Zakaz spalinowych aut nielegalny? Niemiecki raport podważa unijne regulacje

Zgodnie z obowiązującymi przepisami UE od 2035 r. nie będą mogły być rejestrowane żadne nowe silniki spalinowe benzynowe ani wysokoprężne. Nowy niemiecki raport podaje w wątpliwość legalność unijnych uregulowań tej sprawie – podaje „Bild”
zdjęcie ilustracyjne Zakaz spalinowych aut nielegalny? Niemiecki raport podważa unijne regulacje
zdjęcie ilustracyjne / Pixabay

Od 2035 roku w Unii Europejskiej ma obowiązywać zakaz stosowania silników spalinowych. Zmiany wprowadzane w ramach Europejskiego Zielonego Ładu miały na celu ochronę środowiska przed emisją dwutlenku węgla. Według najnowszego raportu, sporządzonego na zlecenie niemieckiego stowarzyszenia „UNITI”, okazuje się, że auta elektryczne nie są tak ekologiczne, jak się wydawało. Poza tym w raporcie zwrócono uwagę, że zakaz silników spalinowych narusza europejskie przepisy.

Opinia prawna sporządzona przez profesora Martina Kmenta (Instytut Prawa Ochrony Środowiska, Uniwersytet w Augsburgu) na potrzeby raportu dotyczy unijnych norm dotyczących ilość CO₂, jaką może emitować samochód zarejestrowany w Unii Europejskiej. Od 2012 r. wszystkie sprzedawane w Unii auta nie mogą przekroczyć emisji 120 g dwutlenku węgla na każdy przejechany kilometr, a od 2035 r. ma obowiązywać system zeroemisyjny.

Jak się mierzy emisję dwutlenku węgla?

W ekspertyzie zleconej przez stowarzyszenie „UNITI” – UNITI Bundesverband EnergieMittelstand e. V. (Federalne Stowarzyszenie Energetycznych MŚP) prof. Kment zwraca uwagę, że metodologia pomiarowa Unii Europejskiej ogranicza się tylko do kontroli ilości dwutlenku węgla wydobywającego się z samochodu rurą wydechową. Na tej podstawie oceniane jest, czy auto spełnia normy.

W rezultacie poziom emisji dwutlenku węgla w samochodach elektrycznych nie podlega kontroli, bo zgodnie z unijnym standardem pomiarowym nie emitują CO₂. Tymczasem – jak podkreśla prof. Kment – produkcja i eksploatacja aut elektrycznych wiąże się z uwalnianiem dwutlenku węgla do atmosfery. Dzieje się to na przykład w procesie produkcji samochodu i akumulatorów lub podczas zużycia energii elektrycznej (jeśli energia elektryczna, którą ładuje się baterię auta, pochodzi w większym stopniu z węgla i gazu).

Gdyby więc wziąć pod uwagę te czynniki, może się okazać, że samochody elektryczne nie są bardziej ekologiczne niż spalinowe – uważa profesor.

Wątpliwości prawne: zakaz spalinowych aut nielegalny?

Według badacza skupienie się więc wyłącznie na spalinach jest sprzeczne z prawem europejskim, bo nie odzwierciedla rzeczywistej emisji dwutlenku węgla przez pojazd. Żeby stwierdzić, że samochód spełnia założone limity, pomiary powinny być bardziej realistyczne i kompleksowe. 

W obecnej sytuacji nie można więc wykluczyć, że silniki spalinowe mogą być nawet bardziej przyjazne dla środowiska niż elektryczne – konkluduje prof. Kment.


 

POLECANE
Król Karol III przerwał milczenie. Pałac Buckingham wydał komunikat Wiadomości
Król Karol III przerwał milczenie. Pałac Buckingham wydał komunikat

Nowe informacje ws. zdrowia króla Karola III. Monarcha sam zabrał głos, ujawniając, jakie ma przemyślenia dotyczące choroby.

Nawrocki liderem pierwszej tury? Ekspert tego nie wyklucza pilne
Nawrocki liderem pierwszej tury? Ekspert tego nie wyklucza

Socjolog z UW prof. Jacek Raciborski w komentarzu dla portalu Onet wyraził opinię, że nie byłoby nic szokującego w tym, gdyby to jednak Karol Nawrocki wygrał pierwszą rundę wyborów prezydenckich.

Podlaskie bony turystyczne biją rekordy zainteresowania. Pula rozeszła się błyskawicznie Wiadomości
Podlaskie bony turystyczne biją rekordy zainteresowania. Pula rozeszła się błyskawicznie

Jak się okazało, program mający na celu wspieranie turystyki w województwie podlaskim wzbudził tak ogromne zainteresowanie, że zdecydowanie przekroczył oczekiwania organizatorów oraz możliwości techniczne systemu generowania bonów. W ciągu doby po uruchomieniu na stronie zarejestrowano 16,5 mln odsłon.

Norweski multimilioner zginął w wypadku na Mazowszu. Jego jaguar roztrzaskał się o drzewo z ostatniej chwili
Norweski multimilioner zginął w wypadku na Mazowszu. Jego jaguar roztrzaskał się o drzewo

W wypadku samochodowym w miejscowości Tabor pod Otwockiem zginął norweski multimilioner. Jego samochód marki Jaguar uderzył w drzewo. Hakon Vigner Lindal Olaisen był współwłaścicielem firmy Nova Sea. 

Kryzys niemieckiego przemysłu drzewnego tylko u nas
Kryzys niemieckiego przemysłu drzewnego

Ostatnia inwentaryzacja niemieckich lasów miała miejsce w 2022 roku. Krótko po tym w powstał raport o stanie lasów z 2023 roku. Dane zawarte w tych dwóch analizach wskazują, że Niemcy mają obecnie około 11,5 miliona hektarów lasów, co odpowiada około 32% całkowitej powierzchni tego kraju.

Wystartowały nowe zasady rejestracji do specjalistów NFZ. Mają skrócić kolejki Wiadomości
Wystartowały nowe zasady rejestracji do specjalistów NFZ. Mają skrócić kolejki

Od 1 maja NFZ zmienia zasady monitorowania kolejek do specjalistów. Od tego dnia poradnie neurologii i urologii, które realizują świadczenia z pieniędzy publicznych, muszą prowadzić harmonogramy dostępnych terminów wizyt. Od 15 maja dołączą do nich także poradnie nefrologii i okulistyki.

Trump odwiedzi Polskę? Jest możliwy termin gorące
Trump odwiedzi Polskę? Jest możliwy termin

Jak poinformował w piątek szef prezydenckiego Biura Polityki Międzynarodowej Wojciech Kolarski, do wizyty prezydenta USA Donalda Trumpa w Polsce może dojść przed szczytem NATO w Hadze. Szczyt NATO zaplanowany jest na 24–25 czerwca.

16-latka z Mławy została zamordowana. Podejrzany zatrzymany w Grecji z ostatniej chwili
16-latka z Mławy została zamordowana. Podejrzany zatrzymany w Grecji

Policja wytypowała podejrzanego o zamordowanie 16-latki z Mławy. Jest nim 17-latek, którego zatrzymano w Grecji. Ma trafić do Polski w ciągu najbliższych tygodni i usłyszeć zarzut zabójstwa ze szczególnym okrucieństwem.

AFD uznana za organizację ekstremistyczną. Wstęp do inwigilacji? polityka
AFD uznana za organizację ekstremistyczną. Wstęp do inwigilacji?

Niemiecki kontrwywiad (BfV) zaklasyfikował w piątek partię Alternatywa dla Niemiec (AfD) jako organizację ekstremistyczną, która zagraża demokracji.

Uwaga na radziecki statek kosmiczny. Wkrótce spadnie na ziemię półtonowy obiekt z ostatniej chwili
Uwaga na radziecki statek kosmiczny. Wkrótce spadnie na ziemię półtonowy obiekt

Radziecki statek kosmiczny Kosmos 482, który w latach 70. miał wylądować na Wenus, wkrótce spadnie w niekontrolowany sposób na Ziemię – podała w piątek agencja AP. Naukowcy szacują, że ważąca pół tony sonda wejdzie w atmosferę ziemską ok. 10 maja.

REKLAMA

Zakaz spalinowych aut nielegalny? Niemiecki raport podważa unijne regulacje

Zgodnie z obowiązującymi przepisami UE od 2035 r. nie będą mogły być rejestrowane żadne nowe silniki spalinowe benzynowe ani wysokoprężne. Nowy niemiecki raport podaje w wątpliwość legalność unijnych uregulowań tej sprawie – podaje „Bild”
zdjęcie ilustracyjne Zakaz spalinowych aut nielegalny? Niemiecki raport podważa unijne regulacje
zdjęcie ilustracyjne / Pixabay

Od 2035 roku w Unii Europejskiej ma obowiązywać zakaz stosowania silników spalinowych. Zmiany wprowadzane w ramach Europejskiego Zielonego Ładu miały na celu ochronę środowiska przed emisją dwutlenku węgla. Według najnowszego raportu, sporządzonego na zlecenie niemieckiego stowarzyszenia „UNITI”, okazuje się, że auta elektryczne nie są tak ekologiczne, jak się wydawało. Poza tym w raporcie zwrócono uwagę, że zakaz silników spalinowych narusza europejskie przepisy.

Opinia prawna sporządzona przez profesora Martina Kmenta (Instytut Prawa Ochrony Środowiska, Uniwersytet w Augsburgu) na potrzeby raportu dotyczy unijnych norm dotyczących ilość CO₂, jaką może emitować samochód zarejestrowany w Unii Europejskiej. Od 2012 r. wszystkie sprzedawane w Unii auta nie mogą przekroczyć emisji 120 g dwutlenku węgla na każdy przejechany kilometr, a od 2035 r. ma obowiązywać system zeroemisyjny.

Jak się mierzy emisję dwutlenku węgla?

W ekspertyzie zleconej przez stowarzyszenie „UNITI” – UNITI Bundesverband EnergieMittelstand e. V. (Federalne Stowarzyszenie Energetycznych MŚP) prof. Kment zwraca uwagę, że metodologia pomiarowa Unii Europejskiej ogranicza się tylko do kontroli ilości dwutlenku węgla wydobywającego się z samochodu rurą wydechową. Na tej podstawie oceniane jest, czy auto spełnia normy.

W rezultacie poziom emisji dwutlenku węgla w samochodach elektrycznych nie podlega kontroli, bo zgodnie z unijnym standardem pomiarowym nie emitują CO₂. Tymczasem – jak podkreśla prof. Kment – produkcja i eksploatacja aut elektrycznych wiąże się z uwalnianiem dwutlenku węgla do atmosfery. Dzieje się to na przykład w procesie produkcji samochodu i akumulatorów lub podczas zużycia energii elektrycznej (jeśli energia elektryczna, którą ładuje się baterię auta, pochodzi w większym stopniu z węgla i gazu).

Gdyby więc wziąć pod uwagę te czynniki, może się okazać, że samochody elektryczne nie są bardziej ekologiczne niż spalinowe – uważa profesor.

Wątpliwości prawne: zakaz spalinowych aut nielegalny?

Według badacza skupienie się więc wyłącznie na spalinach jest sprzeczne z prawem europejskim, bo nie odzwierciedla rzeczywistej emisji dwutlenku węgla przez pojazd. Żeby stwierdzić, że samochód spełnia założone limity, pomiary powinny być bardziej realistyczne i kompleksowe. 

W obecnej sytuacji nie można więc wykluczyć, że silniki spalinowe mogą być nawet bardziej przyjazne dla środowiska niż elektryczne – konkluduje prof. Kment.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe