„Kierowanie pracowników na nieświadczenie pracy doprowadzi do wykluczenia zawodowego”. Kolejarska „S” apeluje do ministra infrastruktury

„Jeżeli celem Pana Ministra jest przywrócenie pozycji PKP Cargo S.A. jako wiodącego przewoźnika apeluję do Pana o powstrzymanie szaleńczych pomysłów zarządu PKP Cargo S.A., które doprowadzą do likwidacji spółki PKP Cargo i spółek zależnych” – napisał przewodniczący Rady Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność” Henryk Grymel w liście otwartym do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka.
Lokomotywa PKP Cargo „Kierowanie pracowników na nieświadczenie pracy doprowadzi do wykluczenia zawodowego”. Kolejarska „S” apeluje do ministra infrastruktury
Lokomotywa PKP Cargo / fot. Commons.Wikimedia.org/Koefbac/CC BY-SA 4.0

Przewodniczący odnosi się do wypowiedzi ministra dla portalu Business Insider w artykule pt. „Minister reaguje na działania PKP Cargo. Spółka ma «zrobić wszystko», by porozumieć się z załogą”.

W związku z deklaracją ministra przewodniczący kolejarskiej Solidarności zwraca się z apelem o osobiste zaangażowanie ministra w celu ratowania spółki PKP Cargo i spółek zależnych.

Apel o powstrzymanie „szaleńczych pomysłów” PKP Cargo SA

„Jeżeli celem Pana Ministra jest przywrócenie pozycji PKP Cargo S.A. jako wiodącego przewoźnika apeluję do Pana o powstrzymanie szaleńczych pomysłów zarządu PKP Cargo S.A., które doprowadzą do likwidacji spółki PKP Cargo i spółek zależnych. Proponowane przez zarząd, w sposób autorytarny, oszczędności dotyczące sfery pracowniczej nie są programem naprawczym, a likwidacyjnym. Celem zarządu winno być przywrócenie PKP Cargo pozycji lidera rynku przewozowego, a obecne działania zarządu spowodują jedynie braki wykwalifikowanej kadry”

– przekonuje Henryk Grymel.

„Kierowanie pracowników na nieświadczenie pracy doprowadzi do wykluczenia zawodowego”

Dodaje, że kierowanie pracowników na dwunastomiesięczne nieświadczenie pracy doprowadzi do wykluczenia zawodowego, społecznego oraz ubóstwa tysięcy rodzin kolejarskich. „60% wynagrodzenia dla zdecydowanej większości pracowników kształtuje się poniżej minimalnej płacy, a nawet poniżej minimum socjalnego” – zaznacza.

Zdaniem związkowców działania podejmowane przez zarząd dotkną ok. 5 tysięcy pracowników PKP Cargo, a w spółce PKP Cargotabor, której nie dotyczą zapisy o nieświadczeniu pracy zawarte w ustawie z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe, doprowadzą do natychmiastowego zwolnienia ponad 2 tysięcy pracowników.

„Załoga jest gotowa na ciężką pracę”

„Załoga jest gotowa na ciężką pracę i szukanie oszczędności w celu ratowania spółki PKP Cargo i spółek zależnych oraz utrzymania miejsc pracy. Kierowanie pracowników na nieświadczenie pracy rozłożone na całą załogę w okresach jedno- lub dwumiesięcznych ograniczy odejścia wykwalifikowanej kadry do konkurencji oraz zapobiegnie licznym patologiom (wykluczenie zawodowe, społeczne, ubóstwo). Efekt ekonomiczny będzie taki sam w przypadku przebywania na nieświadczeniu pracy jednego pracownika, co kilku pracowników w systemie rotacyjnym”

– przekonuje przewodniczący Grymel.

Przypomina, że załoga już kilkukrotnie podejmowała się wyrzeczeń dla dobra spółki. W przeszłości były stosowane rotacyjne nieświadczenia pracy w cyklu miesięcznym, czasowo zostały zawieszone niektóre elementy zakładowego układu zbiorowego pracy oraz w czasie pandemii Covid-19 zmniejszone normy czasu pracy w celu uzyskania dofinansowania z tarczy antycovidowej.

Prośba o osobistą interwencję

„Panie Ministrze, dalsze przyzwalanie na działania zarządu PKP Cargo i kierowanie pracowników na dwunastomiesięczne nieświadczenia pracy może spowodować niekontrolowane niepokoje społeczne, które nie są w interesie spółki w obliczu dramatycznej sytuacji. Mając na uwadze powyższe, Pańska skuteczna osobista interwencja może doprowadzić do rozwiązania trudnych problemów dotyczących spółki PKP Cargo, spółek zależnych i zatrudnionych w nich pracowników”

– zapewnia przewodniczący Grymel.

Wysyłanie pracowników PKP Cargo na nieświadczenie pracy

Przypomnijmy, w połowie maja Solidarność odniosła się do planu poprawy finansów opracowanego przez zarząd PKP Cargo. W ocenie kolejarskiej Solidarności przedstawiony przez zarząd PKP Cargo plan poprawy finansów spółki poprzez wysłanie do 30 proc. załogi na tzw. nieświadczenie pracy jest nie do zaakceptowania. Związkowcy podkreślają, że istnieje wiele innych sposobów na poprawę płynności finansowej największego towarowego przewoźnika kolejowego w Polsce.

CZYTAJ TAKŻE: Solidarność pielgrzymowała do Krzeszowa

 


 

POLECANE
Grupa europosłów złożyła wniosek o opinię TSUE ws. zgodności umowy UE-Mercosur z traktatami z ostatniej chwili
Grupa europosłów złożyła wniosek o opinię TSUE ws. zgodności umowy UE-Mercosur z traktatami

Grupa europosłów, zrzeszona w tzw. nieformalnej grupie Parlamentu Europejskiego ds. Mercosuru, złożyła wniosek do władz PE o wydanie opinii przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w sprawie zgodności umowy UE-Mercosur z unijnymi traktatami - poinformował w piątek dziennikarzy europoseł Krzysztof Hetman (PSL).

Będzie Rada Gabinetowa? Prezydent reaguje na dramatyczną sytuację w służbie zdrowia z ostatniej chwili
Będzie Rada Gabinetowa? Prezydent reaguje na dramatyczną sytuację w służbie zdrowia

Narastający chaos w służbie zdrowia skłonił prezydenta Karola Nawrockiego do rozważenia zwołania Rady Gabinetowej. Jak ustalił Polsat News, głowa państwa uznała sytuację za dramatyczną i oczekuje pilnych działań rządu.

Prezes PiS: 100 dni prezydenta Nawrockiego to 100 dni spełnionych obietnic z ostatniej chwili
Prezes PiS: 100 dni prezydenta Nawrockiego to 100 dni spełnionych obietnic

100 dni prezydenta Karola Nawrockiego to 100 dni spełnionych obietnic – ocenił w piątek prezes PiS Jarosław Kaczyński. Zwrócił uwagę na aktywność prezydenta na arenie międzynarodowej oraz złożone projekty ustaw.

Pacjent we Wrocławiu zmarł, gdyż personel medyczny nie znał języka polskiego gorące
Pacjent we Wrocławiu zmarł, gdyż personel medyczny nie znał języka polskiego

W jednej z wrocławskich poradni diagnostycznych doszło do zgonu pacjenta w wyniku wstrząsu anafilaktycznego po podaniu kontrastu. Ukraińsko-białoruski personel nie znał języka polskiego i nie mógł się dowiedzieć, że w przeszłości ów pacjent miał już reakcję alergiczną. O sprawie poinformował portal tuwroclaw.com.

Tusk o 100 dniach prezydentury Karola Nawrockiego: Oceniam ją negatywnie pilne
Tusk o 100 dniach prezydentury Karola Nawrockiego: "Oceniam ją negatywnie"

W piątek, 14 listopada, mijają sto dni od zaprzysiężenia Karola Nawrockiego na Prezydenta RP. Premier Donald Tusk, poproszony o ocenę dotychczasowej działalności głowy państwa, stwierdził, że „ocenia ją krytycznie z oczywistych względów”.

Masz fotowoltaikę? URE wydał pilny komunikat z ostatniej chwili
Masz fotowoltaikę? URE wydał pilny komunikat

Urząd Regulacji Energetyki ostrzega przed oszustami podszywającymi się pod jego pracowników i rzekomymi kontrolami fotowoltaiki. URE nie prowadzi takich kontroli.

Merz apeluje do Zełenskiego. Gwałtowny napływ młodych Ukraińców budzi protesty pilne
Merz apeluje do Zełenskiego. Gwałtowny napływ młodych Ukraińców budzi protesty

Fala nowych wyjazdów z Ukrainy stała się dla Berlina jednym z głównych wyzwań, szczególnie po zmianach przepisów umożliwiających opuszczanie kraju młodym mężczyznom.

Była gwiazda TVN wraca do TVP? Szokujące wieści z ostatniej chwili
Była gwiazda TVN wraca do TVP? Szokujące wieści

Była gwiazda TVN Agnieszka Woźniak-Starak jest blisko powrotu do TVP i ponownego prowadzenia programu "Pytanie na śniadanie" – informuje serwis pudelek.pl.

Niezwykły pomysł Kosiniaka-Kamysza – chce metra w 10 miastach. Politycy: „Pomysł z sufitu” z ostatniej chwili
Niezwykły pomysł Kosiniaka-Kamysza – chce metra w 10 miastach. Politycy: „Pomysł z sufitu”

Deklaracja Władysława Kosiniaka-Kamysza wygłoszona podczas 12. Dolnośląskiego Kongresu Samorządowego o budowie metra w dziesięciu polskich miastach wywołała natychmiastową falę krytyki. Politycy, samorządowcy i komentatorzy ocenili zapowiedź jako nierealną i całkowicie oderwaną od realiów.

Iustitia wśród beneficjentów MEN. Posłowie PiS podejmą kontrolę z ostatniej chwili
Iustitia wśród beneficjentów MEN. Posłowie PiS podejmą kontrolę

Poseł PiS Michał Moskal zapowiedział kontrolę poselską w Ministerstwie Edukacji po tym, jak środki z programu „Młodzi obywatele” trafiły m.in. do Stowarzyszenia Sędziów Polskich „Iustitia”. Jak podkreślił, upolitycznione organizacje otrzymały wsparcie na projekty finansowane z publicznych pieniędzy.

REKLAMA

„Kierowanie pracowników na nieświadczenie pracy doprowadzi do wykluczenia zawodowego”. Kolejarska „S” apeluje do ministra infrastruktury

„Jeżeli celem Pana Ministra jest przywrócenie pozycji PKP Cargo S.A. jako wiodącego przewoźnika apeluję do Pana o powstrzymanie szaleńczych pomysłów zarządu PKP Cargo S.A., które doprowadzą do likwidacji spółki PKP Cargo i spółek zależnych” – napisał przewodniczący Rady Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność” Henryk Grymel w liście otwartym do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka.
Lokomotywa PKP Cargo „Kierowanie pracowników na nieświadczenie pracy doprowadzi do wykluczenia zawodowego”. Kolejarska „S” apeluje do ministra infrastruktury
Lokomotywa PKP Cargo / fot. Commons.Wikimedia.org/Koefbac/CC BY-SA 4.0

Przewodniczący odnosi się do wypowiedzi ministra dla portalu Business Insider w artykule pt. „Minister reaguje na działania PKP Cargo. Spółka ma «zrobić wszystko», by porozumieć się z załogą”.

W związku z deklaracją ministra przewodniczący kolejarskiej Solidarności zwraca się z apelem o osobiste zaangażowanie ministra w celu ratowania spółki PKP Cargo i spółek zależnych.

Apel o powstrzymanie „szaleńczych pomysłów” PKP Cargo SA

„Jeżeli celem Pana Ministra jest przywrócenie pozycji PKP Cargo S.A. jako wiodącego przewoźnika apeluję do Pana o powstrzymanie szaleńczych pomysłów zarządu PKP Cargo S.A., które doprowadzą do likwidacji spółki PKP Cargo i spółek zależnych. Proponowane przez zarząd, w sposób autorytarny, oszczędności dotyczące sfery pracowniczej nie są programem naprawczym, a likwidacyjnym. Celem zarządu winno być przywrócenie PKP Cargo pozycji lidera rynku przewozowego, a obecne działania zarządu spowodują jedynie braki wykwalifikowanej kadry”

– przekonuje Henryk Grymel.

„Kierowanie pracowników na nieświadczenie pracy doprowadzi do wykluczenia zawodowego”

Dodaje, że kierowanie pracowników na dwunastomiesięczne nieświadczenie pracy doprowadzi do wykluczenia zawodowego, społecznego oraz ubóstwa tysięcy rodzin kolejarskich. „60% wynagrodzenia dla zdecydowanej większości pracowników kształtuje się poniżej minimalnej płacy, a nawet poniżej minimum socjalnego” – zaznacza.

Zdaniem związkowców działania podejmowane przez zarząd dotkną ok. 5 tysięcy pracowników PKP Cargo, a w spółce PKP Cargotabor, której nie dotyczą zapisy o nieświadczeniu pracy zawarte w ustawie z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe, doprowadzą do natychmiastowego zwolnienia ponad 2 tysięcy pracowników.

„Załoga jest gotowa na ciężką pracę”

„Załoga jest gotowa na ciężką pracę i szukanie oszczędności w celu ratowania spółki PKP Cargo i spółek zależnych oraz utrzymania miejsc pracy. Kierowanie pracowników na nieświadczenie pracy rozłożone na całą załogę w okresach jedno- lub dwumiesięcznych ograniczy odejścia wykwalifikowanej kadry do konkurencji oraz zapobiegnie licznym patologiom (wykluczenie zawodowe, społeczne, ubóstwo). Efekt ekonomiczny będzie taki sam w przypadku przebywania na nieświadczeniu pracy jednego pracownika, co kilku pracowników w systemie rotacyjnym”

– przekonuje przewodniczący Grymel.

Przypomina, że załoga już kilkukrotnie podejmowała się wyrzeczeń dla dobra spółki. W przeszłości były stosowane rotacyjne nieświadczenia pracy w cyklu miesięcznym, czasowo zostały zawieszone niektóre elementy zakładowego układu zbiorowego pracy oraz w czasie pandemii Covid-19 zmniejszone normy czasu pracy w celu uzyskania dofinansowania z tarczy antycovidowej.

Prośba o osobistą interwencję

„Panie Ministrze, dalsze przyzwalanie na działania zarządu PKP Cargo i kierowanie pracowników na dwunastomiesięczne nieświadczenia pracy może spowodować niekontrolowane niepokoje społeczne, które nie są w interesie spółki w obliczu dramatycznej sytuacji. Mając na uwadze powyższe, Pańska skuteczna osobista interwencja może doprowadzić do rozwiązania trudnych problemów dotyczących spółki PKP Cargo, spółek zależnych i zatrudnionych w nich pracowników”

– zapewnia przewodniczący Grymel.

Wysyłanie pracowników PKP Cargo na nieświadczenie pracy

Przypomnijmy, w połowie maja Solidarność odniosła się do planu poprawy finansów opracowanego przez zarząd PKP Cargo. W ocenie kolejarskiej Solidarności przedstawiony przez zarząd PKP Cargo plan poprawy finansów spółki poprzez wysłanie do 30 proc. załogi na tzw. nieświadczenie pracy jest nie do zaakceptowania. Związkowcy podkreślają, że istnieje wiele innych sposobów na poprawę płynności finansowej największego towarowego przewoźnika kolejowego w Polsce.

CZYTAJ TAKŻE: Solidarność pielgrzymowała do Krzeszowa

 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe