[Tylko u nas] Dr Rafał Brzeski: Na szlaku supertankowców powstaje tajemnicza baza wojskowa. Nikt się do niej nie przyznaje

Na niewielkiej wulkanicznej wyspie Mayun leżącej u wybrzeży Jemenu w cieśninie Bab-el-Mandeb rośnie jak grzyb po deszczu baza lotnicza, do której nikt nie chce się przyznać. Roboty budowlane biegną sprawnie i szybko, ale kto jest inwestorem nie wiadomo. I pewnie nie byłby to powód do sensacji, gdyby nie fakt, że samoloty startujące z wysepki Mayun mogą panować nad wodami Morza Czerwonego i Morza Arabskiego przez które przebiegają szlaki żeglugowe supertankowców z bliskowschodnią ropą i kontenerowców z wyrobami przemysłowymi Dalekiego Wschodu. Kto płynie przez Kanał Sueski ten przepływa koło Mayun, kto płynie z Bliskiego Wschodu wokół Afryki ten leży w zasięgu samolotu wielozadaniowego startującego z Mayun.
F-16
F-16 / Wikipedia domena publiczna

Według telewizji Al Jazeera prace na wysepce rozpoczęły się pod koniec 2016 roku,  kilka miesięcy po odbiciu wysepki z rąk zbuntowanych islamistów z Ruchu Huti przez jemeńskie wojska rządowe. Rebeliantów wspiera Iran zaś rząd koalicja kierowana przez Arabię Saudyjską. Budowę prowadziły wówczas firmy z Dubaju i Abu Dhabi zaś Zjednoczone Emiraty Arabskie nie zaprzeczały, że są inwestorem. Na zdjęciach satelitarnych z tamtych dni widać tymczasowe nabrzeże wyładunkowe i ciężki sprzęt budowlany. Roboty przerwano jednak rok później a w 2019 roku Zjednoczone Emiraty Arabskie poinformowały oficjalnie, że wycofują się z jemeńskiej wojny domowej. Na Mayun nic się nie działo aż do tegorocznej wiosny.

Kiedy dziennikarze śledczy agencji Associated Press dowiedzieli się, że na Mayun praca wre zamówili zdjęcia satelitarne i okazało się, że roboty zostały wznowiono pod koniec lutego, dwa tygodnie po zapowiedzi prezydenta Joe Bidena, że Stany Zjednoczone wycofują swe poparcie dla koalicji walczącej z rebeliantami Huti. Na fotografiach firmy Planet Labs datowanych 11 kwietnia widnieją już ciężarówki i spychacze kończące pas startowy o długości 1850 metrów. Miesiąc później - 18 maja - pas był gotowy, a po jego południowej stronie stały trzy hangary. Taki pas wystarcza dla samolotów rozpoznania, transportowych i szturmowych. Tylko czyich?

Wiele wskazuje, że mogą to być maszyny lotnictwa Zjednoczonych Emiratów Arabskich, które dysponują przeszło 500 samolotami i helikopterami, w tym wielozadaniowymi F-16 i Mirage. Anonimowe źródła poinformowały Associated Press, że w minionych kilku tygodniach jednostki transportowe pod flagą Emiratów przywiozły na Mayun uzbrojenie, sprzęt i żołnierzy, ale baza nadal nie ma oficjalnego właściciela. Podobno toczą się negocjacje między Emiratami a prezydentem Jemenu Abedem Rabbo Mansourem Hadi, ale utknęły w miejscu gdy Emiraty zażądały, aby Jemen wynajął im wysepkę na 20 lat.

W miejscu utknęło również dziennikarskie śledztwo. Pentagon nie odpowiada na prośby o informacje. CIA odmówiła komentarza. Milczą firmy, które prowadziły prace budowlane przed kilku laty. Z danych o ruchu statków nic się nie można dowiedzieć. Wprawdzie ciężkich ładunków na wyspie przybywa, ale u wybrzeży Mayun pozornie nic się nie dzieje, dobitny sygnał, że ktokolwiek dowozi sprzęt i zaopatrzenie to wyłącza automatyczny system identyfikacyjny. Tylko kto? Jeremy Binnie, szef bliskowschodniego działu prowadzącej “biały wywiad” firmy Janes uważa, że jest to ktoś, kto “nastawił się na długoterminową obecność w tym strategicznym miejscu”. Szef Centralnego Dowództwa wojsk amerykańskich, generał piechoty morskiej Frank McKenzie ostrzegał w ubiegłym tygodniu administrację Białego Domu, że ograniczanie obecności USA na Bliskim Wschodzie grozi powstaniem próżni, którą wypełnią albo Rosja albo Chiny, które aż piszczą, aby objąć swą kontrola rejon Zatoki Perskiej.


 

POLECANE
Komunikat dla mieszkańców woj. mazowieckiego z ostatniej chwili
Komunikat dla mieszkańców woj. mazowieckiego

Wojewoda mazowiecki Mariusz Frankowski poinformował, że od 15 do 18 grudnia w godzinach 8.00 – 15.00 na Mazowszu będą wyły syreny alarmowe. To testy w ramach ćwiczeń Syrena-25.

Koniec wojny na Ukrainie? Polacy są pesymistami z ostatniej chwili
Koniec wojny na Ukrainie? Polacy są pesymistami

96 proc. Polaków nie wierzy w zakończenie konfliktu w Ukrainie w tym roku – wynika z sondażu przeprowadzonego dla "Super Expressu".

Strzelanina na uczelni w USA. Wiele ofiar z ostatniej chwili
Strzelanina na uczelni w USA. Wiele ofiar

Na Uniwersytecie Browna w Providence w stanie Rhode Island doszło w niedzielę wieczorem do strzelaniny. Zginęły co najmniej dwie osoby. Ośmioro ciężko rannych trafiło do szpitala. Jak poinformowała agencja AP, policja wciąż poszukuje sprawcy.

Sukces Barcelony w meczu z Osasuną. Drużyna z Katalonii kontynuuje dobrą passę Wiadomości
Sukces Barcelony w meczu z Osasuną. Drużyna z Katalonii kontynuuje dobrą passę

Piłkarze Barcelony, bez Polaków na boisku, w meczu 16. kolejki ekstraklasy Hiszpanii po bramkach Brazylijczyka Raphinhi wygrali z Osasuną Pampeluna 2:0. Katalończycy umocnili się na prowadzeniu w tabeli i do siedmiu punktów powiększyli przewagę nad drugim Realem Madryt.

Wiecie, że na liście 100 najbardziej wpływowych osób AI Magazynu TIME jest dwóch Polaków? gorące
Wiecie, że na liście 100 najbardziej wpływowych osób AI Magazynu TIME jest dwóch Polaków?

Dwóch 30-letnich Polaków znalazło się na liście 100 najbardziej wpływowych osób AI magazynu TIME – obok Elona Muska, Sama Altmana i Marka Zuckerberga. Mati Staniszewski wraz z Piotrem Dąbkowskim stworzyli globalną firmę wartą miliardy dolarów, która dziś wyznacza światowe standardy w sztucznej inteligencji. Na liście magazynu TIME znalazł się również wybitny polski informatyk JakubPachocki.

Legendarny aktor walczy z chorobą. Są nowe doniesienia z ostatniej chwili
Legendarny aktor walczy z chorobą. Są nowe doniesienia

Bruce Willis od kilku lat walczy z poważnymi problemami zdrowotnymi. W 2022 roku zdiagnozowano u niego afazję, a rok później demencję czołowo-skroniową. Choroba postępuje, dlatego aktor przebywa obecnie w specjalistycznym ośrodku pod stałą opieką.

Pośród więźniów politycznych uwolnionych przez białoruski reżim brak Andrzeja Poczobuta. Jest komentarz Andżeliki Borys Wiadomości
Pośród więźniów politycznych uwolnionych przez białoruski reżim brak Andrzeja Poczobuta. Jest komentarz Andżeliki Borys

W sobotę 13 grudnia 2025 r. reżim Alaksandra Łukaszenki uwolnił 123 więźniów politycznych. Decyzja jest efektem negocjacji z administracją prezydenta USA Donalda Trumpa - w zamian Stany Zjednoczone zniosły sankcje na kluczowy dla Białorusi koncern nawozowy Bielaruskali.

Komunikat dla mieszkańców woj. warmińsko-mazurskiego Wiadomości
Komunikat dla mieszkańców woj. warmińsko-mazurskiego

W nowym rozkładzie jazdy, który zacznie obowiązywać 14 grudnia, będzie więcej regionalnych połączeń kolejowych, m.in. z Olsztyna do Działdowa i Elbląga - przekazał w sobotę Urząd Marszałkowski w Olsztynie. Na finansowanie transportu kolejowego samorząd województwa przeznacza ponad 100 mln zł rocznie.

Amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków zamierza umieścić najpoważniejsze ostrzeżenie na szczepionkach przeciwko COVID-19 Wiadomości
Amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków zamierza umieścić najpoważniejsze ostrzeżenie na szczepionkach przeciwko COVID-19

Amerykańska FDA planuje dodać ostrzeżenie w czarnej ramce (black box warning) do szczepionek przeciwko COVID-19. To najpoważniejsze ostrzeżenie agencji, stosowane przy ryzyku śmierci, poważnych reakcji czy niepełnosprawności.

„Prowadzi nas z uśmiechem w przepaść”. Ostre podsumowanie dwóch lat rządów Tuska Wiadomości
„Prowadzi nas z uśmiechem w przepaść”. Ostre podsumowanie dwóch lat rządów Tuska

W sobotę, 13 grudnia 2025 roku, mijają dokładnie dwa lata od zaprzysiężenia koalicyjnego rządu Donalda Tuska - złożonego z KO, PSL, Polski 2050 i Nowej Lewicy. Z tej okazji Sławomir Mentzen, lider Konfederacji, opublikował na X ostrą krytykę premiera i jego ekipy. „Ten rząd jest dokładnie taki, jakiego można było się spodziewać po Tusku - leniwy i pozbawiony ambicji” - napisał.

REKLAMA

[Tylko u nas] Dr Rafał Brzeski: Na szlaku supertankowców powstaje tajemnicza baza wojskowa. Nikt się do niej nie przyznaje

Na niewielkiej wulkanicznej wyspie Mayun leżącej u wybrzeży Jemenu w cieśninie Bab-el-Mandeb rośnie jak grzyb po deszczu baza lotnicza, do której nikt nie chce się przyznać. Roboty budowlane biegną sprawnie i szybko, ale kto jest inwestorem nie wiadomo. I pewnie nie byłby to powód do sensacji, gdyby nie fakt, że samoloty startujące z wysepki Mayun mogą panować nad wodami Morza Czerwonego i Morza Arabskiego przez które przebiegają szlaki żeglugowe supertankowców z bliskowschodnią ropą i kontenerowców z wyrobami przemysłowymi Dalekiego Wschodu. Kto płynie przez Kanał Sueski ten przepływa koło Mayun, kto płynie z Bliskiego Wschodu wokół Afryki ten leży w zasięgu samolotu wielozadaniowego startującego z Mayun.
F-16
F-16 / Wikipedia domena publiczna

Według telewizji Al Jazeera prace na wysepce rozpoczęły się pod koniec 2016 roku,  kilka miesięcy po odbiciu wysepki z rąk zbuntowanych islamistów z Ruchu Huti przez jemeńskie wojska rządowe. Rebeliantów wspiera Iran zaś rząd koalicja kierowana przez Arabię Saudyjską. Budowę prowadziły wówczas firmy z Dubaju i Abu Dhabi zaś Zjednoczone Emiraty Arabskie nie zaprzeczały, że są inwestorem. Na zdjęciach satelitarnych z tamtych dni widać tymczasowe nabrzeże wyładunkowe i ciężki sprzęt budowlany. Roboty przerwano jednak rok później a w 2019 roku Zjednoczone Emiraty Arabskie poinformowały oficjalnie, że wycofują się z jemeńskiej wojny domowej. Na Mayun nic się nie działo aż do tegorocznej wiosny.

Kiedy dziennikarze śledczy agencji Associated Press dowiedzieli się, że na Mayun praca wre zamówili zdjęcia satelitarne i okazało się, że roboty zostały wznowiono pod koniec lutego, dwa tygodnie po zapowiedzi prezydenta Joe Bidena, że Stany Zjednoczone wycofują swe poparcie dla koalicji walczącej z rebeliantami Huti. Na fotografiach firmy Planet Labs datowanych 11 kwietnia widnieją już ciężarówki i spychacze kończące pas startowy o długości 1850 metrów. Miesiąc później - 18 maja - pas był gotowy, a po jego południowej stronie stały trzy hangary. Taki pas wystarcza dla samolotów rozpoznania, transportowych i szturmowych. Tylko czyich?

Wiele wskazuje, że mogą to być maszyny lotnictwa Zjednoczonych Emiratów Arabskich, które dysponują przeszło 500 samolotami i helikopterami, w tym wielozadaniowymi F-16 i Mirage. Anonimowe źródła poinformowały Associated Press, że w minionych kilku tygodniach jednostki transportowe pod flagą Emiratów przywiozły na Mayun uzbrojenie, sprzęt i żołnierzy, ale baza nadal nie ma oficjalnego właściciela. Podobno toczą się negocjacje między Emiratami a prezydentem Jemenu Abedem Rabbo Mansourem Hadi, ale utknęły w miejscu gdy Emiraty zażądały, aby Jemen wynajął im wysepkę na 20 lat.

W miejscu utknęło również dziennikarskie śledztwo. Pentagon nie odpowiada na prośby o informacje. CIA odmówiła komentarza. Milczą firmy, które prowadziły prace budowlane przed kilku laty. Z danych o ruchu statków nic się nie można dowiedzieć. Wprawdzie ciężkich ładunków na wyspie przybywa, ale u wybrzeży Mayun pozornie nic się nie dzieje, dobitny sygnał, że ktokolwiek dowozi sprzęt i zaopatrzenie to wyłącza automatyczny system identyfikacyjny. Tylko kto? Jeremy Binnie, szef bliskowschodniego działu prowadzącej “biały wywiad” firmy Janes uważa, że jest to ktoś, kto “nastawił się na długoterminową obecność w tym strategicznym miejscu”. Szef Centralnego Dowództwa wojsk amerykańskich, generał piechoty morskiej Frank McKenzie ostrzegał w ubiegłym tygodniu administrację Białego Domu, że ograniczanie obecności USA na Bliskim Wschodzie grozi powstaniem próżni, którą wypełnią albo Rosja albo Chiny, które aż piszczą, aby objąć swą kontrola rejon Zatoki Perskiej.



 

Polecane