Paweł Jędrzejewski: Wiara i rozum, czyli po co nam religia

W okresie Świąt Bożego Narodzenia sensowne jest zadanie pytania, po co nam religia? Czy pomaga w stawaniu się lepszym człowiekiem? Po co człowiekowi potrzebna moralność wywodząca się z religii?
Niebo. Ilustracja poglądowa Paweł Jędrzejewski: Wiara i rozum, czyli po co nam religia
Niebo. Ilustracja poglądowa / Pixabay.com

Po co człowiekowi potrzebna moralność wywodząca się z religii? Czy nie wystarczają mu rozum i wynikająca z niego etyka?

Czytaj również: "Chcą w kilka dni przekazać unijnej biurokracji nadzór nad śledztwami vatowskimi w Polsce"

Komentator Fox News zszokowany hołdem wiceministra rządu Tuska dla Komunistycznej Partii Chin

 

Rozum to tylko narzędzie

Z moralnego punktu widzenia, czyli z perspektywy dobra i zła, zaskakujące jest to, że rozum na niewiele się przydaje. Przecież decyduje on jedynie o sposobach realizacji celu, ale nie o samym celu. Jeżeli chce się czynić dobro, rozum jest niezbędny, aby znaleźć najlepszy sposób na osiągnięcie dobra. Ale jeżeli chce się czynić zło, rozum jest również niezbędny do osiągnięcia zła. Bowiem rozum sam z siebie nie nakłania wcale automatycznie do dobra. Pamiętajmy, że stawiany współcześnie na piedestale rozum jest jedynie narzędziem do osiągnięcia wybranego celu. A ten cel wybiera nie rozum, a coś całkiem innego. Aby czynić dobro, poza stosowaniem rozumu trzeba najpierw uznawać za ważny system pewnych wartości i działać zgodnie z nimi. W konkretnej sytuacji życiowej ten system wartości może być kłopotliwy, niewygodny, nawet niebezpieczny. Przykładowo: ktoś, kto ratuje życie człowiekowi ściganemu przez bandytów, nie postępuje zgodnie z rozumem, bo rozum podpowiada mu, że jego działania mogą spowodować zagrożenie jego własnego życia, a nawet śmierć. Bandyci mogą się zemścić za pomaganie ich ofierze. Rozum nakazuje więc nie ryzykować. Podobnie jak rozum przestrzega tego, kto z narażeniem życia ratuje tonącego, że sam może utonąć. Natomiast zasady moralne, które religia głosi, np. że życie każdego człowieka jest wielką wartością, wręcz świętością, i że człowiekowi w potrzebie należy pomóc, że nie wolno być obojętnym wobec zła – nakazują mu podjęcie tego ryzyka. Gdyby kierował się etyką wynikająca wyłącznie z rozumu, powinien nie angażować się w pomaganie ściganemu ani nie podawać ręki tonącemu, tylko obojętnie się oddalić. 

Żyjemy w świecie opanowanym przez kult rozumu, który stał się bożkiem współczesności. Eksperci i naukowcy są kapłanami tego kultu. Jednak bez zasad etycznych znajdujących podstawę w Bogu, rozum pozostaje wyłącznie narzędziem znajdującym się poza moralnością. Narzędziem, które może być użyte równie skutecznie do dobra, jak i do zła, tak jak ten sam nóż może być użyty równie skutecznie do krojenia chleba, albo zamordowania człowieka.

 

Transcendentny punkt oparcia

Moralne postępowanie w ogóle nie jest zazwyczaj bezpośrednio korzystne dla tego, kto je stosuje. Wręcz przeciwnie. Np. powstrzymywanie się przed oszukiwaniem, kradzieżą, kłamstwem itd. powoduje, że rezygnujemy z korzyści, które dawałyby te nieetyczne zachowania. Moralna postawa wymaga wysiłku, wyrzeczeń, często nawet podejmowania ryzyka. Gdyby tak nie było, wszyscy dokoła byliby moralni i postępowali właściwie, a dobrze wiemy, że tak nie jest.

Religia pomaga w stawaniu się lepszym, jakkolwiek tego nie gwarantuje. Pomaga tylko tym, którzy chcą, żeby im pomogła, czyli tym, którzy wierzą.

Wiara daje bowiem człowiekowi coś, czego nie może mu dać żadna wiedza, żadna logika, czy ideologia. Tą rzeczą jest transcendentny (wykraczający poza granice ludzkiego poznania i bytu) punkt oparcia dla zasad etycznych i sumienia. Tylko wierzący zdają sobie sprawę z roli Boga jako najwyższego autorytetu. Niewierzącemu – rozumiejącemu zasady funkcjonowania społeczeństwa - musi wystarczać przekonanie o społecznej słuszności etycznych reguł. A człowiekowi na najniższym poziomie świadomości – po prostu zwyczajny strach przed karą za nieetyczne (co oznacza dla niego: ścigane przez prawo) postępowanie. Na ile strach przed karą lub poczucie społecznej słuszności zachowań etycznych są w stanie wytrzymać konkurencję z własnym egoizmem człowieka? Czy moralność bez Boga, który ustanawia jej prawa, nie jest domem zbudowanym na piasku? Oto pytania!

 

To tylko opinie

Praktyka życiowa odpowiada na to całkiem jednoznacznie: próby sekularyzacji etyki kończą się ostatecznie zawsze jej degeneracją. Nie oznacza to, że nie ma etycznych ludzi niewierzących, ani że religijność automatycznie gwarantuje moralne zachowania. Oczywiście, że nie! Jednak każda zasada moralna bez swojego transcendentnego źródła, jakim jest Bóg, to tylko przemijająca, ludzka opinia, która ma naturalną tendencję do zmieniania się pod wpływem okoliczności i przyrodzonej dążności człowieka do bezwzględnego zaspokajania własnych potrzeb. I jako ludzka opinia jest zawsze jedynie jedną z wielu możliwych i przeciwstawnych ludzkich opinii. Historia ludzkości udowadnia, że bardzo łatwo jest stosować „podwójne standardy” wobec np. obcych, odróżniających się rasą, pozycją społeczną, poglądami. Tylko Bóg był w stanie ogłosić świętość każdego ludzkiego życia. 

Religia ustanawia prawa etyczne i wskazuje na ich źródło: Boga. Te same prawa pozbawione tego źródła mogą podlegać bardzo łatwo etycznej relatywizacji, do której człowiek zdradza szczególne, naturalne skłonności. Tylko Bóg jest na nią całkowicie odporny i żadne ludzkie wysiłki nie usuną z Dekalogu zakazu mordowania, a także słów „nie kradnij”, „nie cudzołóż”, „nie składaj fałszywego świadectwa przeciw bliźniemu twemu”.

Sedno sprawy polega na tym, że jedynie Bóg jest w stanie uczynić zasadę moralną etycznym aksjomatem. Człowiek nie ma takiej mocy. Wynika to z prostej logiki. Tylko Bóg ma zdolność do ustanowienia świętości ludzkiego życia. Gdy próbuje uczynić to człowiek, znajdzie się zawsze inny człowiek, który przedstawi na ten temat inną opinię. I jakie kryterium rozstrzygnie, kto z nich ma rację? Kto zdecyduje? Kolejny człowiek ze swoją kolejną opinią? Pamiętajmy, że tylko w sferze nauk ścisłych człowiek jest w stanie formułować prawdy, a nie opinie. W dziedzinie etyki – jest to z natury niemożliwe. 

 

XX wiek - wiek zła rozumu

Przykładem zła, jakie niesie rozum pozbawiony zasad etycznych, jako swojego kierunkowskazu, może być historia komunizmu i nazizmu. Niebagatelną rolę w ich powstaniu odegrała bowiem wiara w potęgę ludzkiego rozumu, która – paradoksalnie – przejawiała się w popularności z jednej strony prymitywnego (ale podkreślającego swoją „naukowość”) darwinizmu społecznego, a z drugiej – tzw. naukowego komunizmu. Oba te zjawiska oceniamy jako nienaukowe i błędne dopiero dziś, po przekonaniu się, do jakich skutków doprowadziły, ale w okresie swego trwania wzbudzały one często entuzjazm intelektualistów (zwłaszcza w krajach Zachodu – wobec komunizmu w stalinowskiej Rosji).

Zarówno naziści, jak i komuniści – najwięksi zbrodniarze i mordercy XX wieku – byli ludźmi, którzy zerwali z religią, a więc przestali wierzyć także w jeden z podstawowych aspektów etycznego monoteizmu – że życie, którego doświadczamy tu, na ziemi, nie jest wcale wszystkim, co nas czeka, i że istnieje sprawiedliwy Bóg, który dokonuje rozliczenia ludzkich czynów. Poglądy „naukowe” odrzucały taką wizję, widząc w niej często przyczynę ludzkiej pasywności i klęski w doczesnym życiu. Marksiści nazywali przecież religię „opium dla ludu”, a Hitler mówił o konieczności zniszczenia „tyrańskiego Boga Żydów” i „przeciwstawiających się życiu Dziesięciorga Przykazań”.

Fanatyczni idealiści – a takimi byli przecież czołowi przywódcy komunistyczni i nazistowscy – skoro nie wierzą, że istnieje raj czekający po śmierci na ludzi sprawiedliwych, wybierają utopię, czyli próbę stworzenia raju przez człowieka, dla człowieka – tu i teraz. Naziści tworzą wizję raju nadchodzącego dla „rasy aryjskiej”, który nastanie, gdy zniszczone lub zniewolone zostaną rasy „podludzi”. Z kolei komuniści tworzą wizję proletariackiego raju, który nastanie, gdy zniesiona zostanie prywatna własność środków produkcji.

Oczywiście, historia przekonuje dobitnie, że jedną z pierwszych czynności, od której rozpoczynają swoją drogę do ziemskiego raju dwudziestowieczni wyznawcy utopii, jest mordowanie tysięcy ludzi, przeszkadzających im w triumfalnym pochodzie do tego celu. A później, gdy ów pochód podąża dalej, liczba zamordowanych wzrasta do milionów. Dla pozbawionych Boga, a więc, w konsekwencji, również przekonania o świętości życia ludzkiego, te miliony ofiar nie stanowią moralnego problemu, nie spędzają im snu z powiek. Problemem jest tylko logistyka zbrodni: „jak sprawnie i najtaniej mordować, aby ludzkość osiągnęła wreszcie szczęście?”. Jest bowiem regułą, że gdy odrzucona zostaje jedna z podstawowych zasad etycznego monoteizmu, głosząca, iż dostąpienie kiedyś innego, lepszego świata jest ściśle związane z etycznym postępowaniem na tym świecie – ludzkie dążenie do stworzenia raju na ziemi gwarantuje, że właśnie postępowanie nieetyczne staje się regułą, a w związku z tym zamiast raju stworzone zostaje jego dokładne przeciwieństwo: piekło na ziemi.


 

POLECANE
Stopnie BRAVO i BRAVO-CRP przedłużone. Pilny komunikat rządu z ostatniej chwili
Stopnie BRAVO i BRAVO-CRP przedłużone. Pilny komunikat rządu

Premier przedłużył drugi stopień alarmowy BRAVO i BRAVO-CRP na terenie całej Polski do 31 sierpnia 2025. Wyjaśniamy, co to oznacza i dlaczego władze proszą obywateli o czujność.

Ukraińskie drony znowu w akcji. Ważna fabryka w Rosji trafiona z ostatniej chwili
Ukraińskie drony znowu w akcji. Ważna fabryka w Rosji trafiona

Drony Sił Systemów Bezzałogowych ukraińskich wojsk zaatakowały w Rosji fabrykę radarów, wykorzystywanych w dronach i rakietach, które ostrzeliwują Ukrainę – powiadomił w sobotę Sztab Generalny w Kijowie.

Cztery podgatunki elit gardzących polską hołotą tylko u nas
Cztery podgatunki elit gardzących polską hołotą

Ciągle się zastanawiam skąd bierze się głębokie przekonanie niektórych środowisk o ich wyższości, lepszym wykształceniu, europejskości nad „prostakami” z prawicy, którzy nic nie kumają z otaczającej ich rzeczywistości tkwiąc mentalnie w Średniowieczu (nie będę, jaśnie oświeconym, wyjaśniał co wniosły w legacie do naszego dzisiejszego życia wykpiwane wieki średnie bo zajęłoby to zbyt wiele czasu a oni i tak by tego nie pojęli – przy okazji tylko i na końcu przypomnijmy, że między innymi ich guru Bronisław Geremek był mediewistą, zajmującym się, o zgrozo, prostytucją…) i nie wychodząc od miejscowego proboszcza (alternatywnie ”z kruchty”).

Wimbledon: Pewne zwycięstwo Igi Świątek z Danielle Collins z ostatniej chwili
Wimbledon: Pewne zwycięstwo Igi Świątek z Danielle Collins

Iga Świątek awansowała do czwartej rundy wielkoszlemowego turnieju na trawiastych kortach Wimbledonu. Rozstawiona z numerem ósmym tenisistka pewnie pokonała Amerykankę Danielle Collins 6:2, 6:3. Jej kolejną rywalką w Londynie będzie Dunka Clara Tauson.

Komu służycie?. Ostra reakcja Roberta Bąkiewicza na zaskakujący ruch policji z ostatniej chwili
"Komu służycie?". Ostra reakcja Roberta Bąkiewicza na zaskakujący ruch policji

Robert Bąkiewicz ostro skrytykował decyzję policji o wprowadzeniu zakazu lotów dronów przy granicy z Niemcami. Jak twierdzi, ograniczenia uderzają w działania obywatelskie mające na celu kontrolę migracji; zakaz ogłoszono dwa dni po tym, jak Ruch Obrony Granic zakupił własne drony do patrolowania pasa przygranicznego.

Komunikat dla mieszkańców woj. świętokrzyskiego Wiadomości
Komunikat dla mieszkańców woj. świętokrzyskiego

W sobotę uruchomiono wakacyjną, bezpłatną linię autobusową z Kielc na Święty Krzyż. Kursy realizowane będą w każdą sobotę i niedzielę do 28 września. Pasażerom towarzyszyć będzie przewodnik, który opowie o atrakcjach turystycznych regionu i zaprezentuje najciekawsze miejsca na Łysej Górze.

Awaria gazociągu w Gdańsku. Nowe informacje z ostatniej chwili
Awaria gazociągu w Gdańsku. Nowe informacje

Służby zakończyły działania na terenie terminala promowego na półwyspie Westerplatte w Gdańsku, gdzie w południe doszło do uszkodzenia gazociągu z gazem ziemnym. Nikomu nic się nie stało.

Nie czuję lewej nogi. Polska wokalistka bardzo chora Wiadomości
"Nie czuję lewej nogi". Polska wokalistka bardzo chora

Maja Hyży ponownie trafiła do szpitala. Wokalistka przeszła już dziewiątą operację związaną z rzadką chorobą biodra, na którą cierpi od dzieciństwa. Niestety, zabieg nie przebiegł bez komplikacji. W mediach społecznościowych artystka podzieliła się z niepokojącymi informacjami.

Zamknięte popularne kąpieliska. Nowy komunikat GIS z ostatniej chwili
Zamknięte popularne kąpieliska. Nowy komunikat GIS

Upały, brak wiatru i opadów to idealne warunki do pojawienia się sinic w jeziorach i zalewach. Główny Inspektorat Sanitarny (GIS) poinformował 4 lipca o czasowym zamknięciu trzech kąpielisk śródlądowych z powodu zakwitu tych bakterii. Czerwona flaga oznacza całkowity zakaz kąpieli – nawet chwilowy kontakt z wodą może być niebezpieczny dla zdrowia.

Kryzys w koalicji rządowej. Kosiniak-Kamysz zabiera głos z ostatniej chwili
Kryzys w koalicji rządowej. Kosiniak-Kamysz zabiera głos

Nie boję się o stabilność koalicji; nie boję się o porozumienie naszych czterech formacji - uspokajał w sobotę szef PSL, wicepremier, minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, odnosząc się do informacji o spotkaniu lidera Polski 2050 Szymona Hołowni z politykami PiS.

REKLAMA

Paweł Jędrzejewski: Wiara i rozum, czyli po co nam religia

W okresie Świąt Bożego Narodzenia sensowne jest zadanie pytania, po co nam religia? Czy pomaga w stawaniu się lepszym człowiekiem? Po co człowiekowi potrzebna moralność wywodząca się z religii?
Niebo. Ilustracja poglądowa Paweł Jędrzejewski: Wiara i rozum, czyli po co nam religia
Niebo. Ilustracja poglądowa / Pixabay.com

Po co człowiekowi potrzebna moralność wywodząca się z religii? Czy nie wystarczają mu rozum i wynikająca z niego etyka?

Czytaj również: "Chcą w kilka dni przekazać unijnej biurokracji nadzór nad śledztwami vatowskimi w Polsce"

Komentator Fox News zszokowany hołdem wiceministra rządu Tuska dla Komunistycznej Partii Chin

 

Rozum to tylko narzędzie

Z moralnego punktu widzenia, czyli z perspektywy dobra i zła, zaskakujące jest to, że rozum na niewiele się przydaje. Przecież decyduje on jedynie o sposobach realizacji celu, ale nie o samym celu. Jeżeli chce się czynić dobro, rozum jest niezbędny, aby znaleźć najlepszy sposób na osiągnięcie dobra. Ale jeżeli chce się czynić zło, rozum jest również niezbędny do osiągnięcia zła. Bowiem rozum sam z siebie nie nakłania wcale automatycznie do dobra. Pamiętajmy, że stawiany współcześnie na piedestale rozum jest jedynie narzędziem do osiągnięcia wybranego celu. A ten cel wybiera nie rozum, a coś całkiem innego. Aby czynić dobro, poza stosowaniem rozumu trzeba najpierw uznawać za ważny system pewnych wartości i działać zgodnie z nimi. W konkretnej sytuacji życiowej ten system wartości może być kłopotliwy, niewygodny, nawet niebezpieczny. Przykładowo: ktoś, kto ratuje życie człowiekowi ściganemu przez bandytów, nie postępuje zgodnie z rozumem, bo rozum podpowiada mu, że jego działania mogą spowodować zagrożenie jego własnego życia, a nawet śmierć. Bandyci mogą się zemścić za pomaganie ich ofierze. Rozum nakazuje więc nie ryzykować. Podobnie jak rozum przestrzega tego, kto z narażeniem życia ratuje tonącego, że sam może utonąć. Natomiast zasady moralne, które religia głosi, np. że życie każdego człowieka jest wielką wartością, wręcz świętością, i że człowiekowi w potrzebie należy pomóc, że nie wolno być obojętnym wobec zła – nakazują mu podjęcie tego ryzyka. Gdyby kierował się etyką wynikająca wyłącznie z rozumu, powinien nie angażować się w pomaganie ściganemu ani nie podawać ręki tonącemu, tylko obojętnie się oddalić. 

Żyjemy w świecie opanowanym przez kult rozumu, który stał się bożkiem współczesności. Eksperci i naukowcy są kapłanami tego kultu. Jednak bez zasad etycznych znajdujących podstawę w Bogu, rozum pozostaje wyłącznie narzędziem znajdującym się poza moralnością. Narzędziem, które może być użyte równie skutecznie do dobra, jak i do zła, tak jak ten sam nóż może być użyty równie skutecznie do krojenia chleba, albo zamordowania człowieka.

 

Transcendentny punkt oparcia

Moralne postępowanie w ogóle nie jest zazwyczaj bezpośrednio korzystne dla tego, kto je stosuje. Wręcz przeciwnie. Np. powstrzymywanie się przed oszukiwaniem, kradzieżą, kłamstwem itd. powoduje, że rezygnujemy z korzyści, które dawałyby te nieetyczne zachowania. Moralna postawa wymaga wysiłku, wyrzeczeń, często nawet podejmowania ryzyka. Gdyby tak nie było, wszyscy dokoła byliby moralni i postępowali właściwie, a dobrze wiemy, że tak nie jest.

Religia pomaga w stawaniu się lepszym, jakkolwiek tego nie gwarantuje. Pomaga tylko tym, którzy chcą, żeby im pomogła, czyli tym, którzy wierzą.

Wiara daje bowiem człowiekowi coś, czego nie może mu dać żadna wiedza, żadna logika, czy ideologia. Tą rzeczą jest transcendentny (wykraczający poza granice ludzkiego poznania i bytu) punkt oparcia dla zasad etycznych i sumienia. Tylko wierzący zdają sobie sprawę z roli Boga jako najwyższego autorytetu. Niewierzącemu – rozumiejącemu zasady funkcjonowania społeczeństwa - musi wystarczać przekonanie o społecznej słuszności etycznych reguł. A człowiekowi na najniższym poziomie świadomości – po prostu zwyczajny strach przed karą za nieetyczne (co oznacza dla niego: ścigane przez prawo) postępowanie. Na ile strach przed karą lub poczucie społecznej słuszności zachowań etycznych są w stanie wytrzymać konkurencję z własnym egoizmem człowieka? Czy moralność bez Boga, który ustanawia jej prawa, nie jest domem zbudowanym na piasku? Oto pytania!

 

To tylko opinie

Praktyka życiowa odpowiada na to całkiem jednoznacznie: próby sekularyzacji etyki kończą się ostatecznie zawsze jej degeneracją. Nie oznacza to, że nie ma etycznych ludzi niewierzących, ani że religijność automatycznie gwarantuje moralne zachowania. Oczywiście, że nie! Jednak każda zasada moralna bez swojego transcendentnego źródła, jakim jest Bóg, to tylko przemijająca, ludzka opinia, która ma naturalną tendencję do zmieniania się pod wpływem okoliczności i przyrodzonej dążności człowieka do bezwzględnego zaspokajania własnych potrzeb. I jako ludzka opinia jest zawsze jedynie jedną z wielu możliwych i przeciwstawnych ludzkich opinii. Historia ludzkości udowadnia, że bardzo łatwo jest stosować „podwójne standardy” wobec np. obcych, odróżniających się rasą, pozycją społeczną, poglądami. Tylko Bóg był w stanie ogłosić świętość każdego ludzkiego życia. 

Religia ustanawia prawa etyczne i wskazuje na ich źródło: Boga. Te same prawa pozbawione tego źródła mogą podlegać bardzo łatwo etycznej relatywizacji, do której człowiek zdradza szczególne, naturalne skłonności. Tylko Bóg jest na nią całkowicie odporny i żadne ludzkie wysiłki nie usuną z Dekalogu zakazu mordowania, a także słów „nie kradnij”, „nie cudzołóż”, „nie składaj fałszywego świadectwa przeciw bliźniemu twemu”.

Sedno sprawy polega na tym, że jedynie Bóg jest w stanie uczynić zasadę moralną etycznym aksjomatem. Człowiek nie ma takiej mocy. Wynika to z prostej logiki. Tylko Bóg ma zdolność do ustanowienia świętości ludzkiego życia. Gdy próbuje uczynić to człowiek, znajdzie się zawsze inny człowiek, który przedstawi na ten temat inną opinię. I jakie kryterium rozstrzygnie, kto z nich ma rację? Kto zdecyduje? Kolejny człowiek ze swoją kolejną opinią? Pamiętajmy, że tylko w sferze nauk ścisłych człowiek jest w stanie formułować prawdy, a nie opinie. W dziedzinie etyki – jest to z natury niemożliwe. 

 

XX wiek - wiek zła rozumu

Przykładem zła, jakie niesie rozum pozbawiony zasad etycznych, jako swojego kierunkowskazu, może być historia komunizmu i nazizmu. Niebagatelną rolę w ich powstaniu odegrała bowiem wiara w potęgę ludzkiego rozumu, która – paradoksalnie – przejawiała się w popularności z jednej strony prymitywnego (ale podkreślającego swoją „naukowość”) darwinizmu społecznego, a z drugiej – tzw. naukowego komunizmu. Oba te zjawiska oceniamy jako nienaukowe i błędne dopiero dziś, po przekonaniu się, do jakich skutków doprowadziły, ale w okresie swego trwania wzbudzały one często entuzjazm intelektualistów (zwłaszcza w krajach Zachodu – wobec komunizmu w stalinowskiej Rosji).

Zarówno naziści, jak i komuniści – najwięksi zbrodniarze i mordercy XX wieku – byli ludźmi, którzy zerwali z religią, a więc przestali wierzyć także w jeden z podstawowych aspektów etycznego monoteizmu – że życie, którego doświadczamy tu, na ziemi, nie jest wcale wszystkim, co nas czeka, i że istnieje sprawiedliwy Bóg, który dokonuje rozliczenia ludzkich czynów. Poglądy „naukowe” odrzucały taką wizję, widząc w niej często przyczynę ludzkiej pasywności i klęski w doczesnym życiu. Marksiści nazywali przecież religię „opium dla ludu”, a Hitler mówił o konieczności zniszczenia „tyrańskiego Boga Żydów” i „przeciwstawiających się życiu Dziesięciorga Przykazań”.

Fanatyczni idealiści – a takimi byli przecież czołowi przywódcy komunistyczni i nazistowscy – skoro nie wierzą, że istnieje raj czekający po śmierci na ludzi sprawiedliwych, wybierają utopię, czyli próbę stworzenia raju przez człowieka, dla człowieka – tu i teraz. Naziści tworzą wizję raju nadchodzącego dla „rasy aryjskiej”, który nastanie, gdy zniszczone lub zniewolone zostaną rasy „podludzi”. Z kolei komuniści tworzą wizję proletariackiego raju, który nastanie, gdy zniesiona zostanie prywatna własność środków produkcji.

Oczywiście, historia przekonuje dobitnie, że jedną z pierwszych czynności, od której rozpoczynają swoją drogę do ziemskiego raju dwudziestowieczni wyznawcy utopii, jest mordowanie tysięcy ludzi, przeszkadzających im w triumfalnym pochodzie do tego celu. A później, gdy ów pochód podąża dalej, liczba zamordowanych wzrasta do milionów. Dla pozbawionych Boga, a więc, w konsekwencji, również przekonania o świętości życia ludzkiego, te miliony ofiar nie stanowią moralnego problemu, nie spędzają im snu z powiek. Problemem jest tylko logistyka zbrodni: „jak sprawnie i najtaniej mordować, aby ludzkość osiągnęła wreszcie szczęście?”. Jest bowiem regułą, że gdy odrzucona zostaje jedna z podstawowych zasad etycznego monoteizmu, głosząca, iż dostąpienie kiedyś innego, lepszego świata jest ściśle związane z etycznym postępowaniem na tym świecie – ludzkie dążenie do stworzenia raju na ziemi gwarantuje, że właśnie postępowanie nieetyczne staje się regułą, a w związku z tym zamiast raju stworzone zostaje jego dokładne przeciwieństwo: piekło na ziemi.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe