Ks. Janusz Chyła: Słodkie jarzmo celibatu

Dzisiaj mija 21. rocznica mojej Mszy świętej prymicyjnej. Wiele przez ten czas się wydarzyło, w życiu Kościoła i moim osobistym. Wciąż towarzyszy mi zdumienie Bożą Opatrznością. Kilka lat temu kwartalnik "Pastores" poprosił mnie o napisanie świadectwa. Dziś pragnę podzielić się nim z Czytelnikami bloga, aby w ten sposób wyrazić wdzięczność Bogu, Kościołowi i wszystkim ludziom, których spotykam w świecie realnym i wirtualnym.
 Ks. Janusz Chyła: Słodkie jarzmo celibatu
/ screen YouTube
Od wczesnych lat dziecięcych towarzyszyła mi myśl by zostać księdzem. Jako nastolatek próbowałem przed nią uciec. Perspektywa celibatu nie przystawała do mojego zainteresowania dziewczętami. Był to czas pierwszych wspólnych wyjść do kina, kawiarni, dyskoteki. Po jakimś czasie fascynacja przerodziła się głębszą relację. A po kilku latach w kolejną. Marzenia o przyszłej rodzinie, zamiłowanie do nastrojowej muzyki i romantycznych wierszy, spacery, dawały poczucie szczęścia. Wciąż jednak, zwłaszcza po spowiedzi i przyjęciu Komunii Świętej, pojawiało się inne pragnienie. Nie miało ono nic z nachalności. Raczej było subtelnym zaproszeniem. Pragnienie bycia księdzem nasilało się podczas pieszych pielgrzymek na Jasną Górę. Na jedną z nich poszedłem razem z dziewczyną. Przeżywałem rozdarcie między dwoma tęsknotami. Nie ukrywałem tego przed nią. Po kilku miesiącach rozstaliśmy się. Uznaliśmy, że kontynuacja tej relacji nie jest dobra ani dla niej, ani dla mnie.

Cieszę się, że obie moje sympatie założyły rodziny. Mam nadzieję, że są szczęśliwymi żonami i matkami.

W odpowiedzi na powołanie do kapłaństwa bałem się pójścia w nieznane. Największy lęk budziła perspektywa samotności. Jako ministrant przyglądałem się życiu księży. Wśród nich było wielu otwartych, radosnych duszpasterzy. Zastanawiało mnie jednak jak to jest możliwe, że to, czego ja się boję, nie czyni ich nieszczęśliwymi. Gdy zakończyłem dwuletni pobyt w wojsku nie wróciłem do służby przy ołtarzu jako ministrant. Uczestniczyłem wówczas w liturgii stojąc pod chórem. Ale wciąż towarzyszyła mi myśl, że kiedyś znów będę blisko ołtarza. Gdy miałem 24 lata znajomy ksiądz ofiarował mi dwie książki. Jedną był podręcznik do teologii dogmatycznej, a drugą książka o wychowaniu dzieci. Powiedział wówczas: „w końcu zdecyduj się, kim chcesz być”. Znał mnie dobrze i wiedział, że zmagam się z pytaniem o powołanie. Umówiliśmy się na spotkanie. Przedstawiłem wówczas wszystkie argumenty przeciwko temu, abym został księdzem. Na końcu rozmowy zadałem pytanie czy z moją historią i predyspozycjami mogę wstąpić do seminarium. Ucieszyłem się, gdy rozwiał moje wątpliwości. Ksiądz ten podczas mojej Mszy Prymicyjnej wygłosił kazanie. Po latach na jego srebrnym jubileuszu odwdzięczyłem się tym samym.

Dokumenty do seminarium złożyłem w południe pięknego słonecznego dnia 15 lipca 1992 roku. W sercu towarzyszyły mi zarazem lęk i ulga. Pomyślałem, że to koniec z poczuciem bezcelowo mijającego czasu. Oprócz rozstania na jakiś czas z rodziną i przyjaciółmi, sprzedałem samochód, odszedłem z pracy i zrezygnowałem z udziału w radzie miejskiej. Wszystko to było jak częściowe rozstawanie się z życiem. Ale ostatecznie takim, które nie syciło potrzeby sensu i celu. Wcześniejsze wyobrażenie o seminarium jako miejscu pobytu odrealnionych ludzi szybko minęło. Przekonałem się, że koledzy są z krwi i kości, a nie jakieś pięknoduchy unoszące się nad ziemią. To, co innych mogło gorszyć, mnie doświadczonego już jakąś historią życia, uspokajało. Normalni ludzie zmagający się z wadami od których i ja nie jestem wolny.

W czasie formacji seminaryjnej temat celibatu nie był zbyt często obecny. Czas mijał na sprawach bieżących, a nowe relacje przyjacielskie sprawiały, że dawne obawy straciły swoją siłę. Dużą pomocą w pogłębianiu i oczyszczaniu motywacji były dla mnie rekolekcje ignacjańskie, z których korzystałem w wakacje. Podczas medytacji starałem się konfrontować z różnymi pytaniami, w tym z próbą zakwestionowania Bożego pochodzenia pragnienia bycia księdzem. Uświadamiałem sobie, że celem życia nie jest kapłaństwo lecz Bóg, a moje subiektywne pragnienie musi być obiektywnie zweryfikowane przez Kościół. Pomocą w tym procesie było kierownictwo duchowe. Gdy zbliżał się czas ostatecznej decyzji, uważałem za uczciwe i wręcz konieczne, zadanie pytania o moją wolność wobec prawnego wymogu celibatu. Czy nie będę go ślubował tylko jako warunek przyjęcia święceń? A gdyby celibat nie był wymagany od kandydatów do prezbiteratu, czy także bym się na taką formę życia zdecydował? Otrzymałem łaskę pozytywnej odpowiedzi. Obecnie jako ksiądz z piętnastoletnim stażem, któremu wciąż towarzyszy fascynacja bycia na początku drogi, uważam, że to, co stanowiło powód odwlekania decyzji o wstąpieniu do seminarium, stało się błogosławieństwem. Moje przeżywanie celibatu nie jest jakimś szczególnym ciężarem. Zastanawiam się nieraz czy nie jestem egoistą, skoro w tym zakresie nie doświadczam krzyża.

Ludzie, których w kapłańskim życiu spotykam różnie reagują na celibat. Do pogłębiania jego znaczenia skłaniają mnie ich pytania, a nieraz wątpliwości i podważanie jego sensu. Szukam więc odpowiedzi i sam z nich korzystam. Niektórzy twierdzą, że celibat to gwałt na naturze.

Owszem jesteśmy z natury stworzeni do małżeństwa i rodzicielstwa. Ale przecież źródłem wszystkiego, nie wyłączając ludzkiej natury jest miłość. Jestem głęboko przekonany, że celibat jest zgodny z jej naturą. Miłość pochodząc z jednego źródła przejawia się w różnych formach. Ostatecznie jedynie ona może mnie zwolnić z obowiązku bycia mężem i naturalnym ojcem. Bez miłości i wolności celibat jest ciasnym gorsetem lub ucieczką przed trudami życia. Zarówno współczucie, jak i humorystycznie wyrażaną zazdrość wobec żyjących w celibacie, uważam za błędne postawy. Nie ma opozycji między małżeńską i kapłańską formą miłości. Zachodzi między nimi zależność. Kryzysy na obu drogach powołania również chodzą w parze. Negatywne mówienie o małżeństwie czy celibacie odczytuję jako brak akceptacji własnego powołania i niezrozumienie dla odmiennej drogi życia. Natomiast pochwała małżeństwa jest pochwałą celibatu i vice versa. Jako ksiądz potrzebuję rodzin i wiem, że one potrzebują mnie. Doświadczam tego jako prezbiter jednaj ze wspólnot neokatechumenalnych. Kontakt z nimi, znajomość problemów małżeńskich, zawodowych, wychowawczych, przy jednoczesnym odnajdywaniu sił by przygotowywać liturgię i głosić katechezy, uczy mnie realizmu i zawstydza. Z tego punktu widzenia życie w celibacie jest dużym komfortem. Ode mnie zależy czy wykorzystam go tylko dla siebie czy dla innych. Dlatego drażni mnie cierpiętnictwo, starokawalerskie użalanie się nad sobą, niektórych kleryków i księży.

Lubię szczerze mówić o doświadczeniu celibatu. Dlatego, że mogę mówić o ludziach, których Pan Bóg postawił na mojej drodze. Otrzymałem od Niego, jak obiecał, sto razy więcej niż z pozoru musiałem oddać. Bałem się samotności, a teraz niejednokrotnie jej potrzebuję. Poczucia ojcostwa doświadczałem w kontakcie z dziećmi i młodzieżą posługując przez trzy lata jako wikariusz w jednej z parafii. Niektórzy z nich proszą o błogosławieństwo ich małżeństw. Wyjątkowym doświadczeniem była niedawno rozmowa z jedną z par. Przyjechali do mnie, aby podzielić się radością z oczekiwania na narodzenie dziecka. Zaskoczyli mnie informacją, że jestem pierwszą osobą, która dowiedziała się, że będą rodzicami. Duchowa bliskość bywa większa od naturalnej.

Celibat według mnie otwiera nowe perspektywy. Mając rodzinę nie mógłbym wielu rzeczy robić w takiej wolności. Bez względu na porę dnia i nocy, mam możliwość spieszenia z pomocą, odbycia rozmowy czy wysłuchania spowiedzi. Celibat zdejmuje ze mnie ciężar troski o własną rodzinę. Być może nigdy nie będę musiał przelać krwi za wiarę, ale także przy takiej możliwości, to okoliczność pozwalająca na większą wolność. Nie pielęgnuję celibatu dla niego samego. Troszczę się o właściwą relację z Chrystusem poprzez modlitwę, medytację, lekturę, systematyczną spowiedź i przyjacielskie relacje zarówno z osobami duchownymi jak i świeckimi. Chrystus troszczy się o wszystko inne.
Nie mam prawa, i nie chcę być sędzią. Realistycznie patrząc na ludzkie historie nie wiem co mnie jeszcze w życiu spotka, ale księża, którzy z powodu kobiety odchodzą z kapłaństwa budzą we mnie smutek. Mam wątpliwości czy odnajdą pokój serca, za którym tęsknili. Czy cokolwiek jest w stanie zapełnić pustkę serca skoro nie odnaleźli tej możliwości w Chrystusie? Myślę, że niewłaściwy dystans wobec ludzi i niewłaściwa bliskość mogą prowadzić do podobnego zagubienia. Moje życie z doświadczeniem tęsknoty w sercu, nie mijającej u boku wspaniałej dziewczyny, przekonuje mnie, że gdybym się kiedyś w życiu pogubił, to wcześniej bym wrócił niż odszedł.
 

 

POLECANE
Dr Piotr Łysakowski: niemieckie plany wobec Polski tylko u nas
Dr Piotr Łysakowski: niemieckie plany wobec Polski

Niemieckie media informują „…Gotowy, ale czeka na odsłonięcie … W pierwszych 48 godzinach istnienia nowego rządu nie mogło być mowy o wspólnym odsłanianiu pomnika. Rząd nie miałby na to czasu, dlatego przesunęliśmy termin – mówi…prof. Peter Oliver Loew, dyrektor Niemieckiego Instytutu Spraw Polskich (DPI) - … ma nadzieję, że do odsłonięcia dojdzie w ciągu najbliższych dwóch tygodni, choć żadna data jeszcze nie padła….Realizacja tak dużego projektu, zwanego Domem Polsko-Niemieckim, zajmie jednak lata. Dlatego ostatnio zdecydowano się na utworzenie tymczasowego miejsca pamięci o polskich ofiarach. Właśnie w formie >>Kamienia Pamięci dla Polski<<. Na razie wokół pomnika stoi jeszcze prowizoryczne ogrodzenie budowlane, dlatego nie ma dostępu do samego głazu. Jak przekazała DW Ambasada RP w Berlinie, przy kamieniu widnieje napis: >>Polskim ofiarom nazizmu i ofiarom niemieckiej okupacji i terroru w Polsce 1939 -1945<<….”.

Niemcy: FDP wybrała nowego lidera partii polityka
Niemcy: FDP wybrała nowego lidera partii

Christian Duerr został nowym przewodniczącym niemieckiej FDP, zastępując Christiana Lindnera po porażce w wyborach parlamentarnych.

Tȟašúŋke Witkó: Niemiecki rząd rozpaczliwie szuka pieniędzy tylko u nas
Tȟašúŋke Witkó: Niemiecki rząd rozpaczliwie szuka pieniędzy

Kiedy patrzę na zdeterminowaną twarz Frau Bärbel Bas, minister pracy i spraw społecznych Niemiec, wówczas jestem pewien, że wszystkie postawione przed nią zadania zostaną zrealizowane z najwyższą teutońską precyzją, czego też naszym sąsiadom zza Odry szczerze życzę.

Nie żyje znany piłkarz z ostatniej chwili
Nie żyje znany piłkarz

Nie żyje Emmanuel Kunde, legenda futbolu kameruńskiego - poinformowała w piątek tamtejsza federacja. Według mediów zmarł nagle w nocy z czwartku na piątek w swoim domu na przedmieściach stolicy kraju Jaunde. Miał 68 lat.

Karol Nawrocki: To jest marsz o przyszłość Polski polityka
Karol Nawrocki: To jest marsz o przyszłość Polski

Kandydat na prezydenta Karol Nawrocki, podczas wiecu w Lublinie obiecał bezpieczną, ambitną Polskę oraz silne relacje transatlantyckie.

Dziewczynka wracała ze świetlicy. Próbowała porwać ją para z busa Wiadomości
Dziewczynka wracała ze świetlicy. Próbowała porwać ją para z busa

W miejscowości Czyrna w województwie małopolskim doszło do niepokojącej sytuacji - para jadąca białym busem próbowała porwać 9-letnią dziewczynkę wracającą ze szkolnej świetlicy.

George Simion o wyborach prezydenckich w Rumunii: Jeśli będą sprawiedliwe, to nie ma wątpliwości co do rezultatów polityka
George Simion o wyborach prezydenckich w Rumunii: Jeśli będą sprawiedliwe, to nie ma wątpliwości co do rezultatów

- Jeśli wybory będą wolne i sprawiedliwe, to nie ma wątpliwości co do rezultatów - przekonywał w Paryżu kandydat na prezydenta Rumunii George Simion.

Rekordowy majątek Karola III. Lista najbogatszych Brytyjczyków ujawniona z ostatniej chwili
Rekordowy majątek Karola III. Lista najbogatszych Brytyjczyków ujawniona

Z najnowszego zestawienia opublikowanego przez brytyjski „Sunday Times” wynika, że liczba miliarderów w Wielkiej Brytanii zmniejszyła się w ciągu ostatniego roku - to największy spadek w historii publikacji tego rankingu. Jednocześnie majątek króla Karola III poszybował w górę o 30 milionów funtów, co uplasowało go wyżej w zestawieniu niż kiedykolwiek wcześniej.

Komunikat dla mieszkańców Gołdapi Wiadomości
Komunikat dla mieszkańców Gołdapi

8 mln zł będzie kosztowała budowa amfiteatru w Gołdapi, który pomieści ok. 500 osób. Burmistrz Konrad Kazanecki podpisał w piątek umowę na realizację tej inwestycji.

Ukraińcy grozili Mentzenowi? Jest reakcja policji Wiadomości
Ukraińcy grozili Mentzenowi? Jest reakcja policji

Kandydat na prezydenta Sławomir Mentzen trzykrotnie zgłaszał groźby karalne. Sprawą zajmuje się prokuratura i policja w Toruniu.

REKLAMA

Ks. Janusz Chyła: Słodkie jarzmo celibatu

Dzisiaj mija 21. rocznica mojej Mszy świętej prymicyjnej. Wiele przez ten czas się wydarzyło, w życiu Kościoła i moim osobistym. Wciąż towarzyszy mi zdumienie Bożą Opatrznością. Kilka lat temu kwartalnik "Pastores" poprosił mnie o napisanie świadectwa. Dziś pragnę podzielić się nim z Czytelnikami bloga, aby w ten sposób wyrazić wdzięczność Bogu, Kościołowi i wszystkim ludziom, których spotykam w świecie realnym i wirtualnym.
 Ks. Janusz Chyła: Słodkie jarzmo celibatu
/ screen YouTube
Od wczesnych lat dziecięcych towarzyszyła mi myśl by zostać księdzem. Jako nastolatek próbowałem przed nią uciec. Perspektywa celibatu nie przystawała do mojego zainteresowania dziewczętami. Był to czas pierwszych wspólnych wyjść do kina, kawiarni, dyskoteki. Po jakimś czasie fascynacja przerodziła się głębszą relację. A po kilku latach w kolejną. Marzenia o przyszłej rodzinie, zamiłowanie do nastrojowej muzyki i romantycznych wierszy, spacery, dawały poczucie szczęścia. Wciąż jednak, zwłaszcza po spowiedzi i przyjęciu Komunii Świętej, pojawiało się inne pragnienie. Nie miało ono nic z nachalności. Raczej było subtelnym zaproszeniem. Pragnienie bycia księdzem nasilało się podczas pieszych pielgrzymek na Jasną Górę. Na jedną z nich poszedłem razem z dziewczyną. Przeżywałem rozdarcie między dwoma tęsknotami. Nie ukrywałem tego przed nią. Po kilku miesiącach rozstaliśmy się. Uznaliśmy, że kontynuacja tej relacji nie jest dobra ani dla niej, ani dla mnie.

Cieszę się, że obie moje sympatie założyły rodziny. Mam nadzieję, że są szczęśliwymi żonami i matkami.

W odpowiedzi na powołanie do kapłaństwa bałem się pójścia w nieznane. Największy lęk budziła perspektywa samotności. Jako ministrant przyglądałem się życiu księży. Wśród nich było wielu otwartych, radosnych duszpasterzy. Zastanawiało mnie jednak jak to jest możliwe, że to, czego ja się boję, nie czyni ich nieszczęśliwymi. Gdy zakończyłem dwuletni pobyt w wojsku nie wróciłem do służby przy ołtarzu jako ministrant. Uczestniczyłem wówczas w liturgii stojąc pod chórem. Ale wciąż towarzyszyła mi myśl, że kiedyś znów będę blisko ołtarza. Gdy miałem 24 lata znajomy ksiądz ofiarował mi dwie książki. Jedną był podręcznik do teologii dogmatycznej, a drugą książka o wychowaniu dzieci. Powiedział wówczas: „w końcu zdecyduj się, kim chcesz być”. Znał mnie dobrze i wiedział, że zmagam się z pytaniem o powołanie. Umówiliśmy się na spotkanie. Przedstawiłem wówczas wszystkie argumenty przeciwko temu, abym został księdzem. Na końcu rozmowy zadałem pytanie czy z moją historią i predyspozycjami mogę wstąpić do seminarium. Ucieszyłem się, gdy rozwiał moje wątpliwości. Ksiądz ten podczas mojej Mszy Prymicyjnej wygłosił kazanie. Po latach na jego srebrnym jubileuszu odwdzięczyłem się tym samym.

Dokumenty do seminarium złożyłem w południe pięknego słonecznego dnia 15 lipca 1992 roku. W sercu towarzyszyły mi zarazem lęk i ulga. Pomyślałem, że to koniec z poczuciem bezcelowo mijającego czasu. Oprócz rozstania na jakiś czas z rodziną i przyjaciółmi, sprzedałem samochód, odszedłem z pracy i zrezygnowałem z udziału w radzie miejskiej. Wszystko to było jak częściowe rozstawanie się z życiem. Ale ostatecznie takim, które nie syciło potrzeby sensu i celu. Wcześniejsze wyobrażenie o seminarium jako miejscu pobytu odrealnionych ludzi szybko minęło. Przekonałem się, że koledzy są z krwi i kości, a nie jakieś pięknoduchy unoszące się nad ziemią. To, co innych mogło gorszyć, mnie doświadczonego już jakąś historią życia, uspokajało. Normalni ludzie zmagający się z wadami od których i ja nie jestem wolny.

W czasie formacji seminaryjnej temat celibatu nie był zbyt często obecny. Czas mijał na sprawach bieżących, a nowe relacje przyjacielskie sprawiały, że dawne obawy straciły swoją siłę. Dużą pomocą w pogłębianiu i oczyszczaniu motywacji były dla mnie rekolekcje ignacjańskie, z których korzystałem w wakacje. Podczas medytacji starałem się konfrontować z różnymi pytaniami, w tym z próbą zakwestionowania Bożego pochodzenia pragnienia bycia księdzem. Uświadamiałem sobie, że celem życia nie jest kapłaństwo lecz Bóg, a moje subiektywne pragnienie musi być obiektywnie zweryfikowane przez Kościół. Pomocą w tym procesie było kierownictwo duchowe. Gdy zbliżał się czas ostatecznej decyzji, uważałem za uczciwe i wręcz konieczne, zadanie pytania o moją wolność wobec prawnego wymogu celibatu. Czy nie będę go ślubował tylko jako warunek przyjęcia święceń? A gdyby celibat nie był wymagany od kandydatów do prezbiteratu, czy także bym się na taką formę życia zdecydował? Otrzymałem łaskę pozytywnej odpowiedzi. Obecnie jako ksiądz z piętnastoletnim stażem, któremu wciąż towarzyszy fascynacja bycia na początku drogi, uważam, że to, co stanowiło powód odwlekania decyzji o wstąpieniu do seminarium, stało się błogosławieństwem. Moje przeżywanie celibatu nie jest jakimś szczególnym ciężarem. Zastanawiam się nieraz czy nie jestem egoistą, skoro w tym zakresie nie doświadczam krzyża.

Ludzie, których w kapłańskim życiu spotykam różnie reagują na celibat. Do pogłębiania jego znaczenia skłaniają mnie ich pytania, a nieraz wątpliwości i podważanie jego sensu. Szukam więc odpowiedzi i sam z nich korzystam. Niektórzy twierdzą, że celibat to gwałt na naturze.

Owszem jesteśmy z natury stworzeni do małżeństwa i rodzicielstwa. Ale przecież źródłem wszystkiego, nie wyłączając ludzkiej natury jest miłość. Jestem głęboko przekonany, że celibat jest zgodny z jej naturą. Miłość pochodząc z jednego źródła przejawia się w różnych formach. Ostatecznie jedynie ona może mnie zwolnić z obowiązku bycia mężem i naturalnym ojcem. Bez miłości i wolności celibat jest ciasnym gorsetem lub ucieczką przed trudami życia. Zarówno współczucie, jak i humorystycznie wyrażaną zazdrość wobec żyjących w celibacie, uważam za błędne postawy. Nie ma opozycji między małżeńską i kapłańską formą miłości. Zachodzi między nimi zależność. Kryzysy na obu drogach powołania również chodzą w parze. Negatywne mówienie o małżeństwie czy celibacie odczytuję jako brak akceptacji własnego powołania i niezrozumienie dla odmiennej drogi życia. Natomiast pochwała małżeństwa jest pochwałą celibatu i vice versa. Jako ksiądz potrzebuję rodzin i wiem, że one potrzebują mnie. Doświadczam tego jako prezbiter jednaj ze wspólnot neokatechumenalnych. Kontakt z nimi, znajomość problemów małżeńskich, zawodowych, wychowawczych, przy jednoczesnym odnajdywaniu sił by przygotowywać liturgię i głosić katechezy, uczy mnie realizmu i zawstydza. Z tego punktu widzenia życie w celibacie jest dużym komfortem. Ode mnie zależy czy wykorzystam go tylko dla siebie czy dla innych. Dlatego drażni mnie cierpiętnictwo, starokawalerskie użalanie się nad sobą, niektórych kleryków i księży.

Lubię szczerze mówić o doświadczeniu celibatu. Dlatego, że mogę mówić o ludziach, których Pan Bóg postawił na mojej drodze. Otrzymałem od Niego, jak obiecał, sto razy więcej niż z pozoru musiałem oddać. Bałem się samotności, a teraz niejednokrotnie jej potrzebuję. Poczucia ojcostwa doświadczałem w kontakcie z dziećmi i młodzieżą posługując przez trzy lata jako wikariusz w jednej z parafii. Niektórzy z nich proszą o błogosławieństwo ich małżeństw. Wyjątkowym doświadczeniem była niedawno rozmowa z jedną z par. Przyjechali do mnie, aby podzielić się radością z oczekiwania na narodzenie dziecka. Zaskoczyli mnie informacją, że jestem pierwszą osobą, która dowiedziała się, że będą rodzicami. Duchowa bliskość bywa większa od naturalnej.

Celibat według mnie otwiera nowe perspektywy. Mając rodzinę nie mógłbym wielu rzeczy robić w takiej wolności. Bez względu na porę dnia i nocy, mam możliwość spieszenia z pomocą, odbycia rozmowy czy wysłuchania spowiedzi. Celibat zdejmuje ze mnie ciężar troski o własną rodzinę. Być może nigdy nie będę musiał przelać krwi za wiarę, ale także przy takiej możliwości, to okoliczność pozwalająca na większą wolność. Nie pielęgnuję celibatu dla niego samego. Troszczę się o właściwą relację z Chrystusem poprzez modlitwę, medytację, lekturę, systematyczną spowiedź i przyjacielskie relacje zarówno z osobami duchownymi jak i świeckimi. Chrystus troszczy się o wszystko inne.
Nie mam prawa, i nie chcę być sędzią. Realistycznie patrząc na ludzkie historie nie wiem co mnie jeszcze w życiu spotka, ale księża, którzy z powodu kobiety odchodzą z kapłaństwa budzą we mnie smutek. Mam wątpliwości czy odnajdą pokój serca, za którym tęsknili. Czy cokolwiek jest w stanie zapełnić pustkę serca skoro nie odnaleźli tej możliwości w Chrystusie? Myślę, że niewłaściwy dystans wobec ludzi i niewłaściwa bliskość mogą prowadzić do podobnego zagubienia. Moje życie z doświadczeniem tęsknoty w sercu, nie mijającej u boku wspaniałej dziewczyny, przekonuje mnie, że gdybym się kiedyś w życiu pogubił, to wcześniej bym wrócił niż odszedł.
 


 

Polecane
Emerytury
Stażowe