„Kierowanie pracowników na nieświadczenie pracy doprowadzi do wykluczenia zawodowego”. Kolejarska „S” apeluje do ministra infrastruktury

„Jeżeli celem Pana Ministra jest przywrócenie pozycji PKP Cargo S.A. jako wiodącego przewoźnika apeluję do Pana o powstrzymanie szaleńczych pomysłów zarządu PKP Cargo S.A., które doprowadzą do likwidacji spółki PKP Cargo i spółek zależnych” – napisał przewodniczący Rady Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność” Henryk Grymel w liście otwartym do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka.
Lokomotywa PKP Cargo
Lokomotywa PKP Cargo / fot. Commons.Wikimedia.org/Koefbac/CC BY-SA 4.0

Przewodniczący odnosi się do wypowiedzi ministra dla portalu Business Insider w artykule pt. „Minister reaguje na działania PKP Cargo. Spółka ma «zrobić wszystko», by porozumieć się z załogą”.

W związku z deklaracją ministra przewodniczący kolejarskiej Solidarności zwraca się z apelem o osobiste zaangażowanie ministra w celu ratowania spółki PKP Cargo i spółek zależnych.

Apel o powstrzymanie „szaleńczych pomysłów” PKP Cargo SA

„Jeżeli celem Pana Ministra jest przywrócenie pozycji PKP Cargo S.A. jako wiodącego przewoźnika apeluję do Pana o powstrzymanie szaleńczych pomysłów zarządu PKP Cargo S.A., które doprowadzą do likwidacji spółki PKP Cargo i spółek zależnych. Proponowane przez zarząd, w sposób autorytarny, oszczędności dotyczące sfery pracowniczej nie są programem naprawczym, a likwidacyjnym. Celem zarządu winno być przywrócenie PKP Cargo pozycji lidera rynku przewozowego, a obecne działania zarządu spowodują jedynie braki wykwalifikowanej kadry”

– przekonuje Henryk Grymel.

„Kierowanie pracowników na nieświadczenie pracy doprowadzi do wykluczenia zawodowego”

Dodaje, że kierowanie pracowników na dwunastomiesięczne nieświadczenie pracy doprowadzi do wykluczenia zawodowego, społecznego oraz ubóstwa tysięcy rodzin kolejarskich. „60% wynagrodzenia dla zdecydowanej większości pracowników kształtuje się poniżej minimalnej płacy, a nawet poniżej minimum socjalnego” – zaznacza.

Zdaniem związkowców działania podejmowane przez zarząd dotkną ok. 5 tysięcy pracowników PKP Cargo, a w spółce PKP Cargotabor, której nie dotyczą zapisy o nieświadczeniu pracy zawarte w ustawie z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe, doprowadzą do natychmiastowego zwolnienia ponad 2 tysięcy pracowników.

„Załoga jest gotowa na ciężką pracę”

„Załoga jest gotowa na ciężką pracę i szukanie oszczędności w celu ratowania spółki PKP Cargo i spółek zależnych oraz utrzymania miejsc pracy. Kierowanie pracowników na nieświadczenie pracy rozłożone na całą załogę w okresach jedno- lub dwumiesięcznych ograniczy odejścia wykwalifikowanej kadry do konkurencji oraz zapobiegnie licznym patologiom (wykluczenie zawodowe, społeczne, ubóstwo). Efekt ekonomiczny będzie taki sam w przypadku przebywania na nieświadczeniu pracy jednego pracownika, co kilku pracowników w systemie rotacyjnym”

– przekonuje przewodniczący Grymel.

Przypomina, że załoga już kilkukrotnie podejmowała się wyrzeczeń dla dobra spółki. W przeszłości były stosowane rotacyjne nieświadczenia pracy w cyklu miesięcznym, czasowo zostały zawieszone niektóre elementy zakładowego układu zbiorowego pracy oraz w czasie pandemii Covid-19 zmniejszone normy czasu pracy w celu uzyskania dofinansowania z tarczy antycovidowej.

Prośba o osobistą interwencję

„Panie Ministrze, dalsze przyzwalanie na działania zarządu PKP Cargo i kierowanie pracowników na dwunastomiesięczne nieświadczenia pracy może spowodować niekontrolowane niepokoje społeczne, które nie są w interesie spółki w obliczu dramatycznej sytuacji. Mając na uwadze powyższe, Pańska skuteczna osobista interwencja może doprowadzić do rozwiązania trudnych problemów dotyczących spółki PKP Cargo, spółek zależnych i zatrudnionych w nich pracowników”

– zapewnia przewodniczący Grymel.

Wysyłanie pracowników PKP Cargo na nieświadczenie pracy

Przypomnijmy, w połowie maja Solidarność odniosła się do planu poprawy finansów opracowanego przez zarząd PKP Cargo. W ocenie kolejarskiej Solidarności przedstawiony przez zarząd PKP Cargo plan poprawy finansów spółki poprzez wysłanie do 30 proc. załogi na tzw. nieświadczenie pracy jest nie do zaakceptowania. Związkowcy podkreślają, że istnieje wiele innych sposobów na poprawę płynności finansowej największego towarowego przewoźnika kolejowego w Polsce.

CZYTAJ TAKŻE: Solidarność pielgrzymowała do Krzeszowa

 


 

POLECANE
PGE wydała komunikat z ostatniej chwili
PGE wydała komunikat

PGE i Ørsted dostarczyły cztery transformatory mocy do lądowej stacji Baltica 2 w Osiekach Lęborskich. To ważny etap budowy przyłącza do KSE; uruchomienie farmy planowane jest na 2027 r. – informuje PGE.

Zełenski: Rosja przygotowuje się na kolejny rok wojny z ostatniej chwili
Zełenski: Rosja przygotowuje się na kolejny rok wojny

Prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski ostrzega, że z Moskwy płyną sygnały o kolejnym "roku wojny".

Tak Tusk dał się ograć w sprawie umowy z Mercosur tylko u nas
Tak Tusk dał się ograć w sprawie umowy z Mercosur

Pamiętne expose Donalda Tuska z 12 grudnia 2023 r. miało być dla wyborców deklaracją nowej siły Polski w Unii Europejskiej. „Mnie nikt nie ogra w UE. Nowa koalicja gwarantuje, że wrócimy na miejsce należne Polsce” - mówił wtedy stary-nowy premier. Powrót do głównego stołu, gdzie zapadają decyzje okazał się kolejną niedotrzymaną obietnicą.

Dywersja na kolei. Wydano czerwone noty Interpolu z ostatniej chwili
Dywersja na kolei. Wydano czerwone noty Interpolu

Interpol wystawił czerwone noty za obywatelami Ukrainy podejrzewanymi o dokonanie aktu dywersji na zlecenie Federacji Rosyjskiej — poinformowała w środę policja.

Jakie to się nudne już zrobiło. Burza po emisji popularnego programu TVN z ostatniej chwili
"Jakie to się nudne już zrobiło". Burza po emisji popularnego programu TVN

Po jednym z ostatnich wydań "Dzień dobry TVN" w mediach społecznościowych zawrzało. Widzowie nie kryli oburzenia.

Sensacyjny sondaż. Braun zabrał głos z ostatniej chwili
Sensacyjny sondaż. Braun zabrał głos

W sensacyjnym sondażu pracowni OGB partia Grzegorza Brauna wyprzedziła Konfederację. – Oczywiście jest to miły prezent pod choinkę i z całą pewnością jest to sympatyczna okoliczność – powiedział Grzegorz Braun dodając jednak, że "to także jest pewna gra".

Kaczyński nie głosował ws. ustawy łańcuchowej. Media podały powód z ostatniej chwili
Kaczyński nie głosował ws. ustawy "łańcuchowej". Media podały powód

W środowym głosowaniu Sejm nie uzyskał wystarczającej liczby głosów, aby odrzucić weto prezydenta Karola Nawrockiego w sprawie tzw. ustawy łańcuchowej. W głosowaniu nie wziął udziału prezes PiS Jarosław Kaczyński.

Katolicy z Karolem Nawrockim. Przemysław Czarnek: Jeśli ktoś staje po stronie prawdy, nigdy nie ma łatwo z ostatniej chwili
"Katolicy z Karolem Nawrockim". Przemysław Czarnek: Jeśli ktoś staje po stronie prawdy, nigdy nie ma łatwo

W siedzibie Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność” w Warszawie odbyła się konferencja prasowa z udziałem przedstawicieli koalicji "Katolicy z Karolem Nawrockim". Głos zabrali prezes Pomorskiego Stowarzyszenia „Wspólna Europa” Andrzej Piotrowicz, Jan Rejczak, polityk, samorządowiec oraz były działacz opozycji antykomunistycznej oraz oraz poseł i były minister edukacji Przemysław Czarnek. Fundację Promocji Solidarności reprezentował Konrad Wernicki.

Szef NATO: Dzięki Trumpowi sojusz jest silniejszy niż kiedykolwiek z ostatniej chwili
Szef NATO: Dzięki Trumpowi sojusz jest silniejszy niż kiedykolwiek

– Dzięki prezydentowi USA Donaldowi Trumpowi NATO jest silniejsze niż kiedykolwiek wcześniej – stwierdził w środę w wywiadzie udzielonym stacji BBC sekretarz generalny NATO Mark Rutte. Dodał, że amerykański przywódca "jest dobrą wiadomością dla globalnej obrony, i dla NATO, i dla Ukrainy".

Tauron wydał komunikat dla klientów z ostatniej chwili
Tauron wydał komunikat dla klientów

Cena energii elektrycznej Taurona w najpopularniejszej taryfie dla gospodarstw domowych wyniesie w 2026 r. 497 zł netto za MWh – podała w środę spółka w informacji prasowej. W raporcie poinformowała natomiast o utworzeniu, w związku z zatwierdzonymi stawkami za energię, rezerwy na poziomie ok. 160 mln zł.

REKLAMA

„Kierowanie pracowników na nieświadczenie pracy doprowadzi do wykluczenia zawodowego”. Kolejarska „S” apeluje do ministra infrastruktury

„Jeżeli celem Pana Ministra jest przywrócenie pozycji PKP Cargo S.A. jako wiodącego przewoźnika apeluję do Pana o powstrzymanie szaleńczych pomysłów zarządu PKP Cargo S.A., które doprowadzą do likwidacji spółki PKP Cargo i spółek zależnych” – napisał przewodniczący Rady Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność” Henryk Grymel w liście otwartym do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka.
Lokomotywa PKP Cargo
Lokomotywa PKP Cargo / fot. Commons.Wikimedia.org/Koefbac/CC BY-SA 4.0

Przewodniczący odnosi się do wypowiedzi ministra dla portalu Business Insider w artykule pt. „Minister reaguje na działania PKP Cargo. Spółka ma «zrobić wszystko», by porozumieć się z załogą”.

W związku z deklaracją ministra przewodniczący kolejarskiej Solidarności zwraca się z apelem o osobiste zaangażowanie ministra w celu ratowania spółki PKP Cargo i spółek zależnych.

Apel o powstrzymanie „szaleńczych pomysłów” PKP Cargo SA

„Jeżeli celem Pana Ministra jest przywrócenie pozycji PKP Cargo S.A. jako wiodącego przewoźnika apeluję do Pana o powstrzymanie szaleńczych pomysłów zarządu PKP Cargo S.A., które doprowadzą do likwidacji spółki PKP Cargo i spółek zależnych. Proponowane przez zarząd, w sposób autorytarny, oszczędności dotyczące sfery pracowniczej nie są programem naprawczym, a likwidacyjnym. Celem zarządu winno być przywrócenie PKP Cargo pozycji lidera rynku przewozowego, a obecne działania zarządu spowodują jedynie braki wykwalifikowanej kadry”

– przekonuje Henryk Grymel.

„Kierowanie pracowników na nieświadczenie pracy doprowadzi do wykluczenia zawodowego”

Dodaje, że kierowanie pracowników na dwunastomiesięczne nieświadczenie pracy doprowadzi do wykluczenia zawodowego, społecznego oraz ubóstwa tysięcy rodzin kolejarskich. „60% wynagrodzenia dla zdecydowanej większości pracowników kształtuje się poniżej minimalnej płacy, a nawet poniżej minimum socjalnego” – zaznacza.

Zdaniem związkowców działania podejmowane przez zarząd dotkną ok. 5 tysięcy pracowników PKP Cargo, a w spółce PKP Cargotabor, której nie dotyczą zapisy o nieświadczeniu pracy zawarte w ustawie z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe, doprowadzą do natychmiastowego zwolnienia ponad 2 tysięcy pracowników.

„Załoga jest gotowa na ciężką pracę”

„Załoga jest gotowa na ciężką pracę i szukanie oszczędności w celu ratowania spółki PKP Cargo i spółek zależnych oraz utrzymania miejsc pracy. Kierowanie pracowników na nieświadczenie pracy rozłożone na całą załogę w okresach jedno- lub dwumiesięcznych ograniczy odejścia wykwalifikowanej kadry do konkurencji oraz zapobiegnie licznym patologiom (wykluczenie zawodowe, społeczne, ubóstwo). Efekt ekonomiczny będzie taki sam w przypadku przebywania na nieświadczeniu pracy jednego pracownika, co kilku pracowników w systemie rotacyjnym”

– przekonuje przewodniczący Grymel.

Przypomina, że załoga już kilkukrotnie podejmowała się wyrzeczeń dla dobra spółki. W przeszłości były stosowane rotacyjne nieświadczenia pracy w cyklu miesięcznym, czasowo zostały zawieszone niektóre elementy zakładowego układu zbiorowego pracy oraz w czasie pandemii Covid-19 zmniejszone normy czasu pracy w celu uzyskania dofinansowania z tarczy antycovidowej.

Prośba o osobistą interwencję

„Panie Ministrze, dalsze przyzwalanie na działania zarządu PKP Cargo i kierowanie pracowników na dwunastomiesięczne nieświadczenia pracy może spowodować niekontrolowane niepokoje społeczne, które nie są w interesie spółki w obliczu dramatycznej sytuacji. Mając na uwadze powyższe, Pańska skuteczna osobista interwencja może doprowadzić do rozwiązania trudnych problemów dotyczących spółki PKP Cargo, spółek zależnych i zatrudnionych w nich pracowników”

– zapewnia przewodniczący Grymel.

Wysyłanie pracowników PKP Cargo na nieświadczenie pracy

Przypomnijmy, w połowie maja Solidarność odniosła się do planu poprawy finansów opracowanego przez zarząd PKP Cargo. W ocenie kolejarskiej Solidarności przedstawiony przez zarząd PKP Cargo plan poprawy finansów spółki poprzez wysłanie do 30 proc. załogi na tzw. nieświadczenie pracy jest nie do zaakceptowania. Związkowcy podkreślają, że istnieje wiele innych sposobów na poprawę płynności finansowej największego towarowego przewoźnika kolejowego w Polsce.

CZYTAJ TAKŻE: Solidarność pielgrzymowała do Krzeszowa

 



 

Polecane