Szef Centrum NATO o przeciwdziałaniu sabotażom na Bałtyku: Będziemy gotowi pod koniec roku

- Wciąż budujemy nasze zdolności, przypadki uszkodzenia kabli na Bałtyku są dla nas testem, pełną gotowość operacyjną osiągniemy pod koniec roku - oświadczył w rozmowie z PAP dyrektor Centrum Żeglugi i Bezpieczeństwa Krytycznej Infrastruktury Podmorskiej NATO kapitan Niels Markussen.
Morze Bałtyckie, zdjęcie podglądowe
Morze Bałtyckie, zdjęcie podglądowe / Pixabay

Mamy już lepszy obraz tego, co dzieje się na Morzu Bałtyckim, możemy znacznie szybciej wymieniać informacje, ale nie możemy jeszcze nikogo powstrzymać przed zrzuceniem i przeciągnięciem kotwicy

- podkreślił Niels Markussen.

Dyrektor Centrum Żeglugi i Bezpieczeństwa Krytycznej Infrastruktury Podmorskiej NATO kapitan Niels Markussen dodał, że zapobieganie to "kwestia pracy kręgów wywiadowczych".

Operacja NATO na Bałtyku ma pełnić funkcję odstraszającą

Szef utworzonego w połowie 2024 roku Centrum Żeglugi NATO wyraził nadzieję, że rozpoczęta w połowie stycznia operacja NATO na Bałtyku będzie pełnić rolę również odstraszającą.

Stało się tak już przy okazji ostatniego incydentu, gdy w niedzielę doszło do uszkodzenia kabla informatycznego między Szwecją a Łotwą. Firma żeglugowa sama skontaktowała się ze szwedzkimi władzami, mówiąc że mogła zostać zrzucona kotwica

- ujawnił rozmówca PAP.

Należący do bułgarskiego armatora zarejestrowany na Malcie statek wpłynął w niedzielę na szwedzkie wody terytorialne u wybrzeży Karlskrony, dzięki czemu szwedzka policja wraz ze strażą przybrzeżną mogły zająć statek.

Markussen przypomniał, że gdy doszło do jednego z pierwszych przypadków uszkodzenia infrastruktury podmorskiej na Bałtyku kotwica była ciągnięta przez 17 godzin.

To za długo, gdybyśmy mieli zasoby i wiedzę, którą mamy teraz, wiedzielibyśmy o tym incydencie dużo wcześniej i moglibyśmy zapobiec zniszczeniu gazociągu

- zauważył.

W październiku 2023 roku chiński statek NewNew Polar Bear w odstępie kilkudziesięciu godzin najpierw uszkodził w Zatoce Fińskiej kabel telekomunikacyjny, a następnie gazociąg łączący Finlandię z Estonią.

Zadania NATO na Morzu Bałtyckim

Markussen pytany, czy biorąc pod uwagę przypadki, gdy nie można zająć statku na wodach międzynarodowych, należałoby również podjąć działania, aby zmienić prawo morskie, odpowiedział, że "może mieć to znaczenie".

Będzie to jednak trudne, nie widzę wystarczającej woli w ramach członków Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO)

- podkreślił.

Rozmówca PAP przypomniał, że NATO ma zasoby wojskowe i jest przygotowane na agresję militarną.

Sytuacja, którą mamy na Morzu Bałtyckim jest dla nas nowa, wymaga zmiany myślenia i nowych środków

- przyznał Markussen. Dodał, że przypadku nowo utworzonego Centrum Żeglugi problemem nie jest brak funduszy, ale wyzwaniem jest dobór ludzi i narzędzi.

Niels Markussen uczestniczy w konferencji "Arctic Frontiers" w Tromsoe na północy Norwegii dotyczącej przyszłości Arktyki. Forum, które potrwa do czwartku, zgromadziło naukowców, polityków, przedsiębiorców i przedstawicieli lokalnych społeczności. Tegoroczna edycja poświęcona jest w dużej części bezpieczeństwu.


 

POLECANE
Komunikat dla mieszkańców woj. warmińsko-mazurskiego Wiadomości
Komunikat dla mieszkańców woj. warmińsko-mazurskiego

W nowym rozkładzie jazdy, który zacznie obowiązywać 14 grudnia, będzie więcej regionalnych połączeń kolejowych, m.in. z Olsztyna do Działdowa i Elbląga - przekazał w sobotę Urząd Marszałkowski w Olsztynie. Na finansowanie transportu kolejowego samorząd województwa przeznacza ponad 100 mln zł rocznie.

Amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków zamierza umieścić najpoważniejsze ostrzeżenie na szczepionkach przeciwko COVID-19 Wiadomości
Amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków zamierza umieścić najpoważniejsze ostrzeżenie na szczepionkach przeciwko COVID-19

Amerykańska FDA planuje dodać ostrzeżenie w czarnej ramce (black box warning) do szczepionek przeciwko COVID-19. To najpoważniejsze ostrzeżenie agencji, stosowane przy ryzyku śmierci, poważnych reakcji czy niepełnosprawności.

„Prowadzi nas z uśmiechem w przepaść”. Ostre podsumowanie dwóch lat rządów Tuska Wiadomości
„Prowadzi nas z uśmiechem w przepaść”. Ostre podsumowanie dwóch lat rządów Tuska

W sobotę, 13 grudnia 2025 roku, mijają dokładnie dwa lata od zaprzysiężenia koalicyjnego rządu Donalda Tuska - złożonego z KO, PSL, Polski 2050 i Nowej Lewicy. Z tej okazji Sławomir Mentzen, lider Konfederacji, opublikował na X ostrą krytykę premiera i jego ekipy. „Ten rząd jest dokładnie taki, jakiego można było się spodziewać po Tusku - leniwy i pozbawiony ambicji” - napisał.

Działaczka białoruskiej opozycji: Andrzej Poczobut odmówił ułaskawienia z ostatniej chwili
Działaczka białoruskiej opozycji: Andrzej Poczobut odmówił ułaskawienia

Mieszkająca we Włoszech białoruska działaczka opozycyjna Julia Juchno poinformowała w sobotę PAP, że dziennikarz przebywający w białoruskim więzieniu Andrzej Poczobut odmówił ułaskawienia i dlatego nie znalazł się na liście osób uwolnionych przez reżim Łukaszenki.

IMGW wydał nowy komunikat. Oto co nas czeka z ostatniej chwili
IMGW wydał nowy komunikat. Oto co nas czeka

Jak informuje IMGW, północna Europa oraz Wyspy Brytyjskie pozostaną pod wpływem głębokiego niżu islandzkiego. Również północno-zachodnia Rosja będzie w obszarze niżu. Natomiast południowa, centralna części kontynentu oraz większość zachodniej Europy będą pod wpływem rozległego wyżu z centrami nad Alpami oraz Bałkanami. Polska pozostanie w obszarze przejściowym pomiędzy wyżej wspomnianym wyżem a niżem islandzkim. Będziemy w dość ciepłym powietrzu polarnym morskim.

Bundeswehra na wschodniej granicy Polski. Niemieckie media ujawniają plany z ostatniej chwili
Bundeswehra na wschodniej granicy Polski. Niemieckie media ujawniają plany

Niemieckie media informują o planowanym zaangażowaniu Bundeswehry we wzmocnienie wschodniej granicy Polski. Żołnierze mają uczestniczyć w działaniach inżynieryjnych w ramach polskiej operacji ochronnej, której celem jest zabezpieczenie granicy z Białorusią i Rosją. Misja ma rozpocząć się w kwietniu 2026 roku i potrwać kilkanaście miesięcy.

Szczęsny poza kadrą na mecz z Osasuną. Klub zdradził przyczynę Wiadomości
Szczęsny poza kadrą na mecz z Osasuną. Klub zdradził przyczynę

FC Barcelona opublikowała kadrę na sobotnie ligowe starcie z Osasuną, a w gronie powołanych nie znalazł się Wojciech Szczęsny. Absencja polskiego bramkarza od razu wzbudziła emocje wśród kibiców, ale klub szybko wyjaśnił sytuację.

Zignorował zimowe warunki w Tatrach. Skończyło się groźnym upadkiem Wiadomości
Zignorował zimowe warunki w Tatrach. Skończyło się groźnym upadkiem

Turysta, który wybrał się w Tatry bez zimowego wyposażenia, przeżył wyjątkowo groźny wypadek. Na zboczach Małego Giewontu spadł ze szlaku na odcinku „Żleb z Progiem”, pokonując w dół ponad 100 metrów. Jak poinformowało Tatrzańskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe, mężczyzna doznał obrażeń, ale jego stan nie okazał się tragiczny.

Ewakuacja pociągu Przemyśl–Kijów. Składem jechało blisko 500 pasażerów z ostatniej chwili
Ewakuacja pociągu Przemyśl–Kijów. Składem jechało blisko 500 pasażerów

Ok. 480 osób ewakuowano z pociągu relacji Przemyśl-Kijów po tym, jak służby dowiedziały się o potencjalnym zagrożeniu dla pasażerów. W pociągu nie znaleziono żadnych niebezpiecznych przedmiotów - podała policja, która wcześniej otrzymała zgłoszenie o możliwym podejrzanym pakunku na pokładzie.

Niemiecki przemysł z ulgami w zakresie cen energii i emisji CO2? gorące
Niemiecki przemysł z ulgami w zakresie cen energii i emisji CO2?

Jak podała na platformie X ekspert ds. Niemiec Aleksandra Fedorska powołując się na portal Table.Media, federalna minister gospodarki Katherina Reiche zapowiedziała niemieckiemu przemysłowi chemicznemu ulgi w zakresie cen energii elektrycznej i certyfikatów emisji CO₂. Niemcy chcą uzyskać zgodę Komisji Europejskiej na te rozwiązania.

REKLAMA

Szef Centrum NATO o przeciwdziałaniu sabotażom na Bałtyku: Będziemy gotowi pod koniec roku

- Wciąż budujemy nasze zdolności, przypadki uszkodzenia kabli na Bałtyku są dla nas testem, pełną gotowość operacyjną osiągniemy pod koniec roku - oświadczył w rozmowie z PAP dyrektor Centrum Żeglugi i Bezpieczeństwa Krytycznej Infrastruktury Podmorskiej NATO kapitan Niels Markussen.
Morze Bałtyckie, zdjęcie podglądowe
Morze Bałtyckie, zdjęcie podglądowe / Pixabay

Mamy już lepszy obraz tego, co dzieje się na Morzu Bałtyckim, możemy znacznie szybciej wymieniać informacje, ale nie możemy jeszcze nikogo powstrzymać przed zrzuceniem i przeciągnięciem kotwicy

- podkreślił Niels Markussen.

Dyrektor Centrum Żeglugi i Bezpieczeństwa Krytycznej Infrastruktury Podmorskiej NATO kapitan Niels Markussen dodał, że zapobieganie to "kwestia pracy kręgów wywiadowczych".

Operacja NATO na Bałtyku ma pełnić funkcję odstraszającą

Szef utworzonego w połowie 2024 roku Centrum Żeglugi NATO wyraził nadzieję, że rozpoczęta w połowie stycznia operacja NATO na Bałtyku będzie pełnić rolę również odstraszającą.

Stało się tak już przy okazji ostatniego incydentu, gdy w niedzielę doszło do uszkodzenia kabla informatycznego między Szwecją a Łotwą. Firma żeglugowa sama skontaktowała się ze szwedzkimi władzami, mówiąc że mogła zostać zrzucona kotwica

- ujawnił rozmówca PAP.

Należący do bułgarskiego armatora zarejestrowany na Malcie statek wpłynął w niedzielę na szwedzkie wody terytorialne u wybrzeży Karlskrony, dzięki czemu szwedzka policja wraz ze strażą przybrzeżną mogły zająć statek.

Markussen przypomniał, że gdy doszło do jednego z pierwszych przypadków uszkodzenia infrastruktury podmorskiej na Bałtyku kotwica była ciągnięta przez 17 godzin.

To za długo, gdybyśmy mieli zasoby i wiedzę, którą mamy teraz, wiedzielibyśmy o tym incydencie dużo wcześniej i moglibyśmy zapobiec zniszczeniu gazociągu

- zauważył.

W październiku 2023 roku chiński statek NewNew Polar Bear w odstępie kilkudziesięciu godzin najpierw uszkodził w Zatoce Fińskiej kabel telekomunikacyjny, a następnie gazociąg łączący Finlandię z Estonią.

Zadania NATO na Morzu Bałtyckim

Markussen pytany, czy biorąc pod uwagę przypadki, gdy nie można zająć statku na wodach międzynarodowych, należałoby również podjąć działania, aby zmienić prawo morskie, odpowiedział, że "może mieć to znaczenie".

Będzie to jednak trudne, nie widzę wystarczającej woli w ramach członków Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO)

- podkreślił.

Rozmówca PAP przypomniał, że NATO ma zasoby wojskowe i jest przygotowane na agresję militarną.

Sytuacja, którą mamy na Morzu Bałtyckim jest dla nas nowa, wymaga zmiany myślenia i nowych środków

- przyznał Markussen. Dodał, że przypadku nowo utworzonego Centrum Żeglugi problemem nie jest brak funduszy, ale wyzwaniem jest dobór ludzi i narzędzi.

Niels Markussen uczestniczy w konferencji "Arctic Frontiers" w Tromsoe na północy Norwegii dotyczącej przyszłości Arktyki. Forum, które potrwa do czwartku, zgromadziło naukowców, polityków, przedsiębiorców i przedstawicieli lokalnych społeczności. Tegoroczna edycja poświęcona jest w dużej części bezpieczeństwu.



 

Polecane