicami już dobę po porodzie. Powodem miała być niepełnosprawność ruchowa matki - pani Patrycji.

Poznań: Bójka przy dworcu PKP zakończona atakiem nożem Wiadomości
Poznań: Bójka przy dworcu PKP zakończona atakiem nożem

Do groźnej sytuacji doszło w czwartek około godziny 12:35 przy ul. Dworcowej w Poznaniu, tuż obok głównego dworca PKP. Policja otrzymała zgłoszenie o bójce z udziałem trzech mężczyzn, w której trakcie użyto noża. Dwóch uczestników starcia zostało rannych i trafiło do szpitala.

Zaginęła 13-letnia Nadia. Komunikat policji Wiadomości
Zaginęła 13-letnia Nadia. Komunikat policji

Funkcjonariusze z Komisariatu Policji Wrocław-Rakowiec prowadzą poszukiwania 13-letniej Nadii Fehr, która 18 czerwca około godziny 10:00 wyszła z domu i do tej pory nie wróciła. Rodzina nastolatki nie ma z nią kontaktu, a dziewczynka nie posiada przy sobie telefonu komórkowego.

Niemcy namawiają Polaków żeby zostawili Jankesów tylko u nas
Niemcy namawiają Polaków żeby "zostawili Jankesów"

Kilkanaście dni temu Polscy dokonali wyboru nowego Prezydenta kraju – wiemy, został nim Karol Nawrocki. Wywołało to natychmiastowe i liczne reakcje w Niemczech. Jednym z wypowiadających się na temat konsekwencji „polskiego wyboru” był analityk Kai Olaf Lang przedstawiciel SWP (Stiftung Wissenschaft Und Politik - Fundacja Nauka i Polityka) będącej trustem mózgów pracującym dla rządu federalnego

Niepokojące wieści z Realu Madryt. Legendarny piłkarz hospitalizowany Wiadomości
Niepokojące wieści z Realu Madryt. Legendarny piłkarz hospitalizowany

Piłkarz Realu Madryt Kylian Mbappe, który uczestniczy w klubowych mistrzostwach świata w USA, trafił do szpitala z powodu problemów z układem pokarmowym. Francuz nie zagrał w pierwszym meczu "Królewskich" w tym turnieju, w środę z Al-Hilal (1:1).

Nie żyje znany piosenkarz. Pożegnanie legendy pop lat 60. Wiadomości
Nie żyje znany piosenkarz. Pożegnanie legendy pop lat 60.

Lou Christie, amerykański wokalista i autor tekstów, zmarł w środę w wieku 82 lat po krótkiej chorobie - poinformowała jego żona Francesca w rozmowie z The Hollywood Reporter. Artysta odszedł w swoim domu w Pittsburghu, skąd pochodził.

Problemy na niemieckiej kolei. Deutsche Bahn zmienia plany Wiadomości
Problemy na niemieckiej kolei. Deutsche Bahn zmienia plany

Planowana przez Deutsche Bahn (DB) modernizacja 42 kluczowych tras kolejowych w Niemczech nie zostanie ukończona do 2030 roku, jak wcześniej zakładano. Według najnowszych informacji prace mogą potrwać nawet do 2035 roku. Powodem są ograniczenia w możliwościach budowlanych oraz potrzeba dostosowania harmonogramu do realiów branży kolejowej i budowlanej.

REKLAMA

Zbigniew Kuźmiuk: Politycy PO grożą zatrzymaniem inwestycji będących konkurencją dla Niemiec

Im częściej wypowiadają się czołowi politycy Platformy w sprawie strategicznych inwestycji realizowanych bądź przygotowywanych przez rząd Prawa i Sprawiedliwości, tym staje się coraz bardziej jasne, że gdyby, nie daj Boże, ta formacja wróciła do władzy, to wszystkie te, które mogą być konkurencją dla Niemiec, zostaną natychmiast zatrzymane.
Manfred Weber, Donald Tusk Zbigniew Kuźmiuk: Politycy PO grożą zatrzymaniem inwestycji będących konkurencją dla Niemiec
Manfred Weber, Donald Tusk / Flickr/European Parlament/CC BY 2.0

PO przeciw rozwojowi Polski

Parę lat temu, wtedy wiceprzewodniczący Platformy, a obecnie prezydent Warszawy, Rafał Trzaskowski jako ostatecznego argumentu przeciw Centralnemu Portowi Komunikacyjnemu (CPK) użył sformułowania: „po co nam lotnisko w szczerym polu, skoro mamy lotnisko w Berlinie”, ale na szczęście wtedy politycy tej partii nie mieli realnego wpływu na decyzję w tej sprawie.

Teraz szykują się do władzy i wprost zapowiadają, że gdy ją obejmą, natychmiast będą podejmowali decyzje o ich zatrzymaniu, pod pretekstem dokonania ekonomicznych i środowiskowych analiz, ale nie ulega wątpliwości, że te analizy będą tylko po to, aby te inwestycje zablokować.

W ostatnim wywiadzie dla „Pulsu Biznesu” poseł Izabela Leszczyna pytana o to, czy po wygranych wyborach przez PO prace nad CPK zostaną zakończone, zdecydowanie odpowiada: „Absolutnie tak”.

Parę dni wcześniej w podobnym duchu wypowiadał się sekretarz generalny PO Marcin Kierwiński, który z kolei zatrzymanie tej inwestycji uzasadniał następująco: „Skala tej inwestycji jest zupełnie niepotrzebna, takie lotnisko się nie utrzyma”.

Poseł Leszczyna mówi jeszcze o zatrzymaniu kolejnej inwestycji strategicznej, rozbudowy portu kontenerowego w Świnoujściu, używając przy tej okazji niemieckich zastrzeżeń o „zagrożeniach dla środowiska”.

Zapowiada także „demonopolizację Orlenu” i „odzyskanie Lotosu”, choć jako „znawczyni UE” powinna wiedzieć, że Komisja Europejska czuwa nad tym, aby na unijnym rynku nie powstawały monopole i to właśnie jej decyzją wchłonięcie Lotosu przez Orlen zostało poprzedzone tzw. środkami zaradczymi, między innymi koniecznością odsprzedaży 30 proc. udziałów w rafinerii Lotosu i 80 proc. stacji benzynowych tej firmy.

Więc już KE zadbała o to, aby Orlen po wchłonięciu Lotosu nie był monopolem, a poseł Leszczyna mówiąc o tym, że Platforma doprowadzi do demonopolizacji Orlenu, chce się „zamachnąć” na kompetencje Komisji, które powierzyły jej państwa członkowskie.

Budowa CPK

Przypomnijmy, że jeszcze pod koniec września tego roku rozpocznie się realizacja nowej wielkiej inwestycji o charakterze strategicznym, czyli budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego na 800 hektarach, pozyskanych w ramach dobrowolnych wykupów, a inwestycja ta ma być oddana do użytku na przełomie 2027 i 2028 roku.

Trwają także przygotowania do budowy ok. 2 tys. kilometrów nowych tras kolejowych, które są częścią składową CPK i mają znacząco poprawić skomunikowanie różnych części naszego kraju z samym nowym portem lotniczym, ale także między sobą.

Przygotowania do realizacji CPK i 2 tys. kilomeTrów nowych linii kolejowych zostały przeprowadzone wręcz w ekspresowym tempie, równie szybko ma być zrealizowana budowa samego lotniska, natomiast wspomniana budowa linii kolejowych powinna być zakończona do 2034 roku.

Terminal Kontenerowy w Świnoujściu

Przypomnijmy, że pod koniec maja tego roku Rada Ministrów podjęła decyzję o budowie nowego toru wodnego do rozbudowywanego do dużych rozmiarów Terminala Kontenerowego w Świnoujściu.

Nowy tor podejściowy ma mieć 65 km długości i 500 m szerokości i będzie przebiegał w taki sposób, aby ominąć wody niemieckie, bo już wcześniej władze landowe i niektóre organizacje ekologiczne publicznie zapowiadały sprzeciw w tej sprawie.

Koszt tej inwestycji jest szacowany na ok. 10 mld zł, przy czym na sam tor ma być przeznaczone ok. 8 mld zł, a na inwestycje towarzyszące, miedzy innymi budowę falochronu, kwota ok. 2 mld zł.

Dzięki tej inwestycji do portu kontenerowego w Świnoujściu będą mogły docierać nawet największe kontenerowce o długości 400 m, szerokości ponad 60 m i zanurzeniu do 15 m, co oznacza, że w ciągu kilku najbliższych lat port ten może być rzeczywistą konkurencją dla portu w Hamburgu.

Ta strategiczna inwestycja jest kolejnym krokiem w rozbudowie zespołu portów Szczecin – Świnoujście, w maju 2022 roku została zakończona inna inwestycja za blisko 2 mld zł, pogłębiony tor wodny ze Świnoujścia do Szczecina do 12,5 m, pozwalający na wpływanie statków o zanurzeniu do 11 m do tego ostatniego portu.

Tego rodzaju inwestycje mają wysoką stopę zwrotu, co najlepiej widać po budowie terminalu Baltic Hub w ramach portu w Gdańsku, który przynosi obecnie rocznie przynajmniej 10 mld zł wpływów budżetowych z tytułu podatku VAT i akcyzy od przeładowanych tam towarów.

To właśnie takie strategiczne inwestycje realizowane przez rząd Prawa i Sprawiedliwości są, jak się okazuje, przysłowiową solą w oku polityków Platformy, wydaje się tylko dlatego, że tworzą konkurencję dla Niemiec.

Jest oczywistością, że CPK będzie silną konkurencją dla lotnisk w Berlinie i Frankfurcie, a port kontenerowy w Świnoujściu dla portu w Hamburgu, bo już obecnie zespół portowy Szczecin – Świnoujście czy port w Gdańsku są bardziej konkurencyjne niż porty niemieckie, o czym świadczy wyraźnie wyższy procentowy przyrost tonażu przeładunków w naszych portach niż w tych niemieckich.

Politycy Platformy mówią o tym zupełnie otwarcie i dlatego trzeba zrobić wszystko, aby po nadchodzących wyborach nie mieli oni przez kolejne 4 lata decydującego wpływu na realizację strategicznych inwestycji dla naszego kraju.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe