Niemcy tracą pozycję lidera. Kryzys w branży motoryzacyjnej

Niemieccy producenci samochodów coraz mocniej odczuwają trudności na rynku. W porównaniu z globalnymi rywalami ich obroty i zyski spadają, a konkurencja zdaje się nie zwalniać tempa.
Samochód  - zdjęcie ilustracyjne Niemcy tracą pozycję lidera. Kryzys w branży motoryzacyjnej
Samochód - zdjęcie ilustracyjne / pixabay.com

Niemiecka motoryzacja przez lata była symbolem niezawodności i innowacji, jednak rosnąca konkurencja, problemy technologiczne oraz wolniejsze tempo adaptacji do nowych trendów sprawiają, że giganci tacy jak VW, BMW i Mercedes-Benz muszą zmierzyć się z jednym z największych wyzwań w swojej historii.

Z analizy firmy konsultingowej EY wynika, że w ubiegłym roku przychody 16 największych producentów samochodów na świecie wzrosły średnio o 1,6 proc. Tymczasem trzy wiodące niemieckie marki - Volkswagen, BMW i Mercedes-Benz - zanotowały spadek obrotów o 2,8 proc. Gorzej wypadł jedynie koncern Stellantis, którego wynik obniżył się aż o 17 proc.

Zyski pod presją

Nie tylko obroty stanowią problem dla niemieckich firm - równie niepokojący jest spadek zysków. VW, BMW i Mercedes-Benz odnotowały w 2024 roku łączny spadek dochodów o 27 proc.. Jeszcze większe straty ponieśli tylko Nissan (-73 proc.) oraz Stellantis (-84 proc.), jak wynika z danych EY.

Ekspert firmy, Constantin Gall, wskazuje na kilka kluczowych przyczyn problemów niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego:

„Sprawy nie układają się obecnie dobrze dla niemieckich producentów samochodów. Sprzedaż jest słaba, wysokie inwestycje w elektromobilność nie są amortyzowane, ponieważ popyt nie jest tak silny, jak oczekiwano”

- wyjaśnia.

Niemcy tracą pozycję lidera

Jeszcze w 2023 roku niemieckie koncerny wyróżniały się wysokimi marżami. Mercedes-Benz był liderem branży, Stellantis plasował się w czołówce, a BMW również znajdowało się wysoko w rankingu. Obecnie najwyższe marże osiągają Kia, Suzuki i Toyota, wyprzedzając niemieckie marki.

Chiny nie pomagają

Dodatkowym ciosem dla niemieckich producentów jest osłabienie sprzedaży w Chinach - kluczowym rynku dla branży motoryzacyjnej. Ogólna sprzedaż wszystkich analizowanych firm w Państwie Środka spadła o 12 proc., a dla niemieckich marek - o 10 proc.


 

POLECANE
Strzały i pożar przed serbskim parlamentem z ostatniej chwili
Strzały i pożar przed serbskim parlamentem

Na terenie miasteczka namiotowego zwolenników władz przed parlamentem Serbii słychać było w środę strzały, po których kilka namiotów stanęło w ogniu - wynika z nagrań publikowanych przez serbskich posłów. Media poinformowały o jednym rannym.

Sprawa Pegasusa. Tusk kłamie ws. rzekomego podsłuchiwania jego rodziny? gorące
Sprawa Pegasusa. Tusk kłamie ws. rzekomego podsłuchiwania jego rodziny?

Jak donosi Onet, Katarzyna Tusk-Cudna otrzymała status pokrzywdzonej w śledztwie dotyczącym użycia oprogramowania Pegasus. Donald Tusk zamieścił tweeta w tej sprawie, w którym uderzył w Jarosława Kaczyńskiego. Inna wersję wydarzeń przedstawia tejemniczy profil na "X" Jack Strong.

Słowacja: Prmier Fico poprze sankcje na Rosję, ale ma warunek z ostatniej chwili
Słowacja: Prmier Fico poprze sankcje na Rosję, ale ma warunek

Premier Słowacji Robert Fico zapowiedział w środę poparcie na najbliższym szczycie UE nowego pakietu sankcji wobec Rosji za jej inwazję na Ukrainę. Jego zdaniem Bratysława przeforsowała w projektach konkluzji szczytu zapisy dotyczące energetyki i przemysłu motoryzacyjnego.

W tych miastach Polacy piją najwięcej alkoholu. Zaskakujące wyniki z ostatniej chwili
W tych miastach Polacy piją najwięcej alkoholu. Zaskakujące wyniki

Polacy wciąż chętnie sięgają po „małpki” – małe butelki alkoholu do 300 ml. Jak wynika z analizy przygotowanej przez „Głos Wielkopolski” na podstawie danych Ministerstwa Finansów, to właśnie ten format odpowiada za ogromną część sprzedaży alkoholu w Polsce. 

PGNiG wydało pilny komunikat dla klientów z ostatniej chwili
PGNiG wydało pilny komunikat dla klientów

''Odczyt gazu możesz podać w dowolnym dniu miesiąca'' – także przez eBOK, mBOK, SMS lub całodobowego bota na infolinii – podkreśla w komunikacie PGNiG.

Ty podpalaczu. Tusk znów uderza w Kaczyńskiego z ostatniej chwili
"Ty podpalaczu". Tusk znów uderza w Kaczyńskiego

Po rewelacjach Onetu o związkach córki Donalda Tuska w sprawie Pegasusa premier znów zaatakował prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego.

Jarosław Kaczyński w prokuraturze. Mocne słowa do dziennikarzy z ostatniej chwili
Jarosław Kaczyński w prokuraturze. Mocne słowa do dziennikarzy

– Odczytuję to jako element operacji, która będzie kiedyś rozliczona przez sądy, która zmierza do tego, by wytworzyć pozory, że za naszych rządów doszło do jakichś przestępstw – powiedział dziennikarzom, wchodząc do prokuratury, prezes PiS Jarosław Kaczyński.

Niepokojące informacje z granicy. Komunikat Straży Granicznej pilne
Niepokojące informacje z granicy. Komunikat Straży Granicznej

Straż Graniczna publikuje raporty dotyczące wydarzeń na polskiej granicy, która znajduje się pod naciskiem ataku hybrydowego zarówno ze strony Białorusi, jak i Niemiec.

Szykują wyższą stawkę VAT. Oto produkty, które obejmie z ostatniej chwili
Szykują wyższą stawkę VAT. Oto produkty, które obejmie

Ministerstwo Finansów pracuje nad podwyżką do 23 proc. stawki VAT na bezalkoholowe odpowiedniki napojów alkoholowych. Do 23 proc. podniesiona ma być też stawka VAT na napoje energetyzujące z sokiem owocowym.

Rząd rozszerza sieć płatnych dróg. Od grudnia kierowcy zapłacą na kolejnych trasach z ostatniej chwili
Rząd rozszerza sieć płatnych dróg. Od grudnia kierowcy zapłacą na kolejnych trasach

Kierowcy ciężarówek i autobusów zapłacą więcej za przejazdy po polskich drogach. Ministerstwo Finansów zapowiedziało, że od 1 grudnia 2025 roku sieć dróg objętych elektronicznym poborem opłat e-TOLL zostanie rozszerzona.

REKLAMA

Niemcy tracą pozycję lidera. Kryzys w branży motoryzacyjnej

Niemieccy producenci samochodów coraz mocniej odczuwają trudności na rynku. W porównaniu z globalnymi rywalami ich obroty i zyski spadają, a konkurencja zdaje się nie zwalniać tempa.
Samochód  - zdjęcie ilustracyjne Niemcy tracą pozycję lidera. Kryzys w branży motoryzacyjnej
Samochód - zdjęcie ilustracyjne / pixabay.com

Niemiecka motoryzacja przez lata była symbolem niezawodności i innowacji, jednak rosnąca konkurencja, problemy technologiczne oraz wolniejsze tempo adaptacji do nowych trendów sprawiają, że giganci tacy jak VW, BMW i Mercedes-Benz muszą zmierzyć się z jednym z największych wyzwań w swojej historii.

Z analizy firmy konsultingowej EY wynika, że w ubiegłym roku przychody 16 największych producentów samochodów na świecie wzrosły średnio o 1,6 proc. Tymczasem trzy wiodące niemieckie marki - Volkswagen, BMW i Mercedes-Benz - zanotowały spadek obrotów o 2,8 proc. Gorzej wypadł jedynie koncern Stellantis, którego wynik obniżył się aż o 17 proc.

Zyski pod presją

Nie tylko obroty stanowią problem dla niemieckich firm - równie niepokojący jest spadek zysków. VW, BMW i Mercedes-Benz odnotowały w 2024 roku łączny spadek dochodów o 27 proc.. Jeszcze większe straty ponieśli tylko Nissan (-73 proc.) oraz Stellantis (-84 proc.), jak wynika z danych EY.

Ekspert firmy, Constantin Gall, wskazuje na kilka kluczowych przyczyn problemów niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego:

„Sprawy nie układają się obecnie dobrze dla niemieckich producentów samochodów. Sprzedaż jest słaba, wysokie inwestycje w elektromobilność nie są amortyzowane, ponieważ popyt nie jest tak silny, jak oczekiwano”

- wyjaśnia.

Niemcy tracą pozycję lidera

Jeszcze w 2023 roku niemieckie koncerny wyróżniały się wysokimi marżami. Mercedes-Benz był liderem branży, Stellantis plasował się w czołówce, a BMW również znajdowało się wysoko w rankingu. Obecnie najwyższe marże osiągają Kia, Suzuki i Toyota, wyprzedzając niemieckie marki.

Chiny nie pomagają

Dodatkowym ciosem dla niemieckich producentów jest osłabienie sprzedaży w Chinach - kluczowym rynku dla branży motoryzacyjnej. Ogólna sprzedaż wszystkich analizowanych firm w Państwie Środka spadła o 12 proc., a dla niemieckich marek - o 10 proc.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe