Kucharski: Zaproszono nas na sejmową komisję, bez prawa głosu

W tym tygodniu gościła w Polsce unijna Komisarz ds. transportu Violeta Bulc. Spotkanie z Panią Komisarz miało być okazją dyskusji o problemach transportu i przygotowywanego na poziomie Unii Europejskiej Pakietu Mobilności.
 Kucharski: Zaproszono nas na sejmową komisję, bez prawa głosu
/ Fot. Ewa Podgórska-Rakiel
Spotkanie z Panią Komisarz, zaplanowane zostało na wspólnym posiedzeniu połączonych Komisji sejmowych ds. Unii Europejskiej, Infrastruktury oraz Gospodarki i Rozwoju w dniu 24 listopada. Jako partnerzy społeczni, związki zawodowe zawsze otrzymują zaproszenia na Komisje sejmowe i mogą tam osobiście zgłaszać swoje uwagi. Tym razem także otrzymaliśmy zaproszenie na tę Komisję, ale o dialogu w tym wypadku nie było mowy, - mówi Tadeusz Kucharski Przewodniczący Krajowej Sekcji Transportu Drogowego NSZZ „Solidarność”.

Uczestniczyłem w tym posiedzeniu z dr Ewa Podgórską-Rakiel z Zespołu Prawnego KK, nie przygotowano dla przedstawicieli związków zawodowych miejsc przy stołach z mikrofonami, zajęliśmy więc miejsca pod ścianą, a prowadząca Komisję poseł Izabela Kloc wyczytywała z przygotowanej wcześniej listy nazwiska posłów, którzy mogli zadawać pytania Komisarz. Nie zostaliśmy poinformowani wcześniej, że uczestniczymy w Komisji bez prawa głosu i że nie ma swobody wypowiedzi tylko obowiązuje ustalona wcześniej lista mówców. To zła praktyka. Zostaliśmy zaproszeni tylko po to żeby nasze podpisy były na liście obecności. W sprawie problemów kierowców transportu międzynarodowego mamy dialog pozorowany, - podkreśla Kucharski.   


Rząd zobowiązał się rozwiązać problemy pracowników transportu w kilka miesięcy od wyroku Trybunału Konstytucyjnego. Minął rok i nieprawidłowości, które wskazał TK w wyroku z dnia 24 listopada 2016 r. (K 11/15) nie zostały usunięte. Przede wszystkim, jak podkreślił TK, nie ma kompleksowej i systemowej regulacji  co  do zasad wynagradzania kierowców transportu międzynarodowego, a obecne rozwiązania opierające się na wypłacie świadczeń za podróże służbowe, są fikcją.

Przewodniczący Sekcji podkreśla także, że od dłuższego czasu NSZZ „Solidarność” starała się podejmować rozmowy o transporcie na forum RDS jak i z odpowiedzialnymi ministerstwami. W tym celu został powołany Trójstronny Branżowy Zespół ds. Transportu Drogowego którego celem było wypracowanie odpowiednich zmian w przepisach. Zespół do dnia dzisiejszego nie osiągnął zamierzonego celu ponieważ strona rządowa jest permanentnie nie przygotowana i odczuwa się lekceważący stosunek do partnerów społecznych. Niestety do dnia dzisiejszego brak jest jakichkolwiek propozycji ze strony rządowej by pomóc kierowcom. Na dodatek krajowy ustawodawca nie traktuje kierowców zatrudnionych w transporcie jako pracowników delegowanych. Polska wyłączyła kierowców transportu międzynarodowego z ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług choć dyrektywa 96/71/WE ich obejmuje.

Właśnie o tym, że Polska ustawowo nie stosuje przepisów dotyczących delegowania pracowników do kierowców transportu międzynarodowego chcieliśmy poinformować Panią Komisarz Bulc na posiedzeniu Komisji, mówi dr Ewa Podgórska-Rakiel. Sytuacja zaczyna być poważna, ponieważ Ministerstwo Spraw Zagranicznych odpowiadając pisemnie na pytania postawione na Zespole problemowym Rady Dialogu Społecznego ds. międzynarodowych, nie ukrywa wyłączenia transportu z delegowania i wskazuje Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej jako drogę do potwierdzenia stanu zgodnego z prawem Unii. Oczywiście zdajemy sobie sprawę, że są instrumenty unijnej kontroli prawnej, w tym postepowanie  przed TSUE ale sądziliśmy, że jest to droga ostateczna i polskiemu rządowi na tym nie zależy. W przypadku transportu jest wręcz przeciwnie i w tej sytuacji rozważymy proponowaną przez Ministerstwo drogę postępowania skargowego na rząd RP do organów Unii, choć zaznaczyć należy, że związki preferowałyby jednak dialog niż skarżenie się na własny kraj, - stwierdza prawniczka.       

Sprawa jest dość oczywista, ponieważ Komisarz Violeta Bulc również w swoim oświadczeniu na Komisji 24 listopada poinformowała, że dyrektywa o delegowaniu już obecnie stosowana musi być do pracowników transportu międzynarodowego od "zerowego" dnia. Projektowane są natomiast rozwiązania Pakietu Mobilności, które w przyszłości powodować będą stosowanie do kierowców płacy innego państwa członkowskiego po 3 dniu delegowania. Na tą chwilę jednak obowiązuje moment przekroczenie granicy.

ml

 

POLECANE
Krajowe Biuro Wyborcze ujawnia, ile będzie kosztować organizacja wyborów prezydenckich polityka
Krajowe Biuro Wyborcze ujawnia, ile będzie kosztować organizacja wyborów prezydenckich

Krajowe Biuro Wyborcze szacuje, że koszt tegorocznych wyborów prezydenckich ma wynieść około 550 mln złotych. To blisko o połowę więcej niż przy organizacji wyborów w 2020 r.

Na prośbę Trumpa Białoruś uwolniła obywatela USA. Oskarżony o zamiar fizycznej eliminacji Łukaszenki z ostatniej chwili
Na prośbę Trumpa Białoruś uwolniła obywatela USA. Oskarżony o zamiar "fizycznej eliminacji" Łukaszenki

Władze w Mińsku potwierdziły, że przetrzymywany w więzieniu od 2021 r. Juraś Ziankowicz, mający podwójne, białoruskie i amerykańskie obywatelstwo, został zwolniony na prośbę Waszyngtonu - poinformowała agencja AFP, cytując wypowiedź rzeczniczki Alaksandra Łukaszenki.

Scott Bessent o umowie ws. minerałów: Daje ona Donaldowi Trumpowi silną pozycję Wiadomości
Scott Bessent o umowie ws. minerałów: Daje ona Donaldowi Trumpowi silną pozycję

- Umowa o zasobach mineralnych między Stanami Zjednoczonymi a Ukrainą jest sygnałem dla Rosji, że między celami narodów amerykańskiego i ukraińskiego nie ma zasadniczej różnicy – oświadczył w czwartek sekretarz skarbu USA Scott Bessent w wywiadzie dla Fox Business Network.

Grzybowe morderstwo. Trzy trupy po obiedzie z muchomorem Wiadomości
"Grzybowe morderstwo". Trzy trupy po obiedzie z muchomorem

W Australii rozpoczął się proces kobiety oskarżonej o zamordowanie trzech starszych osób. Sprawa budzi szczególne emocje nie tylko na antypodach ze względu przyczynę śmierci ofiar. Wszyscy troje zmarli po obiedzie, jaki zaserwowała im oskarżona. Kobieta nie przyznaje się do winy.

Po bezśnieżnej zimie kleszcze są groźniejsze Wiadomości
Po bezśnieżnej zimie kleszcze są groźniejsze

Wiosna to czas wzmożonej aktywności kleszczy. Spacerując po lesie czy parku, trzeba uważać. Kleszcze przenoszą choroby, które mogą skutkować groźnymi powikłaniami. Przypadków zachorowań jest coraz więcej.

Alert! Nadchodzi załamanie pogody: zobacz, gdzie będą silne burze i grad z ostatniej chwili
Alert! Nadchodzi załamanie pogody: zobacz, gdzie będą silne burze i grad

Po słonecznym czwartku w piątek nastąpi załamanie pogody. IMGW przestrzega przed "niebezpiecznymi zjawiskami meteorologicznymi, mogącymi powodować straty materialne oraz zagrożenie zdrowia i życia". 

J.D. Vance o Rosji i Ukrainie: Zadaniem dyplomacji jest próba zbliżenia obu stron Wiadomości
J.D. Vance o Rosji i Ukrainie: Zadaniem dyplomacji jest próba zbliżenia obu stron

- Zadaniem dyplomacji jest próba zbliżenia obu stron - powiedział wiceprezydent USA J.D. Vance w wywiadzie dla Fox News Digital. Amerykański urzędnik podkreślił, że pierwszym krokiem do zakończenia wojny na Ukrainie jest otrzymanie propozycji pokojowych od Rosji i Ukrainy.

Groźne bakterie z wodociągów. Kilka miejscowości bez wody pilne
Groźne bakterie z wodociągów. Kilka miejscowości bez wody

Mieszkańcy trzech podkarpackich miejscowości: Brzozowa, Humnisk i Starej Wsi nie mogą pić wody z sieci wodociągowej. Nawet po przegotowaniu. Nie nadaje się do przygotowywania posiłków ani higieny. W przebadanych próbkach sanepid stwierdził obecność bakterii kałowej.

Prokuratura Bodnara ściga kibiców Legii za transparenty Wiadomości
Prokuratura Bodnara ściga kibiców Legii za transparenty

W trakcie meczu Legii Warszawa z Lechią Gdańsk 21 kwietnia na trybunach zawisły transparenty, dotyczące Rafała Trzaskowskiego i Gizeli Jagielskiej. Prokuratura poinformowała, że wszczęła dochodzenia w sprawie pomówień.

Ten sondaż nie spodoba się Rafałowi Trzaskowskiemu Wiadomości
Ten sondaż nie spodoba się Rafałowi Trzaskowskiemu

Po debacie prezydenckiej, zorganizowanej w ostatni poniedziałek przez "Super Express", pracownia SW Research przeprowadziła dla Onetu sondaż. Respondenci mieli odpowiedzieć na pytanie, który z kandydatów najbardziej zawiódł podczas swojego wystąpienia. Zdecydowanym "zwycięzcą" tego badania został Rafał Trzaskowski.

REKLAMA

Kucharski: Zaproszono nas na sejmową komisję, bez prawa głosu

W tym tygodniu gościła w Polsce unijna Komisarz ds. transportu Violeta Bulc. Spotkanie z Panią Komisarz miało być okazją dyskusji o problemach transportu i przygotowywanego na poziomie Unii Europejskiej Pakietu Mobilności.
 Kucharski: Zaproszono nas na sejmową komisję, bez prawa głosu
/ Fot. Ewa Podgórska-Rakiel
Spotkanie z Panią Komisarz, zaplanowane zostało na wspólnym posiedzeniu połączonych Komisji sejmowych ds. Unii Europejskiej, Infrastruktury oraz Gospodarki i Rozwoju w dniu 24 listopada. Jako partnerzy społeczni, związki zawodowe zawsze otrzymują zaproszenia na Komisje sejmowe i mogą tam osobiście zgłaszać swoje uwagi. Tym razem także otrzymaliśmy zaproszenie na tę Komisję, ale o dialogu w tym wypadku nie było mowy, - mówi Tadeusz Kucharski Przewodniczący Krajowej Sekcji Transportu Drogowego NSZZ „Solidarność”.

Uczestniczyłem w tym posiedzeniu z dr Ewa Podgórską-Rakiel z Zespołu Prawnego KK, nie przygotowano dla przedstawicieli związków zawodowych miejsc przy stołach z mikrofonami, zajęliśmy więc miejsca pod ścianą, a prowadząca Komisję poseł Izabela Kloc wyczytywała z przygotowanej wcześniej listy nazwiska posłów, którzy mogli zadawać pytania Komisarz. Nie zostaliśmy poinformowani wcześniej, że uczestniczymy w Komisji bez prawa głosu i że nie ma swobody wypowiedzi tylko obowiązuje ustalona wcześniej lista mówców. To zła praktyka. Zostaliśmy zaproszeni tylko po to żeby nasze podpisy były na liście obecności. W sprawie problemów kierowców transportu międzynarodowego mamy dialog pozorowany, - podkreśla Kucharski.   


Rząd zobowiązał się rozwiązać problemy pracowników transportu w kilka miesięcy od wyroku Trybunału Konstytucyjnego. Minął rok i nieprawidłowości, które wskazał TK w wyroku z dnia 24 listopada 2016 r. (K 11/15) nie zostały usunięte. Przede wszystkim, jak podkreślił TK, nie ma kompleksowej i systemowej regulacji  co  do zasad wynagradzania kierowców transportu międzynarodowego, a obecne rozwiązania opierające się na wypłacie świadczeń za podróże służbowe, są fikcją.

Przewodniczący Sekcji podkreśla także, że od dłuższego czasu NSZZ „Solidarność” starała się podejmować rozmowy o transporcie na forum RDS jak i z odpowiedzialnymi ministerstwami. W tym celu został powołany Trójstronny Branżowy Zespół ds. Transportu Drogowego którego celem było wypracowanie odpowiednich zmian w przepisach. Zespół do dnia dzisiejszego nie osiągnął zamierzonego celu ponieważ strona rządowa jest permanentnie nie przygotowana i odczuwa się lekceważący stosunek do partnerów społecznych. Niestety do dnia dzisiejszego brak jest jakichkolwiek propozycji ze strony rządowej by pomóc kierowcom. Na dodatek krajowy ustawodawca nie traktuje kierowców zatrudnionych w transporcie jako pracowników delegowanych. Polska wyłączyła kierowców transportu międzynarodowego z ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług choć dyrektywa 96/71/WE ich obejmuje.

Właśnie o tym, że Polska ustawowo nie stosuje przepisów dotyczących delegowania pracowników do kierowców transportu międzynarodowego chcieliśmy poinformować Panią Komisarz Bulc na posiedzeniu Komisji, mówi dr Ewa Podgórska-Rakiel. Sytuacja zaczyna być poważna, ponieważ Ministerstwo Spraw Zagranicznych odpowiadając pisemnie na pytania postawione na Zespole problemowym Rady Dialogu Społecznego ds. międzynarodowych, nie ukrywa wyłączenia transportu z delegowania i wskazuje Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej jako drogę do potwierdzenia stanu zgodnego z prawem Unii. Oczywiście zdajemy sobie sprawę, że są instrumenty unijnej kontroli prawnej, w tym postepowanie  przed TSUE ale sądziliśmy, że jest to droga ostateczna i polskiemu rządowi na tym nie zależy. W przypadku transportu jest wręcz przeciwnie i w tej sytuacji rozważymy proponowaną przez Ministerstwo drogę postępowania skargowego na rząd RP do organów Unii, choć zaznaczyć należy, że związki preferowałyby jednak dialog niż skarżenie się na własny kraj, - stwierdza prawniczka.       

Sprawa jest dość oczywista, ponieważ Komisarz Violeta Bulc również w swoim oświadczeniu na Komisji 24 listopada poinformowała, że dyrektywa o delegowaniu już obecnie stosowana musi być do pracowników transportu międzynarodowego od "zerowego" dnia. Projektowane są natomiast rozwiązania Pakietu Mobilności, które w przyszłości powodować będą stosowanie do kierowców płacy innego państwa członkowskiego po 3 dniu delegowania. Na tą chwilę jednak obowiązuje moment przekroczenie granicy.

ml


 

Polecane
Emerytury
Stażowe