Drastyczny wzrost cen transportu lotniczego w Niemczech

Niemieckie lotniska należą do najdroższych w Europie. Drogie są także usługi nierozłącznie związane z podróżą lotniczą. W przypadku opłat parkingowych lotnisko w Monachium zajmuje trzecie miejsce w Europie, a Berlin piąte. Doba na parkingu przy lotnisku w stolicy Niemiec kosztuje 70 euro, podaje portal Alpen Air.
Samolot Airbus A380. Lufthansa Drastyczny wzrost cen transportu lotniczego w Niemczech
Samolot Airbus A380. Lufthansa / Wikipedia CC BY-SA 3,0 de Wo st 01

Federalny Urząd Statystyczny wskazuje na szczególnie raptowny wzrost cen w pierwszej połowie 2023 roku. W przypadku cen lotów międzynarodowych jest to wzrost o prawie 25%, podczas gdy loty do krajów europejskich podrożały nawet o 32%.

Charakterystyka niemieckiego lotnictwa to także fakt, że zdominowany jest on przez niemieckie linie lotnicze Lufthansy i że tanie linie lotnicze, takie jak Ryanair, Easyjet i Wizz Air, omijają Niemcy szerokim łukiem ze względu na wysokie koszty wejścia na ten rynek. W pierwszej połowie roku 2023 przepustowość na niemieckich lotniskach osiągnęła jedynie 63 procent poziomu z 2019 roku.

Drastyczny wzrost cen związany jest także z kosztami kontroli pasażerów i bagażu podręcznego. Do tego dochodzi podatek lotniczy (12,73 euro za każdy lot europejski) oraz opłaty lotniskowe i opłaty za kontrolę ruchu lotniczego.

Wysokie opłaty za transport lotniczy krytykuje szczególnie głośno przewoźnik lotniczy Ryanair. Irlandczycy ostrzegają Niemcy przed dalszymi podwyżkami opłat, które jeszcze bardziej zamknęłyby niemiecki rynek i możliwość latania dla wielu Niemców.

 

Najpierw covid-19 potem inflacja

Niemiecki rynek lotniczy odradza się znacznie wolniej po szoku wywołanym koronawirusem niż w wielu innych krajach UE, a podaż w pierwszej połowie roku osiągnęła jedynie niecałe 75% poziomu sprzed kryzysu w 2019 roku.

Wpływ na silny wzrost kosztów latania zdaniem niemieckich ekspertów miały najpierw pandemia, a następnie wysoka inflacja. — Wszystko podrożało, poczynając od pensji dla personelu, częściach zamiennych i usługach serwisowych w końcu także wzrosły nawet ceny zakupu cateringu podczas lotu - tlumaczył Gerald Wissel w rozmowie z portalem Airborne.

 

Niemiecki transport lotniczy traci konkurencyjność

Strajki pracowników niemieckich lotnisk w lutym doprowadziły do wstrzymania funkcjonowania aż jedenastu lotnisk w całych Niemczech. W drugiej połowie marca doszło jednak do porozumienia ze związkami zawodowymi. Strony uzgodniły, że 25 000 pracowników otrzyma podwyżkę wynagrodzenia w wysokości do 18% oraz rekompensatę inflacyjną.

Podwyżki pensji dla pracowników sektora lotniczego z pewnością przełożą się w bliskiej przyszłości na kolejny wzrost cen lotów oraz wszelkich kosztów wokół usług lotniczych. Arndt Schoenemann, szef państwowych Niemieckich Służb Żeglugi Powietrznej (DFS), uważa, że wysokie opłaty i koszty prowadzą już teraz do poważnych problemów niemieckiego lotnictwa, które traci połączenia lotnicze z całym światem.

 

[Autorka, Aleksandra Fedorska - dziennikarka pisząca dla polskich i niemieckich mediów. Z wykształcenia politolożka, dorastała w Polsce i Niemczech, zajmuje się m.in. polityką gospodarczą i energetyczną Niemiec]


 

POLECANE
Niemiecka aktorka chciała potwierdzić żydowskie pochodzenie. Genealog ujawnił, że jej ojciec... służył w Waffen-SS z ostatniej chwili
Niemiecka aktorka chciała potwierdzić żydowskie pochodzenie. Genealog ujawnił, że jej ojciec... służył w Waffen-SS

Uschi Glas, popularna niemiecka aktorka, przez lata była przekonana, że w jej rodzinie mogły być żydowskie korzenie. Zamiast tego genealog ujawnił, że jej ojciec był oficerem Waffen-SS. Sprawę opisał niemiecki dziennik „Bild”.

Prezydent Nawrocki wręczył awanse generalskie oficerom wojska, straży pożarnej i policji z ostatniej chwili
Prezydent Nawrocki wręczył awanse generalskie oficerom wojska, straży pożarnej i policji

W Święto Niepodległości prezydent Karol Nawrocki wręczył nominacje generalskie jedenastu oficerom Wojska Polskiego, oficerowi Policji, oficerowi Straży Granicznej oraz oficerowi Państwowej Straży Pożarnej.

KE chce scentralizować służby wywiadowcze. To poważnie zagrozi bezpieczeństwu narodowemu państw członkowskich tylko u nas
KE chce scentralizować służby wywiadowcze. To poważnie zagrozi bezpieczeństwu narodowemu państw członkowskich

W Unii Europejskiej ma powstać nowa jednostka wywiadowcza „spinająca” wywiady poszczególnych państw członkowskich. Tymczasem powstanie takiego tworu zagroziłoby bezpieczeństwu poszczególnych państw członkowskich oraz ich służb wywiadowczych.

Znamienny wpis Beaty Szydło w rocznicę odzyskania niepodległości z ostatniej chwili
Znamienny wpis Beaty Szydło w rocznicę odzyskania niepodległości

Była premier opublikowała z okazji 11 listopada wpis, w którym przypomniała, że odzyskanie niepodległości było wynikiem wspólnego wysiłku różnych środowisk politycznych.

Prezydent Karol Nawrocki odznaczył Waldemara Łysiaka i Andrzeja Poczobuta Orderem Orła Białego z ostatniej chwili
Prezydent Karol Nawrocki odznaczył Waldemara Łysiaka i Andrzeja Poczobuta Orderem Orła Białego

Pisarz Waldemar Łysiak oraz dziennikarz i działacz polskiej mniejszości na Białorusi Andrzej Poczobut zostali we wtorek odznaczeni przez prezydenta Karola Nawrockiego Orderem Orła Białego.

W ramach UE ma powstać nowa jednostka wywiadowcza z ostatniej chwili
W ramach UE ma powstać nowa jednostka wywiadowcza

Unia Europejska zaczęła tworzyć nową jednostkę wywiadowczą w celu usprawnienia wykorzystania informacji gromadzonych przez służby krajów unijnych; nowy organ ma działać w ramach Sekretariatu Generalnego Komisji Europejskiej - podał we wtorek dziennik „Financial Times”, powołując się na źródła.

Jan Krzysztof Ardanowski ostrzega: Oddając monopol na żywność w ręce koncernów, oddajemy im władzę nad sobą tylko u nas
Jan Krzysztof Ardanowski ostrzega: Oddając monopol na żywność w ręce koncernów, oddajemy im władzę nad sobą

„Jeżeli będziemy trwać przy naszych wartościach to bardzo możliwe, że za chwilę nie tylko pieniędzy unijnych nie dostaniemy, ale również zostanie przykręcony kurek z jedzeniem" - mówi portalowi Tysol.pl przyszły przewodniczący Rady ds. Rolnictwa przy Prezydencie RP Karolu Nawrockim, były minister rolnictwa Jan Krzysztof Ardanowski.

Jarosław Kaczyński: Patriotyzm charakteryzuje ludzi moralnie wyżej rozwiniętych z ostatniej chwili
Jarosław Kaczyński: Patriotyzm charakteryzuje ludzi moralnie wyżej rozwiniętych

Patriotyzm jest stanem emocjonalnym, a to uczucie charakteryzuje ludzi, którzy są moralnie wyżej rozwinięci - powiedział prezes PiS Jarosław Kaczyński podczas spotkania z młodzieżą, w dniu Narodowego Święta Niepodległości. Polityk zaznaczył, że odrębność Polski jest bardzo istotna i należy ją pielęgnować.

Niemieckie firmy biją na alarm. Najgorszy wynik konkurencyjności w historii badania z ostatniej chwili
Niemieckie firmy biją na alarm. Najgorszy wynik konkurencyjności w historii badania

Niemiecki przemysł znalazł się w najgorszej kondycji od lat. Jak wynika z badań niemieckiego instytutu ifo, ponad jedna trzecia firm za Odrą traci przewagę konkurencyjną – zarówno wobec krajów spoza UE, jak i wewnątrz Wspólnoty.

Rząd kapituluje? Ważny minister uprzejmie prosi prezydenta Nawrockiego z ostatniej chwili
Rząd kapituluje? Ważny minister "uprzejmie prosi" prezydenta Nawrockiego

Minister koordynator służb specjalnych Tomasz Siemoniak w obszernym wpisie zwrócił się do prezydenta Karola Nawrockiego prosząc go o podpisanie nominacji na pierwszy stopień oficerski w ABW i SKW.

REKLAMA

Drastyczny wzrost cen transportu lotniczego w Niemczech

Niemieckie lotniska należą do najdroższych w Europie. Drogie są także usługi nierozłącznie związane z podróżą lotniczą. W przypadku opłat parkingowych lotnisko w Monachium zajmuje trzecie miejsce w Europie, a Berlin piąte. Doba na parkingu przy lotnisku w stolicy Niemiec kosztuje 70 euro, podaje portal Alpen Air.
Samolot Airbus A380. Lufthansa Drastyczny wzrost cen transportu lotniczego w Niemczech
Samolot Airbus A380. Lufthansa / Wikipedia CC BY-SA 3,0 de Wo st 01

Federalny Urząd Statystyczny wskazuje na szczególnie raptowny wzrost cen w pierwszej połowie 2023 roku. W przypadku cen lotów międzynarodowych jest to wzrost o prawie 25%, podczas gdy loty do krajów europejskich podrożały nawet o 32%.

Charakterystyka niemieckiego lotnictwa to także fakt, że zdominowany jest on przez niemieckie linie lotnicze Lufthansy i że tanie linie lotnicze, takie jak Ryanair, Easyjet i Wizz Air, omijają Niemcy szerokim łukiem ze względu na wysokie koszty wejścia na ten rynek. W pierwszej połowie roku 2023 przepustowość na niemieckich lotniskach osiągnęła jedynie 63 procent poziomu z 2019 roku.

Drastyczny wzrost cen związany jest także z kosztami kontroli pasażerów i bagażu podręcznego. Do tego dochodzi podatek lotniczy (12,73 euro za każdy lot europejski) oraz opłaty lotniskowe i opłaty za kontrolę ruchu lotniczego.

Wysokie opłaty za transport lotniczy krytykuje szczególnie głośno przewoźnik lotniczy Ryanair. Irlandczycy ostrzegają Niemcy przed dalszymi podwyżkami opłat, które jeszcze bardziej zamknęłyby niemiecki rynek i możliwość latania dla wielu Niemców.

 

Najpierw covid-19 potem inflacja

Niemiecki rynek lotniczy odradza się znacznie wolniej po szoku wywołanym koronawirusem niż w wielu innych krajach UE, a podaż w pierwszej połowie roku osiągnęła jedynie niecałe 75% poziomu sprzed kryzysu w 2019 roku.

Wpływ na silny wzrost kosztów latania zdaniem niemieckich ekspertów miały najpierw pandemia, a następnie wysoka inflacja. — Wszystko podrożało, poczynając od pensji dla personelu, częściach zamiennych i usługach serwisowych w końcu także wzrosły nawet ceny zakupu cateringu podczas lotu - tlumaczył Gerald Wissel w rozmowie z portalem Airborne.

 

Niemiecki transport lotniczy traci konkurencyjność

Strajki pracowników niemieckich lotnisk w lutym doprowadziły do wstrzymania funkcjonowania aż jedenastu lotnisk w całych Niemczech. W drugiej połowie marca doszło jednak do porozumienia ze związkami zawodowymi. Strony uzgodniły, że 25 000 pracowników otrzyma podwyżkę wynagrodzenia w wysokości do 18% oraz rekompensatę inflacyjną.

Podwyżki pensji dla pracowników sektora lotniczego z pewnością przełożą się w bliskiej przyszłości na kolejny wzrost cen lotów oraz wszelkich kosztów wokół usług lotniczych. Arndt Schoenemann, szef państwowych Niemieckich Służb Żeglugi Powietrznej (DFS), uważa, że wysokie opłaty i koszty prowadzą już teraz do poważnych problemów niemieckiego lotnictwa, które traci połączenia lotnicze z całym światem.

 

[Autorka, Aleksandra Fedorska - dziennikarka pisząca dla polskich i niemieckich mediów. Z wykształcenia politolożka, dorastała w Polsce i Niemczech, zajmuje się m.in. polityką gospodarczą i energetyczną Niemiec]



 

Polecane
Emerytury
Stażowe