Niemcy tracą pozycję lidera. Kryzys w branży motoryzacyjnej

Niemieccy producenci samochodów coraz mocniej odczuwają trudności na rynku. W porównaniu z globalnymi rywalami ich obroty i zyski spadają, a konkurencja zdaje się nie zwalniać tempa.
Samochód  - zdjęcie ilustracyjne Niemcy tracą pozycję lidera. Kryzys w branży motoryzacyjnej
Samochód - zdjęcie ilustracyjne / pixabay.com

Niemiecka motoryzacja przez lata była symbolem niezawodności i innowacji, jednak rosnąca konkurencja, problemy technologiczne oraz wolniejsze tempo adaptacji do nowych trendów sprawiają, że giganci tacy jak VW, BMW i Mercedes-Benz muszą zmierzyć się z jednym z największych wyzwań w swojej historii.

Z analizy firmy konsultingowej EY wynika, że w ubiegłym roku przychody 16 największych producentów samochodów na świecie wzrosły średnio o 1,6 proc. Tymczasem trzy wiodące niemieckie marki - Volkswagen, BMW i Mercedes-Benz - zanotowały spadek obrotów o 2,8 proc. Gorzej wypadł jedynie koncern Stellantis, którego wynik obniżył się aż o 17 proc.

Zyski pod presją

Nie tylko obroty stanowią problem dla niemieckich firm - równie niepokojący jest spadek zysków. VW, BMW i Mercedes-Benz odnotowały w 2024 roku łączny spadek dochodów o 27 proc.. Jeszcze większe straty ponieśli tylko Nissan (-73 proc.) oraz Stellantis (-84 proc.), jak wynika z danych EY.

Ekspert firmy, Constantin Gall, wskazuje na kilka kluczowych przyczyn problemów niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego:

„Sprawy nie układają się obecnie dobrze dla niemieckich producentów samochodów. Sprzedaż jest słaba, wysokie inwestycje w elektromobilność nie są amortyzowane, ponieważ popyt nie jest tak silny, jak oczekiwano”

- wyjaśnia.

Niemcy tracą pozycję lidera

Jeszcze w 2023 roku niemieckie koncerny wyróżniały się wysokimi marżami. Mercedes-Benz był liderem branży, Stellantis plasował się w czołówce, a BMW również znajdowało się wysoko w rankingu. Obecnie najwyższe marże osiągają Kia, Suzuki i Toyota, wyprzedzając niemieckie marki.

Chiny nie pomagają

Dodatkowym ciosem dla niemieckich producentów jest osłabienie sprzedaży w Chinach - kluczowym rynku dla branży motoryzacyjnej. Ogólna sprzedaż wszystkich analizowanych firm w Państwie Środka spadła o 12 proc., a dla niemieckich marek - o 10 proc.


 

POLECANE
Niepokojące informacje z granicy. Komunikat Straży Granicznej z ostatniej chwili
Niepokojące informacje z granicy. Komunikat Straży Granicznej

Straż Graniczna publikuje raporty dotyczące wydarzeń na polskiej granicy zarówno ze strony Białorusi, Litwy jak i Niemiec.

Gdzie spadnie śnieg? IMGW ostrzega z ostatniej chwili
Gdzie spadnie śnieg? IMGW ostrzega

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej wydał ostrzeżenia I stopnia przed intensywnymi opadami śniegu w województwie dolnośląskim oraz przed oblodzeniem na obszarze Śląska, Małopolski i Podkarpacia.

Tusk potwierdza: był wybuch na torach. Uszkodzenia odkryto w kolejnym miejscu pilne
Tusk potwierdza: był wybuch na torach. Uszkodzenia odkryto w kolejnym miejscu

Na linii Warszawa-Lublin potwierdzono zniszczenie torów po eksplozji ładunku wybuchowego - poinformował premier. Służby prowadzą działania w dwóch miejscach tej samej trasy.

Marek Migalski choruje na raka. Nie zwlekajcie z ostatniej chwili
Marek Migalski choruje na raka. "Nie zwlekajcie"

Były europoseł i publicysta Marek Migalski poinformował, że ma raka jelita grubego i czeka go operacja usunięcia części jelita.

Słynny psychiatra zamieszany w skandal? Instytucje reagują po tekście WP Wiadomości
Słynny psychiatra zamieszany w skandal? Instytucje reagują po tekście WP

Po ujawnieniach Wirtualnej Polski dotyczących relacji znanego psychiatry z młodym mężczyzną kolejne instytucje odsuwają prof. Janusza Heitzmana od pracy, a część jego funkcji już została wygaszona.

Karol Nawrocki ujawnia kulisy współpracy z Tuskiem. „Nie będę notariuszem większości” pilne
Karol Nawrocki ujawnia kulisy współpracy z Tuskiem. „Nie będę notariuszem większości”

W rozmowie z „Do Rzeczy” prezydent Karol Nawrocki jasno określił granice współpracy z rządem, podkreślając, że w kluczowych sprawach Polacy oczekują od niego działania niezależnego od bieżącej polityki.

Wyciek gazu w Krakowie. Miasto wydało komunikat z ostatniej chwili
Wyciek gazu w Krakowie. Miasto wydało komunikat

Pogotowie gazowe i strażacy w poniedziałek od godzin rannych prowadzą działania przy ulicy Komandosów na osiedlu Podwawelskim w Krakowie, gdzie – z powodu rozszczelnienia gazociągu – słup ognia jest widoczny na wysokość około 20 metrów. Jest nowy komunikat miasta Kraków.

Sędziowie ostro o projekcie Żurka. „To tworzy patologie” Wiadomości
Sędziowie ostro o projekcie Żurka. „To tworzy patologie”

W projekcie zmian KRS przygotowanym przez ministra Waldemara Żurka znalazł się punkt, który wywołał gwałtowną krytykę sędziów. Chodzi o możliwość awansowania członków Rady w trakcie ich kadencji, co – jak podkreślają – „tworzy patologie” i narusza podstawowe zasady bezstronności.

KRUS wydał komunikat dla rolników z ostatniej chwili
KRUS wydał komunikat dla rolników

Czad to cichy, bezwzględny zabójca. KRUS w najnowszym komunikacie radzi,, gdzie zamontować czujnik tlenku węgla w domu, aby w porę uruchomił alarm i dał ci czas na ucieczkę przed zaczadzeniem.

Duńskie lotnisko sparaliżowane. Wstrzymano wszystkie loty pilne
Duńskie lotnisko sparaliżowane. Wstrzymano wszystkie loty

Ruch lotniczy w północnej Danii został nagle wstrzymany, gdy służby otrzymały informację o możliwej obecności dronów w pobliżu portu lotniczego w Aalborgu. Policja przyznaje, że trwają intensywne kontrole, a część lotów przekierowano na inne lotniska.

REKLAMA

Niemcy tracą pozycję lidera. Kryzys w branży motoryzacyjnej

Niemieccy producenci samochodów coraz mocniej odczuwają trudności na rynku. W porównaniu z globalnymi rywalami ich obroty i zyski spadają, a konkurencja zdaje się nie zwalniać tempa.
Samochód  - zdjęcie ilustracyjne Niemcy tracą pozycję lidera. Kryzys w branży motoryzacyjnej
Samochód - zdjęcie ilustracyjne / pixabay.com

Niemiecka motoryzacja przez lata była symbolem niezawodności i innowacji, jednak rosnąca konkurencja, problemy technologiczne oraz wolniejsze tempo adaptacji do nowych trendów sprawiają, że giganci tacy jak VW, BMW i Mercedes-Benz muszą zmierzyć się z jednym z największych wyzwań w swojej historii.

Z analizy firmy konsultingowej EY wynika, że w ubiegłym roku przychody 16 największych producentów samochodów na świecie wzrosły średnio o 1,6 proc. Tymczasem trzy wiodące niemieckie marki - Volkswagen, BMW i Mercedes-Benz - zanotowały spadek obrotów o 2,8 proc. Gorzej wypadł jedynie koncern Stellantis, którego wynik obniżył się aż o 17 proc.

Zyski pod presją

Nie tylko obroty stanowią problem dla niemieckich firm - równie niepokojący jest spadek zysków. VW, BMW i Mercedes-Benz odnotowały w 2024 roku łączny spadek dochodów o 27 proc.. Jeszcze większe straty ponieśli tylko Nissan (-73 proc.) oraz Stellantis (-84 proc.), jak wynika z danych EY.

Ekspert firmy, Constantin Gall, wskazuje na kilka kluczowych przyczyn problemów niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego:

„Sprawy nie układają się obecnie dobrze dla niemieckich producentów samochodów. Sprzedaż jest słaba, wysokie inwestycje w elektromobilność nie są amortyzowane, ponieważ popyt nie jest tak silny, jak oczekiwano”

- wyjaśnia.

Niemcy tracą pozycję lidera

Jeszcze w 2023 roku niemieckie koncerny wyróżniały się wysokimi marżami. Mercedes-Benz był liderem branży, Stellantis plasował się w czołówce, a BMW również znajdowało się wysoko w rankingu. Obecnie najwyższe marże osiągają Kia, Suzuki i Toyota, wyprzedzając niemieckie marki.

Chiny nie pomagają

Dodatkowym ciosem dla niemieckich producentów jest osłabienie sprzedaży w Chinach - kluczowym rynku dla branży motoryzacyjnej. Ogólna sprzedaż wszystkich analizowanych firm w Państwie Środka spadła o 12 proc., a dla niemieckich marek - o 10 proc.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe