Roman Gałęzewski [stoczniowa "S"]: Stocznia Gdańska musi być wybudowana na zupełnie nowych zasadach

– Mój komunikat dla Agencji Rozwoju Przemysłu jest jasny: jeśli macie zamiar zakład tylko odbudowywać, a nie zbudować na nowo, przy wprowadzeniu tam nowoczesnych technologii, to tego nie róbcie. Bo lepiej żeby to padło pod ręką Ukraińców niż waszą – mówił Roman Gałęzewski, przewodniczący stoczniowej Solidarności o repolonizacji Stoczni Gdańskiej. Rozmawiał Robert Wąsik.
 Roman Gałęzewski [stoczniowa "S"]: Stocznia Gdańska musi być wybudowana na zupełnie nowych zasadach
/ Roman Gałęzewski, fot. Paweł Glanert
Czytaj więcej na ten temat: Stocznia Gdańska. Co słychać w kolebce Solidarności?

Rozmowy pomiędzy Agencją Rozwoju Przemysłu i ukraińskim inwestorem w sprawie przejęcia Stoczni Gdańsk trwają już rok. Zakończą się sukcesem? Długo to jeszcze potrwa?

Dzisiaj mówienie o jakichkolwiek terminach, czy nawet jakichkolwiek działaniach moim zdaniem jest gdybaniem. Czy to pójdzie w dobrym kierunku, czy w żadnym, jest zależne od tak wielu czynników, że w tej chwili dla nas jest to tylko pewien etap. Jak wchodzimy w okres transformacji, nie jest to rzecz normalna. Nigdy nie jest tak, że możemy powiedzieć, że jest to właściwy moment, właściwy kierunek i tak dalej. Tego typu rozmowy są naprawdę bardzo trudne. Ponadto Ukraińcy śledzą. Śledzą gazety, doniesienia. ARP ma tego świadomość, dlatego proszę zauważyć jak ostrożnie się wypowiada. Trzeba być bardzo rozsądnym. Ja mam nadzieję, że Ukraińcy zrozumieli, że biznesowo nie poradzili sobie przez tyle lat. W ostatnim czasie są lepsze warunki, bo poprawiły się ceny, natomiast im dużo trudniej byłoby doprowadzić do rentowności obiektu, niż Agencji Rozwoju Przemysłu. Każda transakcja na końcu musi być biznesowa. Oni mają świadomość, że za rok-dwa właściciele pokażą, że to nie była jakaś fanaberia, tylko interes ekonomiczny. 

Co dalej będzie z gdańską stocznią?
Mój komunikat dla ARP jest jasny: jeśli macie zamiar zakład tylko odbudowywać, a nie zbudować na nowo, na zdrowych zasadach ekonomicznych i przy użyciu nowoczesnych technologii, to tego nie róbcie. Bo lepiej żeby to padło pod ręką Ukraińców niż waszą. Gdybyśmy odbudowali w takich samych strukturach, w takich samych warunkach inwestycyjnych jakie panują tam dzisiaj, to przedsiębiorstwo upadnie. 

Czyli Stocznia była źle zarządzana?
Ja nie chcę nikogo straszyć, ale bez zmian podejścia – zarówno w Szczecinie jak i Naucie – te zakłady nigdy nie wyjdą z kryzysu. Nie będzie przesłanek ekonomicznych do uzasadnienia ich bytu. Musi być zmiana podejścia, dlatego stoczni nie można odbudowywać w takim kształcie, jakim były. Świat poszedł do przodu i trzeba budować całą strukturę, całą infrastrukturę na takich warunkach, by była konkurencyjna wobec zachodu. Nasze najnowsze urządzenia, które mają zaledwie sześć lat, dzisiaj są już przestarzałe w stosunku do urządzeń w tych najnowocześniejszych stoczniach. I to w takim zakresie, że wydajność ich jest trzy razy mniejsza. Proszę zwrócić uwagę, ile robotnik musiałby pracować, żeby zwiększyć wydajność o 300%! Trzeba podjąć takie działania, by nasza rentowność była zbliżona do rentowności tamtych zakładów. 

#REKLAMA_POZIOMA#
#NOWA_STRONA#

Co zatem należy zrobić?
Inaczej się tego nie zrobi, jak różnymi innowacyjnymi rozwiązaniami. Zarówno jeśli chodzi o zarządzanie, jak i przede wszystkim warunki techniczne. Żeby zakład był rentowny, żeby był chlubą, żeby przynosił zyski, muszą być poczynione odpowiednie krok inwestycyjne i strukturalne. I w tej chwili wszystkie strony zdają sobie z tego sprawę. Ukraińców nie stać na to, aby poczynić takie działania. Niech pan zwróci uwagę – to jest firma prywatna. Ktoś powie: „może Ukraińcy nie potrafią zarządzać”. A niech pan zobaczy na Skanską – zwalnia kilkaset osób, bo rezygnuje z budowy dróg. A wcześniej nie inwestuje, popełnia pewne błędy. To bardzo delikatna sprawa. I dlatego dziś stanowczo podkreślamy: odbudowanie zakładu w kształcie w którym był dzisiaj nie ma sensu, gdyż spowodowałoby to za kilka lat trudności ekonomiczne. Ten zakład musi być wybudowany na zupełnie nowych zasadach. 

Oczywiście Agencja Rozwoju zdaje sobie z tego sprawę?
Uważam, że ARP ma pomysł na to jak odbudować stocznię. W przedstawianych planach posługuje się konkretnymi wskaźnikami, konkretnymi parametrami. Pozwala to mieć nadzieję, że sięgną po takie środki, że zakład będzie zdrowy ekonomicznie.

#REKLAMA_POZIOMA#
#NOWA_STRONA#

A czy upaństwowienie jest dobrym wyjściem? Niektórzy wskazują prywatyzację jako lepsze rozwiązanie.
Zawsze podkreślam, że nie sprawa właściciela jest ważna, tylko w jaki sposób zarządca reaguje na zmieniające się warunki światowe. Bo równie dobrym właścicielem jest właściciel prywatny, jak i państwowy. I równie złym. Owszem, słyszy się, że właściciel państwowy ma skłonności do delegowania nieodpowiednich zarządów. I to jest prawda – bywają takie dziedziny, zakłady, gdzie zarządy nie są merytoryczne, a wręcz szkodzące własnej firmie. Ale to się zdarza również w prywatnych firmach. Ale to jedyna taka przesłanka. Proszę porównać: niemieckie koleje, są państwowe. Polskie koleje przez długi czas nie były państwowe i co, czy były lepsze? Sięgając dalej. Kto kupił Telekomunikację Polską? Francuska, państwowa firma. Czy w takim razie państwowa zagraniczna firma była lepsza od państwowej polskiej? To nie ma nic wspólnego.

Wiele zależy jednak od rządu.
Musimy mieć nadzieję, że nie powtórzy się władza, której nie zależy na własności państwowej. Poprzedniej władzy nie zależało, liczyli na własność prywatną, bo nie mieli pomysłu co do zarządzania. A wszystko zależy od zarządu i odpowiedniego spojrzenia właściciela. Jeśli rząd uważa własność państwową jako coś „niczyjego”, to mamy skutki jakie mieliśmy. A jeśli uważa to za własne, no to wtedy moim zdaniem taka własność jest nawet lepsza o prywatnej. W Polsce do tej pory mieliśmy przykłady negatywne jeśli chodzi o własność państwową, ale mamy nadzieję, że to się zmieni. 

#REKLAMA_POZIOMA#
#NOWA_STRONA#

Stocznia była w prywatnych rękach dwa razy i nie skończyło się to dobrze prawda?
Raz w Gdyni, ale wtedy nie tylko prywatna Gdynia, ale również prywatna Gdańska zbankrutowała. Drugi raz byliśmy prywatni u Ukraińców i też zbankrutowaliśmy. No bo tak trzeba powiedzieć. Połowę majątku oddaliśmy i to nie dlatego, bo jesteśmy wspaniałomyślni, ale byliśmy w złej sytuacji finansowej. Jeśli ministrowie będą odpowiednio reagowali na zmieniające się warunki, będą kompetentne rady nadzorcze, które nie będą siedzieć tylko po to, żeby rozmawiać na temat wyników, ale będą rozmawiały także na temat perspektyw rozwojowych, a mam nadzieję, że chociaż to minimum powinno się od tych rad wymagać, to już będą spełnione przesłanki, że ta własność państwowa będzie bardzo dobrze pilnowana. 

Czyli możemy być optymistami?
Niech pan zwróci uwagę na moje słowa. Uważam, że gdybyśmy mieli odbudować zakład w takim kształcie jakim był, to lepiej żeby to upadło. Bo nie chciałbym wstydzić się za to, że jest to kolejna kreska. Wszyscy, którzy nas przejmowali – i Gdynia, i Ukraińcy, deklarowali, że nie będą odbudowywać starych struktur, że pójdzie to w kierunku nowej technologii. Ale tego nie dopełniono. Mam jednak nadzieję, że te działania które są teraz, będą miały pozytywny efekt. Jeżeli jednak tego nie dopełnią, na pewno żadnego pozytywnego skutku nie będzie. Było już tak źle, że mam nadzieję że ktoś to zrozumiał, że te plany, które pozwalają na odbudowę zakładu, bo są planami biznesowymi, do końca zostaną zrealizowane. Stocznia ma szansę na przetrwanie tylko i wyłącznie przy wprowadzeniu nowoczesnych technologii. W każdym innym przypadku ta marża będzie zbyt mała, by w momencie kryzysowym utrzymać zakład.

#REKLAMA_POZIOMA#

 

POLECANE
Berlin w kryzysie. Miasto tonie w śmieciach i długach Wiadomości
Berlin w kryzysie. Miasto tonie w śmieciach i długach

Berlin, niegdyś duma Niemiec, dziś zmaga się z narastającymi problemami. Rosnące zadłużenie, przestępczość, brud i chaos sprawiają, że stolica coraz częściej staje się symbolem upadku niemieckiego modelu „różnorodności i otwartości”.

Prof. Romuald Szeremietiew: Chińscy komuniści mogą sięgnąć po środki militarne tylko u nas
Prof. Romuald Szeremietiew: Chińscy komuniści mogą sięgnąć po środki militarne

„Chiny budowały swoją siłę w świecie dzięki wymianie handlowej, rozwojowi gospodarczemu. Ale od pewnego czasu zdaje się zaczynają mieć kłopot z rozwojem gospodarczym. Jak wiadomo, w sytuacjach, kiedy pojawia się jakiś cięższy kryzys, komuniści mogą sięgnąć po środki militarne” - ocenia w rozmowie z portalem Tysol.pl prof. Romuald Szeremietiew, ekspert w dziedzinie wojskowości i bezpieczeństwa, komentując skandaliczne słowa przedstawicieli ChRL w Parlamencie Europejskim.

Konkurs w Hinzenbach: Kamil Stoch tuż za podium z ostatniej chwili
Konkurs w Hinzenbach: Kamil Stoch tuż za podium

Kamil Stoch zajął czwarte miejsce w sobotnim konkursie Letniej Grand Prix w skokach narciarskich na normalnym obiekcie w austriackim Hinzenbach. Wygrał Niemiec Philipp Raimund, przed Austriakami Danielem Tschofenigem i Janem Hoerlem.

Nie żyje aktor polskich filmów i seriali Wiadomości
Nie żyje aktor polskich filmów i seriali

Nie żyje Andrzej Mrożewski. Polski aktor miał 85 lat. Informację o jego śmierci przekazała rodzina w mediach społecznościowych.

W Braniewie odsłonięto pomnik Kresowych Żołnierzy Niezłomnych Wyklętych z ostatniej chwili
W Braniewie odsłonięto pomnik Kresowych Żołnierzy Niezłomnych Wyklętych

Pomnik Kresowych Żołnierzy Niezłomnych Wyklętych - poświęcony wszystkim poległym, zamordowanym, zmarłym żołnierzom kresowych brygad Armii Krajowej oraz innych struktur niepodległościowych - odsłonięto w sobotę w Braniewie.

Nowe doniesienia o kontrakcie Lewandowskiego. Barcelona ma dylemat z ostatniej chwili
Nowe doniesienia o kontrakcie Lewandowskiego. Barcelona ma dylemat

Robert Lewandowski rozegrał w tym sezonie dziewięć spotkań w barwach FC Barcelony, w których zdobył cztery bramki. Niestety, z powodu kontuzji mięśniowej napastnik znów musi pauzować - przerwa może potrwać nawet sześć tygodni.

Import węglowodorów z Rosji kwitnie w najlepsze. Coraz więcej rosyjskiego LNG napływa do UE przez terminal w Zeebrugge z ostatniej chwili
Import węglowodorów z Rosji kwitnie w najlepsze. Coraz więcej rosyjskiego LNG napływa do UE przez terminal w Zeebrugge

Przez terminal w Zeebrugge, na północy Belgii, napływa do Europy coraz więcej skroplonego gazu ziemnego (LNG) z Rosji; w ciągu pierwszych sześciu miesięcy bieżącego roku 42 proc. importowanego przez ten terminal LNG pochodziło z tego kraju - podały belgijskie media.

Pogoda na Wszystkich Świętych. Jest prognoza Wiadomości
Pogoda na Wszystkich Świętych. Jest prognoza

Zbliża się 1 listopada, czyli Dzień Wszystkich Świętych - czas, gdy wiele osób odwiedzi groby bliskich. W tym roku pogoda może sprzyjać tym tradycyjnym obchodom.

Chiny kwestionują prawo NATO do dalszego istnienia. Szokujący przebieg spotkania delegacji ChRL z europosłami z ostatniej chwili
Chiny kwestionują prawo NATO do dalszego istnienia. Szokujący przebieg spotkania delegacji ChRL z europosłami

Podczas pierwszego od siedmiu lat spotkania z europosłami przedstawiciele Chińskiego Narodowego Kongresu Ludowego zakwestionowali sens istnienia NATO i forsowali rosyjską narrację na temat wojny na Ukrainie. Stanowisko członków chińskiego parlamentu wzbudziło konsternację unijnych polityków. O sprawie jako pierwszy poinformował portal Euractiv.

Problemy z wodą na Dolnym Śląsku. Sanepid wydał komunikat Wiadomości
Problemy z wodą na Dolnym Śląsku. Sanepid wydał komunikat

Na Dolnym Śląsku obowiązuje zakaz korzystania z wody z publicznego wodociągu. Sanepid potwierdził, że w pobranych próbkach wykryto bakterie z grupy coli. Decyzja dotyczy kilkunastu miejscowości w gminie Przeworno.

REKLAMA

Roman Gałęzewski [stoczniowa "S"]: Stocznia Gdańska musi być wybudowana na zupełnie nowych zasadach

– Mój komunikat dla Agencji Rozwoju Przemysłu jest jasny: jeśli macie zamiar zakład tylko odbudowywać, a nie zbudować na nowo, przy wprowadzeniu tam nowoczesnych technologii, to tego nie róbcie. Bo lepiej żeby to padło pod ręką Ukraińców niż waszą – mówił Roman Gałęzewski, przewodniczący stoczniowej Solidarności o repolonizacji Stoczni Gdańskiej. Rozmawiał Robert Wąsik.
 Roman Gałęzewski [stoczniowa "S"]: Stocznia Gdańska musi być wybudowana na zupełnie nowych zasadach
/ Roman Gałęzewski, fot. Paweł Glanert
Czytaj więcej na ten temat: Stocznia Gdańska. Co słychać w kolebce Solidarności?

Rozmowy pomiędzy Agencją Rozwoju Przemysłu i ukraińskim inwestorem w sprawie przejęcia Stoczni Gdańsk trwają już rok. Zakończą się sukcesem? Długo to jeszcze potrwa?

Dzisiaj mówienie o jakichkolwiek terminach, czy nawet jakichkolwiek działaniach moim zdaniem jest gdybaniem. Czy to pójdzie w dobrym kierunku, czy w żadnym, jest zależne od tak wielu czynników, że w tej chwili dla nas jest to tylko pewien etap. Jak wchodzimy w okres transformacji, nie jest to rzecz normalna. Nigdy nie jest tak, że możemy powiedzieć, że jest to właściwy moment, właściwy kierunek i tak dalej. Tego typu rozmowy są naprawdę bardzo trudne. Ponadto Ukraińcy śledzą. Śledzą gazety, doniesienia. ARP ma tego świadomość, dlatego proszę zauważyć jak ostrożnie się wypowiada. Trzeba być bardzo rozsądnym. Ja mam nadzieję, że Ukraińcy zrozumieli, że biznesowo nie poradzili sobie przez tyle lat. W ostatnim czasie są lepsze warunki, bo poprawiły się ceny, natomiast im dużo trudniej byłoby doprowadzić do rentowności obiektu, niż Agencji Rozwoju Przemysłu. Każda transakcja na końcu musi być biznesowa. Oni mają świadomość, że za rok-dwa właściciele pokażą, że to nie była jakaś fanaberia, tylko interes ekonomiczny. 

Co dalej będzie z gdańską stocznią?
Mój komunikat dla ARP jest jasny: jeśli macie zamiar zakład tylko odbudowywać, a nie zbudować na nowo, na zdrowych zasadach ekonomicznych i przy użyciu nowoczesnych technologii, to tego nie róbcie. Bo lepiej żeby to padło pod ręką Ukraińców niż waszą. Gdybyśmy odbudowali w takich samych strukturach, w takich samych warunkach inwestycyjnych jakie panują tam dzisiaj, to przedsiębiorstwo upadnie. 

Czyli Stocznia była źle zarządzana?
Ja nie chcę nikogo straszyć, ale bez zmian podejścia – zarówno w Szczecinie jak i Naucie – te zakłady nigdy nie wyjdą z kryzysu. Nie będzie przesłanek ekonomicznych do uzasadnienia ich bytu. Musi być zmiana podejścia, dlatego stoczni nie można odbudowywać w takim kształcie, jakim były. Świat poszedł do przodu i trzeba budować całą strukturę, całą infrastrukturę na takich warunkach, by była konkurencyjna wobec zachodu. Nasze najnowsze urządzenia, które mają zaledwie sześć lat, dzisiaj są już przestarzałe w stosunku do urządzeń w tych najnowocześniejszych stoczniach. I to w takim zakresie, że wydajność ich jest trzy razy mniejsza. Proszę zwrócić uwagę, ile robotnik musiałby pracować, żeby zwiększyć wydajność o 300%! Trzeba podjąć takie działania, by nasza rentowność była zbliżona do rentowności tamtych zakładów. 

#REKLAMA_POZIOMA#
#NOWA_STRONA#

Co zatem należy zrobić?
Inaczej się tego nie zrobi, jak różnymi innowacyjnymi rozwiązaniami. Zarówno jeśli chodzi o zarządzanie, jak i przede wszystkim warunki techniczne. Żeby zakład był rentowny, żeby był chlubą, żeby przynosił zyski, muszą być poczynione odpowiednie krok inwestycyjne i strukturalne. I w tej chwili wszystkie strony zdają sobie z tego sprawę. Ukraińców nie stać na to, aby poczynić takie działania. Niech pan zwróci uwagę – to jest firma prywatna. Ktoś powie: „może Ukraińcy nie potrafią zarządzać”. A niech pan zobaczy na Skanską – zwalnia kilkaset osób, bo rezygnuje z budowy dróg. A wcześniej nie inwestuje, popełnia pewne błędy. To bardzo delikatna sprawa. I dlatego dziś stanowczo podkreślamy: odbudowanie zakładu w kształcie w którym był dzisiaj nie ma sensu, gdyż spowodowałoby to za kilka lat trudności ekonomiczne. Ten zakład musi być wybudowany na zupełnie nowych zasadach. 

Oczywiście Agencja Rozwoju zdaje sobie z tego sprawę?
Uważam, że ARP ma pomysł na to jak odbudować stocznię. W przedstawianych planach posługuje się konkretnymi wskaźnikami, konkretnymi parametrami. Pozwala to mieć nadzieję, że sięgną po takie środki, że zakład będzie zdrowy ekonomicznie.

#REKLAMA_POZIOMA#
#NOWA_STRONA#

A czy upaństwowienie jest dobrym wyjściem? Niektórzy wskazują prywatyzację jako lepsze rozwiązanie.
Zawsze podkreślam, że nie sprawa właściciela jest ważna, tylko w jaki sposób zarządca reaguje na zmieniające się warunki światowe. Bo równie dobrym właścicielem jest właściciel prywatny, jak i państwowy. I równie złym. Owszem, słyszy się, że właściciel państwowy ma skłonności do delegowania nieodpowiednich zarządów. I to jest prawda – bywają takie dziedziny, zakłady, gdzie zarządy nie są merytoryczne, a wręcz szkodzące własnej firmie. Ale to się zdarza również w prywatnych firmach. Ale to jedyna taka przesłanka. Proszę porównać: niemieckie koleje, są państwowe. Polskie koleje przez długi czas nie były państwowe i co, czy były lepsze? Sięgając dalej. Kto kupił Telekomunikację Polską? Francuska, państwowa firma. Czy w takim razie państwowa zagraniczna firma była lepsza od państwowej polskiej? To nie ma nic wspólnego.

Wiele zależy jednak od rządu.
Musimy mieć nadzieję, że nie powtórzy się władza, której nie zależy na własności państwowej. Poprzedniej władzy nie zależało, liczyli na własność prywatną, bo nie mieli pomysłu co do zarządzania. A wszystko zależy od zarządu i odpowiedniego spojrzenia właściciela. Jeśli rząd uważa własność państwową jako coś „niczyjego”, to mamy skutki jakie mieliśmy. A jeśli uważa to za własne, no to wtedy moim zdaniem taka własność jest nawet lepsza o prywatnej. W Polsce do tej pory mieliśmy przykłady negatywne jeśli chodzi o własność państwową, ale mamy nadzieję, że to się zmieni. 

#REKLAMA_POZIOMA#
#NOWA_STRONA#

Stocznia była w prywatnych rękach dwa razy i nie skończyło się to dobrze prawda?
Raz w Gdyni, ale wtedy nie tylko prywatna Gdynia, ale również prywatna Gdańska zbankrutowała. Drugi raz byliśmy prywatni u Ukraińców i też zbankrutowaliśmy. No bo tak trzeba powiedzieć. Połowę majątku oddaliśmy i to nie dlatego, bo jesteśmy wspaniałomyślni, ale byliśmy w złej sytuacji finansowej. Jeśli ministrowie będą odpowiednio reagowali na zmieniające się warunki, będą kompetentne rady nadzorcze, które nie będą siedzieć tylko po to, żeby rozmawiać na temat wyników, ale będą rozmawiały także na temat perspektyw rozwojowych, a mam nadzieję, że chociaż to minimum powinno się od tych rad wymagać, to już będą spełnione przesłanki, że ta własność państwowa będzie bardzo dobrze pilnowana. 

Czyli możemy być optymistami?
Niech pan zwróci uwagę na moje słowa. Uważam, że gdybyśmy mieli odbudować zakład w takim kształcie jakim był, to lepiej żeby to upadło. Bo nie chciałbym wstydzić się za to, że jest to kolejna kreska. Wszyscy, którzy nas przejmowali – i Gdynia, i Ukraińcy, deklarowali, że nie będą odbudowywać starych struktur, że pójdzie to w kierunku nowej technologii. Ale tego nie dopełniono. Mam jednak nadzieję, że te działania które są teraz, będą miały pozytywny efekt. Jeżeli jednak tego nie dopełnią, na pewno żadnego pozytywnego skutku nie będzie. Było już tak źle, że mam nadzieję że ktoś to zrozumiał, że te plany, które pozwalają na odbudowę zakładu, bo są planami biznesowymi, do końca zostaną zrealizowane. Stocznia ma szansę na przetrwanie tylko i wyłącznie przy wprowadzeniu nowoczesnych technologii. W każdym innym przypadku ta marża będzie zbyt mała, by w momencie kryzysowym utrzymać zakład.

#REKLAMA_POZIOMA#


 

Polecane
Emerytury
Stażowe