Solidarność wpadła na szkolenie prezesa PKP Cargo. Co tam się działo!

"Uwolniliśmy pracowników na rynek pracy", "czasami musimy zwalniać – choćby po to, żeby móc kiedyś zatrudniać" - tymi m.in. "złotymi myślami" podzielił się z uczestnikami prowadzonego przez siebie szkolenia nt. zwalniania pracowników prezes PKP Cargo Marcin Wojewódka. Nasza dziennikarka Monika Rutke wraz z przedstawicielami Solidarności postanowiła wziąć udział w panelu przez niego prowadzonym.
Transparent
Transparent "Wojewódka grabarz PKP Cargo" / fot. screen/wPolsce24

25 lipca br. Sąd Rejonowy w Warszawie otworzył postępowanie restrukturyzacyjne PKP Cargo. Zarząd PKP Cargo zdecydował o przeprowadzeniu zwolnień grupowych przez zakłady i centralę spółki. Mają one objąć do 30 proc. pracowników tej spółki. 

Solidarność alarmuje od tygodni

NSZZ "Solidarność" od kilku tygodni alarmuje, że wśród zwalnianych są osoby, których stosunek pracy podlega szczególnej ochronie, m.in. osoby w wieku przeemerytalnym i działacze związkowi. W ostatnim czasie Sąd wydał już pierwsze zabezpieczenia w spostaci nakazu dalszej pracy dla niektórych z nich. Wyjątkowo szokujący przykład zwolnienia kobiety w ciąży także znalazł swój finał. Została przywrócona przez same władze PKP Cargo.  Sposób przeprowadzania zwolnień grupowych zaniepokoił jednak także Głównego Inspektora Pracy Marcina Staneckiego, który po liście, który otrzymał od przewodniczącego Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność” Piotra Dudy, polecił pilną kontrolę w PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji przez Okręgowego Inspektora Pracy w Warszawie.

Marcin Wojewódka uczy innych, jak zwalniać

Zdziwienie związkowców budzi fakt, że wątpliwe praktyki są stosowane przez prezesa PKP Cargo Marcina Wojewódkę, który, jak sam pisze na stronie swojej kancelarii, "posiada ponad 20-letnie doświadczenie zawodowe w zakresie prawa pracy i świadczeń pracowniczych". Prezes Wojewódka jednak nadal rozwija karierę specjalisty od zwalniania. Co więcej, szkoli w tym zakresie innych. Panel pod tytułem „Zwolnienia grupowe” poprowadził dziś w ramach Konferencji online pt. „Zwalnianie pracowników” organizowanej przez firmę Must Read Media. Działacze Solidarności postanowili dołączyć do tego spotkania. 

"Czasami musimy zwalniać – choćby po to, żeby móc kiedyś zatrudniać. "Uwolniliśmy ponad 1000 pracowników na rynek pracy" - mówił podczas szkolenia ze zwolnień grupowych o jednej z firm Marcin Wojewódka. Tłumaczył uczestnikom szkolenia różnicę pomiędzy wypełnieniem przez pracodawcę obowiązku informacyjnego a wypełnieniem przez niego obowiązku konsultacyjnego.

"Nie ma znaczenia, co odpowie związek zawodowy pracodawcy"

Obowiązek informacyjny to: kochany związku zawodowy, informuję cię, że dziś za oknem zawodowym świeci słońce. Obowiązek konsultacyjny - kochany związku zawodowy, informuję cię, że dziś za oknem zawodowym świeci słońce i co ty na to? Między nami mówiąc, nie ma znaczenia, co odpowie związek zawodowy pracodawcy. Ważne, żeby pracodawca wypełnił obowiązek konsultacyjny

- stwierdził z rozbrajającą szczerością prezes PKP Cargo w odpowiedzi na jedno z pytań.

Może zamiast przeprowadzać zwolnienia grupowe, jak to pięknie Pan Prezes powiedział "uwalniać na rynek pracy" 4,5 tys. pracowników, z których niektórzy są w okresie przedemerytalnym", czy nie warto by było jednak z Ministerstwa Infrastruktury uzyskać pieniądze, które pozwoliłyby na to, żeby PKP Cargo odzyskało płynność i tę restrukturyzację można byłoby przeprowadzić w sposób mówiąc humanitarny. Teraz jest to przeprowadzane w sposób absolutnie niehumanitarny

– skomentował wypowiedzi prezesa PKP Cargo wiceprzewodniczący Solidarności, Bartłomiej Mickiewicz.

"Ewidentne złamanie prawa"

W PKP CARGO jest sanacja i związkowcy w sanacji nie są chronieni

– stwierdził prezes Marcin Wojewódka.

W takim razie, jak to się ma do konwencji nr 98 Międzynarodowej Organizacji Pracy, czy należy tej konwencji przestrzegać, czy jest to według Pana przepis martwy? 

- pytała Wojewódkę dziennikarka Tygodnika Solidarność Monika Rutke.

Ta konwencja wchodzi w poczet tzw. konwencji fundamentalnych i na mocy art. 91 ustęp 2 Konstytucji RP ma pierwszeństwo nad ustawą, jeżeli ustawy tej nie da się pogodzić z umową. Konwencja ma pierwszeństwo nad jakąkolwiek ustawą, czyli też nad ustawą sanacyjną. Zatem to jest ewidentne złamanie prawa. Nie ma możliwości, żeby w ten sposób przeprowadzać zwolnienia grupowe

– argumentował Bartłomiej Mickiewicz.

W demokratycznym państwie nie możemy dopuścić do takiej sytuacji, żeby dialog społeczny, a to jest sprawa dotycząca 4,5 tys. zwolnionych pracowników, wyglądał tak, jak mieliśmy tutaj tego przykład. Jest to absolutnie niedopuszczalne. Nie można mówić, że tryb konsultacji polega na tym, że pracodawca przekazuje informacje i wykonuje swoje założenia, bez znaczenia jak strona społeczna na to odpowie

– dodał wiceszef Solidarności.

PKP Cargo

PKP Cargo jest największym kolejowym przewoźnikiem towarowym w Polsce. Grupa PKP Cargo oferuje usługi logistyczne, łącząc transport kolejowy, samochodowy oraz morski. Świadczy przewozy towarowe na terenie Polski oraz Czech, Słowacji, Niemiec, Austrii, Holandii, Węgier, Litwy i Słowenii. Największym akcjonariuszem PKP Cargo jest spółka PKP SA, która ma 33,01 proc. akcji.

CZYTAJ TAKŻE: Energetycy zrzeszeni w "S" dyskutowali nad przyszłością branży


 

POLECANE
Niemieccy nauczyciele alarmują: Uczniowie nie potrafią nawet utrzymać ołówka Wiadomości
Niemieccy nauczyciele alarmują: Uczniowie nie potrafią nawet utrzymać ołówka

Prawie 1100 nauczycieli szkół podstawowych z Hesji w Niemczech podpisało dramatyczny list, w którym biją na alarm: uczniowie nie potrafią nawet najprostszych czynności, takich jak prawidłowe trzymanie ołówka, wycinanie, klejenie czy samodzielne korzystanie z toalety. Związek zawodowy nauczycieli GEW podkreśla, że takie deficyty stają się normą, a potrzeby dzieci szkolnych rosną z każdym rokiem.

Ocalała z Auschwitz: Nie wyobrażam sobie zgody na wypłacenie przez Polskę jakichkolwiek odszkodowań z ostatniej chwili
Ocalała z Auschwitz: Nie wyobrażam sobie zgody na wypłacenie przez Polskę jakichkolwiek odszkodowań

– Powiem w swoim imieniu: ja nie wyobrażam sobie zgodzić się na wypłacenie przez Polskę jakichkolwiek kwot odszkodowań. Przecież to nie Polacy mnie mordowali i trzymali w Oświęcimiu – mówi w rozmowie z Tysol.pl ocalała z wojny i obozu koncentracyjnego KL Auschwitz Barbara Wojnarowska-Gautier, komentując kontrowersyjne słowa premiera Donalda Tuska.

PE odrzuca sprawę azylu Marcina Romanowskiego. Joński zapowiada ponowne wnioski z ostatniej chwili
PE odrzuca sprawę azylu Marcina Romanowskiego. Joński zapowiada ponowne wnioski
Grudzień 2025 w astronomii: superksiężyc, Geminidy i inne wyjątkowe widowiska Wiadomości
Grudzień 2025 w astronomii: superksiężyc, Geminidy i inne wyjątkowe widowiska

Grudzień 2025 zapowiada się wyjątkowo dla miłośników astronomii. Czekają nas superksiężyc, jeden z najlepszych rojów meteorów w roku, rzadki przelot komety międzygwiezdnej, a także widowiskowe koniunkcje planet. Zjawiska zestawił National Geographic. Aby cieszyć się pełnią wrażeń, najlepiej obserwować nocne niebo z dala od świateł miejskich i przy bezchmurnym niebie.

W związku z dochodami z ceł Donald Trump zapowiada zniesienie podatku dochodowego z ostatniej chwili
W związku z dochodami z ceł Donald Trump zapowiada zniesienie podatku dochodowego

Prezydent USA Donald Trump zapowiedział, że Stany Zjednoczone mogą "niemal całkowicie" znieść podatek dochodowy w ciągu nadchodzących kilku lat z powodu rosnących wpływów z ceł.

Coraz więcej ataków nożem w Niemczech. Liczba poważnych ran rośnie o 50 proc. z ostatniej chwili
Coraz więcej ataków nożem w Niemczech. Liczba poważnych ran rośnie o 50 proc.

Przemoc z użyciem noży w Niemczech osiąga niepokojące rozmiary – od 2019 roku liczba poważnych urazów odnotowywanych na izbach przyjęć wzrosła o połowę. Lekarze alarmują o coraz bardziej brutalnych atakach, które zagrażają życiu, szczególnie w przypadku ran szyi i klatki piersiowej.

Turcja: Armator uszkodzonego tankowca rezygnuje z wożenia rosyjskiej ropy z ostatniej chwili
Turcja: Armator uszkodzonego tankowca rezygnuje z wożenia rosyjskiej ropy

Turecka firma Besiktas Shipping, której tankowiec Mersin został uszkodzony czterema wybuchami u wybrzeży Senegalu, poinformowała we wtorek, że wstrzymuje wszelkie interesy z Rosją. Armator oświadczył, że zagrożenie dla jego statków i załóg jest nie do wytrzymania.

PKP PLK wydał ważny komunikat z ostatniej chwili
PKP PLK wydał ważny komunikat

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły ważny komunikat dla wszystkich pasażerów. Od 14 grudnia 2025 r. wchodzi w życie nowy rozkład jazdy 2025/2026, który przyniesie krótsze czasy podróży, nowe połączenia, powroty pociągów na zamknięte dotąd trasy, a także nowy sposób sprawdzania rozkładów dzięki kodom QR. Jednocześnie w wielu regionach trzeba liczyć się z czasowymi utrudnieniami związanymi z dużymi inwestycjami modernizacyjnymi.

Putin: Nie chcemy wojny, ale Europa prowokuje w sprawie Ukrainy z ostatniej chwili
Putin: Nie chcemy wojny, ale Europa prowokuje w sprawie Ukrainy

Rosyjski przywódca Władimir Putin zadeklarował we wtorek, że nie chce wojny z Europą, ale jeśli Europa jej chce, to Rosja jest gotowa walczyć choćby zaraz. Putin powiedział o tym dziennikarzom w Moskwie.

Zełenski: Mamy największą szansę na zakończenie wojny od początku inwazji z ostatniej chwili
Zełenski: Mamy największą szansę na zakończenie wojny od początku inwazji

Prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski oświadczył we wtorek w Dublinie, podczas pierwszej oficjalnej wizyty w Irlandii, że obecnie szanse na zakończenie wojny są największe, niż kiedykolwiek wcześniej. Premier Irlandii Michael Martin zadeklarował poparcie Ukrainy w staraniach o przystąpienie do Unii Europejskiej.

REKLAMA

Solidarność wpadła na szkolenie prezesa PKP Cargo. Co tam się działo!

"Uwolniliśmy pracowników na rynek pracy", "czasami musimy zwalniać – choćby po to, żeby móc kiedyś zatrudniać" - tymi m.in. "złotymi myślami" podzielił się z uczestnikami prowadzonego przez siebie szkolenia nt. zwalniania pracowników prezes PKP Cargo Marcin Wojewódka. Nasza dziennikarka Monika Rutke wraz z przedstawicielami Solidarności postanowiła wziąć udział w panelu przez niego prowadzonym.
Transparent
Transparent "Wojewódka grabarz PKP Cargo" / fot. screen/wPolsce24

25 lipca br. Sąd Rejonowy w Warszawie otworzył postępowanie restrukturyzacyjne PKP Cargo. Zarząd PKP Cargo zdecydował o przeprowadzeniu zwolnień grupowych przez zakłady i centralę spółki. Mają one objąć do 30 proc. pracowników tej spółki. 

Solidarność alarmuje od tygodni

NSZZ "Solidarność" od kilku tygodni alarmuje, że wśród zwalnianych są osoby, których stosunek pracy podlega szczególnej ochronie, m.in. osoby w wieku przeemerytalnym i działacze związkowi. W ostatnim czasie Sąd wydał już pierwsze zabezpieczenia w spostaci nakazu dalszej pracy dla niektórych z nich. Wyjątkowo szokujący przykład zwolnienia kobiety w ciąży także znalazł swój finał. Została przywrócona przez same władze PKP Cargo.  Sposób przeprowadzania zwolnień grupowych zaniepokoił jednak także Głównego Inspektora Pracy Marcina Staneckiego, który po liście, który otrzymał od przewodniczącego Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność” Piotra Dudy, polecił pilną kontrolę w PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji przez Okręgowego Inspektora Pracy w Warszawie.

Marcin Wojewódka uczy innych, jak zwalniać

Zdziwienie związkowców budzi fakt, że wątpliwe praktyki są stosowane przez prezesa PKP Cargo Marcina Wojewódkę, który, jak sam pisze na stronie swojej kancelarii, "posiada ponad 20-letnie doświadczenie zawodowe w zakresie prawa pracy i świadczeń pracowniczych". Prezes Wojewódka jednak nadal rozwija karierę specjalisty od zwalniania. Co więcej, szkoli w tym zakresie innych. Panel pod tytułem „Zwolnienia grupowe” poprowadził dziś w ramach Konferencji online pt. „Zwalnianie pracowników” organizowanej przez firmę Must Read Media. Działacze Solidarności postanowili dołączyć do tego spotkania. 

"Czasami musimy zwalniać – choćby po to, żeby móc kiedyś zatrudniać. "Uwolniliśmy ponad 1000 pracowników na rynek pracy" - mówił podczas szkolenia ze zwolnień grupowych o jednej z firm Marcin Wojewódka. Tłumaczył uczestnikom szkolenia różnicę pomiędzy wypełnieniem przez pracodawcę obowiązku informacyjnego a wypełnieniem przez niego obowiązku konsultacyjnego.

"Nie ma znaczenia, co odpowie związek zawodowy pracodawcy"

Obowiązek informacyjny to: kochany związku zawodowy, informuję cię, że dziś za oknem zawodowym świeci słońce. Obowiązek konsultacyjny - kochany związku zawodowy, informuję cię, że dziś za oknem zawodowym świeci słońce i co ty na to? Między nami mówiąc, nie ma znaczenia, co odpowie związek zawodowy pracodawcy. Ważne, żeby pracodawca wypełnił obowiązek konsultacyjny

- stwierdził z rozbrajającą szczerością prezes PKP Cargo w odpowiedzi na jedno z pytań.

Może zamiast przeprowadzać zwolnienia grupowe, jak to pięknie Pan Prezes powiedział "uwalniać na rynek pracy" 4,5 tys. pracowników, z których niektórzy są w okresie przedemerytalnym", czy nie warto by było jednak z Ministerstwa Infrastruktury uzyskać pieniądze, które pozwoliłyby na to, żeby PKP Cargo odzyskało płynność i tę restrukturyzację można byłoby przeprowadzić w sposób mówiąc humanitarny. Teraz jest to przeprowadzane w sposób absolutnie niehumanitarny

– skomentował wypowiedzi prezesa PKP Cargo wiceprzewodniczący Solidarności, Bartłomiej Mickiewicz.

"Ewidentne złamanie prawa"

W PKP CARGO jest sanacja i związkowcy w sanacji nie są chronieni

– stwierdził prezes Marcin Wojewódka.

W takim razie, jak to się ma do konwencji nr 98 Międzynarodowej Organizacji Pracy, czy należy tej konwencji przestrzegać, czy jest to według Pana przepis martwy? 

- pytała Wojewódkę dziennikarka Tygodnika Solidarność Monika Rutke.

Ta konwencja wchodzi w poczet tzw. konwencji fundamentalnych i na mocy art. 91 ustęp 2 Konstytucji RP ma pierwszeństwo nad ustawą, jeżeli ustawy tej nie da się pogodzić z umową. Konwencja ma pierwszeństwo nad jakąkolwiek ustawą, czyli też nad ustawą sanacyjną. Zatem to jest ewidentne złamanie prawa. Nie ma możliwości, żeby w ten sposób przeprowadzać zwolnienia grupowe

– argumentował Bartłomiej Mickiewicz.

W demokratycznym państwie nie możemy dopuścić do takiej sytuacji, żeby dialog społeczny, a to jest sprawa dotycząca 4,5 tys. zwolnionych pracowników, wyglądał tak, jak mieliśmy tutaj tego przykład. Jest to absolutnie niedopuszczalne. Nie można mówić, że tryb konsultacji polega na tym, że pracodawca przekazuje informacje i wykonuje swoje założenia, bez znaczenia jak strona społeczna na to odpowie

– dodał wiceszef Solidarności.

PKP Cargo

PKP Cargo jest największym kolejowym przewoźnikiem towarowym w Polsce. Grupa PKP Cargo oferuje usługi logistyczne, łącząc transport kolejowy, samochodowy oraz morski. Świadczy przewozy towarowe na terenie Polski oraz Czech, Słowacji, Niemiec, Austrii, Holandii, Węgier, Litwy i Słowenii. Największym akcjonariuszem PKP Cargo jest spółka PKP SA, która ma 33,01 proc. akcji.

CZYTAJ TAKŻE: Energetycy zrzeszeni w "S" dyskutowali nad przyszłością branży



 

Polecane