UE chce nowej umowy handlowej z Indiami. Delhi jest ostrożne

W ostatnich dnia lutego Przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen odwiedziła Indie i rozmawiała z premierem Narendra Modi. Spotkania stało pod znakiem relacji handlowych. Wolumen wymiany handlowej między UE a Indiami wynosi obecnie około 120–130 mld euro, z czego UE wyeksportowała do Indii towary o wartości około 58 mld euro, podczas gdy import z Indii wyniósł około 66 mld euro, co wskazuje na niewielki deficyt handlowy UE.
Indie. Pałac Tadź Mahal
Indie. Pałac Tadź Mahal / morguefile.com

Oficjalny indyjski komunikat prasowy kładzie nacisk na zobowiązanie się obu stron do podniesienia partnerstwa europejsko - indyjskiego na wyższy poziom, opierając się na 20-letnim strategicznym partnerstwie Indie-UE i ponad 30-letniej umowie o współpracy Indie-WE.

— Poinstruowaliśmy nasze zespoły, aby do końca tego roku zawarły wzajemnie korzystną dwustronną umowę o wolnym handlu

– powiedział premier Indii Narendra Modi na wspólnej konferencji prasowej z Ursulą von der Leyen.

 

Indie ważą słowa, Unia naciska

Obecnie drugiemu najważniejszemu państwie w Azji w relacjach handlowych z Europą chodzi głównie o uregulowanie tzn. Korekty Granicznej Emisji Dwutlenku Węgla - Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM). Ten mechanizm ma na celu uwzględnienie emisji CO₂ w międzynarodowym handlu towarami. Koncepcja ta jest aktywnie wdrażana w szczególności w UE, gdzie towary z krajów o wysoce emisyjnej gospodarce są obarczone dodatkowymi kosztami, aby uniknąć dumpingu klimatycznego. Natomiast Unia Europejska ma być szczególnie zainteresowana obniżeniem ceł importowych na samochody i wyroby alkoholowe.

— Sektory te mają ogromne znaczenie dla europejskiego przemysłu. Posunąłbym się nawet do stwierdzenia, że nie będzie umowy o wolnym handlu między UE a Indiami bez merytorycznego porozumienia w sprawie taryf samochodowych

– powiedział jeden z unijnych urzędników, jak przekazało niemieckie medium Table.Media.

W tym kontekście zdaniem indyjskich oficjeli w ramach wizyty von der Leyen podkreślono intensyfikacja współpracy między Indiami a Europą w zakresie handlu i zmniejszania ryzyka łańcuchów dostaw, inwestycji, nowych technologii krytycznych, innowacji, talentów, cyfrowej i ekologicznej transformacji przemysłowej, sektora kosmicznego i geoprzestrzennego, obronności i kontaktów międzyludzkich. Podkreślili również potrzebę współpracy w zakresie radzenia sobie ze wspólnymi globalnymi wyzwaniami, w tym zmianami klimatu, zarządzaniem sztuczną inteligencją, finansowaniem rozwoju i terroryzmem.

 

Indie chcą utrzymać swoje tradycyjne sektory

Dużo do powiedzenia w kwestii umowy handlowej będzie miał indyjski przemysł ciężki oraz indyjscy producenci odzieży i tekstyliów. — Bo oni znajdują się obecnie w niekorzystnej sytuacji konkurencyjnej, ponieważ muszą płacić dodatkową opłatę w wysokości 10 procent w porównaniu z innymi krajami eksportującymi - tłumaczy Table.Media.

Ambicje Indii nie dotyczą jednak wyłącznie handlu i inwestycji. Dla tego kraju ważną rolę odgrywają szlaki handlowo-logistyczne między Indiami, Bliskim Wschodem i Europą. W tym wymiarze Europa będzie musiała Indiom coś zaoferować, aby umowa o wolnym handlu doszła do skutku.

[Aleksandra Fedorska jest dziennikarką polskich i niemieckich mediów]


 

POLECANE
LOT przegrywa na ostatniej prostej. Tureckie Pegasus Airlines przejmują Smartwings Wiadomości
LOT przegrywa na ostatniej prostej. Tureckie Pegasus Airlines przejmują Smartwings

Tureckie linie lotnicze Pegasus oficjalnie potwierdziły w mediach społecznościowych informację o bolesnej porażce LOT-u.  Czesi wybrali ofertę Turcji, a nie Polskich Linii Lotniczych LOT. Jak piszą Turcy, „rozpoczyna się nowy rozdział”. 

Prezes PiS zapowiada nową akcję. Odwołujemy się do pomysłu śp. Charliego Kirka z ostatniej chwili
Prezes PiS zapowiada nową akcję. "Odwołujemy się do pomysłu śp. Charliego Kirka"

Jarosław Kaczyński zapowiedział ofensywę Prawa i Sprawiedliwości na uczelniach. – Nie ukrywam, że odwołujemy się tu do śp. pana Kirka, który prowadził tego rodzaju dyskusje – powiedział prezes PiS.

Niemieckie media podają, że w rządzie Tuska powołano nowego pełnomocnika do spraw polsko-niemieckiej współpracy z ostatniej chwili
Niemieckie media podają, że w rządzie Tuska powołano nowego pełnomocnika do spraw polsko-niemieckiej współpracy

Polski rząd powołał pełnomocnika ds. współpracy polsko-niemieckiej – poinformował portal Moz.de. Według niemieckiego portalu na czele tej instytucji ma stanąć Henryka Mościcka-Dendys. Na początku sierpnia stanowisko pełnomocnika MSZ do spraw polsko-niemieckiej współpracy społecznej i przygranicznej zostało zlikwidowane. W tym czasie funkcję tę sprawował prof. Krzysztof Ruchniewicz, ówczesny dyrektor Instytutu Pileckiego.

Szef MSWiA: Partia Grzegorza Brauna jest na granicy delegalizacji z ostatniej chwili
Szef MSWiA: Partia Grzegorza Brauna jest na granicy delegalizacji

– Moim zdaniem partia Brauna jest na granicy delegalizacji – oświadczył w poniedziałek szef MSWiA Marcin Kierwiński.

Tusk zaatakował Nawrockiego. Mocna odpowiedź prezydenta z ostatniej chwili
Tusk zaatakował Nawrockiego. Mocna odpowiedź prezydenta

Premier Donald Tusk postanowił kolejny raz zaatakować w mediach społecznościowych prezydenta Karola Nawrockiego. Ten nie pozostał mu dłużny.

Rada UE zatwierdza mechanizm relokacyjny. Bosak: Kompletna porażka rządu z ostatniej chwili
Rada UE zatwierdza mechanizm relokacyjny. Bosak: Kompletna porażka rządu

Rada Unii Europejskiej zatwierdziła mechanizm relokacyjny w ramach paktu migracyjnego. Beneficjentami mają być Włochy, Hiszpania, Grecja i Cypr, natomiast Polska, jak podał wicemarszałek Sejmu Krzysztof Bosak, znalazła się w gronie państw, które mogą jedynie ubiegać się o pełne lub częściowe odliczenie od wpłat do funduszu solidarności. "Kompletna porażka rządu Donalda «mnie nikt nie ogra w UE» Tuska'' – skomentował Bosak.

Jakiej koalicji nie chcą Polacy? Nowy sondaż partyjny z ostatniej chwili
Jakiej koalicji nie chcą Polacy? Nowy sondaż partyjny

Koalicja Obywatelska utrzymuje prowadzenie przed PiS, a do Sejmu wchodzi pięć ugrupowań – wynika z najnowszego badania IBRiS dla Polsat News.

Komunikat dla mieszkańców woj. lubelskiego z ostatniej chwili
Komunikat dla mieszkańców woj. lubelskiego

GDDKiA informuje o postępie prac na budowie drogi ekspresowej S17 między Tomaszowem Lubelskim a Hrebennem. Na 17,3-kilometrowym odcinku trwa układanie masy bitumicznej, a do końca tego roku ma być wbudowane 35 tys. ton.

Islandia ostrzega Europę Północną: Nadchodzi zlodowacenie Wiadomości
Islandia ostrzega Europę Północną: Nadchodzi zlodowacenie

Rząd Islandii podejmuje kroki przygotowawcze na wypadek załamania Prądu Atlantyckiego, kluczowego dla ogrzewania Europy. Liczne badania wskazują, że jego zanik mógłby doprowadzić do gwałtownego ochłodzenia północnej Europy, zakłóceń pogodowych i katastrofalnych konsekwencji dla infrastruktury oraz bezpieczeństwa żywnościowego.

Strzelanina w centrum handlowym w Oslo z ostatniej chwili
Strzelanina w centrum handlowym w Oslo

W centrum handlowym w stolicy Norwegii ktoś zaczął strzelać – informują lokalne media. Jak przekazał serwis vg.no, funkcjonariusze zatrzymali podejrzanego. Nie ma informacji o poszkodowanych.

REKLAMA

UE chce nowej umowy handlowej z Indiami. Delhi jest ostrożne

W ostatnich dnia lutego Przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen odwiedziła Indie i rozmawiała z premierem Narendra Modi. Spotkania stało pod znakiem relacji handlowych. Wolumen wymiany handlowej między UE a Indiami wynosi obecnie około 120–130 mld euro, z czego UE wyeksportowała do Indii towary o wartości około 58 mld euro, podczas gdy import z Indii wyniósł około 66 mld euro, co wskazuje na niewielki deficyt handlowy UE.
Indie. Pałac Tadź Mahal
Indie. Pałac Tadź Mahal / morguefile.com

Oficjalny indyjski komunikat prasowy kładzie nacisk na zobowiązanie się obu stron do podniesienia partnerstwa europejsko - indyjskiego na wyższy poziom, opierając się na 20-letnim strategicznym partnerstwie Indie-UE i ponad 30-letniej umowie o współpracy Indie-WE.

— Poinstruowaliśmy nasze zespoły, aby do końca tego roku zawarły wzajemnie korzystną dwustronną umowę o wolnym handlu

– powiedział premier Indii Narendra Modi na wspólnej konferencji prasowej z Ursulą von der Leyen.

 

Indie ważą słowa, Unia naciska

Obecnie drugiemu najważniejszemu państwie w Azji w relacjach handlowych z Europą chodzi głównie o uregulowanie tzn. Korekty Granicznej Emisji Dwutlenku Węgla - Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM). Ten mechanizm ma na celu uwzględnienie emisji CO₂ w międzynarodowym handlu towarami. Koncepcja ta jest aktywnie wdrażana w szczególności w UE, gdzie towary z krajów o wysoce emisyjnej gospodarce są obarczone dodatkowymi kosztami, aby uniknąć dumpingu klimatycznego. Natomiast Unia Europejska ma być szczególnie zainteresowana obniżeniem ceł importowych na samochody i wyroby alkoholowe.

— Sektory te mają ogromne znaczenie dla europejskiego przemysłu. Posunąłbym się nawet do stwierdzenia, że nie będzie umowy o wolnym handlu między UE a Indiami bez merytorycznego porozumienia w sprawie taryf samochodowych

– powiedział jeden z unijnych urzędników, jak przekazało niemieckie medium Table.Media.

W tym kontekście zdaniem indyjskich oficjeli w ramach wizyty von der Leyen podkreślono intensyfikacja współpracy między Indiami a Europą w zakresie handlu i zmniejszania ryzyka łańcuchów dostaw, inwestycji, nowych technologii krytycznych, innowacji, talentów, cyfrowej i ekologicznej transformacji przemysłowej, sektora kosmicznego i geoprzestrzennego, obronności i kontaktów międzyludzkich. Podkreślili również potrzebę współpracy w zakresie radzenia sobie ze wspólnymi globalnymi wyzwaniami, w tym zmianami klimatu, zarządzaniem sztuczną inteligencją, finansowaniem rozwoju i terroryzmem.

 

Indie chcą utrzymać swoje tradycyjne sektory

Dużo do powiedzenia w kwestii umowy handlowej będzie miał indyjski przemysł ciężki oraz indyjscy producenci odzieży i tekstyliów. — Bo oni znajdują się obecnie w niekorzystnej sytuacji konkurencyjnej, ponieważ muszą płacić dodatkową opłatę w wysokości 10 procent w porównaniu z innymi krajami eksportującymi - tłumaczy Table.Media.

Ambicje Indii nie dotyczą jednak wyłącznie handlu i inwestycji. Dla tego kraju ważną rolę odgrywają szlaki handlowo-logistyczne między Indiami, Bliskim Wschodem i Europą. W tym wymiarze Europa będzie musiała Indiom coś zaoferować, aby umowa o wolnym handlu doszła do skutku.

[Aleksandra Fedorska jest dziennikarką polskich i niemieckich mediów]



 

Polecane