Niemcy: spółka zajmująca się regazyfikacją LNG rozwiązała umowę z niemieckim rządem

Deutsche ReGas to prywatna firma znana w Niemczech z budowy i eksploatacji terminali skroplonego gazu ziemnego (LNG). Właścicielami oraz założycielami Deutsche ReGas są Stephan Knabe i Ingo Wagner. Firma koncentruje swoją działalność w dwóch lokalizacjach; Lubmin i Mukran we wschodniej części niemieckiego wybrzeża Bałtyku.
Terminal LNG FSRU w Lubminie. Niemcy Niemcy: spółka zajmująca się regazyfikacją LNG rozwiązała umowę z niemieckim rządem
Terminal LNG FSRU w Lubminie. Niemcy / materiały prasowe Deutsche ReGas

Pierwszy terminal FSRU Deutsche ReGas został uruchomiony w porcie przemysłowym w Lubminie. Pierwsza jednostka FSRU o nazwie "Neptun" została rozmieszczona od stycznia 2023 r. do maja 2024 r., zanim została przeniesiona do Mukranu. Pływający gazoport w Lubminie był pierwszym prywatnie finansowanym terminalem LNG w Niemczech. Deutsche ReGas wykorzystuje dodatkowo obecnie gazoport LNG na bazie FSRU w porcie Mukran na wyspie Rugia. Ich FSRU stacjonuje tam od maja 2024 roku. Poza "Neptunem" zakotwiczony był tam również statek "Energos Power", ale jak się okazuje Deutsche ReGas rozwiązała właśnie umowę czarterową na "Energos Power" z rządem niemieckim w lutym 2025 roku. Nie jest jasne, czy i kiedy ten statek opuści ostatecznie te wody. "Energos Power",  został w niedzielę odholowany przez kilka holowników z portu Mukran na Rugii.  Prawie 300-metrowy statek ma obecnie cumować w pobliżu Rugii.

 

Gazoport w Mukran: kontrowersje, protesty i decyzje ministerstwa

Projekt gazoportu w Mukran od początku budził duże kontrowersje. Krytycy uważali, że jest on nieopłacalny i zbędny. Federalny minister gospodarki Robert Habeck mimo wszystko forsował ten gazoport. Ekolodzy z BUND kilkakrotnie próbowali legalnie zatrzymać projekt. Lokalna społeczność, była temu również przeciwna.

Podczas gdy FSRU "Energos Power" należy formalnie do rządu federalnego i był czarterowany przez ReGas, drugi statek, "Neptune", należy do francuskiego koncernu Total. Według Ingo Wagnera, powodem wypowiedzenia jest polityka cenowa innych niemieckich gazoportów, które należą do niemieckiego państwa i funkcjonują pod nazwą Deutsche Energy Terminal GmbH (DET).

 

Dumping cenowy państwowych terminali LNG

Ta spółka państwowa eksploatuje obecnie cztery pływające terminale LNG w trzech różnych lokalizacjach; Brunsbüttel, Stade oraz Wilhelmshaven, gdzie cumują aż dwie jednostki FSRU. Ingo Wagner zarzuca DET, że wprowadza do obrotu swoje zdolności poniżej opłat zatwierdzonych przez Federalną Agencję ds. Sieci. To oznaczałoby celowy dumping cenowy. W związku z tym zagrożone są również długoterminowe plany inwestycyjne prywatnej ReGas, bo firma planuje rozbudowę rozwiązań wodorowych i elektrolizerów.

[Aleksandra Fedorska jest dziennikarką polskich i niemieckich mediów]


 

POLECANE
1 maja Solidarność obchodzi święto św. Józefa Robotnika gorące
1 maja Solidarność obchodzi święto św. Józefa Robotnika

1 maja ludzie pracy z całej Polski przybywają do Kalisza, aby wspólnie uczestniczyć Ogólnopolskiej Pielgrzymce Robotników do św. Józefa. Podczas tej wyjątkowej uroczystości pracownicy i pracodawcy jednoczą się, by razem modlić się o wstawiennictwo patrona ludzi pracy.

Jerzy Kwaśniewski: Barbarzyńskie praktyki aborcyjne w Polsce muszą się skończyć! gorące
Jerzy Kwaśniewski: Barbarzyńskie praktyki aborcyjne w Polsce muszą się skończyć!

W Wielkim Tygodniu – gdy wspominaliśmy męczeńską śmierć Jezusa – wielu Polaków usłyszało o niewinnej śmierci… 9-miesięcznego Felka (takie zmienione imię nadali mu dziennikarze „Gazety Wyborczej”).

Nie żyje Tomasz Jakubiak. Znany kucharz i juror miał 41 lat z ostatniej chwili
Nie żyje Tomasz Jakubiak. Znany kucharz i juror miał 41 lat

Znany kucharz Tomasz Jakubiak zmarł 30 kwietnia 2025 roku w wieku 41 lat. Informację przekazała jego rodzina.

Stanowski opuścił studio podczas rozmowy z Maciakiem z ostatniej chwili
Stanowski opuścił studio podczas rozmowy z Maciakiem

Krótko trwała środowa rozmowa na Kanale Zero z kandydatem na prezydenta Maciejem Maciakiem. Krzysztof Stanowski wyszedł ze studia, po tym, jak Maciak chwalił Putina.

Niemcy cichym wspólnikiem Rosji w destabilizacji Polski gorące
Niemcy cichym wspólnikiem Rosji w destabilizacji Polski

Inżynieria przymusowej migracji stała się bezprecedensową formą nacisku, za pomocą której Federacja Rosyjska realizuje swoje interesy geopolityczne. Wszystko wskazuje na to, że cichymi wspólnikami Rosji w planach zdestabilizowania państwa polskiego są Niemcy. Działania rządu w Berlinie idealnie wpisują się w rosyjską strategię. Czy to oznacza, że aktualna mimo wojny na Ukrainie budowa przestrzeni od Władywostoku do Lizbony ma się dokonać na gruzach państwa i Narodu Polskiego?

Dziwne zachowanie Trzaskowskiego w Olsztynie. Jest nagranie z ostatniej chwili
Dziwne zachowanie Trzaskowskiego w Olsztynie. Jest nagranie

Rafał Trzaskowski spotkał się z mieszkańcami Olsztyna na miejskiej plaży. Fragment przemówienia kandydata KO wzbudził spore zainteresowanie internautów.

Europoseł z Francji przywiozła do Warszawy setki pigułek aborcyjnych z ostatniej chwili
Europoseł z Francji przywiozła do Warszawy setki pigułek aborcyjnych

29 kwietnia 2025 r. poseł Mathilde Panot i europoseł Manon Aubry dostarczyły do Warszawy 300 pigułek aborcyjnych. Francuzki zapowiedziały, że wyślą ich więcej.

Gazowa hipokryzja Niemiec. Tak do Europy trafiają miliardy metrów sześciennych rosyjskiego gazu Wiadomości
Gazowa hipokryzja Niemiec. Tak do Europy trafiają miliardy metrów sześciennych rosyjskiego gazu

Chociaż Niemcy publicznie deklarują odejście od rosyjskich surowców, rzeczywistość wygląda zupełnie inaczej. Jak ujawnia niemiecki tygodnik „Der Spiegel”, niemiecka państwowa spółka SEFE (następczyni niemieckiego oddziału Gazpromu) sprowadza do kraju ogromne ilości rosyjskiego skroplonego gazu ziemnego (LNG) – często omijając własne zakazy i ukrywając faktyczny kierunek dostaw.

Debata prezydencka TVP. Ostra reakcja KRRiT z ostatniej chwili
Debata prezydencka TVP. Ostra reakcja KRRiT

KRRiT krytykuje wykluczenie Telewizji Republika z debaty prezydenckiej TVP z udziałem TVN i Polsatu, która odbędzie się 12 maja.

Słowa Grzegorza Brauna podczas debaty. Jest reakcja prokuratury gorące
Słowa Grzegorza Brauna podczas debaty. Jest reakcja prokuratury

Prokuratura Okręgowa Warszawa-Praga wszczęła w środę dochodzenie w sprawie znieważenia Żydów oraz nawoływania do nienawiści w trakcie poniedziałkowej debaty kandydatów na prezydenta. Chodzi o zachowanie Grzegorza Brauna w trakcie debaty prezydenckiej "Super Expressu".

REKLAMA

Niemcy: spółka zajmująca się regazyfikacją LNG rozwiązała umowę z niemieckim rządem

Deutsche ReGas to prywatna firma znana w Niemczech z budowy i eksploatacji terminali skroplonego gazu ziemnego (LNG). Właścicielami oraz założycielami Deutsche ReGas są Stephan Knabe i Ingo Wagner. Firma koncentruje swoją działalność w dwóch lokalizacjach; Lubmin i Mukran we wschodniej części niemieckiego wybrzeża Bałtyku.
Terminal LNG FSRU w Lubminie. Niemcy Niemcy: spółka zajmująca się regazyfikacją LNG rozwiązała umowę z niemieckim rządem
Terminal LNG FSRU w Lubminie. Niemcy / materiały prasowe Deutsche ReGas

Pierwszy terminal FSRU Deutsche ReGas został uruchomiony w porcie przemysłowym w Lubminie. Pierwsza jednostka FSRU o nazwie "Neptun" została rozmieszczona od stycznia 2023 r. do maja 2024 r., zanim została przeniesiona do Mukranu. Pływający gazoport w Lubminie był pierwszym prywatnie finansowanym terminalem LNG w Niemczech. Deutsche ReGas wykorzystuje dodatkowo obecnie gazoport LNG na bazie FSRU w porcie Mukran na wyspie Rugia. Ich FSRU stacjonuje tam od maja 2024 roku. Poza "Neptunem" zakotwiczony był tam również statek "Energos Power", ale jak się okazuje Deutsche ReGas rozwiązała właśnie umowę czarterową na "Energos Power" z rządem niemieckim w lutym 2025 roku. Nie jest jasne, czy i kiedy ten statek opuści ostatecznie te wody. "Energos Power",  został w niedzielę odholowany przez kilka holowników z portu Mukran na Rugii.  Prawie 300-metrowy statek ma obecnie cumować w pobliżu Rugii.

 

Gazoport w Mukran: kontrowersje, protesty i decyzje ministerstwa

Projekt gazoportu w Mukran od początku budził duże kontrowersje. Krytycy uważali, że jest on nieopłacalny i zbędny. Federalny minister gospodarki Robert Habeck mimo wszystko forsował ten gazoport. Ekolodzy z BUND kilkakrotnie próbowali legalnie zatrzymać projekt. Lokalna społeczność, była temu również przeciwna.

Podczas gdy FSRU "Energos Power" należy formalnie do rządu federalnego i był czarterowany przez ReGas, drugi statek, "Neptune", należy do francuskiego koncernu Total. Według Ingo Wagnera, powodem wypowiedzenia jest polityka cenowa innych niemieckich gazoportów, które należą do niemieckiego państwa i funkcjonują pod nazwą Deutsche Energy Terminal GmbH (DET).

 

Dumping cenowy państwowych terminali LNG

Ta spółka państwowa eksploatuje obecnie cztery pływające terminale LNG w trzech różnych lokalizacjach; Brunsbüttel, Stade oraz Wilhelmshaven, gdzie cumują aż dwie jednostki FSRU. Ingo Wagner zarzuca DET, że wprowadza do obrotu swoje zdolności poniżej opłat zatwierdzonych przez Federalną Agencję ds. Sieci. To oznaczałoby celowy dumping cenowy. W związku z tym zagrożone są również długoterminowe plany inwestycyjne prywatnej ReGas, bo firma planuje rozbudowę rozwiązań wodorowych i elektrolizerów.

[Aleksandra Fedorska jest dziennikarką polskich i niemieckich mediów]



 

Polecane
Emerytury
Stażowe