Wody jako szlaki komunikacyjne i transportowe zaczynają powoli wracać do łask

Rzeki i kanały postrzegamy dzisiaj głównie przez pryzmat powodzi czy zagrożenia, jakie mogą ze sobą nieść. Zapomnieliśmy, że kiedyś miały decydujące znaczenie w rozwoju społecznym i gospodarczym.
 Wody jako szlaki komunikacyjne i transportowe zaczynają powoli wracać do łask
/ CC BY 3.0, Wikimedia Commons
Izabela Kozłowska

Wody jako szlaki komunikacyjne i transportowe przestały mieć znaczenie, choć tak niedawno były motorem napędowym miast i miasteczek. Ale w niektórych polskich regionach na nowo wracają do łask. Tak jest w przypadku Kanału Gliwickiego, który stopniowo odzyskuje dawny blask i sprawność.

Łącznik
Budowany w latach 1935-1941 Kanał Gliwicki zastąpił istniejący od początku XIX wieku Kanał Kłodnicki. Głównym źródłem zasilania w wodę jest rzeka Kłodnica oraz zbiorniki położone w górnej jego części. Kanał podzielony na sześć odcinków wykonany zarówno w nasypie, jak i w wykopie łącznie ma ponad 40 km długości. Poprzez ten szlak komunikacyjny połączono Górnośląski Okręg Przemysłowy drogą wodną z portem w Szczecinie, a dzięki niemieckim kanałom śródlądowym Kanał Gliwicki stał się łącznikiem najważniejszego okręgu przemysłowego w Polsce z Europą Zachodnią.

Obecnie kanał administruje i utrzymuje Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej (RZGW) w Gliwicach. Linda Hofman, jego rzeczniczka prasowa, wyjaśnia w rozmowie z „Tygodnikiem Solidarność”, że Kanał Gliwicki zaczyna znów być coraz istotniejszym szlakiem komunikacyjnym i odkrywaną przez turystów atrakcją.
– Jest to droga wodna służąca głównie celom transportowym, ale równie często na wodach Kanału Gliwickiego pojawiają się jednostki pasażerskie, turystyczne. W 2016 roku w sezonie żeglugowym łącznie kanałem spławionych zostało blisko 5 tys. jednostek (towarowych i pasażerskich). Wszystko za sprawą potencjału i atutów drogi wodnej oraz widocznych efektów modernizacji – wyjaśnia. Przewozy towarowe głównie dotyczą transportu węgla i odbywają się na trasie z Gliwic do Wrocławia. W ostatnich latach w ten sposób przewieziono nawet do 600 tys. ton towarów.



#REKLAMA_POZIOMA#

 

 

POLECANE
Kultowy polski serial kryminalny wraca po 16 latach Wiadomości
Kultowy polski serial kryminalny wraca po 16 latach

Po 16 latach od finału kultowego serialu Władysława Pasikowskiego „Glina” na platformie SkyShowtime pojawiła się kontynuacja – „Glina. Nowy rozdział”. Pierwsze dwa odcinki wywołały lawinę komentarzy – od zachwytów po rozczarowanie.

Orange wydał pilny komunikat z ostatniej chwili
Orange wydał pilny komunikat

Orange Polska ostrzega przed kampanią phishingową, która kusi wizją wygrania najnowszego iPhone’a 17 Pro Max w zamian za wypełnienie krótkiej ankiety. W rzeczywistości celem jest wyłudzenie danych karty płatniczej i zapisanie ofiary do kosztownej subskrypcji.

Napad na Luwr. Słynne muzeum zostało zamknięte z ostatniej chwili
Napad na Luwr. Słynne muzeum zostało zamknięte

W niedzielny poranek doszło do zuchwałego rabunku w Luwrze – jednym z najbardziej rozpoznawalnych muzeów świata.

Izrael przeprowadza naloty na Strefę Gazy  z ostatniej chwili
Izrael przeprowadza naloty na Strefę Gazy 

Izraelskie siły zbrojne przeprowadziły naloty na południową część Strefy Gazy po tym, jak – według doniesień – członkowie Hamasu z Rafah zaatakowali izraelskich żołnierzy. Informacje o działaniach zbrojnych przekazała agencja Reuters, powołując się na izraelski Kanał 12 oraz dziennik The Times of Israel.

PSL dogada się z Lewicą ws. aborcji? Zgorzelski: Jest taka możliwość, są dwa punkty kluczowe Wiadomości
PSL dogada się z Lewicą ws. aborcji? Zgorzelski: "Jest taka możliwość, są dwa punkty kluczowe"

Wicemarszałek Sejmu Piotr Zgorzelski w rozmowie z TVP Info podjął temat stanowiska PSL w kwestii aborcji. Jak zaznaczył, ugrupowanie nie wpisywało tej sprawy do swojego programu, a ewentualne porozumienie z Lewicą może jednak dotyczyć ograniczonego zakresu dotyczących jej przepisów.

„The Economist” przewiduje, kiedy w tym tempie walk Rosja zajęłaby Ukrainę. Zaskakujący termin Wiadomości
„The Economist” przewiduje, kiedy w tym tempie walk Rosja zajęłaby Ukrainę. Zaskakujący termin

W tempie obecnych postępów na polu walki zajęcie całej Ukrainy zajęłoby Rosji 103 lata - ocenił brytyjski tygodnik „The Economist”, zauważając, że setki tysięcy rosyjskich żołnierzy oddaje życie, nie zdobywając praktycznie żadnego terenu.

AfD bije rekord w sondażu. Partia Alice Weidel wyprzedza CDU/CSU polityka
AfD bije rekord w sondażu. Partia Alice Weidel wyprzedza CDU/CSU

Alternatywa dla Niemiec notuje historyczny wynik w badaniu opublikowanym przez dziennik „Bild”. Partia Alice Weidel prowadzi w sondażu z 27 proc. poparcia, wyprzedzając chadeków z CDU/CSU i pogrążoną w stagnacji SPD.

Samochód ambasady rosyjskiej dachował na Wisłostradzie Wiadomości
Samochód ambasady rosyjskiej dachował na Wisłostradzie

W sobotni wieczór w Warszawie doszło do groźnie wyglądającego zdarzenia drogowego z udziałem samochodu należącego do ambasady Federacji Rosyjskiej. Jedna osoba została przewieziona do szpitala, a ruch na Wisłostradzie został całkowicie wstrzymany w obu kierunkach.

XV Kongres Polska Wielki Projekt. Dzień 2 [NA ŻYWO] Wiadomości
XV Kongres Polska Wielki Projekt. Dzień 2 [NA ŻYWO]

W warszawskim Centrum Olimpijskim trwa XV Kongres Polska Wielki Projekt. Zapraszamy do śledzenia relacji wideo na żywo.

Kanclerz Niemiec oskarżony o rasizm po wypowiedzi o „krajobrazie miejskim” Wiadomości
Kanclerz Niemiec oskarżony o rasizm po wypowiedzi o „krajobrazie miejskim”

Uwaga kanclerza Niemiec Friedricha Merza o „problemie w krajobrazie miejskim” wywołała burzę polityczną i oskarżenia o rasizm. Choć kanclerz próbował później łagodzić ton, jego słowa zostały uznane przez wielu za wykluczające wobec osób pochodzenia migranckiego.

REKLAMA

Wody jako szlaki komunikacyjne i transportowe zaczynają powoli wracać do łask

Rzeki i kanały postrzegamy dzisiaj głównie przez pryzmat powodzi czy zagrożenia, jakie mogą ze sobą nieść. Zapomnieliśmy, że kiedyś miały decydujące znaczenie w rozwoju społecznym i gospodarczym.
 Wody jako szlaki komunikacyjne i transportowe zaczynają powoli wracać do łask
/ CC BY 3.0, Wikimedia Commons
Izabela Kozłowska

Wody jako szlaki komunikacyjne i transportowe przestały mieć znaczenie, choć tak niedawno były motorem napędowym miast i miasteczek. Ale w niektórych polskich regionach na nowo wracają do łask. Tak jest w przypadku Kanału Gliwickiego, który stopniowo odzyskuje dawny blask i sprawność.

Łącznik
Budowany w latach 1935-1941 Kanał Gliwicki zastąpił istniejący od początku XIX wieku Kanał Kłodnicki. Głównym źródłem zasilania w wodę jest rzeka Kłodnica oraz zbiorniki położone w górnej jego części. Kanał podzielony na sześć odcinków wykonany zarówno w nasypie, jak i w wykopie łącznie ma ponad 40 km długości. Poprzez ten szlak komunikacyjny połączono Górnośląski Okręg Przemysłowy drogą wodną z portem w Szczecinie, a dzięki niemieckim kanałom śródlądowym Kanał Gliwicki stał się łącznikiem najważniejszego okręgu przemysłowego w Polsce z Europą Zachodnią.

Obecnie kanał administruje i utrzymuje Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej (RZGW) w Gliwicach. Linda Hofman, jego rzeczniczka prasowa, wyjaśnia w rozmowie z „Tygodnikiem Solidarność”, że Kanał Gliwicki zaczyna znów być coraz istotniejszym szlakiem komunikacyjnym i odkrywaną przez turystów atrakcją.
– Jest to droga wodna służąca głównie celom transportowym, ale równie często na wodach Kanału Gliwickiego pojawiają się jednostki pasażerskie, turystyczne. W 2016 roku w sezonie żeglugowym łącznie kanałem spławionych zostało blisko 5 tys. jednostek (towarowych i pasażerskich). Wszystko za sprawą potencjału i atutów drogi wodnej oraz widocznych efektów modernizacji – wyjaśnia. Przewozy towarowe głównie dotyczą transportu węgla i odbywają się na trasie z Gliwic do Wrocławia. W ostatnich latach w ten sposób przewieziono nawet do 600 tys. ton towarów.



#REKLAMA_POZIOMA#

 


 

Polecane
Emerytury
Stażowe