Z. Kuźmiuk: Twarde dane pokazują, że dług publiczny w relacji do PKB spada, a nie rośnie, jak twierdzi opozycja
![Z. Kuźmiuk: Twarde dane pokazują, że dług publiczny w relacji do PKB spada, a nie rośnie, jak twierdzi opozycja](https://www.tysol.pl/imgcache/750x530/c/uploads/news/96743/1671790557c20eb4b3f96bec7766dd5e.jpg)
Jaki dług?
Rzeczywiście tzw. Fundusz covidowy znajduje się we wspomnianym BGK, wydatki związane ze wsparciem przedsiębiorców, którzy musieli zamykać swoje zakłady na skutek decyzji administracyjnych w latach 2020-2021, znalazły się w PFR ale te wydatki zaliczane są do długu publicznego w związku z konieczności stosowania unijnej metody jego liczenia (ESA 2010). Właśnie ministerstwo finansów jak na koniec każdego kwartału, wydało komunikat dotyczący kształtowania się długu publicznego zarówno według metodologii krajowej jak i metodologii unijnej po III kwartale tego roku. Wynika z nich, że wszystkie 3 kategorie długu, dwie mierzone metodą krajową -( dług Skarbu Państwa (SP) i Państwowy dług publiczny (PDP), a także ten mierzony metodą unijną- dług sektora instytucji rządowych i samorządowych (EDP) w relacji do PKB, wyraźnie maleją w porównaniu z końcem 2021 roku.
Dług SP na koniec III kwartału wyniósł 41% w relacji do PKB, podczas gdy na koniec 2021 roku wynosił 43,4%, ( a wiec zmalał o 2,4 punktu procentowego),dług PDP wyniósł odpowiednio 40,2% i 43,8% ( a więc zmalał o 3,6 p.p.) i wreszcie dług EDP wyniósł 50,3% i 53,8% ), a więc także o 3,6 p.p.).
Duże wsparcie
Co więcej dług EDP, a wiec mierzony metodę unijną uwzględniający także wspomniane wyżej fundusze pozabudżetowe, umieszczone w BGK i PFR, był niższy w relacji do PKB po III kwartale 2022 niż na koniec 2015 roku, a wiec wtedy kiedy Zjednoczona Prawica przejęła władzę po koalicji PO-PSL ( wtedy wynosił 51,3%, a po III kwartale jak już wspomniałem tylko 50,3%). Trzeba przy tym przypomnieć, że rząd Zjednoczonej Prawicy w latach 2020-2021 wyasygnował blisko 250 mld zł na wsparcie przedsiębiorców i pracowników w związku ze skutkami Covid19 w gospodarce i ponad 130 mld zł w związku ze wsparciem systemu ochrony zdrowia, a także samorządów w związku z walką ze skutkami Covid19. Na te wydatki znalazły się pieniądze w polskim systemie finansowym, są realizowane, jak już wspomniałem za pośrednictwem odpowiednio PFR i BGK i są zawarte w długu publicznym, liczonym metoda unijną.
Większy dochód budżetu państwa w latach 2016-2022
Przypomnijmy także, że podczas dotychczasowych 7 lat rządów Prawa i Sprawiedliwości (od 2016 roku do 2022 roku), dochody budżetu państwa w stosunku do roku 2015 (ostatniego roku rządów Platformy), powiększano zdecydowanie mocniej niż za rządów poprzedników. I tak w 2016 roku było to 65 mld zł więcej, 2017 roku o 109 mld zł więcej, w 2018 roku już o 154 mld zł więcej, w 2019 roku 185 mld zł więcej, w 2020 roku aż o 210 mld zł więcej, w 2021 o 206 mld zł więcej, w roku 2022 będzie to o 203 mld zł więcej.
Sumarycznie dochody budżetowe w latach 2016-2022 są wyższe od tych osiągniętych w budżecie roku 2015, aż o 1 bilion 132 mld zł, czyli średniorocznie aż o około 160 mld zł. Co więcej tak ogromy średnioroczny przyrost dochodów budżetowych nastąpił mimo że lata 2020-2021 to okres pandemii Covid 19 i w konsekwencji spadek PKB, rząd Prawa i Sprawiedliwości obniżał także stawki podatków PIT i CIT, ponadto w okresie tych rządów zaniechano wyprzedaży majątku Skarbu Państwa i sprzedaży ziemi z zasobów Skarbu Państwa.
Szczelny VAT
Najbardziej dobitnym przykładem uszczelnienia systemu podatkowego podczas rządów Zjednoczonej Prawicy są wpływy z podatku VAT. W budżecie na rok 2023 zaplanowano 286,3 mld zł dochodów z VAT, co oznacza, że będą one wyższe aż o 151%, niż te wykonane w 2015 roku (wtedy osiągnęły one 123,1 mld zł, czyli oznacza to 2,5- krotność, tych z 2015 roku), co więcej są one na podobnym poziomie jak całość dochodów budżetowych w 2015 roku (wyniosły wtedy 289 mld zł).