Zakaz spalinowych aut nielegalny? Niemiecki raport podważa unijne regulacje

Zgodnie z obowiązującymi przepisami UE od 2035 r. nie będą mogły być rejestrowane żadne nowe silniki spalinowe benzynowe ani wysokoprężne. Nowy niemiecki raport podaje w wątpliwość legalność unijnych uregulowań tej sprawie – podaje „Bild”
zdjęcie ilustracyjne Zakaz spalinowych aut nielegalny? Niemiecki raport podważa unijne regulacje
zdjęcie ilustracyjne / Pixabay

Od 2035 roku w Unii Europejskiej ma obowiązywać zakaz stosowania silników spalinowych. Zmiany wprowadzane w ramach Europejskiego Zielonego Ładu miały na celu ochronę środowiska przed emisją dwutlenku węgla. Według najnowszego raportu, sporządzonego na zlecenie niemieckiego stowarzyszenia „UNITI”, okazuje się, że auta elektryczne nie są tak ekologiczne, jak się wydawało. Poza tym w raporcie zwrócono uwagę, że zakaz silników spalinowych narusza europejskie przepisy.

Opinia prawna sporządzona przez profesora Martina Kmenta (Instytut Prawa Ochrony Środowiska, Uniwersytet w Augsburgu) na potrzeby raportu dotyczy unijnych norm dotyczących ilość CO₂, jaką może emitować samochód zarejestrowany w Unii Europejskiej. Od 2012 r. wszystkie sprzedawane w Unii auta nie mogą przekroczyć emisji 120 g dwutlenku węgla na każdy przejechany kilometr, a od 2035 r. ma obowiązywać system zeroemisyjny.

Jak się mierzy emisję dwutlenku węgla?

W ekspertyzie zleconej przez stowarzyszenie „UNITI” – UNITI Bundesverband EnergieMittelstand e. V. (Federalne Stowarzyszenie Energetycznych MŚP) prof. Kment zwraca uwagę, że metodologia pomiarowa Unii Europejskiej ogranicza się tylko do kontroli ilości dwutlenku węgla wydobywającego się z samochodu rurą wydechową. Na tej podstawie oceniane jest, czy auto spełnia normy.

W rezultacie poziom emisji dwutlenku węgla w samochodach elektrycznych nie podlega kontroli, bo zgodnie z unijnym standardem pomiarowym nie emitują CO₂. Tymczasem – jak podkreśla prof. Kment – produkcja i eksploatacja aut elektrycznych wiąże się z uwalnianiem dwutlenku węgla do atmosfery. Dzieje się to na przykład w procesie produkcji samochodu i akumulatorów lub podczas zużycia energii elektrycznej (jeśli energia elektryczna, którą ładuje się baterię auta, pochodzi w większym stopniu z węgla i gazu).

Gdyby więc wziąć pod uwagę te czynniki, może się okazać, że samochody elektryczne nie są bardziej ekologiczne niż spalinowe – uważa profesor.

Wątpliwości prawne: zakaz spalinowych aut nielegalny?

Według badacza skupienie się więc wyłącznie na spalinach jest sprzeczne z prawem europejskim, bo nie odzwierciedla rzeczywistej emisji dwutlenku węgla przez pojazd. Żeby stwierdzić, że samochód spełnia założone limity, pomiary powinny być bardziej realistyczne i kompleksowe. 

W obecnej sytuacji nie można więc wykluczyć, że silniki spalinowe mogą być nawet bardziej przyjazne dla środowiska niż elektryczne – konkluduje prof. Kment.


 

POLECANE
On chce być prezydentem tylko niektórych Polaków tylko u nas
On chce być prezydentem tylko niektórych Polaków

Dziś Rafał Trzaskowski był obecny na debacie TVP, ale nie zapominajmy, że w ostatni piątek zbojkotował debatę w TV Republika. O czym to świadczy?

Papież Leon XIV odwrócił się od tęczowej flagi. To nagranie obiega świat z ostatniej chwili
Papież Leon XIV odwrócił się od tęczowej flagi. To nagranie obiega świat

- Papież Leon XIV patrzy na tęczową flagę zła — i całkowicie ją ignoruje, patrząc w inną stronę. To może być jeden z najbardziej uznanych papieży w historii - pisze najpopularniejszych profili katolickich na platformie "X" publikując nagranie z nowym papieżem Leonem XIV.

Nawrocki kontra Trzaskowski w debacie TVP. Padły mocne słowa z ostatniej chwili
Nawrocki kontra Trzaskowski w debacie TVP. Padły mocne słowa

Karol Nawrocki nie przebierał w słowach odnosząc się do kwestii reprywatyzacji w Warszawie. – Jest pan skuteczniejszy niż mafia reprywatyzacyjna – mówił do Rafała Trzaskowskiego.

Stanowski uderzył w Wysocką-Schnepf podczas debaty TVP z ostatniej chwili
Stanowski uderzył w Wysocką-Schnepf podczas debaty TVP

Od godz. 20 w TVP trwa debata prezydencka z Dorotą Wysocką-Schnepf jako prowadzącą, którą ostro skrytykował Krzysztof Stanowski.

Karol Nawrocki wygrywa w obu turach. Nowy sondaż AtlasIntel z ostatniej chwili
Karol Nawrocki wygrywa w obu turach. Nowy sondaż AtlasIntel

Karol Nawrocki z wynikiem 28,6% wygrałby pierwszą turę wyborów prezydenckich. Co więcej, wygrałby także drugą turę – wynika z sondażu AtlasIntel.

Debata prezydencka TVP. Ostatnie starcie przed wyborami z ostatniej chwili
Debata prezydencka TVP. Ostatnie starcie przed wyborami

W poniedziałek o godz. 20 rozpoczęła się debata prezydencka na antenie TVP w likwidacji. Biorą w niej udział wszyscy kandydaci.

Anonimowy Sędzia: Sędzia Iustitii łamie konstytucję wypowiadając się z pogardą nt. jednego z kandydatów w wyborach tylko u nas
Anonimowy Sędzia: Sędzia Iustitii łamie konstytucję wypowiadając się z pogardą nt. jednego z kandydatów w wyborach

Trochę się już przyzwyczailiśmy do polityków w togach, którzy angażują się w spór polityczny. Spotykają się z politykami towarzysko. Do tej pory jednak nikt w tak jawny sposób nie wypowiedział się w trakcie kampanii wyborczej wskazując dezaprobatę wobec jednego z kandydatów.

Świnoujście zagrożeniem dla Hamburga? Niemcy krytykują polską inwestycję z ostatniej chwili
Świnoujście zagrożeniem dla Hamburga? Niemcy krytykują polską inwestycję

''Ostsee Zeitung'' pisze, że terminal kontenerowy w Świnoujściu jest nieopłacalny i szkodzi ekosystemowi. Wcześniej organizacja "Lebensraum Vorpommern" pozwała Polskę.

Morderstwo na kampusie UW. Są nowe informacje Wiadomości
Morderstwo na kampusie UW. Są nowe informacje

Jak podaje Prokuratura Okręgowa w Warszawie, sekcja zwłok zamordowanej kobiety na Uniwersytecie Warszawskim trwała siedem godzin.

Zamieszanie z losowaniem przed debatą w TVP. Stanowski zdradził kulisy z ostatniej chwili
Zamieszanie z losowaniem przed debatą w TVP. Stanowski zdradził kulisy

W poniedziałek odbędzie się ostatnia przed I turą debata prezydencka. Burzę w sieci wywołało losowanie kolejności wypowiedzi. Krzysztof Stanowski zabrał głos w tej sprawie.

REKLAMA

Zakaz spalinowych aut nielegalny? Niemiecki raport podważa unijne regulacje

Zgodnie z obowiązującymi przepisami UE od 2035 r. nie będą mogły być rejestrowane żadne nowe silniki spalinowe benzynowe ani wysokoprężne. Nowy niemiecki raport podaje w wątpliwość legalność unijnych uregulowań tej sprawie – podaje „Bild”
zdjęcie ilustracyjne Zakaz spalinowych aut nielegalny? Niemiecki raport podważa unijne regulacje
zdjęcie ilustracyjne / Pixabay

Od 2035 roku w Unii Europejskiej ma obowiązywać zakaz stosowania silników spalinowych. Zmiany wprowadzane w ramach Europejskiego Zielonego Ładu miały na celu ochronę środowiska przed emisją dwutlenku węgla. Według najnowszego raportu, sporządzonego na zlecenie niemieckiego stowarzyszenia „UNITI”, okazuje się, że auta elektryczne nie są tak ekologiczne, jak się wydawało. Poza tym w raporcie zwrócono uwagę, że zakaz silników spalinowych narusza europejskie przepisy.

Opinia prawna sporządzona przez profesora Martina Kmenta (Instytut Prawa Ochrony Środowiska, Uniwersytet w Augsburgu) na potrzeby raportu dotyczy unijnych norm dotyczących ilość CO₂, jaką może emitować samochód zarejestrowany w Unii Europejskiej. Od 2012 r. wszystkie sprzedawane w Unii auta nie mogą przekroczyć emisji 120 g dwutlenku węgla na każdy przejechany kilometr, a od 2035 r. ma obowiązywać system zeroemisyjny.

Jak się mierzy emisję dwutlenku węgla?

W ekspertyzie zleconej przez stowarzyszenie „UNITI” – UNITI Bundesverband EnergieMittelstand e. V. (Federalne Stowarzyszenie Energetycznych MŚP) prof. Kment zwraca uwagę, że metodologia pomiarowa Unii Europejskiej ogranicza się tylko do kontroli ilości dwutlenku węgla wydobywającego się z samochodu rurą wydechową. Na tej podstawie oceniane jest, czy auto spełnia normy.

W rezultacie poziom emisji dwutlenku węgla w samochodach elektrycznych nie podlega kontroli, bo zgodnie z unijnym standardem pomiarowym nie emitują CO₂. Tymczasem – jak podkreśla prof. Kment – produkcja i eksploatacja aut elektrycznych wiąże się z uwalnianiem dwutlenku węgla do atmosfery. Dzieje się to na przykład w procesie produkcji samochodu i akumulatorów lub podczas zużycia energii elektrycznej (jeśli energia elektryczna, którą ładuje się baterię auta, pochodzi w większym stopniu z węgla i gazu).

Gdyby więc wziąć pod uwagę te czynniki, może się okazać, że samochody elektryczne nie są bardziej ekologiczne niż spalinowe – uważa profesor.

Wątpliwości prawne: zakaz spalinowych aut nielegalny?

Według badacza skupienie się więc wyłącznie na spalinach jest sprzeczne z prawem europejskim, bo nie odzwierciedla rzeczywistej emisji dwutlenku węgla przez pojazd. Żeby stwierdzić, że samochód spełnia założone limity, pomiary powinny być bardziej realistyczne i kompleksowe. 

W obecnej sytuacji nie można więc wykluczyć, że silniki spalinowe mogą być nawet bardziej przyjazne dla środowiska niż elektryczne – konkluduje prof. Kment.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe