Przetarg na tunel CPK wywołał burzę. Zarzuty o szycie pod zagraniczne korporacje

Atmosfera wokół przetargu na jeden z najważniejszych kontraktów całej inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego staje się coraz bardziej napięta. Chodzi o projekt i budowę tunelu oraz podziemnej stacji kolejowej pod lotniskiem CPK. Branża budowlana kwestionuje stawiane wymagania, a sześć dużych firm skierowało odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej, zarzucając CPK ograniczanie konkurencji i faworyzowanie największych korporacji międzynarodowych.
Wizualizacja CPK
Wizualizacja CPK / CPK

 

Co musisz wiedzieć?

  • Dużych firm budowlane odwołały się do Krajowej Izby Odwoławczej ws. zasad przetargu na tunel i stację kolejową CPK.
  • Największe kontrowersje wzbudza wymóg rocznych przychodów na poziomie 2 mld zł, który – zdaniem branży – eliminuje większość polskich przedsiębiorstw.
  • To już drugi przetarg CPK, w którym zarzuca się spółce zbyt restrykcyjne warunki.
  • Ostateczne oferty mają zostać złożone dopiero w październiku 2026 r., a tunel ma być gotowy najwcześniej w 2031 r.


Strategiczny tunel CPK 

Tunel wraz z umieszczoną pod terminalem kolejowym halą peronową to jeden z kluczowych elementów przyszłego lotniska. Ma on:

  • mieć długość 6 km, czyli o niemal 1,5 km więcej niż tunel dalekobieżny budowany przez CPK w Łodzi,
  • być czterokrotnie szerszy od łódzkiego odpowiednika,
  • pomieścić nawet 12 torów w najszerszym miejscu.

To właśnie przez ten tunel lotnisko CPK ma zostać skomunikowane z najważniejszymi osiami transportowymi kraju: wschód–zachód oraz północ–południe.

 

Kryteria selekcji pod ostrzałem. Branża: są nieproporcjonalne

W pierwszej fazie CPK chce dopuścić maksymalnie pięciu wykonawców. Jeśli zgłoszeń będzie więcej, o wyborze zdecydują kryteria selekcji, które – według części branży – są zbyt wyśrubowane.

Odwołania do KIO złożyły: Budimex, Gülermak, Mirbud, NDI, PORR oraz Strabag.

W dokumentach firmy zarzucają, że:

  • warunki są nieadekwatne do przedmiotu zamówienia,
  • ograniczają dostęp wykonawcom w pełni zdolnym do realizacji projektu,
  • naruszają zasady uczciwej konkurencji.

 

Przychody na poziomie 2 mld zł? „Żadna polska firma nie spełnia”

Jak pisze portal wnp.pl, kontrowersje dotyczą też wymogów finansowych. CPK oczekuje, że każda firma lub konsorcjum wykaże, iż w ostatnich czterech latach osiągało min. 2 mld zł rocznego przychodu, z czego co najmniej jeden podmiot w konsorcjum musi mieć min. 1 mld zł.

Prezes Mirbudu, Jerzy Mirgos, ocenił te zapisy jednoznacznie:

„To są przychody, których nie osiąga żadna polska firma, wyjątkowo firmy krajowe, ale też chyba jedynie ze trzy, cztery. Ewidentnie jest to ‘uszyte’ na poziom firm korporacyjnych i dużych. Zamawiający, który jest publiczny i powinien myśleć, jak wypromować polskie firmy, nie dyskredytując oczywiście pozostałych krajowych, ustawia zasady, które uniemożliwiają im wystartowanie.”

 

To już drugi raz: podobne zarzuty przy przetargu na terminal CPK

Nie jest to pierwszy moment, w którym branża kwestionuje warunki postępowań CPK. Kilka miesięcy temu podobne wątpliwości dotyczyły przetargu na budowę terminala. Tam KIO wprawdzie oddaliła odwołania, ale CPK złagodził warunki, obniżając m.in.:

  • próg projektów referencyjnych o 100 mln zł,
  • wymagane przychody dla jednego podmiotu konsorcjum o połowę.

Mimo doświadczeń z tamtego postępowania – twierdzi Mirgos – obecne kryteria znów są nieadekwatne do wartości kontraktu, która wynosi ok. 2 mld zł, czyli mniej niż w przypadku terminala.

 

CPK: analizujemy odwołania, wprowadziliśmy część zmian

Biuro prasowe CPK potwierdza, że spółka prowadzi pogłębioną analizę zgłoszonych zastrzeżeń. Informuje jednocześnie, że część zmian w Opisie Potrzeb i Wymagań została już wprowadzona – jeszcze przed wybuchem fali odwołań.

Przedłużono również termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu – nowa data to 7 stycznia 2026 r.

 

Kiedy zapadną decyzje?

Harmonogram postępowania

  • marzec–sierpień 2026 r. – dialog konkurencyjny z wybranymi wykonawcami,
  • wrzesień 2026 r. – zaproszenie do składania ofert,
  • październik 2026 r. – termin składania ofert,
  • styczeń 2027 r. – wybór najkorzystniejszej oferty,
  • I kwartał 2027 r. – podpisanie umowy,
  • 2031 r. – zakończenie prac,
  • koniec 2032 r. – oddanie stacji i tunelu do użytku.

 

POLECANE
Strzelanina w centrum handlowym w Oslo z ostatniej chwili
Strzelanina w centrum handlowym w Oslo

W centrum handlowym w stolicy Norwegii doszło do strzelaniny – poinformowała lokalna policja. Jak przekazał serwis vg.no, funkcjonariusze zatrzymali podejrzanego. Nie ma informacji o poszkodowanych.

Hakerzy z Ukrainy wpadli w centrum Warszawy. Zaawansowany sprzęt, anteny, kamery z ostatniej chwili
Hakerzy z Ukrainy wpadli w centrum Warszawy. "Zaawansowany sprzęt, anteny, kamery"

Śródmiejscy policjanci zatrzymali trzech mężczyzn, którzy podróżowali z detektorem urządzeń szpiegowskich i sprzętem hakerskim. Cała trójka usłyszała zarzuty i trafiła do aresztu.

MSWiA ma pretensje do Ukrainy. Brak informacji o skazanych z ostatniej chwili
MSWiA ma pretensje do Ukrainy. Brak informacji o skazanych

Szef MSWiA Marcin Kierwiński powiedział w poniedziałek w Brukseli, że oczekuje większego zaangażowania Ukrainy w kwestii informacji o osobach skazanych w tym kraju. - Ostatnio zdarzało się, że osoby te nie były odnotowane w europejskim systemie, to się nie może powtórzyć - podkreślił.

Przetarg na tunel CPK wywołał burzę. Zarzuty o szycie pod zagraniczne korporacje Wiadomości
Przetarg na tunel CPK wywołał burzę. Zarzuty o szycie pod zagraniczne korporacje

Atmosfera wokół przetargu na jeden z najważniejszych kontraktów całej inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego staje się coraz bardziej napięta. Chodzi o projekt i budowę tunelu oraz podziemnej stacji kolejowej pod lotniskiem CPK. Branża budowlana kwestionuje stawiane wymagania, a sześć dużych firm skierowało odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej, zarzucając CPK ograniczanie konkurencji i faworyzowanie największych korporacji międzynarodowych.

Właściciel TVN na sprzedaż. Trump zabrał głos z ostatniej chwili
Właściciel TVN na sprzedaż. Trump zabrał głos

Prezydent USA Donald Trump poinformował w niedzielę, że będzie zaangażowany w proces decyzyjny dotyczący potencjalnego przejęcia przez Netflixa części koncernu Warner Bros.

Nawet do 50 tys. zł kary. Wiceminister zapowiada z ostatniej chwili
Nawet do 50 tys. zł kary. Wiceminister zapowiada

W poniedziałkowej "Rzeczpospolitej" wiceminister sportu i turystyki Ireneusz Raś ocenił, że unijny obowiązek rejestracji obiektów wynajmowanych na doby może skłonić część właścicieli do ich długoterminowego wynajmu lub sprzedaży. Zapowiedział, że kara za brak rejestracji wyniesie do 50 tys. zł.

Komunikat Straży Granicznej. Pilne doniesienia z granicy z ostatniej chwili
Komunikat Straży Granicznej. Pilne doniesienia z granicy

Straż Graniczna publikuje raporty dotyczące wydarzeń na polskiej granicy z Białorusią.

Tragiczna noc w Świętokrzyskiem. Nie żyją dwie osoby z ostatniej chwili
Tragiczna noc w Świętokrzyskiem. Nie żyją dwie osoby

Dwóch mężczyzn zginęło w pożarze mieszkania w kamienicy przy ul. Opatowskiej w Sandomierzu. Tej samej nocy doszło też do pożaru domu w miejscowości Kopiec w powiecie opatowskim.

Coraz gorsza sytuacja pacjentów. Polacy nie mają złudzeń z ostatniej chwili
Coraz gorsza sytuacja pacjentów. Polacy nie mają złudzeń

Blisko połowa Polaków uważa, iż w ciągu dwóch lat rządów obecnej koalicji sytuacja pacjentów w przychodniach i szpitalach się pogorszyła – wynika z najnowszego sondażu pracowni Opinia24 na zlecenie RMF FM.

Trump skrytykował Zełenskiego. Jestem rozczarowany z ostatniej chwili
Trump skrytykował Zełenskiego. "Jestem rozczarowany"

Prezydent USA Donald Trump powiedział w niedzielę, że jest rozczarowany, bo – jak stwierdził – przywódca Ukrainy Wołodymyr Zełenski nie przeczytał jeszcze propozycji planu pokojowego. Według Trumpa Rosja zgadza się na wypracowaną propozycję.

REKLAMA

Przetarg na tunel CPK wywołał burzę. Zarzuty o szycie pod zagraniczne korporacje

Atmosfera wokół przetargu na jeden z najważniejszych kontraktów całej inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego staje się coraz bardziej napięta. Chodzi o projekt i budowę tunelu oraz podziemnej stacji kolejowej pod lotniskiem CPK. Branża budowlana kwestionuje stawiane wymagania, a sześć dużych firm skierowało odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej, zarzucając CPK ograniczanie konkurencji i faworyzowanie największych korporacji międzynarodowych.
Wizualizacja CPK
Wizualizacja CPK / CPK

 

Co musisz wiedzieć?

  • Dużych firm budowlane odwołały się do Krajowej Izby Odwoławczej ws. zasad przetargu na tunel i stację kolejową CPK.
  • Największe kontrowersje wzbudza wymóg rocznych przychodów na poziomie 2 mld zł, który – zdaniem branży – eliminuje większość polskich przedsiębiorstw.
  • To już drugi przetarg CPK, w którym zarzuca się spółce zbyt restrykcyjne warunki.
  • Ostateczne oferty mają zostać złożone dopiero w październiku 2026 r., a tunel ma być gotowy najwcześniej w 2031 r.


Strategiczny tunel CPK 

Tunel wraz z umieszczoną pod terminalem kolejowym halą peronową to jeden z kluczowych elementów przyszłego lotniska. Ma on:

  • mieć długość 6 km, czyli o niemal 1,5 km więcej niż tunel dalekobieżny budowany przez CPK w Łodzi,
  • być czterokrotnie szerszy od łódzkiego odpowiednika,
  • pomieścić nawet 12 torów w najszerszym miejscu.

To właśnie przez ten tunel lotnisko CPK ma zostać skomunikowane z najważniejszymi osiami transportowymi kraju: wschód–zachód oraz północ–południe.

 

Kryteria selekcji pod ostrzałem. Branża: są nieproporcjonalne

W pierwszej fazie CPK chce dopuścić maksymalnie pięciu wykonawców. Jeśli zgłoszeń będzie więcej, o wyborze zdecydują kryteria selekcji, które – według części branży – są zbyt wyśrubowane.

Odwołania do KIO złożyły: Budimex, Gülermak, Mirbud, NDI, PORR oraz Strabag.

W dokumentach firmy zarzucają, że:

  • warunki są nieadekwatne do przedmiotu zamówienia,
  • ograniczają dostęp wykonawcom w pełni zdolnym do realizacji projektu,
  • naruszają zasady uczciwej konkurencji.

 

Przychody na poziomie 2 mld zł? „Żadna polska firma nie spełnia”

Jak pisze portal wnp.pl, kontrowersje dotyczą też wymogów finansowych. CPK oczekuje, że każda firma lub konsorcjum wykaże, iż w ostatnich czterech latach osiągało min. 2 mld zł rocznego przychodu, z czego co najmniej jeden podmiot w konsorcjum musi mieć min. 1 mld zł.

Prezes Mirbudu, Jerzy Mirgos, ocenił te zapisy jednoznacznie:

„To są przychody, których nie osiąga żadna polska firma, wyjątkowo firmy krajowe, ale też chyba jedynie ze trzy, cztery. Ewidentnie jest to ‘uszyte’ na poziom firm korporacyjnych i dużych. Zamawiający, który jest publiczny i powinien myśleć, jak wypromować polskie firmy, nie dyskredytując oczywiście pozostałych krajowych, ustawia zasady, które uniemożliwiają im wystartowanie.”

 

To już drugi raz: podobne zarzuty przy przetargu na terminal CPK

Nie jest to pierwszy moment, w którym branża kwestionuje warunki postępowań CPK. Kilka miesięcy temu podobne wątpliwości dotyczyły przetargu na budowę terminala. Tam KIO wprawdzie oddaliła odwołania, ale CPK złagodził warunki, obniżając m.in.:

  • próg projektów referencyjnych o 100 mln zł,
  • wymagane przychody dla jednego podmiotu konsorcjum o połowę.

Mimo doświadczeń z tamtego postępowania – twierdzi Mirgos – obecne kryteria znów są nieadekwatne do wartości kontraktu, która wynosi ok. 2 mld zł, czyli mniej niż w przypadku terminala.

 

CPK: analizujemy odwołania, wprowadziliśmy część zmian

Biuro prasowe CPK potwierdza, że spółka prowadzi pogłębioną analizę zgłoszonych zastrzeżeń. Informuje jednocześnie, że część zmian w Opisie Potrzeb i Wymagań została już wprowadzona – jeszcze przed wybuchem fali odwołań.

Przedłużono również termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu – nowa data to 7 stycznia 2026 r.

 

Kiedy zapadną decyzje?

Harmonogram postępowania

  • marzec–sierpień 2026 r. – dialog konkurencyjny z wybranymi wykonawcami,
  • wrzesień 2026 r. – zaproszenie do składania ofert,
  • październik 2026 r. – termin składania ofert,
  • styczeń 2027 r. – wybór najkorzystniejszej oferty,
  • I kwartał 2027 r. – podpisanie umowy,
  • 2031 r. – zakończenie prac,
  • koniec 2032 r. – oddanie stacji i tunelu do użytku.


 

Polecane