Najgroźniejszy punkt planu von der Leyen

Najbardziej konkretny i zarazem groźny z punktu widzenia budowy unijnego scentralizowanego nad-państwa, element 5-punktowego planu von der Leyen „PONOWNIE UZBROIĆ EUROPĘ”, w postaci 150 mld € funduszu pożyczkowego na cele wojskowe, stanie 6 marca na czwartkowym nadzwyczajnym szczycie Rady Europejskiej w Brukseli.
Ursula von der Leyen Najgroźniejszy punkt planu von der Leyen
Ursula von der Leyen / EPA/OLIVIER MATTHYS Dostawca: PAP/EPA.

Polska powinna głosować przeciw tej propozycji i nie korzystać z tego funduszu. Dlaczego wyjaśniam poniżej. Ale za to drugi ważny element planu von der Leyen jest korzystny dla Polski.

To takie poluzowanie unijnych rygorów deficytu Państw Członkowskich, przez uruchomienie „narodowej klauzuli ucieczkowej”, które pozwoli Państwom Członkowskim wyjąć spod gilotyny procedury nadmiernego deficytu wydatki na zbrojenia do wysokości 1.5% ich PKB. Szacuje się że mogłoby to stworzyć przestrzeń fiskalną i dać możliwość uruchomienia nakładów na obronę w całej UE-27 w wysokości 650 mld €.

 

"Instrument"

Z kolei nowy 150-miliardowy nowy unijny fundusz zwany w unijnym żargonie „instrumentem”, miałby służyć udzielaniu przez KE Państwom Członkowskim pożyczek na zakup uzbrojenia. Byłby on skonstruowany na wzór funduszu "SURE", przyjętego w pierwszych miesiącach pandemii Covid-19, w celu udzielania pożyczek państwom członkowskim. Miałby on być oparty o art. 122 TFUE, a tryb jego przyjmowania byłby większościowy.

KE miałaby zaciągnąć kolejną, po covidowej, wielką pożyczkę na rynkach finansowych, używając jako zabezpieczenia budżetu UE i udzielać z tak stworzonego funduszu pożyczek Państwom Członkowskim w wysokości do w sumie 150 miliardów €uro dla wszystkich państw. Byłoby to szczególnie korzystne dla  tych Państw Członkowskich, które płacą wyższe oprocentowanie od pożyczek niż sama UE.

 

Nowe "kamienie milowe"

Uzyskanie funduszy byłoby związane z wymogiem spełnienia postawionych przez KE warunków. Tu, UWAGA, aspekt centralizacyjno-ustrojowy: W ten sposób KE zawłaszczy pozatraktatowo kolejny zakres władzy nad Państwami Członkowskimi, tym razem  w egzystencjalnie ważnej dziedzinie OBRONY, która jest ich zastrzeżoną i wyłączną kompetencją.

Rządy musiałyby przedstawiać do aprobaty KE  w s p ó l n e   p l a n y   z a m ó w i e ń  na zakupy wojskowe, będące przedmiotem tzw. europejskiego zainteresowania:

  • obronę powietrzną i przeciwrakietową,
  • systemy artyleryjskie,
  • amunicję i pociski,
  • drony i systemy przeciwdronowe,
  • mobilność cybernetyczną i wojskową.

Komisja wypłacałaby pieniądze, jeśli zostałyby spełnione jej warunki. Czyżby tym razem  o b r o n n e   „kamienie milowe”?! Miałaby też być użyta klauzula „kupuj europejskie”, tak aby uprzywilejować i rozwijać przemysł unijny.

Ponieważ teoretycznie budżet UE nie może finansować zakupów broni, oficjalnym celem tego planu byłoby zatem wzmocnienie unijnego przemysłu obronnego, prawdopodobnie głównie niemieckiego i francuskiego, ponieważ polskie propozycje wchodzenia w kooperację są odrzucane.

Ryzyko dla KE związane z tym planem polega dodatkowo na możliwości podjęcia buntu przeciw niemu przez te rządy, które dokonują zakupów broni poza UE, np. od USA i Korei Południowej.

 

[Jacek Saryusz-Wolski - polski ekonomista, europeista, polityk i urzędnik państwowy, jeden z głównych negocjatorów przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. Pierwszy pełnomocnik rządu do spraw integracji europejskiej i pomocy zagranicznej (1991–1996), sekretarz Komitetu Integracji Europejskiej (2000–2001), poseł do Parlamentu Europejskiego VI, VII, VIII i IX kadencji (2004–2024), wiceprzewodniczący Parlamentu Europejskiego VI kadencji (2004–2007), wiceprzewodniczący Platformy Obywatelskiej (2006–2010), wiceprzewodniczący Europejskiej Partii Ludowej (2006–2017)]


 

POLECANE
Sukces Trumpa na granicy z Meksykiem. Są dane dot. imigrantów z ostatniej chwili
Sukces Trumpa na granicy z Meksykiem. Są dane dot. imigrantów

Liczba nielegalnych przekroczeń granicy z Meksykiem spada – w czerwcu zatrzymano podczas próby dostania się do USA od południa tylko nieco ponad 6 tys. migrantów, znacznie mniej niż za czasów administracji Joe Bidena – podała telewizja CBS.

Ćśśś... premier śpi tylko u nas
Ćśśś... premier śpi

Środa to dzień w środku tygodnia, ale dla premiera Tuska stał się początkiem długiego weekendu. Właśnie wtedy, gdy pod Łukowem eksplodował tajemniczy dron – nie wiadomo, skąd przyleciał ani kto go wysłał – szef rządu miał odpoczynek. Zanim jednak udał się na wolne, już we wtorek zabrakło go na posiedzeniu Rady Ministrów. Ministrowie poplotkowali, poczekali, a ostatecznie obradom przewodniczył Władysław Kosiniak-Kamysz. Dla wicepremiera to pewnie powód do satysfakcji, ale dla obywateli raczej do niepokoju: kto faktycznie steruje państwem w chwilach kryzysu?

Eksplozja w Osinach. Nowe informacje z ostatniej chwili
Eksplozja w Osinach. Nowe informacje

– Oględziny miejsca upadku drona w Osinach (woj. lubelskie) będą kontynuowane w czwartek – zapowiedział w środę prokurator okręgowy w Lublinie Grzegorz Trusiewicz. Dodał, że na polu kukurydzy spadł "spory dron wojskowy", na którego silniku ujawniono napisy "prawdopodobnie w języku koreańskim".

Koreańczycy rezygnują z atomu w Polsce. Minister energii: To nie wynika z działań rządu z ostatniej chwili
Koreańczycy rezygnują z atomu w Polsce. Minister energii: "To nie wynika z działań rządu"

Południowokoreański koncern jądrowy Korea Hydro & Nuclear Power (KHNP) potwierdził we wtorek zakończenie działalności w Polsce. "Decyzja koreańskiej spółki KHNP nie wynika z żadnych działań rządu" – twierdzi minister energii Miłosz Motyka.

PKP Intercity wydał pilny komunikat z ostatniej chwili
PKP Intercity wydał pilny komunikat

Zmiany w dostępności sprzedaży biletów na pociągi. PKP Intercity wydał komunikat.

Ekspert dotarła do stenogramów obrad twórców Konstytucji i obala mity na temat ich intencji w sprawie KRS tylko u nas
Ekspert dotarła do stenogramów obrad twórców Konstytucji i obala mity na temat ich intencji w sprawie KRS

KRS miała być materią ustawową. O czym naprawdę dyskutowano przy pracach nad Konstytucją? Jakie były intencje twórców Konstytucji?

Izrael rozpoczął ofensywę. Chcą zająć Gazę z ostatniej chwili
Izrael rozpoczął ofensywę. Chcą zająć Gazę

Ruszyła izraelska ofensywa wojskowa w Strefie Gazy, mająca na celu zajęcie miasta Gaza. – Rozpoczęliśmy pierwszą fazę zaplanowanego ataku na miasto Gaza – przekazał rzecznik izraelskiej armii.

Wielki powrót upałów! Pogoda niebawem zaskoczy z ostatniej chwili
Wielki powrót upałów! Pogoda niebawem zaskoczy

Choć wydawało się, że lato już za nami, prognozy pogody przynoszą zaskakujące wieści. Synoptycy zapowiadają, że na przełomie sierpnia i września do Polski powrócą upały, a słupki rtęci ponownie pokażą nawet 30 stopni Celsjusza. 

Smutne wieści z Pomorza. Odnaleziono ciało strażaka z ostatniej chwili
Smutne wieści z Pomorza. Odnaleziono ciało strażaka

Odnaleziono ciało strażaka, który zaginął podczas akcji ratunkowej 13 sierpnia w Kawlach w woj. pomorskim – poinformowała straż pożarna.

Komunikat dla mieszkańców Małopolski z ostatniej chwili
Komunikat dla mieszkańców Małopolski

NFZ Kraków zapowiada prace serwisowe. Czasowo niedostępne będą kluczowe portale i systemy oddziału.

REKLAMA

Najgroźniejszy punkt planu von der Leyen

Najbardziej konkretny i zarazem groźny z punktu widzenia budowy unijnego scentralizowanego nad-państwa, element 5-punktowego planu von der Leyen „PONOWNIE UZBROIĆ EUROPĘ”, w postaci 150 mld € funduszu pożyczkowego na cele wojskowe, stanie 6 marca na czwartkowym nadzwyczajnym szczycie Rady Europejskiej w Brukseli.
Ursula von der Leyen Najgroźniejszy punkt planu von der Leyen
Ursula von der Leyen / EPA/OLIVIER MATTHYS Dostawca: PAP/EPA.

Polska powinna głosować przeciw tej propozycji i nie korzystać z tego funduszu. Dlaczego wyjaśniam poniżej. Ale za to drugi ważny element planu von der Leyen jest korzystny dla Polski.

To takie poluzowanie unijnych rygorów deficytu Państw Członkowskich, przez uruchomienie „narodowej klauzuli ucieczkowej”, które pozwoli Państwom Członkowskim wyjąć spod gilotyny procedury nadmiernego deficytu wydatki na zbrojenia do wysokości 1.5% ich PKB. Szacuje się że mogłoby to stworzyć przestrzeń fiskalną i dać możliwość uruchomienia nakładów na obronę w całej UE-27 w wysokości 650 mld €.

 

"Instrument"

Z kolei nowy 150-miliardowy nowy unijny fundusz zwany w unijnym żargonie „instrumentem”, miałby służyć udzielaniu przez KE Państwom Członkowskim pożyczek na zakup uzbrojenia. Byłby on skonstruowany na wzór funduszu "SURE", przyjętego w pierwszych miesiącach pandemii Covid-19, w celu udzielania pożyczek państwom członkowskim. Miałby on być oparty o art. 122 TFUE, a tryb jego przyjmowania byłby większościowy.

KE miałaby zaciągnąć kolejną, po covidowej, wielką pożyczkę na rynkach finansowych, używając jako zabezpieczenia budżetu UE i udzielać z tak stworzonego funduszu pożyczek Państwom Członkowskim w wysokości do w sumie 150 miliardów €uro dla wszystkich państw. Byłoby to szczególnie korzystne dla  tych Państw Członkowskich, które płacą wyższe oprocentowanie od pożyczek niż sama UE.

 

Nowe "kamienie milowe"

Uzyskanie funduszy byłoby związane z wymogiem spełnienia postawionych przez KE warunków. Tu, UWAGA, aspekt centralizacyjno-ustrojowy: W ten sposób KE zawłaszczy pozatraktatowo kolejny zakres władzy nad Państwami Członkowskimi, tym razem  w egzystencjalnie ważnej dziedzinie OBRONY, która jest ich zastrzeżoną i wyłączną kompetencją.

Rządy musiałyby przedstawiać do aprobaty KE  w s p ó l n e   p l a n y   z a m ó w i e ń  na zakupy wojskowe, będące przedmiotem tzw. europejskiego zainteresowania:

  • obronę powietrzną i przeciwrakietową,
  • systemy artyleryjskie,
  • amunicję i pociski,
  • drony i systemy przeciwdronowe,
  • mobilność cybernetyczną i wojskową.

Komisja wypłacałaby pieniądze, jeśli zostałyby spełnione jej warunki. Czyżby tym razem  o b r o n n e   „kamienie milowe”?! Miałaby też być użyta klauzula „kupuj europejskie”, tak aby uprzywilejować i rozwijać przemysł unijny.

Ponieważ teoretycznie budżet UE nie może finansować zakupów broni, oficjalnym celem tego planu byłoby zatem wzmocnienie unijnego przemysłu obronnego, prawdopodobnie głównie niemieckiego i francuskiego, ponieważ polskie propozycje wchodzenia w kooperację są odrzucane.

Ryzyko dla KE związane z tym planem polega dodatkowo na możliwości podjęcia buntu przeciw niemu przez te rządy, które dokonują zakupów broni poza UE, np. od USA i Korei Południowej.

 

[Jacek Saryusz-Wolski - polski ekonomista, europeista, polityk i urzędnik państwowy, jeden z głównych negocjatorów przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. Pierwszy pełnomocnik rządu do spraw integracji europejskiej i pomocy zagranicznej (1991–1996), sekretarz Komitetu Integracji Europejskiej (2000–2001), poseł do Parlamentu Europejskiego VI, VII, VIII i IX kadencji (2004–2024), wiceprzewodniczący Parlamentu Europejskiego VI kadencji (2004–2007), wiceprzewodniczący Platformy Obywatelskiej (2006–2010), wiceprzewodniczący Europejskiej Partii Ludowej (2006–2017)]



 

Polecane
Emerytury
Stażowe