Niemiecka organizacja "Lebensraum Vorpommern" skarży Polskę ws. terminala kontenerowego w Świnoujściu

Niemiecka organizacja "Lebensraum Vorpommern" złożyła skargę na decyzje środowiskową do Sądu Administracyjnego w Warszawie ws. budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu.
Port morski w Świnoujściu
Port morski w Świnoujściu / Wikipedia CC BY-SA 3.0 / Przykuta

Niemiecka inicjatywa obywatelska wyspy Uznam "Lebensraum Vorpommern" złożyła skargę do Sądu Administracyjnego w Warszawie na decyzję środowiskową wydaną w sprawie budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu organizacji, przy ocenie oddziaływania inwestycji na środowisko niewystarczająco wzięto pod uwagę potencjalne skutki po stronie niemieckiej.

W komunikacie organizacji czytamy o obawie przed dalszym niszczeniem krajobrazu przybrzeżnego i wrażliwych ekologicznie wód Morza Bałtyckiego.

W obliczu groźby dalszego zniszczenia naszego krajobrazu przybrzeżnego chcemy wysłać wyraźny sygnał na rzecz ochrony środowiska

– poinformowała inicjatywa obywatelska "Lebensraum Vorpommern", cytowana przez telewizję Norddeutscher Rundfunk.

Do tej sprawy odniosła się także niemiecka gmina Heringsdorf, twierdząc, że "poważne wypadki z udziałem tankowców do przewozu ropy naftowej i LNG oraz wież produkujących toksyczne mieszanki kwaśnego gazu i ropy zamieniłyby całą Zatokę Pomorską w szambo". 

Gmina ta także chciała złożyć pozew, jednak – w przeciwieństwie do inicjatywy obywatelskiej – nie posiada uprawnień do wystąpienia z pozwem na mocy prawa polskiego. Z tego powodu wspiera działania "Lebensraum Vorpommern" przed warszawskim sądem.

Komentarz Aleksandry Fedorskiej

W tej sprawie swój komentarz w mediach społecznościowych zamieściła nasza dziennikarka Aleksandra Fedorska.

Niemiecka organizacja Lebensraum MV wnosi skargę na Polskę przed sąd administracyjny w Warszawie w sprawie analizy oddziaływania na środowisko portu kontenerowego w  Świnoujściu

– napisała.

Budowa głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu

Zaplanowana na lata 2023–2029 budowa głębokowodnego terminala kontenerowego w części zewnętrznej portu w Świnoujściu warta 10,3 mld zł ma pozwolić polskiemu portowi przyjmować największe jednostki, jakie są w stanie wpłynąć na Bałtyk. Nowym kanałem, długim na 65 km i głębokim na 17 m, mają pływać duże jednostki transoceaniczne.

Rozbudowany terminal ma obsługiwać jednocześnie dwa statki – jeden o długości 400 metrów i jeden 200-metrowy. Inwestycja będzie stanowiła infrastrukturę podwójnego wykorzystania, czyli cywilną, ale zdolną również do obsługi ładunków wojskowych. Zgodnie z harmonogramem terminal powinien rozpocząć działalność na początku 2028 r.

 


 

POLECANE
Sukces Barcelony w meczu z Osasuną. Drużyna z Katalonii kontynuuje dobrą passę Wiadomości
Sukces Barcelony w meczu z Osasuną. Drużyna z Katalonii kontynuuje dobrą passę

Piłkarze Barcelony, bez Polaków na boisku, w meczu 16. kolejki ekstraklasy Hiszpanii po bramkach Brazylijczyka Raphinhi wygrali z Osasuną Pampeluna 2:0. Katalończycy umocnili się na prowadzeniu w tabeli i do siedmiu punktów powiększyli przewagę nad drugim Realem Madryt.

Wiecie, że na liście 100 najbardziej wpływowych osób AI Magazynu TIME jest dwóch Polaków? gorące
Wiecie, że na liście 100 najbardziej wpływowych osób AI Magazynu TIME jest dwóch Polaków?

Dwóch 30-letnich Polaków znalazło się na liście 100 najbardziej wpływowych osób AI magazynu TIME – obok Elona Muska, Sama Altmana i Marka Zuckerberga. Mati Staniszewski wraz z Piotrem Dąbkowskim stworzyli globalną firmę wartą miliardy dolarów, która dziś wyznacza światowe standardy w sztucznej inteligencji. Na liście magazynu TIME znalazł się również wybitny polski informatyk JakubPachocki.

Legendarny aktor walczy z chorobą. Są nowe doniesienia z ostatniej chwili
Legendarny aktor walczy z chorobą. Są nowe doniesienia

Bruce Willis od kilku lat walczy z poważnymi problemami zdrowotnymi. W 2022 roku zdiagnozowano u niego afazję, a rok później demencję czołowo-skroniową. Choroba postępuje, dlatego aktor przebywa obecnie w specjalistycznym ośrodku pod stałą opieką.

Pośród więźniów politycznych uwolnionych przez białoruski reżim brak Andrzeja Poczobuta. Jest komentarz Andżeliki Borys Wiadomości
Pośród więźniów politycznych uwolnionych przez białoruski reżim brak Andrzeja Poczobuta. Jest komentarz Andżeliki Borys

W sobotę 13 grudnia 2025 r. reżim Alaksandra Łukaszenki uwolnił 123 więźniów politycznych. Decyzja jest efektem negocjacji z administracją prezydenta USA Donalda Trumpa - w zamian Stany Zjednoczone zniosły sankcje na kluczowy dla Białorusi koncern nawozowy Bielaruskali.

Komunikat dla mieszkańców woj. warmińsko-mazurskiego Wiadomości
Komunikat dla mieszkańców woj. warmińsko-mazurskiego

W nowym rozkładzie jazdy, który zacznie obowiązywać 14 grudnia, będzie więcej regionalnych połączeń kolejowych, m.in. z Olsztyna do Działdowa i Elbląga - przekazał w sobotę Urząd Marszałkowski w Olsztynie. Na finansowanie transportu kolejowego samorząd województwa przeznacza ponad 100 mln zł rocznie.

Amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków zamierza umieścić najpoważniejsze ostrzeżenie na szczepionkach przeciwko COVID-19 Wiadomości
Amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków zamierza umieścić najpoważniejsze ostrzeżenie na szczepionkach przeciwko COVID-19

Amerykańska FDA planuje dodać ostrzeżenie w czarnej ramce (black box warning) do szczepionek przeciwko COVID-19. To najpoważniejsze ostrzeżenie agencji, stosowane przy ryzyku śmierci, poważnych reakcji czy niepełnosprawności.

„Prowadzi nas z uśmiechem w przepaść”. Ostre podsumowanie dwóch lat rządów Tuska Wiadomości
„Prowadzi nas z uśmiechem w przepaść”. Ostre podsumowanie dwóch lat rządów Tuska

W sobotę, 13 grudnia 2025 roku, mijają dokładnie dwa lata od zaprzysiężenia koalicyjnego rządu Donalda Tuska - złożonego z KO, PSL, Polski 2050 i Nowej Lewicy. Z tej okazji Sławomir Mentzen, lider Konfederacji, opublikował na X ostrą krytykę premiera i jego ekipy. „Ten rząd jest dokładnie taki, jakiego można było się spodziewać po Tusku - leniwy i pozbawiony ambicji” - napisał.

Działaczka białoruskiej opozycji: Andrzej Poczobut odmówił ułaskawienia z ostatniej chwili
Działaczka białoruskiej opozycji: Andrzej Poczobut odmówił ułaskawienia

Mieszkająca we Włoszech białoruska działaczka opozycyjna Julia Juchno poinformowała w sobotę PAP, że dziennikarz przebywający w białoruskim więzieniu Andrzej Poczobut odmówił ułaskawienia i dlatego nie znalazł się na liście osób uwolnionych przez reżim Łukaszenki.

IMGW wydał nowy komunikat. Oto co nas czeka z ostatniej chwili
IMGW wydał nowy komunikat. Oto co nas czeka

Jak informuje IMGW, północna Europa oraz Wyspy Brytyjskie pozostaną pod wpływem głębokiego niżu islandzkiego. Również północno-zachodnia Rosja będzie w obszarze niżu. Natomiast południowa, centralna części kontynentu oraz większość zachodniej Europy będą pod wpływem rozległego wyżu z centrami nad Alpami oraz Bałkanami. Polska pozostanie w obszarze przejściowym pomiędzy wyżej wspomnianym wyżem a niżem islandzkim. Będziemy w dość ciepłym powietrzu polarnym morskim.

Bundeswehra na wschodniej granicy Polski. Niemieckie media ujawniają plany z ostatniej chwili
Bundeswehra na wschodniej granicy Polski. Niemieckie media ujawniają plany

Niemieckie media informują o planowanym zaangażowaniu Bundeswehry we wzmocnienie wschodniej granicy Polski. Żołnierze mają uczestniczyć w działaniach inżynieryjnych w ramach polskiej operacji ochronnej, której celem jest zabezpieczenie granicy z Białorusią i Rosją. Misja ma rozpocząć się w kwietniu 2026 roku i potrwać kilkanaście miesięcy.

REKLAMA

Niemiecka organizacja "Lebensraum Vorpommern" skarży Polskę ws. terminala kontenerowego w Świnoujściu

Niemiecka organizacja "Lebensraum Vorpommern" złożyła skargę na decyzje środowiskową do Sądu Administracyjnego w Warszawie ws. budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu.
Port morski w Świnoujściu
Port morski w Świnoujściu / Wikipedia CC BY-SA 3.0 / Przykuta

Niemiecka inicjatywa obywatelska wyspy Uznam "Lebensraum Vorpommern" złożyła skargę do Sądu Administracyjnego w Warszawie na decyzję środowiskową wydaną w sprawie budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu organizacji, przy ocenie oddziaływania inwestycji na środowisko niewystarczająco wzięto pod uwagę potencjalne skutki po stronie niemieckiej.

W komunikacie organizacji czytamy o obawie przed dalszym niszczeniem krajobrazu przybrzeżnego i wrażliwych ekologicznie wód Morza Bałtyckiego.

W obliczu groźby dalszego zniszczenia naszego krajobrazu przybrzeżnego chcemy wysłać wyraźny sygnał na rzecz ochrony środowiska

– poinformowała inicjatywa obywatelska "Lebensraum Vorpommern", cytowana przez telewizję Norddeutscher Rundfunk.

Do tej sprawy odniosła się także niemiecka gmina Heringsdorf, twierdząc, że "poważne wypadki z udziałem tankowców do przewozu ropy naftowej i LNG oraz wież produkujących toksyczne mieszanki kwaśnego gazu i ropy zamieniłyby całą Zatokę Pomorską w szambo". 

Gmina ta także chciała złożyć pozew, jednak – w przeciwieństwie do inicjatywy obywatelskiej – nie posiada uprawnień do wystąpienia z pozwem na mocy prawa polskiego. Z tego powodu wspiera działania "Lebensraum Vorpommern" przed warszawskim sądem.

Komentarz Aleksandry Fedorskiej

W tej sprawie swój komentarz w mediach społecznościowych zamieściła nasza dziennikarka Aleksandra Fedorska.

Niemiecka organizacja Lebensraum MV wnosi skargę na Polskę przed sąd administracyjny w Warszawie w sprawie analizy oddziaływania na środowisko portu kontenerowego w  Świnoujściu

– napisała.

Budowa głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu

Zaplanowana na lata 2023–2029 budowa głębokowodnego terminala kontenerowego w części zewnętrznej portu w Świnoujściu warta 10,3 mld zł ma pozwolić polskiemu portowi przyjmować największe jednostki, jakie są w stanie wpłynąć na Bałtyk. Nowym kanałem, długim na 65 km i głębokim na 17 m, mają pływać duże jednostki transoceaniczne.

Rozbudowany terminal ma obsługiwać jednocześnie dwa statki – jeden o długości 400 metrów i jeden 200-metrowy. Inwestycja będzie stanowiła infrastrukturę podwójnego wykorzystania, czyli cywilną, ale zdolną również do obsługi ładunków wojskowych. Zgodnie z harmonogramem terminal powinien rozpocząć działalność na początku 2028 r.

 



 

Polecane