Solidarność wpadła na szkolenie prezesa PKP Cargo. Co tam się działo!

"Uwolniliśmy pracowników na rynek pracy", "czasami musimy zwalniać – choćby po to, żeby móc kiedyś zatrudniać" - tymi m.in. "złotymi myślami" podzielił się z uczestnikami prowadzonego przez siebie szkolenia nt. zwalniania pracowników prezes PKP Cargo Marcin Wojewódka. Nasza dziennikarka Monika Rutke wraz z przedstawicielami Solidarności postanowiła wziąć udział w panelu przez niego prowadzonym.
Transparent
Transparent "Wojewódka grabarz PKP Cargo" / fot. screen/wPolsce24

25 lipca br. Sąd Rejonowy w Warszawie otworzył postępowanie restrukturyzacyjne PKP Cargo. Zarząd PKP Cargo zdecydował o przeprowadzeniu zwolnień grupowych przez zakłady i centralę spółki. Mają one objąć do 30 proc. pracowników tej spółki. 

Solidarność alarmuje od tygodni

NSZZ "Solidarność" od kilku tygodni alarmuje, że wśród zwalnianych są osoby, których stosunek pracy podlega szczególnej ochronie, m.in. osoby w wieku przeemerytalnym i działacze związkowi. W ostatnim czasie Sąd wydał już pierwsze zabezpieczenia w spostaci nakazu dalszej pracy dla niektórych z nich. Wyjątkowo szokujący przykład zwolnienia kobiety w ciąży także znalazł swój finał. Została przywrócona przez same władze PKP Cargo.  Sposób przeprowadzania zwolnień grupowych zaniepokoił jednak także Głównego Inspektora Pracy Marcina Staneckiego, który po liście, który otrzymał od przewodniczącego Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność” Piotra Dudy, polecił pilną kontrolę w PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji przez Okręgowego Inspektora Pracy w Warszawie.

Marcin Wojewódka uczy innych, jak zwalniać

Zdziwienie związkowców budzi fakt, że wątpliwe praktyki są stosowane przez prezesa PKP Cargo Marcina Wojewódkę, który, jak sam pisze na stronie swojej kancelarii, "posiada ponad 20-letnie doświadczenie zawodowe w zakresie prawa pracy i świadczeń pracowniczych". Prezes Wojewódka jednak nadal rozwija karierę specjalisty od zwalniania. Co więcej, szkoli w tym zakresie innych. Panel pod tytułem „Zwolnienia grupowe” poprowadził dziś w ramach Konferencji online pt. „Zwalnianie pracowników” organizowanej przez firmę Must Read Media. Działacze Solidarności postanowili dołączyć do tego spotkania. 

"Czasami musimy zwalniać – choćby po to, żeby móc kiedyś zatrudniać. "Uwolniliśmy ponad 1000 pracowników na rynek pracy" - mówił podczas szkolenia ze zwolnień grupowych o jednej z firm Marcin Wojewódka. Tłumaczył uczestnikom szkolenia różnicę pomiędzy wypełnieniem przez pracodawcę obowiązku informacyjnego a wypełnieniem przez niego obowiązku konsultacyjnego.

"Nie ma znaczenia, co odpowie związek zawodowy pracodawcy"

Obowiązek informacyjny to: kochany związku zawodowy, informuję cię, że dziś za oknem zawodowym świeci słońce. Obowiązek konsultacyjny - kochany związku zawodowy, informuję cię, że dziś za oknem zawodowym świeci słońce i co ty na to? Między nami mówiąc, nie ma znaczenia, co odpowie związek zawodowy pracodawcy. Ważne, żeby pracodawca wypełnił obowiązek konsultacyjny

- stwierdził z rozbrajającą szczerością prezes PKP Cargo w odpowiedzi na jedno z pytań.

Może zamiast przeprowadzać zwolnienia grupowe, jak to pięknie Pan Prezes powiedział "uwalniać na rynek pracy" 4,5 tys. pracowników, z których niektórzy są w okresie przedemerytalnym", czy nie warto by było jednak z Ministerstwa Infrastruktury uzyskać pieniądze, które pozwoliłyby na to, żeby PKP Cargo odzyskało płynność i tę restrukturyzację można byłoby przeprowadzić w sposób mówiąc humanitarny. Teraz jest to przeprowadzane w sposób absolutnie niehumanitarny

– skomentował wypowiedzi prezesa PKP Cargo wiceprzewodniczący Solidarności, Bartłomiej Mickiewicz.

"Ewidentne złamanie prawa"

W PKP CARGO jest sanacja i związkowcy w sanacji nie są chronieni

– stwierdził prezes Marcin Wojewódka.

W takim razie, jak to się ma do konwencji nr 98 Międzynarodowej Organizacji Pracy, czy należy tej konwencji przestrzegać, czy jest to według Pana przepis martwy? 

- pytała Wojewódkę dziennikarka Tygodnika Solidarność Monika Rutke.

Ta konwencja wchodzi w poczet tzw. konwencji fundamentalnych i na mocy art. 91 ustęp 2 Konstytucji RP ma pierwszeństwo nad ustawą, jeżeli ustawy tej nie da się pogodzić z umową. Konwencja ma pierwszeństwo nad jakąkolwiek ustawą, czyli też nad ustawą sanacyjną. Zatem to jest ewidentne złamanie prawa. Nie ma możliwości, żeby w ten sposób przeprowadzać zwolnienia grupowe

– argumentował Bartłomiej Mickiewicz.

W demokratycznym państwie nie możemy dopuścić do takiej sytuacji, żeby dialog społeczny, a to jest sprawa dotycząca 4,5 tys. zwolnionych pracowników, wyglądał tak, jak mieliśmy tutaj tego przykład. Jest to absolutnie niedopuszczalne. Nie można mówić, że tryb konsultacji polega na tym, że pracodawca przekazuje informacje i wykonuje swoje założenia, bez znaczenia jak strona społeczna na to odpowie

– dodał wiceszef Solidarności.

PKP Cargo

PKP Cargo jest największym kolejowym przewoźnikiem towarowym w Polsce. Grupa PKP Cargo oferuje usługi logistyczne, łącząc transport kolejowy, samochodowy oraz morski. Świadczy przewozy towarowe na terenie Polski oraz Czech, Słowacji, Niemiec, Austrii, Holandii, Węgier, Litwy i Słowenii. Największym akcjonariuszem PKP Cargo jest spółka PKP SA, która ma 33,01 proc. akcji.

CZYTAJ TAKŻE: Energetycy zrzeszeni w "S" dyskutowali nad przyszłością branży


 

POLECANE
Beata Szydło krytykuje propozycję KE ws. aut spalinowych: „To gospodarcza katastrofa” Wiadomości
Beata Szydło krytykuje propozycję KE ws. aut spalinowych: „To gospodarcza katastrofa”

Beata Szydło na X skomentowała ostatnie doniesienia medialne o tym, że „Komisja Europejska rezygnuje z zakazu aut spalinowych od 2035 roku”. Jak podkreśliła europoseł PiS, nowe regulacje KE nadal zagrażają europejskiemu przemysłowi samochodowemu.

Tego w Volkswagenie jeszcze nie było. Koncern zamyka fabrykę w Dreźnie Wiadomości
Tego w Volkswagenie jeszcze nie było. Koncern zamyka fabrykę w Dreźnie

Z taśmy produkcyjnej fabryki Volkswagena w Dreźnie we wtorek zjechał ostatni samochód. Koncern tym samym zamknął ten zakład, co jest pierwszym takim przypadkiem dla tej firmy w Niemczech w ciągu 88 lat jej działalności. Fabryka w Dreźnie ma zostać przekształcona w centrum badań i rozwoju, skoncentrowane na półprzewodnikach, sztucznej inteligencji oraz robotyce. Połowę przestrzeni ma zająć Uniwersytet Techniczny w Dreźnie.

Chile skręca ostro w prawo. Prawicowa fala w Ameryce Łacińskiej tylko u nas
Chile skręca ostro w prawo. Prawicowa fala w Ameryce Łacińskiej

Ameryka Łacińska ma dość lewicowych eksperymentów, na dodatek prawicę w tej części świata natchnęło zwycięstwo Donalda Trumpa. W kolejnych krajach zwyciężają kandydaci konserwatywni, opowiadający się za wolnym rynkiem, rządami twardego prawa i współpracą z USA. Szczególnie symboliczny jest wynik wyborów prezydenckich w Chile: zdecydowane zwycięstwo polityka otwarcie chwalącego rządy Augusto Pinocheta.

Rząd Czech zapowiada blokadę unijnych regulacji. Nie dla ETS2 i paktu migracyjnego z ostatniej chwili
Rząd Czech zapowiada blokadę unijnych regulacji. "Nie" dla ETS2 i paktu migracyjnego

Nowy rząd Czech pod przewodnictwem premiera Andreja Babisza otwarcie kwestionuje kluczowe elementy polityki Unii Europejskiej. Gabinet, zaprzysiężony dzień wcześniej, przyjął uchwały odrzucające zarówno system handlu emisjami ETS2, jak i unijny pakt migracyjny, zapowiadając, że regulacje te nie zostaną wdrożone do czeskiego prawa.

Jarmark Warszawski pod specjalnym nadzorem. Student podejrzany o planowanie zamachu z ostatniej chwili
Jarmark Warszawski pod specjalnym nadzorem. Student podejrzany o planowanie zamachu

Organizator Jarmarku Warszawskiego, w związku z publikacjami dotyczącymi zatrzymania 19-letniego studenta, który miał planować zamach terrorystyczny, zwrócił się do firmy ochrony o zintensyfikowanie działań prewencyjnych, reagowania i informowania o wszelkich sytuacjach mogących stanowić zagrożenie dla odwiedzających jarmark.

Sondaż Politico. Kto za, a kto przeciw pomocy dla Ukrainy Wiadomości
Sondaż Politico. Kto za, a kto przeciw pomocy dla Ukrainy

Większość Niemców i Francuzów chce ograniczenia pomocy dla Ukrainy, podczas gdy Amerykanie, Brytyjczycy i Kanadyjczycy chcą ją zwiększyć lub utrzymać na obecnym poziomie - wykazał najnowszy sondaż Politico przeprowadzony w tych pięciu krajach i opublikowany we wtorek.

 GIS wydał pilny komunikat dla konsumentów z ostatniej chwili
GIS wydał pilny komunikat dla konsumentów

Główny Inspektorat Sanitarny wydał ostrzeżenie dotyczące świeżych jaj z chowu ściółkowego, w których wykryto bakterie Salmonella spp. GIS apeluje, aby nie jeść jaj z partii 05.01.2026, zwłaszcza jeśli nie zostały odpowiednio ugotowane lub usmażone.

Niemiecka żądza przywództwa. Niemiecki think-tank proponuje trzy kroki tylko u nas
Niemiecka żądza przywództwa. Niemiecki think-tank proponuje trzy kroki

Aleksandra Fedorska, ekspert ds. Niemiec, analizuje najnowszy raport niemieckiego think tanku Institut für Europäische Politik, który wskazuje trzy kluczowe warunki przejęcia przez Berlin większej roli w europejskiej polityce obronnej. W tle wojna w Ukrainie, zmiany w NATO oraz ambicje nowego rządu Friedricha Merza.

KE wycofuje się z całkowitego zakazu aut spalinowych. Ma nowy plan Wiadomości
KE wycofuje się z całkowitego zakazu aut spalinowych. Ma nowy plan

Komisja Europejska zmienia nieco podejście do planowanego zakazu sprzedaży nowych samochodów spalinowych w UE od 2035 roku. Zamiast pełnego zakazu proponuje obowiązek redukcji emisji CO2 o 90 proc., co ma otworzyć furtkę dla wybranych technologii spalinowych i hybrydowych.

Skandal w Wodach Polskich. Fikcyjna inwestycja po powodzi została odebrana Wiadomości
Skandal w Wodach Polskich. Fikcyjna inwestycja po powodzi została "odebrana"

Inwestycja popowodziowa warta ponad 400 tys. zł została formalnie odebrana, mimo że w terenie nie wykonano żadnych prac. Sprawa wyszła na jaw po ujawnieniu dokumentów z Dolnego Śląska.

REKLAMA

Solidarność wpadła na szkolenie prezesa PKP Cargo. Co tam się działo!

"Uwolniliśmy pracowników na rynek pracy", "czasami musimy zwalniać – choćby po to, żeby móc kiedyś zatrudniać" - tymi m.in. "złotymi myślami" podzielił się z uczestnikami prowadzonego przez siebie szkolenia nt. zwalniania pracowników prezes PKP Cargo Marcin Wojewódka. Nasza dziennikarka Monika Rutke wraz z przedstawicielami Solidarności postanowiła wziąć udział w panelu przez niego prowadzonym.
Transparent
Transparent "Wojewódka grabarz PKP Cargo" / fot. screen/wPolsce24

25 lipca br. Sąd Rejonowy w Warszawie otworzył postępowanie restrukturyzacyjne PKP Cargo. Zarząd PKP Cargo zdecydował o przeprowadzeniu zwolnień grupowych przez zakłady i centralę spółki. Mają one objąć do 30 proc. pracowników tej spółki. 

Solidarność alarmuje od tygodni

NSZZ "Solidarność" od kilku tygodni alarmuje, że wśród zwalnianych są osoby, których stosunek pracy podlega szczególnej ochronie, m.in. osoby w wieku przeemerytalnym i działacze związkowi. W ostatnim czasie Sąd wydał już pierwsze zabezpieczenia w spostaci nakazu dalszej pracy dla niektórych z nich. Wyjątkowo szokujący przykład zwolnienia kobiety w ciąży także znalazł swój finał. Została przywrócona przez same władze PKP Cargo.  Sposób przeprowadzania zwolnień grupowych zaniepokoił jednak także Głównego Inspektora Pracy Marcina Staneckiego, który po liście, który otrzymał od przewodniczącego Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność” Piotra Dudy, polecił pilną kontrolę w PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji przez Okręgowego Inspektora Pracy w Warszawie.

Marcin Wojewódka uczy innych, jak zwalniać

Zdziwienie związkowców budzi fakt, że wątpliwe praktyki są stosowane przez prezesa PKP Cargo Marcina Wojewódkę, który, jak sam pisze na stronie swojej kancelarii, "posiada ponad 20-letnie doświadczenie zawodowe w zakresie prawa pracy i świadczeń pracowniczych". Prezes Wojewódka jednak nadal rozwija karierę specjalisty od zwalniania. Co więcej, szkoli w tym zakresie innych. Panel pod tytułem „Zwolnienia grupowe” poprowadził dziś w ramach Konferencji online pt. „Zwalnianie pracowników” organizowanej przez firmę Must Read Media. Działacze Solidarności postanowili dołączyć do tego spotkania. 

"Czasami musimy zwalniać – choćby po to, żeby móc kiedyś zatrudniać. "Uwolniliśmy ponad 1000 pracowników na rynek pracy" - mówił podczas szkolenia ze zwolnień grupowych o jednej z firm Marcin Wojewódka. Tłumaczył uczestnikom szkolenia różnicę pomiędzy wypełnieniem przez pracodawcę obowiązku informacyjnego a wypełnieniem przez niego obowiązku konsultacyjnego.

"Nie ma znaczenia, co odpowie związek zawodowy pracodawcy"

Obowiązek informacyjny to: kochany związku zawodowy, informuję cię, że dziś za oknem zawodowym świeci słońce. Obowiązek konsultacyjny - kochany związku zawodowy, informuję cię, że dziś za oknem zawodowym świeci słońce i co ty na to? Między nami mówiąc, nie ma znaczenia, co odpowie związek zawodowy pracodawcy. Ważne, żeby pracodawca wypełnił obowiązek konsultacyjny

- stwierdził z rozbrajającą szczerością prezes PKP Cargo w odpowiedzi na jedno z pytań.

Może zamiast przeprowadzać zwolnienia grupowe, jak to pięknie Pan Prezes powiedział "uwalniać na rynek pracy" 4,5 tys. pracowników, z których niektórzy są w okresie przedemerytalnym", czy nie warto by było jednak z Ministerstwa Infrastruktury uzyskać pieniądze, które pozwoliłyby na to, żeby PKP Cargo odzyskało płynność i tę restrukturyzację można byłoby przeprowadzić w sposób mówiąc humanitarny. Teraz jest to przeprowadzane w sposób absolutnie niehumanitarny

– skomentował wypowiedzi prezesa PKP Cargo wiceprzewodniczący Solidarności, Bartłomiej Mickiewicz.

"Ewidentne złamanie prawa"

W PKP CARGO jest sanacja i związkowcy w sanacji nie są chronieni

– stwierdził prezes Marcin Wojewódka.

W takim razie, jak to się ma do konwencji nr 98 Międzynarodowej Organizacji Pracy, czy należy tej konwencji przestrzegać, czy jest to według Pana przepis martwy? 

- pytała Wojewódkę dziennikarka Tygodnika Solidarność Monika Rutke.

Ta konwencja wchodzi w poczet tzw. konwencji fundamentalnych i na mocy art. 91 ustęp 2 Konstytucji RP ma pierwszeństwo nad ustawą, jeżeli ustawy tej nie da się pogodzić z umową. Konwencja ma pierwszeństwo nad jakąkolwiek ustawą, czyli też nad ustawą sanacyjną. Zatem to jest ewidentne złamanie prawa. Nie ma możliwości, żeby w ten sposób przeprowadzać zwolnienia grupowe

– argumentował Bartłomiej Mickiewicz.

W demokratycznym państwie nie możemy dopuścić do takiej sytuacji, żeby dialog społeczny, a to jest sprawa dotycząca 4,5 tys. zwolnionych pracowników, wyglądał tak, jak mieliśmy tutaj tego przykład. Jest to absolutnie niedopuszczalne. Nie można mówić, że tryb konsultacji polega na tym, że pracodawca przekazuje informacje i wykonuje swoje założenia, bez znaczenia jak strona społeczna na to odpowie

– dodał wiceszef Solidarności.

PKP Cargo

PKP Cargo jest największym kolejowym przewoźnikiem towarowym w Polsce. Grupa PKP Cargo oferuje usługi logistyczne, łącząc transport kolejowy, samochodowy oraz morski. Świadczy przewozy towarowe na terenie Polski oraz Czech, Słowacji, Niemiec, Austrii, Holandii, Węgier, Litwy i Słowenii. Największym akcjonariuszem PKP Cargo jest spółka PKP SA, która ma 33,01 proc. akcji.

CZYTAJ TAKŻE: Energetycy zrzeszeni w "S" dyskutowali nad przyszłością branży



 

Polecane