Wody jako szlaki komunikacyjne i transportowe zaczynają powoli wracać do łask

Rzeki i kanały postrzegamy dzisiaj głównie przez pryzmat powodzi czy zagrożenia, jakie mogą ze sobą nieść. Zapomnieliśmy, że kiedyś miały decydujące znaczenie w rozwoju społecznym i gospodarczym.
 Wody jako szlaki komunikacyjne i transportowe zaczynają powoli wracać do łask
/ CC BY 3.0, Wikimedia Commons
Izabela Kozłowska

Wody jako szlaki komunikacyjne i transportowe przestały mieć znaczenie, choć tak niedawno były motorem napędowym miast i miasteczek. Ale w niektórych polskich regionach na nowo wracają do łask. Tak jest w przypadku Kanału Gliwickiego, który stopniowo odzyskuje dawny blask i sprawność.

Łącznik
Budowany w latach 1935-1941 Kanał Gliwicki zastąpił istniejący od początku XIX wieku Kanał Kłodnicki. Głównym źródłem zasilania w wodę jest rzeka Kłodnica oraz zbiorniki położone w górnej jego części. Kanał podzielony na sześć odcinków wykonany zarówno w nasypie, jak i w wykopie łącznie ma ponad 40 km długości. Poprzez ten szlak komunikacyjny połączono Górnośląski Okręg Przemysłowy drogą wodną z portem w Szczecinie, a dzięki niemieckim kanałom śródlądowym Kanał Gliwicki stał się łącznikiem najważniejszego okręgu przemysłowego w Polsce z Europą Zachodnią.

Obecnie kanał administruje i utrzymuje Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej (RZGW) w Gliwicach. Linda Hofman, jego rzeczniczka prasowa, wyjaśnia w rozmowie z „Tygodnikiem Solidarność”, że Kanał Gliwicki zaczyna znów być coraz istotniejszym szlakiem komunikacyjnym i odkrywaną przez turystów atrakcją.
– Jest to droga wodna służąca głównie celom transportowym, ale równie często na wodach Kanału Gliwickiego pojawiają się jednostki pasażerskie, turystyczne. W 2016 roku w sezonie żeglugowym łącznie kanałem spławionych zostało blisko 5 tys. jednostek (towarowych i pasażerskich). Wszystko za sprawą potencjału i atutów drogi wodnej oraz widocznych efektów modernizacji – wyjaśnia. Przewozy towarowe głównie dotyczą transportu węgla i odbywają się na trasie z Gliwic do Wrocławia. W ostatnich latach w ten sposób przewieziono nawet do 600 tys. ton towarów.



#REKLAMA_POZIOMA#

 

 

POLECANE
Skandal w Polsacie. Ukraiński dziennikarz obraźliwie nt. prezydenta Nawrockiego [WIDEO] z ostatniej chwili
Skandal w Polsacie. Ukraiński dziennikarz obraźliwie nt. prezydenta Nawrockiego [WIDEO]

W programie „Debata Gozdyry” na antenie Polsat News padła skandaliczna wypowiedź. Ukraiński dziennikarz Witalij Mazurenko w obraźliwy sposób odniósł się do decyzji prezydenta Karola Nawrockiego. Prowadząca program Agnieszka Gozdyra stanowczo zareagowała, oceniając jego słowa jako przekroczenie granicy. Mimo wielu szans, Mazurenko nie zdecydował się na przeprosiny ani wycofanie słów skierowanych w stronę Prezydenta RP.

Upadek Europy zaczął się wraz z powstaniem Niemiec gorące
Upadek Europy zaczął się wraz z powstaniem Niemiec

Mechanizm tego upadku jest długofalowy i strukturalny. Niemcy nigdy nie stworzyły prawdziwego imperium zamorskiego. Zamiast uczynić świat kolonią Europy, Niemcy uczyniły kolonią samą Europę.

„Sueddeutsche Zeitung”: Izrael celowo zabija dziennikarzy w Strefie Gazy z ostatniej chwili
„Sueddeutsche Zeitung”: Izrael celowo zabija dziennikarzy w Strefie Gazy

Dziennikarze w Strefie Gazie są zabijani przez Izrael, by świat nie zobaczył rozgrywającego się tam horroru - pisze we wtorek „Sueddeutsche Zeitung”. Niemiecki dziennik ocenia, że rząd Benjamina Netanjahu „prowadzi z nimi wojnę” i celowo pozbawia życia.

Zastępca Hanny Radziejowskiej w Instytucie Pileckiego zwolniony. Jest oświadczenie z ostatniej chwili
Zastępca Hanny Radziejowskiej w Instytucie Pileckiego zwolniony. Jest oświadczenie

"Dziś dowiedzieliśmy się, że mój zastępca, Mateusz Fałkowski został dyscyplinarnie zwolniony z Instytutu Pileckiego" – pisze w mediach społecznościowych sygnalistka Hanna Radziejowska, była kierownik berlińskiego oddziału Instytutu Pileckiego.

Stać was jedynie na tanie manipulacje. Spięcie Andruszkiewicza z Sikorskim na X z ostatniej chwili
"Stać was jedynie na tanie manipulacje". Spięcie Andruszkiewicza z Sikorskim na X

W sieci doszło do gorącej wymiany zdań między wiceszefem Kancelarii Prezydenta RP Adamem Andruszkiewiczem, a ministrem spraw zagranicznych Radosławem Sikorskim. Poszło o decyzję prezydenta Karola Nawrockiego, który zawetował ustawę o pomocy obywatelom Ukrainy.

Brawurowe zwycięstwo Igi Świątek w 1. rundzie wielkoszlemowego US Open z ostatniej chwili
Brawurowe zwycięstwo Igi Świątek w 1. rundzie wielkoszlemowego US Open

Iga Świątek awansowała do drugiej rundy wielkoszlemowego turnieju US Open w Nowym Jorku. Rozstawiona z numerem drugim polska tenisistka wygrała we wtorek z Kolumbijką Emilianą Arango 6:1, 6:2. Spotkanie trwało równo godzinę.

Czy Tusk przybędzie na Radę Gabinetową? Rzecznik rządu odpowiada z ostatniej chwili
Czy Tusk przybędzie na Radę Gabinetową? Rzecznik rządu odpowiada

Rzecznik rządu Adam Szłapka przekazał, że premier Donald Tusk weźmie udział w środę w zwołanej przez prezydenta Karola Nawrockiego Radzie Gabinetowej. Jak dodał, premier zabierze głos w pierwszej części spotkania, otwartej dla mediów.

Komunikat dla mieszkańców Wrocławia z ostatniej chwili
Komunikat dla mieszkańców Wrocławia

Wrocław planuje rozbudowę infrastruktury komunikacyjnej na południowo-wschodnich obrzeżach miasta. Istniejąca obecnie linia tramwajowa zakończona na pętli Księże Małe zostanie wydłużona o 2,3 km – aż do granicy administracyjnej miasta.

Walka o życie konia. Zwierzę wpadło do studni Wiadomości
Walka o życie konia. Zwierzę wpadło do studni

Do nietypowej akcji straży pożarnej doszło w miejscowości Szuminka (woj. lubelskie). Strażacy przez wiele godzin walczyli o życie konia, który wpadł do studni. 

Kryzys parlamentarny we Francji. Rząd Bayrou może upaść 8 września z ostatniej chwili
Kryzys parlamentarny we Francji. Rząd Bayrou może upaść 8 września

Minister sprawiedliwości Francji Gerald Darmanin powiedział we wtorek, że nie można wykluczyć możliwości rozwiązania parlamentu w razie upadku rządu premiera Francois Bayrou, któremu grozi fiasko podczas głosowania nad wotum zaufania w parlamencie 8 września.

REKLAMA

Wody jako szlaki komunikacyjne i transportowe zaczynają powoli wracać do łask

Rzeki i kanały postrzegamy dzisiaj głównie przez pryzmat powodzi czy zagrożenia, jakie mogą ze sobą nieść. Zapomnieliśmy, że kiedyś miały decydujące znaczenie w rozwoju społecznym i gospodarczym.
 Wody jako szlaki komunikacyjne i transportowe zaczynają powoli wracać do łask
/ CC BY 3.0, Wikimedia Commons
Izabela Kozłowska

Wody jako szlaki komunikacyjne i transportowe przestały mieć znaczenie, choć tak niedawno były motorem napędowym miast i miasteczek. Ale w niektórych polskich regionach na nowo wracają do łask. Tak jest w przypadku Kanału Gliwickiego, który stopniowo odzyskuje dawny blask i sprawność.

Łącznik
Budowany w latach 1935-1941 Kanał Gliwicki zastąpił istniejący od początku XIX wieku Kanał Kłodnicki. Głównym źródłem zasilania w wodę jest rzeka Kłodnica oraz zbiorniki położone w górnej jego części. Kanał podzielony na sześć odcinków wykonany zarówno w nasypie, jak i w wykopie łącznie ma ponad 40 km długości. Poprzez ten szlak komunikacyjny połączono Górnośląski Okręg Przemysłowy drogą wodną z portem w Szczecinie, a dzięki niemieckim kanałom śródlądowym Kanał Gliwicki stał się łącznikiem najważniejszego okręgu przemysłowego w Polsce z Europą Zachodnią.

Obecnie kanał administruje i utrzymuje Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej (RZGW) w Gliwicach. Linda Hofman, jego rzeczniczka prasowa, wyjaśnia w rozmowie z „Tygodnikiem Solidarność”, że Kanał Gliwicki zaczyna znów być coraz istotniejszym szlakiem komunikacyjnym i odkrywaną przez turystów atrakcją.
– Jest to droga wodna służąca głównie celom transportowym, ale równie często na wodach Kanału Gliwickiego pojawiają się jednostki pasażerskie, turystyczne. W 2016 roku w sezonie żeglugowym łącznie kanałem spławionych zostało blisko 5 tys. jednostek (towarowych i pasażerskich). Wszystko za sprawą potencjału i atutów drogi wodnej oraz widocznych efektów modernizacji – wyjaśnia. Przewozy towarowe głównie dotyczą transportu węgla i odbywają się na trasie z Gliwic do Wrocławia. W ostatnich latach w ten sposób przewieziono nawet do 600 tys. ton towarów.



#REKLAMA_POZIOMA#

 


 

Polecane
Emerytury
Stażowe