Zakaz spalinowych aut nielegalny? Niemiecki raport podważa unijne regulacje

Zgodnie z obowiązującymi przepisami UE od 2035 r. nie będą mogły być rejestrowane żadne nowe silniki spalinowe benzynowe ani wysokoprężne. Nowy niemiecki raport podaje w wątpliwość legalność unijnych uregulowań tej sprawie – podaje „Bild”
zdjęcie ilustracyjne Zakaz spalinowych aut nielegalny? Niemiecki raport podważa unijne regulacje
zdjęcie ilustracyjne / Pixabay

Od 2035 roku w Unii Europejskiej ma obowiązywać zakaz stosowania silników spalinowych. Zmiany wprowadzane w ramach Europejskiego Zielonego Ładu miały na celu ochronę środowiska przed emisją dwutlenku węgla. Według najnowszego raportu, sporządzonego na zlecenie niemieckiego stowarzyszenia „UNITI”, okazuje się, że auta elektryczne nie są tak ekologiczne, jak się wydawało. Poza tym w raporcie zwrócono uwagę, że zakaz silników spalinowych narusza europejskie przepisy.

Opinia prawna sporządzona przez profesora Martina Kmenta (Instytut Prawa Ochrony Środowiska, Uniwersytet w Augsburgu) na potrzeby raportu dotyczy unijnych norm dotyczących ilość CO₂, jaką może emitować samochód zarejestrowany w Unii Europejskiej. Od 2012 r. wszystkie sprzedawane w Unii auta nie mogą przekroczyć emisji 120 g dwutlenku węgla na każdy przejechany kilometr, a od 2035 r. ma obowiązywać system zeroemisyjny.

Jak się mierzy emisję dwutlenku węgla?

W ekspertyzie zleconej przez stowarzyszenie „UNITI” – UNITI Bundesverband EnergieMittelstand e. V. (Federalne Stowarzyszenie Energetycznych MŚP) prof. Kment zwraca uwagę, że metodologia pomiarowa Unii Europejskiej ogranicza się tylko do kontroli ilości dwutlenku węgla wydobywającego się z samochodu rurą wydechową. Na tej podstawie oceniane jest, czy auto spełnia normy.

W rezultacie poziom emisji dwutlenku węgla w samochodach elektrycznych nie podlega kontroli, bo zgodnie z unijnym standardem pomiarowym nie emitują CO₂. Tymczasem – jak podkreśla prof. Kment – produkcja i eksploatacja aut elektrycznych wiąże się z uwalnianiem dwutlenku węgla do atmosfery. Dzieje się to na przykład w procesie produkcji samochodu i akumulatorów lub podczas zużycia energii elektrycznej (jeśli energia elektryczna, którą ładuje się baterię auta, pochodzi w większym stopniu z węgla i gazu).

Gdyby więc wziąć pod uwagę te czynniki, może się okazać, że samochody elektryczne nie są bardziej ekologiczne niż spalinowe – uważa profesor.

Wątpliwości prawne: zakaz spalinowych aut nielegalny?

Według badacza skupienie się więc wyłącznie na spalinach jest sprzeczne z prawem europejskim, bo nie odzwierciedla rzeczywistej emisji dwutlenku węgla przez pojazd. Żeby stwierdzić, że samochód spełnia założone limity, pomiary powinny być bardziej realistyczne i kompleksowe. 

W obecnej sytuacji nie można więc wykluczyć, że silniki spalinowe mogą być nawet bardziej przyjazne dla środowiska niż elektryczne – konkluduje prof. Kment.


 

POLECANE
PKW obcięła subwencje dla PiS. Mariusz Błaszczak: Decyzja motywowana politycznie polityka
PKW obcięła subwencje dla PiS. Mariusz Błaszczak: Decyzja motywowana politycznie

W środę poseł Mariusz Błaszczak był gościem Programu Pierwszego Polskiego Radia, gdzie odniósł się m.in. do decyzji PKW ws. cofnięcia subwencji Prawu i Sprawiedliwości. Również dzisiaj Sąd Najwyższy rozpatrzy odwołanie PiS w tej sprawie.

Wrzosek atakuje Bodnara: Lepszym ministrem byłby Giertych. Jest odpowiedź z ostatniej chwili
Wrzosek atakuje Bodnara: "Lepszym ministrem byłby Giertych". Jest odpowiedź

W rozmowie na antenie TVP prokurator Ewa Wrzosek ostro skrytykowała poczynania ministra sprawiedliwości Adama Bodnara. Stwierdziła również, że lepszym ministrem sprawiedliwości byłby Roman Giertych.

Bodnar: Nie ma szansy na kompromis ws. Trybunału Konstytucyjnego z ostatniej chwili
Bodnar: Nie ma szansy na kompromis ws. Trybunału Konstytucyjnego

Minister sprawiedliwości i Prokurator Generalny przyznał w Polsat News, że jego zdaniem nie ma jakiekolwiek szansy na kompromis z nowym prezesem TK Bogdanem Święczkowskim ws. Trybunału Konstytucyjnego. Podkreślił, że nie ma do niego zaufania.

Zaskakujące doniesienia z Pałacu Buckingham. Chce tworzyć wspomnienia z Kate z ostatniej chwili
Zaskakujące doniesienia z Pałacu Buckingham. "Chce tworzyć wspomnienia z Kate"

Od czasu, kiedy świat obiegły informacje, że księżna Kate, żona brytyjskiego następcy tronu księcia Williama, zmaga się z rakiem, oczy całego świata skierowane są na Pałac Buckingham.

Potężny wzrost handlu ludźmi po epidemii koronawirusa Wiadomości
Potężny wzrost handlu ludźmi po epidemii koronawirusa

Handel ludźmi wzrósł z powodu konfliktów, klęsk żywiołowych wywołanych zmianami klimatu i globalnych kryzysów - wynika z opublikowanego w środę raportu ONZ. W 2022 r. - ostatnim, dla którego dostępne są globalne dane - liczba ofiar wzrosła o 25 proc. wobec poziomu przed epidemią Covid-19.

Niespokojnie na granicy. Straż Graniczna wydała komunikat pilne
Niespokojnie na granicy. Straż Graniczna wydała komunikat

Straż Graniczna regularnie publikuje raporty dotyczące wydarzeń na granicy polsko-białoruskiej.

Bruksela wstrzymuje Polsce miliardy z KPO z ostatniej chwili
Bruksela wstrzymuje Polsce miliardy z KPO

Jak donosi radio RMF FM, Polska na ten moment nie przekonała brukselskich urzędników ws. rozwiązań proponowanych przy oskładkowaniu tzw. umów śmieciowych. W związku z powyższym 7 mld euro, które miały trafić do Warszawy z KPO, nie zostaną na ten moment wypłacone.

Pekin obawia się USA? Xi Jinping: Nie będzie zwycięzców polityka
Pekin obawia się USA? Xi Jinping: Nie będzie zwycięzców

We wtorek chiński przywódca Xi Jinping spotkał się z liderami globalnych instytucji finansowych, w tym Banku Światowego i Międzynarodowego Funduszu Walutowego. Prezydent Chin wysłał ostrzeżenie Trumpowi w sprawie wojny handlowej i celnej.

Orlen zatrzymał inwestycję Olefiny III z ostatniej chwili
Orlen zatrzymał inwestycję Olefiny III

Rada nadzorcza Orlenu, po uchwale zarządu, wyraziła zgodę na zatrzymanie projektu budowy kompleksu Olefiny III w jego dotychczasowym zakresie. Od teraz prace prowadzone będą w ramach projektu Nowa Chemia, w sposób umożliwiający racjonalizację koniecznych do poniesienia nakładów - podał koncern.

Nieudany pucz w Korei Południowej. Dramatyczne doniesienia ws. byłego ministra polityka
Nieudany pucz w Korei Południowej. Dramatyczne doniesienia ws. byłego ministra

Były minister obrony Korei Południowej Kim Yong-hyun próbował odebrać sobie życie w areszcie. Polityk był jedną z twarzy wprowadzonego przez prezydenta Jun Suk Jeola stanu wojennego. Po nieudanym puczu został aresztowany pod zarzutem zaangażowania w zamach stanu.

REKLAMA

Zakaz spalinowych aut nielegalny? Niemiecki raport podważa unijne regulacje

Zgodnie z obowiązującymi przepisami UE od 2035 r. nie będą mogły być rejestrowane żadne nowe silniki spalinowe benzynowe ani wysokoprężne. Nowy niemiecki raport podaje w wątpliwość legalność unijnych uregulowań tej sprawie – podaje „Bild”
zdjęcie ilustracyjne Zakaz spalinowych aut nielegalny? Niemiecki raport podważa unijne regulacje
zdjęcie ilustracyjne / Pixabay

Od 2035 roku w Unii Europejskiej ma obowiązywać zakaz stosowania silników spalinowych. Zmiany wprowadzane w ramach Europejskiego Zielonego Ładu miały na celu ochronę środowiska przed emisją dwutlenku węgla. Według najnowszego raportu, sporządzonego na zlecenie niemieckiego stowarzyszenia „UNITI”, okazuje się, że auta elektryczne nie są tak ekologiczne, jak się wydawało. Poza tym w raporcie zwrócono uwagę, że zakaz silników spalinowych narusza europejskie przepisy.

Opinia prawna sporządzona przez profesora Martina Kmenta (Instytut Prawa Ochrony Środowiska, Uniwersytet w Augsburgu) na potrzeby raportu dotyczy unijnych norm dotyczących ilość CO₂, jaką może emitować samochód zarejestrowany w Unii Europejskiej. Od 2012 r. wszystkie sprzedawane w Unii auta nie mogą przekroczyć emisji 120 g dwutlenku węgla na każdy przejechany kilometr, a od 2035 r. ma obowiązywać system zeroemisyjny.

Jak się mierzy emisję dwutlenku węgla?

W ekspertyzie zleconej przez stowarzyszenie „UNITI” – UNITI Bundesverband EnergieMittelstand e. V. (Federalne Stowarzyszenie Energetycznych MŚP) prof. Kment zwraca uwagę, że metodologia pomiarowa Unii Europejskiej ogranicza się tylko do kontroli ilości dwutlenku węgla wydobywającego się z samochodu rurą wydechową. Na tej podstawie oceniane jest, czy auto spełnia normy.

W rezultacie poziom emisji dwutlenku węgla w samochodach elektrycznych nie podlega kontroli, bo zgodnie z unijnym standardem pomiarowym nie emitują CO₂. Tymczasem – jak podkreśla prof. Kment – produkcja i eksploatacja aut elektrycznych wiąże się z uwalnianiem dwutlenku węgla do atmosfery. Dzieje się to na przykład w procesie produkcji samochodu i akumulatorów lub podczas zużycia energii elektrycznej (jeśli energia elektryczna, którą ładuje się baterię auta, pochodzi w większym stopniu z węgla i gazu).

Gdyby więc wziąć pod uwagę te czynniki, może się okazać, że samochody elektryczne nie są bardziej ekologiczne niż spalinowe – uważa profesor.

Wątpliwości prawne: zakaz spalinowych aut nielegalny?

Według badacza skupienie się więc wyłącznie na spalinach jest sprzeczne z prawem europejskim, bo nie odzwierciedla rzeczywistej emisji dwutlenku węgla przez pojazd. Żeby stwierdzić, że samochód spełnia założone limity, pomiary powinny być bardziej realistyczne i kompleksowe. 

W obecnej sytuacji nie można więc wykluczyć, że silniki spalinowe mogą być nawet bardziej przyjazne dla środowiska niż elektryczne – konkluduje prof. Kment.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe