Zakaz spalinowych aut nielegalny? Niemiecki raport podważa unijne regulacje

Zgodnie z obowiązującymi przepisami UE od 2035 r. nie będą mogły być rejestrowane żadne nowe silniki spalinowe benzynowe ani wysokoprężne. Nowy niemiecki raport podaje w wątpliwość legalność unijnych uregulowań tej sprawie – podaje „Bild”
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjne / Pixabay

Od 2035 roku w Unii Europejskiej ma obowiązywać zakaz stosowania silników spalinowych. Zmiany wprowadzane w ramach Europejskiego Zielonego Ładu miały na celu ochronę środowiska przed emisją dwutlenku węgla. Według najnowszego raportu, sporządzonego na zlecenie niemieckiego stowarzyszenia „UNITI”, okazuje się, że auta elektryczne nie są tak ekologiczne, jak się wydawało. Poza tym w raporcie zwrócono uwagę, że zakaz silników spalinowych narusza europejskie przepisy.

Opinia prawna sporządzona przez profesora Martina Kmenta (Instytut Prawa Ochrony Środowiska, Uniwersytet w Augsburgu) na potrzeby raportu dotyczy unijnych norm dotyczących ilość CO₂, jaką może emitować samochód zarejestrowany w Unii Europejskiej. Od 2012 r. wszystkie sprzedawane w Unii auta nie mogą przekroczyć emisji 120 g dwutlenku węgla na każdy przejechany kilometr, a od 2035 r. ma obowiązywać system zeroemisyjny.

Jak się mierzy emisję dwutlenku węgla?

W ekspertyzie zleconej przez stowarzyszenie „UNITI” – UNITI Bundesverband EnergieMittelstand e. V. (Federalne Stowarzyszenie Energetycznych MŚP) prof. Kment zwraca uwagę, że metodologia pomiarowa Unii Europejskiej ogranicza się tylko do kontroli ilości dwutlenku węgla wydobywającego się z samochodu rurą wydechową. Na tej podstawie oceniane jest, czy auto spełnia normy.

W rezultacie poziom emisji dwutlenku węgla w samochodach elektrycznych nie podlega kontroli, bo zgodnie z unijnym standardem pomiarowym nie emitują CO₂. Tymczasem – jak podkreśla prof. Kment – produkcja i eksploatacja aut elektrycznych wiąże się z uwalnianiem dwutlenku węgla do atmosfery. Dzieje się to na przykład w procesie produkcji samochodu i akumulatorów lub podczas zużycia energii elektrycznej (jeśli energia elektryczna, którą ładuje się baterię auta, pochodzi w większym stopniu z węgla i gazu).

Gdyby więc wziąć pod uwagę te czynniki, może się okazać, że samochody elektryczne nie są bardziej ekologiczne niż spalinowe – uważa profesor.

Wątpliwości prawne: zakaz spalinowych aut nielegalny?

Według badacza skupienie się więc wyłącznie na spalinach jest sprzeczne z prawem europejskim, bo nie odzwierciedla rzeczywistej emisji dwutlenku węgla przez pojazd. Żeby stwierdzić, że samochód spełnia założone limity, pomiary powinny być bardziej realistyczne i kompleksowe. 

W obecnej sytuacji nie można więc wykluczyć, że silniki spalinowe mogą być nawet bardziej przyjazne dla środowiska niż elektryczne – konkluduje prof. Kment.


 

POLECANE
Lewandowski nie pojawił się na boisku. Hiszpańskie media ujawniają powód Wiadomości
Lewandowski nie pojawił się na boisku. Hiszpańskie media ujawniają powód

Sobotni mecz FC Barcelony z Osasuną zakończył się zwycięstwem gospodarzy 2:0, ale dla polskich kibiców nie był to wieczór idealny. Robert Lewandowski całe spotkanie obejrzał z ławki rezerwowych, a po meczu pojawiły się niepokojące doniesienia dotyczące jego zdrowia.

Zignorowały zakaz i wpadły pod choinkę. Niebezpieczne zdarzenie w Gdańsku Wiadomości
Zignorowały zakaz i wpadły pod choinkę. Niebezpieczne zdarzenie w Gdańsku

Chwila nieuwagi i chęć zrobienia efektownego zdjęcia mogły skończyć się bardzo poważnie. Przy świątecznej choince na Długim Targu w Gdańsku doszło do zdarzenia, które postawiło na nogi służby miejskie i stało się ostrzeżeniem dla innych odwiedzających centrum miasta.

Prevc znów najlepszy. Polacy poza czołówką w Klingenthal z ostatniej chwili
Prevc znów najlepszy. Polacy poza czołówką w Klingenthal

Piotr Żyła zajął 20. miejsce, Paweł Wąsek był 21., a Dawid Kubacki - 28. w niedzielnym konkursie Pucharu Świata w skokach narciarskich w niemieckim Klingenthal. Wygrał Słoweniec Domen Prevc. Na podium stanęli też Japończycy Ren Nikaido i Ryoyu Kobayashi.

Pałac Buckingham. Nowe doniesienia ws. księżnej Kate Wiadomości
Pałac Buckingham. Nowe doniesienia ws. księżnej Kate

13 grudnia księżna Kate odwiedziła wyjątkowe miejsce pamięci – Ever After Garden. Ogród ten powstał, aby upamiętnić osoby, które zmarły na raka, a jednocześnie zbiera środki na rzecz organizacji The Royal Marsden Cancer Charity.

GIS wydał ostrzeżenie. Chodzi o popularny produkt dla dzieci Wiadomości
GIS wydał ostrzeżenie. Chodzi o popularny produkt dla dzieci

Główny Inspektorat Sanitarny wydał ostrzeżenie dotyczące dwóch partii mleka modyfikowanego dla niemowląt ze względu na wykrycie obecności mikroorganizmu na jednej z linii produkcyjnych w zakładzie. Zaznaczył, że nie należy spożywać produktów z dwóch wskazanych w komunikacie partii.

Niebezpieczna interwencja w Radomiu. 26-latka z nożem Wiadomości
Niebezpieczna interwencja w Radomiu. 26-latka z nożem

W sobotę wieczorem w Radomiu doszło do niebezpiecznej interwencji, podczas której policjanci próbowali obezwładnić kobietę chodzącą po mieście z nożem. Zgłoszenie wpłynęło około godz. 21.00. Po przyjeździe na miejsce funkcjonariusze zlokalizowali 26-letnią kobietę w okolicy ul. Słowackiego.

Nagły zwrot Ukrainy ws. NATO. Trwają rozmowy w Berlinie z ostatniej chwili
Nagły zwrot Ukrainy ws. NATO. Trwają rozmowy w Berlinie

Wołodymyr Zełenski poinformował, że Ukraina jest gotowa odstąpić od aspiracji członkostwa w NATO, jeśli otrzyma realne i prawnie wiążące gwarancje bezpieczeństwa od Zachodu. To element kompromisu mającego doprowadzić do zakończenia wojny z Rosją.

Świąteczne ceny w górach szokują Wiadomości
Świąteczne ceny w górach szokują

Z porównania przygotowanego przez Telewizję wPolsce24 wynika, że ceny ceny noclegów w polskich kurortach górskich poszły gwałtownie w górę. Procentowo koszt pobytu w okresie świąteczno-noworocznym w Zakopanem i Szczyrku zdrożał bardziej niż w Livigno.

Ryzykowny spacer po Morskim Oku. Wśród turystów były dzieci Wiadomości
Ryzykowny spacer po Morskim Oku. Wśród turystów były dzieci

W sieci znów zawrzało po opublikowaniu nagrania z Tatr. Na profilu „tatry_official” na Instagramie pokazano turystów spacerujących po zamarzniętym Morskim Oku. Największe poruszenie wywołał fakt, że na lodzie znajdowały się także małe dzieci.

Zrobiliśmy to co do nas należało. O Solidarności w Muzeum Pamięć i Tożsamość w Toruniu z ostatniej chwili
"Zrobiliśmy to co do nas należało". O Solidarności w Muzeum Pamięć i Tożsamość w Toruniu

„Od protestu do wolności – Toruń w historii Solidarności” – wernisaż wystawy o bohaterach opozycji antykomunistycznej na Pomorzu i Kujawach odbył się w rocznicę wprowadzenia stanu wojennego 13 grudnia w Muzeum Pamięć i Tożsamość im. św. Jana Pawła II w Toruniu. Fundację Promocji Solidarności podczas wydarzenia reprezentował dr Adam Chmielecki.

REKLAMA

Zakaz spalinowych aut nielegalny? Niemiecki raport podważa unijne regulacje

Zgodnie z obowiązującymi przepisami UE od 2035 r. nie będą mogły być rejestrowane żadne nowe silniki spalinowe benzynowe ani wysokoprężne. Nowy niemiecki raport podaje w wątpliwość legalność unijnych uregulowań tej sprawie – podaje „Bild”
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjne / Pixabay

Od 2035 roku w Unii Europejskiej ma obowiązywać zakaz stosowania silników spalinowych. Zmiany wprowadzane w ramach Europejskiego Zielonego Ładu miały na celu ochronę środowiska przed emisją dwutlenku węgla. Według najnowszego raportu, sporządzonego na zlecenie niemieckiego stowarzyszenia „UNITI”, okazuje się, że auta elektryczne nie są tak ekologiczne, jak się wydawało. Poza tym w raporcie zwrócono uwagę, że zakaz silników spalinowych narusza europejskie przepisy.

Opinia prawna sporządzona przez profesora Martina Kmenta (Instytut Prawa Ochrony Środowiska, Uniwersytet w Augsburgu) na potrzeby raportu dotyczy unijnych norm dotyczących ilość CO₂, jaką może emitować samochód zarejestrowany w Unii Europejskiej. Od 2012 r. wszystkie sprzedawane w Unii auta nie mogą przekroczyć emisji 120 g dwutlenku węgla na każdy przejechany kilometr, a od 2035 r. ma obowiązywać system zeroemisyjny.

Jak się mierzy emisję dwutlenku węgla?

W ekspertyzie zleconej przez stowarzyszenie „UNITI” – UNITI Bundesverband EnergieMittelstand e. V. (Federalne Stowarzyszenie Energetycznych MŚP) prof. Kment zwraca uwagę, że metodologia pomiarowa Unii Europejskiej ogranicza się tylko do kontroli ilości dwutlenku węgla wydobywającego się z samochodu rurą wydechową. Na tej podstawie oceniane jest, czy auto spełnia normy.

W rezultacie poziom emisji dwutlenku węgla w samochodach elektrycznych nie podlega kontroli, bo zgodnie z unijnym standardem pomiarowym nie emitują CO₂. Tymczasem – jak podkreśla prof. Kment – produkcja i eksploatacja aut elektrycznych wiąże się z uwalnianiem dwutlenku węgla do atmosfery. Dzieje się to na przykład w procesie produkcji samochodu i akumulatorów lub podczas zużycia energii elektrycznej (jeśli energia elektryczna, którą ładuje się baterię auta, pochodzi w większym stopniu z węgla i gazu).

Gdyby więc wziąć pod uwagę te czynniki, może się okazać, że samochody elektryczne nie są bardziej ekologiczne niż spalinowe – uważa profesor.

Wątpliwości prawne: zakaz spalinowych aut nielegalny?

Według badacza skupienie się więc wyłącznie na spalinach jest sprzeczne z prawem europejskim, bo nie odzwierciedla rzeczywistej emisji dwutlenku węgla przez pojazd. Żeby stwierdzić, że samochód spełnia założone limity, pomiary powinny być bardziej realistyczne i kompleksowe. 

W obecnej sytuacji nie można więc wykluczyć, że silniki spalinowe mogą być nawet bardziej przyjazne dla środowiska niż elektryczne – konkluduje prof. Kment.



 

Polecane