Janusz Szewczak: Zbudujemy mosty, nie tylko dla pana starosty

Mosty zawsze warto było budować, bo mosty łączą i otwierają nowe perspektywy, nowe mosty są potrzebne, nie tylko Warszawie, co słusznie już dostrzegł Patryk Jaki, kandydat na prezydenta Warszawy, i znacznie bardziej potrzebne niż niebieska ławeczka Rafała Trzaskowskiego, kandydata PO.
 Janusz Szewczak: Zbudujemy mosty, nie tylko dla pana starosty
/ screen YT
Wielkie podziały komunikacyjne i zaniedbania infrastrukturalne widać na ziemiach polskich jeszcze od czasów zaborów. Stąd pomysł budowy 22 mostów w 7 lat za kwotę ok. 2,3 mld zł wydaje się być pomysłem wielce trafionym, przy ogromnej skali wydatków na drogi i autostrady do 2020 roku w wysokości 135 mld zł jest to niewątpliwie koszt do udźwignięcia. W wielu miejscach Polski, ewidentnie brakuje mostów, ale wiele nawet tych już istniejących jest w fatalnym stanie i wymaga generalnych remontów.

Ponad 70 proc. Polaków nie chce już wyjeżdżać za pracą za granicę, coraz mniej chętnych do zbierania szparagów w Niemczech, nie mówiąc o zbieraniu truskawek w Polsce, ale chce żyć lepiej i wygodniej we własnym kraju i bez mostów jest to niewykonalne. I wiedzą o tym nie tylko w Warszawie, Toruniu, Wrocławiu czy Świnoujściu. To przecież polscy inżynierowie i naukowcy budowali nowoczesne, na owe czasy mosty na wielu kontynentach, w tym również w Ameryce. Rudolf Modrzejewski z Bochni zbudował blisko 40 mostów na całym świecie, w tym słynny most w Filadelfii, w San Francisco - Oakland Bay, Bronisław Rymkiewicz budował mosty w Brazylii, a Stanisław Janicki współtworzył Kanał Sueski, Ernest Adam Malinowski budował mosty w Peru, Stanisław Olszewski i Stanisław Kierbedź w Rosji i Warszawie - zawsze mieliśmy wybitnych inżynierów i budowniczych mostów.

Dziś Chińczycy potrafią budować mosty liczące dziesiątki kilometrów - najdłuższy 60km - my natomiast musimy nadgonić wielkie zaniedbania infrastrukturalne ostatnich 28 lat. Przed nami znaczące wydatki na inwestycje infrastrukturalne w najbliższych latach, blisko 66 mld zł do 2023 roku na rekonstrukcję szlaków kolejowych, przejazdów kolejowo-drogowych, ponad 135 mld zł na drogi i autostrady do 2020 roku, 30-35 mld zł na Centralny Port Komunikacyjny (CPK), budowa przejścia przez Mierzeję Wiślaną, poszerzenie toru wodnego Szczecin-Świnoujście, rozbudowa portu w Gdańsku i Elblągu oraz Ustce, Via Carpatia czy Via Baltica. Front robót szykuje się więc ogromny i wydaje się, że środków nie zabraknie, większy problem może być z dostępnością rąk do pracy, bo już dziś brakuje blisko 100 tysięcy budowlańców, rosną też wymagania płacowe oraz ceny materiałów budowlanych. Wydaje się też, że ceny ropy naftowej będą raczej rosnąć, podobnie jak cena dolara czy franka.

Nie ma jednak nowoczesnego państwa, wybijającego się na suwerenność gospodarczą, konkurencyjności gospodarki bez dobrej komunikacji podporządkowanej dotychczas raczej interesom biznesowym Niemiec na kierunku Zachód-Wschód, o co szczególnie dbali domorośli liberałowie- aferałowie, a zwłaszcza rząd PO-PSL. Już na kierunku drogowym Północ-Południe nie było tak dobrze, a co dopiero mówić o regionalnych przeprawach mostowych czy powiatowych połączeniach. Ciekawe jak totalna opozycja będzie dyskredytować pomysł budowy 22 mostów, tak bardzo Polakom potrzebnych? Lepiej budować mosty, drogi i linie klejowe niż za bezcen wyprzedawać majątek narodowy z PKP Energetyką, kolejką na Kasprowy Wierch czy budować autostradę oligarchom, nie mówiąc już o astronomicznych kosztach budowy 1-ego kilometra autostrady, półobwodnicy Warszawy w cenie 200mln zł. Przy takiej rozrzutności poprzedników z rządu PO-PSL pod światłym przewodem ministra Cezarego Grabarczyka i Sławomira Nowaka pieniędzy starczyłoby władzy na drewniane kładki, a nie solidne mosty.

Miejmy nadzieję, że po jesiennych wyborach samorządowych dla niejednego nowego starosty bliskie sercu staną się też te nowe mosty.

Janusz Szewczak

#REKLAMA_POZIOMA#

Oceń artykuł
Wczytuję ocenę...

 

POLECANE
Niespokojnie na granicy z Białorusią. Jest komunikat Straży Granicznej z ostatniej chwili
Niespokojnie na granicy z Białorusią. Jest komunikat Straży Granicznej

458 prób nielegalnego przekroczenia granicy z Białorusią odnotowała w ostatni weekend Straż Graniczna. Zatrzymano także pięć osób za pomoc w nielegalnym przekroczeniu granicy - poinformował w poniedziałek Podlaski Oddział Straży Granicznej.

To historyczne odkrycie – odnaleziono tajemnicze butelki w posiadłości pierwszego prezydenta USA z ostatniej chwili
To historyczne odkrycie – odnaleziono tajemnicze butelki w posiadłości pierwszego prezydenta USA

Fox News poinformowało, że historycy odkryli XVIII-wieczne butelki z tajemniczym płynem na górze Vernon Jerzego Waszyngtona.

Donald Tusk atakuje Daniela Obajtka. Jest reakcja z ostatniej chwili
Donald Tusk atakuje Daniela Obajtka. Jest reakcja

„Premierze @donaldtusk szuka Pan afer tam, gdzie ich nie ma. W państwie koalicji #13grudnia nic nie jest przypadkowe” – pisze na platformie X Daniel Obajtek, były prezes Orlenu, odnosząc się do swoich rzekomych możliwych powiązań z Hezbollahem.

Szokująca analiza. Co jest tańsze – własne mieszkanie czy życie w hotelu all inclusive? z ostatniej chwili
Szokująca analiza. Co jest tańsze – własne mieszkanie czy życie w hotelu all inclusive?

Amerykański tiktoker Ben Keenan przeprowadził analizę tego, czy bardziej opłaca mu się mieszkać w USA, czy w hotelu all inclusive na Dominikanie. Wynik jego wyliczeń może być zaskakujący.

PiS odkrywa karty. Oto pierwsza trójka pomorskiej listy w wyborach do Parlamentu Europejskiego z ostatniej chwili
PiS odkrywa karty. Oto pierwsza trójka pomorskiej listy w wyborach do Parlamentu Europejskiego

Anna Fotyga, Jarosław Sellin i Kazimierz Smoliński zajęli trzy pierwsze miejsca na liście PiS do Parlamentu Europejskiego w województwie pomorskim. Lista z kompletem podpisów została złożona do rejestracji – poinformował w poniedziałek startujący z czwartego miejsca, były rzecznik rządu ZP Piotr Müller.

„Ciepła matka i babcia”. Eurokraci lansują nowy wizerunek Ursuli von der Leyen polityka
„Ciepła matka i babcia”. Eurokraci lansują nowy wizerunek Ursuli von der Leyen

Portal Politico ujawnił, że na miesiąc przed wyborami do Parlamentu Europejskiego zespół Ursuli von der Leyen podjął próbę zmieniania wizerunku szefowej Komisji Europejskiej. Teraz zamiast jako „twardy szef” ma być ukazywana jako „ciepła matka i babcia, która pragnie, aby jej rodzina dorastała w bezpiecznej Europie”.

Sprzeczne analizy wydajności pracy w Niemczech Wiadomości
Sprzeczne analizy wydajności pracy w Niemczech

Temat wydajności niemieckich pracowników jest w ostatnich tygodniach szczególnie głośno podnoszony przez niemieckich polityków, ale także przez niemieckie media.

„Dążenie do zemsty nigdy nie będzie sprawiedliwością”. Kilkudziesięciu dziennikarzy podpisało list z apelem ws. ks. Olszewskiego z ostatniej chwili
„Dążenie do zemsty nigdy nie będzie sprawiedliwością”. Kilkudziesięciu dziennikarzy podpisało list z apelem ws. ks. Olszewskiego

„Dążenie do zemsty nigdy nie będzie sprawiedliwością. Nie będzie nią też żaden wyrok podyktowany zemstą. Tylko niezależny, bezstronny i niezawisły sąd daje gwarancję rzetelnego procesu i uczciwego wyroku” – pisze kilkudziesięciu dziennikarzy w liście otwartym ws. procesu i zatrzymania ks. Michała Olszewskiego z Fundacji Profeto.

„Niemcy będą majsterkować przy swoim Trybunale Konstytucyjnym” z ostatniej chwili
„Niemcy będą majsterkować przy swoim Trybunale Konstytucyjnym”

Niemieckie władze zamierzają powtórzyć znany z Polski scenariusz, w którym takie pojęcia jak „praworządność” i „obrona konstytucji” mają być zarezerwowane dla jednej grupy politycznej. Zdaniem Aleksandry Fedorskiej już wkrótce pojawi się nowa ustawa, która ma „bronić” Trybunał Konstytucyjny przed „ekstremalnymi partiami”.

Gerard Depardieu aresztowany z ostatniej chwili
Gerard Depardieu aresztowany

Jak podają francuskie media, słynny aktor Gerard Depardieu został zatrzymany przez policję w poniedziałek 29 kwietnia pod zarzutem napaści na tle seksualnym. 

REKLAMA

Janusz Szewczak: Zbudujemy mosty, nie tylko dla pana starosty

Mosty zawsze warto było budować, bo mosty łączą i otwierają nowe perspektywy, nowe mosty są potrzebne, nie tylko Warszawie, co słusznie już dostrzegł Patryk Jaki, kandydat na prezydenta Warszawy, i znacznie bardziej potrzebne niż niebieska ławeczka Rafała Trzaskowskiego, kandydata PO.
 Janusz Szewczak: Zbudujemy mosty, nie tylko dla pana starosty
/ screen YT
Wielkie podziały komunikacyjne i zaniedbania infrastrukturalne widać na ziemiach polskich jeszcze od czasów zaborów. Stąd pomysł budowy 22 mostów w 7 lat za kwotę ok. 2,3 mld zł wydaje się być pomysłem wielce trafionym, przy ogromnej skali wydatków na drogi i autostrady do 2020 roku w wysokości 135 mld zł jest to niewątpliwie koszt do udźwignięcia. W wielu miejscach Polski, ewidentnie brakuje mostów, ale wiele nawet tych już istniejących jest w fatalnym stanie i wymaga generalnych remontów.

Ponad 70 proc. Polaków nie chce już wyjeżdżać za pracą za granicę, coraz mniej chętnych do zbierania szparagów w Niemczech, nie mówiąc o zbieraniu truskawek w Polsce, ale chce żyć lepiej i wygodniej we własnym kraju i bez mostów jest to niewykonalne. I wiedzą o tym nie tylko w Warszawie, Toruniu, Wrocławiu czy Świnoujściu. To przecież polscy inżynierowie i naukowcy budowali nowoczesne, na owe czasy mosty na wielu kontynentach, w tym również w Ameryce. Rudolf Modrzejewski z Bochni zbudował blisko 40 mostów na całym świecie, w tym słynny most w Filadelfii, w San Francisco - Oakland Bay, Bronisław Rymkiewicz budował mosty w Brazylii, a Stanisław Janicki współtworzył Kanał Sueski, Ernest Adam Malinowski budował mosty w Peru, Stanisław Olszewski i Stanisław Kierbedź w Rosji i Warszawie - zawsze mieliśmy wybitnych inżynierów i budowniczych mostów.

Dziś Chińczycy potrafią budować mosty liczące dziesiątki kilometrów - najdłuższy 60km - my natomiast musimy nadgonić wielkie zaniedbania infrastrukturalne ostatnich 28 lat. Przed nami znaczące wydatki na inwestycje infrastrukturalne w najbliższych latach, blisko 66 mld zł do 2023 roku na rekonstrukcję szlaków kolejowych, przejazdów kolejowo-drogowych, ponad 135 mld zł na drogi i autostrady do 2020 roku, 30-35 mld zł na Centralny Port Komunikacyjny (CPK), budowa przejścia przez Mierzeję Wiślaną, poszerzenie toru wodnego Szczecin-Świnoujście, rozbudowa portu w Gdańsku i Elblągu oraz Ustce, Via Carpatia czy Via Baltica. Front robót szykuje się więc ogromny i wydaje się, że środków nie zabraknie, większy problem może być z dostępnością rąk do pracy, bo już dziś brakuje blisko 100 tysięcy budowlańców, rosną też wymagania płacowe oraz ceny materiałów budowlanych. Wydaje się też, że ceny ropy naftowej będą raczej rosnąć, podobnie jak cena dolara czy franka.

Nie ma jednak nowoczesnego państwa, wybijającego się na suwerenność gospodarczą, konkurencyjności gospodarki bez dobrej komunikacji podporządkowanej dotychczas raczej interesom biznesowym Niemiec na kierunku Zachód-Wschód, o co szczególnie dbali domorośli liberałowie- aferałowie, a zwłaszcza rząd PO-PSL. Już na kierunku drogowym Północ-Południe nie było tak dobrze, a co dopiero mówić o regionalnych przeprawach mostowych czy powiatowych połączeniach. Ciekawe jak totalna opozycja będzie dyskredytować pomysł budowy 22 mostów, tak bardzo Polakom potrzebnych? Lepiej budować mosty, drogi i linie klejowe niż za bezcen wyprzedawać majątek narodowy z PKP Energetyką, kolejką na Kasprowy Wierch czy budować autostradę oligarchom, nie mówiąc już o astronomicznych kosztach budowy 1-ego kilometra autostrady, półobwodnicy Warszawy w cenie 200mln zł. Przy takiej rozrzutności poprzedników z rządu PO-PSL pod światłym przewodem ministra Cezarego Grabarczyka i Sławomira Nowaka pieniędzy starczyłoby władzy na drewniane kładki, a nie solidne mosty.

Miejmy nadzieję, że po jesiennych wyborach samorządowych dla niejednego nowego starosty bliskie sercu staną się też te nowe mosty.

Janusz Szewczak

#REKLAMA_POZIOMA#


Oceń artykuł
Wczytuję ocenę...

 

Polecane
Emerytury
Stażowe