Niemcy tracą pozycję lidera. Kryzys w branży motoryzacyjnej

Niemieccy producenci samochodów coraz mocniej odczuwają trudności na rynku. W porównaniu z globalnymi rywalami ich obroty i zyski spadają, a konkurencja zdaje się nie zwalniać tempa.
Samochód  - zdjęcie ilustracyjne
Samochód - zdjęcie ilustracyjne / pixabay.com

Niemiecka motoryzacja przez lata była symbolem niezawodności i innowacji, jednak rosnąca konkurencja, problemy technologiczne oraz wolniejsze tempo adaptacji do nowych trendów sprawiają, że giganci tacy jak VW, BMW i Mercedes-Benz muszą zmierzyć się z jednym z największych wyzwań w swojej historii.

Z analizy firmy konsultingowej EY wynika, że w ubiegłym roku przychody 16 największych producentów samochodów na świecie wzrosły średnio o 1,6 proc. Tymczasem trzy wiodące niemieckie marki - Volkswagen, BMW i Mercedes-Benz - zanotowały spadek obrotów o 2,8 proc. Gorzej wypadł jedynie koncern Stellantis, którego wynik obniżył się aż o 17 proc.

Zyski pod presją

Nie tylko obroty stanowią problem dla niemieckich firm - równie niepokojący jest spadek zysków. VW, BMW i Mercedes-Benz odnotowały w 2024 roku łączny spadek dochodów o 27 proc.. Jeszcze większe straty ponieśli tylko Nissan (-73 proc.) oraz Stellantis (-84 proc.), jak wynika z danych EY.

Ekspert firmy, Constantin Gall, wskazuje na kilka kluczowych przyczyn problemów niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego:

„Sprawy nie układają się obecnie dobrze dla niemieckich producentów samochodów. Sprzedaż jest słaba, wysokie inwestycje w elektromobilność nie są amortyzowane, ponieważ popyt nie jest tak silny, jak oczekiwano”

- wyjaśnia.

Niemcy tracą pozycję lidera

Jeszcze w 2023 roku niemieckie koncerny wyróżniały się wysokimi marżami. Mercedes-Benz był liderem branży, Stellantis plasował się w czołówce, a BMW również znajdowało się wysoko w rankingu. Obecnie najwyższe marże osiągają Kia, Suzuki i Toyota, wyprzedzając niemieckie marki.

Chiny nie pomagają

Dodatkowym ciosem dla niemieckich producentów jest osłabienie sprzedaży w Chinach - kluczowym rynku dla branży motoryzacyjnej. Ogólna sprzedaż wszystkich analizowanych firm w Państwie Środka spadła o 12 proc., a dla niemieckich marek - o 10 proc.


 

POLECANE
Niepokojące nagranie z Czech. Policja publikuje film ku przestrodze Wiadomości
Niepokojące nagranie z Czech. Policja publikuje film ku przestrodze

Policja z czeskiego Szpindlerowego Młyna udostępniła w mediach społecznościowych niepokojące wideo, które ma służyć jako ostrzeżenie dla turystów. Na filmie widać kobietę, która bez wahania wjeżdża łyżwami na zamarzniętą powierzchnię zapory Łabskiej - pcha przy tym wózek z dzieckiem.

Spotkanie z Zełenskim w Mar-a-Lago. Pierwsze słowa Trumpa z ostatniej chwili
Spotkanie z Zełenskim w Mar-a-Lago. Pierwsze słowa Trumpa

Uważam, że mamy podstawy do zawarcia porozumienia w sprawie Ukrainy, korzystnego dla wszystkich - powiedział prezydent USA Donald Trump na początku spotkania z prezydentem Ukrainy Wołodymyrem Zełenskim w Mar-a-Lago na Florydzie.

To było oburzające. Aktor polskich seriali przerwał milczenie Wiadomości
"To było oburzające". Aktor polskich seriali przerwał milczenie

W najnowszym odcinku programu „interAKCJA. Starcie pokoleń” Małgorzata Czop wraz z Marią Kowalską rozmawiała z Michałem Czerneckim o tym, jak aktorzy bronią swoich granic w pracy. Aktor ujawnił dramatyczną historię z planu popularnego serialu oraz podzielił się metodą, która zawsze zatrzymuje pomysły zbyt śmiałych reżyserów.

Trump: właśnie odbyłem bardzo produktywną rozmowę z Putinem z ostatniej chwili
Trump: właśnie odbyłem bardzo produktywną rozmowę z Putinem

Prezydent USA Donald Trump powiedział w niedzielę, że odbył „dobrą i bardzo produktywną” rozmowę telefoniczną z przywódcą Rosji Władimirem Putinem. Do rozmowy doszło tuż przed spotkaniem Trumpa z prezydentem Ukrainy Wołodymyrem Zełenskim.

Seria wypadków w Tatrach. Trudne święta dla ratowników TOPR Wiadomości
Seria wypadków w Tatrach. Trudne święta dla ratowników TOPR

W ciągu minionego świątecznego tygodnia ratownicy Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego udzielili pomocy 18 osobom. Doszło do kilku poważnych wypadków, w tym na Rysach. Ratownicy podkreślają, że nie były to spokojne święta Bożego Narodzenia.

Już się nie nabiorę na gładkie słówka rządzących. Babcia Kasia niezadowolona z ministra Żurka Wiadomości
"Już się nie nabiorę na gładkie słówka rządzących". "Babcia Kasia" niezadowolona z ministra Żurka

Katarzyna Augustynek, znana szerzej jako "Babcia Kasia" - ikona ulicznych protestów opozycyjnych w czasach rządów PiS - wyraziła głębokie rozczarowanie po spotkaniu z ministrem sprawiedliwości Waldemarem Żurkiem. Aktywistka, która brała udział w listopadowym spotkaniu w Prokuraturze Regionalnej w Warszawie, czuje się oszukana brakiem konkretnych działań w sprawie swoich spraw sądowych.

Karol Nawrocki odpowiedział na atak Donalda Tuska Wiadomości
Karol Nawrocki odpowiedział na atak Donalda Tuska

Prezydent Karol Nawrocki odpowiedział premierowi Donaldowi Tuskowi po krytyce jego słów o obronie zachodniej granicy Rzeczpospolitej. Spór wybuchł po sobotnim przemówieniu Nawrockiego podczas obchodów Powstania Wielkopolskiego w Poznaniu.

Zima uderzy przed Nowym Rokiem. Silne opady i mróz w całym kraju Wiadomości
Zima uderzy przed Nowym Rokiem. Silne opady i mróz w całym kraju

Końcówka roku przyniesie w Polsce prawdziwy atak zimy. Prognozy modeli pogodowych wskazują, że już od 30 grudnia do kraju zaczną napływać chłodne masy powietrza z północy. Kulminacja zimowej pogody ma przypaść na 1 stycznia.

Litwa wycofała się z traktatu ottawskiego. Decyzja weszła w życie z ostatniej chwili
Litwa wycofała się z traktatu ottawskiego. Decyzja weszła w życie

Litwa w sobotę oficjalnie wystąpiła z traktatu ottawskiego zakazującego używania, przechowywania i produkcji min przeciwpiechotnych.

„Teraz to mi się płakać chce”. Steczkowska nie kryła wzruszenia Wiadomości
„Teraz to mi się płakać chce”. Steczkowska nie kryła wzruszenia

Rok 2025 był dla Justyny Steczkowskiej jednym z najbardziej intensywnych w jej karierze. Artystka reprezentowała Polskę w Konkursie Piosenki Eurowizji, gdzie zajęła 14. miejsce, zdobywając łącznie 156 punktów od widzów i jurorów. Choć wynik nie dał miejsca na podium, występ przyniósł jej ogromne emocje.

REKLAMA

Niemcy tracą pozycję lidera. Kryzys w branży motoryzacyjnej

Niemieccy producenci samochodów coraz mocniej odczuwają trudności na rynku. W porównaniu z globalnymi rywalami ich obroty i zyski spadają, a konkurencja zdaje się nie zwalniać tempa.
Samochód  - zdjęcie ilustracyjne
Samochód - zdjęcie ilustracyjne / pixabay.com

Niemiecka motoryzacja przez lata była symbolem niezawodności i innowacji, jednak rosnąca konkurencja, problemy technologiczne oraz wolniejsze tempo adaptacji do nowych trendów sprawiają, że giganci tacy jak VW, BMW i Mercedes-Benz muszą zmierzyć się z jednym z największych wyzwań w swojej historii.

Z analizy firmy konsultingowej EY wynika, że w ubiegłym roku przychody 16 największych producentów samochodów na świecie wzrosły średnio o 1,6 proc. Tymczasem trzy wiodące niemieckie marki - Volkswagen, BMW i Mercedes-Benz - zanotowały spadek obrotów o 2,8 proc. Gorzej wypadł jedynie koncern Stellantis, którego wynik obniżył się aż o 17 proc.

Zyski pod presją

Nie tylko obroty stanowią problem dla niemieckich firm - równie niepokojący jest spadek zysków. VW, BMW i Mercedes-Benz odnotowały w 2024 roku łączny spadek dochodów o 27 proc.. Jeszcze większe straty ponieśli tylko Nissan (-73 proc.) oraz Stellantis (-84 proc.), jak wynika z danych EY.

Ekspert firmy, Constantin Gall, wskazuje na kilka kluczowych przyczyn problemów niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego:

„Sprawy nie układają się obecnie dobrze dla niemieckich producentów samochodów. Sprzedaż jest słaba, wysokie inwestycje w elektromobilność nie są amortyzowane, ponieważ popyt nie jest tak silny, jak oczekiwano”

- wyjaśnia.

Niemcy tracą pozycję lidera

Jeszcze w 2023 roku niemieckie koncerny wyróżniały się wysokimi marżami. Mercedes-Benz był liderem branży, Stellantis plasował się w czołówce, a BMW również znajdowało się wysoko w rankingu. Obecnie najwyższe marże osiągają Kia, Suzuki i Toyota, wyprzedzając niemieckie marki.

Chiny nie pomagają

Dodatkowym ciosem dla niemieckich producentów jest osłabienie sprzedaży w Chinach - kluczowym rynku dla branży motoryzacyjnej. Ogólna sprzedaż wszystkich analizowanych firm w Państwie Środka spadła o 12 proc., a dla niemieckich marek - o 10 proc.



 

Polecane