Krach na rynku elektryków w Polsce. Polacy nie chcą aut na prąd

Rynek samochodów elektrycznych w Polsce w 2024 roku przeżywa kryzys. Choć w porównaniu do poprzednich lat sprzedaż elektryków wzrosła nieznacznie, to liczby nadal dalekie są od oczekiwań. W listopadzie sytuacja jeszcze bardziej się pogorszyła, a branża motoryzacyjna obawia się, że rok zakończy się na minusie.
Samochód elektryczny / zdjęcie poglądowe Krach na rynku elektryków w Polsce. Polacy nie chcą aut na prąd
Samochód elektryczny / zdjęcie poglądowe / pixabay.com

Polacy nie chcą aut na prąd? Liczby mówią same za siebie

W Polsce do tej pory zarejestrowano 145 tys. elektrycznych samochodów osobowych, ale połowa z nich to hybrydy plug-in. Oznacza to, że w praktyce nadal są samochodami spalinowymi. Biorąc pod uwagę cele z przeszłości, które zakładały milion samochodów elektrycznych na polskich drogach, dane te nie wprawiają w zachwyt. Jak dotąd, w najlepszym przypadku, można liczyć na 100 tysięcy.

Z danych Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności wynika, że w Polsce zarejestrowano na ten moment 70 tys. elektrycznych samochodów osobowych, 66 tys. hybryd plug-in oraz kilka tysięcy elektrycznych pojazdów dostawczych, autobusów i motocykli. Kryzys rynku elektryków dodatkowo pogłębia brak dopłat, które zostały chwilowo zawieszone. Z kolei nowy program „Mój elektryk 2.0”, który miał przyciągnąć osoby fizyczne i jednoosobowe działalności gospodarcze, nie przynosi oczekiwanych efektów. Jak wskazuje Jakub Faryś z PSPM, rezygnacja z dopłat dla dużych firm spowodowała spadek rejestracji elektryków o 37% w listopadzie w porównaniu z ubiegłym rokiem.

Oczekiwania były bardzo duże - w 2025 roku na polskich drogach miało jeździć milion elektryków. Tymczasem, patrząc na obecne tempo, możemy zapomnieć o tej liczbie. Bez wsparcia dla dużych firm rynek samochodów elektrycznych w Polsce będzie w stagnacji, a wielu ekspertów obawia się, że nawet te niewielkie wzrosty mogą zaniknąć.

Branża motoryzacyjna zwraca uwagę, że wprowadzenie dopłat tylko dla osób fizycznych i jednoosobowych działalności gospodarczych może doprowadzić do dalszego spowolnienia rynku. Duże firmy, które miałyby kluczowe znaczenie dla rozwoju elektromobilności, zostaną, jak wiele na to wskazuje pominięte. Bez wsparcia dla tych przedsiębiorstw rozwój rynku elektryków w Polsce może zostać zatrzymany na dłużej.

Plan neutralności klimatycznej i wymóg samochodów elektrycznych

Pomysł wprowadzenia na drogi samochodów elektrycznych to jeden z elementów Zielonego Ładu. Plan neutralności klimatycznej wiąże się z kilkoma etapami: pierwszy z nich, który ma być osiągnięty w 2030 roku, zakłada, że emisja dwutlenku węgla dzięki m.in. nowoczesnym samochodom spadnie o 55 proc. W 2035 roku ma to już być spadek o 100 proc., co znacząco przełoży się na dobro środowiska. Natomiast do roku 2050 zgodnie z oczekiwaniami unijnych wizjonerów sytuacja ma być już całkowicie czysta i klarowna. Na pojawiających się przykładach z życia widzimy jednak, że auta elektryczne przynoszą więcej szkody niż pożytku. Chociaż samochody elektryczne oferują pewne zalety, posiadają również poważne wady. Najczęściej wymienia się: długi czas ładowania, wysoką cenę, ograniczony zasięg na jednym ładowaniu, szybką degradację baterii, czułość na temperaturę, gdzie wydajność auta znacząca spada przy tej niższej, czy ograniczoną dostępność modeli.

 


 

POLECANE
Niemcy mają problem. Tapinoma magnum powodują przerwy w dostawie prądu z ostatniej chwili
Niemcy mają problem. Tapinoma magnum powodują przerwy w dostawie prądu

Niepokojące doniesienia z Niemiec. Media podają, że nasi zachodni sąsiedzi mają problem ze śródziemnomorskim gatunkiem mrówek Tapinoma magnum, które sieją spustoszenie w wielu regionach.

Kibice Legii mieli problem z wejściem na stadion z ostatniej chwili
Kibice Legii mieli problem z wejściem na stadion

Portal Legionisci.com tuż przed godz. 15.00 informował, że kibice Legii mają duże problemy z wejściem na Stadion Narodowy przed meczem z Pogonią. Choć kibice dotarli pod PGE Narodowy przed czasem, to na około 60 minut przed pierwszym gwizdkiem prawie wszyscy dalej byli na zewnątrz.

Nie mogę się doczekać. Kultowy serial wraca na ekrany Wiadomości
"Nie mogę się doczekać". Kultowy serial wraca na ekrany

Fani serialu "Gotowe na wszystko" mają powody do radości. Po latach od zakończenia emisji hitowej produkcji, na horyzoncie pojawiła się jej nowa odsłona. Jak informuje portal Deadline, trwają prace nad rebootem pod tytułem "Wisteria Lane".

Iga Świątek w żałobie. „Gdyby nie on, to by mnie tutaj nie było” Wiadomości
Iga Świątek w żałobie. „Gdyby nie on, to by mnie tutaj nie było”

Tuż przed rozpoczęciem turnieju WTA 1000 w Madrycie Iga Świątek musiała zmierzyć się z wielką stratą. Zmarł jej dziadek, który zawsze wspierał ją na drodze sportowej kariery.

Podhale oblężone. Tłumy na szlakach, korki, brak miejsc parkingowych Wiadomości
Podhale oblężone. Tłumy na szlakach, korki, brak miejsc parkingowych

Tysiące turystów postanowiły spędzić majówkę pod Tatrami. Obłożenie miejsc noclegowych sięga nawet 85 proc. Obiekty w centrum Zakopanego podniosły ceny nawet o 35 proc.Trwa szturm na Morskie Oko, gdzie od rana stał korek, a miejsc parkingowych dawno zabrakło, więc kierowcy zostawiali swoje samochody na poboczach.

Prezydent Andrzej Duda: Biało-czerwone barwy stały się barwami flagi Solidarności z ostatniej chwili
Prezydent Andrzej Duda: Biało-czerwone barwy stały się barwami flagi Solidarności

"To biało-czerwone barwy stały się barwami flagi Solidarności, to pod tymi barwami zawsze idziemy, to pod tymi barwami śpiewamy nasz hymn - mówił prezydent Andrzej Duda podczas podczas uroczystości z okazji Dnia Polonii i Polaków za Granicą oraz Dnia Flagi

Komunikat IMGW: czekają nas potężne burze. Oto zagrożone regiony Wiadomości
Komunikat IMGW: czekają nas potężne burze. Oto zagrożone regiony

Burze II stopnia z wiatrem do 90 km/h wystąpią w pasie od woj. lubuskiego do pomorskiego i warmińsko mazurskiego – poinformował Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej. Na pozostałej części kraju, z wyjątkiem obszarów południowych i Szczecina wystąpią burze I stopnia. Są też alerty RCB.

Cudzoziemcy wykupują mieszkania w Polsce. Ubiegły rok był rekordowy Wiadomości
Cudzoziemcy wykupują mieszkania w Polsce. Ubiegły rok był rekordowy

Jak poinformowała "Rzeczpospolita", wciąż rośnie sprzedaż mieszkań kupowanych w Polsce przez cudzoziemców. W ubiegłym roku dokonano rekordowej liczby transakcji – 17 330 o łącznej powierzchni 1 008 409,75 mkw. Rok wcześniej – ponad 14 tys.

Będę matką. Senyszyn stanie na czele nowej partii? Wiadomości
"Będę matką". Senyszyn stanie na czele nowej partii?

Joanna Senyszyn, kandydatka na prezydenta RP, zapowiedziała możliwość powołania nowej formacji politycznej o profilu lewicowo-ludowym. Jak sama podkreśliła, jej rola w tym przedsięwzięciu nie będzie klasyczna – widzi siebie bowiem jako ''matkę'' ugrupowania, które mieliby tworzyć młodsi działacze.

Tuż po majówce startują matury. Jakie przedmioty najpopularniejsze? Wiadomości
Tuż po majówce startują matury. Jakie przedmioty najpopularniejsze?

Zaraz po majówce, w poniedziałek 5 maja, tegoroczni maturzyści przystąpią do egzaminu dojrzałości. Oprócz przedmiotów podstawowych muszą wybrać co najmniej jeden na poziomie rozszerzonym. Który z przedmiotów cieszy się największym powodzeniem i jest najczęściej wybierany przez tegorocznych abiturientów?

REKLAMA

Krach na rynku elektryków w Polsce. Polacy nie chcą aut na prąd

Rynek samochodów elektrycznych w Polsce w 2024 roku przeżywa kryzys. Choć w porównaniu do poprzednich lat sprzedaż elektryków wzrosła nieznacznie, to liczby nadal dalekie są od oczekiwań. W listopadzie sytuacja jeszcze bardziej się pogorszyła, a branża motoryzacyjna obawia się, że rok zakończy się na minusie.
Samochód elektryczny / zdjęcie poglądowe Krach na rynku elektryków w Polsce. Polacy nie chcą aut na prąd
Samochód elektryczny / zdjęcie poglądowe / pixabay.com

Polacy nie chcą aut na prąd? Liczby mówią same za siebie

W Polsce do tej pory zarejestrowano 145 tys. elektrycznych samochodów osobowych, ale połowa z nich to hybrydy plug-in. Oznacza to, że w praktyce nadal są samochodami spalinowymi. Biorąc pod uwagę cele z przeszłości, które zakładały milion samochodów elektrycznych na polskich drogach, dane te nie wprawiają w zachwyt. Jak dotąd, w najlepszym przypadku, można liczyć na 100 tysięcy.

Z danych Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności wynika, że w Polsce zarejestrowano na ten moment 70 tys. elektrycznych samochodów osobowych, 66 tys. hybryd plug-in oraz kilka tysięcy elektrycznych pojazdów dostawczych, autobusów i motocykli. Kryzys rynku elektryków dodatkowo pogłębia brak dopłat, które zostały chwilowo zawieszone. Z kolei nowy program „Mój elektryk 2.0”, który miał przyciągnąć osoby fizyczne i jednoosobowe działalności gospodarcze, nie przynosi oczekiwanych efektów. Jak wskazuje Jakub Faryś z PSPM, rezygnacja z dopłat dla dużych firm spowodowała spadek rejestracji elektryków o 37% w listopadzie w porównaniu z ubiegłym rokiem.

Oczekiwania były bardzo duże - w 2025 roku na polskich drogach miało jeździć milion elektryków. Tymczasem, patrząc na obecne tempo, możemy zapomnieć o tej liczbie. Bez wsparcia dla dużych firm rynek samochodów elektrycznych w Polsce będzie w stagnacji, a wielu ekspertów obawia się, że nawet te niewielkie wzrosty mogą zaniknąć.

Branża motoryzacyjna zwraca uwagę, że wprowadzenie dopłat tylko dla osób fizycznych i jednoosobowych działalności gospodarczych może doprowadzić do dalszego spowolnienia rynku. Duże firmy, które miałyby kluczowe znaczenie dla rozwoju elektromobilności, zostaną, jak wiele na to wskazuje pominięte. Bez wsparcia dla tych przedsiębiorstw rozwój rynku elektryków w Polsce może zostać zatrzymany na dłużej.

Plan neutralności klimatycznej i wymóg samochodów elektrycznych

Pomysł wprowadzenia na drogi samochodów elektrycznych to jeden z elementów Zielonego Ładu. Plan neutralności klimatycznej wiąże się z kilkoma etapami: pierwszy z nich, który ma być osiągnięty w 2030 roku, zakłada, że emisja dwutlenku węgla dzięki m.in. nowoczesnym samochodom spadnie o 55 proc. W 2035 roku ma to już być spadek o 100 proc., co znacząco przełoży się na dobro środowiska. Natomiast do roku 2050 zgodnie z oczekiwaniami unijnych wizjonerów sytuacja ma być już całkowicie czysta i klarowna. Na pojawiających się przykładach z życia widzimy jednak, że auta elektryczne przynoszą więcej szkody niż pożytku. Chociaż samochody elektryczne oferują pewne zalety, posiadają również poważne wady. Najczęściej wymienia się: długi czas ładowania, wysoką cenę, ograniczony zasięg na jednym ładowaniu, szybką degradację baterii, czułość na temperaturę, gdzie wydajność auta znacząca spada przy tej niższej, czy ograniczoną dostępność modeli.

 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe