ETS ogranicza konkurencyjność portów europejskich i wzmacnia porty afrykańskie

Dyrektywa ETS, która weszła w życie 1 stycznia 2024 r. stała się poważnym ciosem dla konkurencyjności europejskich portów - pisze hiszpańska "La Gaceta".
kontenerowiec, zdj.ilustr. ETS ogranicza konkurencyjność portów europejskich i wzmacnia porty afrykańskie
kontenerowiec, zdj.ilustr. / pixabay

Regulacje, mające na celu ograniczenie emisji CO2 w transporcie morskim, nałożyły dodatkowe obciążenia na przedsiębiorstwa żeglugowe działające na terenie UE, natomiast porty spoza UE w dalszym ciągu funkcjonują bez podobnych ograniczeń - informuje portal "La Gaceta". 

Sytuacja ta spowodowała gwałtowny exodus ruchu morskiego do infrastruktury portowej w Maroku, Egipcie i Wielkiej Brytanii, stawiając terminale europejskie w niekorzystnej sytuacji.

Port Algeciras (Andaluzja) odnotował 8-proc. spadek ruchu kontenerowego w pierwszym kwartale 2024 r. Z kolei port Tanger Med w Maroku zwiększył swoją działalność o 12 proc., umacniając swoją pozycję jako atrakcyjny kierunek dla przedsiębiorstw żeglugowych, chcących uniknąć dodatkowych kosztów wynikających z systemu ETS.

ETS ogranicza konkurencyjność portów europejskich i wzmacnia porty afrykańskie

Podobne zjawiska można zaobserwować w innych enklawach spoza UE, takich jak port Felixstowe w Wielkiej Brytanii czy azjatyckie terminale w Singapurze i Szanghaju, które wchłonęły część ruchu przekierowanego z UE.

Wpływ dyrektywy ETS to nie tylko zmniejszenie ruchu morskiego w europejskich portach, to także spadek rentowności portów europejskich i naruszenie podstawowej zasady prawa wspólnotowego - zwraca uwagę hiszpański portal. Nakładanie nierównych obciążeń ekonomicznych narusza zasadę o dyskryminacji zawartą w Traktacie o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), gdyż penalizuje porty UE, pozostawiając porty spoza UE poza ramami regulacyjnymi.

Ponadto brak środków wzajemności powoduje nieproporcjonalny wpływ na europejską gospodarkę portową, nie gwarantując równoważnych korzyści dla środowiska, co pozostaje w jawnej sprzeczności z zasadą proporcjonalności Traktatu o Unii Europejskiej (TUE).

Parlament Europejski nie zauważa problemu

Sytuacja ta umożliwiła portom w krajach trzecich oferowanie przedsiębiorstwom żeglugowym korzystniejsze warunki, co zakłóca równowagę rynku i zachęca do nieuczciwej konkurencji.

Pomimo szkód gospodarczych, jakie powoduje dyrektywa w sprawie ETS, Komisja Petycji Parlamentu Europejskiego (PETI) zablokowała pilną debatę na której omówiono by konsekwencje jej wprowadzenia. Partia Ludowa i Partia Socjalistyczna nie zajęły się problemem, uniemożliwiając analizę negatywnych skutków regulacji czy znalezienie doraźnych rozwiązań.

Ugrupowanie w UE Patrioci dla Europy wkazali, że dyrektywa nie tylko stanowi atak na suwerenność gospodarczą UE, ale także zagraża bezpieczeństwu strategicznych szlaków handlowych.


 

POLECANE
Bezradna antytrumpowska histeria. A jaki pomysł ma Europa? tylko u nas
Bezradna antytrumpowska histeria. A jaki pomysł ma Europa?

Histeria antytrumpowska wylała się już z piątku na sobotę. Media i politycy rozpoczęli krytykowanie Trumpa za spotkanie z Putinem. Europa daje w ten sposób kolejny dowód swojej naiwności i bezradności.

Rosja sprzeciwiła się wysłaniu wojsk NATO na Ukrainę z ostatniej chwili
Rosja sprzeciwiła się wysłaniu wojsk NATO na Ukrainę

Rosja sprzeciwia się rozmieszczeniu wojsk NATO na Ukrainie – podało w poniedziałek rosyjskie ministerstwo spraw zagranicznych, cytowane przez agencję Reutera.

Donald Trump ośmieszył europejskich liderów gorące
Donald Trump ośmieszył "europejskich liderów"

Zakończyła się rozmowa Donalda Trumpa z Wołodymyrem Zełenskim. Na swoją kolej czekali "europejscy liderzy", którzy przylecieli z Zełenskim.

Europejscy liderzy spotkali się z Donaldem Trumpem z ostatniej chwili
Europejscy liderzy spotkali się z Donaldem Trumpem

Władimir Putin zgodził się na gwarancje bezpieczeństwa dla Ukrainy – poinformował prezydent USA Donald Trump na początku spotkania z europejskimi przywódcami i prezydentem Ukrainy Wołodymyrem Zełenskim. Trump zapowiedział również dyskusję o wymianie terytoriów.

Paweł Jabłoński: Część niemieckich polityków i przemysłowców ucieszyłaby się ze wznowienia relacji z Rosją tylko u nas
Paweł Jabłoński: Część niemieckich polityków i przemysłowców ucieszyłaby się ze wznowienia relacji z Rosją

- Część niemieckich polityków ucieszyłaby się ze wznowienia relacji z Rosją – mówi w rozmowie z Mateuszem Kosińskim Paweł Jabłoński, poseł PiS.

Zełenski wyciągnął list. To nie dla Ciebie z ostatniej chwili
Zełenski wyciągnął list. "To nie dla Ciebie"

Prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski wręczył w poniedziałek prezydentowi USA Donaldowi Trumpowi list od swojej żony, Ołeny Zełenskiej. Poprosił amerykańskiego przywódcę o przekazanie go swojej małżonce, Melanii.

Niemieckie media: Kto przeprosi Ruchniewicza i Niemców? gorące
Niemieckie media: "Kto przeprosi Ruchniewicza i Niemców?"

''Kto przeprosi Ruchniewicza i Niemców za cios w niemiecko-polską przyjaźń?'' – pyta specjalizująca się w sprawach polsko-niemieckich niemiecka publicystka Gabriele Lesser na łamach ''Die Tageszeitung''. Pytanie odnosi się oczywiście do szeregu skandali, które wywołał nowy szef Instytutu Pileckiego Krzysztof Ruchniewicz, i ich konsekwencji.

Trump: Będziemy omawiać z Zełenskim ochronę podobną do artykułu 5 z ostatniej chwili
Trump: Będziemy omawiać z Zełenskim ochronę podobną do artykułu 5

Prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski przybył do Białego Domu na spotkanie z przywódcą USA Donaldem Trumpem. – Będziemy omawiać ochronę podobną do artykułu 5, damy Ukrainie dobrą ochronę – przekazał Donald Trump.

PKO BP wydał pilny komunikat z ostatniej chwili
PKO BP wydał pilny komunikat

Oszuści wysyłają fałszywe e-maile ze złośliwym oprogramowaniem. Nie klikaj w linki ani załączniki – ostrzega PKO Bank Polski.

Zełenski przybył do Białego Domu. Wyjaśniło się, czy założył garnitur z ostatniej chwili
Zełenski przybył do Białego Domu. Wyjaśniło się, czy założył garnitur

Prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski przybył do Białego Domu w czarnej marynarce bez krawata. Przywitał go prezydent USA Donald Trump. Wcześniej media zastanawiały się, czy ukraiński polityk będzie miał na sobie oficjalny strój.

REKLAMA

ETS ogranicza konkurencyjność portów europejskich i wzmacnia porty afrykańskie

Dyrektywa ETS, która weszła w życie 1 stycznia 2024 r. stała się poważnym ciosem dla konkurencyjności europejskich portów - pisze hiszpańska "La Gaceta".
kontenerowiec, zdj.ilustr. ETS ogranicza konkurencyjność portów europejskich i wzmacnia porty afrykańskie
kontenerowiec, zdj.ilustr. / pixabay

Regulacje, mające na celu ograniczenie emisji CO2 w transporcie morskim, nałożyły dodatkowe obciążenia na przedsiębiorstwa żeglugowe działające na terenie UE, natomiast porty spoza UE w dalszym ciągu funkcjonują bez podobnych ograniczeń - informuje portal "La Gaceta". 

Sytuacja ta spowodowała gwałtowny exodus ruchu morskiego do infrastruktury portowej w Maroku, Egipcie i Wielkiej Brytanii, stawiając terminale europejskie w niekorzystnej sytuacji.

Port Algeciras (Andaluzja) odnotował 8-proc. spadek ruchu kontenerowego w pierwszym kwartale 2024 r. Z kolei port Tanger Med w Maroku zwiększył swoją działalność o 12 proc., umacniając swoją pozycję jako atrakcyjny kierunek dla przedsiębiorstw żeglugowych, chcących uniknąć dodatkowych kosztów wynikających z systemu ETS.

ETS ogranicza konkurencyjność portów europejskich i wzmacnia porty afrykańskie

Podobne zjawiska można zaobserwować w innych enklawach spoza UE, takich jak port Felixstowe w Wielkiej Brytanii czy azjatyckie terminale w Singapurze i Szanghaju, które wchłonęły część ruchu przekierowanego z UE.

Wpływ dyrektywy ETS to nie tylko zmniejszenie ruchu morskiego w europejskich portach, to także spadek rentowności portów europejskich i naruszenie podstawowej zasady prawa wspólnotowego - zwraca uwagę hiszpański portal. Nakładanie nierównych obciążeń ekonomicznych narusza zasadę o dyskryminacji zawartą w Traktacie o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), gdyż penalizuje porty UE, pozostawiając porty spoza UE poza ramami regulacyjnymi.

Ponadto brak środków wzajemności powoduje nieproporcjonalny wpływ na europejską gospodarkę portową, nie gwarantując równoważnych korzyści dla środowiska, co pozostaje w jawnej sprzeczności z zasadą proporcjonalności Traktatu o Unii Europejskiej (TUE).

Parlament Europejski nie zauważa problemu

Sytuacja ta umożliwiła portom w krajach trzecich oferowanie przedsiębiorstwom żeglugowym korzystniejsze warunki, co zakłóca równowagę rynku i zachęca do nieuczciwej konkurencji.

Pomimo szkód gospodarczych, jakie powoduje dyrektywa w sprawie ETS, Komisja Petycji Parlamentu Europejskiego (PETI) zablokowała pilną debatę na której omówiono by konsekwencje jej wprowadzenia. Partia Ludowa i Partia Socjalistyczna nie zajęły się problemem, uniemożliwiając analizę negatywnych skutków regulacji czy znalezienie doraźnych rozwiązań.

Ugrupowanie w UE Patrioci dla Europy wkazali, że dyrektywa nie tylko stanowi atak na suwerenność gospodarczą UE, ale także zagraża bezpieczeństwu strategicznych szlaków handlowych.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe