Niemcy tracą pozycję lidera. Kryzys w branży motoryzacyjnej

Niemieccy producenci samochodów coraz mocniej odczuwają trudności na rynku. W porównaniu z globalnymi rywalami ich obroty i zyski spadają, a konkurencja zdaje się nie zwalniać tempa.
Samochód  - zdjęcie ilustracyjne Niemcy tracą pozycję lidera. Kryzys w branży motoryzacyjnej
Samochód - zdjęcie ilustracyjne / pixabay.com

Niemiecka motoryzacja przez lata była symbolem niezawodności i innowacji, jednak rosnąca konkurencja, problemy technologiczne oraz wolniejsze tempo adaptacji do nowych trendów sprawiają, że giganci tacy jak VW, BMW i Mercedes-Benz muszą zmierzyć się z jednym z największych wyzwań w swojej historii.

Z analizy firmy konsultingowej EY wynika, że w ubiegłym roku przychody 16 największych producentów samochodów na świecie wzrosły średnio o 1,6 proc. Tymczasem trzy wiodące niemieckie marki - Volkswagen, BMW i Mercedes-Benz - zanotowały spadek obrotów o 2,8 proc. Gorzej wypadł jedynie koncern Stellantis, którego wynik obniżył się aż o 17 proc.

Zyski pod presją

Nie tylko obroty stanowią problem dla niemieckich firm - równie niepokojący jest spadek zysków. VW, BMW i Mercedes-Benz odnotowały w 2024 roku łączny spadek dochodów o 27 proc.. Jeszcze większe straty ponieśli tylko Nissan (-73 proc.) oraz Stellantis (-84 proc.), jak wynika z danych EY.

Ekspert firmy, Constantin Gall, wskazuje na kilka kluczowych przyczyn problemów niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego:

„Sprawy nie układają się obecnie dobrze dla niemieckich producentów samochodów. Sprzedaż jest słaba, wysokie inwestycje w elektromobilność nie są amortyzowane, ponieważ popyt nie jest tak silny, jak oczekiwano”

- wyjaśnia.

Niemcy tracą pozycję lidera

Jeszcze w 2023 roku niemieckie koncerny wyróżniały się wysokimi marżami. Mercedes-Benz był liderem branży, Stellantis plasował się w czołówce, a BMW również znajdowało się wysoko w rankingu. Obecnie najwyższe marże osiągają Kia, Suzuki i Toyota, wyprzedzając niemieckie marki.

Chiny nie pomagają

Dodatkowym ciosem dla niemieckich producentów jest osłabienie sprzedaży w Chinach - kluczowym rynku dla branży motoryzacyjnej. Ogólna sprzedaż wszystkich analizowanych firm w Państwie Środka spadła o 12 proc., a dla niemieckich marek - o 10 proc.


 

POLECANE
KRUS wydał komunikat dla rolników z ostatniej chwili
KRUS wydał komunikat dla rolników

KRUS przypomina rolnikom o możliwości skorzystania z rehabilitacji w sześciu Centrach Rehabilitacji Rolników w całej Polsce, dostosowanej do schorzeń narządu ruchu, układu krążenia i oddechowego.

Europa leci do Waszyngtonu. Merz, Macron i Meloni odbędą rozmowę z Trumpem z ostatniej chwili
Europa leci do Waszyngtonu. Merz, Macron i Meloni odbędą rozmowę z Trumpem

Premier Wielkiej Brytanii Keir Starmer, prezydent Francji Emmanuel Macron, kanclerz Niemiec Friedrich Merz i premier Włoch Giorgia Meloni rozmawiali o spotkaniu z prezydentem USA Donaldem Trumpem w Waszyngtonie – podała w sobotę brytyjska stacja Sky News, powołując się na źródła dyplomatyczne.

Czarzasty chce stosować weto. Mocna odpowiedź z Kancelarii Prezydenta z ostatniej chwili
Czarzasty chce stosować "weto". Mocna odpowiedź z Kancelarii Prezydenta

W swoim orędziu nowy marszałek Sejmu Włodzimierz Czarzasty zapowiedział stosowanie "weta". Do słów współprzewodniczącego Lewicy odniósł się szef Gabinetu Prezydenta Paweł Szefernaker.

Ważny komunikat dla mieszkańców Poznania z ostatniej chwili
Ważny komunikat dla mieszkańców Poznania

Dobra wiadomość dla pasażerów poznańskiej komunikacji. Od soboty 22 listopada ma zostać przywrócony ruch tramwajów w centrum miasta – na odcinku od węzła Okrąglak do Małych Garbar. To efekt szybko postępujących prac na placu Wielkopolskim oraz budowy nowego rozjazdu przy przystanku Małe Garbary.

Mróz do nawet -14 stopni, śnieg i zamiecie. Zima zaatakuje w weekend z ostatniej chwili
Mróz do nawet -14 stopni, śnieg i zamiecie. Zima zaatakuje w weekend

Przed nami weekend z prawdziwie zimową aurą. Śnieg, spadki temperatury i lokalne zamiecie najmocniej dotkną mieszkańców wschodniej oraz południowo-wschodniej Polski. Oto szczegółowa prognoza na najbliższe dni.

Niemiecki dziennik: Europa odpowie na plan USA i przedstawi własny projekt pokojowy ws. Ukrainy z ostatniej chwili
Niemiecki dziennik: Europa odpowie na plan USA i przedstawi własny projekt pokojowy ws. Ukrainy

Kraje europejskie pracują nad własnym dokumentem mediacyjnym - poinformował dziennik „Sueddeutsche Zeitung”, powołując się na źródło w niemieckim rządzie i potwierdzając wcześniejsze doniesienia agencji Reutera. Miałaby to odpowiedź na amerykański plan pokojowy dla Ukrainy.

Długie przerwy w dostawie prądu. Ważny komunikat dla mieszkańców Wielkopolski z ostatniej chwili
Długie przerwy w dostawie prądu. Ważny komunikat dla mieszkańców Wielkopolski

Mieszkańcy wielu miejscowości w Wielkopolsce muszą przygotować się na kolejne przerwy w dostawie energii. Enea Operator opublikowała rozbudowany harmonogram wyłączeń, które obejmą m.in. Poznań, Gniezno, Piłę, Leszno, Lubasz, Wieleń, Swarzędz, Czerwonak, Kicin oraz szereg mniejszych miejscowości. To ważna informacja dla mieszkańców planujących pracę zdalną, funkcjonowanie firm, a także codzienne obowiązki.

Trump: Zełenski musi polubić plan pokojowy. Nie ma kart z ostatniej chwili
Trump: Zełenski musi polubić plan pokojowy. Nie ma kart

Prezydent USA Donald Trump powiedział w piątek, że prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski musi „polubić” przedstawiony przez niego plan pokojowy, a w przeciwnym wypadku powinien walczyć dalej. Trump dodał, że Ukraina „nie ma kart”.

Karol Nawrocki odniósł się do amerykańskiego planu pokojowego. Sprawdź, co powiedział Prezydent z ostatniej chwili
Karol Nawrocki odniósł się do amerykańskiego planu pokojowego. Sprawdź, co powiedział Prezydent

Prezydent Karol Nawrocki podkreślił w piątek, że to Ukraina padła ofiarą zbrodniczej agresji Putina i to Ukraińcy, przy wsparciu Stanów Zjednoczonych oraz krajów UE, muszą mieć decydujący głos w rozmowach pokojowych. Dodał, że agresorem była i jest Rosja.

Pilny komunikat prokuratury ws. dywersji na kolei. Stanisław Żaryn: Słabo to wygląda z ostatniej chwili
Pilny komunikat prokuratury ws. dywersji na kolei. Stanisław Żaryn: Słabo to wygląda

Dwóch podejrzanych o sabotaż na kolei uciekło z Polski, czterech okazało się niewinnych. „Słabo to wygląda” - skomentował „sukcesy” służb i Prokuratury Krajowej były rzecznik ministra koordynatora służb specjalnych Stanisław Żaryn.

REKLAMA

Niemcy tracą pozycję lidera. Kryzys w branży motoryzacyjnej

Niemieccy producenci samochodów coraz mocniej odczuwają trudności na rynku. W porównaniu z globalnymi rywalami ich obroty i zyski spadają, a konkurencja zdaje się nie zwalniać tempa.
Samochód  - zdjęcie ilustracyjne Niemcy tracą pozycję lidera. Kryzys w branży motoryzacyjnej
Samochód - zdjęcie ilustracyjne / pixabay.com

Niemiecka motoryzacja przez lata była symbolem niezawodności i innowacji, jednak rosnąca konkurencja, problemy technologiczne oraz wolniejsze tempo adaptacji do nowych trendów sprawiają, że giganci tacy jak VW, BMW i Mercedes-Benz muszą zmierzyć się z jednym z największych wyzwań w swojej historii.

Z analizy firmy konsultingowej EY wynika, że w ubiegłym roku przychody 16 największych producentów samochodów na świecie wzrosły średnio o 1,6 proc. Tymczasem trzy wiodące niemieckie marki - Volkswagen, BMW i Mercedes-Benz - zanotowały spadek obrotów o 2,8 proc. Gorzej wypadł jedynie koncern Stellantis, którego wynik obniżył się aż o 17 proc.

Zyski pod presją

Nie tylko obroty stanowią problem dla niemieckich firm - równie niepokojący jest spadek zysków. VW, BMW i Mercedes-Benz odnotowały w 2024 roku łączny spadek dochodów o 27 proc.. Jeszcze większe straty ponieśli tylko Nissan (-73 proc.) oraz Stellantis (-84 proc.), jak wynika z danych EY.

Ekspert firmy, Constantin Gall, wskazuje na kilka kluczowych przyczyn problemów niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego:

„Sprawy nie układają się obecnie dobrze dla niemieckich producentów samochodów. Sprzedaż jest słaba, wysokie inwestycje w elektromobilność nie są amortyzowane, ponieważ popyt nie jest tak silny, jak oczekiwano”

- wyjaśnia.

Niemcy tracą pozycję lidera

Jeszcze w 2023 roku niemieckie koncerny wyróżniały się wysokimi marżami. Mercedes-Benz był liderem branży, Stellantis plasował się w czołówce, a BMW również znajdowało się wysoko w rankingu. Obecnie najwyższe marże osiągają Kia, Suzuki i Toyota, wyprzedzając niemieckie marki.

Chiny nie pomagają

Dodatkowym ciosem dla niemieckich producentów jest osłabienie sprzedaży w Chinach - kluczowym rynku dla branży motoryzacyjnej. Ogólna sprzedaż wszystkich analizowanych firm w Państwie Środka spadła o 12 proc., a dla niemieckich marek - o 10 proc.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe