Niemcy: spółka zajmująca się regazyfikacją LNG rozwiązała umowę z niemieckim rządem

Deutsche ReGas to prywatna firma znana w Niemczech z budowy i eksploatacji terminali skroplonego gazu ziemnego (LNG). Właścicielami oraz założycielami Deutsche ReGas są Stephan Knabe i Ingo Wagner. Firma koncentruje swoją działalność w dwóch lokalizacjach; Lubmin i Mukran we wschodniej części niemieckiego wybrzeża Bałtyku.
Terminal LNG FSRU w Lubminie. Niemcy Niemcy: spółka zajmująca się regazyfikacją LNG rozwiązała umowę z niemieckim rządem
Terminal LNG FSRU w Lubminie. Niemcy / materiały prasowe Deutsche ReGas

Pierwszy terminal FSRU Deutsche ReGas został uruchomiony w porcie przemysłowym w Lubminie. Pierwsza jednostka FSRU o nazwie "Neptun" została rozmieszczona od stycznia 2023 r. do maja 2024 r., zanim została przeniesiona do Mukranu. Pływający gazoport w Lubminie był pierwszym prywatnie finansowanym terminalem LNG w Niemczech. Deutsche ReGas wykorzystuje dodatkowo obecnie gazoport LNG na bazie FSRU w porcie Mukran na wyspie Rugia. Ich FSRU stacjonuje tam od maja 2024 roku. Poza "Neptunem" zakotwiczony był tam również statek "Energos Power", ale jak się okazuje Deutsche ReGas rozwiązała właśnie umowę czarterową na "Energos Power" z rządem niemieckim w lutym 2025 roku. Nie jest jasne, czy i kiedy ten statek opuści ostatecznie te wody. "Energos Power",  został w niedzielę odholowany przez kilka holowników z portu Mukran na Rugii.  Prawie 300-metrowy statek ma obecnie cumować w pobliżu Rugii.

 

Gazoport w Mukran: kontrowersje, protesty i decyzje ministerstwa

Projekt gazoportu w Mukran od początku budził duże kontrowersje. Krytycy uważali, że jest on nieopłacalny i zbędny. Federalny minister gospodarki Robert Habeck mimo wszystko forsował ten gazoport. Ekolodzy z BUND kilkakrotnie próbowali legalnie zatrzymać projekt. Lokalna społeczność, była temu również przeciwna.

Podczas gdy FSRU "Energos Power" należy formalnie do rządu federalnego i był czarterowany przez ReGas, drugi statek, "Neptune", należy do francuskiego koncernu Total. Według Ingo Wagnera, powodem wypowiedzenia jest polityka cenowa innych niemieckich gazoportów, które należą do niemieckiego państwa i funkcjonują pod nazwą Deutsche Energy Terminal GmbH (DET).

 

Dumping cenowy państwowych terminali LNG

Ta spółka państwowa eksploatuje obecnie cztery pływające terminale LNG w trzech różnych lokalizacjach; Brunsbüttel, Stade oraz Wilhelmshaven, gdzie cumują aż dwie jednostki FSRU. Ingo Wagner zarzuca DET, że wprowadza do obrotu swoje zdolności poniżej opłat zatwierdzonych przez Federalną Agencję ds. Sieci. To oznaczałoby celowy dumping cenowy. W związku z tym zagrożone są również długoterminowe plany inwestycyjne prywatnej ReGas, bo firma planuje rozbudowę rozwiązań wodorowych i elektrolizerów.

[Aleksandra Fedorska jest dziennikarką polskich i niemieckich mediów]


 

POLECANE
Politico szydzi z niecodziennego zachowania Donalda Tuska na unijnym szczycie z ostatniej chwili
Politico szydzi z niecodziennego zachowania Donalda Tuska na unijnym szczycie

Przywódcy 27 państw członkowskich UE spotykają się w Brukseli, aby omówić wydatki na obronność, wsparcie dla Ukrainy, konkurencyjność, Bliski Wschód i migrację. Niecodziennie zachowanie Donalda Tuska przyciągneło uwagę mediów.

Dzieci nienarodzone nie są zlepkiem komórek. Jeszcze w łonach matek uczą się języka i akcentu rodziców tylko u nas
Dzieci nienarodzone nie są "zlepkiem komórek". Jeszcze w łonach matek uczą się języka i akcentu rodziców

Dzieci nienarodzone nie są tylko „zlepkiem komórek” - one aktywnie uczą się swojego pierwszego języka, zanim nawet otworzą oczy. Badania z neuronauk i lingwistyki potwierdzają wszak: płód w łonie matki jest człowiekiem, zdolnym do rzeczy, które potrafimy tylko my, ludzie.

Trzaskowski chce uciszyć kościelne dzwony? Wiadomości
Trzaskowski chce uciszyć kościelne dzwony?

Według doniesień, do których miał dotrzeć PortalWarszawski.com.pl, warszawski ratusz miałby "zająć się kwestią bicia kościelnych dzwonów".

Niemiecka dziennikarka sugeruje, że Tusk będzie stawiał wiatraki zamiast budować elektrownie jądrowe Wiadomości
Niemiecka dziennikarka sugeruje, że Tusk będzie stawiał wiatraki zamiast budować elektrownie jądrowe

Niemiecka dziennikarka Gabriele Lesser sugeruje, że rząd Donalda Tuska może opóźnić budowę elektrowni atomowej. Zamiast tego w Polsce miałyby powstać farmy wiatrowe.

Zaskakujący obrót sprawy w kwestii ew. produkcji czołgów przez Volkswagen tylko u nas
Zaskakujący obrót sprawy w kwestii ew. produkcji czołgów przez Volkswagen

Koncern Rheinmetall to główny producent w sektorze obronnym i jeden z największych producentów amunicji w Niemczech i na świecie. W ostatnich miesiącach firma poczyniła już znaczne inwestycje w swoją sieć produkująca amunicję. - Od 2025 roku Rheinmetall w swoich zakładach w Niemczech, Hiszpanii, RPA, Australii i na Węgrzech chce produkować aż 700 000 pocisków artyleryjskich i 10 000 ton prochu w skali roku - podała firma z siedzibą w Düsseldorfie.

Protesty w Turcji po zatrzymaniu burmistrza Stambułu. Nowe informacje polityka
Protesty w Turcji po zatrzymaniu burmistrza Stambułu. Nowe informacje

Mimo zakazu zgromadzeń tłum demonstrujących zebrał się w czwartek przed siedzibą władz miejskich w Stambule, by zaprotestować przeciwko zatrzymaniu opozycyjnego burmistrza tej metropolii Ekrema Imamoglu. Według AFP policja użyła gumowych kul i gazu łzawiącego.

Europejska Unia Obronna to PUŁAPKA gorące
Europejska Unia Obronna to PUŁAPKA

Komisja Europejska opublikowała pełen tekst Białej Księgi ws. obronności Unii Europejskiej. Wygląda na to, że chce ona powtórzyć manewr, jaki zrobiła w przypadku Fudnuszu Odbudowy i obciążyć państwa członkowskie kredytami, przy czym otrzymanie tych pieniędzy byłoby warunkowane spełnieniem oczekiwań eurokratów.

Mógł to przeforsować. Zbigniew Ziobro uderza w Donalda Tuska polityka
"Mógł to przeforsować". Zbigniew Ziobro uderza w Donalda Tuska

- Premier Donald Tusk mógł przeforsować politycznie, żeby poprzez przesłuchanie Barbary Skrzypek przez prokurator Ewę Wrzosek dręczyć i upokarzać prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego - ocenił w czwartek były minister sprawiedliwości Zbigniew Ziobro.

Tylko pod kontrolą Ukrainy. Wołodymyr Zełenski odrzuca propozycję USA polityka
"Tylko pod kontrolą Ukrainy". Wołodymyr Zełenski odrzuca propozycję USA

Po spotkaniu w czwartek z norweskim premierem Jonasem Gahrem Stoere prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski określił postawę Donalda Trumpa ws. przyjęcia Kijowa do NATO jako prezent dla Władimira Putina. Odrzucił możliwość przejęcia ukraińskich elektrowni atomowych przez USA.

Komunikat dla mieszkańców Gdańska Wiadomości
Komunikat dla mieszkańców Gdańska

W związku z pracami drogowymi na al. PCK w Pruszczu Gdańskim, ZTM Gdańsk od 25 marca wprowadza zmiany na linii 200.

REKLAMA

Niemcy: spółka zajmująca się regazyfikacją LNG rozwiązała umowę z niemieckim rządem

Deutsche ReGas to prywatna firma znana w Niemczech z budowy i eksploatacji terminali skroplonego gazu ziemnego (LNG). Właścicielami oraz założycielami Deutsche ReGas są Stephan Knabe i Ingo Wagner. Firma koncentruje swoją działalność w dwóch lokalizacjach; Lubmin i Mukran we wschodniej części niemieckiego wybrzeża Bałtyku.
Terminal LNG FSRU w Lubminie. Niemcy Niemcy: spółka zajmująca się regazyfikacją LNG rozwiązała umowę z niemieckim rządem
Terminal LNG FSRU w Lubminie. Niemcy / materiały prasowe Deutsche ReGas

Pierwszy terminal FSRU Deutsche ReGas został uruchomiony w porcie przemysłowym w Lubminie. Pierwsza jednostka FSRU o nazwie "Neptun" została rozmieszczona od stycznia 2023 r. do maja 2024 r., zanim została przeniesiona do Mukranu. Pływający gazoport w Lubminie był pierwszym prywatnie finansowanym terminalem LNG w Niemczech. Deutsche ReGas wykorzystuje dodatkowo obecnie gazoport LNG na bazie FSRU w porcie Mukran na wyspie Rugia. Ich FSRU stacjonuje tam od maja 2024 roku. Poza "Neptunem" zakotwiczony był tam również statek "Energos Power", ale jak się okazuje Deutsche ReGas rozwiązała właśnie umowę czarterową na "Energos Power" z rządem niemieckim w lutym 2025 roku. Nie jest jasne, czy i kiedy ten statek opuści ostatecznie te wody. "Energos Power",  został w niedzielę odholowany przez kilka holowników z portu Mukran na Rugii.  Prawie 300-metrowy statek ma obecnie cumować w pobliżu Rugii.

 

Gazoport w Mukran: kontrowersje, protesty i decyzje ministerstwa

Projekt gazoportu w Mukran od początku budził duże kontrowersje. Krytycy uważali, że jest on nieopłacalny i zbędny. Federalny minister gospodarki Robert Habeck mimo wszystko forsował ten gazoport. Ekolodzy z BUND kilkakrotnie próbowali legalnie zatrzymać projekt. Lokalna społeczność, była temu również przeciwna.

Podczas gdy FSRU "Energos Power" należy formalnie do rządu federalnego i był czarterowany przez ReGas, drugi statek, "Neptune", należy do francuskiego koncernu Total. Według Ingo Wagnera, powodem wypowiedzenia jest polityka cenowa innych niemieckich gazoportów, które należą do niemieckiego państwa i funkcjonują pod nazwą Deutsche Energy Terminal GmbH (DET).

 

Dumping cenowy państwowych terminali LNG

Ta spółka państwowa eksploatuje obecnie cztery pływające terminale LNG w trzech różnych lokalizacjach; Brunsbüttel, Stade oraz Wilhelmshaven, gdzie cumują aż dwie jednostki FSRU. Ingo Wagner zarzuca DET, że wprowadza do obrotu swoje zdolności poniżej opłat zatwierdzonych przez Federalną Agencję ds. Sieci. To oznaczałoby celowy dumping cenowy. W związku z tym zagrożone są również długoterminowe plany inwestycyjne prywatnej ReGas, bo firma planuje rozbudowę rozwiązań wodorowych i elektrolizerów.

[Aleksandra Fedorska jest dziennikarką polskich i niemieckich mediów]



 

Polecane
Emerytury
Stażowe