Będzie kolejny pozew? Niemcy nie chcą polskiej inwestycji na Bałtyku

''Polska chce zbudować nowy kanał żeglugowy do Świnoujścia na Morzu Bałtyckim i rozpoczęła kolejną transgraniczną ocenę oddziaływania na środowisko'' – pisze serwis ndr.de i informuje, że Niemcy planują zaprotestować w tej sprawie.
Port Świnoujście – zdjęcie ilustracyjne Będzie kolejny pozew? Niemcy nie chcą polskiej inwestycji na Bałtyku
Port Świnoujście – zdjęcie ilustracyjne / fot. PAP/Marcin Bielecki

Co musisz wiedzieć?

  • Planowany tor wodny będzie liczył około 75 km długości, 500 m szerokości i 17 m głębokości, co umożliwi portowi w Świnoujściu obsługę kontenerowców o długości do 400 m.
  • Inicjatywa "Lebensraum Vorpommern" oraz gmina Heringsdorf twierdzą, że rozdzielenie procedur OOŚ dla terminalu i toru narusza prawo środowiskowe UE.
  • Uwagi do nowej oceny oddziaływania na środowisko można składać tylko do połowy czerwca 2025 r.

 

Nowy tor podejściowy dla Portu Świnoujście

Jak informuje niemiecki serwis ndr.de, Polska czeka na kolejną ocenę oddziaływania na środowisko, obejmującą pełny, wschodni tor podejściowy do planowanego terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Urząd Morski w Szczecinie argumentuje, że trasa ta umożliwi obsługę kontenerowców o długości 400 m i podniesie konkurencyjność portu na Morzu Bałtyckim.

Pogłębienie akwenu – parametry

Projekt przewiduje pogłębienie akwenu do 17 m, poszerzenie do 500 m i poprowadzenie nowej trasy o długości około 75 km – w całości po polskich wodach terytorialnych. Według Polskiego Portalu Morskiego nowy tor skróci czas oczekiwania statków oraz zlikwiduje ryzyko kolizji.

Wielomiliardowa inwestycja

Ministerstwo Infrastruktury szacuje koszty programu (tor + falochron) na 7,33 mld zł, z czego około 2,8 mld zł ma pokryć dofinansowanie unijne.

Wydobycie ponad 160 mln metrów sześciennych piasku

Według informacji Urzędu Morskiego konieczne będzie wydobycie nawet 160 mln metrów sześciennych piasku. Materiał zostanie odłożony w dwóch rejonach morskich. Z czasem mogą tam powstać sztuczne wyspy, podobne do utworzonych na Zalewie Szczecińskim po pogłębieniu toru Świnoujście – Szczecin, gdzie część obszaru zamieniła się w "ptasi raj".

 

Niemcy niezadowoleni z polskiej inwestycji

Inicjatywa "Lebensraum Vorpommern" oraz gmina Heringsdorf twierdzą, że plany Polski "oznaczają katastrofę ekologiczną" i "zniszczą morską florę i faunę". "Będzie to miało również wpływ na niemieckie Morze Bałtyckie" – podkreślono.

Sewris ndr.de powołuje się także na burmistrz Heringsdorf Laurę-Isabell Marisken, która uważa, że "podzielenie budowy terminalu na kilka niezależnych procedur narusza prawo środowiskowe UE".

Będzie pozew?

"Lebensraum Vorpommern" chce teraz złożyć pismo w sprawie oceny oddziaływania na środowisko. Ma na to czas do połowy czerwca 2025 r. Przypomnijmy, że wcześniej niemiecka organizacja zaskarżyła Polskę ws. terminala kontenerowego w Świnoujściu.

Wraz z gminą Heringsdorf (powiat Vorpommern-Greifswald) podjęła już kroki prawne przeciwko wstępnej ocenie oddziaływania na środowisko przed sądem administracyjnym w Warszawie. Dotyczy ona jednak tylko planowanego portu kontenerowego. W postępowaniu inicjatywa obywatelska i gmina chcą teraz domagać się uwzględnienia również nowego kanału żeglugowego i przeanalizowania skutków projektu jako całości

– pisze niemiecki portal.


 

POLECANE
Nie żyje Joanna Kołaczkowska. Legenda polskiego kabaretu z ostatniej chwili
Nie żyje Joanna Kołaczkowska. Legenda polskiego kabaretu

O śmierci legendarnej polskiej artystki kabaretowej poinformował na swoim fanpejdżu na Facebooku kabaret Hrabi.

Instytut Pileckiego wywołuje nowy skandal wokół komunistycznego bandyty Maksymiliana Schnepfa z ostatniej chwili
Instytut Pileckiego wywołuje nowy skandal wokół komunistycznego bandyty Maksymiliana Schnepfa

Trwa skandal związany z tym, że Instytut Pileckiego otworzył w Augustowie Dom Pamięci Ofiar Obławy Augustowskiej, projekt przygotowany jeszcze przez poprzednie kierownictwo instytutu z Magdaleną Gawin na cele. Problem w tym, że pośród sprawców komunistycznej zbrodni zabrakło nazwiska ojca obecnego dyplomaty Ryszarda Schnepfa i teścia dziennikarki neo-TVP Doroty Wysockiej-Schnepf - Maksymiliana Schnepfa.

Imigranci odsyłani do Polski. Są dane niemieckiej policji z ostatniej chwili
Imigranci odsyłani do Polski. Są dane niemieckiej policji

Wprowadzenie w 2023 roku kontroli granicznych przez Niemcy skutkuje większą liczbą migrantów zawracanych do Polski mimo zmniejszającej się liczby odnotowywanych nielegalnych wjazdów – informuje w środę PAP, która dotarła do danych niemieckiej policji.

Ministrowie przerażeni. Tusk się z nimi nawet nie wita tylko u nas
Ministrowie przerażeni. Tusk się z nimi nawet nie wita

Ministrowie w stanie przerażenia. Premier to lubi. Już za pierwszego rządu Donalda Tuska „rekonstrukcja” to były jego osobiste igrzyska śmierci. Siedział żółty cesarz i patrzył jak się wyrzynają, z uwagą słuchał każdego donosu i czytał kolejne przecieki jednego ministra na drugiego.

Bodnar powołał neo-rzeczników dyscyplinarnych z ostatniej chwili
Bodnar powołał neo-rzeczników dyscyplinarnych

Dzisiejsze nominacje to nie "naprawa" – to symbol bezprawia w togach. Adam Bodnar po raz kolejny przekracza granice prawa – uważa sędzia Kamila Borszowska-Moszowska.

Braun straci immunitet? Nowy ruch Bodnara z ostatniej chwili
Braun straci immunitet? Nowy ruch Bodnara

Minister sprawiedliwości Adam Bodnar przekazał, że w środę podpisał kolejne dwa wnioski o uchylenie immunitetów związane z działaniami europosła Grzegorza Brauna.

Biały Dom wzywa Izrael do wstrzymania ataków z ostatniej chwili
Biały Dom wzywa Izrael do wstrzymania ataków

Portal Axios poinformował, że administracja prezydenta USA Donalda Trumpa po raz kolejny wezwała w środę władze Izraela, by wstrzymały ataki na stolicę Syrii, Damaszek. Szef dyplomacji USA Marco Rubio potwierdził, że władze USA są w kontakcie z rządem Benjamina Netanjahu.

Ogromny pożar na festiwalu Tomorrowland. Płonie główna scena z ostatniej chwili
Ogromny pożar na festiwalu Tomorrowland. Płonie główna scena

Płonie główna scena na której ma odbyć się festiwal Tomorrowland. Trwa akcja służb. Impreza zaplanowana jest na 18–20 lipca 2025 r.

Rozpad koalicji rządzącej w Izraelu. Co z rządem Netanjahu? z ostatniej chwili
Rozpad koalicji rządzącej w Izraelu. Co z rządem Netanjahu?

''Ministrowie partii Szas odchodzą z rządu'' – pisze ''Jerusalem Post''. Jednak nie oznacza to automatycznego upadku rządu Benjamina Netanjahu.

Ulewa nad Słupskiem. Pilny komunikat RCB z ostatniej chwili
Ulewa nad Słupskiem. Pilny komunikat RCB

W środę intensywna ulewa sparaliżowała ruch w Słupsku. Policja prosi o ostrożność. Rządowe Centrum Bezpieczeństwa ostrzega, że do jutra (17 lipca) nad Pomorzem mogą przechodzić kolejne fronty burzowe.

REKLAMA

Będzie kolejny pozew? Niemcy nie chcą polskiej inwestycji na Bałtyku

''Polska chce zbudować nowy kanał żeglugowy do Świnoujścia na Morzu Bałtyckim i rozpoczęła kolejną transgraniczną ocenę oddziaływania na środowisko'' – pisze serwis ndr.de i informuje, że Niemcy planują zaprotestować w tej sprawie.
Port Świnoujście – zdjęcie ilustracyjne Będzie kolejny pozew? Niemcy nie chcą polskiej inwestycji na Bałtyku
Port Świnoujście – zdjęcie ilustracyjne / fot. PAP/Marcin Bielecki

Co musisz wiedzieć?

  • Planowany tor wodny będzie liczył około 75 km długości, 500 m szerokości i 17 m głębokości, co umożliwi portowi w Świnoujściu obsługę kontenerowców o długości do 400 m.
  • Inicjatywa "Lebensraum Vorpommern" oraz gmina Heringsdorf twierdzą, że rozdzielenie procedur OOŚ dla terminalu i toru narusza prawo środowiskowe UE.
  • Uwagi do nowej oceny oddziaływania na środowisko można składać tylko do połowy czerwca 2025 r.

 

Nowy tor podejściowy dla Portu Świnoujście

Jak informuje niemiecki serwis ndr.de, Polska czeka na kolejną ocenę oddziaływania na środowisko, obejmującą pełny, wschodni tor podejściowy do planowanego terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Urząd Morski w Szczecinie argumentuje, że trasa ta umożliwi obsługę kontenerowców o długości 400 m i podniesie konkurencyjność portu na Morzu Bałtyckim.

Pogłębienie akwenu – parametry

Projekt przewiduje pogłębienie akwenu do 17 m, poszerzenie do 500 m i poprowadzenie nowej trasy o długości około 75 km – w całości po polskich wodach terytorialnych. Według Polskiego Portalu Morskiego nowy tor skróci czas oczekiwania statków oraz zlikwiduje ryzyko kolizji.

Wielomiliardowa inwestycja

Ministerstwo Infrastruktury szacuje koszty programu (tor + falochron) na 7,33 mld zł, z czego około 2,8 mld zł ma pokryć dofinansowanie unijne.

Wydobycie ponad 160 mln metrów sześciennych piasku

Według informacji Urzędu Morskiego konieczne będzie wydobycie nawet 160 mln metrów sześciennych piasku. Materiał zostanie odłożony w dwóch rejonach morskich. Z czasem mogą tam powstać sztuczne wyspy, podobne do utworzonych na Zalewie Szczecińskim po pogłębieniu toru Świnoujście – Szczecin, gdzie część obszaru zamieniła się w "ptasi raj".

 

Niemcy niezadowoleni z polskiej inwestycji

Inicjatywa "Lebensraum Vorpommern" oraz gmina Heringsdorf twierdzą, że plany Polski "oznaczają katastrofę ekologiczną" i "zniszczą morską florę i faunę". "Będzie to miało również wpływ na niemieckie Morze Bałtyckie" – podkreślono.

Sewris ndr.de powołuje się także na burmistrz Heringsdorf Laurę-Isabell Marisken, która uważa, że "podzielenie budowy terminalu na kilka niezależnych procedur narusza prawo środowiskowe UE".

Będzie pozew?

"Lebensraum Vorpommern" chce teraz złożyć pismo w sprawie oceny oddziaływania na środowisko. Ma na to czas do połowy czerwca 2025 r. Przypomnijmy, że wcześniej niemiecka organizacja zaskarżyła Polskę ws. terminala kontenerowego w Świnoujściu.

Wraz z gminą Heringsdorf (powiat Vorpommern-Greifswald) podjęła już kroki prawne przeciwko wstępnej ocenie oddziaływania na środowisko przed sądem administracyjnym w Warszawie. Dotyczy ona jednak tylko planowanego portu kontenerowego. W postępowaniu inicjatywa obywatelska i gmina chcą teraz domagać się uwzględnienia również nowego kanału żeglugowego i przeanalizowania skutków projektu jako całości

– pisze niemiecki portal.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe