Piotr Serafin unijnym komisarzem. Są nowe informacje
Kandydaturę Serafina, obecnie pełniącego obowiązki polskiego przedstawiciela przy UE, zgłosił premier Donald Tusk, uzyskała ona już także wymaganą przepisami akceptację prezydenta Andrzeja Dudy.
Kandydatura
Za pozytywną opinią dla kandydatury Serafina głosowało 20 posłów komisji ds Unii Europejskiej, 12 było przeciw. Wcześniej podczas dyskusji reprezentujący rząd minister ds UE Adam Szłapka podkreślał, że Serafin to jeden z najbardziej doświadczonych w pracy w strukturach UE polskich dyplomatów, który cieszy się w Brukseli dużym autorytetem. Ponadto, powiedział Szłapka, Serafin to polityk zdolny do wypracowywania kompromisu w trudnych sprawach, a jednocześnie walczący o interesy swojego kraju.
Serafin zabrał głos
Zabierając głos podczas posiedzenia komisji Serafin przypomniał, że to, za jaki obszar będzie odpowiadał, jeżeli zostanie członkiem KE, nie zostało jeszcze ustalone; dlatego też przedstawił najważniejsze ogólne aspekty, które według niego będą kluczowe dla polityki europejskiej w najbliższych latach. Serafin przypomniał, że poza zajmowaniem się swoim obszarem odpowiedzialności każdy komisarz jest członkiem kolegium, które wspólnie uczestniczy w podejmowaniu kluczowych decyzji.
Wymienił 6 kluczowych aspektów polityki europejskiej. Po pierwsze, podkreślił, kluczowa jest kwestia bezpieczeństwa uwarunkowanego dalszym przebiegiem wojny na Ukrainie. Zwycięstwo Rosji, jak ocenił Serafin, miałoby katastrofalny wpływ na bezpieczeństwo całej UE, dlatego nieustanne polityczne, finansowe i sprzętowe wspieranie Ukrainy musi być priorytetem działań europejskiej administracji.
Po drugie - powiedział Serafin - kluczowe jest, by UE "zadbała o swoje własne bezpieczeństwo". Zwracał uwagę, że podczas gdy np. Chiny zwiększyły swoje wydatki na obronność o 600 proc. a Rosja o 300 proc., wzrost wydatków państw europejskich w tym obszarze wyniósł ok. 20 proc. "Nie możemy sobie pozwolić na bezczynność" - podkreślił dodając, że konieczne jest współdziałanie państw europejskich w tym obszarze.
Trzecim kluczowym aspektem wskazanym przez Serafina jest "łagodzenie napięć w relacjach transatlantyckich" i budowanie jak najlepszych relacji z innymi krajami "wolnego świata"; w tym kontekście zwrócił uwagę zwłaszcza na Wielką Brytanię. "W obliczu wzbierającej fali autokracji musimy trzymamy się razem" - stwierdził.
Serafin zwrócił też uwagę na konieczność skutecznego przeciwdziałania "instrumentalizacji migracji" i współpracy w tym obszarze z państwami pozaeuropejskimi. Jak mówił, kluczowe jest zapobieganie wykorzystywaniu migracji do manipulowania Europejczykami za pomocą strachu i działalności przemytników ludzi.
Piąty i szósty z kluczowych aspektów polityki unijnej to według Serafina kwestie gospodarcze - kwestia europejskiego przemysłu i jego konkurencyjności oraz reagowania na zmiany klimatyczne. "Dobrobyt Europy zależy od utrzymania konkurencyjnego przemysłu oraz zdolności do innowacji i postępu technologicznego" - powiedział. Dodał, że Unia nie może tolerować nieuczciwych praktyk handlowych. "Wolny handel tak, ale tylko przy zachowaniu równych warunków konkurencji" - dodał.
Odnosząc się do kwestii polityki klimatycznej, Serafin stwierdził, że zanim Unia zdecyduje się na jakiekolwiek nowe rozwiązania musi ocenić, jakie konsekwencje ma i będzie miało wprowadzanie dotychczas uzgodnionych rozwiązań i rozważyć, jak zminimalizować koszty ich wprowadzenia. Zaznaczył, że przyjęte w poprzedniej kadencji KE i Parlamentu Europejskiego rozwiązania są już obecnie częścią obowiązującego prawa europejskiego.
Serafin zwrócił też uwagę na kwestie praworządności państw unijnych. "Unia może kwitnąć tylko jako wspólnota demokratycznych krajów respektujących rządy prawa; musimy dopilnować, żeby grono państw członkowskich o dwuznacznym stosunku do rządów prawa nie powiększało się" - mówił, podkreślając jednocześnie, że dotyczy to także ewentualnych nowych członków UE.
Nawiązując do kwestii ewentualnego rozszerzenia Wspólnoty, Serafin stwierdził, że przyjęcie w ciągu kilku następnych lat choćby jednego nowego członka byłoby ważnym sygnałem dla wiarygodności całej polityki rozszerzania UE. W tym kontekście wskazał na Czarnogórę, która wyrażała chęć stanie się członkiem Unii w 2028 roku.
"Nie wiem czy to realne, ale uważam, że z punktu widzenia wiarygodności polityki rozszerzenia, akcesja choćby jednego kraju byłaby użyteczna, ale miejmy świadomość - proces rozszerzenia musi być oparty o realne postępy w przygotowaniu do członkostwa, także jeśli chodzi o rządy prawa" - zaznaczył.
Czytaj także: Zagraniczne wakacje wiceministra na koszt podatników
Pytania
Serafin był pytany m.in. o informacje, wedle których jako komisarz miałby zająć się kwestiami budżetu UE. Zaznaczył, że decyzja, który komisarz otrzyma jaki obszar odpowiedzialności należy do przewodniczącej KE Ursuli von der Leyen, ale jak mówił, polityka budżetowa będzie w ciągu najbliższych pięciu lat niezwykle istotna. Kandydat na komisarza stwierdził, że ma kompetencje, by zajmować się tym obszarem.
W tym kontekście Serafin był również pytany o europejskie inwestycje w obronność i przemysł zbrojeniowy. Odpowiedział, że obecny budżet unijny powinien ewoluować, tak, by "w większym stopniu niż dotychczas odpowiadał na potrzeby inwestycji" w przemysł obronny. "Nie stać nas na to jako Europejczyków, by czekać do 2028 roku, do nowych ram finansowych i dopiero wtedy podejmować działania, powinniśmy podjąć działania jak najszybciej" - oświadczył.
Kim jest Piotr Serafin?
Piotr Serafin latach 1999-2010 r. pracował w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej, od 2012 do 2014 r., piastował stanowisko sekretarza stanu ds. europejskich w MSZ, w latach 2014-2019, gdy Donald Tusk przewodniczył Radzie Europejskiej, był szefem jego gabinetu. W grudniu ub.r. Serafin objął obowiązki stałego przedstawicielstwa RP przy Unii Europejskiej w Brukseli. Ponieważ prezydent Duda do dziś nie zatwierdził jego kandydatury na tę funkcję, formalnie pozostaje osobą "pełniącą obowiązki" na tym stanowisku.
Przyszły komisarz UE ds. budżetu będzie odpowiadał za przygotowanie projektu siedmioletniej perspektywy finansowanej UE na lata 2028-34.