Jak protestować przeciwko Centrom Integracji Cudzoziemców - jest raport

W środę 17 września Instytut na rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris opublikował swój nowy raport pod tytułem „Podstawy sprzeciwu wobec koncepcji Centrów Integracji Cudzoziemców. Odpowiedzialna polityka migracyjna wymaga selekcji, deportacji i asymilacji”.
Ważne!
Ważne! / grafika własna

Co musisz wiedzieć:

  • Instytut Ordo Iuris opublikował nowy raport pod tytułem „Podstawy sprzeciwu wobec koncepcji Centrów Integracji Cudzoziemców. Odpowiedzialna polityka migracyjna wymaga selekcji, deportacji i asymilacji”
  • To kolejny głos Ordo Iuris w debacie dotyczącej polskiej polityki migracyjnej – poprzednie publikacje to m. in. analizy dotyczące unijnego Paktu Migracyjnego oraz poradniki dla osób zaangażowanych w obronę granicy polsko-niemieckiej i polsko-białoruskiej przed przekraczaniem jej przez nielegalnych imigrantów
  • Nowy, 66-stronicowy raport Ordo Iuris przedstawia zarys koncepcji Centrów Integracji Cudzoziemców według „Wytycznych” rządu Donalda Tuska z 2024 r. oraz główne zarzuty wobec tej koncepcji, a także formy dotychczasowego sprzeciwu polskiego społeczeństwa wobec CIC i ich owoce
  • Raport określa trzy główne zarzuty wobec rządowej koncepcji CIC: (1) brak uregulowania na poziomie ustawowym, (2) promowanie destrukcyjnej ideologii multikulturalizmu, włącznie z zatrudnianiem cudzoziemców w polskich służbach mundurowych, (3) wspieranie integracji jako jedynego dopuszczonego modelu akulturacji, podczas gdy modelem preferowanym przez państwo narodowe powinna być przede wszystkim asymilacja – poprzedzona selekcją i deportacją
  • W publikacji wskazano konkretne propozycje działań, jakie mogą podjąć wobec CIC Polacy na szczeblu lokalnym – bowiem tylko szerokie i komplementarne zaangażowanie obywateli daje szansę na zmianę polityki migracyjnej państwa polskiego

 

Centra Integracji Cudzoziemców

Ten 66-stronicowy dokument poświęcony jest koncepcji Centrów Integracji Cudzoziemców (CIC) – która w swojej obecnej postaci opiera się na „Wytycznych funkcjonowania” opublikowanych przez rząd Donalda Tuska (Departament Funduszy Europejskich Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji) 29 marca 2024 r. – oraz niezwykle szerokiemu sprzeciwowi społecznemu Polaków wobec tej koncepcji. Sprzeciw ten jest elementem ogólnej niezgody na politykę migracyjną opartą na akceptowaniu masowych migracji, w szczególności przybyszów z krajów odległych kulturowo od Polski. Wymowną oznaką skali tego oporu jest fakt, że w związku z CIC zostały złożone w Sejmie aż 33 interpelacje poselskie oraz dwa zapytania poselskie, a w Parlamencie Europejskim złożono również pytanie poselskie. Swoje uchwały lub stanowiska w sprawie CIC podjęły także organy stanowiące co najmniej 22 jednostek samorządu terytorialnego.

 

Raport

  • Rozdział pierwszy raportu opisuje podstawy koncepcji CIC. Wskazano w nim projekty poprzedzające koncepcję CIC, czerpiące inspirację z założeń unijnego Funduszu Azylu, Migracji i Integracji (FAMI) funkcjonującego na podstawie rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z 16 kwietnia 2014 r. oraz z 7 lipca 2021 r. Następnie opisano obecnie wdrażaną postać tej koncepcji funkcjonującą na podstawie wspomnianych „Wytycznych” z 2024 r. Wyróżniono najbardziej kontrowersyjne postulaty wynikające z tej koncepcji: legalizację pobytu cudzoziemców przebywających w Polsce nielegalnie, utworzenie CIC w 49 miejscowościach w Polsce – każdym byłym mieście wojewódzkim, zatrudnianie migrantów w służbach mundurowych, obowiązkowy udział organizacji pozarządowych w procesie integracji, przekształcenie Polski w społeczeństwo wielokulturowe, wprowadzenie „innych dodatkowych usług – nieobjętych wsparciem FAMI” (w tym m.in.: wsparcie asystentów osobistych, wsparcie materialne, finansowanie wizyt lekarskich, doradztwo zawodowe, bezpłatne tłumaczenia pisemne) oraz wykluczenie asymilacji na rzecz integracji jako wyłącznie preferowanej formy akulturacji – „ostatecznym celem jest partycypacja społeczna, w której migrant wpływa na społeczeństwo przyjmujące na równych zasadach”.
  • W rozdziale drugim przedstawiono trzy podstawowe zarzuty wobec koncepcji CIC w kształcie wynikającym z „Wytycznych”, które to zarzuty czynią forsowaną koncepcję nieakceptowalną z republikańskiego i narodowego punktu widzenia, a w związku z tym – wymagającą gruntownych korekt i kompleksowych konsultacji społecznych. Pierwszym formalnym zarzutem wobec koncepcji jest fakt, że nie została uregulowana ustawowo. Drugi, materialny zarzut wobec koncepcji opiera się na fakcie, że uderza ona w zasadę jednolitości kulturowej, która jest podstawą państwa narodowego; w miejsce tej zasady w „Wytycznych” wprost propagowany jest multikulturalizm, który zakłada dążenie do dekonstrukcji kultury narodowej i takich działań jak zatrudnianie cudzoziemców w polskich służbach mundurowych. Trzecim zarzutem wobec koncepcji CIC jest wyrażone przez autorów „Wytycznych” oparcie jej na multikulturalistycznie rozumianej integracji jako jedynym wspieranym przez rząd modelu akulturacji, podczas gdy modelem preferowanym przez państwo narodowe powinna być przede wszystkim asymilacja – poprzedzona selekcją imigrantów i deportacją niechcianych imigrantów.
  • Rozdział trzeci zawiera natomiast przegląd dotychczasowych form sprzeciwu wobec koncepcji CIC: interpelacji i zapytań poselskich, uchwał organów prawodawczych poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego, ogólnopolskiej inicjatywy referendalnej, a także przykłady skutecznego, oddolnego sprzeciwu obywateli wobec koncepcji CIC, który zaowocował częściowym lub całościowym wycofaniem się z udziału w realizacji tego projektu przez takie województwa, jak: kujawsko-pomorskie, łódzkie, małopolskie, mazowieckie, podkarpackie, a także zachodniopomorskie. W rozdziale tym wskazano również szereg przykładowych instrumentów prawnych, w jakie polskie ustawodawstwo wyposaża mieszkańców poszczególnych gmin, powiatów i województw, z których mogą oni skorzystać w celu wyrażenia swojego sprzeciwu wobec koncepcji CIC. Instrumentami tymi są: petycja, obywatelska inicjatywa uchwałodawcza, konsultacje społeczne, referendum lokalne, zgromadzenie publiczne.

 
Nowy raport stanowi kontynuację dotychczasowych działań analitycznych Instytutu Ordo Iuris poświęconych zagadnieniom masowych migracji i ich wpływu na strukturę społeczną państw i narodów. Są to, między innymi, następujące publikacje: System azylowo-imigracyjny Unii Europejskiej de lege lata i de lege ferenda – od zasady Dublin III po wymuszoną solidarność z sierpnia 2023 r., analiza rządowej strategii migracyjnej Polski na lata 2025–2030 z listopada 2024 r., Pakt migracyjny oraz ochrona polskiej granicy w pytaniach i odpowiedziach z listopada 2024 r., Poradnik dla obrońcy granicy z lutego 2025 r. oraz Polacy w obronie granic Poradnik dla obywateli broniących polskich granic z lipca 2025 r., a także felieton Tomasza Rowińskiego Czas na zmianę świadomości. Masowa imigracja jest prawdziwym zagrożeniem dla Polski z lipca 2025 r. i wywiad tegoż autora z Damianem Adamusem Nie możemy dopuścić, by obcy ludzie stali się gospodarzami w Polsce z grudnia 2024 r.


 

POLECANE
Ekspert: TSUE wykroczył poza swoje kompetencje tylko u nas
Ekspert: TSUE wykroczył poza swoje kompetencje

Wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie C-448/23 wywołał nowy spór o granice kompetencji Unii i relacje między prawem unijnym a konstytucją państw członkowskich. Ekspert wyjaśnia, jakie konsekwencje to orzeczenie może mieć dla stabilności prawa i sytuacji obywateli w Polsce.

Wielki protest rolników w Brukseli przeciwko umowie UE z Mercosur z ostatniej chwili
Wielki protest rolników w Brukseli przeciwko umowie UE z Mercosur

Tysiące rolników z całej Europy protestuje w Brukseli przeciw umowie UE z Mercosur. W centrum miasta pojawiły się traktory, a służby rozstawiły blokady. W proteście uczestniczą także rolnicy z Polski – związkowcy z NSZZ Rolników Indywidualnych "Solidarność".

TSUE: TK nie spełnia wymogów niezawisłego i bezstronnego sądu z ostatniej chwili
TSUE: TK nie spełnia wymogów niezawisłego i bezstronnego sądu

Trybunał Sprawiedliwości UE orzekł w czwartek, że polski Trybunał Konstytucyjny naruszył prawo Unii nie respektując wyroków TSUE. Według unijnego trybunału TK nie spełnia wymogów niezawisłego i bezstronnego sądu, ustanowionego uprzednio ustawą, z powodu nieprawidłowości w powołaniu trzech jego członków oraz prezesa. W swoim wyroku TSUE stwierdził, że Polska nie może powoływać się na swoją tożsamość konstytucyjną, aby uchylić się od respektowania wspólnych wartości.

Ursula von der Leyen wprost o użyciu aktywów Rosji: „Wszyscy podzielimy się ryzykiem” z ostatniej chwili
Ursula von der Leyen wprost o użyciu aktywów Rosji: „Wszyscy podzielimy się ryzykiem”

– Rozumiem obawy Belgii, ale jeśli zdecydujemy się na wykorzystanie pożyczek reparacyjnych do finansowania Ukrainy, to wszyscy będziemy musieli podzielić się ryzykiem – powiedziała przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen przed czwartkowym posiedzeniem unijnych przywódców w Brukseli.

Putin o Europie i USA: „Prosiaki były przekonane, że szybko zniszczą Rosję” Wiadomości
Putin o Europie i USA: „Prosiaki były przekonane, że szybko zniszczą Rosję”

Władimir Putin w czasie środowej narady w rosyjskim ministerstwie obrony ostro skrytykował europejskich przywódców, nazywając ich „prosiakami” i twierdząc, że razem ze Stanami Zjednoczonymi liczyli na szybkie zniszczenie Rosji. Jednocześnie zapowiedział, że Moskwa będzie dążyć do osiągnięcia swoich celów na Ukrainie środkami dyplomatycznymi lub wojskowymi.

25-latek uciekł ze szpitala psychiatrycznego. Policja ostrzega: Może być groźny z ostatniej chwili
25-latek uciekł ze szpitala psychiatrycznego. Policja ostrzega: Może być groźny

Policja w Przemyślu prowadzi intensywne poszukiwania 25-letniego mężczyzny, który w środę wieczorem uciekł z Wojewódzkiego Podkarpackiego Szpitala Psychiatrycznego w Żurawicy. Funkcjonariusze ostrzegają, że mężczyzna może być niebezpieczny i apelują o zachowanie szczególnej ostrożności.

OSW: Groźne chińskie auta. „Ryzyko działań dywersyjnych”  z ostatniej chwili
OSW: Groźne chińskie auta. „Ryzyko działań dywersyjnych” 

Zasypane elektroniką coraz popularniejsze auta z Chin to zagrożenie dla bezpieczeństwa Unii Europejskiej i Polski – oceniła w czwartek „Rzeczpospolita”, powołując się na raport Ośrodka Studiów Wschodnich.

Karol Nawrocki poza konkurencją. Tylko on przekroczył symboliczną granicę z ostatniej chwili
Karol Nawrocki poza konkurencją. Tylko on przekroczył symboliczną granicę

Karol Nawrocki po raz kolejny znalazł się na pierwszym miejscu rankingu zaufania do polityków w sondażu CBOS. Prezydent pozostaje jedynym politykiem w Polsce, któremu ufa ponad połowa badanych. Na kolejnych miejscach znaleźli się wicepremierzy Władysław Kosiniak-Kamysz i Radosław Sikorski, natomiast największą nieufność respondentów budzą Jarosław Kaczyński i Grzegorz Braun. Gwałtowny wzrost nieufności zanotował również Waldemar Żurek.  

PGE wydała pilny komunikat z ostatniej chwili
PGE wydała pilny komunikat

PGE i Ørsted dostarczyły cztery transformatory mocy do lądowej stacji Baltica 2 w Osiekach Lęborskich. To ważny etap budowy przyłącza do KSE; uruchomienie farmy planowane jest na 2027 r. – informuje PGE.

Zełenski: Rosja przygotowuje się na kolejny rok wojny z ostatniej chwili
Zełenski: Rosja przygotowuje się na kolejny rok wojny

Prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski ostrzega, że z Moskwy płyną sygnały o kolejnym "roku wojny".

REKLAMA

Jak protestować przeciwko Centrom Integracji Cudzoziemców - jest raport

W środę 17 września Instytut na rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris opublikował swój nowy raport pod tytułem „Podstawy sprzeciwu wobec koncepcji Centrów Integracji Cudzoziemców. Odpowiedzialna polityka migracyjna wymaga selekcji, deportacji i asymilacji”.
Ważne!
Ważne! / grafika własna

Co musisz wiedzieć:

  • Instytut Ordo Iuris opublikował nowy raport pod tytułem „Podstawy sprzeciwu wobec koncepcji Centrów Integracji Cudzoziemców. Odpowiedzialna polityka migracyjna wymaga selekcji, deportacji i asymilacji”
  • To kolejny głos Ordo Iuris w debacie dotyczącej polskiej polityki migracyjnej – poprzednie publikacje to m. in. analizy dotyczące unijnego Paktu Migracyjnego oraz poradniki dla osób zaangażowanych w obronę granicy polsko-niemieckiej i polsko-białoruskiej przed przekraczaniem jej przez nielegalnych imigrantów
  • Nowy, 66-stronicowy raport Ordo Iuris przedstawia zarys koncepcji Centrów Integracji Cudzoziemców według „Wytycznych” rządu Donalda Tuska z 2024 r. oraz główne zarzuty wobec tej koncepcji, a także formy dotychczasowego sprzeciwu polskiego społeczeństwa wobec CIC i ich owoce
  • Raport określa trzy główne zarzuty wobec rządowej koncepcji CIC: (1) brak uregulowania na poziomie ustawowym, (2) promowanie destrukcyjnej ideologii multikulturalizmu, włącznie z zatrudnianiem cudzoziemców w polskich służbach mundurowych, (3) wspieranie integracji jako jedynego dopuszczonego modelu akulturacji, podczas gdy modelem preferowanym przez państwo narodowe powinna być przede wszystkim asymilacja – poprzedzona selekcją i deportacją
  • W publikacji wskazano konkretne propozycje działań, jakie mogą podjąć wobec CIC Polacy na szczeblu lokalnym – bowiem tylko szerokie i komplementarne zaangażowanie obywateli daje szansę na zmianę polityki migracyjnej państwa polskiego

 

Centra Integracji Cudzoziemców

Ten 66-stronicowy dokument poświęcony jest koncepcji Centrów Integracji Cudzoziemców (CIC) – która w swojej obecnej postaci opiera się na „Wytycznych funkcjonowania” opublikowanych przez rząd Donalda Tuska (Departament Funduszy Europejskich Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji) 29 marca 2024 r. – oraz niezwykle szerokiemu sprzeciwowi społecznemu Polaków wobec tej koncepcji. Sprzeciw ten jest elementem ogólnej niezgody na politykę migracyjną opartą na akceptowaniu masowych migracji, w szczególności przybyszów z krajów odległych kulturowo od Polski. Wymowną oznaką skali tego oporu jest fakt, że w związku z CIC zostały złożone w Sejmie aż 33 interpelacje poselskie oraz dwa zapytania poselskie, a w Parlamencie Europejskim złożono również pytanie poselskie. Swoje uchwały lub stanowiska w sprawie CIC podjęły także organy stanowiące co najmniej 22 jednostek samorządu terytorialnego.

 

Raport

  • Rozdział pierwszy raportu opisuje podstawy koncepcji CIC. Wskazano w nim projekty poprzedzające koncepcję CIC, czerpiące inspirację z założeń unijnego Funduszu Azylu, Migracji i Integracji (FAMI) funkcjonującego na podstawie rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z 16 kwietnia 2014 r. oraz z 7 lipca 2021 r. Następnie opisano obecnie wdrażaną postać tej koncepcji funkcjonującą na podstawie wspomnianych „Wytycznych” z 2024 r. Wyróżniono najbardziej kontrowersyjne postulaty wynikające z tej koncepcji: legalizację pobytu cudzoziemców przebywających w Polsce nielegalnie, utworzenie CIC w 49 miejscowościach w Polsce – każdym byłym mieście wojewódzkim, zatrudnianie migrantów w służbach mundurowych, obowiązkowy udział organizacji pozarządowych w procesie integracji, przekształcenie Polski w społeczeństwo wielokulturowe, wprowadzenie „innych dodatkowych usług – nieobjętych wsparciem FAMI” (w tym m.in.: wsparcie asystentów osobistych, wsparcie materialne, finansowanie wizyt lekarskich, doradztwo zawodowe, bezpłatne tłumaczenia pisemne) oraz wykluczenie asymilacji na rzecz integracji jako wyłącznie preferowanej formy akulturacji – „ostatecznym celem jest partycypacja społeczna, w której migrant wpływa na społeczeństwo przyjmujące na równych zasadach”.
  • W rozdziale drugim przedstawiono trzy podstawowe zarzuty wobec koncepcji CIC w kształcie wynikającym z „Wytycznych”, które to zarzuty czynią forsowaną koncepcję nieakceptowalną z republikańskiego i narodowego punktu widzenia, a w związku z tym – wymagającą gruntownych korekt i kompleksowych konsultacji społecznych. Pierwszym formalnym zarzutem wobec koncepcji jest fakt, że nie została uregulowana ustawowo. Drugi, materialny zarzut wobec koncepcji opiera się na fakcie, że uderza ona w zasadę jednolitości kulturowej, która jest podstawą państwa narodowego; w miejsce tej zasady w „Wytycznych” wprost propagowany jest multikulturalizm, który zakłada dążenie do dekonstrukcji kultury narodowej i takich działań jak zatrudnianie cudzoziemców w polskich służbach mundurowych. Trzecim zarzutem wobec koncepcji CIC jest wyrażone przez autorów „Wytycznych” oparcie jej na multikulturalistycznie rozumianej integracji jako jedynym wspieranym przez rząd modelu akulturacji, podczas gdy modelem preferowanym przez państwo narodowe powinna być przede wszystkim asymilacja – poprzedzona selekcją imigrantów i deportacją niechcianych imigrantów.
  • Rozdział trzeci zawiera natomiast przegląd dotychczasowych form sprzeciwu wobec koncepcji CIC: interpelacji i zapytań poselskich, uchwał organów prawodawczych poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego, ogólnopolskiej inicjatywy referendalnej, a także przykłady skutecznego, oddolnego sprzeciwu obywateli wobec koncepcji CIC, który zaowocował częściowym lub całościowym wycofaniem się z udziału w realizacji tego projektu przez takie województwa, jak: kujawsko-pomorskie, łódzkie, małopolskie, mazowieckie, podkarpackie, a także zachodniopomorskie. W rozdziale tym wskazano również szereg przykładowych instrumentów prawnych, w jakie polskie ustawodawstwo wyposaża mieszkańców poszczególnych gmin, powiatów i województw, z których mogą oni skorzystać w celu wyrażenia swojego sprzeciwu wobec koncepcji CIC. Instrumentami tymi są: petycja, obywatelska inicjatywa uchwałodawcza, konsultacje społeczne, referendum lokalne, zgromadzenie publiczne.

 
Nowy raport stanowi kontynuację dotychczasowych działań analitycznych Instytutu Ordo Iuris poświęconych zagadnieniom masowych migracji i ich wpływu na strukturę społeczną państw i narodów. Są to, między innymi, następujące publikacje: System azylowo-imigracyjny Unii Europejskiej de lege lata i de lege ferenda – od zasady Dublin III po wymuszoną solidarność z sierpnia 2023 r., analiza rządowej strategii migracyjnej Polski na lata 2025–2030 z listopada 2024 r., Pakt migracyjny oraz ochrona polskiej granicy w pytaniach i odpowiedziach z listopada 2024 r., Poradnik dla obrońcy granicy z lutego 2025 r. oraz Polacy w obronie granic Poradnik dla obywateli broniących polskich granic z lipca 2025 r., a także felieton Tomasza Rowińskiego Czas na zmianę świadomości. Masowa imigracja jest prawdziwym zagrożeniem dla Polski z lipca 2025 r. i wywiad tegoż autora z Damianem Adamusem Nie możemy dopuścić, by obcy ludzie stali się gospodarzami w Polsce z grudnia 2024 r.



 

Polecane