„Kierowanie pracowników na nieświadczenie pracy doprowadzi do wykluczenia zawodowego”. Kolejarska „S” apeluje do ministra infrastruktury

„Jeżeli celem Pana Ministra jest przywrócenie pozycji PKP Cargo S.A. jako wiodącego przewoźnika apeluję do Pana o powstrzymanie szaleńczych pomysłów zarządu PKP Cargo S.A., które doprowadzą do likwidacji spółki PKP Cargo i spółek zależnych” – napisał przewodniczący Rady Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność” Henryk Grymel w liście otwartym do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka.
Lokomotywa PKP Cargo „Kierowanie pracowników na nieświadczenie pracy doprowadzi do wykluczenia zawodowego”. Kolejarska „S” apeluje do ministra infrastruktury
Lokomotywa PKP Cargo / fot. Commons.Wikimedia.org/Koefbac/CC BY-SA 4.0

Przewodniczący odnosi się do wypowiedzi ministra dla portalu Business Insider w artykule pt. „Minister reaguje na działania PKP Cargo. Spółka ma «zrobić wszystko», by porozumieć się z załogą”.

W związku z deklaracją ministra przewodniczący kolejarskiej Solidarności zwraca się z apelem o osobiste zaangażowanie ministra w celu ratowania spółki PKP Cargo i spółek zależnych.

Apel o powstrzymanie „szaleńczych pomysłów” PKP Cargo SA

„Jeżeli celem Pana Ministra jest przywrócenie pozycji PKP Cargo S.A. jako wiodącego przewoźnika apeluję do Pana o powstrzymanie szaleńczych pomysłów zarządu PKP Cargo S.A., które doprowadzą do likwidacji spółki PKP Cargo i spółek zależnych. Proponowane przez zarząd, w sposób autorytarny, oszczędności dotyczące sfery pracowniczej nie są programem naprawczym, a likwidacyjnym. Celem zarządu winno być przywrócenie PKP Cargo pozycji lidera rynku przewozowego, a obecne działania zarządu spowodują jedynie braki wykwalifikowanej kadry”

– przekonuje Henryk Grymel.

„Kierowanie pracowników na nieświadczenie pracy doprowadzi do wykluczenia zawodowego”

Dodaje, że kierowanie pracowników na dwunastomiesięczne nieświadczenie pracy doprowadzi do wykluczenia zawodowego, społecznego oraz ubóstwa tysięcy rodzin kolejarskich. „60% wynagrodzenia dla zdecydowanej większości pracowników kształtuje się poniżej minimalnej płacy, a nawet poniżej minimum socjalnego” – zaznacza.

Zdaniem związkowców działania podejmowane przez zarząd dotkną ok. 5 tysięcy pracowników PKP Cargo, a w spółce PKP Cargotabor, której nie dotyczą zapisy o nieświadczeniu pracy zawarte w ustawie z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe, doprowadzą do natychmiastowego zwolnienia ponad 2 tysięcy pracowników.

„Załoga jest gotowa na ciężką pracę”

„Załoga jest gotowa na ciężką pracę i szukanie oszczędności w celu ratowania spółki PKP Cargo i spółek zależnych oraz utrzymania miejsc pracy. Kierowanie pracowników na nieświadczenie pracy rozłożone na całą załogę w okresach jedno- lub dwumiesięcznych ograniczy odejścia wykwalifikowanej kadry do konkurencji oraz zapobiegnie licznym patologiom (wykluczenie zawodowe, społeczne, ubóstwo). Efekt ekonomiczny będzie taki sam w przypadku przebywania na nieświadczeniu pracy jednego pracownika, co kilku pracowników w systemie rotacyjnym”

– przekonuje przewodniczący Grymel.

Przypomina, że załoga już kilkukrotnie podejmowała się wyrzeczeń dla dobra spółki. W przeszłości były stosowane rotacyjne nieświadczenia pracy w cyklu miesięcznym, czasowo zostały zawieszone niektóre elementy zakładowego układu zbiorowego pracy oraz w czasie pandemii Covid-19 zmniejszone normy czasu pracy w celu uzyskania dofinansowania z tarczy antycovidowej.

Prośba o osobistą interwencję

„Panie Ministrze, dalsze przyzwalanie na działania zarządu PKP Cargo i kierowanie pracowników na dwunastomiesięczne nieświadczenia pracy może spowodować niekontrolowane niepokoje społeczne, które nie są w interesie spółki w obliczu dramatycznej sytuacji. Mając na uwadze powyższe, Pańska skuteczna osobista interwencja może doprowadzić do rozwiązania trudnych problemów dotyczących spółki PKP Cargo, spółek zależnych i zatrudnionych w nich pracowników”

– zapewnia przewodniczący Grymel.

Wysyłanie pracowników PKP Cargo na nieświadczenie pracy

Przypomnijmy, w połowie maja Solidarność odniosła się do planu poprawy finansów opracowanego przez zarząd PKP Cargo. W ocenie kolejarskiej Solidarności przedstawiony przez zarząd PKP Cargo plan poprawy finansów spółki poprzez wysłanie do 30 proc. załogi na tzw. nieświadczenie pracy jest nie do zaakceptowania. Związkowcy podkreślają, że istnieje wiele innych sposobów na poprawę płynności finansowej największego towarowego przewoźnika kolejowego w Polsce.

CZYTAJ TAKŻE: Solidarność pielgrzymowała do Krzeszowa

 


 

POLECANE
Orange wydał pilny komunikat z ostatniej chwili
Orange wydał pilny komunikat

Orange Polska ostrzega przed kampanią phishingową, która kusi wizją wygrania najnowszego iPhone’a 17 Pro Max w zamian za wypełnienie krótkiej ankiety. W rzeczywistości celem jest wyłudzenie danych karty płatniczej i zapisanie ofiary do kosztownej subskrypcji.

Napad na Luwr. Słynne muzeum zostało zamknięte z ostatniej chwili
Napad na Luwr. Słynne muzeum zostało zamknięte

W niedzielny poranek doszło do zuchwałego rabunku w Luwrze – jednym z najbardziej rozpoznawalnych muzeów świata.

Izrael przeprowadza naloty na Strefę Gazy  z ostatniej chwili
Izrael przeprowadza naloty na Strefę Gazy 

Izraelskie siły zbrojne przeprowadziły naloty na południową część Strefy Gazy po tym, jak – według doniesień – członkowie Hamasu z Rafah zaatakowali izraelskich żołnierzy. Informacje o działaniach zbrojnych przekazała agencja Reuters, powołując się na izraelski Kanał 12 oraz dziennik The Times of Israel.

PSL dogada się z Lewicą ws. aborcji? Zgorzelski: Jest taka możliwość, są dwa punkty kluczowe Wiadomości
PSL dogada się z Lewicą ws. aborcji? Zgorzelski: "Jest taka możliwość, są dwa punkty kluczowe"

Wicemarszałek Sejmu Piotr Zgorzelski w rozmowie z TVP Info podjął temat stanowiska PSL w kwestii aborcji. Jak zaznaczył, ugrupowanie nie wpisywało tej sprawy do swojego programu, a ewentualne porozumienie z Lewicą może jednak dotyczyć ograniczonego zakresu dotyczących jej przepisów.

„The Economist” przewiduje, kiedy w tym tempie walk Rosja zajęłaby Ukrainę. Zaskakujący termin Wiadomości
„The Economist” przewiduje, kiedy w tym tempie walk Rosja zajęłaby Ukrainę. Zaskakujący termin

W tempie obecnych postępów na polu walki zajęcie całej Ukrainy zajęłoby Rosji 103 lata - ocenił brytyjski tygodnik „The Economist”, zauważając, że setki tysięcy rosyjskich żołnierzy oddaje życie, nie zdobywając praktycznie żadnego terenu.

AfD bije rekord w sondażu. Partia Alice Weidel wyprzedza CDU/CSU polityka
AfD bije rekord w sondażu. Partia Alice Weidel wyprzedza CDU/CSU

Alternatywa dla Niemiec notuje historyczny wynik w badaniu opublikowanym przez dziennik „Bild”. Partia Alice Weidel prowadzi w sondażu z 27 proc. poparcia, wyprzedzając chadeków z CDU/CSU i pogrążoną w stagnacji SPD.

Samochód ambasady rosyjskiej dachował na Wisłostradzie Wiadomości
Samochód ambasady rosyjskiej dachował na Wisłostradzie

W sobotni wieczór w Warszawie doszło do groźnie wyglądającego zdarzenia drogowego z udziałem samochodu należącego do ambasady Federacji Rosyjskiej. Jedna osoba została przewieziona do szpitala, a ruch na Wisłostradzie został całkowicie wstrzymany w obu kierunkach.

XV Kongres Polska Wielki Projekt. Dzień 2 [NA ŻYWO] Wiadomości
XV Kongres Polska Wielki Projekt. Dzień 2 [NA ŻYWO]

W warszawskim Centrum Olimpijskim trwa XV Kongres Polska Wielki Projekt. Zapraszamy do śledzenia relacji wideo na żywo.

Kanclerz Niemiec oskarżony o rasizm po wypowiedzi o „krajobrazie miejskim” Wiadomości
Kanclerz Niemiec oskarżony o rasizm po wypowiedzi o „krajobrazie miejskim”

Uwaga kanclerza Niemiec Friedricha Merza o „problemie w krajobrazie miejskim” wywołała burzę polityczną i oskarżenia o rasizm. Choć kanclerz próbował później łagodzić ton, jego słowa zostały uznane przez wielu za wykluczające wobec osób pochodzenia migranckiego.

Putin powiedział Trumpowi, czego żąda w zamian za pokój z ostatniej chwili
Putin powiedział Trumpowi, czego żąda w zamian za pokój

Przywódca Rosji Władimir Putin w czwartkowej rozmowie z prezydentem USA Donaldem Trumpem zażądał, by Ukraina przekazała Rosji pełną kontrolę nad obwodem donieckim w Donbasie - napisał dziennik „Washington Post”. Miałby to być warunek zakończenia wojny.

REKLAMA

„Kierowanie pracowników na nieświadczenie pracy doprowadzi do wykluczenia zawodowego”. Kolejarska „S” apeluje do ministra infrastruktury

„Jeżeli celem Pana Ministra jest przywrócenie pozycji PKP Cargo S.A. jako wiodącego przewoźnika apeluję do Pana o powstrzymanie szaleńczych pomysłów zarządu PKP Cargo S.A., które doprowadzą do likwidacji spółki PKP Cargo i spółek zależnych” – napisał przewodniczący Rady Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność” Henryk Grymel w liście otwartym do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka.
Lokomotywa PKP Cargo „Kierowanie pracowników na nieświadczenie pracy doprowadzi do wykluczenia zawodowego”. Kolejarska „S” apeluje do ministra infrastruktury
Lokomotywa PKP Cargo / fot. Commons.Wikimedia.org/Koefbac/CC BY-SA 4.0

Przewodniczący odnosi się do wypowiedzi ministra dla portalu Business Insider w artykule pt. „Minister reaguje na działania PKP Cargo. Spółka ma «zrobić wszystko», by porozumieć się z załogą”.

W związku z deklaracją ministra przewodniczący kolejarskiej Solidarności zwraca się z apelem o osobiste zaangażowanie ministra w celu ratowania spółki PKP Cargo i spółek zależnych.

Apel o powstrzymanie „szaleńczych pomysłów” PKP Cargo SA

„Jeżeli celem Pana Ministra jest przywrócenie pozycji PKP Cargo S.A. jako wiodącego przewoźnika apeluję do Pana o powstrzymanie szaleńczych pomysłów zarządu PKP Cargo S.A., które doprowadzą do likwidacji spółki PKP Cargo i spółek zależnych. Proponowane przez zarząd, w sposób autorytarny, oszczędności dotyczące sfery pracowniczej nie są programem naprawczym, a likwidacyjnym. Celem zarządu winno być przywrócenie PKP Cargo pozycji lidera rynku przewozowego, a obecne działania zarządu spowodują jedynie braki wykwalifikowanej kadry”

– przekonuje Henryk Grymel.

„Kierowanie pracowników na nieświadczenie pracy doprowadzi do wykluczenia zawodowego”

Dodaje, że kierowanie pracowników na dwunastomiesięczne nieświadczenie pracy doprowadzi do wykluczenia zawodowego, społecznego oraz ubóstwa tysięcy rodzin kolejarskich. „60% wynagrodzenia dla zdecydowanej większości pracowników kształtuje się poniżej minimalnej płacy, a nawet poniżej minimum socjalnego” – zaznacza.

Zdaniem związkowców działania podejmowane przez zarząd dotkną ok. 5 tysięcy pracowników PKP Cargo, a w spółce PKP Cargotabor, której nie dotyczą zapisy o nieświadczeniu pracy zawarte w ustawie z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe, doprowadzą do natychmiastowego zwolnienia ponad 2 tysięcy pracowników.

„Załoga jest gotowa na ciężką pracę”

„Załoga jest gotowa na ciężką pracę i szukanie oszczędności w celu ratowania spółki PKP Cargo i spółek zależnych oraz utrzymania miejsc pracy. Kierowanie pracowników na nieświadczenie pracy rozłożone na całą załogę w okresach jedno- lub dwumiesięcznych ograniczy odejścia wykwalifikowanej kadry do konkurencji oraz zapobiegnie licznym patologiom (wykluczenie zawodowe, społeczne, ubóstwo). Efekt ekonomiczny będzie taki sam w przypadku przebywania na nieświadczeniu pracy jednego pracownika, co kilku pracowników w systemie rotacyjnym”

– przekonuje przewodniczący Grymel.

Przypomina, że załoga już kilkukrotnie podejmowała się wyrzeczeń dla dobra spółki. W przeszłości były stosowane rotacyjne nieświadczenia pracy w cyklu miesięcznym, czasowo zostały zawieszone niektóre elementy zakładowego układu zbiorowego pracy oraz w czasie pandemii Covid-19 zmniejszone normy czasu pracy w celu uzyskania dofinansowania z tarczy antycovidowej.

Prośba o osobistą interwencję

„Panie Ministrze, dalsze przyzwalanie na działania zarządu PKP Cargo i kierowanie pracowników na dwunastomiesięczne nieświadczenia pracy może spowodować niekontrolowane niepokoje społeczne, które nie są w interesie spółki w obliczu dramatycznej sytuacji. Mając na uwadze powyższe, Pańska skuteczna osobista interwencja może doprowadzić do rozwiązania trudnych problemów dotyczących spółki PKP Cargo, spółek zależnych i zatrudnionych w nich pracowników”

– zapewnia przewodniczący Grymel.

Wysyłanie pracowników PKP Cargo na nieświadczenie pracy

Przypomnijmy, w połowie maja Solidarność odniosła się do planu poprawy finansów opracowanego przez zarząd PKP Cargo. W ocenie kolejarskiej Solidarności przedstawiony przez zarząd PKP Cargo plan poprawy finansów spółki poprzez wysłanie do 30 proc. załogi na tzw. nieświadczenie pracy jest nie do zaakceptowania. Związkowcy podkreślają, że istnieje wiele innych sposobów na poprawę płynności finansowej największego towarowego przewoźnika kolejowego w Polsce.

CZYTAJ TAKŻE: Solidarność pielgrzymowała do Krzeszowa

 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe