Maciej Kłosiński: Obawiamy się, że budowa CPK zagraża rozwojowi portów regionalnych

W najbliższych tygodniach odbędzie się spotkanie przedstawicieli Krajowej Sekcji Pracowników Transportu Lotniczego i Obsługi Lotniskowej NSZZ „Solidarność” z przedstawicielami rządu. O wpływie budowy centralnego portu komunikacyjnego na przyszłość portów regionalnych mówi Maciej Kłosiński, przewodniczący Sekcji.
fot. M. Żegliński Maciej Kłosiński: Obawiamy się, że budowa CPK zagraża rozwojowi portów regionalnych
fot. M. Żegliński

Centralny port komunikacyjny (CPK) to wielka i strategiczna inwestycja dla Polski, ogromne przedsięwzięcie biznesowe, do którego należy się odpowiednio przygotować. Oprócz dialogu i uzgodnień z lokalną społecznością, wokół której powstanie CPK, należy również podjąć rozmowy ze stroną społeczną reprezentującą środowisko pracowników regionalnych portów lotniczych w Krajowej Sekcji Pracowników Transportu Lotniczego i Obsługi Lotniskowej NSZZ „Solidarność”.
 
Karolina Kubacka: Jak ten strategiczny projekt Rządu RP wpłynie na rozwój regionalnych portów?
Maciej Kłosiński: Pojawia się wiele pytań od pracowników dotyczących przyszłości i roli portów regionalnych po wybudowaniu CPK. Pracownicy powinni wiedzieć, jak ten projekt wpłynie na rozwój jego lotniska, na stabilność zatrudnienia i na rozwój. Uzyskanie odpowiedzi na szereg pytań pozwoli również pokazać portom regionalnym, do jakiego poziomu mogą się rozwijać odnośnie infrastruktury lotniska, poziomu ruchu oraz rozwoju siatki połączeń. Jasno określone zasady pozwolą zaplanować odpowiedni poziom rozbudowy portów regionalnych, za czym idzie racjonalizacja kosztów utrzymania wymienionej infrastruktury, utrzymanie określonego poziomu zatrudnienia oraz oddziaływanie na region dookoła lotniska. Pamiętajmy, że na większości lotnisk pracuje kilkaset, a nawet kilka tysięcy pracowników, przedsiębiorcy dookoła lotniska tworzą formy świadczące określone usługi, a to przekłada się na rozwój całego regionu.
 
Karolina Kubacka: Jaka jest kondycja portów lotniczych po pandemii Covid-19 i w obliczu wojny na Ukrainie?
Maciej Kłosiński: Porty lotnicze należą do infrastruktury krytycznej państwa. Obiekty, ale i transport lotniczy jest dla Polski strategiczną gałęzią transportu. Na lotniskach, oprócz pracowników cywilnych, pracują również funkcjonariusze Straży Granicznej i Oddziału Celnego. W rekordowym 2019 roku porty lotnicze odprawiły 49 mln pasażerów. Obecnie następuje odbudowa ruchu lotniczego po pandemii Covid-19, przyszłość jest dalej niepewna w związku z wojną na Ukrainie, dlatego proces odbudowy ruchu lotniczego jest rozłożony na kolejne lata.
W obecnej sytuacji wojny na Ukrainie część portów regionalnych, takich jak Rzeszów Jasionka, Kraków-Balice, staje się ważnym centrum logistycznym dla przerzutu sprzętu wojskowego, żołnierzy, pomocy humanitarnej. 
 
Karolina Kubacka: Przewodniczący KK Piotr Duda w lutym odwiedził podkrakowskie Balice. Proszę przypomnieć, jak wyglądała wizyta.

Maciej Kłosiński: Przewodniczący KK wizytując lotnisko w podkrakowskich Balicach, mógł się przekonać, jak złożonym organizmem jest lotnisko.
Przedstawiliśmy, jak dużo różnych grup pracowników jest zaangażowanych w obsługę pasażera i samolotu, jak dużo pracy w szkolenie pracowników trzeba poświęcić, żeby praca była wykonywana na określonym, bezpiecznym poziomie. Był pod wrażeniem, jak profesjonalnie wygląda praca w tzw. strefie airside.
I tu nasuwa się pytania o kadry, które mają zasilić CPK, o tym też należy pamiętać już teraz, planując tę inwestycję. Po powstaniu CPK muszą być gotowe kadry, które zaczną tam pracować, porty regionalne również muszą być na to gotowe, żeby specjaliści mogli podjąć tam pracę.

Dziękuję za rozmowę.


 

POLECANE
Pilne: RCB wysłało alert: odgłosy strzałów i śmigłowce w regionie” z ostatniej chwili
Pilne: RCB wysłało alert: "odgłosy strzałów i śmigłowce w regionie”

Rządowe Centrum Bezpieczeństwa wysłało do mieszkańców specjalny alert ostrzegający przed strzałami i przelotami helikopterów. Wszystko przez trwające manewry „Żelazny Obrońca-25”, które są największym przedsięwzięciem Wojska Polskiego w 2025 roku.

Codzienność na kredyt. Coraz więcej Niemców musi się zapożyczać Wiadomości
Codzienność na kredyt. Coraz więcej Niemców musi się zapożyczać

Pożyczki w Niemczech coraz częściej służą do pokrywania codziennych kosztów. Z badania instytutu Civey, przeprowadzonego dla banku Barclays, wynika, że w ciągu ostatnich dwóch lat ponad 50 proc. osób poniżej pięćdziesiątki musiało się zadłużyć. Najczęściej prosili o pomoc bliskich (44 proc.), ale wielu korzystało też z kredytów bankowych (40 proc.).

Tragedia na Porto Santo. Nie żyje polski turysta Wiadomości
Tragedia na Porto Santo. Nie żyje polski turysta

Do tragicznego zdarzenia doszło w piątkowe popołudnie, 12 września, na wyspie Porto Santo w archipelagu Madery. Podczas kąpieli w oceanie zginął 55-letni obywatel Polski.

Półnagi mężczyzna wtargnął do kościoła, zdemolował ołtarz i zaatakował księdza pilne
Półnagi mężczyzna wtargnął do kościoła, zdemolował ołtarz i zaatakował księdza

Wstrząsające sceny w kościele pw. św. Michała Archanioła w Mieścisku - podczas piątkowej mszy półnagi mężczyzna ze słuchawkami na uszach wtargnął do świątyni, demolował ołtarz, połamał krzyż, a następnie rzucił się na księdza proboszcza. To nie koniec – mikrofon poleciał w stronę wiernych, którzy w osłupieniu obserwowali brutalny atak.

Szef polskiego giganta deweloperskiego oferuje pracownikom po 10 tys. za spłodzenie dziecka Wiadomości
Szef polskiego giganta deweloperskiego oferuje pracownikom po 10 tys. za spłodzenie dziecka

Władysław Grochowski, szef jednej z największych w Polsce sieci dewelopersko-hotelowych, postanowił wziąć sprawy w swoje ręce i wesprzeć walkę z kryzysem demograficznym. Biznesmen, znany jako „Dziadzio Władzio”, przygotował program, który nie tylko szokuje, ale i daje realne wsparcie dla polskich rodzin.

Polacy wskazali: Nawrocki skuteczniejszy w polityce międzynarodowej niż gabinet premiera polityka
Polacy wskazali: Nawrocki skuteczniejszy w polityce międzynarodowej niż gabinet premiera

Najnowszy sondaż IBRIS pokazuje, że Polacy wyżej oceniają aktywność międzynarodową prezydenta Karola Nawrockiego niż działania obecnego rządu.

Tęczowa rewolucja zdycha w konwulsjach zwierzęcego rechotu tylko u nas
Tęczowa rewolucja zdycha w konwulsjach zwierzęcego rechotu

Marksizm jest jak rak. Co się wydaje, że efekty jego ideowego wpływu gdzieś się skończyły, czasem w wyniku krwawej, czasem bezkrwawej (nie ze strony marksistów oczywiście) - jak w przypadku Solidarności - kontrrewolucji, to znów dowiadujemy się o przerzutach w innych miejscach i innych formach. Tak było również w przypadku neomarksizmu kulturowego, który opanował Zachód w ostatnich dekadach.

Mentzen przeciwko karaniu banderyzmu. Zaskakujące głosowanie Konfederacji Wiadomości
Mentzen przeciwko karaniu banderyzmu. Zaskakujące głosowanie Konfederacji

Sejm odrzucił poprawkę Prawa i Sprawiedliwości, która miała zrównać zbrodniczą ideologię banderyzmu z nazizmem i komunizmem. Ku zaskoczeniu opinii publicznej, przeciwko karaniu za propagowanie banderyzmu opowiedział się nie tylko PSL, Lewica czy Polska 2050, ale również lider Konfederacji, Sławomir Mentzen.

Poradziecka wyrzutnia pocisków przeciwpancernych w lesie pod Warszawą. Pilny komunikat Żandarmerii Wojskowej z ostatniej chwili
"Poradziecka wyrzutnia pocisków przeciwpancernych" w lesie pod Warszawą. Pilny komunikat Żandarmerii Wojskowej

- "Policja w lesie pod Warszawą odnalazła przedmiot przypominający poradziecką wyrzutnię pocisków przeciwpancernych typu Fagot" - podaje Żandarmeria Wojskowa.

Skandal w prokuraturze Żurka. Ukryli dokumenty przed sędziami Trybunału Konstytucyjnego pilne
Skandal w prokuraturze Żurka. Ukryli dokumenty przed sędziami Trybunału Konstytucyjnego

Jak ustalił portal wPolityce.pl, Prokuratura Okręgowa w Warszawie odmówiła udostępnienia sędziom Trybunału Konstytucyjnego postanowienia o umorzeniu śledztwa dotyczącego ich inwigilacji. Co więcej, odmówiono także dostępu do całości akt sprawy, mimo że bezpośrednio dotyczy ona właśnie sędziów TK.

REKLAMA

Maciej Kłosiński: Obawiamy się, że budowa CPK zagraża rozwojowi portów regionalnych

W najbliższych tygodniach odbędzie się spotkanie przedstawicieli Krajowej Sekcji Pracowników Transportu Lotniczego i Obsługi Lotniskowej NSZZ „Solidarność” z przedstawicielami rządu. O wpływie budowy centralnego portu komunikacyjnego na przyszłość portów regionalnych mówi Maciej Kłosiński, przewodniczący Sekcji.
fot. M. Żegliński Maciej Kłosiński: Obawiamy się, że budowa CPK zagraża rozwojowi portów regionalnych
fot. M. Żegliński

Centralny port komunikacyjny (CPK) to wielka i strategiczna inwestycja dla Polski, ogromne przedsięwzięcie biznesowe, do którego należy się odpowiednio przygotować. Oprócz dialogu i uzgodnień z lokalną społecznością, wokół której powstanie CPK, należy również podjąć rozmowy ze stroną społeczną reprezentującą środowisko pracowników regionalnych portów lotniczych w Krajowej Sekcji Pracowników Transportu Lotniczego i Obsługi Lotniskowej NSZZ „Solidarność”.
 
Karolina Kubacka: Jak ten strategiczny projekt Rządu RP wpłynie na rozwój regionalnych portów?
Maciej Kłosiński: Pojawia się wiele pytań od pracowników dotyczących przyszłości i roli portów regionalnych po wybudowaniu CPK. Pracownicy powinni wiedzieć, jak ten projekt wpłynie na rozwój jego lotniska, na stabilność zatrudnienia i na rozwój. Uzyskanie odpowiedzi na szereg pytań pozwoli również pokazać portom regionalnym, do jakiego poziomu mogą się rozwijać odnośnie infrastruktury lotniska, poziomu ruchu oraz rozwoju siatki połączeń. Jasno określone zasady pozwolą zaplanować odpowiedni poziom rozbudowy portów regionalnych, za czym idzie racjonalizacja kosztów utrzymania wymienionej infrastruktury, utrzymanie określonego poziomu zatrudnienia oraz oddziaływanie na region dookoła lotniska. Pamiętajmy, że na większości lotnisk pracuje kilkaset, a nawet kilka tysięcy pracowników, przedsiębiorcy dookoła lotniska tworzą formy świadczące określone usługi, a to przekłada się na rozwój całego regionu.
 
Karolina Kubacka: Jaka jest kondycja portów lotniczych po pandemii Covid-19 i w obliczu wojny na Ukrainie?
Maciej Kłosiński: Porty lotnicze należą do infrastruktury krytycznej państwa. Obiekty, ale i transport lotniczy jest dla Polski strategiczną gałęzią transportu. Na lotniskach, oprócz pracowników cywilnych, pracują również funkcjonariusze Straży Granicznej i Oddziału Celnego. W rekordowym 2019 roku porty lotnicze odprawiły 49 mln pasażerów. Obecnie następuje odbudowa ruchu lotniczego po pandemii Covid-19, przyszłość jest dalej niepewna w związku z wojną na Ukrainie, dlatego proces odbudowy ruchu lotniczego jest rozłożony na kolejne lata.
W obecnej sytuacji wojny na Ukrainie część portów regionalnych, takich jak Rzeszów Jasionka, Kraków-Balice, staje się ważnym centrum logistycznym dla przerzutu sprzętu wojskowego, żołnierzy, pomocy humanitarnej. 
 
Karolina Kubacka: Przewodniczący KK Piotr Duda w lutym odwiedził podkrakowskie Balice. Proszę przypomnieć, jak wyglądała wizyta.

Maciej Kłosiński: Przewodniczący KK wizytując lotnisko w podkrakowskich Balicach, mógł się przekonać, jak złożonym organizmem jest lotnisko.
Przedstawiliśmy, jak dużo różnych grup pracowników jest zaangażowanych w obsługę pasażera i samolotu, jak dużo pracy w szkolenie pracowników trzeba poświęcić, żeby praca była wykonywana na określonym, bezpiecznym poziomie. Był pod wrażeniem, jak profesjonalnie wygląda praca w tzw. strefie airside.
I tu nasuwa się pytania o kadry, które mają zasilić CPK, o tym też należy pamiętać już teraz, planując tę inwestycję. Po powstaniu CPK muszą być gotowe kadry, które zaczną tam pracować, porty regionalne również muszą być na to gotowe, żeby specjaliści mogli podjąć tam pracę.

Dziękuję za rozmowę.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe