„Kierowanie pracowników na nieświadczenie pracy doprowadzi do wykluczenia zawodowego”. Kolejarska „S” apeluje do ministra infrastruktury

„Jeżeli celem Pana Ministra jest przywrócenie pozycji PKP Cargo S.A. jako wiodącego przewoźnika apeluję do Pana o powstrzymanie szaleńczych pomysłów zarządu PKP Cargo S.A., które doprowadzą do likwidacji spółki PKP Cargo i spółek zależnych” – napisał przewodniczący Rady Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność” Henryk Grymel w liście otwartym do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka.
Lokomotywa PKP Cargo „Kierowanie pracowników na nieświadczenie pracy doprowadzi do wykluczenia zawodowego”. Kolejarska „S” apeluje do ministra infrastruktury
Lokomotywa PKP Cargo / fot. Commons.Wikimedia.org/Koefbac/CC BY-SA 4.0

Przewodniczący odnosi się do wypowiedzi ministra dla portalu Business Insider w artykule pt. „Minister reaguje na działania PKP Cargo. Spółka ma «zrobić wszystko», by porozumieć się z załogą”.

W związku z deklaracją ministra przewodniczący kolejarskiej Solidarności zwraca się z apelem o osobiste zaangażowanie ministra w celu ratowania spółki PKP Cargo i spółek zależnych.

Apel o powstrzymanie „szaleńczych pomysłów” PKP Cargo SA

„Jeżeli celem Pana Ministra jest przywrócenie pozycji PKP Cargo S.A. jako wiodącego przewoźnika apeluję do Pana o powstrzymanie szaleńczych pomysłów zarządu PKP Cargo S.A., które doprowadzą do likwidacji spółki PKP Cargo i spółek zależnych. Proponowane przez zarząd, w sposób autorytarny, oszczędności dotyczące sfery pracowniczej nie są programem naprawczym, a likwidacyjnym. Celem zarządu winno być przywrócenie PKP Cargo pozycji lidera rynku przewozowego, a obecne działania zarządu spowodują jedynie braki wykwalifikowanej kadry”

– przekonuje Henryk Grymel.

„Kierowanie pracowników na nieświadczenie pracy doprowadzi do wykluczenia zawodowego”

Dodaje, że kierowanie pracowników na dwunastomiesięczne nieświadczenie pracy doprowadzi do wykluczenia zawodowego, społecznego oraz ubóstwa tysięcy rodzin kolejarskich. „60% wynagrodzenia dla zdecydowanej większości pracowników kształtuje się poniżej minimalnej płacy, a nawet poniżej minimum socjalnego” – zaznacza.

Zdaniem związkowców działania podejmowane przez zarząd dotkną ok. 5 tysięcy pracowników PKP Cargo, a w spółce PKP Cargotabor, której nie dotyczą zapisy o nieświadczeniu pracy zawarte w ustawie z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe, doprowadzą do natychmiastowego zwolnienia ponad 2 tysięcy pracowników.

„Załoga jest gotowa na ciężką pracę”

„Załoga jest gotowa na ciężką pracę i szukanie oszczędności w celu ratowania spółki PKP Cargo i spółek zależnych oraz utrzymania miejsc pracy. Kierowanie pracowników na nieświadczenie pracy rozłożone na całą załogę w okresach jedno- lub dwumiesięcznych ograniczy odejścia wykwalifikowanej kadry do konkurencji oraz zapobiegnie licznym patologiom (wykluczenie zawodowe, społeczne, ubóstwo). Efekt ekonomiczny będzie taki sam w przypadku przebywania na nieświadczeniu pracy jednego pracownika, co kilku pracowników w systemie rotacyjnym”

– przekonuje przewodniczący Grymel.

Przypomina, że załoga już kilkukrotnie podejmowała się wyrzeczeń dla dobra spółki. W przeszłości były stosowane rotacyjne nieświadczenia pracy w cyklu miesięcznym, czasowo zostały zawieszone niektóre elementy zakładowego układu zbiorowego pracy oraz w czasie pandemii Covid-19 zmniejszone normy czasu pracy w celu uzyskania dofinansowania z tarczy antycovidowej.

Prośba o osobistą interwencję

„Panie Ministrze, dalsze przyzwalanie na działania zarządu PKP Cargo i kierowanie pracowników na dwunastomiesięczne nieświadczenia pracy może spowodować niekontrolowane niepokoje społeczne, które nie są w interesie spółki w obliczu dramatycznej sytuacji. Mając na uwadze powyższe, Pańska skuteczna osobista interwencja może doprowadzić do rozwiązania trudnych problemów dotyczących spółki PKP Cargo, spółek zależnych i zatrudnionych w nich pracowników”

– zapewnia przewodniczący Grymel.

Wysyłanie pracowników PKP Cargo na nieświadczenie pracy

Przypomnijmy, w połowie maja Solidarność odniosła się do planu poprawy finansów opracowanego przez zarząd PKP Cargo. W ocenie kolejarskiej Solidarności przedstawiony przez zarząd PKP Cargo plan poprawy finansów spółki poprzez wysłanie do 30 proc. załogi na tzw. nieświadczenie pracy jest nie do zaakceptowania. Związkowcy podkreślają, że istnieje wiele innych sposobów na poprawę płynności finansowej największego towarowego przewoźnika kolejowego w Polsce.

CZYTAJ TAKŻE: Solidarność pielgrzymowała do Krzeszowa

 


 

POLECANE
Praworządny Didier Reynders usłyszał zarzuty prania brudnych pieniędzy Wiadomości
"Praworządny" Didier Reynders usłyszał zarzuty prania brudnych pieniędzy

Jeszcze niedawno pouczał Polskę o stanie praworządności, dziś sam ma poważne kłopoty z wymiarem sprawiedliwości. Didier Reynders, były komisarz UE ds. sprawiedliwości i wicepremier Belgii, usłyszał zarzuty prania pieniędzy oraz inne zarzuty finansowe - poinformowały belgijskie i holenderskie media.

Strażnicy miejscy z Nysy dostaną nowe auto. Stary elektryk już nie ruszy Wiadomości
Strażnicy miejscy z Nysy dostaną nowe auto. Stary elektryk już nie ruszy

Nyska Straż Miejska wkrótce otrzyma nowy samochód. Gmina planuje przeznaczyć na ten cel 170 tysięcy złotych. Powodem nie jest jednak chęć modernizacji floty, lecz poważna awaria dotychczasowego pojazdu - elektrycznej Kii Soul.

Sąd uniewinnił celebrytę Piotra Zelta. Wzruszające słowa kpt. Anny Michalskiej z ostatniej chwili
Sąd uniewinnił celebrytę Piotra Zelta. Wzruszające słowa kpt. Anny Michalskiej

Sąd uniewinnił aktora Piotra Zelta w sprawie o zniesławienie byłej rzecznik Straży Granicznej, kpt. Anny Michalskiej. Sprawa dotyczyła wpisu w mediach społecznościowych z 2021 roku, w którym artysta w ostrych słowach odniósł się do działalności Straży Granicznej podczas kryzysu migracyjnego.

Właściciel TVN podał wyniki. Ważą się losy Warner Bros. Discovery z ostatniej chwili
Właściciel TVN podał wyniki. Ważą się losy Warner Bros. Discovery

Warner Bros. Discovery zanotował w trzecim kwartale 2025 r. 9,04 mld dolarów przychodów. To oznacza spadek aż o 6 proc. w porównaniu z analogicznym okresem z 2024 r. Co zrobi właściciel TVN?

Prof. Piotrowski: Zbigniew Ziobro nie ma widoków na przyzwoity proces z ostatniej chwili
Prof. Piotrowski: Zbigniew Ziobro nie ma widoków na przyzwoity proces

Prof. Ryszard Piotrowski, wybitny prawnik i konstytucjonalista z Uniwersytetu Warszawskiego odniósł się w programie Polityka na antenie Polsat News do sprawy byłego ministra sprawiedliwości Zbigniewa Ziobry. Jak stwierdził, jego zdaniem w Polsce Ziobro nie ma szans na uczciwy proces.

Dwóch debiutantów w kadrze Polski. Urban przedstawił powołania Wiadomości
Dwóch debiutantów w kadrze Polski. Urban przedstawił powołania

Jan Urban odkrył karty przed listopadowymi meczami eliminacyjnymi. W reprezentacji Polski znalazło się 26 piłkarzy, w tym dwóch nowych.

KRUS wydał komunikat z ostatniej chwili
KRUS wydał komunikat

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego poinformowała, że 10 listopada 2025 r. będzie dniem wolnym od pracy w KRUS.

Czeski przewoźnik RegioJet złoży skargę na PKP Intercity do Komisji Europejskiej z ostatniej chwili
Czeski przewoźnik RegioJet złoży skargę na PKP Intercity do Komisji Europejskiej

Branżowy czeski portal Z dopravy opublikował w czwartek wieczorem oświadczenie przewoźnika kolejowego RegioJet, w którym znalazła się informacja o przygotowywanej przez tę firmę skardze do Komisji Europejskiej w związku z „niezgodnym z prawem i sprzecznym z zasadami uczciwej konkurencji działaniem PKP Intercity”.

Niepokojące wyniki kontroli UOKiK. Część produktów zostanie wycofana Wiadomości
Niepokojące wyniki kontroli UOKiK. Część produktów zostanie wycofana

Inspekcja Handlowa skontrolowała 10 modeli podnośników trapezowych do samochodów i wykryła nieprawidłowości w siedmiu z nich, m.in. wady konstrukcyjne - poinformował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wskazał na ryzyko urazu w przypadku opadnięcia pojazdu znajdującego się na podnośniku.

Ogromna inwestycja na Bałtyku. Nowe doniesienia z ostatniej chwili
Ogromna inwestycja na Bałtyku. Nowe doniesienia

Przez blisko cztery miesiące konsorcjum ORLEN Petrobaltic, Geofizyka Toruń i MEWO przeprowadziło dla Baltic East ponad 1000 km pomiarów sejsmicznych oraz wiercenia i sondowania dna.

REKLAMA

„Kierowanie pracowników na nieświadczenie pracy doprowadzi do wykluczenia zawodowego”. Kolejarska „S” apeluje do ministra infrastruktury

„Jeżeli celem Pana Ministra jest przywrócenie pozycji PKP Cargo S.A. jako wiodącego przewoźnika apeluję do Pana o powstrzymanie szaleńczych pomysłów zarządu PKP Cargo S.A., które doprowadzą do likwidacji spółki PKP Cargo i spółek zależnych” – napisał przewodniczący Rady Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność” Henryk Grymel w liście otwartym do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka.
Lokomotywa PKP Cargo „Kierowanie pracowników na nieświadczenie pracy doprowadzi do wykluczenia zawodowego”. Kolejarska „S” apeluje do ministra infrastruktury
Lokomotywa PKP Cargo / fot. Commons.Wikimedia.org/Koefbac/CC BY-SA 4.0

Przewodniczący odnosi się do wypowiedzi ministra dla portalu Business Insider w artykule pt. „Minister reaguje na działania PKP Cargo. Spółka ma «zrobić wszystko», by porozumieć się z załogą”.

W związku z deklaracją ministra przewodniczący kolejarskiej Solidarności zwraca się z apelem o osobiste zaangażowanie ministra w celu ratowania spółki PKP Cargo i spółek zależnych.

Apel o powstrzymanie „szaleńczych pomysłów” PKP Cargo SA

„Jeżeli celem Pana Ministra jest przywrócenie pozycji PKP Cargo S.A. jako wiodącego przewoźnika apeluję do Pana o powstrzymanie szaleńczych pomysłów zarządu PKP Cargo S.A., które doprowadzą do likwidacji spółki PKP Cargo i spółek zależnych. Proponowane przez zarząd, w sposób autorytarny, oszczędności dotyczące sfery pracowniczej nie są programem naprawczym, a likwidacyjnym. Celem zarządu winno być przywrócenie PKP Cargo pozycji lidera rynku przewozowego, a obecne działania zarządu spowodują jedynie braki wykwalifikowanej kadry”

– przekonuje Henryk Grymel.

„Kierowanie pracowników na nieświadczenie pracy doprowadzi do wykluczenia zawodowego”

Dodaje, że kierowanie pracowników na dwunastomiesięczne nieświadczenie pracy doprowadzi do wykluczenia zawodowego, społecznego oraz ubóstwa tysięcy rodzin kolejarskich. „60% wynagrodzenia dla zdecydowanej większości pracowników kształtuje się poniżej minimalnej płacy, a nawet poniżej minimum socjalnego” – zaznacza.

Zdaniem związkowców działania podejmowane przez zarząd dotkną ok. 5 tysięcy pracowników PKP Cargo, a w spółce PKP Cargotabor, której nie dotyczą zapisy o nieświadczeniu pracy zawarte w ustawie z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe, doprowadzą do natychmiastowego zwolnienia ponad 2 tysięcy pracowników.

„Załoga jest gotowa na ciężką pracę”

„Załoga jest gotowa na ciężką pracę i szukanie oszczędności w celu ratowania spółki PKP Cargo i spółek zależnych oraz utrzymania miejsc pracy. Kierowanie pracowników na nieświadczenie pracy rozłożone na całą załogę w okresach jedno- lub dwumiesięcznych ograniczy odejścia wykwalifikowanej kadry do konkurencji oraz zapobiegnie licznym patologiom (wykluczenie zawodowe, społeczne, ubóstwo). Efekt ekonomiczny będzie taki sam w przypadku przebywania na nieświadczeniu pracy jednego pracownika, co kilku pracowników w systemie rotacyjnym”

– przekonuje przewodniczący Grymel.

Przypomina, że załoga już kilkukrotnie podejmowała się wyrzeczeń dla dobra spółki. W przeszłości były stosowane rotacyjne nieświadczenia pracy w cyklu miesięcznym, czasowo zostały zawieszone niektóre elementy zakładowego układu zbiorowego pracy oraz w czasie pandemii Covid-19 zmniejszone normy czasu pracy w celu uzyskania dofinansowania z tarczy antycovidowej.

Prośba o osobistą interwencję

„Panie Ministrze, dalsze przyzwalanie na działania zarządu PKP Cargo i kierowanie pracowników na dwunastomiesięczne nieświadczenia pracy może spowodować niekontrolowane niepokoje społeczne, które nie są w interesie spółki w obliczu dramatycznej sytuacji. Mając na uwadze powyższe, Pańska skuteczna osobista interwencja może doprowadzić do rozwiązania trudnych problemów dotyczących spółki PKP Cargo, spółek zależnych i zatrudnionych w nich pracowników”

– zapewnia przewodniczący Grymel.

Wysyłanie pracowników PKP Cargo na nieświadczenie pracy

Przypomnijmy, w połowie maja Solidarność odniosła się do planu poprawy finansów opracowanego przez zarząd PKP Cargo. W ocenie kolejarskiej Solidarności przedstawiony przez zarząd PKP Cargo plan poprawy finansów spółki poprzez wysłanie do 30 proc. załogi na tzw. nieświadczenie pracy jest nie do zaakceptowania. Związkowcy podkreślają, że istnieje wiele innych sposobów na poprawę płynności finansowej największego towarowego przewoźnika kolejowego w Polsce.

CZYTAJ TAKŻE: Solidarność pielgrzymowała do Krzeszowa

 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe