"Obawiamy się, że Szczecinek zostanie zlikwidowany". Protestowali pracownicy PKP Cargo zrzeszeni w Solidarności

Pracownicy kolei zrzeszeni w NSZZ "Solidarność" i Związku Zawodowym Maszynistów protestowali w czwartek w Szczecinku przeciwko likwidacji tamtejszej sekcji przewozowej i eksploatacyjnej PKP Cargo, zwolnieniom pracowników i sprzedaży kolejowych nieruchomości.
Pikieta pracowników PKP cargo w Szczecinku
Pikieta pracowników PKP cargo w Szczecinku / fot. Krajowa Sekcja Kolejarzy NSZZ "Solidarność"

Pikieta w szczecineckim PKP Cargo przy ul. Waryńskiego została zorganizowana przez związkowców, którzy nie zgadzają się na restrukturyzację kolejowej spółki poprzez likwidację jej kilku zakładów i zwolnienia pracowników. Jak przekazał PAP zastępca przewodniczącego Sekcji Zawodowej NSZZ "Solidarność" Grupy PKP Cargo Mieczysław Cykman, w Szczecinku zatrudnionych jest 98 osób.

"Około stu osób może stracić pracę"

Około stu osób może stracić pracę. Planu restrukturyzacji PKP Cargo nie ma, czekamy od listopada 2024 r. (...) Obawiamy się, że Szczecinek zostanie zlikwidowany, a to strategiczny węzeł, m.in. jeśli chodzi transporty wojskowe

– podkreślił w rozmowie z PAP Cykman.

Poinformował, że w maju na spotkaniu z zarządem PKP Cargo przedstawiciele organizacji związkowych usłyszeli, że plan restrukturyzacji spółki zostanie złożony u komisarza sądowego między 17 a 20 czerwca. PKP Cargo jest w procesie restrukturyzacji, ponieważ państwowa spółka znalazła się w finansowej zapaści. Zakład w Szczecinku jest jednym z tych, które mogą zostać zlikwidowane.

Formalnie decyzji w tej sprawie jeszcze nie ma, ale PKP Cargo przedstawiło plan sprzedaży nieruchomości, który obejmuje m.in. Szczecinek

– zwrócił uwagę Cykman.

Wyjaśnił, że szczecinecki zakład to hale naprawcze, lokomotywownia z obrotnicą, bocznice kolejowe i budynek administracji. Podkreślił, że w obronie miejsc pracy i majątku PKP związkowcy zwracali się już do ministra infrastruktury Dariusz Klimczaka i wiceministra Piotra Malepszaka. Na czwartkową pikietę do protestujących przyjechał szczecinecki poseł Trzeciej Drogi Radosław Lubczyk.

Pan poseł zobowiązał się do przekazania naszej petycji ministrowi Klimczakowi i sejmowej komisji infrastruktury

– powiedział Cykman.

Obawiają się, że dojdzie do „utraty kluczowych zasobów"

NSZZ „Solidarność” PKP CARGO alarmuje, że wyprzedaż aktywów spółki może prowadzić do dalszego pogorszenia sytuacji finansowej PKP CARGO. Związkowcy obawiają się, że dojdzie do „utraty kluczowych zasobów niezbędnych do efektywnego funkcjonowania przedsiębiorstwa”. Pracownicy PKP Cargo apelują do władz spółki o „szerokie konsultacje ze stroną społeczną”.

W pikiecie w Szczecinku uczestniczyło ok. 100 osób, wśród nich m.in. związkowcy – kolejarze z Łodzi oraz przewodniczący NSZZ "Solidarność" w Grupie PKP Cargo Jan Majder.

Kiedy rozstrzygnięcie?

W komunikacie opublikowanym 4 czerwca na stronie internetowej PKP Cargo czytamy, że „w chwili obecnej nie została podjęta decyzja o sprzedaży” obiektu w Szczecinku i cały czas trwa analiza "pod kątem utrzymania działalności operacyjnej w tej lokalizacji”. „Decyzja o utrzymaniu lub zaprzestaniu działalności Spółki w Szczecinku uzależniona jest m.in. od efektów przeprowadzanej analizy rentowności lokalizacji”.

Nie wiadomo, kiedy można spodziewać się rozstrzygnięcia sprawy i ostatecznej decyzji o likwidacji bądź utrzymaniu szczecineckiego zakładu. Zastępca dyrektora Biura Zarządu, Promocji i Relacji Inwestorskich PKP CARGO SA w restrukturyzacji Julita Sołtysiak w odpowiedzi dla PAP zaznaczyła, że „na tę chwilę wszystkie informacje na temat Zakładu w Szczecinku znajdują się w komunikacie”.

Czytamy w nim, że „z uwagi na trwający proces sanacyjny w Spółce, rozważane są wszelkie możliwości optymalizacji procesów operacyjnych oraz efektywności kosztów działalności, w tym poprzez zakończenie działalności PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji w lokalizacjach, w których działalność nie jest dochodowa”.

W wykazie nieruchomości PKP Cargo, znajdującym się na stronie internetowej, wśród 19 lokalizacji znajduje się również Szczecinek. Powierzchnia nieruchomości to 33 679 m kw., a jej status określono jako „przygotowanie do sprzedaży”. W dokumencie jest szczegółowy opis poszczególnych działek i mapki.

W komunikacie PKP Cargo napisano, że są to „obiekty, co do których rozważana jest możliwość sprzedaży. Obecnie analizowane są uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne”.

W rozmowie z PAP Cykman zaznaczył, że państwowa spółka kolejowa specjalizująca się w transportach towarowych, oprócz Szczecinka chce zlikwidować również zakłady w Świnoujściu, Tczewie, Iławie, Braniewie, Jaśle, Nowym Sączu. Związkowiec zwrócił uwagę, że PKP planuje również sprzedaż wagonów. „Na ostatnim spotkaniu z zarządem, w maju, usłyszeliśmy, że w sumie ma być sprzedanych 20 tysięcy wagonów i lokomotywy” – podsumował Cykman.

W lipcu 2024 sąd w Warszawie otworzył postępowanie restrukturyzacyjne PKP Cargo. Zarząd spółki zapowiedział zwolnienia grupowe, które miały objąć do 30 proc. zatrudnionych. W październiku poinformowano o zakończeniu zwolnień, które objęły 3665 pracowników.


 

POLECANE
Szef ukraińskiego wywiadu: Rosja przygotowuje się do okupacji państw bałtyckich z ostatniej chwili
Szef ukraińskiego wywiadu: Rosja przygotowuje się do okupacji państw bałtyckich

Kyryło Budanow, szef wywiadu Ukrainy, oświadczył, że Rosja zamierza zająć państwa bałtyckie i planuje rozpocząć działania już w 2027 roku.

Pilny komunikat MSWiA ws. zabójstwa 11-latki z Jeleniej Góry pilne
Pilny komunikat MSWiA ws. zabójstwa 11-latki z Jeleniej Góry

MSWiA wydało pilny komunikat w sprawie zabójstwa 11-letniej Danusi z Jeleniej Góry.

Rozpoczynamy nowy etap relacji z Ukrainą. Szefernaker o rozmowach Nawrocki–Zełenski z ostatniej chwili
"Rozpoczynamy nowy etap relacji z Ukrainą". Szefernaker o rozmowach Nawrocki–Zełenski

Szef KPRP Paweł Szefernaker ocenia, że piątkowe spotkanie prezydenta Karola Nawrockiego z prezydentem Wołodymyrem Zełenskim to nowy etap relacji polsko-ukraińskich. Wśród najważniejszych omawianych kwestii wymienił m.in. ekshumacje na Wołyniu i współpracę w obszarze bezpieczeństwa, w tym obrony przeciwdronowej.

Dr Jacek Saryusz-Wolski: Polska powinna, śladem Czech, odmówić wdrażania ETS2 gorące
Dr Jacek Saryusz-Wolski: Polska powinna, śladem Czech, odmówić wdrażania ETS2

„Decyzje ustanawiające ETS zostały podjęte z pogwałceniem traktatowo wymaganego trybu jednomyślnego” - zauważył na platformie X dr Jacek Saryusz-Wolski, doradca społeczny ds. europejskich prezydenta Karola Nawrockiego.

La Nacion: Sprzeciw argentyńskiego agrobiznesu wobec przełożenia podpisania umowy UE – Mercosur Wiadomości
La Nacion: Sprzeciw argentyńskiego agrobiznesu wobec przełożenia podpisania umowy UE – Mercosur

Argentyński dziennik La Nacion skrytykował decyzję szefowej KE o odroczeniu porozumienia między UE a krajami Mercosur (Mercado Común del Sur – Wspólny Rynek Południa). Media państw członkowskich (m.in. Brazylii, Argentyny, Paragwaju i Urugwaju) relacjonują protesty europejskich rolników jako „polityczne” a nie społeczne. Prasa krajów Mercosur zapewnia, że żywność z tych krajów jest zdrowa.

Orban: Twarde ograniczenia finansowe popychają Europę ku wojnie z ostatniej chwili
Orban: Twarde ograniczenia finansowe popychają Europę ku wojnie

„Od tej chwili nie mówimy już tylko o decyzjach politycznych czy moralnych, ale o twardych ograniczeniach finansowych, które popychają Europę w jednym kierunku: ku wojnie” - napisał premier Węgier Viktor Orban na platformie X komentując uzgodnioną na szczycie w Brukseli pożyczkę dla Ukrainy.

Atak na polski konsulat w Brukseli. Budynek oblany farbą, obraźliwe hasła na elewacji z ostatniej chwili
Atak na polski konsulat w Brukseli. Budynek oblany farbą, obraźliwe hasła na elewacji

W nocy z czwartku na piątek polski konsulat w Brukseli padł celem aktu dewastacji. Nieznani sprawcy oblali fasadę budynku czerwoną farbą, wypisali obraźliwe hasła i rozrzucili przed wejściem psie odchody. Informacje te potwierdziło Ministerstwo Spraw Zagranicznych, a sprawę bada belgijska policja.

Wyłączenia prądu. Ważny komunikat dla mieszkańców Wielkopolski z ostatniej chwili
Wyłączenia prądu. Ważny komunikat dla mieszkańców Wielkopolski

Enea opublikowała aktualny harmonogram planowanych wyłączeń energii elektrycznej na terenie województwa wielkopolskiego. Przerwy w dostawach prądu zaplanowano w wielu miastach i gminach, w tym m.in. w Poznaniu, Trzemesznie, Gnieźnie, Lesznie, Nowym Tomyślu oraz w powiecie szamotulskim. 

Apel SDP w drugą rocznicę bezprawnego przejęcia przez rząd mediów publicznych Wiadomości
Apel SDP w drugą rocznicę bezprawnego przejęcia przez rząd mediów publicznych

Dwa lata temu rząd Donalda Tuska bezprawnie przejęto media publiczne w Polsce. Po uchwale sejmowej, ówczesny minister kultury Bartłomiej Sienkiewicz, z pominięciem Rady Mediów Narodowych, powołał nielegalne władze TVP, PR i PAP. Policja obstawiła budynki, do których wdarli się brutalni ochroniarze. „Działania te naruszały i nadal naruszają standardy wolności słowa demokratycznego państwa” – oświadczyły władze SDP.

Ważny komunikat dla mieszkańców Wrocławia z ostatniej chwili
Ważny komunikat dla mieszkańców Wrocławia

Kierowcy i mieszkańcy Wrocław mogą spodziewać się wyraźnych ułatwień w ruchu. W najbliższy weekend zakończą się kolejne remonty realizowane w ramach programu „Wrocław na Dobrej Drodze”. Odnowione odcinki trafią do użytkowników m.in. na Wielkiej Wyspie oraz na ważnych trasach w północnej i południowej części miasta.

REKLAMA

"Obawiamy się, że Szczecinek zostanie zlikwidowany". Protestowali pracownicy PKP Cargo zrzeszeni w Solidarności

Pracownicy kolei zrzeszeni w NSZZ "Solidarność" i Związku Zawodowym Maszynistów protestowali w czwartek w Szczecinku przeciwko likwidacji tamtejszej sekcji przewozowej i eksploatacyjnej PKP Cargo, zwolnieniom pracowników i sprzedaży kolejowych nieruchomości.
Pikieta pracowników PKP cargo w Szczecinku
Pikieta pracowników PKP cargo w Szczecinku / fot. Krajowa Sekcja Kolejarzy NSZZ "Solidarność"

Pikieta w szczecineckim PKP Cargo przy ul. Waryńskiego została zorganizowana przez związkowców, którzy nie zgadzają się na restrukturyzację kolejowej spółki poprzez likwidację jej kilku zakładów i zwolnienia pracowników. Jak przekazał PAP zastępca przewodniczącego Sekcji Zawodowej NSZZ "Solidarność" Grupy PKP Cargo Mieczysław Cykman, w Szczecinku zatrudnionych jest 98 osób.

"Około stu osób może stracić pracę"

Około stu osób może stracić pracę. Planu restrukturyzacji PKP Cargo nie ma, czekamy od listopada 2024 r. (...) Obawiamy się, że Szczecinek zostanie zlikwidowany, a to strategiczny węzeł, m.in. jeśli chodzi transporty wojskowe

– podkreślił w rozmowie z PAP Cykman.

Poinformował, że w maju na spotkaniu z zarządem PKP Cargo przedstawiciele organizacji związkowych usłyszeli, że plan restrukturyzacji spółki zostanie złożony u komisarza sądowego między 17 a 20 czerwca. PKP Cargo jest w procesie restrukturyzacji, ponieważ państwowa spółka znalazła się w finansowej zapaści. Zakład w Szczecinku jest jednym z tych, które mogą zostać zlikwidowane.

Formalnie decyzji w tej sprawie jeszcze nie ma, ale PKP Cargo przedstawiło plan sprzedaży nieruchomości, który obejmuje m.in. Szczecinek

– zwrócił uwagę Cykman.

Wyjaśnił, że szczecinecki zakład to hale naprawcze, lokomotywownia z obrotnicą, bocznice kolejowe i budynek administracji. Podkreślił, że w obronie miejsc pracy i majątku PKP związkowcy zwracali się już do ministra infrastruktury Dariusz Klimczaka i wiceministra Piotra Malepszaka. Na czwartkową pikietę do protestujących przyjechał szczecinecki poseł Trzeciej Drogi Radosław Lubczyk.

Pan poseł zobowiązał się do przekazania naszej petycji ministrowi Klimczakowi i sejmowej komisji infrastruktury

– powiedział Cykman.

Obawiają się, że dojdzie do „utraty kluczowych zasobów"

NSZZ „Solidarność” PKP CARGO alarmuje, że wyprzedaż aktywów spółki może prowadzić do dalszego pogorszenia sytuacji finansowej PKP CARGO. Związkowcy obawiają się, że dojdzie do „utraty kluczowych zasobów niezbędnych do efektywnego funkcjonowania przedsiębiorstwa”. Pracownicy PKP Cargo apelują do władz spółki o „szerokie konsultacje ze stroną społeczną”.

W pikiecie w Szczecinku uczestniczyło ok. 100 osób, wśród nich m.in. związkowcy – kolejarze z Łodzi oraz przewodniczący NSZZ "Solidarność" w Grupie PKP Cargo Jan Majder.

Kiedy rozstrzygnięcie?

W komunikacie opublikowanym 4 czerwca na stronie internetowej PKP Cargo czytamy, że „w chwili obecnej nie została podjęta decyzja o sprzedaży” obiektu w Szczecinku i cały czas trwa analiza "pod kątem utrzymania działalności operacyjnej w tej lokalizacji”. „Decyzja o utrzymaniu lub zaprzestaniu działalności Spółki w Szczecinku uzależniona jest m.in. od efektów przeprowadzanej analizy rentowności lokalizacji”.

Nie wiadomo, kiedy można spodziewać się rozstrzygnięcia sprawy i ostatecznej decyzji o likwidacji bądź utrzymaniu szczecineckiego zakładu. Zastępca dyrektora Biura Zarządu, Promocji i Relacji Inwestorskich PKP CARGO SA w restrukturyzacji Julita Sołtysiak w odpowiedzi dla PAP zaznaczyła, że „na tę chwilę wszystkie informacje na temat Zakładu w Szczecinku znajdują się w komunikacie”.

Czytamy w nim, że „z uwagi na trwający proces sanacyjny w Spółce, rozważane są wszelkie możliwości optymalizacji procesów operacyjnych oraz efektywności kosztów działalności, w tym poprzez zakończenie działalności PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji w lokalizacjach, w których działalność nie jest dochodowa”.

W wykazie nieruchomości PKP Cargo, znajdującym się na stronie internetowej, wśród 19 lokalizacji znajduje się również Szczecinek. Powierzchnia nieruchomości to 33 679 m kw., a jej status określono jako „przygotowanie do sprzedaży”. W dokumencie jest szczegółowy opis poszczególnych działek i mapki.

W komunikacie PKP Cargo napisano, że są to „obiekty, co do których rozważana jest możliwość sprzedaży. Obecnie analizowane są uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne”.

W rozmowie z PAP Cykman zaznaczył, że państwowa spółka kolejowa specjalizująca się w transportach towarowych, oprócz Szczecinka chce zlikwidować również zakłady w Świnoujściu, Tczewie, Iławie, Braniewie, Jaśle, Nowym Sączu. Związkowiec zwrócił uwagę, że PKP planuje również sprzedaż wagonów. „Na ostatnim spotkaniu z zarządem, w maju, usłyszeliśmy, że w sumie ma być sprzedanych 20 tysięcy wagonów i lokomotywy” – podsumował Cykman.

W lipcu 2024 sąd w Warszawie otworzył postępowanie restrukturyzacyjne PKP Cargo. Zarząd spółki zapowiedział zwolnienia grupowe, które miały objąć do 30 proc. zatrudnionych. W październiku poinformowano o zakończeniu zwolnień, które objęły 3665 pracowników.



 

Polecane