Maciej Kłosiński: Obawiamy się, że budowa CPK zagraża rozwojowi portów regionalnych

W najbliższych tygodniach odbędzie się spotkanie przedstawicieli Krajowej Sekcji Pracowników Transportu Lotniczego i Obsługi Lotniskowej NSZZ „Solidarność” z przedstawicielami rządu. O wpływie budowy centralnego portu komunikacyjnego na przyszłość portów regionalnych mówi Maciej Kłosiński, przewodniczący Sekcji.
fot. M. Żegliński Maciej Kłosiński: Obawiamy się, że budowa CPK zagraża rozwojowi portów regionalnych
fot. M. Żegliński

Centralny port komunikacyjny (CPK) to wielka i strategiczna inwestycja dla Polski, ogromne przedsięwzięcie biznesowe, do którego należy się odpowiednio przygotować. Oprócz dialogu i uzgodnień z lokalną społecznością, wokół której powstanie CPK, należy również podjąć rozmowy ze stroną społeczną reprezentującą środowisko pracowników regionalnych portów lotniczych w Krajowej Sekcji Pracowników Transportu Lotniczego i Obsługi Lotniskowej NSZZ „Solidarność”.
 
Karolina Kubacka: Jak ten strategiczny projekt Rządu RP wpłynie na rozwój regionalnych portów?
Maciej Kłosiński: Pojawia się wiele pytań od pracowników dotyczących przyszłości i roli portów regionalnych po wybudowaniu CPK. Pracownicy powinni wiedzieć, jak ten projekt wpłynie na rozwój jego lotniska, na stabilność zatrudnienia i na rozwój. Uzyskanie odpowiedzi na szereg pytań pozwoli również pokazać portom regionalnym, do jakiego poziomu mogą się rozwijać odnośnie infrastruktury lotniska, poziomu ruchu oraz rozwoju siatki połączeń. Jasno określone zasady pozwolą zaplanować odpowiedni poziom rozbudowy portów regionalnych, za czym idzie racjonalizacja kosztów utrzymania wymienionej infrastruktury, utrzymanie określonego poziomu zatrudnienia oraz oddziaływanie na region dookoła lotniska. Pamiętajmy, że na większości lotnisk pracuje kilkaset, a nawet kilka tysięcy pracowników, przedsiębiorcy dookoła lotniska tworzą formy świadczące określone usługi, a to przekłada się na rozwój całego regionu.
 
Karolina Kubacka: Jaka jest kondycja portów lotniczych po pandemii Covid-19 i w obliczu wojny na Ukrainie?
Maciej Kłosiński: Porty lotnicze należą do infrastruktury krytycznej państwa. Obiekty, ale i transport lotniczy jest dla Polski strategiczną gałęzią transportu. Na lotniskach, oprócz pracowników cywilnych, pracują również funkcjonariusze Straży Granicznej i Oddziału Celnego. W rekordowym 2019 roku porty lotnicze odprawiły 49 mln pasażerów. Obecnie następuje odbudowa ruchu lotniczego po pandemii Covid-19, przyszłość jest dalej niepewna w związku z wojną na Ukrainie, dlatego proces odbudowy ruchu lotniczego jest rozłożony na kolejne lata.
W obecnej sytuacji wojny na Ukrainie część portów regionalnych, takich jak Rzeszów Jasionka, Kraków-Balice, staje się ważnym centrum logistycznym dla przerzutu sprzętu wojskowego, żołnierzy, pomocy humanitarnej. 
 
Karolina Kubacka: Przewodniczący KK Piotr Duda w lutym odwiedził podkrakowskie Balice. Proszę przypomnieć, jak wyglądała wizyta.

Maciej Kłosiński: Przewodniczący KK wizytując lotnisko w podkrakowskich Balicach, mógł się przekonać, jak złożonym organizmem jest lotnisko.
Przedstawiliśmy, jak dużo różnych grup pracowników jest zaangażowanych w obsługę pasażera i samolotu, jak dużo pracy w szkolenie pracowników trzeba poświęcić, żeby praca była wykonywana na określonym, bezpiecznym poziomie. Był pod wrażeniem, jak profesjonalnie wygląda praca w tzw. strefie airside.
I tu nasuwa się pytania o kadry, które mają zasilić CPK, o tym też należy pamiętać już teraz, planując tę inwestycję. Po powstaniu CPK muszą być gotowe kadry, które zaczną tam pracować, porty regionalne również muszą być na to gotowe, żeby specjaliści mogli podjąć tam pracę.

Dziękuję za rozmowę.


 

POLECANE
Silny razem groził Prezydentowi RP Karolowi Nawrockiemu bronią? Internauci proszą policję o interwencję z ostatniej chwili
"Silny razem" groził Prezydentowi RP Karolowi Nawrockiemu bronią? Internauci proszą policję o interwencję

Anonimowy internauta oznaczony hasztagiem #SilniRazem opublikował zdjęcie trzymanej w rękach broni i podpisane "Do zobaczenia Karolku".

Marek Jakubiak: Karol Nawrocki nie tylko daje powody do dumy, ale też dodaje ludziom skrzydeł tylko u nas
Marek Jakubiak: Karol Nawrocki nie tylko daje powody do dumy, ale też dodaje ludziom skrzydeł

„Karol Nawrocki nie tylko daje powody do dumy, ale też dodaje ludziom skrzydeł. I to jest jeden z ważniejszych elementów jego prezydentury” - powiedział portalowi Tysol.pl Marek Jakubiak (Wolni Republikanie), były kandydat na prezydenta, poseł do Sejmu RP.

Punkty krytyczne nowego celu klimatycznego UE przedmiotem sporu. Copa i Cogeca wzywają do rozmów trójstronnych z ostatniej chwili
Punkty krytyczne nowego celu klimatycznego UE przedmiotem sporu. Copa i Cogeca wzywają do rozmów trójstronnych

„Po wczorajszym głosowaniu plenarnym Parlamentu Europejskiego i ogólnym podejściu Rady przyjętym 6 listopada trzy instytucje rozpoczną teraz negocjacje trójstronne” - poinformowały Copa i Cogeca w specjalnie wydanym oświadczeniu.

Konferencja o prof. Konecznym w Krakowie. Zapraszamy! pilne
Konferencja o prof. Konecznym w Krakowie. Zapraszamy!

Po raz kolejny Fundacja Kwartalnika „Wyklęci” organizuje konferencję „Życie i myśl Feliksa Konecznego” poświęconą wybitnemu polskiemu historykowi i historiozofowi. Tegoroczna edycja odbędzie się 15 listopada w auli Muzeum Armii Krajowej w Krakowie.

Tȟašúŋke Witkó: Blagierstwo szwabskiego zupaka tylko u nas
Tȟašúŋke Witkó: Blagierstwo szwabskiego zupaka

Generał Herbert Norman Schwarzkopf Jr., dowódca wojsk koalicji antysaddamowskiej z czasów I wojny w Zatoce Perskiej napisał kiedyś, że w tym samym dniu, w którym oficer otrzymuje pierwszą generalską gwiazdkę natychmiast skokowo wyostrza mu się poczucie humoru, albowiem wszyscy jego podwładni zaczynają bardzo głośno śmiać się z opowiadanych przez niego dowcipów, nawet tych najbardziej idiotycznych, a uwaga z jaką go słuchają jest wręcz wzorcowa.

Groźna bakteria w partii boczku rolowanego w plastrach. GIS wydał komunikat z ostatniej chwili
Groźna bakteria w partii boczku rolowanego w plastrach. GIS wydał komunikat

Główny Inspektorat Sanitarny wydał w piątek ostrzeżenie przed partią boczku rolowanego w plastrach, w której stwierdzono obecność bakterii Listeria monocytogenes. Spożycie żywności zanieczyszczonej bakterią może prowadzić do choroby zwanej listeriozą – dodał.

Karol Nawrocki: Nie chcemy w Polsce nielegalnej imigracji pilne
Karol Nawrocki: Nie chcemy w Polsce nielegalnej imigracji

Nie chcemy w Polsce nielegalnej imigracji, nie będę podpisywał nadregulacji dotyczących kwestii klimatycznych - mówił w piątek prezydent Karol Nawrocki podczas spotkania podsumowującego 100 dni jego prezydentury. Podkreślił też, że stara się reaktywować Grupę Wyszehradzką.

Szykuje się największy krach giełdowy w historii? „Wall Street czeka 'sądny dzień'” z ostatniej chwili
Szykuje się największy krach giełdowy w historii? „Wall Street czeka 'sądny dzień'”

Jeżeli dojdzie do pęknięcia bańki inwestycyjnej wokół sektora AI, będzie to najbardziej przewidywana finansowa implozja w historii, ale mało kto myśli o jej konsekwencjach. Jeśli nawet nie przyniesie głębokiej recesji, to osłabi gospodarczą hegemonię USA - prognozuje „Economist”.

Władze w Pekinie zmieniają politykę społeczną. Rząd zamknął dwie największe aplikacje randkowe LGBT+ z ostatniej chwili
Władze w Pekinie zmieniają politykę społeczną. Rząd zamknął dwie największe aplikacje randkowe LGBT+

Firma Apple potwierdziła w tym tygodniu, że na prośbę władz w Pekinie usunęła ze swojego sklepu z aplikacjami w Chinach dwie popularne aplikacje randkowe LGBT+. Decyzja ta wpisuje się w politykę tego kraju wobec amatorów nieheteronormatywności.

Zapytaliśmy ministra cyfryzacji Krzysztofa Gawkowskiego co zrobi jeśli Karol Nawrocki zawetuje projekt cenzury internetu tylko u nas
Zapytaliśmy ministra cyfryzacji Krzysztofa Gawkowskiego co zrobi jeśli Karol Nawrocki zawetuje projekt cenzury internetu

- Projekt ustawy przewiduje, że decyzje o usunięciu nielegalnych treści w internecie mogą być wydawane przez organy administracji publicznej – przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej oraz Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji - mówi wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski w rozmowie z Mateuszem Kosińskim.

REKLAMA

Maciej Kłosiński: Obawiamy się, że budowa CPK zagraża rozwojowi portów regionalnych

W najbliższych tygodniach odbędzie się spotkanie przedstawicieli Krajowej Sekcji Pracowników Transportu Lotniczego i Obsługi Lotniskowej NSZZ „Solidarność” z przedstawicielami rządu. O wpływie budowy centralnego portu komunikacyjnego na przyszłość portów regionalnych mówi Maciej Kłosiński, przewodniczący Sekcji.
fot. M. Żegliński Maciej Kłosiński: Obawiamy się, że budowa CPK zagraża rozwojowi portów regionalnych
fot. M. Żegliński

Centralny port komunikacyjny (CPK) to wielka i strategiczna inwestycja dla Polski, ogromne przedsięwzięcie biznesowe, do którego należy się odpowiednio przygotować. Oprócz dialogu i uzgodnień z lokalną społecznością, wokół której powstanie CPK, należy również podjąć rozmowy ze stroną społeczną reprezentującą środowisko pracowników regionalnych portów lotniczych w Krajowej Sekcji Pracowników Transportu Lotniczego i Obsługi Lotniskowej NSZZ „Solidarność”.
 
Karolina Kubacka: Jak ten strategiczny projekt Rządu RP wpłynie na rozwój regionalnych portów?
Maciej Kłosiński: Pojawia się wiele pytań od pracowników dotyczących przyszłości i roli portów regionalnych po wybudowaniu CPK. Pracownicy powinni wiedzieć, jak ten projekt wpłynie na rozwój jego lotniska, na stabilność zatrudnienia i na rozwój. Uzyskanie odpowiedzi na szereg pytań pozwoli również pokazać portom regionalnym, do jakiego poziomu mogą się rozwijać odnośnie infrastruktury lotniska, poziomu ruchu oraz rozwoju siatki połączeń. Jasno określone zasady pozwolą zaplanować odpowiedni poziom rozbudowy portów regionalnych, za czym idzie racjonalizacja kosztów utrzymania wymienionej infrastruktury, utrzymanie określonego poziomu zatrudnienia oraz oddziaływanie na region dookoła lotniska. Pamiętajmy, że na większości lotnisk pracuje kilkaset, a nawet kilka tysięcy pracowników, przedsiębiorcy dookoła lotniska tworzą formy świadczące określone usługi, a to przekłada się na rozwój całego regionu.
 
Karolina Kubacka: Jaka jest kondycja portów lotniczych po pandemii Covid-19 i w obliczu wojny na Ukrainie?
Maciej Kłosiński: Porty lotnicze należą do infrastruktury krytycznej państwa. Obiekty, ale i transport lotniczy jest dla Polski strategiczną gałęzią transportu. Na lotniskach, oprócz pracowników cywilnych, pracują również funkcjonariusze Straży Granicznej i Oddziału Celnego. W rekordowym 2019 roku porty lotnicze odprawiły 49 mln pasażerów. Obecnie następuje odbudowa ruchu lotniczego po pandemii Covid-19, przyszłość jest dalej niepewna w związku z wojną na Ukrainie, dlatego proces odbudowy ruchu lotniczego jest rozłożony na kolejne lata.
W obecnej sytuacji wojny na Ukrainie część portów regionalnych, takich jak Rzeszów Jasionka, Kraków-Balice, staje się ważnym centrum logistycznym dla przerzutu sprzętu wojskowego, żołnierzy, pomocy humanitarnej. 
 
Karolina Kubacka: Przewodniczący KK Piotr Duda w lutym odwiedził podkrakowskie Balice. Proszę przypomnieć, jak wyglądała wizyta.

Maciej Kłosiński: Przewodniczący KK wizytując lotnisko w podkrakowskich Balicach, mógł się przekonać, jak złożonym organizmem jest lotnisko.
Przedstawiliśmy, jak dużo różnych grup pracowników jest zaangażowanych w obsługę pasażera i samolotu, jak dużo pracy w szkolenie pracowników trzeba poświęcić, żeby praca była wykonywana na określonym, bezpiecznym poziomie. Był pod wrażeniem, jak profesjonalnie wygląda praca w tzw. strefie airside.
I tu nasuwa się pytania o kadry, które mają zasilić CPK, o tym też należy pamiętać już teraz, planując tę inwestycję. Po powstaniu CPK muszą być gotowe kadry, które zaczną tam pracować, porty regionalne również muszą być na to gotowe, żeby specjaliści mogli podjąć tam pracę.

Dziękuję za rozmowę.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe