Centralny Port Komunikacyjny opłaci się Polsce

Realizacja programu CPK ze względu na swoją skalę i globalny zasięg pozytywnie wpłynie na polską gospodarkę m.in. poprzez wzrost zatrudnienia i generowanie wpływów do budżetu. Inwestycja pozwoli stworzyć do 2028 r. blisko 100 tys. nowych miejsc pracy.
Wizualizacja Centralnego Portu Komunikacyjnego / grafika CPK Sp. z o.o. Centralny Port Komunikacyjny opłaci się Polsce
Wizualizacja Centralnego Portu Komunikacyjnego / grafika CPK Sp. z o.o.

Jak wynika z raportu firmy analitycznej Kearney, pozytywny wpływ inwestycji CPK będzie widoczny zarówno na etapie inwestycyjnym (prace przygotowawcze i budowlane, które wymagają zaangażowania specjalistycznych firm, podwykonawców i tysięcy pracowników), jak i na etapie operacyjnym (potrzeba ludzi, sprzętu, zasobów do funkcjonowania portu oraz przyciąganie kolejnych inwestycji w otoczeniu lotniska itd.).

W przypadku obu tych etapów będzie można wyróżnić cztery rodzaje wpływu CPK na gospodarkę: bezpośredni i pośredni oraz indukowany i katalityczny. Dwa pierwsze są dosyć oczywiste. Wpływ bezpośredni wynika z działalności firm zatrudnionych podczas projektowania, budowy i funkcjonowania lotniska oraz węzła kolejowego (np. firm budowlanych, linii lotniczych, sklepów i restauracji). Natomiast wpływ pośredni generowany będzie w ramach łańcucha dostaw (producentów materiałów budowlanych, dostawców paliwa lotniczego, hurtowników zaopatrujących sklepy itd.).

Wpływ indukowany wytwarzany będzie przez zatrudnionych pracowników na lotnisku i w biznesach z nim powiązanych, którzy przeznaczają swój dochód na dobra i usługi w gospodarce. Z kolei wpływ katalityczny wynika z poprawy dostępności regionu dla pasażerów biznesowych, inwestorów i turystów. Zwiększenie atrakcyjności dla inwestorów pozwoli na budowę nowych łańcuchów dostaw o międzynarodowym zasięgu. To właśnie ten rodzaj wpływu, który jest widoczny na etapie funkcjonowania lotniska, stanowi największą część w oddziaływaniu lotnisk na gospodarkę w Europie (zarówno pod względem miejsc pracy, wpływu do budżetu oraz PKB). Oznacza to, że działanie portu lotniczego CPK będzie generowało dla gospodarki korzyści znacznie wykraczające poza bezpośrednie i pośrednie efekty działalności operacyjnej portu.

Przenosząc to na konkretne liczby, analitycy szacują, że dzięki projektowi CPK globalna (łączna) produkcja w Polsce wzrośnie o dodatkowych 450,2 mld zł, a wartość dodana brutto wzrośnie o dodatkowych 126,6 mld zł. Największa część wzrostu gospodarczego będzie wynikać z inwestycji kolejowych – 61 proc., a następnie z części lotniskowej – 22 proc. i inwestycji drogowych – 17 proc.

Wzrośnie też zatrudnienie. Przybędzie ok. 95,2 tys. nowy miejsc pracy, gdzie inwestycje kolejowe wygenerują ok. 57 tys. nowych miejsc pracy, inwestycje lotniskowe ok. 28,4 tys., natomiast inwestycje drogowe ok. 9,8 tys. To dobry prognostyk dla zainteresowanych zatrudnieniem przy nowo budowanej infrastrukturze.

Największym beneficjentem CPK będzie branża budowalna, do której trafi ponad 80 proc. inwestycji związanych z realizacją planu. Wzrost produkcji globalnej tej branży wyniesie ok. 162 mld zł. Dodatkowa wartość dodana brutto wygenerowana w budownictwie wyniesie 94 mld zł. W szczytowym momencie budowy wzrost zatrudnienia w tym sektorze wyniesie 72 tys. dodatkowych miejsc pracy.    

Co bardzo istotne, projekt CPK będzie pełnić rolę inwestycji napędzającej rozwój innowacji w Polsce, poprawiając siłę krajowej ekonomii oraz budując know-how, z którego korzyści będą czerpane przez kolejne lata.

Spółka CPK tworzy nowy system transportowy w Polsce, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W jego centrum wybudowany zostanie port lotniczy CPK oraz 12 tras kolejowych w całym kraju, w tym 10 tzw. szprych. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 2000 km nowych linii kolejowych. Inwestycje te umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.

 

Artykuł powstał we współpracy z Centralnym Portem Komunikacyjnym.


 

POLECANE
Przypominamy stacji TVN, że czasy Urbana i Waltera się skończyły z ostatniej chwili
"Przypominamy stacji TVN, że czasy Urbana i Waltera się skończyły"

Stacja TVN24 bezpodstawnie uderzyła w NSZZ "Solidarność" i Telewizję Republika w związku z obchodami 45. rocznicy Porozumień Sierpniowych. "Przypominamy stacji TVN, że czasy Jerzego Urbana i jego protegowanego Mariusza Waltera skończyły się – właśnie dzięki rewolucji Solidarności" – oświadczył w swoim wpisie dyrektor programowy Telewizji Republika Michał Rachoń.

Ukrainiec, który groził Polakom podpaleniami został deportowany. Jest nagranie z ostatniej chwili
Ukrainiec, który groził Polakom podpaleniami został deportowany. Jest nagranie

W niedzielę 31 sierpnia Straż Graniczna opublikowała w mediach społecznościowych nagranie przedstawiające deportację Ukraińca, który groził Polakom podpaleniami.

Von der Leyen: Europa ma plan wysłania wojsk na Ukrainę z ostatniej chwili
Von der Leyen: Europa ma plan wysłania wojsk na Ukrainę

– Europa ma "dość precyzyjny" plan wysłania wojsk na Ukrainę – oświadczyła w rozmowie z "Financial Times" szefowa KE Ursula von der Leyen.

TVN obraził się na Solidarność. Jest oświadczenie stacji z ostatniej chwili
TVN obraził się na Solidarność. Jest oświadczenie stacji

Stacja TVN24 bezpodstawnie uderzyła w NSZZ "Solidarność" w związku z obchodami 45. rocznicy Porozumień Sierpniowych. Związek proponował stacji udostępnienie sygnału Telewizji Republika, która realizowała i bezpłatnie udostępniała wszystkim chętnym transmisję z obchodów 45-lecia Solidarności.

Niemcy przerażeni. Niebezpieczny trend wśród młodych z ostatniej chwili
Niemcy przerażeni. Niebezpieczny trend wśród młodych

W Niemczech rośnie liczba zatruć gazem rozweselającym. W 2024 roku otrzymano w tej sprawie dwa razy więcej telefonów niż w 2023 roku.

Prezydent nie przeszedł obojętnie wobec łez młodej damy na obchodach 45-lecia NSZZ Solidarność z ostatniej chwili
Prezydent nie przeszedł obojętnie wobec łez młodej damy na obchodach 45-lecia NSZZ Solidarność

Prezydent Karol Nawrocki gościł dzisiaj w historycznej Sali BHP Stoczni Gdańskiej na uroczystościach 45. rocznicy powstania NSZZ "Solidarność" i podpisania Porozumień Gdańskich.

Gdańsk: Już jutro Msza Święta w 86. rocznicę wybuchu II wojny światowej z ostatniej chwili
Gdańsk: Już jutro Msza Święta w 86. rocznicę wybuchu II wojny światowej

W najbliższy poniedziałek 1 września 2025 r. o godz. 13:30 w Gdańsku na Placu Obrońców Poczty Polskiej odbędzie się Msza Święta w 86. rocznicę wybuchu II wojny światowej.

Szokująca relacja z meczu Polska–Izrael. Za flagę Palestyny na policję? z ostatniej chwili
Szokująca relacja z meczu Polska–Izrael. Za flagę Palestyny na policję?

Ochroniarze zagrozili mi zatrzymaniem za podżeganie do nienawiści na tle rasowym i narodowościowym za namalowaną na twarzy flagę Palestyny – relacjonuje kibic, który był na sobotnim meczu Polska–Izrael w Eurobaskecie.

Nowy problem Waldemara Żurka. Sędziowie na gapę nie uzyskali pozwolenia KRS na orzekanie z ostatniej chwili
Nowy problem Waldemara Żurka. Sędziowie "na gapę" nie uzyskali pozwolenia KRS na orzekanie

Sędziowie po 65. roku życia orzekają mimo formalnego zakazu. "Ogromny problem mają strony, których orzeczenia będą uchylane, a sprawy przekazywane do ponownego rozpoznania - komentuje niepokojące zjawisko mec. dr Bartosz Lewandowski. Nowy problem prawny ma też minister Waldemar Żurek.

Komunikat dla mieszkańców Lublina z ostatniej chwili
Komunikat dla mieszkańców Lublina

12 sierpnia 2025 roku w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubelskiego stwierdzono naruszenie ochrony danych osobowych, polegające na nieuprawnionym skopiowaniu danych kadrowych przez pracownika Urzędu, który nie posiadał stosownego upoważnienia do ich przetwarzania.

REKLAMA

Centralny Port Komunikacyjny opłaci się Polsce

Realizacja programu CPK ze względu na swoją skalę i globalny zasięg pozytywnie wpłynie na polską gospodarkę m.in. poprzez wzrost zatrudnienia i generowanie wpływów do budżetu. Inwestycja pozwoli stworzyć do 2028 r. blisko 100 tys. nowych miejsc pracy.
Wizualizacja Centralnego Portu Komunikacyjnego / grafika CPK Sp. z o.o. Centralny Port Komunikacyjny opłaci się Polsce
Wizualizacja Centralnego Portu Komunikacyjnego / grafika CPK Sp. z o.o.

Jak wynika z raportu firmy analitycznej Kearney, pozytywny wpływ inwestycji CPK będzie widoczny zarówno na etapie inwestycyjnym (prace przygotowawcze i budowlane, które wymagają zaangażowania specjalistycznych firm, podwykonawców i tysięcy pracowników), jak i na etapie operacyjnym (potrzeba ludzi, sprzętu, zasobów do funkcjonowania portu oraz przyciąganie kolejnych inwestycji w otoczeniu lotniska itd.).

W przypadku obu tych etapów będzie można wyróżnić cztery rodzaje wpływu CPK na gospodarkę: bezpośredni i pośredni oraz indukowany i katalityczny. Dwa pierwsze są dosyć oczywiste. Wpływ bezpośredni wynika z działalności firm zatrudnionych podczas projektowania, budowy i funkcjonowania lotniska oraz węzła kolejowego (np. firm budowlanych, linii lotniczych, sklepów i restauracji). Natomiast wpływ pośredni generowany będzie w ramach łańcucha dostaw (producentów materiałów budowlanych, dostawców paliwa lotniczego, hurtowników zaopatrujących sklepy itd.).

Wpływ indukowany wytwarzany będzie przez zatrudnionych pracowników na lotnisku i w biznesach z nim powiązanych, którzy przeznaczają swój dochód na dobra i usługi w gospodarce. Z kolei wpływ katalityczny wynika z poprawy dostępności regionu dla pasażerów biznesowych, inwestorów i turystów. Zwiększenie atrakcyjności dla inwestorów pozwoli na budowę nowych łańcuchów dostaw o międzynarodowym zasięgu. To właśnie ten rodzaj wpływu, który jest widoczny na etapie funkcjonowania lotniska, stanowi największą część w oddziaływaniu lotnisk na gospodarkę w Europie (zarówno pod względem miejsc pracy, wpływu do budżetu oraz PKB). Oznacza to, że działanie portu lotniczego CPK będzie generowało dla gospodarki korzyści znacznie wykraczające poza bezpośrednie i pośrednie efekty działalności operacyjnej portu.

Przenosząc to na konkretne liczby, analitycy szacują, że dzięki projektowi CPK globalna (łączna) produkcja w Polsce wzrośnie o dodatkowych 450,2 mld zł, a wartość dodana brutto wzrośnie o dodatkowych 126,6 mld zł. Największa część wzrostu gospodarczego będzie wynikać z inwestycji kolejowych – 61 proc., a następnie z części lotniskowej – 22 proc. i inwestycji drogowych – 17 proc.

Wzrośnie też zatrudnienie. Przybędzie ok. 95,2 tys. nowy miejsc pracy, gdzie inwestycje kolejowe wygenerują ok. 57 tys. nowych miejsc pracy, inwestycje lotniskowe ok. 28,4 tys., natomiast inwestycje drogowe ok. 9,8 tys. To dobry prognostyk dla zainteresowanych zatrudnieniem przy nowo budowanej infrastrukturze.

Największym beneficjentem CPK będzie branża budowalna, do której trafi ponad 80 proc. inwestycji związanych z realizacją planu. Wzrost produkcji globalnej tej branży wyniesie ok. 162 mld zł. Dodatkowa wartość dodana brutto wygenerowana w budownictwie wyniesie 94 mld zł. W szczytowym momencie budowy wzrost zatrudnienia w tym sektorze wyniesie 72 tys. dodatkowych miejsc pracy.    

Co bardzo istotne, projekt CPK będzie pełnić rolę inwestycji napędzającej rozwój innowacji w Polsce, poprawiając siłę krajowej ekonomii oraz budując know-how, z którego korzyści będą czerpane przez kolejne lata.

Spółka CPK tworzy nowy system transportowy w Polsce, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W jego centrum wybudowany zostanie port lotniczy CPK oraz 12 tras kolejowych w całym kraju, w tym 10 tzw. szprych. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 2000 km nowych linii kolejowych. Inwestycje te umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.

 

Artykuł powstał we współpracy z Centralnym Portem Komunikacyjnym.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe