Zakaz spalinowych aut nielegalny? Niemiecki raport podważa unijne regulacje
Od 2035 roku w Unii Europejskiej ma obowiązywać zakaz stosowania silników spalinowych. Zmiany wprowadzane w ramach Europejskiego Zielonego Ładu miały na celu ochronę środowiska przed emisją dwutlenku węgla. Według najnowszego raportu, sporządzonego na zlecenie niemieckiego stowarzyszenia „UNITI”, okazuje się, że auta elektryczne nie są tak ekologiczne, jak się wydawało. Poza tym w raporcie zwrócono uwagę, że zakaz silników spalinowych narusza europejskie przepisy.
Opinia prawna sporządzona przez profesora Martina Kmenta (Instytut Prawa Ochrony Środowiska, Uniwersytet w Augsburgu) na potrzeby raportu dotyczy unijnych norm dotyczących ilość CO₂, jaką może emitować samochód zarejestrowany w Unii Europejskiej. Od 2012 r. wszystkie sprzedawane w Unii auta nie mogą przekroczyć emisji 120 g dwutlenku węgla na każdy przejechany kilometr, a od 2035 r. ma obowiązywać system zeroemisyjny.
Jak się mierzy emisję dwutlenku węgla?
W ekspertyzie zleconej przez stowarzyszenie „UNITI” – UNITI Bundesverband EnergieMittelstand e. V. (Federalne Stowarzyszenie Energetycznych MŚP) prof. Kment zwraca uwagę, że metodologia pomiarowa Unii Europejskiej ogranicza się tylko do kontroli ilości dwutlenku węgla wydobywającego się z samochodu rurą wydechową. Na tej podstawie oceniane jest, czy auto spełnia normy.
W rezultacie poziom emisji dwutlenku węgla w samochodach elektrycznych nie podlega kontroli, bo zgodnie z unijnym standardem pomiarowym nie emitują CO₂. Tymczasem – jak podkreśla prof. Kment – produkcja i eksploatacja aut elektrycznych wiąże się z uwalnianiem dwutlenku węgla do atmosfery. Dzieje się to na przykład w procesie produkcji samochodu i akumulatorów lub podczas zużycia energii elektrycznej (jeśli energia elektryczna, którą ładuje się baterię auta, pochodzi w większym stopniu z węgla i gazu).
Gdyby więc wziąć pod uwagę te czynniki, może się okazać, że samochody elektryczne nie są bardziej ekologiczne niż spalinowe – uważa profesor.
-
CZYTAJ TAKŻE: Polski ambasador z ważną funkcją w ONZ
Wątpliwości prawne: zakaz spalinowych aut nielegalny?
Według badacza skupienie się więc wyłącznie na spalinach jest sprzeczne z prawem europejskim, bo nie odzwierciedla rzeczywistej emisji dwutlenku węgla przez pojazd. Żeby stwierdzić, że samochód spełnia założone limity, pomiary powinny być bardziej realistyczne i kompleksowe.
W obecnej sytuacji nie można więc wykluczyć, że silniki spalinowe mogą być nawet bardziej przyjazne dla środowiska niż elektryczne – konkluduje prof. Kment.