Kolejarze domagają się emerytur po przepracowaniu 40 lat.

Kolejarze domagają się, aby kobiety zatrudnione w spółkach kolejowych mogły przechodzić na emeryturę po przepracowaniu 35 lat a mężczyźni po przepracowaniu 40 lat. Uważają, że byłoby to sprawiedliwe społecznie, ponieważ ze względów bezpieczeństwa w wielu zawodach kolejarskich muszą pracować osoby z pierwszą kategorią zdrowia. Praca na kolei wykonywana jest często w szczególnie trudnych warunkach i niszczy zdrowie. Jednocześnie wykonywany przez kolejarzy zawód: maszynisty, nastawniczego, kierownika pociągu nie buduje kompetencji zawodowych, które można wykorzystać w pracy poza koleją.
fot. Jerzy Gorecki Kolejarze domagają się emerytur po przepracowaniu 40 lat.
fot. Jerzy Gorecki / pixabay.com
Przewodniczący Sekcji Krajowej Kolejarzy NSZZ "Solidarność" Henryk Grymel wskazuje, że kolejarzom potrzebne jest zabezpieczenie, który pozwoli przejść na emeryturę wtedy, gdy stan zdrowia uniemożliwi pracę jako maszynista, kierownik ruchu, itd.: „niektórym osobom po dwudziestu latach skacze ciśnienie, innym siada wzrok, to zdrowie stracili w pracy na kolei, potrzebny jest zatem bezpiecznik, który nie dopuści, aby poszli na bruk.” Wtóruje mu sekretarz prezydium Stanisław Kokot: „kiedyś na stacjach kolejowych było dużo stanowisk niezwiązanych bezpośrednio z ruchem pociągów; obsadzano je często osobami, które przestały spełniać surowe wymogi dotyczące zdrowia, w wyniku mody na outsourcing stanowiska te zostały zlikwidowane, a prace powierzone firmą zewnętrznym.”
Kolejarzy obowiązuje Ustawa z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych wraz z nowelizacją, czyli Ustawą z dnia 11 maja 2012 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw, która wydłużyła wiek emerytalny do sześćdziesięciu siedmiu lat. Niektórzy pracownicy kolei mogą przechodzić na wcześniejsze emerytury pomostowe na podstawie Ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o emeryturach pomostowych. Ustawa zakłada, że na wcześniejszą, pomostową emeryturę mogą odejść kobiety w wieku pięćdziesięciu pięciu lat i mężczyźni wieku sześćdziesięciu lat, pod warunkiem przepracowania w szczególnych warunkach lub warunkach o szczególnym charakterze
co najmniej piętnastu lat oraz opłacający składki przez okres odpowiednio dwudziestu i dwudziestu pięciu lat. Aby przejść na emeryturę pomostową osoby te muszą być uprzednio zwolnione z pracy, na przykład z powodu nie dopuszczenia do pracy z przyczyn zdrowotnych.
Ustawa o emeryturach pomostowych obejmuje kilkanaście zawodów kolejowych, wyszczególnionych w załączniku drugim. Trudno nie odnieść wrażenia, że dobór zawodów jest trochę przypadkowy. Na wcześniejszą emeryturę mogą przechodzić kierownicy pociągów ale już nie konduktorzy. Henryk Grymel wskazuje, że o doborze zawodów decydowały czynniki ekonomiczne.
Sekcja Krajowa Kolejarzy NSZZ "Solidarność" upomina się o prawa kolejarzy w ramach Rady Dialogu Społecznego licząc, że prezydent i partia rządząca spełni wyborcze obietnice dotyczące obniżenia wieku emerytalnego.

Opcja Zero
Stanisław Kokot wskazuje, że w odróżnieniu od innych służb mundurowych wśród pracowników kolei nie została utrzymana tzw opcja zero, czyli nie zachowano praw nabytych na kolei. Ustawa z 1998 roku uchylała Ustawę z 28 kwietnia 1983 r. o zaopatrzeniu emerytalnym pracowników kolejowych i ich rodzin, która dopuszczała przechodzenia na emeryturę mężczyzn w wieku 60 lat i kobiet w wieku 55 lat. Ustawa z 1998 roku została zaskarżona do trybunału konstytucyjnego. Jednak w 1999 roku Trybunał orzekł (sygn akt.K5/99), że nowa ustawa jest zgodna z Konstytucją.

Jak można wykorzystać badania zdrowotne?
Na wielu kolejowych stanowiskach muszą pracować osoby z pierwszą kategorią zdrowia. Stan zdrowia jest weryfikowany co roku. Kolejarzy poddaje się badaniom i testom psychotechnicznym. Henryk Grymel twierdzi, że poprzednie zarządy PKP SA wykorzystywały badania do wyrzucania ludzi z pracy: „Na kolei pracowali m. in hydraulicy i inne osoby obsługujące budynki kolejowe. Aby prawidłowo wykonywać pracę posiadali oni przepustki dopuszczające chodzenie po torach. Pewnego dnia zapowiedziano im, że zostaną poddani maksymalnie dokładnym badaniom i jednoczenie zaproponowano im mechanizm “Programu Dobrowolnych Odejść”. Wielu z pracowników odeszło.”

 

 

POLECANE
Był zdesperowany. Nowe doniesienia ws. Harry'ego i Meghan Wiadomości
"Był zdesperowany". Nowe doniesienia ws. Harry'ego i Meghan

Związek księcia Harry’ego i Meghan Markle nieustannie wiąże się z emocjami. Brytyjskie media ujawniły nowe szczegóły z początków ich relacji. Według królewskich komentatorów Harry miał być tak zdeterminowany, żeby się ustatkować, że kompletnie zignorował ostrzeżenia starszego brata, księcia Williama.

Bezrobocie wśród młodych w Polsce rośnie najszybciej spośród wszystkich krajów UE z ostatniej chwili
Bezrobocie wśród młodych w Polsce rośnie najszybciej spośród wszystkich krajów UE

Najszybszy wzrost bezrobocia w Unii Europejskiej wśród osób w wieku do 25. roku życia w ujęciu rok do roku od maja 2024 do maja 2025 według danych Eurostatu wystąpił w Polsce.

Kontrole na granicy z Niemcami. Prezes PiS zabrał głos z ostatniej chwili
Kontrole na granicy z Niemcami. Prezes PiS zabrał głos

– Nie wiadomo, czy kontrole na granicach będą wymierzone przeciwko przerzucaniu nielegalnych migrantów, czy przeciwko tym, którzy się przed nimi bronią – ocenił prezes PiS Jarosław Kaczyński w niedzielę na polsko-niemieckiej granicy.

Komunikat dla mieszkańców i turystów woj. zachodniopomorskiego z ostatniej chwili
Komunikat dla mieszkańców i turystów woj. zachodniopomorskiego

Popularny promu „Bez Granic” nie może kursować na Odrze łącząc brzeg polski i niemiecki na wysokości miejscowości Gozdowice. Powodem jest niski stan wód rzeki. Według prognozy pogody sytuacja nie zmieni się w najbliższym czasie.   

Zatrzymanie obywatelskie. Obywatel może zatrzymać przestępcę, ale pod pewnymi warunkami tylko u nas
Zatrzymanie obywatelskie. Obywatel może zatrzymać przestępcę, ale pod pewnymi warunkami

Czy obywatel może zatrzymać przestępcę? Tak – ale wyłącznie w ściśle określonych okolicznościach. Zatrzymanie obywatelskie to instytucja wyjątkowa, która – choć niecodzienna – ma solidne umocowanie w przepisach. Coraz częściej staje się realnym narzędziem reagowania na czyny karalne tam, gdzie państwo jeszcze nie zdążyło zareagować. Sprawdźmy, kiedy prawo jest po stronie obywatela.

Przełom w astronomii? Niezwykłe odkrycie zaskoczyło naukowców Wiadomości
Przełom w astronomii? Niezwykłe odkrycie zaskoczyło naukowców

Naukowcy dokonali przełomowego odkrycia, które może sprawić, że inaczej spojrzymy na kosmos. W układzie HIP 67522, oddalonym o 407 lat świetlnych od Ziemi, po raz pierwszy zaobserwowano planetę, która wpływa na zachowanie swojej gwiazdy.

Mec. Wąsowski: Mogą mnie aresztować, jestem spakowany. Kuriozalna akcja prokuratury tylko u nas
Mec. Wąsowski: Mogą mnie aresztować, jestem spakowany. Kuriozalna akcja prokuratury

Do wyjątkowej sytuacji doszło ws. śledztwa dotyczącego Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych. Mec. Krzysztof A. Wąsowski, broniący podejrzanych, sam dostał wezwanie do prokuratury w charakterze...podejrzanego. Nie powiedziano mi nawet, jakie ma zarzuty, co już jest dużym uchybienie proceduralnym. Poza tym wątpię, bym miał możliwość obrony, ponieważ obowiązuje mnie tajemnica obrończa, z której nawet sąd nie może mnie zwolnić - powiedział mec. Wąsowski w rozmowie z portalem tysol.pl.

Pilny komunikat RCB: Ruszają kontrole na granicach z Niemcami i Litwą Wiadomości
Pilny komunikat RCB: Ruszają kontrole na granicach z Niemcami i Litwą

Od 7 lipca wprowadzona zostaje kontrola Straży Granicznej na granicy z Niemcami i Litwą (wjazd do Polski) - głosi alert Rządowego Centrum Bezpieczeństwa uruchomiony na terenie całego kraju.

Gwiazda Netflixa w Tańcu z gwiazdami. Jest komunikat Wiadomości
Gwiazda Netflixa w "Tańcu z gwiazdami". Jest komunikat

Polsat zdradził kolejne nazwisko gwiazdy, która pojawi się w nadchodzącym sezonie „Tańca z Gwiazdami”. Po Ewie Minge do obsady dołącza aktorka - Maja Bohosiewicz.

Halt Polen!. Niemcy mieli próbować zatrzymać Polaków na polskim terytorium. Mamy odpowiedź Bundespolizei tylko u nas
"Halt Polen!". Niemcy mieli próbować zatrzymać Polaków na polskim terytorium. Mamy odpowiedź Bundespolizei

Lider Ruchu Obrony Granic Robert Bąkiewicz przekazał szokujące informacje. Według jego słów niemiecka policja miała próbować zatrzymać Polaków... na terytorium Polski. Bundespolizei zaprzecza.

REKLAMA

Kolejarze domagają się emerytur po przepracowaniu 40 lat.

Kolejarze domagają się, aby kobiety zatrudnione w spółkach kolejowych mogły przechodzić na emeryturę po przepracowaniu 35 lat a mężczyźni po przepracowaniu 40 lat. Uważają, że byłoby to sprawiedliwe społecznie, ponieważ ze względów bezpieczeństwa w wielu zawodach kolejarskich muszą pracować osoby z pierwszą kategorią zdrowia. Praca na kolei wykonywana jest często w szczególnie trudnych warunkach i niszczy zdrowie. Jednocześnie wykonywany przez kolejarzy zawód: maszynisty, nastawniczego, kierownika pociągu nie buduje kompetencji zawodowych, które można wykorzystać w pracy poza koleją.
fot. Jerzy Gorecki Kolejarze domagają się emerytur po przepracowaniu 40 lat.
fot. Jerzy Gorecki / pixabay.com
Przewodniczący Sekcji Krajowej Kolejarzy NSZZ "Solidarność" Henryk Grymel wskazuje, że kolejarzom potrzebne jest zabezpieczenie, który pozwoli przejść na emeryturę wtedy, gdy stan zdrowia uniemożliwi pracę jako maszynista, kierownik ruchu, itd.: „niektórym osobom po dwudziestu latach skacze ciśnienie, innym siada wzrok, to zdrowie stracili w pracy na kolei, potrzebny jest zatem bezpiecznik, który nie dopuści, aby poszli na bruk.” Wtóruje mu sekretarz prezydium Stanisław Kokot: „kiedyś na stacjach kolejowych było dużo stanowisk niezwiązanych bezpośrednio z ruchem pociągów; obsadzano je często osobami, które przestały spełniać surowe wymogi dotyczące zdrowia, w wyniku mody na outsourcing stanowiska te zostały zlikwidowane, a prace powierzone firmą zewnętrznym.”
Kolejarzy obowiązuje Ustawa z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych wraz z nowelizacją, czyli Ustawą z dnia 11 maja 2012 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw, która wydłużyła wiek emerytalny do sześćdziesięciu siedmiu lat. Niektórzy pracownicy kolei mogą przechodzić na wcześniejsze emerytury pomostowe na podstawie Ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o emeryturach pomostowych. Ustawa zakłada, że na wcześniejszą, pomostową emeryturę mogą odejść kobiety w wieku pięćdziesięciu pięciu lat i mężczyźni wieku sześćdziesięciu lat, pod warunkiem przepracowania w szczególnych warunkach lub warunkach o szczególnym charakterze
co najmniej piętnastu lat oraz opłacający składki przez okres odpowiednio dwudziestu i dwudziestu pięciu lat. Aby przejść na emeryturę pomostową osoby te muszą być uprzednio zwolnione z pracy, na przykład z powodu nie dopuszczenia do pracy z przyczyn zdrowotnych.
Ustawa o emeryturach pomostowych obejmuje kilkanaście zawodów kolejowych, wyszczególnionych w załączniku drugim. Trudno nie odnieść wrażenia, że dobór zawodów jest trochę przypadkowy. Na wcześniejszą emeryturę mogą przechodzić kierownicy pociągów ale już nie konduktorzy. Henryk Grymel wskazuje, że o doborze zawodów decydowały czynniki ekonomiczne.
Sekcja Krajowa Kolejarzy NSZZ "Solidarność" upomina się o prawa kolejarzy w ramach Rady Dialogu Społecznego licząc, że prezydent i partia rządząca spełni wyborcze obietnice dotyczące obniżenia wieku emerytalnego.

Opcja Zero
Stanisław Kokot wskazuje, że w odróżnieniu od innych służb mundurowych wśród pracowników kolei nie została utrzymana tzw opcja zero, czyli nie zachowano praw nabytych na kolei. Ustawa z 1998 roku uchylała Ustawę z 28 kwietnia 1983 r. o zaopatrzeniu emerytalnym pracowników kolejowych i ich rodzin, która dopuszczała przechodzenia na emeryturę mężczyzn w wieku 60 lat i kobiet w wieku 55 lat. Ustawa z 1998 roku została zaskarżona do trybunału konstytucyjnego. Jednak w 1999 roku Trybunał orzekł (sygn akt.K5/99), że nowa ustawa jest zgodna z Konstytucją.

Jak można wykorzystać badania zdrowotne?
Na wielu kolejowych stanowiskach muszą pracować osoby z pierwszą kategorią zdrowia. Stan zdrowia jest weryfikowany co roku. Kolejarzy poddaje się badaniom i testom psychotechnicznym. Henryk Grymel twierdzi, że poprzednie zarządy PKP SA wykorzystywały badania do wyrzucania ludzi z pracy: „Na kolei pracowali m. in hydraulicy i inne osoby obsługujące budynki kolejowe. Aby prawidłowo wykonywać pracę posiadali oni przepustki dopuszczające chodzenie po torach. Pewnego dnia zapowiedziano im, że zostaną poddani maksymalnie dokładnym badaniom i jednoczenie zaproponowano im mechanizm “Programu Dobrowolnych Odejść”. Wielu z pracowników odeszło.”

 


 

Polecane
Emerytury
Stażowe