Krach na rynku elektryków w Polsce. Polacy nie chcą aut na prąd

Rynek samochodów elektrycznych w Polsce w 2024 roku przeżywa kryzys. Choć w porównaniu do poprzednich lat sprzedaż elektryków wzrosła nieznacznie, to liczby nadal dalekie są od oczekiwań. W listopadzie sytuacja jeszcze bardziej się pogorszyła, a branża motoryzacyjna obawia się, że rok zakończy się na minusie.
Samochód elektryczny / zdjęcie poglądowe Krach na rynku elektryków w Polsce. Polacy nie chcą aut na prąd
Samochód elektryczny / zdjęcie poglądowe / pixabay.com

Polacy nie chcą aut na prąd? Liczby mówią same za siebie

W Polsce do tej pory zarejestrowano 145 tys. elektrycznych samochodów osobowych, ale połowa z nich to hybrydy plug-in. Oznacza to, że w praktyce nadal są samochodami spalinowymi. Biorąc pod uwagę cele z przeszłości, które zakładały milion samochodów elektrycznych na polskich drogach, dane te nie wprawiają w zachwyt. Jak dotąd, w najlepszym przypadku, można liczyć na 100 tysięcy.

Z danych Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności wynika, że w Polsce zarejestrowano na ten moment 70 tys. elektrycznych samochodów osobowych, 66 tys. hybryd plug-in oraz kilka tysięcy elektrycznych pojazdów dostawczych, autobusów i motocykli. Kryzys rynku elektryków dodatkowo pogłębia brak dopłat, które zostały chwilowo zawieszone. Z kolei nowy program „Mój elektryk 2.0”, który miał przyciągnąć osoby fizyczne i jednoosobowe działalności gospodarcze, nie przynosi oczekiwanych efektów. Jak wskazuje Jakub Faryś z PSPM, rezygnacja z dopłat dla dużych firm spowodowała spadek rejestracji elektryków o 37% w listopadzie w porównaniu z ubiegłym rokiem.

Oczekiwania były bardzo duże - w 2025 roku na polskich drogach miało jeździć milion elektryków. Tymczasem, patrząc na obecne tempo, możemy zapomnieć o tej liczbie. Bez wsparcia dla dużych firm rynek samochodów elektrycznych w Polsce będzie w stagnacji, a wielu ekspertów obawia się, że nawet te niewielkie wzrosty mogą zaniknąć.

Branża motoryzacyjna zwraca uwagę, że wprowadzenie dopłat tylko dla osób fizycznych i jednoosobowych działalności gospodarczych może doprowadzić do dalszego spowolnienia rynku. Duże firmy, które miałyby kluczowe znaczenie dla rozwoju elektromobilności, zostaną, jak wiele na to wskazuje pominięte. Bez wsparcia dla tych przedsiębiorstw rozwój rynku elektryków w Polsce może zostać zatrzymany na dłużej.

Plan neutralności klimatycznej i wymóg samochodów elektrycznych

Pomysł wprowadzenia na drogi samochodów elektrycznych to jeden z elementów Zielonego Ładu. Plan neutralności klimatycznej wiąże się z kilkoma etapami: pierwszy z nich, który ma być osiągnięty w 2030 roku, zakłada, że emisja dwutlenku węgla dzięki m.in. nowoczesnym samochodom spadnie o 55 proc. W 2035 roku ma to już być spadek o 100 proc., co znacząco przełoży się na dobro środowiska. Natomiast do roku 2050 zgodnie z oczekiwaniami unijnych wizjonerów sytuacja ma być już całkowicie czysta i klarowna. Na pojawiających się przykładach z życia widzimy jednak, że auta elektryczne przynoszą więcej szkody niż pożytku. Chociaż samochody elektryczne oferują pewne zalety, posiadają również poważne wady. Najczęściej wymienia się: długi czas ładowania, wysoką cenę, ograniczony zasięg na jednym ładowaniu, szybką degradację baterii, czułość na temperaturę, gdzie wydajność auta znacząca spada przy tej niższej, czy ograniczoną dostępność modeli.

 


 

POLECANE
Mąż Swiatłany Cichanouskiej wyszedł na wolność pilne
Mąż Swiatłany Cichanouskiej wyszedł na wolność

- Mój mąż Siarhiej jest wolny! Naprawdę trudno jest opisać radość, którą czuję w sercu - poinformowała Swiatłana Cichanouska. Liderka białoruskiej opozycji podziękowała także prezydentowi USA Donaldowi Trumpowi.

Ukraina rozszerza współpracę zbrojeniową z Zachodem. W planach nowe umowy Wiadomości
Ukraina rozszerza współpracę zbrojeniową z Zachodem. W planach nowe umowy

Ukraina latem zawrze umowy z niektórymi państwami zachodnimi, dotyczące eksportu ukraińskich technologii zbrojeniowych oraz wspólnej produkcji broni na ich terytorium – oświadczył prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski.

Zbigniew Ziobro uderza w Bodnara: Władza upaja się upokarzaniem obywateli Wiadomości
Zbigniew Ziobro uderza w Bodnara: Władza upaja się upokarzaniem obywateli

- Adam Bodnar zachowuje się, jakby miał poważny problem psychiczny z kobietami - napisał były minister sprawiedliwości Zbigniew Ziobro.

Wyłączenia prądu w woj. wielkopolskim. Jest komunikat Wiadomości
Wyłączenia prądu w woj. wielkopolskim. Jest komunikat

23 czerwca 2025 r. mieszkańcy województwa wielkopolskiego muszą przygotować się na planowane przerwy w dostawach prądu.

Nietypowy gość na stacji metra w Warszawie. Pasażerowie wezwali pomoc z ostatniej chwili
Nietypowy gość na stacji metra w Warszawie. Pasażerowie wezwali pomoc

We wtorek, 17 czerwca, pasażerowie warszawskiego metra zgłosili obecność węża na stacji „Nowy Świat-Uniwersytet”. Zwierzę pełzało po schodach prowadzących na peron, wzbudzając zaniepokojenie wśród podróżnych. Na miejsce wezwano straż miejską, która wysłała ekopatrol.

Pożar w Chorwacji. Jest komunikat straży pożarnej Wiadomości
Pożar w Chorwacji. Jest komunikat straży pożarnej

Pożar w pobliżu Omisza na południu Chorwacji został celowo wzniecony. Spłonęło co najmniej 12 domów, trwa akcja gaśnicza i poszukiwanie sprawców.

GIS zamyka kąpielisko nad Bałtykiem. Niepokojące wyniki badań Wiadomości
GIS zamyka kąpielisko nad Bałtykiem. Niepokojące wyniki badań

W Ustroniu Morskim, popularnej miejscowości wypoczynkowej położonej na wschód od Kołobrzegu, czasowo zamknięto jedno z kąpielisk. Powód? Przekroczenie dopuszczalnego poziomu bakterii Escherichia coli w wodzie. Decyzja została podjęta po piątkowym badaniu, które wykazało niemal czterokrotne przekroczenie normy.

Śmierć dziecka po odebraniu go matce. Jest ruch prokuratury z ostatniej chwili
Śmierć dziecka po odebraniu go matce. Jest ruch prokuratury

Prokuratura Rejonowa Warszawa-Praga Południe w Warszawie prowadzi śledztwo w sprawie śmierci czteromiesięcznego chłopca przebywającego w rodzinie zastępczej.

Komunikat dla mieszkańców Katowic z ostatniej chwili
Komunikat dla mieszkańców Katowic

Katowice Airport uruchomiło pierwszy czarter do Tabarki w Tunezji. Od 16 czerwca 2025 loty odbywają się raz w tygodniu.

Może się to zdarzyć. Zaskakujące doniesienia ws. Roberta Lewandowskiego Wiadomości
"Może się to zdarzyć". Zaskakujące doniesienia ws. Roberta Lewandowskiego

Robert Lewandowski nie powiedział jeszcze ostatniego słowa w barwach FC Barcelony. Jak wynika z najnowszych informacji, kapitan reprezentacji Polski spędzi w Katalonii także nadchodzący sezon. Według mediów może to być jego ostatni rozdział w tej drużynie. Nowe światło na przyszłość Polaka rzuciły zagraniczne doniesienia, które mogą zaskakiwać.

REKLAMA

Krach na rynku elektryków w Polsce. Polacy nie chcą aut na prąd

Rynek samochodów elektrycznych w Polsce w 2024 roku przeżywa kryzys. Choć w porównaniu do poprzednich lat sprzedaż elektryków wzrosła nieznacznie, to liczby nadal dalekie są od oczekiwań. W listopadzie sytuacja jeszcze bardziej się pogorszyła, a branża motoryzacyjna obawia się, że rok zakończy się na minusie.
Samochód elektryczny / zdjęcie poglądowe Krach na rynku elektryków w Polsce. Polacy nie chcą aut na prąd
Samochód elektryczny / zdjęcie poglądowe / pixabay.com

Polacy nie chcą aut na prąd? Liczby mówią same za siebie

W Polsce do tej pory zarejestrowano 145 tys. elektrycznych samochodów osobowych, ale połowa z nich to hybrydy plug-in. Oznacza to, że w praktyce nadal są samochodami spalinowymi. Biorąc pod uwagę cele z przeszłości, które zakładały milion samochodów elektrycznych na polskich drogach, dane te nie wprawiają w zachwyt. Jak dotąd, w najlepszym przypadku, można liczyć na 100 tysięcy.

Z danych Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności wynika, że w Polsce zarejestrowano na ten moment 70 tys. elektrycznych samochodów osobowych, 66 tys. hybryd plug-in oraz kilka tysięcy elektrycznych pojazdów dostawczych, autobusów i motocykli. Kryzys rynku elektryków dodatkowo pogłębia brak dopłat, które zostały chwilowo zawieszone. Z kolei nowy program „Mój elektryk 2.0”, który miał przyciągnąć osoby fizyczne i jednoosobowe działalności gospodarcze, nie przynosi oczekiwanych efektów. Jak wskazuje Jakub Faryś z PSPM, rezygnacja z dopłat dla dużych firm spowodowała spadek rejestracji elektryków o 37% w listopadzie w porównaniu z ubiegłym rokiem.

Oczekiwania były bardzo duże - w 2025 roku na polskich drogach miało jeździć milion elektryków. Tymczasem, patrząc na obecne tempo, możemy zapomnieć o tej liczbie. Bez wsparcia dla dużych firm rynek samochodów elektrycznych w Polsce będzie w stagnacji, a wielu ekspertów obawia się, że nawet te niewielkie wzrosty mogą zaniknąć.

Branża motoryzacyjna zwraca uwagę, że wprowadzenie dopłat tylko dla osób fizycznych i jednoosobowych działalności gospodarczych może doprowadzić do dalszego spowolnienia rynku. Duże firmy, które miałyby kluczowe znaczenie dla rozwoju elektromobilności, zostaną, jak wiele na to wskazuje pominięte. Bez wsparcia dla tych przedsiębiorstw rozwój rynku elektryków w Polsce może zostać zatrzymany na dłużej.

Plan neutralności klimatycznej i wymóg samochodów elektrycznych

Pomysł wprowadzenia na drogi samochodów elektrycznych to jeden z elementów Zielonego Ładu. Plan neutralności klimatycznej wiąże się z kilkoma etapami: pierwszy z nich, który ma być osiągnięty w 2030 roku, zakłada, że emisja dwutlenku węgla dzięki m.in. nowoczesnym samochodom spadnie o 55 proc. W 2035 roku ma to już być spadek o 100 proc., co znacząco przełoży się na dobro środowiska. Natomiast do roku 2050 zgodnie z oczekiwaniami unijnych wizjonerów sytuacja ma być już całkowicie czysta i klarowna. Na pojawiających się przykładach z życia widzimy jednak, że auta elektryczne przynoszą więcej szkody niż pożytku. Chociaż samochody elektryczne oferują pewne zalety, posiadają również poważne wady. Najczęściej wymienia się: długi czas ładowania, wysoką cenę, ograniczony zasięg na jednym ładowaniu, szybką degradację baterii, czułość na temperaturę, gdzie wydajność auta znacząca spada przy tej niższej, czy ograniczoną dostępność modeli.

 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe